Po kilku ostatnich edycjach, Lotus postanowił zakończyć produkcję modelu Elise, wypuszczając wersję Final Edition, która dodała kilka dodatkowych koni mechanicznych oraz wprowadziła zmiany w wyglądzie samochodu zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz.
Może być trudno uwierzyć, że Elise przetrwał na rynku przez ćwierć wieku. Został zaprezentowany w 1996 roku i z biegiem czasu przeszedł liczne aktualizacje, ale w istocie pozostał tym samym sportowym autem na gołej konstrukcji. To był samochód, który uratował markę Lotus i przywrócił jej dawną świetność. Bez ironii.
Główne zmiany dotyczyły kolorów nadwozia, które przywoływały oryginalne schematy malowania modelu Elise z 1996 roku. Lotus oferował wersję Final Edition 240 w kolorach Azure Blue, Black i Racing Green. Jako oznaczenie ostatniej edycji z 2021 roku, Lotus dodał napisy „Final Edition 240 Sport” na przednich błotnikach. Z tyłu nie było dużego spojlera.
Wewnątrz największą zmianą był panel instrumentów TFT, który zastąpił analogowe wskaźniki. Posiadał podwójny wyświetlacz, jeden do codziennej jazdy, a drugi do wyścigów na torze. Grubsza, nieco szersza kierownica pokryta skórą i Alcantarą pomagała kierowcy utrzymać kontrolę nad autem dzięki układowi kierowniczemu bez wspomagania. Pomiędzy siedzeniami, producent pozostawił widoczne połączenia skrzyni biegów, tworząc spektakularną metalową rzeźbę.
Silnik pozostał ten sam, 1.8-litrowy doładowany czterocylindrowy, dostrojony na 240 KM. Tak, Final Edition Sport 240 był cięższy od oryginalnego modelu Elise z 1996 roku, ale wciąż był lekkim samochodem sportowym w każdym calu, a silnik służył jedynie do tego, aby pchać go z zakrętu w zakręt.
Rok 2021 marksuje koniec pewnej ery dla Lotus Cars. W miarę jak firma zmierza w kierunku ekscytującej przyszłości, jak opisano w ostatnich ogłoszeniach, kończy się produkcja ikonicznych modeli Elise oraz tworzącego nowy gatunek Exige, po odpowiednio 25 i 21 latach.
Na cześć tych dwóch legendarnych modeli, Lotus ogłosił gamę pięciu nowych samochodów Final Edition, które cechują się wyższą mocą, lepszym standardowym wyposażeniem oraz – w prawdziwym stylu Lotus – niską wagą.
Te pojazdy to ostateczne wersje Elise i Exige, które stanowią szczyt technicznego rozwoju, prezentując ponad dwie dekady inżynieryjnej doskonałości. Będą budowane w ograniczonej liczbie, a każdy z nich jest stosownym hołdem dla samochodów sportowych, które są, niemal wyjątkowo, legendami za życia.
Zostało stworzonych pięć nowych wariantów – dwa Elise i trzy Exige – a Lotus przewiduje duży popyt na rynkach globalnych, gdy klienci spieszą się, aby nabyć kawałek historii. Oferowane są w unikalnych kolorach, z nowymi naklejkami zewnętrznymi, nowymi wykończeniami felg, nowym wykończeniem wnętrza oraz oznaczeniami Final Edition.
Udoskonalenia kontynuują się pod maską, co odzwierciedlają nowe nazwy, które wskazują na wyższe moce na trzech z pięciu modeli – Elise Sport 240, Elise Cup 250, Exige Sport 390, Exige Sport 420 i Exige Cup 430.
Szczegóły dotyczące gamy Lotus Elise Final Edition
Elise to naprawdę ikoniczny model Lotus, a rok 2021 to 25. i ostatni rok produkcji. Te dwie nowe wersje Final Edition są adekwatnym hołdem, a ich ekskluzywność i rzadkość z pewnością zapewnią wysoki popyt oraz gwarantują status przyszłego klasyka. Zachowują wszystkie kluczowe wartości i cechy, które uczyniły Elise tak ikonicznym samochodem – mały, lekki i zwinny dwuosobowy pojazd napędzany doładowanym, chłodzonym doładowaniem silnikiem 1,8-litra z czterema cylindrami umieszczonym w środkowej części nadwozia.
Standardowo, obie wersje Final Edition otrzymują najbardziej rozbudowaną listę cech wnętrza i nadwozia w historii. Największą zmianą jest nowa, cyfrowa deska rozdzielcza TFT, z wyborem dwóch ekranów – jeden z konwencjonalnym zestawem wskaźników, a drugi w stylu wyścigowym z cyfrowym odczytem prędkości i wskaźnikiem obrotów silnika.
Kierownica ma nowy design, pokrytą skórą i alcantarą. Posiada płaską bazę, co umożliwia lepszą przestrzeń na nogi dla wyższych kierowców oraz ułatwia wsiadanie i wysiadanie. Każdy samochód ma tabliczkę budowlaną Final Edition, nową tapicerkę siedzeń oraz wzory przeszyć.
Nowa paleta kolorów została wprowadzona dla modeli Elise Sport 240 i Elise Cup 250, nawiązując do niektórych ikonicznych schematów kolorystycznych z przeszłości Elise i Lotusa. W tym są Azure Blue, kolor użyty w pierwszych zdjęciach produkcyjnego samochodu do mediów w 1996 roku; Black, kolor marki działu motorsportu, gdy firma prowadziła udaną serię wyścigów Autobytel Lotus Elise Championship; oraz Racing Green, hołd dla koloru oryginalnego samochodu zaprezentowanego na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie w 1995 roku.
Lotus Elise Sport 240 Final Edition
Lotus Elise Sport 240 Final Edition zyskuje dodatkowe 23KM dzięki poprawionej kalibracji, zastępując model Sport 220. Oferując 240KM i 244Nm momentu obrotowego, silnik został dostrojony, aby zapewnić zdumiewającą wydajność w rzeczywistości oraz wiodącą w swojej klasie efektywność. Przyspieszenie od 0 do 60 mph zajmuje 4.1 sekundy, dzięki stosunkowi mocy do wagi wynoszącemu 260 KM na tonę. Emisja CO2 wynosząca 177 g/km jest niezwykle niska w stosunku do oferowanej wydajności.
Samochód standardowo wyposażony jest w lekkie, odlewane felgi aluminiowe o 10 ramionach w kolorze Anthracite (6J x 16″ z przodu i 8J x 17″ z tyłu). Są one o 0.5 kg lżejsze od felg w Elise Sport 220 i mają opony Yokohama V105 (195/50 R16 z przodu i 225/45 R17 z tyłu).
Dalsze oszczędności w wadze można osiągnąć dzięki szerokiej gamie opcjonalnych paneli z włókna węglowego, w tym osłonom progów i pokrywie silnika, akumulatorowi litowo-jonowemu oraz lekkim poliwęglanowym tylnym oknu. Przy wyborze wszystkich lekkich opcji, masa Elise Sport 240 zmniejsza się z 922 kg do 898 kg.
Lotus Elise Cup 250 Final Edition
Kluczem do osiągów Lotus Elise Cup 250 są jego aerodynamika i docisk związany z mocą i niską wagą. Dzięki zoptymalizowanym komponentom aerodynamicznym, takim jak przedni splitter, tylne skrzydło, tylny dyfuzor i przedłużenie podłogi, ten samochód Final Edition generuje 66 kg docisku przy 100 mph oraz 155 kg przy maksymalnej prędkości wynoszącej 154 mph.
Samochód ma nowe, ultralekkie felgi o 10 ramionach Diamond Cut M Sport (7J x 16″ z przodu i 8J x 17″ z tyłu) z oponami Yokohama A052 (195/50 R16 z przodu i 225/45 R17 z tyłu). Rozbudowana lista standardowego wyposażenia obejmuje sportowe amortyzatory Bilstein oraz regulowane stabilizatory, które pomagają maksymalizować dostępny docisk aerodynamiczny i zwiększać przyczepność, zachowując jednocześnie legendarną zwrotność Elise. Standardowo zamontowany jest również lekki akumulator litowo-jonowy oraz poliwęglanowe tylne okno.
Dodatkowe opcje lekkich elementów z włókna węglowego, jak w Elise Sport 240 Final Edition, są dostępne, co obniża masę do nieobciążonej wagi wynoszącej zaledwie 931 kg.
Szczegóły dotyczące gamy Lotus Exige Final Edition
Gama Exige kończy się w swoim ostatnim roku produkcji trzema nowymi modelami – Exige Sport 390, Exige Sport 420 i Exige Cup 430.
Podobnie jak Elise, nowe wyposażenie na ten ostatni rok produkcji obejmuje unikalne kolory lakieru, nowe naklejki oraz dwa nowe wykończenia felg. Wszystkie wersje Exige są również wyposażone w cyfrową deskę rozdzielczą TFT, tabliczkę budowlaną Final Edition, nową kierownicę oraz nową tapicerkę siedzeń i wzory przeszyć.
Wszystkie modele napędzane są silnikiem V6 o pojemności 3,5 litra z doładowaniem, umieszczonym w lekkiej i sztywnej ramie, która zapewnia niesamowite przyspieszenie i natychmiastową reakcję. Czyste, nie wspomagane kierowanie oferuje doskonałe informacje zwrotne i żywą komunikację przy wszystkich prędkościach. Exige korzysta z dedykowanej wersji pionierskiej ramy aluminiowej Lotus, unikalnej tylnej podramy oraz tylnego zawieszenia podwójnego wahacza z odlewanego aluminium.
Podobnie jak gama Final Edition Elise, Exige jest również dostępny w wyborze nowych kolorów, reprezentujących ważne samochody w jego historii. Należą do nich Metallic White, z prezentacji V6 Exige na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2011 roku, oraz Metallic Orange, który był używany w pierwszym samochodzie floty prasowej w 2000 roku oraz w koncepcie Exige GT3 z targów motoryzacyjnych w Genewie w 2007 roku.
Lotus Exige Sport 390 Final Edition
Nowy Lotus Exige Sport 390 zastępuje model Exige Sport 350. Wzrost mocy o 47KM pochodzi z poprawionej kalibracji związanej z doładowaniem Edelbrock z chłodzeniem doładowania, co pozwala osiągnąć 397 KM oraz 420Nm. Przy niskiej wadze wynoszącej 1,138 kg, Exige Sport 390 przyspiesza do 60 mph w zaledwie 3,7 sekundy, osiągając maksymalną prędkość 172 mph.
Zaawansowana aerodynamika jest starannie zbalansowana, generując 70 kg docisku z tyłu i 45 kg z przodu, co daje łącznie 115 kg przy maksymalnej prędkości. Aby przenieść tę moc na drogę, Exige Sport 390 ma lekkie felgi aluminiowe o 10 ramionach w kolorze srebrnym (7.5J x 17″ z przodu i 10J x 18″ z tyłu) oraz opony Michelin PS4 (205/45 ZR17 z przodu i 265/35 ZR18 z tyłu).
Lotus Exige Sport 420 Final Edition
Lotus Exige Sport 420 Final Edition zyskuje dodatkowe 10KM i zastępuje model Sport 410. Jest to najszybsza wersja Exige, osiągająca prędkość maksymalną 180 mph, z przyspieszeniem 0-60 mph wynoszącym 3,3 sekundy. Przy wadze 1,110 kg i mocy 420 KM (co daje stosunek mocy do wagi wynoszący 378 KM na tonę) oraz 427Nm z doładowanego silnika V6, połączonym z płaską krzywą momentu obrotowego oraz maksymalną mocą dostępną przy maksymalnych obrotach, Exige jest uważany za najbardziej kompletny samochód w swojej klasie.
Lista standardowego wyposażenia robi wrażenie. Przednie i tylne stabilizatory Eibach są regulowane, a amortyzatory Nitron z trzema ustawieniami pozwalają na różne ustawienia kompresji przy wysokich i niskich prędkościach. Samochód ma lekkie felgi aluminiowe o 10 ramionach w kolorze Anthracite (7.5J x 17″ z przodu, 10J x 18″ z tyłu) z oponami Michelin Pilot Sport Cup 2 (215/45 ZR17 z przodu i 285/30 ZR18 z tyłu). Siła hamowania pochodzi z hamulców AP Racing z odlewanymi, czterotłoczkowymi zaciskami oraz dwuczęściowymi tarczami hamulcowymi w kształcie litery J. Z wyższą pojemnością cieplną i lepszym chwytem, te tarcze oferują lepsze odprowadzanie zanieczyszczeń i zmniejszoną wibrację, zapewniając stałe odczucie pedału i większą, wolną od blaknięcia wydajność.
Lotus Exige Cup 430 Final Edition
Cup 430 pozostaje flagowym modelem Exige. Już legendarny w swoim krótkim życiu, uważany jest za jeden z najszybszych sportowych samochodów na świecie. Nie tylko nadaje się do ulubionej drogi swojego kierowcy, ale również doskonale sprawdza się na wymagającym torze.
Dzięki chłodzeniu doładowanemu, osiągającemu stałą moc 430 KM i generującemu 171 kg docisku, to samochód drogowy i torowy, który przewyższa wszystkie inne. Rewolucyjny pakiet aerodynamiczny nie jest tylko na pokaz; Exige Cup 430 generuje tyle samo docisku przy 100 mph, co Exige Sport 390 przy 170 mph. Ważący zaledwie 1,110 kg, stosunek mocy do wagi wynosi oszałamiające 387 KM na tonę. Z momentem obrotowym wynoszącym 440 Nm od 2,600 rpm, przyspieszenie od 0 do 60 mph zajmuje 3,2 sekundy, osiągając maksymalną prędkość 174 mph. Docisk jest zbalansowany przy wszystkich prędkościach, z samochodem generującym 76 kg z przodu i kolejne 95 kg z tyłu, co daje łącznie 171 kg.
Wszystko w Exige Cup 430 skoncentrowane jest na wydajności, niezależnie od tego, czy chodzi o jazdę po drodze, czy na torze.
Każdy samochód posiada panele z włókna węglowego w standardzie na poziomie motorsportu, w tym przedni splitter, przednią pokrywę dostępu, dach, otoczenie dyfuzora, powiększone boczne wloty powietrza, jednoczęściową klapę tylną i skrzydło tylne z wyścigowego pochodzenia. Oprócz zmienionej geometrii ramienia kierowniczego w celu zwiększenia nerwowości, cechy prowadzenia mogą być zmieniane za pomocą amortyzatorów regulowanych Nitron (wysokie i niskie ustawienia kompresji oraz regulacja odbicia) oraz regulowanych stabilizatorów Eibach z przodu i z tyłu, oba jako standard. Opony Michelin Pilot Sport Cup 2 (215/45 ZR17 z przodu i 285/30 ZR18 z tyłu) są montowane na ultralekkich felgach aluminiowych o 10 ramionach z wykończeniem w kształcie diamentu (7.5J x 17″ z przodu, 10J x 18″ z tyłu).
Hamowanie zapewniają odlewane, czterotłoczkowe zaciski hamulcowe AP Racing oraz wyższej pojemności cieplnej, dwuczęściowe tarcze hamulcowe w kształcie litery J z przodu i z tyłu. System został zaprojektowany tak, aby zapewnić lepszy chwyt i zmniejszoną wibrację, oferując stałe odczucie pedału oraz wydajność hamowania wolną od blaknięcia, okrążenie po okrążeniu.
Dzięki standardowemu układowi wydechowemu z tytanu o wysokim przepływie, Cup 430 brzmi jak żaden inny supersamochód podczas jazdy. Wyjątkowa kontrola trakcji, pochodząca z motorsportu, połączona bezpośrednio z ECU, pomaga zmaksymalizować trakcję podczas wyjazdu z zakrętu, zarządzając ogromnym wzrostem momentu obrotowego. Jest kontrolowana za pomocą sześciopozycyjnego przełącznika obrotowego umieszczonego na kolumnie kierownicy. Działa tylko wtedy, gdy system stabilizacji ESP jest wyłączony, a pięć predefiniowanych poziomów trakcji wyświetlanych jest na zestawie wskaźników.