W 2017 roku Lotus ogłosił nowy i jeszcze bardziej ekscytujący model Exige – Sport 410. Został zaprojektowany, aby być najlepszym samochodem do jazdy po drogach, bez żadnej konkurencji w swojej kategorii.
Najowsza gama Exige posiada zaawansowane podwozie, zawieszenie i układ napędowy, co przekłada się na lepsze osiągi zarówno na drodze, jak i na torze. Silnik o pojemności 3.5 litra z doładowaniem generuje moc 410 KM i 420 Nm (310 lb-ft) momentu obrotowego, który przekazywany jest na tylne koła za pomocą sześciobiegowej skrzyni biegów.
Lotus zyskał sławę dzięki bardzo lekkim pojazdom i wysokiemu stosunkowi mocy do wagi. Nowy model Exige 410 Sport nie jest wyjątkiem, lecz potwierdzeniem tej zasady. Posiada 389 KM na tonę (masa na sucho). Dzięki temu osiągi są na wysokim poziomie, z czasem przyspieszenia 0-100 km/h (0-62 mph) wynoszącym 3.3 sekundy oraz prędkością maksymalną 290 km/h (180 mph). Aby zapewnić dobrą przyczepność na drodze, Exige Sport 410 dysponuje pakietem aerodynamicznym, który generuje nawet 150 kg (330 lbs) siły dociskowej.
Ale osiągi na drodze to nie wszystko – najważniejsza jest przyjemność z jazdy. Dlatego Exige Sport 410 jest również oferowany w wersji roadster, aby zapewnić oryginalną przyjemność z jazdy z opuszczonym dachem, tak jak pierwotnie zaprojektowano model Lotus. Dodatkowo, klienci mogą spersonalizować swój samochód dzięki programowi Lotus Exclusive, który łączy tradycyjne brytyjskie rzemiosło z nowoczesnym designem.
Z oszałamiającą kombinacją surowej prędkości i praktyczności w codziennym użytkowaniu, Lotus Exige Sport 410 dołącza do wyjątkowej linii, aby uzupełnić rodzinę niezrównanych samochodów sportowych Exige.
Rozpoczynając od zaktualizowanego modelu Exige Sport 350, kompleksowa gama Exige obejmuje teraz nowego Lotusa Exige Sport 410, który zwieńczony jest ekstremalnym Exige Cup 430: każdy model na swoim unikalnym poziomie cenowym, wydajności i stopniu skupienia na motorsporcie.
Stworzony bezpośrednio z myślą o torze, Lotus Exige Sport 410 zaprojektowano jako idealny samochód drogowy, bezkonkurencyjny w swojej klasie.
Ta najnowsza odsłona gamy Exige wykorzystuje zaawansowane podwozie, zawieszenie oraz układ napędowy swojego mocniejszego „brata”, torowego Exige Cup 430, z przestrojonym silnikiem generującym 410 KM (416 PS) przy 7,000 obrotów na minutę oraz 420 Nm (310 lbft) dostępnych od 3,000 do 7,000 obrotów. Wysokowydajny, 3.5-litrowy silnik V6 z kompresorem i chłodzeniem powietrza, w połączeniu z suchą masą wynoszącą zaledwie 1,054 kg (najlżejsza możliwa), osiąga prowadzący w klasie stosunek mocy do masy wynoszący 389 KM na tonę, czyniąc Exige Sport 410 najlżejszym V6 w historii Exige.
Z przyspieszeniem od 0 do 60 mph w zaledwie 3.3 sekundy, osiąga intensywne przyspieszenie w biegu, zanim osiągnie maksymalną prędkość 180 mph / 290 km/h (w konfiguracji Coupe) – równą modelowi Exige Cup 430.
Lotus Exige Sport 410 został zaprojektowany tak, aby generować 150 kg docisku, czerpiąc inspiracje z modelu Exige Cup 430, adoptując wizualnie atrakcyjną, zaktualizowaną lekką przednią osłonę, z szerszymi kratkami i karbonowymi zasłonami powietrznymi oraz przednim splitterem.
Jak w przypadku wszystkich samochodów Lotus, Exige Sport 410 oferuje doskonałe prowadzenie i lekkość, które są wbudowane w jego DNA. Przekazując niezwykły poziom dotyku i precyzji, zaprojektowano go, by osiągać najlepsze wyniki z maksymalnym komfortem i informacją zwrotną dla kierowcy na drodze.
Jean-Marc Gales, CEO Group Lotus plc, powiedział: „Przy każdym nowym modelu Lotus staramy się podnieść poprzeczkę i zastosować technologie oraz pomysły rozwojowe czerpane z modeli z najwyższej półki. Nasza zwinność jako firmy oznacza, że nauki wyniesione dzisiaj mogą szybko zostać wdrożone w samochodach przyszłości, a Lotus Exige Sport 410 jest doskonałym przykładem tego podejścia. Wzięliśmy Exige Cup 430, idealny model skoncentrowany na torze, i przekształciliśmy go w perfekcyjny samochód sportowy skoncentrowany na drodze, zapewniając, że pozostajemy przed rywalami, gdy chodzi o samochody, które oferują naprawdę angażujące analogowe doświadczenie z jazdy.”
Uzupełniając aktualizację całej gamy Exige, nowy projekt przedniej osłony przechodzi również do modelu Exige Sport 350, nadając wizualny odświeżenie modelowi podstawowemu w ofercie Exige.
Zarówno Exige Sport 410, jak i Exige Sport 350 są dostępne w konfiguracjach Coupe i Roadster, z Roadsterem wyposażonym w lekką, czarną, zdejmowaną miękką dach, który można łatwo schować w samochodzie podczas jazdy z otwartym dachem. Konfiguracja Roadster nie jest dostępna dla Exige Cup 430.
Lotus Exige Sport 410 – stworzony przez rozwój
Odzwierciedlając swoje sportowe oznaczenie, nowy Exige Sport 410 balansuje pomiędzy samochodami, które zwracają uwagę na jazdę drogową, a pozostają niezwykle responsywne i zwinne. Podczas gdy warianty Cup Lotusa są rozwijane z myślą o jeździe po torze, modele Sport są dostosowane do idealnej równowagi wydajności, zwinności i dostarczania mocy na drodze.
Pracując z perspektywy Lotusa jako lidera w dziedzinie lekkiego designu, każda gram została uzasadniona, począwszy od standardowego lekkiego karbonowego splittera przedniego i panelu dostępu z przodu, po karbonowe boczne elementy, tylne drzwi i skrzydła z tyłu.
Charakterystyczny wygląd, dzięki szerszym otworom w nowym panelu przednim, nowa konfiguracja aerodynamiczna Lotusa Exige Sport 410 zapewnia całkowity docisk wynoszący 150 kg (60 kg z przodu i 90 kg z tyłu); opracowany za pomocą rozbudowanego modelowania CFD i testów w tunelu aerodynamicznym, aby zachować równowagę prowadzenia i stabilność przy dużych prędkościach.
Przedni splitter pomaga oddzielić i przyspieszyć przepływ powietrza pod samochodem, a włączenie elementów zasłony powietrznej w panelu przednim efektywnie przesuwa powietrze do wnęk przednich kół, aby pomóc zredukować turbulencje i opór stworzony przez przednie koła. Dodatkowo, powiększone otwory w panelu przednim, z szerszymi otworami dla chłodnicy, wspomagają chłodzenie. Z tyłu, wydłużony dyfuzor aluminiowy w połączeniu z nowym wyżej zamontowanym skrzydłem przyczyniają się do zwiększonego docisku Exige Sport 410.
Lotus Exige Sport 410 wykorzystuje silnik V6 z kompresorem o pojemności 3.5 litra z Exige Cup 430, z kompresorem i chłodzeniem powietrza do wody, dostosowanym do generowania 410 KM (416 PS) przy 7,000 obrotów oraz 420 Nm (310 lbft) momentu obrotowego od 3,000 do 7,000 obrotów. Najnowszy model w ofercie wykorzystuje również konfigurację chłodnicy oleju i większe sprzęgło z Exige Cup 430, idealnie dopasowane do blisko przełożonej, sześciobiegowej manualnej skrzyni biegów z widoczną dźwignią zmiany biegów.
Będąc punktem odniesienia w branży, Exige Sport 410 korzysta z podwozia, zawieszenia i amortyzatorów z Exige Cup 430, z przestrojonymi amortyzatorami Nitron z trzema ustawieniami dla lepszego balansu drogowego oraz aby pasowały do zaktualizowanego aerodynamicznego ustawienia samochodu. Mogą być dostosowane do precyzyjnych wymagań kierowcy (odbicie oraz niskie i wysokie tłumienie) wraz z regulowanymi przednimi i tylnymi stabilizatorami Eibach, standardowo wyposażonymi, które dopełniają wiodącą w klasie konfigurację podwozia.
Lotus Exige Sport 410 wyposażony jest w opony Michelin Pilot Sport Cup 2 (285/30 ZR18 z tyłu i 215/45 ZR17 z przodu), które są o 20 mm szersze z tyłu, co zapewnia lepszą przyczepność i współpracują z ultralekkimi, kutymi kołami aluminiowymi, dostępnymi w czerni lub srebrze. Hamulce pochodzą od AP Racing, z kutymi, czterotłoczkowymi zaciskami i wydajnymi, dwuczęściowymi tarczami hamulcowymi typu J-hook. Dzięki wyższej pojemności cieplnej i lepszemu chwytowi, te tarcze oferują lepsze odprowadzanie szczątków i zapewniają stałe czucie pedału z większą mocą hamowania.
Opcje wydajności dla Exige Sport 410 obejmują pełny system wydechowy w tytanie, który usuwa 10 kg z tyłu za osią, oraz szereg komponentów z węgla w wysokim połysku, widocznym splocie, w tym deski rozdzielczej, pokrywy progów, elementy barge boards oraz dach. Dostępnych jest także wiele opcji koncentrujących się na motorsporcie, w tym instalacja wyłącznika elektrycznego i kontroli gaśnicy, usunięcie poduszki powietrznej, kierownica bez poduszki powietrznej, 4-punktowe pasy bezpieczeństwa oraz klatka bezpieczeństwa zgodna z FIA, zakładana przez dealera.
W centrum uwagi w kabinie znajduje się uznawana na całym świecie konstrukcja manualnej skrzyni biegów Lotus z otwartą dźwignią, pozwalająca na szybką i precyzyjną zmianę biegów. Drobne detale kontynuują się z kierownicą z Alcantary® oraz sportowymi siedzeniami Lotusa z włókna węglowego, pokrytymi kombinacją Alcantary® i skóry lub opcjonalnie pełną skórą, obie z kontrastowym szwem.
Opcjonalny Pakiet Kolorów Wnętrza (w wyborze czterech kolorów) zapewnia kontrastujące obramowanie konsoli przenośnej, obramowania HVAC, węgorzowe oczka siedzeń i obramowania okien elektrycznych. Standardowo konsola środkowa i deska rozdzielcza są pokryte Alcantarą®, a panele drzwiowe są wykonane z kombinacji Alcantary® i skóry. Klimatyzacja i zintegrowany system rozrywkowy, w tym łączność iPod® oraz funkcjonalność Bluetooth®, mogą być również określone.
Lotus Exclusive