LOTUS Sport 390 Final Edition 2021-Present

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

LOTUS Sport 390 Final Edition 2021-Present

Przejdź do galerii zdjęćLOTUS Sport 390 Final Edition 2021-Present

Lotus wprowadził ostatnią wersję modelu Exige, dodając kilka dodatkowych ulepszeń i oferując go jako samochód skoncentrowany na torze lub lepszego w codziennym użytkowaniu.

Exige był sportowym samochodem dla tych, którzy potrzebowali większej mocy niż Elise, dla tych, którzy nie chcieli zatrzymywać się na prawym pasie drogi i obawiać się, gdy zacznie padać deszcz. Oferował superładowany silnik V-6 zamiast czterocylindrowego. Krótko mówiąc, był lepszym autem na co dzień. Może nie tak dobrym jak Boxster, ale zdecydowanie bardziej ekskluzywnym.

Exige to pojazd, który, obok Elise, pomógł Lotusowi przetrwać na rynku, a brytyjska marka musiała za to ogromnie podziękować. Wersja Final Edition 390 z 2021 roku była odpowiednim sposobem, by to uczynić. Oferowano ją w specyficznej kolorystyce oraz dodano czarne lusterka, skrzydło i aerodynamiczne detale.

We wnętrzu Lotus stworzył samochód do wszechstronnej jazdy. Nie była to golasa kabina stworzona do wyścigów, ale oferowała pewien komfort. Final Edition 390 wyposażono w skórzane sportowe fotele kubełkowe z wysokim wsparciem i ładnie wykończone panele drzwiowe. Jednak główną zmianą było zmodernizowane panel instrumentów, który przeszedł z analogowych wskaźników na wyświetlacz TFT z dwoma ekranami: jednym do codziennej jazdy i drugim do użytku na torze.

Exige Final Edition 390 wyposażono w ten sam silnik V6 z doładowaniem, co w pozostałych wariantach, ale dostrojony, by oferować 390 KM na tylne koła przez sześciobiegową manualną skrzynię biegów. Była to najsłabsza wersja Exige Final Edition, dostosowana do lepszego użytku na ulicy. To typ samochodu, którego właściciel nie będzie transportować na tor i z powrotem.

 Rok 2021 oznacza koniec pewnej ery dla Lotus Cars. W miarę jak firma zmierza w kierunku ekscytującej przyszłości, jak zapowiedziano w ostatnich ogłoszeniach, kończy się produkcja ikonicznego modelu Elise oraz nowatorskiego Exige, które produkuje się odpowiednio od 25 i 21 lat.

Na cześć tych dwóch legendarnych modeli, Lotus ogłosił wprowadzenie pięciu nowych samochodów w wersji Final Edition, które oferują wyższą moc, lepsze wyposażenie standardowe oraz – w prawdziwie lotusowym stylu – lekkość.

Te samochody są ostatecznymi wersjami Elise i Exige, które stanowią szczyt technicznego rozwoju, ukazując ponad dwie dekady doskonałości inżynieryjnej. Będą produkowane w ograniczonej liczbie, a każdy z nich jest odpowiednim hołdem dla samochodów sportowych, które są, niemal wyjątkowo, legendami za swojego życia.

Powstało pięć nowych wersji – dwie Elise i trzy Exige – a Lotus przewiduje wysokie zainteresowanie rynkami globalnymi, gdyż klienci spieszą się, by kupić kawałek historii. Są one dostępne w unikalnych kolorach lakieru, nowych naklejkach zewnętrznych, nowych wykończeniach kół oraz z oznaczeniem Final Edition.

Ulepszenia dotyczą również podzespołów, co odzwierciedlają nowe nazwy, które ujawniają wyższe moce w trzech z pięciu modeli – Elise Sport 240, Elise Cup 250, Exige Sport 390, Exige Sport 420 oraz Exige Cup 430.

Szczegóły dotyczące serii Lotus Elise Final Edition

Elise to prawdziwie ikoniczny model Lotusa, a 2021 rok to 25. i ostatni rok produkcji. Dwa nowe samochody w wersji Final Edition to godny hołd, a ich ekskluzywność i rzadkość zapewnią niewątpliwie wysokie zainteresowanie i zagwarantują status przyszłych klasyków. Zachowują wszystkie wartości i cechy, które uczyniły Elise tak ikonicznym samochodem – mały, lekki i zwrotny dwuosobowy pojazd napędzany doładowanym silnikiem 1,8 litra V4 umieszczonym na środku.

W standardzie oba samochody Final Edition mają najobszerniejszą listę wyposażenia wewnętrznego i zewnętrznego w historii. Największą zmianą jest całkowicie nowy cyfrowy zestaw wskaźników TFT z możliwością wyboru dwóch ekranów, jeden z tradycyjnymi wskaźnikami, a drugi w stylu wyścigowym z cyfrowym wskazaniem prędkości oraz wskaźnikiem obrotów silnika.

Kierownica ma nowy design, jest pokryta skórą i alcantarą, a jej płaska podstawa zapewnia lepszy komfort dla wyższych kierowców i ułatwia wsiadanie oraz wysiadanie. Każdy samochód jest wyposażony w tabliczkę z oznaczeniem Final Edition, a także nowe obicia siedzeń i wzory stichek.

Wprowadzono nową paletę kolorów dla Elise Sport 240 i Elise Cup 250, nawiązującą do niektórych ikonicznych schematów kolorystycznych z przeszłości Elise i Lotusa. Wśród nich znajduje się Azure Blue, kolor z pierwszych zdjęć produkcyjnego samochodu dla mediów z 1996 roku; Czarny, kolor marki działu sportowego, kiedy firma prowadziła udaną serię wyścigową Autobytel Lotus Elise Championship; oraz Racing Green, hołd dla koloru oryginalnego samochodu zaprezentowanego na Międzynarodowym Salonie Samochodowym we Frankfurcie w 1995 roku.

Lotus Elise Sport 240 Final Edition

Lotus Elise Sport 240 Final Edition zyskuje dodatkowe 23 KM dzięki zmodyfikowanemu strojowi, zastępując model Sport 220. Oferując 240 KM i 244 Nm momentu obrotowego, silnik został dostrojony, aby zapewnić niezwykłe osiągi w rzeczywistych warunkach oraz klasową efektywność. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 4,1 sekundy dzięki stosunkowi mocy do masy wynoszącemu 260 KM na tonę. Emisja CO2 na poziomie 177 g/km jest niezwykle niska w porównaniu do oferowanych osiągów.

Samochód wyposażony jest w standardzie w lekkie obręcze kół Aluminiowych o 10 szprychach w kolorze antracytowym (6J x 16″ z przodu i 8J x 17″ z tyłu), które są o 0,5 kg lżejsze niż te zastosowane w modelu Elise Sport 220 oraz opony Yokohama V105 (195/50 R16 z przodu i 225/45 R17 z tyłu).

Dalsze oszczędności wagi można osiągnąć dzięki szerokiej gamie dodatkowych paneli z włókna węglowego, w tym osłonom progów i pokrywie silnika, akumulatorowi litowo-jonowemu oraz lekkiej poliwęglanowej tylnej szybie. Po wyborze wszystkich opcji lekkich, masa Elise Sport 240 spada z 922 kg do 898 kg.

Lotus Elise Cup 250 Final Edition

Kluczowym czynnikiem wydajności modelu Lotus Elise Cup 250 są jego aerodynamika i docisk, związane z mocą i lekkością. Dzięki aerodynamicznie zoptymalizowanym elementom, takim jak przedni splitter, tylne skrzydło, tylny dyfuzor oraz wydłużenie podłogi, ten samochód w wersji Final Edition generuje 66 kg docisku przy prędkości 100 mph oraz 155 kg docisku przy maksymalnej prędkości 154 mph.

Samochód jest wyposażony w nowe ultra-lekkie obręcze kół M Sport o 10 szprychach w kolorze Diamond Cut (7J x 16″ z przodu i 8J x 17″ z tyłu) z oponami Yokohama A052 (195/50 R16 z przodu i 225/45 R17 z tyłu). W obszernej liście wyposażenia standardowego znajdują się sportowe amortyzatory Bilstein oraz regulowane stabilizatory, aby zmaksymalizować dostępny docisk aerodynamiczny i zwiększyć przyczepność, jednocześnie utrzymując legendarną zwrotność Elise. W standardzie znajduje się również lekki akumulator litowo-jonowy oraz poliwęglanowa tylna szyba.

Inne lekkie opcje z włókna węglowego, analogicznie jak w modelu Elise Sport 240 Final Edition, są dostępne, co pozwala na osiągnięcie masy do zaledwie 931 kg.

Szczegóły dotyczące serii Lotus Exige Final Edition

Seria Exige była świętowana w swoim ostatnim roku produkcji trzema nowymi modelami – Exige Sport 390, Exige Sport 420 oraz Exige Cup 430.

Podobnie jak w przypadku Elise, nowym wyposażeniem w tym ostatnim roku produkcji są unikalne wybory kolorystyczne, nowe naklejki oraz dwa nowe wykończenia kół. Wszystkie wersje Exige są również wyposażone w cyfrowy zestaw wskaźników TFT, tabliczkę z oznaczeniem Final Edition, nową kierownicę, a także nowe obicia siedzeń i wzory stichek.

Wszystkie modele napędzane są silnikiem V6 o pojemności 3,5 litra z doładowaniem i bafflowanym sumptem, zamontowanym w lekkiej i sztywnej ramie, która zapewnia ekscytujące przyspieszenie i natychmiastową reakcję. Czyste nieasystowane kierowanie oferuje doskonałe informacje zwrotne i wyraźną komunikację przy wszystkich prędkościach. Exige korzysta z wyjątkowej wersji pionierskiej aluminiowej ramy Lotusa, unikalnego tylnego podwozia i amortyzacji z podwójnymi wahaczami z przodu i z tyłu.

Podobnie jak seria Elise Final Edition, Exige również dostępny jest w szerokiej gamie nowych kolorów, które reprezentują znaczące modele w jego historii. Należą do nich Metallic White, zaprezentowany przy odkryciu modelu V6 Exige na Międzynarodowym Salonie Samochodowym we Frankfurcie w 2011 roku oraz Metallic Orange, który był używany na pierwszym samochodzie floty prasowej w 2000 roku oraz koncepcji Exige GT3 z Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie w 2007 roku.

Lotus Exige Sport 390 Final Edition

Nowy model Lotus Exige Sport 390 zastępuje wcześniej produkowany Exige Sport 350. Wzrost mocy o 47 KM pochodzi z przestrojenia związane z doładowaniem Edelbrock z chłodzeniem, osiągając 397 KM i 420 Nm. Po połączeniu z wagą zaledwie 1,138 kg, Exige Sport 390 przyspiesza do 60 mph w zaledwie 3,7 sekundy, osiągając maksymalną prędkość 172 mph.

Zaawansowana aerodynamika jest starannie zbalansowana, generując 70 kg docisku z tyłu oraz 45 kg z przodu, co w sumie daje 115 kg przy maksymalnej prędkości. Aby przenieść tę moc na drogę, Exige Sport 390 jest wyposażony w lekkie obręcze kół aluminiowych o 10 szprychach (7,5J x 17″ z przodu i 10J x 18″ z tyłu) oraz opony Michelin PS4 (205/45 ZR17 z przodu i 265/35 ZR18 z tyłu).

Lotus Exige Sport 420 Final Edition

Lotus Exige Sport 420 Final Edition zyskuje dodatkowe 10 KM i zastępuje model Sport 410. Jest to najszybszy Exige, osiągający maksymalną prędkość 180 mph, z przyspieszeniem od 0 do 60 mph w 3,3 sekundy. Z wagą 1,110 kg oraz 420 KM (co daje 378 KM na tonę) i 427 Nm z silnika V6 z doładowaniem oraz chłodzeniem, połączonym z płaską krzywą momentu obrotowego oraz maksymalną mocą dostępną przy maksymalnych obrotach, Exige uważany jest za najdoskonalszy samochód do jazdy w swojej klasie.

Lista wyposażenia standardowego jest imponująca. Przednie i tylne stabilizatory Eibach są regulowane, a trójstopniowe regulowane amortyzatory Nitron pozwalają na różne ustawienia kompresji przy dużych i małych prędkościach. Samochód porusza się na lekki, aluminiowy obręczach o 10 szprychach w kolorze antracytowym (7,5J x 17″ z przodu, 10J x 18″ z tyłu) z oponami Michelin Pilot Sport Cup 2 (215/45 ZR17 z przodu i 285/30 ZR18 z tyłu). Hamulce pochodzi z AP Racing z odlewanymi czterotłoczkowymi zaciskami i dwuczęściowymi tarczami hamulcowymi z hakiem w kształcie litery J. Dzięki wyższej pojemności cieplnej i lepszemu chwytowi, te tarcze zapewniają lepszą eliminację zanieczyszczeń oraz zmniejszają wibracje, co prowadzi do bardziej spójnego odczucia pedału i wyższej, nieblaknącej wydajności.

Lotus Exige Cup 430 Final Edition

Cup 430 pozostaje na szczycie serii Exige. Już legendarny w swoim krótkim życiu, uważany jest za jeden z najszybszych sportowych samochodów na świecie. Nie tylko świetnie sprawdza się na ulubionej drodze swojego kierowcy, ale również dobrze radzi sobie na wymagającym torze.

Z doładowaniem dla stałej mocy 430 KM i zdolnością do wygenerowania 171 kg docisku, jest to samochód drogowy i torowy, który rządzi wszystkimi. Radikalny pakiet aerodynamiczny nie jest tylko dla wyglądu; Exige Cup 430 generuje tyle samo docisku przy prędkości 100 mph, ile Exige Sport 390 przy 170 mph. Ważąc zaledwie 1,110 kg, stosunek mocy do wagi osiąga zdumiewające 387 KM na tonę. Z momentem obrotowym wynoszącym 440 Nm przy 2,600 obr./min, przyspieszenie od 0 do 60 mph zajmuje 3,2 sekundy, osiągając maksymalną prędkość 174 mph. Docisk jest zbalansowany przy wszystkich prędkościach, generując 76 kg z przodu oraz dodatkowe 95 kg z tyłu, co daje łącznie 171 kg.

Wszystko, co dotyczy Exige Cup 430, skoncentrowane jest na wydajności, niezależnie od tego, czy to jazda na drodze, czy na torze.

Każdy samochód wyposażony jest w panele z włókna węglowego klasy motorsport, w tym przedni splitter, przedni panel dostępu, dach, otoczenie dyfuzora, powiększone boksy wlotu powietrza, jednolitą pokrywę bagażnika oraz tylne skrzydło rodem z wyścigów. Dodatkowo, zmodyfikowana geometria ramienia kierownicy zwiększa skuteczność jazdy, a charakterystyka prowadzenia może być zmieniana za pomocą trójstopniowych amortyzatorów Nitron (regulacja kompresji przy dużych i małych prędkościach oraz regulacja odbicia) oraz regulowanych stabilizatorów Eibach z przodu i z tyłu, oba w standardzie. Opony Michelin Pilot Sport Cup 2 (215/45 ZR17 z przodu i 285/30 ZR18 z tyłu) są zamontowane na ultra-lekki obręcze kół aluminiowych o 10 szprychach (7,5J x 17″ z przodu, 10J x 18″ z tyłu).

Hamulce pochodzą z odlewanymi, czterotłoczkowymi zaciskami AP Racing oraz wyższą pojemnością cieplną dwuczęściowymi tarczami hamulcowymi w kształcie litery J z przodu i z tyłu. System został zaprojektowany, aby poprawić chwyt i zredukować wibracje, zapewniając spójne odczucie pedału oraz nieblaknącą siłę hamowania na torze, okrążenie po okrążeniu.

Z systemem wydechowym z tytanu o wysokim przepływie w standardzie, Cup 430 brzmi jak żaden inny supersamochód przy dużej prędkości. Pochodząca z motorsportu zmienna kontrola trakcji, bezpośrednio połączona z ECU, pomaga maksymalizować przyczepność na wyjściu z zakrętów, zarządzając ogromnym przyrostem momentu obrotowego. Jest kontrolowana za pomocą sześciostopniowego przełącznika rotacyjnego umiejscowionego na kolumnie kierownicy. Aktywna tylko wtedy, gdy stabilizator ESP jest wyłączony, pięć predefiniowanych poziomów trakcji wyświetlane jest na zestawie wskaźników.

3.5L V6 6MT (390 KM)

ParametrWartość
CylindryV6
Moc286.8 Kw @ 7000 Rpm
390 Hp @ 7000 Rpm
385 Bhp @ 7000 Rpm
Moment obrotowy310 Lb-Ft @ 3000-6700 Rpm
420 Nm @ 3000-6700 Rpm
Układ paliwowyTurbodoładowany Wtrysk bezpośredni
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna172 Mph (277 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h3.8 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów6-biegowa manualnana
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony195/50 R16 // 225/45 R17
Masa własna2509 Lbs (1138 Kg)
Low14 Mpg Us (16.8 L/100Km)
Medium23.8 Mpg Us (9.9 L/100Km)
High27.7 Mpg Us (8.5 L/100Km)
Extra High25 Mpg Us (9.4 L/100Km)
Średnie spalanie23.1 Mpg Us (10.2 L/100Km)
Emisja CO2 (Średnie spalanie)230 G/Km

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.