LOTUS Evora Sport 410 2016-2018

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

LOTUS Evora Sport 410 2016-2018

Przejdź do galerii zdjęćLOTUS Evora Sport 410 2016-2018

Lotus prawdopodobnie miało w swojej kafeterii baner „lekkość przede wszystkim”, co skłoniło ich do przekształcenia nowo wprowadzonego modelu Evora 400 w model 410.

W marcu 2016 roku brytyjski producent samochodów zaprezentował nową wersję modelu Evora. Inżynierowie pracowali do późna w nocy i wypijali litry kawy, aby znaleźć nowe sposoby na zmniejszenie wagi pojazdu. Udało im się odjąć 70 kg (154,3 lbs) od wagi Evora 400.

Zespół projektowy Lotusa miał jeszcze trudniejsze zadanie – sprawić, aby samochód wyglądał inaczej, nie dodając przy tym wagi. Zmodyfikowali pakiet aerodynamiczny, zastępując go wersją z włókna węglowego. Obejmuje to przedni splitter, dach, klapę bagażnika i tylny dyfuzor, które pozostawili w stanie surowym, bez malowania. Osłona silnika otrzymała section z żaluzjami, inspirowaną niektórymi z najsławniejszych modeli marki. Dzięki nowym tylnym panelom z włókna węglowego, nowy pakiet aerodynamiczny poprawił docisk pojazdu o 15% przy braku wzrostu oporu powietrza.

Wewnątrz, sportowe fotele z wyraźnym wsparciem oparto na ramie z włókna węglowego. Wykończono je Alcantarą. Tego samego materiału użyto do pokrycia kierownicy i konsoli centralnej. Dla systemu infotainment Lotus wprowadził nowe urządzenie z możliwością podłączenia iPoda i Bluetooth. Inne metody oszczędzania wagi obejmowały usunięcie podłokietników drzwiowych i kieszeni na drobiazgi.

Pod maską inżynierowie Lotusa wycisnęli dziesięć dodatkowych koni mechanicznych z silnika V-6 pochodzącego od Toyoty. Połączyli go z sześciobiegową skrzynią manualną ze lekkim kołem zamachowym i przekazali moc na tylne koła za pośrednictwem dyferencjału o ograniczonym poślizgu.

W ruchu, który nie powinien nikogo zaskoczyć, Lotus ponownie podniósł poprzeczkę, odchudzając model Evora, aby stworzyć niesamowitego Lotusa Evora Sport 410.

Po niedawno zapowiedzianym Elise Cup 250 i Exige Sport 350, słynne Laboratorium Lekkości Lotusa intensywnie pracowało nad zmniejszeniem wagi Evora 400 o imponujące 70 kg. Dzięki szerokiemu asortymentowi komponentów z włókna węglowego w standardzie oraz współdzieleniu silnika z doładowaniem o mocy 410 KM z torowego modelu 3-Eleven, Lotus Evora Sport 410 przyspiesza od 0 do 60 mph w 3,9 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 186 mph.

Jean-Marc Gales, dyrektor generalny Group Lotus plc, skomentował: „Nie mogliśmy się powstrzymać, a wielu mogło domyślić się, co planujemy po naszych ostatnich ogłoszeniach. Chcieliśmy uczynić Evora jeszcze lepszym: lżejszym, szybszym i ostrzejszym, ale nasz zespół przekroczył nasze oczekiwania. Lotus destylował to, co sprawia, że Evora jest tak wyjątkowa, w coś jeszcze bardziej skoncentrowanego. Rezultat jest dynamicznie doskonały i niczym innym jak wspaniały.”

Ten nowy, najwyższy model Evora został dokładnie zrewidowany, przy czym każdy komponent został oceniony, zoptymalizowany i przemyślany na nowo według potrzeb. Dotyczy to każdego aspektu samochodu, w tym drastycznie uproszczonej tylnej klapy z włókna węglowego (łączącej pięć oddzielnych elementów w jeden), nowych lżejszych paneli wykończenia drzwi oraz obfitego dodatku włókna węglowego w całym samochodzie.

Sport 410 bazuje na doskonałej pracy wykonanej przy rozwoju Evora 400, która sama w sobie była ogromnym ulepszeniem w porównaniu do pierwszej generacji Evora. Jednak daleko od tego, aby być wyłącznie wyścigową wersją, Lotus Evora Sport 410 zachowuje doskonałe właściwości jezdne, będąc jednocześnie wyrafinowaną i stabilną podczas codziennej jazdy.

Znaczący spadek masy oraz wzrost mocy sprawia, że Lotus Evora Sport 410 jest w stanie pokonać tor testowy firmy Hethel w 1 minutę i 28 sekund – o imponujące 3 sekundy szybciej niż Evora 400. Odczuwa to, co robi Lotus najlepiej, pokazując zasadę firmy 'dodawania lekkości’.

Lotus Evora Sport 410 jest wynikiem filozofii ciągłego doskonalenia. Dzięki niższemu środkowi ciężkości i masie wynoszącej zaledwie 1325 kg, samochód zapewnia imponujące 309 KM na tonę.

Oprócz zwiększenia prędkości w linii prostej, znaczne zmniejszenie masy umożliwiło ostrzejszą, bardziej zwinną i intuicyjną obsługę – z jeszcze większą precyzją i odczuciem. Jean-Marc Gales dodał: „Podwozie Evora było już najlepsze w branży – Evora Sport 410 przenosi je na zupełnie nowy poziom”.

Uzupełnieniem tego jest mocniejsza wersja silnika V6 o pojemności 3,5 litra z doładowaniem, opracowanego w projekcie Lotus 3-Eleven, który pobił rekordy na Nürburgringu. W efekcie, samochód dysponuje 410 KM przy 7000 obr./min oraz 410 Nm momentu obrotowego przy 3500 obr./min.

Wysokowydajne komponenty z włókna węglowego odegrały najbardziej istotną rolę w ewolucji Lotusa Evora Sport 410. Należą do nich przedni splitter, panel dachowy, tylna klapa oraz dyfuzor tylni, a także fotele sportowe wywodzące się z wyścigów i zmieniony panel dostępu z przodu. Jednoczęściowa tylna klapa z włókna węglowego zawiera sekcję z żaluzjami, wzorowaną na niektórych z najsłynniejszych modeli Lotusa, a wraz z tylnymi panelami bocznymi z włókna węglowego przyczynia się do zapewnienia samochodowi smuklejszej, stylowej linii dachu w stylu fastback. Te zmiany poprawiły także aerodynamiczny docisk samochodu o 15% bez zwiększenia oporu.

Zredukowana masa samochodu pozwoliła na przestrojenie zawieszenia, z poprawioną geometrią i całkowicie zrewidowanym tłumieniem, a także z obniżoną o 5 mm wysokością zawieszenia w porównaniu do Evora 400. W rezultacie, obsługa jest ostrzejsza, z lepszą kontrolą nad nadwoziem i przechyłem, a jednocześnie komfort jazdy oraz stabilność są zachowane. Ultra lekkie, 10-ramienne felgi ze stopów aluminium oraz opcjonalne opony Michelin Cup 2 dopełniają dynamiczne zmiany w samochodzie.

Dla purystów, manualna skrzynia biegów Evora Sport 410 dysponuje kołem zamachowym o niskiej bezwładności, co zapewnia szybkie zmiany biegów, podczas gdy dyferencjał o ograniczonym poślizgu typu Torsen zapewnia lepszą przyczepność oraz szybsze prędkości wyjściowe podczas pokonywania zakrętów. Jako opcja, dostępna jest automatyczna skrzynia biegów oferująca wybór biegów za pomocą lekkich aluminiowych łopatek zamontowanych przy kierownicy.

Nowy Lotus Evora Sport 410 wyposażony jest również w system Dynamic Performance Management (DPM) Lotusa, który można wybrać za pomocą przełącznika na desce rozdzielczej, oferujący ustawienia 'Sport’ i 'Race’. Proporcjonalnie zwiększa reakcję na gaz, obniża progi poślizgu przyczepności i eliminuje rozpoznawanie podsterowności, co pozwala na lepszą kontrolę przed interwencją systemu.

W standardzie, Lotus Evora Sport 410 jest wyposażony w sportowe fotele z włókna węglowego pokryte Alcantarą®, wraz z kierownicą i konsolą centralną. Można także zamówić zintegrowany system rozrywkowy z wyświetlaczem dotykowym, w tym łączność z iPodem® oraz funkcjonalność Bluetooth®.

Pozostała część kabiny Sport 410 została poddana szczegółowej ocenie w ramach jego rozwoju. Środki oszczędzające na wadze obejmują atrakcyjne jednoczęściowe panele wykończenia drzwi wykonane z Alcantary®, z kontrastowym przeszyciem, usunięcie podłokietników i kieszeni na drzwi, przemieszczenie przycisków do otwierania tylnej klapy i wlewu paliwa oraz usunięcie głośników – jeśli nie zamówiono systemu rozrywkowego.

Oprócz standardowego wyboru kolorów, nowa Evora może być także spersonalizowana w ramach niedawno uruchomionego programu Lotus Exclusive. Łącząc tradycyjne brytyjskie rzemiosło z nowoczesnym designem, usługa inspiruje klientów do poświęcenia czasu na dopasowanie charakteru swojego Lotusa poprzez kompleksowy zestaw opcji.

3.5L V6 6AT RWD (416 KM)

ParametrWartość
CylindryV6
Pojemność3456 Cm3
Moc306 Kw @ 7000 Rpm
416 Hp @ 7000 Rpm
410 Bhp @ 7000 Rpm
Moment obrotowy310 Lb-Ft @ 3500 Rpm
420 Nm @ 3500 Rpm
Układ paliwowyDoładowany Wtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna174 Mph (280 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h4.1 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów6-biegowa Automatyczna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony235/35 R19 || 285/30 R20
Długość173 In (4394 Mm)
Szerokość72.6 In (1844 Mm)
Wysokość48.4 In (1229 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)61.6/62 In (1
Rozstaw osi101.4 In (2576 Mm)
Pojemność bagażnika5.7 Cuft (161 L)
Aerodynamika (Cd)0.35
Masa własna2945 Lbs (1336 Kg)
Spalanie miasto16.7 Mpg Us (14.1 L/100Km)
Spalanie trasa33.1 Mpg Us (7.1 L/100Km)
Średnie spalanie24.2 Mpg Us (9.7 L/100Km)
Emisja CO2230 G/Km

3.5L V6 6MT RWD (416 KM)

ParametrWartość
CylindryV6
Pojemność3456 Cm3
Moc306 Kw @ 7000 Rpm
416 Hp @ 7000 Rpm
410 Bhp @ 7000 Rpm
Moment obrotowy310 Lb-Ft @ 3500 Rpm
420 Nm @ 3500 Rpm
Układ paliwowyDoładowany Wtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna190 Mph (306 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h4.2 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów6-biegowa manualnana
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony235/35 R19 || 285/30 R20
Długość173 In (4394 Mm)
Szerokość72.6 In (1844 Mm)
Wysokość48.4 In (1229 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)61.6/62 In (1
Rozstaw osi101.4 In (2576 Mm)
Pojemność bagażnika5.7 Cuft (161 L)
Aerodynamika (Cd)0.35
Masa własna2921 Lbs (1325 Kg)
Spalanie miasto17.3 Mpg Us (13.6 L/100Km)
Spalanie trasa32.2 Mpg Us (7.3 L/100Km)
Średnie spalanie24.2 Mpg Us (9.7 L/100Km)
Emisja CO2225 G/Km

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.