Mazda weszła na rynek samochodów supermini z modelem 121 w 1987 roku. Samochód sprzedawano w Australii, a jego europejska premiera miała miejsce na targach motoryzacyjnych w Genewie w 1988 roku.
W 1987 roku Mazda miała już na rynku kilka interesujących modeli, a jej głównym konkurentem był kompaktowy hatchback 323. Jednak japoński producent samochodów potrzebował czegoś mniejszego na rynek europejski. W tym czasie Ford posiadał dużą część akcji Mazdy i miał już na rynku model Fiesta. Ostatecznie japońska marka musiała otworzyć segment małych samochodów, co zrobiła za pomocą modelu 121. Ford sprzedał również patent na ten samochód firmie Kia, która zbudowała model Kia Pride.
Mały, praktyczny i niedrogi – to były główne cechy pierwszej generacji Mazdy 121. Płaskie elementy nadwozia były tanie w produkcji, a cały samochód został zaprojektowany i stworzony z myślą o niskiej cenie. Model 121 oferował opcjonalny dach z płótna (górny kabriolet), co sprawiało, że jazda po mieście była bardziej przyjemna.
W środku było niewiele opcji do wyboru, ale samochód posiadał radioodtwarzacz oraz regulowaną kolumnę kierowniczą. Wnętrze zaprojektowano z przesuwaną tylną kanapą, co pozwalało zwiększyć przestrzeń bagażową, która w przeciwnym razie była prawie nieistniejąca.