Exile był jednym z najbardziej skoncentrowanych samochodów sportowych dostępnych w USA prosto z fabryki.
W 2008 roku, nowy model Exige S 240 miał o 20 KM więcej w porównaniu do poprzednika, dzięki umieszczonemu na dachu wlotowi powietrza, który zwiększał dopływ powietrza do sprężarki. Ten niewielki pojazd torowy był napędzany przez silnik 1.8 o czterech cylindrach, który generował 220 KM. Choć na pierwszy rzut ucha to nie brzmi imponująco, to lekka konstrukcja pozwalała mu osiągnąć prędkość 100 km/h w około 4,1 sekundy, co było porównywalne z innymi sportowymi autami o mocy około 500 KM.
Dwuosobowe coupe o wysokich osiągach było dostępne w dwóch wersjach: Exige S oraz Exige S 240. W standardzie Exige S oferował 16-calowe felgi z przodu i 17-calowe z tyłu, wentylowane hamulce, wydajne zawieszenie, klimatyzację, elektryczne szyby i zamki, a także dobrze wykonane sportowe fotele z czarną tapicerką i 4-głośnikowy system audio.
Silniejszy model Exige S 240 miał większe tarcze hamulcowe, zmienną kontrolę trakcji oraz system startu.
Dostępny dla obu wersji, pakiet Touring zawierał dodatkową izolację akustyczną, złącze audio i skórzaną tapicerkę, skórzane panele drzwi, skórzaną ręczną hamulca oraz skórzaną osłonę konsoli środkowej.
Pod względem bezpieczeństwa, Exige był wyposażony jedynie w ABS i kontrolę trakcji, jednak brakowało w nim systemu stabilizacji oraz poduszek powietrznych. I ma to sens, ponieważ Exige musiał być jak najlżejszy, aby dobrze spisywać się na torze.
Lotus Exige to renomowany coupe o wysokich osiągach, który zdobył zasłużoną reputację wyboru dla kierowców oczekujących bezkompromisowej wydajności, zarówno na drodze, jak i na torze.
Lotus zawsze stawiał na efektywność i oszczędność paliwa, a w modelu Exige S z 2010 roku, emisje zostały zredukowane do tylko 199 g/km CO2, a ekonomia paliwowa wzrosła do imponujących 8,5 litra/100 km w oficjalnym europejskim cyklu kombinowanym oraz oszczędnych 6,5 litra/100 km w oficjalnym europejskim cyklu pozamiejskim.
Model z 2010 roku przynosi również kilka kluczowych zmian w Lotusie Exige, mających na celu poprawę wyglądu oraz osiągów aerodynamicznych.
Przeprojektowany przód oraz nowy, większy tylny spoiler, który nie tylko zmniejsza opór powietrza, ale także nadaje bardziej muskularny wygląd, podkreślając lekkość całego pojazdu.
Kompozytowy tylny spoiler oparty jest na designie z ekskluzywnego modelu Exige GT3 zaprezentowanego na targach motoryzacyjnych w Genewie w 2007 roku. W porównaniu do skrzydła zamontowanego na tylnej klapie modelu z 2009 roku, jest szerszy o 181 mm, zamontowany 46 mm wyżej i 61 mm dalej w tylnej części. Jest przymocowany do tylnej części nadwozia za pomocą końcówek, co zwiększa sztywność całej konstrukcji i zapewnia, że jak największa ilość powietrza przechodzi przez tylny spoiler. To precyzyjne zarządzanie przepływem powietrza zwiększa stabilność, zmniejsza opór oraz, co najważniejsze, utrzymuje imponujące wartości docisku wynoszące 42 kg przy prędkości 160 km/h.
Przeprojektowany przód obejmuje większy, bardziej kanciasty wlot powietrza, który pomaga skierować więcej powietrza przez chłodnicę, co poprawia wydajność silnika. Z przodu, po obu stronach głównego wlotu, znajdują się dwa większe wloty powietrza, które zwiększają przepływ do podwójnych chłodnic oleju. Poziome przegrody dzielą te wloty powietrza, stabilizując przepływ i zwiększając efektywność chłodzenia.
Od momentu wprowadzenia modelu Lotus Exige S2 w 2004 roku, moc wzrosła z 190 KM przez 220 KM do 240 KM w standardowej wersji drogowej – jeszcze więcej w torowym Lotusie Exige Cup 260 – a nowe, większe wloty powietrza poprawiają chłodzenie silnika dla obecnych, mocniejszych wersji Lotus Exige.
Pod trzema nowymi wlotami powietrza umieszczono nowy aerodynamiczny splitter dla modelu Lotus Exige 2010. Wykonany z lekkiego kompozytu, splitter został teraz wydłużony tak, aby obejmować cały przód i ma podniesione krawędzie boczne, które kierują powietrze wokół opon, aby zmniejszyć opór.
Mike Kimberley, dyrektor generalny Group Lotus plc, powiedział: „Na przestrzeni lat Lotus Exige zdobył oddaną bazę fanów na całym świecie, a jego popularność sprawiła, że stał się jednym z legendarnych samochodów sportowych XXI wieku. Jak dotąd, ponad 5000 Exige zostało ręcznie zmontowanych w naszym nowoczesnym zakładzie produkcyjnym, co czyni go znaczącym wkładem w naszą globalną produkcję. Lekki Lotus Exige ma jedną z najwyższych mocy specyficznych spośród wszystkich samochodów certyfikowanych pod względem emisji na całym świecie, a 133 KM na litr to doskonały przykład filozofii Colina Chapmana, która głosi, że wydajność można osiągnąć dzięki lekkości, oraz nieustannego dążenia Lotus do efektywności. Ta sama technologia, która sprawia, że lekki samochód ma wysokie osiągi, czyni go także efektywnym – ile samochodów ma osiągi 0-100 km/h w 4,77 sekundy, a jednocześnie emituje tylko 199 g/km CO2?”
Jak wszystkie samochody Lotus, funkcjonalne elementy pojazdu są również pięknie zaprojektowane, co wyjaśnia Russell Carr, szef designu Lotus: „Na rok 2010 wzięliśmy już wizualnie ekstremalny model Lotus Exige i dodaliśmy mu jeszcze więcej wizualnej dramy. Zmiany, które wprowadziliśmy w przodzie i tyłu Lotusa Exige, sygnalizują jeszcze wyraźniejszy i celowy zamiar. Funkcjonalny tylny spoiler jest inspirowany wyścigami, a nowe, kanciaste wloty powietrza oraz pełnowymiarowy splitter nadają bardziej zdecydowany i agresywny wygląd. Ogólnie rzecz biorąc, Lotus Exige wydaje się bardziej stabilny i sprawia wrażenie, że zarówno przód, jak i tył samochodu są szersze niż są w rzeczywistości, nie tracąc przy tym swojej zwinnej i lekkiej charakterystyki.”
Roger Becker, dyrektor ds. inżynierii pojazdów, powiedział: „Zmiany, które wprowadziliśmy w modelu Lotus Exige na rok 2010, są dość subtelne, jeśli je rozpatrywać indywidualnie, ale jako całość wniosły znaczące poprawki do aerodynamiki i ogólnego wyglądu samochodu. Exige to klasyczna maszyna stworzona do osiągów, a wprowadzone przez nas zmiany zmniejszyły opór, poprawiły przepływ powietrza wokół przodu i tyłu samochodu, zachowując przy tym imponujące zbalansowane wartości docisku, co zapewnia ekscytującą jazdę o wysokich osiągach.”