Lotus zaprezentował model Excel w 1982 roku, co stało się punktem zwrotnym dla brytyjskiego producenta samochodów sportowych i miało duży wpływ na kolejne modele.
Kiedy Peter Stevens zaprojektował model Excel, mógł tylko mieć nadzieję na jego sukces przez dekadę. Pomysł Lotusa był prosty: stworzyć piękne nadwozie, zastosować doskonałe zawieszenie, które utrzyma samochód stabilnie na drodze, oraz umieścić w nim niezawodny silnik. Teoria okazała się słuszna i przez jakiś czas działała. Ale każda róża ma swoje kolce, a każdy Lotus miał swoje słabości w kwestii niezawodności.
Z zewnątrz model Excel nie mógł zbytnio ukryć swoich powiązań z modelem Lotus Eclat. Przednia część samochodu wyglądała podobnie, z wysuwanymi światłami i płaskim, ostrym przodem. Dolna część zderzaka miała kilka wlotów powietrza, kierunkowskazów i lamp stałych. To tylna część pojazdu odróżniała Excela od Eclata. Lampy tylne były wciąż zamontowane nisko w zderzaku, ale były większe. Duży spoiler prawie całkowicie ograniczał widok w lusterku wstecznym ze względu na swoje rozmiary. Ale nie miało to znaczenia, dopóki wygląd zewnętrzny samochodu był lepszy.
W środku było tak samo ciasno jak w jego poprzedniku. Mógł pomieścić cztery osoby, pod warunkiem, że nie były wyższe niż przeciętna.