Po wprowadzeniu modelu Elise na rynek, klienci Lotusa zaczęli domagać się wersji coupe, co doprowadziło do powstania modelu Exige.
Zazwyczaj roadster jest cięższy od swojego odpowiednika w wersji coupe. Jednak Lotus postanowił zrobić coś odwrotnego i Exige okazał się cięższy od Elisy. Po prostu założyli stały dach na już sztywną strukturę Elisy. Dobrą wiadomością było to, że zamknięte okna nie wpłynęły na fryzurę kierowców.
Gdy Lotus stworzył zamkniętą kabinę dla Exige, wykorzystał nowe kształty do stworzenia nowego wlotu powietrza dla silnika na dachu samochodu. Jednak przód pozostał podobny do otwartej Elisy. Z przodu wyróżniał się ostrym noskiem z dwoma otworami wentylacyjnymi na górnej desce. Okrągłe reflektory zostały przesunięte na błotniki, a kierunkowskazy umieszczono w wewnętrznej części. Nowy profil Exige przyniósł korzyści aerodynamiczne i lepsze wykorzystanie tylnego skrzydła. Ogólne krągłości nadwozia zapewniały lepszy współczynnik oporu i prowadziły do wyższej maksymalnej prędkości niż w Elisie.
Wnętrze było bardzo podobne do tego w Elisie, ale klimatyzacja była standardowym wyposażeniem. Z drugiej strony, okna miały staromodny korbowy system otwierania. Jednak Lotus uznał, że samochód powinien oferować więcej funkcji komfortowych i dodał Alcantarę na drzwiach i progach.