Jeśli chodzi o luksus i wysmakowane gusta, Włosi zawsze byli w czołówce, co doskonale widać na przykładzie szóstej generacji flagowca Maserati, modelu Quattroporte.
Quattroporte od zawsze był sportowym sedanem, niezależnie od silnika pod maską. Szósta generacja nie mogła być inna niż jej poprzedniczki i rzeczywiście taka była. W rzeczy samej, była nawet lepsza od nich, dodając więcej mocy, więcej funkcji i więcej komfortu do Maserati.
Samochód został zaprojektowany w Centro Stile FCA, bez pomocy Pininfariny czy Bertone. Firma miała już doświadczenie i odpowiednich pracowników, by tworzyć piękne auta. Aerodynamiczna sylwetka Quattroporte, z falującą linią boczną i koncepcją cab-rearward, inspirowała do stworzenia sportowego auta z czterema drzwiami. Z przodu, reflektory w kształcie boomerangu przypominały te z pozostałych modeli w ofercie, a czarny grill z pionowymi żebrami nawiązywał do starszych samochodów wyścigowych w historii firmy. Na przednich błotnikach umieszczono po trzy wloty powietrza po obu stronach. Z tyłu, czterorurowy system wydechowy o prostokątnym profilu wystawał przez tylny zderzak, podczas gdy zintegrowany spojler podkreślał krótki klapę bagażnika.
Wnętrze Maserati zaprojektowano z materiałów skórzanych i wygodnych siedzeń. W zależności od wersji wyposażeniowej, producent oferował drewniane lub węglowe wykończenia na desce rozdzielczej, panelach drzwiowych i konsoli centralnej. Duży, intuicyjny ekran dotykowy zajmował niemal całą centralną strefę. Z tyłu Maserati proponowało albo kanapę dla trzech osób, albo dwa indywidualne fotele. Dzięki dużemu rozstawowi osi, samochód zapewniał sporo miejsca na nogi nawet dla osób o wzroście powyżej dwóch metrów.
Pod maską Maserati zamontowało wybór trzech silników, w tym jednostkę wysokoprężną o mocy 275 koni mechanicznych oraz doładowany silnik V8 o mocy 530 koni.
Flagowy model Maserati Quattroporte jest większy, lżejszy, bardziej luksusowy i bardziej praktyczny niż jego poprzednik, który zdobył uznanie na całym świecie. Z maksymalną prędkością 307 km/h (191 mph) jest także tak szybki, jak większość dwudrzwiowych super samochodów.
Szósta generacja Maserati Quattroporte przynosi znaczący postęp, który nie tylko wyznacza technologiczny standard dla nadchodzących modeli Maserati, ale także pozostaje wierny długiej historii marki w luksusowych limuzynach sportowych.
Potężny silnik oraz przestronna kabina stanowią serce designu Maserati Quattroporte, charakteryzujące się długim, mocnym przodem i wklęsłą atrapą chłodnicy w kształcie Tridentu, co wyraźnie łączy go z poprzednim modelem Quattroporte oraz GranTurismo.
Pomimo nowoczesnej technologii, nowa Quattroporte pozostaje wierna korzeniom Maserati. Jej silnik V8 z podwójnym turbodoładowaniem sprawia, że jest to nie tylko najszybsza czterodrzwiowa Maserati w historii, ale również najsilniejsza i najbardziej oszczędna.
Silnik z bezpośrednim wtryskiem będzie oferować jednostki o pojemności 3.8 litra V8 oraz 3.0 litra V6, obie zupełnie nowe, z podwójnym turbodoładowaniem, zaprojektowane przez Maserati Powertrain i montowane przez Ferrari w Maranello.
Silnik V8 o pojemności 3.8 litra stanowi nowy benchmark wydajności Maserati, osiągając 100 km/h w zaledwie 4.7 sekundy oraz maksymalną prędkość 307 km/h (191 mph). Jest o 20 km/h szybszy niż Maserati Quattroporte Sport GT S i oferuje do 200 Nm większy moment obrotowy. V6 z podwójnym turbodoładowaniem również nie ustępuje wydajnością, osiągając prędkość 285 km/h (177 mph).
Z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów oraz zarówno tylnym, jak i napędem na cztery koła (tylko V6, AWD niedostępne na rynkach z prawym napędem), to również najpewniejszy w każdych warunkach samochód sportowy w historii Maserati.
Aby zrekompensować swoją oszałamiającą wydajność, V8 Maserati Quattroporte obniżyło zarówno zużycie paliwa, jak i emisję spalin o 20% w porównaniu do poprzedniego modelu Quattroporte.
Całkowicie nowa architektura zachowuje tradycyjne doskonałe właściwości jezdne Maserati dzięki rozkładowi masy 50:50, podwójnym wahaczom z przodu oraz nowoczesnemu pięciowahaczowemu zawieszeniu z tyłu. Oferuje teraz również dodatkowe bezpieczeństwo oraz pewność prowadzenia w każdych warunkach dzięki napędowi na cztery koła.
Nowy standard jakości został osiągnięty w każdym aspekcie, od projektowania, przez rozwój, aż po kontrole procesów. Produkowana jest w nowej fabryce, która łączy tradycję rzemiosła Maserati z nowoczesnymi technologiami, które są w stanie zapewnić doskonałą jakość, kontrolując nawet najdrobniejsze detale.
Tradycyjne ręcznie wykonane detale są kontynuowane w kabinie Quattroporte, która jest teraz bardziej przestronna i oferuje układy cztero- i pięcioosobowe.
Luksus w kabinie również przeszedł technologiczną ewolucję, z takimi funkcjami jak ekran Maserati Touch Control, regulowane pedaly (tylko w wersji lewostronnej), kamera tylna oraz opcjonalny audio system Bowers & Wilkins z 15 głośnikami, a także WiFi oparty na WLAN oraz kompatybilność z większością nowoczesnych systemów telefonów komórkowych.
Z oryginalnym Quattroporte z 1963 roku, Maserati wynalazło koncepcję luksusowej limuzyny sportowej, a nowa Quattroporte pozostaje wzorem dla wysokiej jakości inżynierii, osiągów super samochodów i komfortu.
DESIGN ZEWNETRZNY
Maserati uznawane jest za mistrza designu sportowych limuzyn od momentu, gdy oryginalne Quattroporte z 1963 roku stało się pierwszym samochodem, który połączył prędkość i luksus w czterodrzwiowej konstrukcji.
Potężny silnik i przestronna kabina są sercem designu Maserati Quattroporte, charakteryzujące się długim, imponującym przodem oraz krótkim zwisem.
„Design Quattroporte inspirowany jest podstawowymi zasadami stylu Maserati: harmonią proporcji, dynamicznymi liniami i włoską elegancją” – wyjaśnia Marco Tencone, szef Maserati Centro Stile.
„Każdy nowy model to krok w przyszłość, ale dla marki z solidnym dziedzictwem Maserati fundamentalne jest wprowadzenie najbardziej charakterystycznych cech jako sygnatury: kontur wlotu powietrza z przodu, trzy małe wyloty na przednich błotnikach oraz silny trójkątny słupek C, na którym widnieje logo”.
„Design został zachowany w prostocie i klarowności – kontynuuje Tencone – z linią charakterystyczną płynącą po bokach, aby zdefiniować silną objętość tylnego skrzydła i stworzyć bardzo muskularny wygląd. Kabina jest smukła, z trzema oknami i bezramkowymi drzwiami”.
„Quattroporte to limuzyna sportowa o wysokich osiągach, charakteryzująca się lekkim, zmysłowym designem, który wciela wszystkie najsłynniejsze stylistyczne akcenty Maserati w nowoczesnym języku”.
Jednak design nadwozia Maserati Quattroporte to nie tylko estetyka; przynosi 12% poprawę w oporze powietrza (Cx), osiągając wartość 0.31, oraz ogromne 24% redukcję wzniesienia. Te liczby zmniejszają zużycie paliwa i zwiększają stabilność przy dużych prędkościach.
Duża część aerodynamicznych modyfikacji Quattroporte jest ukryta, pod samochodem. Posiada płaską podłogę, która zawiera kilka funkcji aerodynamicznych, mających na celu optymalizację wydajności poprzez obniżenie współczynnika oporu i zapewnienie odpowiedniego chłodzenia wszystkich systemów (silniki, hamulce, napęd) przy prędkościach przekraczających 300 km/h.
SILNIKI
W sercu nowej Quattroporte znajduje się zupełnie nowa gama silników, która, zgodnie z ostatnią tradycją Maserati, jest projektowana wewnętrznie przez Maserati Powertrain i produkowana na zlecenie przez Ferrari w Maranello.
SILNIK V8 Z PODWÓJNYM TURBODOŁADOWANIEM I OSIĄGI
Flagowy silnik V8 o pojemności 3.8 litra jest doskonałym przedstawieniem tradycji wydajności Maserati połączonej z 20% redukcją emisji.
Jego pojemność jest niemal o litr mniejsza niż 4.7-litrowego V8 w Quattroporte Sport GT S, jednak jest to zrównoważone przez podwójne turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa, co daje 18% więcej mocy i 39% więcej momentu obrotowego.
Silnik generuje 390 kW (530 hp) mocy przy 6800 obr./min, a moment obrotowy wynosi 650 Nm w zakresie od 2000 obr./min do 4000 obr./min.
Ta maksymalna liczba normalnego momentu obrotowego może być podwyższona do 710 Nm w zakresie od 2250 obr./min do 3500 obr./min.
Te wartości reprezentują najwyższą specyficzną moc w klasie, wynoszącą 139 hp/l, oraz najlepszy specyficzny moment obrotowy, osiągający 171 Nm na litr.
Posiada również znacznie mocniejszy silnik niż precyzyjnie zbalansowany silnik 4.7-litrowy w Maserati Quattroporte Sport GT S, z pełnym 59 kW (80 hp) większą mocą i zdumiewającymi 200 Nm dodatkowego momentu obrotowego (w trybie wzmacniania). Szczyt momentu obrotowego osiągany jest również przy niższej prędkości obrotowej silnika niż w V8 Sport GT S, osiągając maksimum przy 2000 obr./min w porównaniu do 4750 obr./min.
Ponadto, połączenie lżejszej konstrukcji nadwozia i mocniejszego silnika daje Quattroporte najlepszy stosunek mocy do wagi w klasie, wynoszący zaledwie 3.6 kg na każdy koń mechaniczny.
Te wartości silnika pomagają Quattroporte osiągnąć 100 km/h w zaledwie 4.7 sekundy, co jest o 0.3 sekundy szybciej niż poprzedni Sport GT S, czyniąc nową Quattroporte najszybciej przyspieszającym czterodrzwiowym samochodem w historii Maserati. To również czyni ją o 0.6 sekundy szybszą do 100 km/h niż poprzedni Maserati Quattroporte S i prawie o sekundę szybszą niż 4.2-litrowa Quattroporte.
Inną przełomową wartością jest maksymalna prędkość Quattroporte, która swobodnie przekracza barierę 300 km/h, osiągając 307 km/h (191 mph). To również czyni ją najszybszym czterodrzwiowym Maserati w historii oraz drugim z wszystkich produkowanych samochodów Maserati, ustępując jedynie potężnemu modelowi V12 MC12.
Jednak nowy silnik to nie tylko wielkie osiągi czy wysoki moment obrotowy. Silniki Maserati zawsze znane były z niesamowitej reakcji na gaz oraz charakterystycznego dźwięku – a ten silnik nie jest wyjątkiem.
Nowa generacja silników o mniejszej pojemności pomaga również w prowadzeniu Quattroporte, ale inżynierowie Maserati skupili się przede wszystkim na dostarczeniu tradycyjnej, wyraźnej reakcji na pedał gazu oraz niskiej bezwładności obrotowej.
Najbardziej zaawansowany technicznie silnik, jaki kiedykolwiek zainstalowano w Maserati, 3799cc V8, wykorzystuje parę turbin o niskiej bezwładności oraz podwójnie spiradowych, aby zwiększyć jego moc.
Jego architektura zachowuje naturę o dużych obrotach i swobodnym wkręcaniu się, jak w przypadku dotychczasowego V8, z średnicą cylindrów wynoszącą 86.5 mm i skokiem wynoszącym 80.8 mm oraz nieco niższym współczynnikiem sprężania wynoszącym 9.5:1.
Zaprojektowany do zapewnienia wyjątkowych osiągów przy wszystkich prędkościach obrotowych, w połączeniu z niższym zużyciem paliwa i emisją. Diagramy silnika pokazują, że moment obrotowy silnika V8 jest bardzo wysoki już przy prędkościach tak niskich, jak 1500 obr./min.
Wykorzystuje cylindry z wysokim wirnikiem z czterema fazerami wałka rozrządu (podwajając liczbę w standardowym V8), w koncepcji udoskonalonej przez Maserati Powertrain dla optymalnej kontroli spalania, aby zapewnić wysoką wydajność i niskie zużycie.
Z hydraulicznie regulowanymi rolkami zaworowymi i dwoma ciągłymi fazerami wałka rozrządu dla każdej głowicy cylindrów, może niezależnie w czasie rzeczywistym przesuwać lub opóźniać czas otwarcia zaworów dolotowych i wydechowych, a także zmniejsza straty tarcia w porównaniu do starych systemów rozrządu.
Inną charakterystyczną cechą nowej rodziny silników Maserati jest system bezpośredniego wtrysku paliwa o ciśnieniu 200 bar. To bardzo wysokie ciśnienie, w połączeniu z siedmioma otworami wtryskiwaczy o laserowo wywierconych dyszach i wieloma wtryskami, pomaga atomizować paliwo bezpośrednio w komorze spalania, poprawiając mieszankę paliwowo-powietrzną oraz proces spalania przy każdej prędkości silnika.
Nowy silnik V8 jest wspierany przez dwie małe równoległe turbiny o podwójnym wirniku (jedna dla każdej grupy czterocylindrowej), które zapewniają wysoką wydajność oczekiwaną od silnika Maserati, jednocześnie zmniejszając bezwładność. Maserati Powertrain skupiło się na zintegrowaniu obudowy turbiny z kolektorem wydechowym, aby uzyskać kompaktowe i lekkie rozwiązanie.
Każda turbina jest zasilana własnym intercoolerem powietrze-powietrze. Quattroporte ma dwa intercoolery, zainstalowane nisko i szeroko w pobliżu głównych chłodnic, aby zapewnić stały dopływ świeżego, chłodnego powietrza.
Silnik korzysta również z nowoczesnej jednostki sterującej ECU, z wbudowanymi procesorami o wysokiej prędkości, które w czasie rzeczywistym obsługują szereg funkcji zmiany biegów.
Maserati Powertrain przeszedł również na zasilanie na żądanie, z pompą olejową o zmiennej pojemności, która działa pod kontrolą elektryczną w celu poprawy zużycia i wydajności.
Korzysta również z innowacyjnego, komputerowo sterowanego alternatora, który monitoruje zużycie energii elektrycznej przez pojazd i zarządza obciążeniem alternatora.
Silnik działa zarówno w trybie Normal, jak i Sport, a także w wersji Manual w obu trybach, obsługiwanej przez wydłużone łopatki zmiany biegów przymocowane do kolumny kierownicy.
Nowa Quattroporte wprowadza także strategię I.C.E. (Zwiększona Kontrola i Efektywność), funkcję mającą na celu redukcję zużycia paliwa, emisji i hałasu.
Jest to strategia wybierana przez użytkownika i zapewnia bardziej płynne reakcje na pedał gazu dla komfortowej jazdy, wyłącza funkcję nadciśnienia turbiny oraz utrzymuje sportowe klapy wydechowe zamknięte aż do 5000 obr./min. Dostosowuje także zmiany biegów, aby były łagodniejsze i wolniejsze oraz zmniejsza moment obrotowy przy każdym punkcie zabierania biegów.
Oprócz dostarczenia szczytowej wartości efektywności paliwowej Maserati Quattroporte, tryb I.C.E. jest również bardzo przydatny do jazdy po nawierzchniach o niskiej przyczepności.
SILNIK V6 Z PODWÓJNYM TURBODOŁADOWANIEM I OSIĄGI
Całkowicie nowy silnik V6 z podwójnym turbodoładowaniem Quattroporte jest bliskim krewnym V8, dzielącym większość swoich podstawowych komponentów.
Z mocą 301 kW (410 hp) przy 5500 obr./min, nadal zapewnia niezwykle silne wrażenia z jazdy, zwłaszcza z momentem obrotowym 550 Nm w zakresie od 1500 obr./min do 5000 obr./min. W trybie Normal moment obrotowy jest wygładzany do 500 Nm w dolnym zakresie obrotów, osiągając próg 550 Nm przy 5000 obr./min, aby zagwarantować 301 kW maksymalnej mocy.
Silnik dzieli konstrukcję cylindrów i komory spalania V8, tę samą technologię kontroli zaworów (tj. rolki zaworowe i cztery fazery wałka rozrządu), takie same podejście do podwójnego turbodoładowania oraz system bezpośredniego wtrysku. Elementy pomocnicze silnika są identyczne (alternator, silnik rozruchowy i pompa wspomagania kierownicy) lub bardzo podobne (pompa olejowa o zmiennej pojemności).
Niemniej jednak ma swój własny charakter, osiągając maksymalne obroty na poziomie 6500 obr./min i dostarczając poziom momentu obrotowego o 500 obr./min wcześniej niż V8.
Chociaż jego specyficzna moc jest nieco niższa niż w przypadku V8, wynosząc 137 hp na litr, jego specyficzny moment obrotowy jest w rzeczywistości wyższy niż standardowy specyficzny moment obrotowy większego silnika, wynosząc 183 Nm na litr.
Jest to również lżejszy samochód, ważący 1860 kg w konfiguracji z napędem na tylne koła (+70 kg w przypadku napędu na cztery koła).
W trybie napędu na tylne koła przyspiesza do 100 km/h w 5.1 sekundy, podczas gdy V6 z podwójnym turbodoładowaniem napędem na wszystkie koła osiąga ten wynik w 4.9 sekundy.
Oba modele są nadal tak szybkie, jak można oczekiwać od marki Maserati, przy prędkości maksymalnej 285 km/h (177 mph) w przypadku tylnonapędowej wersji, co odpowiada poprzedniemu Sport GT S, a V6 z napędem na cztery koła osiąga 284 km/h (176 mph).
Modele z napędem na tylne i wszystkie koła są także bardzo podobne w zużyciu paliwa, przy obu samochodach deklarujących 10.5 l/100 km w cyklu mieszanym, przy czym samochód z napędem na tylne koła emituje 244 gramy CO2/km a napęd na cztery koła 246 gramów.
UKŁAD WYDECHOWY
W najlepszej tradycji Maserati, dźwięk i wydajność układu wydechowego Quattroporte są kontrolowane przez pneumatyczne zawory w rurach każdego banku, aby utrzymać charakterystyczny, bogaty dźwięk marki.
W trybie Normal domyślnie zawory obejściowe są zamknięte do 4200 obr./min, co zapewnia komfortowy i dyskretny dźwięk silnika.
W trybie Sport nie tylko samochód dostosowuje różne parametry prowadzenia, ale zawory wydechowe są otwierane, zapewniając jak najkrótszą drogę o wysokiej energii dla spalin. To zapewnia Quattroporte maksymalne osiągi silnika oraz unikalny dźwięk silnika Maserati.
Pod tylnym zderzakiem, wersja V8 kończy swój układ wydechowy trapezoidalnymi końcówkami z podwójnymi rurkami w polerowanej stali.
NAPĘD
Wszystkie wersje nowego Maserati Quattroporte wyposażone są w automatyczną skrzynię biegów ZF AT8-HP70 o ośmiu biegach.
Zaprojektowana z myślą zarówno o napędzie na tylne, jak i na wszystkie koła, skrzynia biegów oferuje zwiększony komfort, szybsze zmiany biegów, zmniejszone zużycie paliwa oraz wartości NVH (hałas, wibracje i szorstkość) w porównaniu do sześciobiegowej skrzyni w poprzednim Quattroporte.
Dzięki dwóm biegom o wydłużonym przełożeniu, sama skrzynia biegów dostarcza znaczące korzyści w zakresie oszczędności paliwa, ponadto waży 4 kg mniej niż dotychczasowa sześciobiegowa skrzynia.
W zgodzie z tradycją Maserati, skrzynia ta oferuje pięć dedykowanych trybów zmiany biegów: Auto Normal, Auto Sport, Manual Normal, Manual Sport oraz tryb I.C.E. (Zwiększona Kontrola Efektywności).
Auto Normal to domyślny tryb Quattroporte, który dokonuje zmian biegów w płynny sposób przy niskich prędkościach obrotowych, aby podkreślić komfort samochodu i zminimalizować zużycie paliwa.
W trybie Auto Sport skrzynia biegów przełącza charakter, aby zmieniać biegi z większą prędkością przy wyższych prędkościach obrotowych i dostarczyć wyraźniejsze sprzężenie, aby wzmocnić sportowe odczucie napędu.
W obu tych trybach samochód rozpoznaje różne warunki, takie jak jazda pod górę lub w dół, twarde hamowanie czy jazda przez zakręt, i odpowiednio wybiera najlepszy bieg oraz styl zmiany biegów.
Skrzynia biegów może być również sterowana ręcznie, poprzez naciśnięcie przycisku M na tunelu skrzyni biegów.
W trybie Manual Normal kierowca może zmieniać biegi za pomocą wydłużonych łopatek zmiany biegów przymocowanych do kolumny kierownicy lub korzystając z dźwigni zmiany biegów. Kierowca odpowiada za wybór biegów, chociaż system będzie interweniować i przełączać na niższy bieg, jeśli obroty silnika spadną zbyt nisko lub na wyższy bieg, jeśli obroty wzrosną zbyt wysoko.
W trybie Manual Sport jednak zmiany biegów są najszybsze i najdokładniejsze, dając kierowcy pełną kontrolę nad napędem. System nie będzie interweniować, nawet jeśli kierowca osiągnie ogranicznik obrotów silnika. Interwencja nastąpi tylko, jeśli obroty silnika spadną na tyle nisko, by przestały być efektywne na danym biegu.
Tryb I.C.E. (Zwiększona Kontrola Efektywności) został zaprojektowany z myślą o znakomitych oszczędnościach paliwa, relaksującej jeździe i ekstremalnie niskich warunkach przyczepności. Skrzynia biegów zmienia biegi tak łagodnie, jak to możliwe, zarówno podczas zmiany w górę, jak i w dół.
Wszystkie tryby zmiany biegów można wybierać za pomocą przycisków po lewej stronie gałki zmiany biegów.
Maserati Quattroporte wykorzystuje także mechaniczny dyferencjał o ograniczonym poślizgu. Funkcja asymetrycznego blokowania oferuje 35% zablokowania przy zasilaniu i 45% przy zwolnieniu.
Tylni dyferencjał jest napędzany przez wał napędowy o średnicy 80 mm (odchudzony dla oszczędności wagi) z dwoma przegubami o stałej prędkości i jednym gumowym sprzęgłem, w celu poprawy komfortu. Wał napędowy przeszedł przez gumowe łożysko zamontowane na wsporniku, aby zwiększyć komfort w zakresie wibracji i hałasu.
Całkowicie nowa skrzynia napędu AWD jest kompaktowa, wydajna i lekka. System napędu na wszystkie koła potrafi niemal natychmiastowo (150 ms) przełączać moment obrotowy napędu z pełnego tyłu na podział osi, tył i przód. Inteligentna logika systemu zapewnia optymalne rozkładanie momentu obrotowego, co gwarantuje maksymalną stabilność w każdych warunkach jazdy.
Z Quattroporte AWD można oczekiwać maksymalnych osiągów oraz cieszyć się maksymalnym momentem obrotowym i bezpieczeństwem: system może działać w zespole z ESP dla maksymalnego bezpieczeństwa nawet na najbardziej śliskich nawierzchniach, ale jednocześnie potrafi działać samodzielnie, zachowując wydajność jazdy i sportowość w granicach bezpieczeństwa.
Czujniki w nadwoziu samochodu oraz procesory AWD monitorują wszystkie parametry funkcjonowania pojazdu, reagując na każdy zdarzenie w sposób specyficzny. Kierowca może monitorować te funkcje, patrząc na wyświetlacz, na którym widoczne jest rozkład momentu obrotowego na przód i tył. Gdy pojazd porusza się z dużą prędkością, procesor ustawia cały moment na tylną oś dla maksymalnej wydajności i żywotności przekładni, ale zawsze jest gotowy do reakcji w celu zapewnienia optymalnego bezpieczeństwa.
Dodatkowo, system AWD jest zaprojektowany mechanicznie, aby zapewniać minimalny poziom hałasu operacyjnego oraz maksymalne osiągi.
SZASIS
Podwozie nowej Quattroporte zostało zaprojektowane, aby spełnić wymagania wydajności i komfortu klientów Maserati, jak również wszelkie przewidywane regulacje bezpieczeństwa.
Z najdłuższym rozstawem osi w swojej klasie architektura Quattroporte sprzyja zarówno ekstremalnemu komfortowi wewnętrznemu, jak i emocjonującej platformie prowadzenia.
Oparte na sztywnej i niezwykle bezpiecznej stalowej komorze bezpieczeństwa, wykorzystuje odmiany różnych stali i stopów aluminium, z których każdy został zaprojektowany, aby zmaksymalizować wytrzymałość, zminimalizować wagę i utrzymać idealny rozkład masy sportowej limuzyny.
Przód podwozia jest oparty na aluminiowym podwoziu i wzmocnionym wsporniku, co zapewnia doskonałą sztywność.
Wybór aluminium do większości paneli nadwozia Maserati Quattroporte gwarantuje maksymalne bezpieczeństwo pasażerów przy możliwie najniższej wadze. W związku z tym wszystkie cztery drzwi, maska, przednie błotniki i klapa bagażnika wykonane są z aluminium.
Poza swobodą, jaką dało projektantom Maserati, wybór aluminium również miał pozytywny wpływ na zmniejszenie wagi Quattroporte, co z kolei obniżyło jego zużycie paliwa i emisję.
W nadwoziu Quattroporte wykorzystano także inne zróżnicowane materiały, w tym bardzo lekkie magnezy, które są używane w poprzecznym wzmocnieniu deski rozdzielczej.
AERODYNAMIKA
Modyfikacje w designie nadwozia Quattroporte dotyczą nie tylko estetyki, ale także pozwoliły na 12% poprawę oporu (Cx), który teraz wynosi 0.31, oraz ogromną 24% redukcję wzniesienia. Te wartości zmniejszają zużycie paliwa i zwiększają stabilność przy dużych prędkościach.
Quattroporte przeszło intensywne prace aerodynamiczne, z których większość jest niewidoczna, pod samochodem. Posiada płaską podłogę, która zawiera kilka funkcji aerodynamicznych, w tym kanał NACA, który pomaga schłodzić dyferencjał bez zwiększania oporu oraz klapy na tylnej osi, aby kierować przepływem powietrza.
ZAWIESZENIE
Układ zawieszenia typu podwójne wahacze to tradycja wyścigowa Maserati, a nowa Maserati Quattroporte kontynuuje ten dziedzictwo, wprowadzając dodatkową nową technologię dla lepszej precyzji prowadzenia.
Zawieszenie przednie wykorzystuje wysokomontowane, w pełni aluminiowe podwójne wahacze, aby zapewnić lekkie i precyzyjne właściwości prowadzenia.
Aluminium jest dominującym metalem w systemie zawieszenia przedniego z wieżami amortyzatorów, górnymi i dolnymi ramionami kontrolnymi oraz słupkami wykonanymi z alu, podczas gdy sprężyny są stalowe. Wszystkie te elementy współpracują z systemem adaptacyjnym Skyhook oraz stabilizatorami.
Czworokątna architektura systemu pozwoliła zespołowi zajmującemu się prowadzeniem Maserati dostarczyć system kierowniczy, który jest precyzyjny, komunikatywny i komfortowy.
Zawieszenie tylne wykorzystuje pięciowahaczowy system multi-link, z czterema aluminiowymi ramionami zawieszenia, opracowane w celu osiągnięcia pozornie sprzecznych celów: wyjątkowego komfortu i ekstremalnych osiągów sportowych.
Pakiet zawieszenia korzysta także z stabilizatorów i stalowych sprężyn tłumionych przez bardziej efektywną i szybszą wersję adaptacyjnego systemu Skyhook. Wszystkie cztery amortyzatory Skyhook mogą być elektronicznie kontrolowane niezależnie od siebie.
Jedną z wyróżniających cech nowej Quattroporte, domyślny tryb Skyhook, priorytetuje komfort, a następnie staje się bardziej sportowy i atletyczny, jeśli kierowca naciśnie przycisk zawieszenia. Ta dodatkowa sztywność transformuje prowadzenie Quattroporte i została opracowana zarówno w skrajnych scenariuszach testowych, jak i na torze wyścigowym. W zasadzie drastycznie zmniejsza zarówno boczne, jak i podłużne przeniesienia obciążenia oraz minimalizuje przechyły nadwozia, aby wydobyć najbardziej sportową stronę charakteru Quattroporte.
System komputerowy odpowiedzialny za amortyzatory Skyhook monitoruje ogromną ilość parametrów, w tym prędkość oraz boczne i podłużne przyspieszenie, ruchy kół, ruch nadwozia oraz dynamikę amortyzatorów.
Dostosowując się również do wybranego przez kierowcę trybu zawieszenia, system dostarcza doskonały tryb tłumienia dla każdego koła w niemal natychmiastowy sposób.
KOŁA I OPONY
Nowa Quattroporte, z standardowymi obręczami 20 cali, jest również dostępna z mniejszymi obręczami 19 cali lub większymi 21 cali.
19″ i 20″ felgi są wykonane w technologii flow-forming, co zmniejsza grubość rdzenia kół i optymalizuje ciężar, bez poświęcania sztywności i wytrzymałości.
21″ felgi to felgi ze stopu o dużej wytrzymałości, które również podkreślają niską wagę i ważą tyle samo, co felgi 20″.
Wszystkie obręcze Maserati Quattroporte zostały zaprojektowane i opracowane, aby wzbogacić wizualny design nadwozia i obniżyć nieodsprzedane masy dla lepszego chwytu i prowadzenia.
19″ koła, z oponami 245/45 z przodu i 275/40 z tyłu, są nastawione na zmniejszenie zużycia paliwa w połączeniu z niskim hałasem drogowym i długimi, komfortowymi podróżami.
20″ koła, z oponami 245/40 z przodu i 285/35 z tyłu, są idealnym kompromisem między sportowością a komfortem, podczas gdy 21″ koła, z kombinacją opon 245/35 z przodu i 285/30 z tyłu, skupiają się na sportowym prowadzeniu.
Wszystkie trzy rozmiary kół są dostępne z oponami Pirelli, Dunlop i Continental. Opony 19″ i 20″ można również założyć opony zimowe.
Dodatkowo, Quattroporte na bieżąco monitoruje ciśnienie w oponach za pomocą czujnika zamontowanego wewnątrz obręczy, w ramach zaworu. Ciśnienie można odczytać na wyświetlaczu na desce rozdzielczej. Jeśli opona zostanie przebita lub jej ciśnienie się zmieni, system powiadamia kierowcę wizualnymi i dźwiękowymi ostrzeżeniami.
WYMIARY
Nowa Quattroporte zwiększyła swoje wymiary, ustanawiając nowe standardy w swojej klasie w prawie każdym wymiarze. Jest większa we wszystkich istotnych wymiarach od swojego poprzednika, w tym oferując o 105 mm więcej miejsca na nogi z tyłu oraz o 80 litrów większą pojemność bagażnika niż dotychczasowe Maserati Quattroporte.
Co najważniejsze, te zwiększenia nie spowodowały podobnego wzrostu masy, ponieważ Quattroporte waży prawie 100 kg mniej niż flagowy poprzednik (1900 kg w wersji V8).
Innym kluczowym czynnikiem jest rozkład masy. Quattroporte nadal zachowuje idealną równowagę z rozkładem 50:50 przód-tył. To pomimo przesunięcia zbiornika paliwa do przodu, aby stworzyć większą przestrzeń bagażową oraz dodania napędu na cztery koła, większych chłodnic i dwóch intercoolerów pod maską.
HAMULCE
Maserati kontynuuje długotrwałą współpracę z Brembo w nowym Maserati Quattroporte, a wszystkie modele posiadają technologię hamulców z zaciskami stałymi.
Modele napędzane silnikiem V8 wyposażone są w wentylowane i nawiercone tarcze hamulcowe o wymiarach 380 mm x 34 mm wewnątrz przednich kół. Te tarcze hamulcowe kontynuują stosowanie technologii wprowadzonej przez Maserati, która pozwala na zrównoważenie wagi hamulców z żeliwa z stopem, aby zminimalizować masę nieodsprzedaną. Jak w przypadku modeli V6, przednie tarcze V8 są spowolnione przez sześciotłokowe zaciski ze stopów Brembo.
Tył Quattroporte V8 wykorzystuje wentylowane i nawiercone tarcze hamulcowe o wymiarach 350 mm x 28 mm, z czterotłokowymi zaciskami Brembo.
Te hamulce, z powiększoną powierzchnią roboczą oraz bardzo efektywnym chłodzeniem, są zaprojektowane do stałej wydajności w warunkach sportowych. Są także większe, aby sprostać wymaganiom stawianym przez ekstremalny potencjał wydajności nowego Quattroporte.
Hamulce modeli V6 z podwójnym turbodoładowaniem Quattroporte są tylko nieznacznie mniejsze niż hamulce w wersji V8 z podwójnym turbodoładowaniem – mają tarcze wentylowane i nawiercone o wymiarach 360 mm x 32 mm, z sześciotłokowymi zaciskami Brembo na przedniej osi i z tyłu przenoszących elementy hamulcowe z modelu V8.
Jednak wysoka jakość hamowania to tylko jeden ze wskaźników ogólnej wydajności hamulców. Współpraca z Brembo skoncentrowała się również na rozwoju komfortu akustycznego systemów hamulcowych Maserati Quattroporte.
Quattroporte korzysta również z elektronicznego hamulca ręcznego, który działa na wszystkich czterech kołach. Ergonomicznie umieszczony przycisk na dźwigni zmiany biegów aktywuje hamulec, gdy samochód stoi.
Może również działać jako urządzenie bezpieczeństwa podczas jazdy. W takim przypadku system komunikuje się z jednostką sterującą kontroli stabilności i hamuje pojazd z siłą 0.5g w pełnym bezpieczeństwie aż do zwolnienia.
Hamulce działają również jako część automatycznego systemu uruchamiania na wzniesieniu w Quattroporte. Wbudowane czujniki wykrywają nachylenie pojazdu, gdy jest zaparkowany na wzniesieniu, a następnie blokują hamulce na kilka sekund; to daje stopie kierowcy czas na przesiadkę z hamulca na pedał przyspieszenia, bez ryzyka stoczenia się samochodu.
ZACISKI HAMULCOWE
Oprócz swojej wytrzymałości i skuteczności, zaciski hamulcowe Maserati zawsze dodawały znaczący efekt stylistyczny.
To kontynuowane z nową Quattroporte, z przednimi i tylnymi zaciskami hamulcowymi dostępnymi w standardowym klasycznym czarnym kolorze z białym napisem Maserati.
Są również dostępne w kolorze czerwonym, niebieskim, srebrnym i polerowanym aluminium.
KIEROWNICA
Maserati Quattroporte korzysta z nowej aluminiowej skrzynki kierowniczej, opracowanej specjalnie dla nowej geometrii zawieszenia przedniego.
Umożliwiło to inżynierom zawieszenia Maserati dostarczenie maksymalnej precyzji połączonej z wrażliwością kierownicy potrzebną do pokonywania zakrętów z prędkością.
Zredukowany współczynnik kierownicy dostarcza zręczności, która jest rzadkością w tej klasie luksusowych limuzyn, a chociaż jest komfortowa w każdej sytuacji, uczucie kierownicy skierowane jest ku przyjemności jazy.
Unikając elektro-hydraulicznym systemom kierowniczym, Quattroporte korzysta z systemu hydraulicznego wspomaganego serwo, który zapobiega sztucznej pomocy, gdy kierowca szybko skręca kołem. Wsparcie mocy zostało również zmniejszone w porównaniu do wcześniejszego Maserati Quattroporte; intencją było dostarczenie większej informacji zwrotnej kierowcy dla spójności przy dużych prędkościach, ale zachowanie łatwości manewrowania przy niskich prędkościach.
PROGRAM STABILNOŚCI MASERATI
Kierowcy Maserati od dawna wiedzą o korzyściach płynących z Programu Stabilności Maserati (MSP), a system ten ewoluował i poprawił się w nowej Quattroporte.
Opracowany w najbardziej ekstremalnych warunkach testowych, MSP korzysta z szerokiej gamy czujników, aby wykryć każdą potrzebę interwencji w imieniu kierowcy.
MSP dodaje warstwę bezpieczeństwa na szczycie wrodzonej stabilności podwozia nowej Quattroporte, co pomaga kierowcom cieszyć się jazdą bez stresu w każdych warunkach.
MSP na bieżąco mierzy właściwości jezdne i przyczepność Quattroporte oraz łączy szereg systemów bezpieczeństwa i wydajności, aby utrzymać idealną postawę prowadzenia pojazdu.
Najczęstszymi obszarami interwencji MSP są silnik i hamulce. W przypadku wykrycia poślizgu, MSP zmniejsza moment obrotowy silnika i może aktywować hamulce z drobnymi, delikatnymi sygnałami, aby przywrócić stabilność pojazdu w ciągu milisekund.
Kluczowe systemy, które tworzą MSP, obejmują: