Maserati przywróciło nazwę Ghibli w 2013 roku dla swojego mniejszego modelu, będącego „młodszym bratem” flagowego Quattroporte, skierowanego na rynek sportowych sedanów.
Po piętnastu latach od wycofania nazwy Ghibli z rynku, Maserati postanowiło ją ożywić. W przeciwieństwie do swojego poprzednika, który był produkowany w latach 1992-1998, model z 2013 roku był sedanem czterodrzwiowym, a nie coupé. Ale co najważniejsze, był to pierwszy Maserati dostępny z silnikiem turbodiesel.
Ghibli z 2013 roku dzielił tę samą platformę z Quattroporte i był o 291 mm (11,5″) krótszy od swojego większego brata. Z przodu miał atrapę chłodnicy z nisko zamontowanym grillem z dwunastoma pionowymi żaluzjami oraz znakiem trójzęba na środku. Reflektory w stylu boomerang wyposażone były w światła do jazdy dziennej, a w dolnej części zderzaka umieszczono szeroki grill ciągnący się od jednego boku do drugiego. Ghibli prezentował muskularny profil, z wyraźnie zaznaczoną linią barku nad tylnymi nadkolami.
Wnętrze zostało zaprojektowane z myślą o luksusie i przyjaznej atmosferze. System bezkluczykowy był na liście opcji, podobnie jak nowa jednostka infotainment zamontowana na środkowej konsoli. Mimo minimalistycznego wyglądu deski rozdzielczej, zaledwie z kilkoma przyciskami, Ghibli emanował luksusem. Przednie fotele kubełkowe, z wyższym wsparciem bocznym niż w zwykłym sedanie, zapewniały lepszą podporę podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Z tyłu, producent zamontował kanapę profilowaną dla dwóch pasażerów.
Pod maską, Maserati zainstalowało wybór dwóch silników V-6. Mimo że wersja z silnikiem benzynowym miała dostępny napęd na wszystkie koła, to nie było to możliwe w wersji z silnikiem diesla.
Nowa Maserati Ghibli to przełomowy moment w historii marki. Została zaprezentowana na Targach Motoryzacyjnych w Szanghaju w 2013 roku i pojawiła się zaledwie kilka miesięcy po premierze nowego Quattroporte, co oznacza, że Ghibli to pierwszy model Maserati z dwoma sedanami czterodrzwiowymi w historii firmy.
Maserati Ghibli jest mniejsza, krótsza, lżejsza, bardziej dynamiczna, tańsza i bardziej oszczędna niż flagowe Quattroporte, co stanowi fundament planów Maserati na produkcję 50 000 aut rocznie do 2015 roku.
Oferta silnikowa Ghibli zapewnia wysoką wydajność dzięki obu wariantom jednostek 3.0-litrowego V6 z podwójnym doładowaniem.
Ghibli ma bardziej sportową filozofię niż większe Quattroporte, a najsilniejszy model, Ghibli S, generuje moc 301 kW (410 hp), przyspiesza do 100 km/h w 5.0 sekund i osiąga maksymalną prędkość 285 km/h (177 mph).
Maserati Ghibli to także pierwszy model w historii marki z silnikiem Diesla, wyposażony w silnik V6 turbo-diesel, który zapewnia charakterystyczny dla Maserati dźwięk, jakość i przyjemność z jazdy oraz osiąga zużycie paliwa powyżej 47 mpg (poniżej 6 l/100 km) w cyklu NEDC. Ghibli diesel będzie również pierwszym Maserati z technologią Start-Stop.
Ghibli dzieli wiele elementów architektury, w tym bezpieczeństwo przy zderzeniach, podwozie, zawieszenie, silniki i technologię LED świateł, z większym Quattroporte, mimo że jest o 50 kg lżejsza, 173 mm krótsza w rozstawie osi i 291 mm krótsza ogółem.
Zespół projektowy Maserati Ghibli miał za zadanie stworzyć sedana, który podkreśla jego bardziej dynamiczne cechy jazdy poprzez agresywniejszą wizualnie osobowość, przy jednoczesnym zachowaniu widocznych powiązań z Quattroporte.
Sylwetka nadwozia odzwierciedla filozofię coupe dla czterodrzwiowego sedana, a wokół grilla i świateł można zauważyć silne kocie akcenty. Grill inspirowany jest aktualnym GranTurismo i nawiązuje do klasycznego A6 GCS z lat 50.
Zachowuje także charakterystyczne dla Maserati wykończenie słupka C, które nadaje nadwoziu coupé, a także nosi klasyczne logo Saetta Maserati, kontynuując tradycję sięgającą 1963 roku.
Profil boczny zdominowany jest przez linię krawędzi, która biegnie od tradycyjnych wentylacji grilla Maserati za przednimi kołami, a kończy się w tylnych światłach.
Wnętrze Ghibli odróżnia się od Quattroporte unikalnym projektem deski rozdzielczej, który doskonale pasuje do sportowego i młodzieńczego charakteru, nie tracąc jednak na luksusie, którego oczekuje się od Maserati. Ghibli oferuje także sportowy design połączony z przestronnością, której można oczekiwać od executive saloon Maserati.
Maserati Ghibli, Ghibli S i Ghibli Diesel korzystają z ośmiobiegowej automatycznej skrzyni biegów, aby zapewnić swoją wydajność, oferując płynny komfort przy szybkiej zmianie biegów dla mocnego przyspieszenia.
Wszystkie modele Ghibli oferują znakomite prowadzenie dzięki doskonale zbalansowanej dystrybucji masy, podwójnemu zawieszeniu przedniemu oraz nowoczesnemu pięciowspornemu zawieszeniu tylnemu. Oferują także dodatkowe bezpieczeństwo i pewność w każdych warunkach dzięki napędowi na wszystkie koła.
Ghibli wyznacza nowe standardy jakości w każdym aspekcie, od designu, poprzez rozwój, wytwarzanie, aż po kontrolę procesów. Produkowana jest w nowym zakładzie, który łączy tradycje rzemieślnicze Maserati z nowoczesnymi technologiami, mogącymi zapewnić doskonałą jakość poprzez kontrolę nawet najdrobniejszych szczegółów.
Maserati Ghibli wkroczyło na rynek sportowych samochodów premium w segmencie E z wyraźną przewagą w zakresie rzemiosła i detali wnętrza, oferując luksusowe funkcje takie jak ekran Maserati Touch Control, kamera cofania, skórzana tapicerka Poltrona Frau oraz system audio Bowers & Wilkins z 15 głośnikami, a także WLAN oparty na WiFi i kompatybilność z większością nowoczesnych systemów telefonów komórkowych.
Oryginalne Quattroporte z 1963 roku wynalazło koncepcję luksusowego sportowego sedana, a nowa wersja Quattroporte wciąż pozostaje punktem odniesienia w tym gatunku, a Ghibli oferuje wszystkie cechy Quattroporte w bardziej dynamicznym i przystępnym pakiecie.
SILNIKI
Nowa gama całkowicie innowacyjnych silników benzynowych, zaprojektowanych całkowicie przez Maserati i wyprodukowanych przez Ferrari, stanowi serce Ghibli. Nowe autorskie silniki Maserati V6 – wszystkie z podwójnym doładowaniem, najnowsza technologia GDI (wtrysk bezpośredni z wykorzystaniem benzyny) opracowana w ścisłej współpracy zespołów rozwoju układów napędowych Maserati i Ferrari – są produkowane w Maranello wyłącznie dla Maserati.
Produkowane są w zakładzie Ferrari w Maranello, który słynie ze swojego 60-letniego doświadczenia w pasji i nowoczesnych technologiach.
Ta nowa generacja silników Maserati jest bardziej wydajna, ekscytująca w prowadzeniu i bardziej przyjazna dla środowiska niż kiedykolwiek wcześniej.
Maserati Ghibli będzie dostępne z dwoma wersjami swojego podwójnego doładowanego silnika 3.0-litrowego V6 benzynowego oraz silnikiem Diesla 3.0-litrowym V6.
Najmocniejsza wersja silnika V6 benzynowego będzie zamontowana w modelu Ghibli S z napędem na tylne koła. Silnik ten produkuje 301 kW (410 hp) mocy przy 5500 obr/min i 550 Nm momentu obrotowego już od 1750 obr/min.
Ghibli S osiąga prędkość 100 km/h w 5.0 sekund. Jego maksymalna prędkość wynosi 285 km/h (177 mph).
Bardziej przystępna wersja silnika V6 benzynowego oferuje nie tylko imponującą moc 243 kW (330 hp) i 500 Nm momentu obrotowego, ale również osiąga średnie zużycie paliwa wynoszące zaledwie 9.6 litrów/100 km (29.4 mpg). To znacznie więcej niż tylko auto oszczędzające paliwo, potrafi bowiem przyspieszyć do 100 km/h w zaledwie 5.6 sekund.
Maserati Ghibli Diesel staje się pierwszym samochodem w niemal 100-letniej historii Maserati, który korzysta z jednostki napędowej Diesla. Zgodnie z tradycjami Maserati, jest to najpotężniejszy jednostka turbo o pojemności 3 litrów na rynku, generująca moc 275 hp i 600 Nm momentu obrotowego przy 2000 obr/min.
Potrafi przyspieszyć do 100 km/h w 6.3 sekund i osiągnąć maksymalną prędkość 250 km/h (155 mph), mimo że emituje zaledwie 158 gramów CO2/km i zużywa jedynie 5.9 litrów/100 km (47.8 mpg) w cyklu NEDC.
W kolejnej nowince dla marki Maserati, wszystkie modele Ghibli będą standardowo wyposażone w funkcję aktywnego ogranicznika prędkości. Aktywowana (i dezaktywowana) za pomocą przycisku na kole kierownicy, funkcja pozwala kierowcy ustawić maksymalną prędkość dla samochodu, która może być zignorowana przez mocne wciśnięcie pedału gazu.
SILNIK V6 Ghibli S
Najmocniejsza wersja silnika V6 Ghibli o pojemności 2987 cc dzieli dużą część swojej technologii z flagowym silnikiem V8 o pojemności 3.8 litra w Quattroporte.
Z mocą 301 kW (410 hp) przy 5500 obr/min, silnik V6 TwinTurbo dostarcza osiągów porównywalnych z mocnym silnikiem V8, z 550 Nm momentu obrotowego w zakresie od 4500 obr/min do 5000 obr/min.
Maksymalna prędkość obrotowa V6 wynosi 6500 obr/min, jednak 90% swojego momentu obrotowego w wysokości 550 Nm dostarcza już od 1600 obr/min, a jego specyficzny moment obrotowy jest wyższy niż w przypadku V8, wynosząc 183 Nm na litr. Oferuje także funkcję overboost, która może dostarczyć maksymalne ciśnienie doładowania silnika w zakresie od 1750 obr/min do 5000 obr/min.
Wykorzystuje technologię wtrysku paliwa bezpośredniego z silnika V8, architekturę cylindrów i technologię spalania, a także dwa turbosprężarki o niskim bezwładności oraz cztery ciągłe fazery wałków rozrządu. Wykorzystuje wtrysk paliwa pod wysokim ciśnieniem, dostarczając paliwo przy ciśnieniu około 200 barów.
Maserati Ghibli S przyspiesza do 100 km/h w 5.0 sekund, co jest o dziesiątą sekundy szybsze od odpowiednika Quattroporte S.
Ma maksymalną prędkość 285 km/h (177 mph), która niemal dorównuje Quattroporte S.
Silnik jest również wydajny, biorąc pod uwagę jego moc. Ghibli S notuje 10.4 (27.2 mpg) w cyklu NEDC.
Ghibli S emituje 242 gramy CO2/km.
Równoległe turbosprężarki silnika V6 są nieco inne niż podwójne na V8, ale zachowują podstawowe wymiary V8, a średnica cylindra pozostaje bez zmian, wynosząc 86.5 mm.
Wykorzystuje głowice cylindrów o wysokim podcięciu i dwa ciągłe fazery wałków rozrządu dla każdej głowicy cylindrów; może niezależnie w czasie rzeczywistym przyspieszać lub opóźniać momenty otwarcia zaworów dolotowych i wylotowych w czterofazowych zmiennych systemach dla optymalnej kontroli spalania, co zapewnia wysoką wydajność i niskie zużycie.
Kolejną charakterystyczną cechą nowej rodziny silników Maserati jest system bezpośredniego wtrysku paliwa o ciśnieniu 200 bar. To bardzo wysokie ciśnienie pomaga rozpylanie paliwa, co poprawia mieszankę paliwowo-powietrzną i optymalizuje spalanie przy wyższych prędkościach obrotowych silnika.
Maserati Ghibli S ma dwa intercoolery – jeden zasilający każdą z turbosprężarek – umieszczone nisko po obu stronach głównego chłodnicy, aby zapewnić stały dopływ świeżego, chłodnego powietrza.
Silnik wykorzystuje także nowoczesny komputerowy system sterowania ECU z integralnymi procesorami o wysokiej prędkości, które obsługują wiele funkcji zmiany biegów w czasie rzeczywistym.
Maserati Powertrain przeszło także na sprzężone akcesoria w trybie na żądanie, z olejową pompą o zmiennej pojemności, która działa pod elektryczną kontrolą, co poprawia konsumpcję i wydajność.
Wykorzystuje również innowacyjne komputerowe sterowanie alternatorem, które monitoruje zużycie energii przez pojazd i dostosowuje obciążenie alternatora do potrzeb.
Silnik działa zarówno w trybie Normal, jak i Sport, a także w wersjach manualnych każdego z tych trybów, obsługiwanych przez wydłużone łopatki zmiany biegów zamocowane do kolumny kierowniczej.
Nowa Maserati Ghibli oferuje także strategię I.C.E. (Increased Control and Efficiency), funkcję mającą na celu redukcję zużycia paliwa, emisji i hałasu. To strategia wybierana przez użytkownika, która zapewnia łagodniejsze reakcje pedału gazu dla płynnej jazdy, anulowuje funkcję over-boost turbosprężarki i utrzymuje klapy wydechowe w trybie Sport zamknięte do osiągnięcia 5000 obr/min. Dostosowuje również zmiany biegów, aby były one łagodniejsze i wolniejsze, oraz redukuje moment obrotowy w punktach podjęcia każdego biegu.
Podobnie jak silniki z rodziny Quattroporte, silniki V6 Ghibli zostały opracowane przez Maserati Powertrain we współpracy z Ferrari Powertrain i będą produkowane przez Ferrari w swojej wiodącej na świecie fabryce silników w Maranello.
SILNIK V6 Ghibli
Drugi silnik turbo o pojemności 3.0 litra V6 benzynowy dostępny w Ghibli generuje moc 243 kW (330 hp) przy 5000 obr/min. Ten silnik został zaprojektowany w celu zapewnienia wyjątkowych wrażeń z jazdy oraz uniwersalności przy niskim zużyciu paliwa. Oferuje nie tylko imponującą moc 243 kW i moment obrotowy 500 Nm, ale także osiąga średnie zużycie paliwa wynoszące zaledwie 9.6 litrów/100 km (29.4 mpg) z emisją 223 gramów CO2 na km, a także potrafi przyspieszyć do 100 km/h w zaledwie 5.6 sekund.
SILNIK V6 DIESEL Ghibli
Zaawansowany silnik V6 Diesla Maserati Ghibli będzie pierwszym tego rodzaju w historii Maserati.
Silnik V6 turbo-diesel o pojemności 2987 cc generuje moc 202 kW (275 hp) i ogromny moment obrotowy 600 Nm, co pozwala mu przyspieszyć od 0 do 100 km/h w zaledwie 6.3 sekundy. Krytycznie, jego średnie zużycie paliwa w cyklu NEDC wynosi 5.9 litrów na 100 km (47.8 mpg), a emisja to zaledwie 158 gramów CO2 na kilometr.
Wykorzystuje zaawansowany system wtrysku paliwa Common-Rail z ciśnieniem wtrysku 2000 barów i ma również wtryskiwacze o krótkim czasie otwarcia. Pomaga to w dostarczaniu sekwencyjnych wielokrotnych wtrysków dla bardzo responsywnych osiągów i czystszych emisji.
Posiada jedno, zmienne geometrycznie turbosprężarkę, a wytwarzany kolektor wydechowy zawiera przestrzeń powietrzną.
To także pierwsze Maserati, które korzysta z technologii Start-Stop, co może obniżyć zużycie paliwa i emisję CO2 o nawet sześć procent, w zależności od trasy i gęstości ruchu. System wyłącza silnik, gdy samochód zatrzymuje się, a następnie włącza go niemal natychmiast po naciśnięciu pedału przyspieszenia.
Każde Maserati można natychmiast rozpoznać po dźwięku silnika, a dzięki nowemu systemowi aktywnego dźwięku Maserati, Ghibli Diesel nie jest wyjątkiem.
Dwa aktywatory dźwięku, zamontowane w pobliżu końcówek wydechu, podkreślają najbardziej charakterystyczne tony silnika i precyzyjnie modulują je, aby dopasować do stylu jazdy. Gdy kierowca naciśnie przycisk Sport na centralnym tunelu, dźwięk staje się jeszcze bardziej rezonansowy i inspirujący.
SYSTEM WYDECHOWY
W najlepszej tradycji Maserati, dźwięk i osiągi systemu wydechowego Ghibli są kontrolowane przez pneumatyczne zawory w rurach wydechowych, które przechodzą przez unikalny zbiornik dźwięku Maserati, aby utrzymać bogatą tradycję brzmienia marki.
W domyślnym trybie Normal zawory bypassu są zamknięte, co zapewnia komfortowy i dyskretny dźwięk silnika, który wydobywa się przez cztery sportowe końcówki wydechu.
W trybie Sport nie tylko samochód dostosowuje różne parametry prowadzenia, ale także zawory wydechowe są otwierane, co zapewnia najkrótszą możliwą trasę dla gazów wydechowych, co daje Ghibli maksymalną wydajność silnika i wyjątkowy dźwięk silnika Maserati.
SKRZYNIA BIEGÓW
Wszystkie wersje Maserati Ghibli są wyposażone w tę samą ośmiobiegową automatyczną skrzynię biegów ZF AT8 – HP70, która już udowodniła swoją skuteczność w nowym Quattroporte.
Skrzynia biegów działa w każdym aspekcie, od komfortu po szybką zmianę biegów, oraz od zminimalizowanego zużycia paliwa po niski poziom hałasu, wibracji i szumów (NVH).
Jak przystało na tradycję Maserati, ma pięć dedykowanych trybów zmiany biegów: Auto Normal, Auto Sport, Manual Normal, Manual Sport oraz ekstremalny tryb pogodowy I.C.E.
Auto Normal to domyślne ustawienie Ghibli, które wykonuje zmiany biegów płynnie przy niskich obrotach silnika, aby podkreślić komfort jazdy i zminimalizować zużycie paliwa.
W trybie Auto Sport skrzynia biegów zmienia charakter, by zmieniać biegi z większą szybkością przy wyższych obrotach silnika i zapewnia wyraźne włączenie biegów, co wzmacnia sportowe odczucie napędu.
W obu tych trybach samochód rozpoznaje różne warunki, takie jak jazda pod górę lub w dół, mocne hamowanie czy pokonywanie zakrętu, i odpowiednio wybiera najlepszy bieg oraz styl zmiany biegów.
Skrzynię biegów można również kontrolować ręcznie, wybierając przycisk M na tunelu skrzyni biegów.
W trybie Manual Normal kierowca może zmieniać biegi zarówno za pomocą wydłużonych łopatek zmiany biegów przymocowanych do kolumny kierowniczej, jak i dźwignią zmiany biegów. Kierowca odpowiada za wybór biegów, aczkolwiek system wprowadza interwencje i zmienia bieg na niższy, jeśli obroty silnika spadną poniżej wymaganego poziomu, lub zmienia na wyższy, jeśli obroty silnika wzrosną zbyt wysoko.
W trybie Manual Sport jednak zmiany biegów są najszybsze i najbardziej precyzyjne, co daje kierowcy pełną kontrolę nad napędem. System nie interweniuje, nawet jeśli kierowca osiągnie ogranicznik obrotów silnika. Interweniuje tylko wtedy, gdy obroty silnika spadną na tyle nisko, że nie będą efektywne na danym biegu.
Tryb I.C.E (Increased Control Efficiency) jest zaprojektowany na wyjątkową oszczędność paliwa, relaksującą jazdę i ekstremalnie niskie warunki przyczepności. Skrzynia zmienia biegi tak łagodnie, jak to możliwe, zarówno przy przechodzeniu na wyższe biegi, jak i przy redukcji.
Wszystkie tryby zmiany biegów można wybrać za pomocą przycisków po lewej stronie gałki zmiany biegów.
MECHANICZNY KLOCKI OGRANICZAJĄCE
Jak przystało na Maserati, Ghibli jest również wyposażona w mechaniczny ogranicznik poślizgu w wersjach z napędem na tylną i wszystkie koła.
Ghibli jest jedynym samochodem w swojej klasie, który wykorzystuje standardowy mechaniczny ogranicznik poślizgu we wszystkich wersjach w celu zapewnienia najlepszej inherentnej przyczepności w każdych warunkach jazdy.
Jednostka o symetrycznym zębatym napędzie oferuje 35% blokady podczas jazdy oraz 45% przy zwolnieniu.
Tylny dyferencjał jest napędzany przez dwuczęściowy, 80 mm gruby wał napędowy ze stali lekkiej z dwoma przegubami o zmiennej prędkości i gumowym połączeniem głowicy, który przechodzi przez zamontowane na przęśle gumowe łożysko, aby zredukować poziom NVH bez kompromisowania sztywności.
DESIGN ZEWNĘTRZNY
Filozofia projektowa Maserati Ghibli podkreśla jej bardziej dynamiczne cechy jazdy, jednocześnie utrzymując widoczne powiązania z większym Quattroporte i nadając jej bardziej agresywną wizualną osobowość.
Sylwetka nadwozia odzwierciedla filozofię coupe dla czterodrzwiowego sedana, a wokół grilla i świateł można zauważyć silne kocie akcenty. Dominujący grill inspirowany jest aktualnym GranTurismo i nawiązuje do klasycznego A6 GCS z lat 50.
Zachowuje także charakterystyczne dla Maserati wykończenie słupka C, które nadaje nadwoziu coupé, a także nosi klasyczne logo Saetta Maserati, kontynuując tradycję sięgającą 1963 roku. Ma kolor czarny o wysokim połysku, a jego zmienna średnica przekroju kontrastuje zarówno z satynowym chromem wokół, jak i symbolem Tridenta w centrum.
Projekt grilla podkreśla linia bocznych paneli, które akcentują kształt pokrywy silnika, a następnie przechodzą do świateł z przodu. Kształt świateł koncentruje się na symbolu Tridenta, z każdym kątem zaprojektowanym tak, aby przyciągał wzrok ku legendarnemu logo Maserati.
Profil boczny zdominowany jest przez linię krawędzi, która biegnie od tradycyjnych wentylacji grilla Maserati za przednimi kołami, a kończy się w tylnych światłach.
Z długim rozstawem osi, całkowitą długością i szerokimi torami, Ghibli staje się jednym z sportowych i najbardziej eleganckich samochodów w segmencie E.
Nadwozie i podwozie Maserati Ghibli spełniają sportową obietnicę jej wyglądu, z niskim współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym 0.31, aby utrzymać niskie zużycie paliwa i zwiększyć stabilność przy wysokich prędkościach, które tylko Ghibli w kategorii E-segmentu jest w stanie osiągnąć.
CHASSIS
Choć jest blisko spokrewnione z Quattroporte, Ghibli ma własny charakter dzięki połączeniu podwójnego zawieszenia przedniego i nowoczesnego, wielowahaczowego zawieszenia tylnego z opcjonalnym systemem aktywnym Skyhook, napędem na wszystkie koła, sztywnym tłumieniem zawieszenia i mocnym układem hamulcowym.
Jak w przypadku Quattroporte, konstrukcja podwozia opiera się na sztywnej i niezwykle bezpiecznej stalowej komorze bezpieczeństwa, która wykorzystuje różne stopy stali i aluminium, aby zapewnić dokładne wytrzymałości i minimalną wagę.
Przód podwozia oparty jest na aluminiowym odlewie z wzmocnionym poprzecznym wzmocnieniem, które zapewnia doskonałą sztywność w każdym kierunku, podczas gdy tył podwozia wykonany jest ze stali walcowanej.
NADWOZIE
Podwozie nowej Ghibli dzieli swoją podstawową architekturę z Quattroporte i jest precyzyjnie zaprojektowane, aby spełniać wydajnościowe i komfortowe wymagania nabywców Maserati oraz spełnia wszystkie przewidywalne regulacje bezpieczeństwa.
Oparte na sztywnej i niezwykle bezpiecznej stalowej komorze bezpieczeństwa, wykorzystuje różne stopy stali i aluminium, z każdą przypisaną konkretnemu zadaniu, aby zmaksymalizować wytrzymałość, minimalizować wagę i zachować idealny podział masy 50:50 w modelach z napędem na tylną oś.
Przód podwozia oparty jest na aluminiowym odlewie, z wzmocnionym poprzecznym wzmocnieniem, które zapewnia doskonałą sztywność we wszystkich kierunkach, podczas gdy tył podwozia wykonany jest ze stali walcowanej.
Wybór aluminium dla większości paneli nadwozia Maserati Ghibli opierał się na maksymalnej ochronie bezpieczeństwa pasażerów przy minimalnej wadze. Odpowiednio, wszystkie cztery drzwi i pokrywa silnika wykonane są z aluminium.
Wraz z swobodą, jaką dawało projektantom Maserati, wybór aluminium miał również pozytywny wpływ na zmniejszenie wagi, co przyczyniło się do obniżenia zużycia paliwa i redukcji emisji.
W nadwoziu Ghibli użyto również innych egzotycznych materiałów, w tym ultra-lekkiego magnezu, który używany jest w poprzecznej belce deski rozdzielczej.
ZAWIESZENIE
Układy zawieszenia typu podwójne wahacze są tradycją wyścigową Maserati, a Ghibli kontynuuje ten dziedzictwo, ale także wprowadza nowe technologie dla większej precyzji.
Korzystając z układu zawieszenia i systemu oprogramowania, który już sprawdził się w Quattroporte, Ghibli ma zamontowane wysoko wszystkie aluminiowe podwójne wahacze z przodu, aby zagwarantować lekkie i precyzyjne właściwości prowadzenia.
Aluminium jest dominującym metalem w systemie zawieszenia przedniego, z nakrętkami kulowymi, wspornikami piasty i słupkami wykonanymi z odlewów aluminiowych, podczas gdy sprężyny są stalowe. To odpowiada stałym, adaptacyjnym tłumikom Skyhook oraz stabilizatorowi.
Geometria systemu dostarcza architekturę czworokątną, co pozwoliło zespołowi zajmującemu się prowadzeniem samochodów Maserati na zapewnienie precyzyjnego, komunikatywnego i komfortowego kierownictwa.
Tylny układ zawieszenia wykorzystuje mocniejszą wersję pięciowspornikowego systemu wielowahaczowego Quattroporte, z czterema aluminiowymi ramionami zawieszenia, osiągając sprzeczne cele: komfort jazdy na poziomie executive i ekstremalne osiągi sportowe.
Pakiet zawieszenia Ghibli oparty jest na stałym systemie tłumienia, który kontroluje ruch stalowych sprężyn i stabilizatorów.
Wszystkie Ghibli są dostępne z opcją systemu adaptacyjnego Skyhook, w którym wszystkie cztery tłumiki Skyhook mogą być teraz elektronicznie kontrolowane niezależnie od siebie. Jest to wariant standardowego systemu Quattroporte, chociaż jego wydajność i strojenie zostały znacznie zmodyfikowane, aby dopasować się do bardziej dynamicznej filozofii Maserati Ghibli.
Domyślny tryb opcjonalnego systemu Skyhook priorytetuje komfort, a następnie staje się bardziej sportowy, jeśli kierowca naciśnie przycisk zawieszenia. Ta dodatkowa sztywność tłumienia podnosi możliwości prowadzenia Ghibli na jeszcze wyższe poziomy, a jego strojenie rozwijano zarówno w ekstremalnych warunkach testowych, jak i na torze wyścigowym. W zasadzie znacznie zmniejsza zarówno przeładunki podłużne, jak i poprzeczne oraz minimalizuje przechyły karoserii, aby wydobyć sportowy charakter samochodu.
System komputerowy sterujący tłumikami Skyhook monitoruje ogromną liczbę parametrów, w tym prędkość oraz przyspieszenie boczne i podłużne, ruchy poszczególnych kół, ruch nadwozia oraz dynamikę tłumienia.
Dostosowując się także do trybu zawieszenia wybranego przez kierowcę, system natychmiast dostarcza idealny tryb tłumienia dla każdego koła.
Pod koniec tego roku Ghibli Diesel będzie dostępny z opcją sportowego zestawu zawieszenia, który oparty będzie na systemie stałego tłumienia, a nie na opcjonalnym systemie Skyhook.
Chociaż architektura sportowego zawieszenia pozostaje niezmieniona, obniża wysokość jazdy o 10 mm i wykorzystuje sztywniejsze sprężyny oraz mocniejsze, dwustopniowe tłumiki Koni dostosowujące się do zmieniających się warunków. Jest to dostępne tylko w tych dwóch modelach, aby przeciwdziałać ich nieco większej dystrybucji ciężaru z przodu (51:49).
KOŁA I OPONY
Ghibli standardowo wyposażona jest w obręcze o średnicy 18 cali, ale dostępne są także obręcze 19″, 20″ i 21″.
Obręcze 18″, 19″ i 20″ wykonane są z technologii formowania przepływu, która redukuje grubość rdzenia kół i priorytetuje niską wagę bez poświęcania sztywności i wytrzymałości.
Obręcz 21″ to koło ze stopu kutej, które również kładzie nacisk na niską wagę i nie jest cięższe niż obręcz 20″.
Wszystkie obręcze Maserati Ghibli zostały zaprojektowane i skonstruowane, aby poprawić zarówno wizualny design nadwozia, jak i zredukować masy niesprężynowe, co poprawia przyczepność i prowadzenie.
Obręcze 18″, o designie 12-ramiennym, zapewniają dynamiczny efekt.
W wersjach Ghibli i Ghibli Diesel mają tę samą wielkość 235/50 zarówno z przodu, jak i z tyłu.
W Ghibli S mają różne rozmiary, z 235/50 z przodu i 275/45 z tyłu.
Obręcz 19″, z oponami 245/45 z przodu i 275/40 z tyłu, jest dostosowana do zmniejszenia zużycia paliwa, niskiego hałasu drogowego oraz długich, komfortowych podróży.
Obręcz 20″, z oponą 245/40 z przodu i 285/35 z tyłu, to idealny kompromis między sportem a komfortem, podczas gdy obręcz 21″, z kombinacją opon 245/35 z przodu i 285/30 z tyłu, skupia się na sportowym prowadzeniu.
Wszystkie cztery rozmiary kół są dostępne z oponami Pirelli, Dunlop oraz Continental. Wszystkie koła mogą być wyposażone w opony zimowe.
Ghibli nieustannie monitoruje ciśnienie w swoich oponach dzięki czujnikom zamontowanym wewnątrz obręczy, w ramach zaworu. Ciśnienie można odczytać na wyświetlaczu na desce rozdzielczej. Jeśli opona jest przebita lub ciśnienie się zmienia, system powiadamia kierowcę za pomocą wizualnych i akustycznych ostrzeżeń.
WYMIARY
Trzy rewolucyjne silniki Ghibli zostaną zamontowane na rozstawie osi wynoszącym 2998 mm, który jest o 173 mm krótszy niż w Quattroporte, a całkowita długość wynosi 4.97 metra, co sprawia, że jest o 29 cm krótsza.
Jest także o 20 mm niższa niż Quattroporte, ale to wymiary, które potwierdzają jej agresywną postawę w segmencie E, to przedni i tylny rozstaw kół. Jego przedni tor 1635 mm jest w rzeczywistości o milimetr szerszy niż w Quattroporte, podczas gdy tylny tor 1653 mm jest o sześć milimetrów szerszy.
Jest także o 50 kg lżejsza od swojego większego odpowiednika, a Maserati Ghibli S waży 1810 kg.
Posiada pojemność bagażnika wynoszącą 500 litrów oraz liderującą klasę przestronność z przodu.
HAMULCE
Maserati kontynuuje swoją długą współpracę z Brembo w nowej Ghibli, a wszystkie modele wyposażone są w technologię hamulców z ustaloną klockiem.
Hamulce w modelach Ghibli S to wentylowane i krzyżowe tarcze hamulcowe Dual Cast o wymiarach 360 mm x 32 mm oraz sześciotłoczkowe hamulce Brembo na przedniej osi. Nawiązują do czterotłoczkowych hamulców Brembo na tylnej osi z Quattroporte.
Tarcze hamulcowe kontynuują z technologią Dual Cast, wprowadzonej przez Maserati. Dzięki tej technologii waga powierzchni hamowania odlewu żeliwnego jest offsetowana przez kompozytowy kapelusz, aby zminimalizować masę niesprężynową, a Ghibli S wykorzystuje to, aby zatrzymać się z 100 km/h w zaledwie 36 metrach.
Te hamulce mają dużą powierzchnię skoku, są niezwykle wydajne w chłodzeniu i zaprojektowane do jednorodnej wydajności w sytuacjach sportowych i są dużych rozmiarów, aby sprostać wymaganiom wysoce wydajnych Quattroporte.
O nieco niższej mocy silnika, Maserati Ghibli i Ghibli Diesel wykorzystują mniejsze tarcze hamulcowe 345 mm x 28 mm z przodu z czterotłoczkowymi hamulcami oraz 320 mm x 22 mm z tyłu z hamulcami pływającymi. Jednak mniejsze hamulce nie kompromitują ich siły hamowania. Podobnie jak szybsze Ghibli S, Ghibli i Ghibli Diesel zatrzymują się z 100 km/h w 36 metrach.
Jednak wysoka wydajność hamowania to tylko jeden z wymiarów ogólnej wydajności hamulców, a współpraca z Brembo koncentrowała się również na ewentualnym komforcie akustycznym systemów hamulcowych Ghibli. Jak przystało na resztę opowieści o Ghibli, rozwój układu hamulcowego zharmonizował pozornie przeciwstawne cele czystej wydajności i czystego komfortu.
Maserati Ghibli wykorzystuje także elektroniczną ręczną hamulcową, która działa na wszystkich czterech kołach. Ergonomicznie umieszczony przycisk na gałce zmiany biegów aktywuje hamulec, gdy samochód jest w ruchu.
Może także działać jako urządzenie bezpieczeństwa podczas jazdy. W takim przypadku system komunikuje się z ECU kontroli stabilności i zmniejsza prędkość samochodu o 0.5g w pełnym bezpieczeństwie aż do momentu zwolnienia.
Hamulce działają także jako część systemu automatycznego zestawu startowego Ghibli. Wbudowane czujniki zidentyfikują pochylenie pojazdu, gdy jest zaparkowany w górę, a następnie zablokują hamulce na kilka sekund; daje to czas stopie kierowcy, aby przenieść nogę z pedału hamulca na pedał gazu, nie pozwalając na cofanięcie się pojazdu.
Oprócz efektywnej siły, klocki hamulcowe Maserati zawsze dodawały znaczący efekt stylizacyjny.
Tak jest także w Ghibli, z przednimi i tylnymi klockami hamulcowymi dostępnymi w klasycznym czarnym formacie z białym napisem „Maserati”.
Są również dostępne w agresywnie sportowym czerwonym kolorze, Maserati niebieskim, aby nadać elegancki wygląd, oraz jasnoszarym.
KIEROWNICA
Ghibli wykorzystuje całkowicie nową aluminiową skrzynkę kierowniczą, opracowaną specjalnie dla nowej geometrii zawieszenia przedniego, którą dzieli z Quattroporte, mając na celu zapewnienie lepszego feedbacku dla kierowcy, większej spójności przy dużych prędkościach i łatwego manewrowania przy niskich prędkościach.
To pozwoliło inżynierom zawieszenia Maserati na dostarczenie ekstremalnej precyzji połączonej z wrażliwością kierownicy potrzebną do wchodzenia w zakręty przy dużych prędkościach.
Posiada także zmniejszony współczynnik kierownicy, co zapewnia zwinność, która jest rzadkością w tej klasie limuzyny, a chociaż jest komfortowa w każdej sytuacji, odczucie kierownicy jest nastawione na radość z jazdy.
Z powodów związanych z popytem ze strony klientów, Maserati pominęło trend na systemy kierownicze elektrohydrauliczne. Maserati Ghibli korzysta z systemu hydraulicznego zasilanego serwomechanizmem, który zapobiega nieprzyjemnie sztucznej pomocy, gdy kierowca szybko obraca koło.
PROGRAM ZDOLNOŚCI MASERATI
Kierowcy Maserati od dawna znają korzyści płynące z Maserati Stability Programme (MSP), a system Ghibli ewoluował i ulepszył się jeszcze bardziej w porównaniu do nowego Quattroporte.
Opracowany w najbardziej ekstremalnych warunkach testowych, MSP korzysta z szerokiej gamy czujników, aby dostrzec każdą potrzebę interwencji w imieniu kierowcy.
MSP dodaje warstwę bezpieczeństwa na sztywnej stabilności podwozia Ghibli, co pozwala kierowcom cieszyć się bezstresową obsługą w każdych warunkach jazdy.
MSP nieustannie mierzy prowadzenie i przyczepność pojazdu, łącząc szereg systemów bezpieczeństwa i wydajności, aby utrzymać idealną postawę prowadzenia pojazdu.
Dwa kluczowe elementy działania MSP to silnik i hamulce. Jeśli wykryto poślizg, MSP zmniejsza moment obrotowy silnika i może uruchomić hamulce za pomocą minutowych, precyzyjnych wprowadzeń, aby przywrócić stabilność pojazdu w ciągu milisekund.
Inne kluczowe systemy wchodzące w skład MSP obejmują:
- ABS, który zapobiega zablokowaniu kół podczas hamowania, utrzymując kontrolę nad kierowaniem w każdym momencie.
- EBD (Electronic Brake Force Distribution), aby rozdzielać siłę hamowania pomiędzy przednie a tylne osie, aby zapobiec zablokowaniu tylnych kół.
- ASR (Anti-Slip Regulation) zapobiega obracaniu się kół napędowych na niskich przyczepności.
- MSR zapobiega zablokowaniu kół napędowych przy redukcji na niskiej przyczepności. Działa to poprzez pomiar prędkości kół napędowych w porównaniu do prędkości kół wolnych i opcjonalne przyspieszenie kół napędowych, jeśli to konieczne.
- BAS (Brake Apply Sensor) wykorzystuje szereg czujników do rozpoznawania panicznych lub awaryjnych sytuacji hamowania i zwiększa ciśnienie w obwodzie hamulcowym.
- Hill Holder. Automatycznie łączy się z systemem hamulcowym, aby zapobiec cofaniu się pojazdu, gdy rusza z miejsca na wzniesieniu.
BEZPIECZEŃSTWO