LOTUS Exige 2004-2007

Pierwsza seria modelu Exige była produkowana w latach 2000-2002, a kolejne dwa lata zajęło brytyjskiemu producentowi samochodów wprowadzenie drugiej wersji tego zwinnego auta sportowego.

Exige S2, bo tak go nazwano, zadebiutował w 2004 roku na targach motoryzacyjnych w Genewie, a wiele osób było zaskoczonych tym, że producent nie zrezygnował z marzeń o stworzeniu samochodu do jazdy po torze i ulicy. Auto zostało zaprojektowane z myślą o doskonałych osiągach na torze.

Z zewnątrz było wyraźnie spinoffem modelu Elise. Jego przednia część nadal miała elipsoidalne reflektory, pomiędzy którymi znajdowały się dodatkowe lampy parkingowe, oraz zestaw lamp przeciwmgielnych zamontowanych w dolnej kratce. Choć te elementy mogły nie być potrzebne na torze, Lotus uznał, że kierowcy codzienni znajdą je przydatne. Fala aerodynamiczna pojazdu została przerwana po bokach przez wloty powietrza umieszczone za drzwiami. Były one potrzebne do zasilania i chłodzenia silnika umieszczonego centralnie. W przeciwieństwie do modelu Elise, Exige był coupe z sztywnym dachem, co zwiększało sztywność tego już kartingowego auta sportowego. Z tyłu, skrzydło zdobiło tył i generowało 21,9 kg (48,3 lbs) docisku. Z przodu dodawało 19,3 kg (42,5 lbs).

W kabinie znajdowały się dwa sportowe fotele zamontowane nisko na podłodze, oddzielone krótką konsolą środkową. Dodatkowo, deska rozdzielcza pokryta Alcantarą podkreślała sportowy charakter pojazdu.

Za kabiną, umieszczony w poprzek, znajdował się silnik Toyoty o pojemności 1,8 litra z naturalnym zassaniem. Dodatkowo, wersja z doładowaniem tego silnika oferowała moc 219 koni mechanicznych (225 PS), co pozwalało na osiągnięcie czasu przyspieszenia od 0 do 100 km/h (0-62 mph) w mniej niż pięć sekund.

 Po dwuletniej nieobecności na rynku, Lotus ponownie wprowadza model Lotus Exige – samochód, który zrewolucjonizował rynek sportowych coupé, mimo że był sprzedawany przez nieco ponad 18 miesięcy.

Pierwsza generacja Lotus Exige została zaprezentowana światu na początku 2000 roku jako samochód wyścigowy do użytku drogowego. Powstała na bazie udanego samochodu wyścigowego Lotus Sport Elise, który odnosił sukcesy w całej Europie w latach 2000 i 2001. Lotus Exige był ręcznie produkowany w niewielkich ilościach dla kilku rynków na całym świecie.

Druga generacja Lotus Exige, zaprezentowana po raz pierwszy na targach motoryzacyjnych w Genewie w 2004 roku, kontynuuje filozofię wyścigowego samochodu do drogi, dostosowując ją do potrzeb dzisiejszego kierowcy.

Dzięki fenomenalnej wydajności i prowadzeniu, napędzana zaawansowanym silnikiem 1.8 litra VVTL-i (inteligentny system zmiennych faz rozrządu), który generuje maksymalną moc 141 kW i 181 Nm momentu obrotowego, Lotus Exige przyspiesza do 100 km/h w 5,2 sekundy i do 160 km/h w 13,2 sekundy, osiągając maksymalną prędkość 237 km/h.

Kluczowe dla tej fenomenalnej wydajności i prowadzenia jest całkowite rozwiązanie aerodynamiczne (które generuje 41,2 kg docisku przy prędkości 160 km/h – 19,3 kg z przodu i 21,9 kg z tyłu) oraz niska waga, którą udało się osiągnąć dzięki innowacyjnemu inżynierii i przemyślanej konstrukcji; rzeczywiście, Lotus Exige waży 875 kg – bez obciążenia i bez dodatkowych opcji – co daje stosunek mocy do wagi wynoszący 161 kW/t i 4,56 kg/PS.

Silnik

Jako prawdziwe sportowe coupé z silnikiem umieszczonym z tyłu, wysokotemperaturowy silnik znajduje się za kabiną i przed napędzanymi kołami tylnymi. Moc pochodzi z nowoczesnego silnika 2ZZ-GE 1.8 litra, 4-cylindrowego, 16-zaworowego VVTL-i (zmienne fazy rozrządu i podnoszenia – inteligentny), połączonego z sześciobiegową skrzynią C64. Kombinacja silnika i skrzyni, pozyskana od Toyoty, została wybrana jako idealny silnik dla Lotus Exige, idealny do filozofii marki Lotus.

Lekki silnik, z kompaktowym blokiem cylindrowym wykonanym z kompozytu metalowego, przeszedł rygorystyczny program testów i rozwoju, który, jako część kluczowego federalnego programu Elise, obejmował ponad pół miliona mil testów w szerokim zakresie ekstremalnych warunków klimatycznych, od koła podbiegunowego po pustynie Arizony i Nevady, a także na wysokości w Kolorado. To dodatkowo do programu rozwoju i testów Toyoty, który już wcześniej zastosowano do silnika przed jego zamontowaniem w Lotus Exige.

Aby umożliwić temu klasowemu silnikowi zachowanie DNA jazdy Lotus, opracowano nowy, niestandardowy system zarządzania silnikiem Lotus T4 (EMS). Oprogramowanie dla EMS zostało zaprojektowane i opracowane przez Lotus specjalnie dla Lotus Exige. Ten indywidualny system zarządzania oraz obszerne prace kalibracyjne i walidacyjne zapewniają, że Lotus Exige ma unikalne cechy wydajności, idealnie dopasowane do szybkiej jazdy po drogach i torach.

System zarządzania silnikiem umożliwia systemowi VVTL-i wybór optymalnego profilu wałka rozrządu, podnoszenia i czasowania w całym zakresie pracy silnika. Ta interakcja między Lotus T4 EMS a systemem VVTL-i nadaje Lotus Exige optymalne charakterystyki momentu obrotowego, osiągając maksimum 181 Nm przy 6800 rpm, przy szczytowej mocy 141 kW przy 7800 rpm.

Silnik o bardzo wysokich obrotach jest ograniczony do maksymalnej prędkości obrotowej 8500 rpm podczas zmiany biegów (8000 rpm w stabilnym stanie). Przejście z niskobrotowego wałka na wysokobrotowy jest kontrolowane przez system zarządzania silnikiem Lotus, aby zapewnić płynne przejście, które nie zakłóca równowagi samochodu. Ta zmiana następuje w okolicach 6200 rpm, ale może się różnić o kilka setek rpm w zależności od warunków pracy silnika. Powrót z wysokobrotowego na niskobrotowy wałek następuje przy 5800 rpm, aby wydłużyć zakres pracy silnika w trybie wysokich obrotów. Pomaga to entuzjastycznemu kierowcy utrzymać wysoki moment obrotowy między zmianami biegów.

Aby chronić silnik w fazie rozgrzewania, maksymalna prędkość obrotowa silnika jest ograniczona do 6000 rpm i jest ograniczona do niskobrotowego wałka, gdy temperatura płynu chłodzącego jest poniżej 70 °C.

Czerwona dioda LED umieszczona w centralnej części deski rozdzielczej świeci, aby wskazać kierowcy optymalny moment do zmiany biegów.

Lekka sześciobiegowa skrzynia C64 (z aluminiową obudową) jest wyposażona w nowy mechanizm zmiany biegów zaprojektowany i rozwinięty przez Lotus. Dzięki najbliższym przełożeniom i zestawowi biegów oferowanemu przez tę skrzynię, zapewnia ona szybkie, precyzyjne i lekkie zmiany biegów, zapewniając kierowcom pełną kontrolę oraz elastyczność w przyspieszaniu mocy dokładnie w momencie, gdy jest to potrzebne.

Niestandardowy system wydechowy z rozdzielonym kolektorem wylotowym znajduje się z tyłu samochodu przez środek tylnego dyfuzora.

Wydajność

Lotus Exige charakteryzuje się wydajnością wynikającą z niskiej wagi, która jest typowa dla samochodów Lotus, z stosunkiem mocy do wagi wynoszącym 161 kW/t (4,56 kg/PS), przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w 5,2 sekundy oraz od 0 do 160 km/h w 13,2 sekundy, przed osiągnięciem maksymalnej prędkości 237 km/h.

Oczywiście Lotus Exige z elektrycznym silnikiem 1.8 litra spełnia normy emisji Euro IV i zwraca 8,8 l/100km w cyklu mieszanym, a także bardzo niski współczynnik emisji CO2 wynoszący 208 g/km – wartości zwykle niespotykane w supersamochodach.

Aerodynamika

Oczywiście, Lotus Exige nie ogranicza się tylko do wydajności w linii prostej. Jest to jeden z najszybszych i najbezpieczniejszych samochodów od A do B oraz po torze. Kluczowym elementem tej niesamowitej wydajności jest pakiet aerodynamiczny, który generuje 41,2 kg docisku przy prędkości 160 km/h (19,3 kg z przodu i 21,9 kg z tyłu). Ten stosunek docisku między przodem (47%) a tyłem (53%) jest zrównoważony i pozostaje stały przy prędkościach, które osiąga Lotus Exige.

Ten wiodący w swojej klasie pakiet aerodynamiczny jest możliwy dzięki:

Całkowicie płaskiemu spodowi samochodu – zapewnionemu przez elegancko prostą, mocną, ale lekką ekstrudowaną i sklejoną aluminiową konstrukcję
Czarno anodowanemu tylnemu dyfuzorowi, który wspomaga efekt Venturiego pod autem
Głębokiemu przedniemu splitterowi, który znajduje się zaledwie 108 mm nad ziemią (zapewniając odpowiednią wysokość rampy), zachowując jednocześnie właściwości aerodynamiczne oraz agresywną sylwetkę
Stałemu tylnemu skrzydłu ustawionemu pod optymalnym kątem 11,5 stopnia, co zapewnia najlepszy kompromis między dociskiem a oporem powietrza.
Oponom i felgom specyficznym dla Lotusa

Inżynierowie zajmujący się jazdą i prowadzeniem w Lotusie współpracowali z firmą Yokohama, aby opracować niestandardową oponę A048 (klasyfikacja W), oznaczoną jako „LTS”. Te miękkie opony zostały wybrane, aby maksymalizować przyczepność i osiągnąć cele dotyczące jazdy i prowadzenia ustalone przez Lotus.

Unikalne, lekkie, czarne felgi ośmio-ramienne (16″ z przodu i 17″ z tyłu) dopełniają pakiet kół i opon, jakby Lotus Exige właśnie zjechał z toru wyścigowego; w rzeczywistości prawdopodobnie tak było – ponieważ Lotus przewiduje, że wielu klientów Lotus Exige weźmie udział w dniach torowych, które cieszą się coraz większą popularnością na całym świecie.

Legendarny układ jezdny

Oczywiście Lotus Exige to Lotus i jako taki ma światowej klasy układ jezdny. Opiera się na rewolucyjnej i nagradzanej aluminiowej konstrukcji ekstrudowanej i sklejonej, z lekką stalową tylną ramą pomocniczą, używaną w Lotus Elise 111R, Lotus Exige wykorzystuje sztywniejsze sprężyny i amortyzatory Lotus Sport, aby zapewnić minimalne przechylenie nadwozia i wykorzystać wyjątkowy poziom wydajności aerodynamicznej i docisku, a także wysokie poziomy przyczepności gwarantowane przez opony Yokohama A048.

Chłodzenie i zarządzanie powietrzem

Lotus spodziewa się, że niektóre Exige będą spędzać większość swojego czasu w intensywnej jeździe – to dokładnie do tego zostały zaprojektowane. Dlatego dodatkowe ciepło z hamulców i silnika musiało być zarządzane. Z przodu Lotus Exige znajdują się dodatkowe kanały powietrzne (dla opcjonalnych chłodnic oleju, które są częścią Pakietu Wydajności). Aby utrzymać chłodzenie hamulców w bardzo wysokich obciążeniach oczekiwanych podczas intensywnej jazdy, kanały hamulcowe umieszczone są tuż za przednimi kołami. W tylnej części Lotus Exige, duże boczne wloty powietrza i wlot powietrza w dachu dostarczają niezbędnego powietrza do cyrkulacji wokół silnika.

Wszystkie kraty, w tym tylna pokrywa silnika, są pokryte lekką siatką stalową.

Design

Wszystkie produkty Lotusa elegancko łączą formę i funkcję, łącząc optymalne inżynieryjne rozwiązanie z dynamicznym i eleganckim wzornictwem, które nadaje mu charakterystyczny podpis Lotusa. Projekt zespołu projektowego Lotus kierowanego przez Russella Carra wykorzystał podstawowe wartości Lotusa i pierwszą generację Lotus Exige oraz zastosował je do modelu Lotus Exige z 2004 roku. Charakterystyczne cechy samochodu wyścigowego, takie jak wlot powietrza na dachu, tylne skrzydło, głęboki przedni splitter i opadający dach, zostały starannie opracowane, podczas gdy nowe elementy, takie jak wentylacje pokrywy silnika, boczne wloty oraz lekkie siatki i unikalna grafika, wyróżniają Lotus Exige spośród innych produktów w ofercie Lotusa.

Wszystkie panele nadwozia Lotus Exige wykonane są z mocnego i lekkiego GRC (kompozytu wzmocnionego włóknem szklanym). W 2004 roku wprowadzono trzy nowe kolory lakieru, oprócz obecnej oferty Lotusa: Chrome Orange, Graphite Grey i Krypton Green.

Wnętrze

Lekkie, ale mocne sportowe fotele kompozytowe trzymają kierowcę pod wysokimi przeciążeniami występującymi podczas zakrętów, przyspieszenia i hamowania. Mała, 320 mm, odchylona kierownica idealnie nadaje się do precyzyjnego prowadzenia Lotus Exige po najlepszych drogach i wokół najtrudniejszych torów. Lekkie, ekstrudowane aluminiowe pedały są idealnie umiejscowione do efektywnego wykorzystywania techniki heel and toe – techniki, którą wielu kierowców chce opanować, aby móc w pełni wykorzystać potencjał samochodu i jeździć nim tak, jak został zaprojektowany.

Podwójne wskaźniki instrumentów pokazują prędkość drogową i prędkość obrotową silnika (do 10 000 rpm), a grafika i pomarańczowe podświetlenie przedstawiają kluczowe informacje w sposób przejrzysty i efektywny.

Czterogłośnikowy system stereo Blaupunkt z odtwarzaczem CD jest dostarczany jako standard wraz z okablowaniem do odbiornika radiowego, w tym zestawem antenowym umieszczonym z przodu Lotus Exige.

Klimatyzacja, ważąca zaledwie 15 kg, jest standardem w niektórych rynkach, gdzie wysokie temperatury otoczenia mogłyby inaczej uniemożliwić prowadzenie tak wydajnego sportowego coupé. Jest dostępna jako opcja w innych rynkach.

Hamulce – system ABS dostosowany do toru, aby pomóc, gdy jest to potrzebne!

System z czterema niezależnymi kanałami z wspomaganiem serwo monitoruje i rozdziela siłę hamowania do każdego koła w miarę potrzeby, poprawiając wydajność hamowania i minimalizując drogę hamowania. Oczywiście ten dostosowany do toru system ABS nie zastępuje umiejętności kierowcy, ale jest aktywowany w warunkach paniki lub kiedy kierowca zbyt mocno naciska hamulce, co mogłoby normalnie skutkować utratą przyczepności. Specjalnie dostosowany punkt aktywacji systemu ABS pozwala doświadczonemu kierowcy zmaksymalizować potencjał systemu hamulcowego, wykorzystując transfer wagi do przodu, jak w standardowym systemie bez ABS. W przypadku, gdy kierowca wymaga większej wydajności hamowania niż jest możliwe, system interweniuje, aby optymalizować siłę generowaną na kole. Dlatego podczas normalnej jazdy, nawet intensywnej jazdy, kierowca nie powinien odczuwać działania systemu ABS w Lotus Exige.

Wyposażenie

Standardowe wyposażenie Lotus Exige obejmuje: radio CD-R/W Blaupunkt Lausanne i głośniki Blaupunkt wysokiej wydajności z przodu i z tyłu, dodatkowe przednie światła do jazdy dziennej oraz centralne zamki drzwi. Specjalnie dla rynku japońskiego centralne zamki drzwi są włączone tylko w ramach opcjonalnego Pakietu Turystycznego. Odtwarzacz CD-R/W Blaupunkt Lausanne nie jest dostępny na rynku japońskim, ale istnieje opcjonalny odtwarzacz CD-RW Blaupunkt BPV755 (nie wchodzi w skład standardowej specyfikacji ani Pakietu Turystycznego).

Pakiet Turystyczny (niedostępny z Pakietem Wydajności) zawiera kombinację opcji zaprojektowanych w celu zwiększenia komfortu i wygody, zachowując jednocześnie esencję sportowego samochodu Lotus. Pakiet ten zawiera:

Elektryczne okna
Pełny zestaw dywaników z lekkim aluminiowym podnóżkiem dla pasażera
Radio DAB Blaupunkt Woodstock, odtwarzacz CD-R/W i MP3 (niedostępne w Japonii)
Pełne wykończenie z Alcantary
Osłony przeciwsłoneczne
Siatka do przechowywania we wnętrzu
Pakiet Wydajności oferuje Lotus Exige opcje, które przyciągną kierowcę, który lubi spędzać większość czasu uczestnicząc w dniach torowych. Ten pakiet zawiera:

Sportowe fotele z logo Lotus Exige na oparciu
4-punktowe pasy (montowane przez dilera tylko do użytku na torze)
Belkę poprzeczną
Panel drzwi przykryty akrylową powłoką
Wstawki drzwiowe w efekt karmelu
Podwójne chłodnice oleju
Dodatkowe opcje
Lekkie, kute felgi są dostępne jako opcja dla Lotus Exige. Klimatyzacja jest dostępna jako opcja dla Lotus Exige.

Zmiany specyfikacji na całym świecie

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.