Maserati Levante był pierwszym SUV-em wyprodukowanym przez włoskiego producenta samochodów. Choć był związany z modelem Alfa Romeo Stelvio, wyróżniał się innym stylem. W specjalnej edycji Trofeo był jeszcze bardziej ekskluzywny.
Rynek wymagał SUV-ów, więc większość marek miała coś do zaoferowania w tym segmencie. Pierwszą firmą produkującą super samochody, która stworzyła SUV-a, było Porsche z modelem Cayenne, auto, które nienawidzili purysty, a potem zaczęli je kupować purystyści. To samo miało miejsce z Alfa Romeo i Maserati. Dwie marki połączone w tym samym koncernie pod skrzydłami Fiata.
Wersja Trofeo została wprowadzona w 2018 roku jako model najwyższej klasy dla ekskluzywnej włoskiej marki premium. Oferowała największe felgi, jakie kiedykolwiek zamontowano w Maserati – o średnicy 22 cali, co zapewniało lepszą przyczepność i sztywniejszą jazdę. Czarny przedni grill odróżniał wersję Trofeo od reszty gamy. Na słupkach D, w logo trójzęba Maserati, znajdowało się słowo TROFEO. Poza tym, bardzo trudno było odróżnić specjalną edycję od słabszej wersji Levante.
Maserati często było krytykowane za niektóre plastikowe elementy wewnątrz kabiny, jak na samochód w tej cenie. Wersja Trofeo to zmieniła, wprowadzając elementy z włókna węglowego w konsoli centralnej i na desce rozdzielczej. Co więcej, te elementy nie były pokryte lakierem, ale pozostawione w surowym stanie. Wyglądały świetnie w ten sposób. Specjalne skórzane wnętrze, z ręcznymi przeszyciami, poprawiło luksusowy wygląd samochodu.
Pod maską, Trofeo oferowane było z silnikiem V8 Twin Turbo o pojemności 3.8 litra, który został zaprojektowany by idealnie współpracować z systemem napędu na wszystkie koła Q4 Intelligent All-Wheel Drive. Jak wszystkie inne silniki Maserati, ten został wyprodukowany przez Ferrari w Maranello.
Maserati zaprezentowało pierwszego Levante z silnikiem V8 na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Nowym Jorku w 2018 roku. Mowa o Maserati Levante Trofeo, najlepszym Maserati wśród SUV-ów, które przyspiesza od 0 do 100 km/h w stylu w zaledwie 3,9 sekundy i osiąga prędkość maksymalną przekraczającą 300 km/h.
Maserati Levante Trofeo jest wyposażone w jeden z najmocniejszych silników, jakie kiedykolwiek trafiły do Maserati. Silnik V8 Twin Turbo o pojemności 3,8 litra został zaprojektowany tak, aby idealnie współpracować z inteligentnym napędem na wszystkie koła Q4 i osiąga niesamowite 590 hp przy 6,250 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 730 Nm przy 2,250 – 5,000 obr./min.
Silnik ten charakteryzuje się najwyższą mocą na litr (156 hp/litr) wśród wszystkich silników Maserati i, jak wszystkie silniki benzynowe tej marki, jest montowany przez Ferrari w Maranello we Włoszech.
Podwozie najszybszego Levante w historii zostało dostosowane do wyższej mocy silnika i zapewnia ekscytujące wrażenia z jazdy bez kompromisów w zakresie komfortu. To dostrojenie sprawia, że Levante Trofeo wciąż ucieleśnia esencję filozofii Maserati GranTurismo, oferując osiągi rodem z supersamochodów.
„To dowód na to, że kiedy bawisz się elementami, kończysz w burzy”, mówi dyrektor generalny Maserati Tim Kuniskis. „W przypadku Trofeo inżynierowie i projektanci z Modeny wiedzieli, że parametry napędu są w stanie poradzić sobie z dodatkowymi mocami, a także, że Maserati ma dostęp do najlepszych silników na Ziemi. Dlatego podjęli wyzwanie, aby stworzyć najlepszy luksusowy SUV, który będzie również jednym z najszybszych”.
Niepowtarzalny design Levante osiągnął nowe poziomy sportowości w tym topowym modelu Trofeo. Elegancki lifting skoncentrowany był głównie na dolnej części przedniego zderzaka i tylnym zderzaku, podkreślony 22-calowymi felgami z kutego aluminium „Orione” – największymi, jakie kiedykolwiek zamontowano w Maserati – dostępnymi w wykończeniu matowym i błyszczącym.
Boczne wloty powietrza w dolnej części zderzaka mają nowy, bardziej agresywny design, określony przez dwa aerodynamiczne skrzydła, które zapewniają dodatkową stabilność, wizualnie „popychając” ciężar przodu samochodu w kierunku masywnych przednich kół. Aby poprawić rozkład powietrza, Trofeo wyposażono w włókno węglowe w kształcie bocznych elementów oraz splitter wykonany z włókna węglowego.
Tył pojazdu również wygląda szerzej i bardziej muskularnie, z ostrym poziomym elementem wykonanego z włókna węglowego oraz dolnym wyciągiem w kolorze nadwozia, które otaczają owalne końcówki wydechu.
Z przodu Maserati Levante Trofeo ma reflektory Full Matrix LED, przedni grill z podwójnymi pionowymi listwami w wykończeniu czarnym fortepianowym i dolną siateczkę, a także klamki drzwi w kolorze nadwozia, owalne końcówki wydechu w ciemnym wykończeniu oraz pomalowane na czerwono, niebiesko, czarno, srebrno lub żółto zaciski hamulcowe. Na koniec, na charakterystycznych słupkach C SUV-a w stylu coupé umieszczono specyficzne logotypy „Saetta” Trofeo.
Szczegółowe elementy, takie jak dolny splitter, boczne elementy wlotów powietrza, wstawki w dolnej części oraz tylny wyciąg są wykonane z ultralekkiego, wysokojakościowego włókna węglowego, nadając Levante Trofeo elegancki, wyścigowy wygląd. Nawet maska jest nowa, zawierająca dwa agresywne wloty dla lepszego chłodzenia głowicy cylindrów. A pod maską, pokrywa silnika wykonana jest z wysokopolerowanego włókna węglowego z napisem V8 oraz charakterystycznym logiem Trident, podczas gdy głowice cylindrów i kolektory ssące są malowane na czerwono.
Projektanci wnętrz opracowali eleganckie sposoby na stworzenie wyjątkowej atmosfery we wnętrzu kabiny Maserati Levante Trofeo. Rzeźbione sportowe fotele wykonane są z wysokiej jakości naturalnej skóry „Pieno Fiore” dostępnej w kolorze czarnym, czerwonym i brązowym, wszystkie z kontrastowym przeszyciem oraz logo „Trofeo” haftowanym na zagłówkach. „Pieno Fiore” to jedyny w swoim rodzaju skórzany materiał stosowany w przemyśle motoryzacyjnym ze względu na swoją naturalną, miękką fakturę oraz unikalny charakter, który rozwija się z biegiem lat.
Nowe matowe wykończenie z włókna węglowego i łopatki zmiany biegów, specyficzne grafiki w instrumentach, dywaniki z metalowymi emblematami Trofeo oraz zegar Maserati z unikalną tarczą elegancko podkreślają ekskluzywny sportowy charakter tego niezwykłego Levante, które standardowo wyposażone jest w premium system audio Bowers & Wilkins o mocy 1,280 watów i 17 głośnikach, zapewniający wyjątkową przyjemność słuchania.
Produkcja Levante Trofeo rozpocznie się tego lata w odnowionej fabryce Maserati w Mirafiori (Turyn), Włochy. Najszybsze Levante w historii Maserati jest początkowo przeznaczone na rynki eksportowe, w tym do USA i Kanady.
Moc pod kontrolą
Inżynierowie Maserati opracowali potężny silnik V8 Twin Turbo o pojemności 3,8 litra, aby dostosować go do systemu inteligentnego napędu na wszystkie koła Q4, zapewniając mu nową konstrukcję osprzętu, specyficzny montaż wału korbowego, nową pompę olejową i pas pomocniczy oraz inny układ elektryczny.
Nowe turbosprężarki charakteryzują się zwiększonym przepływem, podczas gdy przeprojektowane głowice cylindrów z odpowiednimi wałkami rozrządu i zaworami, innymi tłokami i nowymi korbowodami umożliwiają osiągnięcie maksymalnych celów mocy w połączeniu z odpowiednim mapowaniem kalibracji silnika.
Levante Trofeo jest zdecydowanie jednym z najszybszych SUV-ów, jakie kiedykolwiek zbudowano, z maksymalną prędkością przekraczającą 300 km/h. Dzięki wyjątkowemu stosunkowi masy do mocy wynoszącemu 3,6 kg/hp, Trofeo potrzebuje tylko 3,9 sekundy, aby osiągnąć 100 km/h i zaledwie 34,5 metra drogi hamowania, aby całkowicie się zatrzymać.
Idealny balans masy 50:50 oraz niski środek ciężkości – wspólny dla wszystkich modeli Levante – w połączeniu z precyzyjnie dostosowanym zawieszeniem przednim typu podwójne wahacze / tylnym Multi Link oraz większymi oponami zamontowanymi na 22-calowych felgach z kutego aluminium, nadają nowemu Trofeo wyjątkową równowagę prowadzenia i stabilność boczną.
Nowy tryb jazdy „Corsa” z funkcją Launch Control, oprócz istniejących trybów Normal, I.C.E., Sport i Off Road, został wprowadzony w celu zwiększenia sportowego charakteru ostatecznego SUV-a Maserati. Tryb „Corsa” jeszcze bardziej poprawia reakcję silnika i otwiera zawory wydechowe podczas przyspieszania, a także zapewnia szybszą zmianę biegów, niższe poziomy zawieszenia pneumatycznego, sportowe tłumienie Skyhook oraz zoptymalizowane ustawienia inteligentnego napędu na wszystkie koła Q4 i współdziała z systemami kontroli trakcji i ESP, aby maksymalizować przyjemność z jazdy.
System zintegrowanej kontroli pojazdu Maserati (IVC) został po raz pierwszy wprowadzony w Levante, oferując imponującą dynamikę jazdy, lepsze osiągi i prawdziwe doświadczenie jazdy Maserati, pomagając w zapobieganiu niestabilności pojazdu, a nie prostowaniu „błędów kierowcy”, jak to robi tradycyjny system ESP.
Limitowana edycja wprowadzeniowa Maserati Levante Trofeo
Jako wprowadzenie do swojego nadchodzącego nowego modelu, Maserati prezentuje limitowaną edycję wprowadzeniową Levante Trofeo w Centrum Javits w Nowym Jorku. Samochód pokazowy ma specjalny matowy kolor Grigio Lava, z matowymi 22-calowymi felgami i czerwonymi zaciskami hamulcowymi. Ta limitowana edycja Trofeo jest przeznaczona wyłącznie dla niewielkiej grupy klientów Maserati w USA i Kanadzie.
Limitowana edycja wprowadzeniowa Maserati Levante Trofeo będzie dostępna w ośmiu unikalnych kolorach nadwozia, w tym następujących ekskluzywnych cech zewnętrznych: 22-calowe felgi z kutego aluminium z oponami do jazdy w trzech porach roku lub nowe 21-calowe felgi z oponami całorocznymi, w błyszczącym wykończeniu i ciemnych detalach, takich jak czarne otwory dzienne (DLO) i pierścienie świateł przeciwmgielnych, a także czarne emblematy Maserati, logotypy Trofeo „Saetta”, wloty powietrza z boku i akcenty na bagażniku.