Lotus uznał, że wyjątkowy samochód potrzebuje unikalnej, ostatecznej edycji, co udowodnił wprowadzając model Exige Sport 420 Final Edition na początku 2021 roku.
Po 21 latach od rozpoczęcia serii Exige, Lotus odzyskał swoją dawną chwałę. Zaczęło się od modelu Elise, a następnie przyszedł czas na jego coupe, Exige. Z biegiem lat oba pojazdy dzieliły wiele komponentów, co zwiększyło wartość Lotus na rynku, który niemal zapomniał o dawnej, chwalebnej brytyjskiej marce, która zachwyciła świat Formuły 1.
Z przodu Exige zachował swój design z czterema reflektorami z przezroczystym szkłem. Specjalny zderzak z zintegrowanym centralnym grillem i dwoma bocznymi wlotami zwiększył aerodynamiczny docisk. Na przednich błotnikach producent umieścił charakterystyczne naklejki oznaczające ostatnie egzemplarze Exige. Niezależnie od koloru samochodu, wszystkie 420 Special Editions miały czarny dach. Czarny spojler zamontowany na tylnym panelu zapewniał stabilność samochodu podczas szybkiego pokonywania zakrętów.
Wewnątrz producent zamontował wyścigowe fotele kubełkowe z pasami bezpieczeństwa. Były one tapicerowane Alcantarą z czerwonymi, kontrastującymi przeszyciami. Kierownica była grubsza i również owinięta Alcantarą, ten sam materiał użyto do paneli drzwiowych. W zestawie wskaźników Lotus zainstalował wyświetlacz TFT z możliwością wyboru dwóch ekranów: jednego z tradycyjnymi wskaźnikami i drugiego z informacjami wyścigowymi.
W edycji 420 Final Edition zainstalowano przestrojony silnik V-6, który generował moc 420 KM. Był to najszybszy Exige, jaki kiedykolwiek stworzono, z prędkością maksymalną wynoszącą 180 mph (295 km/h). Przyspieszał od 0 do 60 mph w 3,3 sekundy.
Rok 2021 oznacza koniec pewnej epoki dla Lotus Cars. W miarę jak firma zmierza ku ekscytującej przyszłości, o której mówiły ostatnie zapowiedzi, zakończona zostaje produkcja ikonicznych modeli Elise i Exige, po 25 i 21 latach odpowiednio.
Na cześć tych dwóch legendarnych modeli, Lotus ogłosił wprowadzenie pięciu nowych samochodów Final Edition, które charakteryzują się wyższą mocą, lepszym wyposażeniem standardowym i – w prawdziwym stylu Lotus – niewielką wagą.
Te auta są ostatecznymi wersjami Elise i Exige, a ich powstanie stanowi ukoronowanie ponad dwóch dekad doskonałości inżynieryjnej. Będą produkowane w ograniczonej liczbie, a każde z nich to godny hołd dla samochodów sportowych, które są niemal jedynymi legendami swojego czasu.
Stworzono pięć nowych wersji – dwie Elise i trzy Exige – a Lotus przewiduje duże zainteresowanie ze strony globalnych rynków, ponieważ klienci spieszą się, aby nabyć kawałek historii. Samochody są dostępne w unikalnych kolorach, z nowymi naklejkami zewnętrznymi, nowymi wykończeniami kół, nowymi tapicerkami i oznakowaniem Final Edition.
Ulepszenia są również widoczne pod maską, co odzwierciedlają nowe nazwy, które wskazują wyższą moc na trzech z pięciu wersji – Elise Sport 240, Elise Cup 250, Exige Sport 390, Exige Sport 420 i Exige Cup 430.
Szczegóły dotyczące serii Lotus Elise Final Edition
Elise to prawdziwa ikona Lotusa, a rok 2021 to 25. i ostatni rok produkcji tego modelu. Te dwa nowe samochody Final Edition to odpowiedni hołd, a ekskluzywność i rzadkość z pewnością zapewnią im wysokie zainteresowanie i gwarancję statusu klasyka w przyszłości. Zachowują wszystkie kluczowe wartości i cechy, które sprawiły, że Elise stał się tak ikonicznym samochodem – małym, lekkim i zwinnym dwumiejscowym autem napędzanym doładowanym silnikiem 1.8 o czterech cylindrach umieszczonym z tyłu.
Lotus Exige Sport 420 Final Edition (2021)
2021 Lotus Exige Sport 420 Final Edition
Zgodnie z normą, oba modele Final Edition otrzymują najobszerniejszą listę wyposażenia wnętrza i zewnętrznego w historii. Największą zmianą jest zupełnie nowy cyfrowy kokpit TFT z możliwością wyboru dwóch ekranów, jednego z konwencjonalnym zestawem wskaźników, a drugiego w stylu wyścigowym z cyfrowym pomiarem prędkości i paskiem obrotomierza.
Kierownica ma nowy design, pokryta jest skórą i alcantarą. Posiada płaską podstawę, co zapewnia lepszą przestrzeń na nogi dla wyższych kierowców i ułatwia wsiadanie oraz wysiadanie. Każdy samochód jest wyposażony w tabliczkę Final Edition, nową tapicerkę siedzeń i wzory szycia.
Wprowadzono nową gamę kolorów dla modeli Elise Sport 240 oraz Elise Cup 250, nawiązującą do niektórych ikon kolorystycznych z przeszłości Elise i Lotusa. Wśród nich znajduje się Azure Blue, kolor, który był użyty w pierwszych zdjęciach produkcyjnych z 1996 roku; Black, kolor marki działu sportów motorowych, gdy firma prowadziła udane wyścigi Autobytel Lotus Elise Championship; oraz Racing Green, hołd dla koloru oryginalnego samochodu zaprezentowanego na Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie w 1995 roku.
Lotus Elise Sport 240 Final Edition
Lotus Elise Sport 240 Final Edition zyskuje dodatkowe 23KM dzięki poprawionej kalibracji i zastępuje model Sport 220. Oferując 240KM i 244Nm momentu obrotowego, silnik został dostrojony, aby zapewnić doskonałe osiągi w rzeczywistych warunkach oraz wiodącą w klasie efektywność. Sprint od 0 do 60 mph zajmuje 4,1 sekundy dzięki stosunkowi mocy do wagi wynoszącemu 260KM na tonę. Emisja CO2 wynosząca 177 g/km jest niezwykle niska w porównaniu do oferowanych osiągów.
Samochód standardowo wyposażony jest w 10-ramienne lekkie felgi aluminiowe w kolorze antracytowym (6J x 16″ z przodu i 8J x 17″ z tyłu). Ważą o 0,5 kg mniej niż felgi w modelu Elise Sport 220 i są wyposażone w opony Yokohama V105 (195/50 R16 z przodu i 225/45 R17 z tyłu).
Dalsze oszczędności wagi można osiągnąć dzięki szerokiej gamie opcjonalnych paneli z włókna węglowego, w tym osłonom progów i pokrywie silnika, baterii litowo-jonowej oraz lekkich oknach tylnych z poliwęglanu. Przy wyborze wszystkich lekkich opcji, masa modelu Elise Sport 240 spada z 922kg do 898kg.
Lotus Elise Cup 250 Final Edition
Kluczowym elementem wydajności Lotus Elise Cup 250 są jego aerodynamika i docisk związany z mocą oraz niską wagą. Dzięki komponentom zoptymalizowanym aerodynamicznie, takim jak przedni splitter, tylny spojler, tylny dyfuzor i przedłużenie podłogi po bokach, ten model Final Edition generuje 66kg docisku przy 100 mph i 155kg docisku przy maksymalnej prędkości wynoszącej 154 mph.
Samochód wyposażony jest w nowe, ultralekkie 10-ramienne felgi M Sport (7J x 16″ z przodu i 8J x 17″ z tyłu) z oponami Yokohama A052 (195/50 R16 z przodu i 225/45 R17 z tyłu). Obszerna lista standardowego wyposażenia obejmuje sportowe amortyzatory Bilstein oraz regulowane stabilizatory, które maksymalizują dostępny docisk aerodynamiczny i poprawiają przyczepność, zachowując jednocześnie legendarną zwrotność Elise. Standardowo montowana jest także lekka bateria litowo-jonowa oraz tylne okno z poliwęglanu.
Inne lekkie opcje z włókna węglowego, jak w modelu Elise Sport 240 Final Edition, są dostępne, co pozwala na zredukowanie masy do zaledwie 931kg.
Szczegóły dotyczące serii Lotus Exige Final Edition
Seria Exige uświetnia swój ostatni rok produkcji wprowadzeniem trzech nowych modeli – Exige Sport 390, Exige Sport 420 oraz Exige Cup 430.
Tak jak w przypadku Elise, nowe wyposażenie na ten ostatni rok produkcji obejmuje unikalne opcje kolorystyczne, nowe naklejki i dwa nowe wykończenia kół. Wszystkie wersje Exige także posiadają cyfrowy kokpit TFT, tabliczkę Final Edition, nową kierownicę oraz nową tapicerkę siedzeń i wzory szycia.
Wszystkie modele napędzane są przez silnik V6 o pojemności 3,5 litra z doładowaniem, umieszczony w lekkiej i sztywnej konstrukcji, która zapewnia oszałamiające przyspieszenie i natychmiastową reakcję. Czysta, nieskrępowana kierownica oferuje znakomite odczucia i wyrazistą komunikację przy każdej prędkości. Exige korzysta z dostosowanej wersji pionierskiej konstrukcji aluminiowej Lotusa, unikalnego tylnego podwozia i podwójnych wahaczy aluminiowych z przodu i z tyłu.
Tak jak w przypadku serii Elise Final Edition, Exige jest również dostępny w nowej gamie kolorów, które reprezentują znaczące pojazdy w jego historii. Wśród nich znajdują się Metallic White, z premiery V6 Exige na Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2011 roku, oraz Metallic Orange, który był użyty na pierwszym samochodzie dla prasy w 2000 roku oraz koncepcji Exige GT3 z Targów Motoryzacyjnych w Genewie w 2007 roku.
Lotus Exige Sport 390 Final Edition
Nowy Lotus Exige Sport 390 zastępuje model Exige Sport 350. Wzrost mocy o 47KM pochodzi od poprawionej kalibracji związanej z doładowywaczem Edelbrock z systemem chargecooling, co zapewnia 397KM i 420Nm. Przy lekkiej wadze 1,138kg, Exige Sport 390 przyspiesza do 60 mph w zaledwie 3,7 sekundy, osiągając maksymalną prędkość 172 mph.
Zaawansowana aerodynamika jest starannie wyważona, generując 70kg docisku z tyłu i 45kg z przodu, co daje łącznie 115kg przy maksymalnej prędkości. Aby przenieść tę moc na drogę, Exige Sport 390 wyposażony jest w 10-ramienne lekkie felgi aluminiowe (7.5J x 17″ z przodu i 10J x 18″ z tyłu) oraz opony Michelin PS4 (205/45 ZR17 z przodu i 265/35 ZR18 z tyłu).
Lotus Exige Sport 420 Final Edition
Lotus Exige Sport 420 Final Edition zyskuje dodatkowe 10KM i zastępuje model Sport 410. Jest najszybszym Exige dostępnym na rynku, osiągając maksymalną prędkość 180 mph, a przyspieszenie od 0 do 60 mph zajmuje 3,3 sekundy. Przy lekkiej wadze 1,110kg i 420KM (co daje stosunek mocy do wagi wynoszący 378KM na tonę) oraz 427Nm z silnika V6 z doładowaniem i chargecoolingiem, charakteryzującego się płaską krzywą momentu obrotowego i maksymalną mocą dostępną przy maksymalnych obrotach, Exige uważany jest za najbardziej kompletny samochód w swojej klasie.
Lista standardowego wyposażenia jest imponująca. Przednie i tylne stabilizatory Eibacha są regulowane, a amortyzatory Nitron z regulacją trzech poziomów pozwalają na różne ustawienia kompresji przy wysokich i niskich prędkościach. Samochód jedzie na 10-ramiennych lekkich felgach aluminiowych w kolorze antracytowym (7.5J x 17″ z przodu, 10J x 18″ z tyłu) z oponami Michelin Pilot Sport Cup 2 (215/45 ZR17 z przodu i 285/30 ZR18 z tyłu). Siłę hamowania zapewniają hamulce AP Racing z odlewanymi czterotłoczkowymi zaciskami i dwuczęściowymi tarczami hamulcowymi typu J-hook. Dzięki wyższej pojemności termicznej i lepszemu uściskowi, te tarcze oferują lepsze odprowadzanie zanieczyszczeń i zmniejszają wibracje, zapewniając bardziej spójne odczucia na pedale i lepsze, nieustające osiągi.
Lotus Exige Cup 430 Final Edition
Cup 430 pozostaje flagowym modelem Exige. Już legendarne w krótkim czasie, uważa się go za jeden z najszybszych sportowych samochodów na świecie. Nie tylko nadaje się do ulubionej drogi swojego kierowcy, ale również sprawdza się na wymagającym torze.
Dostarczając stałe 430KM i generując 171kg docisku, to samochód drogowy i torowy, który rządzi wszystkimi. Radykalny pakiet aerodynamiczny nie jest tylko dla wyglądu; Exige Cup 430 generuje tyle samo docisku przy 100 mph, co Exige Sport 390 przy 170 mph. Ważąc zaledwie 1,110kg, stosunek mocy do wagi wynosi oszałamiające 387KM na tonę. Z momentem obrotowym wynoszącym 440Nm od 2,600rpm, przyspieszenie od 0 do 60 mph zajmuje 3,2 sekundy, a maksymalna prędkość to 174 mph. Docisk jest zrównoważony przy wszystkich prędkościach, przy generowaniu 76kg z przodu i 95kg z tyłu, co daje łącznie 171kg.
Wszystko w Exige Cup 430 koncentruje się na osiągach, niezależnie od tego, czy to jazda po drodze, czy na torze.
Każdy samochód jest wyposażony w panele z włókna węglowego klasy motorsportowej, w tym przedni splitter, przedni panel dostępu, dach, osłonę dyfuzora, powiększone boczne wloty powietrza, jednolitą klapę bagażnika i tylny spojler oparty na wyścigach. Oprócz zmodyfikowanej geometrii ramienia kierownicy w celu zwiększenia skoku, charakterystyka prowadzenia może być dostosowywana za pomocą trójpoziomowych amortyzatorów Nitron (ustawienia kompresji przy wysokich i niskich prędkościach oraz regulacja odbicia) oraz regulowanych stabilizatorów Eibacha z przodu i z tyłu, które są standardem. Opony Michelin Pilot Sport Cup 2 (215/45 ZR17 z przodu i 285/30 ZR18 z tyłu) są montowane na ultralekkich 10-ramiennych felgach aluminiowych z wykończeniem diamond-cut (7.5J x 17″ z przodu, 10J x 18″ z tyłu).
Hamowanie odbywa się za pomocą odlewanej czterotłoczkowej zacisku hamulcowego AP Racing oraz wyższej pojemności termicznej dwuczęściowych tarcz hamulcowych typu J-hook z przodu i z tyłu. System został zaprojektowany w celu zapewnienia lepszego uściski i zredukowania wibracji, dostarczając spójne uczucie na pedale i moc hamowania bez zaniku lapę po lapie.
Z systemem wydechowym z tytanu o wysokim przepływie jako standardem, Cup 430 brzmi jak żaden inny supercar w ruchu. System kontroli trakcji pochodzący z motorsportu, bezpośrednio zintegrowany z ECU, pomoże zmaksymalizować przyczepność przy wyjeździe z zakrętu, zarządzając ogromnym wzrostem momentu obrotowego. Jest sterowany za pomocą przełącznika obrotowego o sześciu pozycjach umieszczonego na kolumnie kierownicy. Działa tylko przy wyłączonym systemie stabilizacji ESP, a pięć ustawień predefiniowanych poziomu przyczepności jest wyświetlane na wyświetlaczu.