Mazda zaprezentowała model 2 na targach motoryzacyjnych w Genewie w 2007 roku, a auto od razu zdobyło uznanie. Choć bazowało na tej samej platformie co Ford Fiesta, jego design przyciągał więcej spojrzeń niż jego niebiesko-okrągły brat.
Japoński producent stworzył jedno z najlepszych aut o nowoczesnym wyglądzie w małym segmencie, łącząc zaokrąglone linie z ostrymi kątami, a nazwano je Zoom-Zoom. Połączenie atrakcyjnego stylu z dobrą reputacją w zakresie niezawodności producenta sprawiło, że model 2 cieszył się dużym zainteresowaniem na rynku europejskim.
Ostre reflektory zamontowane wysoko nad zderzakiem chroniły je przed drobnymi uderzeniami podczas parkowania. Przednie nadkola miały podobny kształt jak w większych modelach, 3 i 6. Dzięki wznoszącej się linii okiennej, model 2 prezentował dynamiczny wygląd, mimo że nie był autem sportowym ani nawet hot-hatchem.
Wnętrze Mazdy skupiało się bardziej na designie niż na materiałach. Skierowany do europejskich klientów, dashboard oraz centralna konsola były w kolorze czarnym i srebrnym. Nie daj się jednak zwieść – wszystko wykonano z plastiku, i to nie z najwyższej jakości. Mimo to, auto cieszyło się zainteresowaniem. Trójkątna deska rozdzielcza miała szerszy prędkościomierz pośrodku, a z boku tachometr po lewej stronie i wyświetlacz LCD po prawej. Mimo że nie był to nawet kompakt, w środku pomieścił pięciu dorosłych, chociaż pasażer siedzący na środkowym miejscu z tyłu musiał zmagać się z centralnym tunel, który przebiegał przez auto od przodu do tyłu.
Podstawowe komponenty były wspólne z Fordem Fiestą i wyposażone w niezależne zawieszenie przednie McPherson oraz belkę skrętną z tyłu. Dzięki niskiej masie całkowitej, model 2 był bardzo zwinny i charakteryzował się dobrą efektywnością paliwową, szczególnie gdy był wyposażony w silnik wysokoprężny o pojemności 1.6 litra.
Mazda 2
Korporacja Mazda Motor od zawsze wykorzystywała Targi Motoryzacyjne w Genewie jako miejsce ważnych globalnych premier, a w tym roku nie jest inaczej, gdyż zaprezentowano tam po raz pierwszy zupełnie nową Mazdę 2. To nie tylko aktualizacja modelu, ale całkowicie przeprojektowany samochód klasy B, który jest pierwszym z nowej, uznanej generacji Mazdy. Oferuje on wyjątkowe cechy, które przypadną do gustu rosnącemu globalnemu rynkowi samochodów subkompaktowych.
Zoom-Zoom – Mazda zaczęła używać tego hasła przy premierze swojego pierwszego nowego modelu generacji, Mazdy 6, w 2002 roku. Wyraża ono miłość do ruchu i jest używane przez dzieci do naśladowania dźwięku silnika. Zawsze było to więcej niż tylko slogan reklamowy. Opisuje ostateczny cel Mazdy: dostarczenie klientom, którzy nigdy nie zapomnieli o miłości do ruchu, ekscytujących doświadczeń jazdy.
Teraz Mazda prezentuje zupełnie nową Mazdę 2 na Targach Motoryzacyjnych w Genewie 2007. Nowa Mazda 2 to nie tylko zmiana modelu w porównaniu do poprzedniej wersji, ale pierwszy model nowej generacji Mazdy, który przeszedł ewolucję. Odzwierciedla nie tylko pasję Zoom-Zoom, ale także szereg zdolności doskonalonych w bardzo konkurencyjnym środowisku z uwzględnieniem opinii klientów na całym świecie. Celem było dalsze udoskonalanie DNA Mazdy — wyróżniającego designu, wyjątkowej funkcjonalności oraz responsywnego prowadzenia i osiągów — przy jednoczesnym zwiększeniu jakości jazdy, takich jak komfort jazdy i cisza, oraz spełnieniu globalnych standardów dotyczących ochrony środowiska i bezpieczeństwa. Zupełnie nowa Mazda 2 to evolucja Zoom-Zoom. Dzięki temu modelowi, Mazda dąży do wzmocnienia marki Mazda i dalszej ekspansji jej obecności w globalnym segmencie samochodów klasy B, zwłaszcza w Europie, gdzie segment ten wzrósł o około 10% w ciągu ostatnich sześciu lat i gdzie więcej niż co czwarte auto to samochód klasy B.
Przy tworzeniu nowej Mazdy 2, Mazda spojrzała świeżym okiem na globalny rynek samochodów subkompaktowych, gdzie panuje intensywna konkurencja wśród wielu różnych marek i modeli, i starała się zidentyfikować naprawdę ważne cechy dla globalnego samochodu klasy B. Te cechy obejmują doskonałą efektywność paliwową, co jest kluczowe dla niskich kosztów eksploatacji i redukcji emisji CO2; funkcjonalność i łatwość prowadzenia; unikalne dynamiczne osiągi Mazdy, które zapewniają przyjemną i komfortową jazdę; oraz design, który natychmiast przyciąga uwagę. Podczas gdy wielu innych producentów powiększyło swoje małe samochody, Mazda udało się zmniejszyć rozmiar swojej Mazdy 2 (-40 mm, teraz 3885 mm) i jednocześnie spełnić główne wymagania klientów subkompaktowych, przy jednoczesnym zwiększeniu bezpieczeństwa.
Dynamiczny design przyciągający klientów na całym świecie
W nowym wyglądzie Mazdy 2, celem Mazdy było wcielenie jej kierunku projektowego nowej generacji w sposób, który przemówi do szerokiego grona odbiorców na różnych rynkach. Biorąc pod uwagę, że preferencje klientów różnią się w zależności od rynku, Mazda rozważyła różne kierunki projektowe, aby sprostać wszystkim zróżnicowanym oczekiwaniom. Projektanci następnie doskonalili wyniki badań, dążąc do wyjątkowego i dynamicznego designu z wyraźną tożsamością Mazdy. Łącząc ostre kontury z wyraźnymi wyrazami łagodności, stworzyli wygląd o globalnym apelu.
Koncepcja designu – Wyrafinowany i dynamiczny
Z celem wyrażenia wysublimowanego dynamizmu, projektanci dalej rozwijali wygląd atletycznego ruchu, który charakteryzuje DNA Mazdy. Jednocześnie pracowali nad stworzeniem form, które oddałyby poczucie precyzji zgodnie z japońskim uznaniem dla prostoty formy i obiektów pięknych dzięki swojej prostocie. Kluczem do nowego wyglądu była koncepcja projektowa opisana przez zespół projektowy jako „wyrafinowana i dynamiczna”. Tutaj „wyrafinowana” oznacza pragnienie projektanta, aby design posiadał formy wyrażające piękno i starannie przemyślany dynamizm. Projektanci i modelarze wnikliwie przyglądali się każdej linii, konturom i innym wyrażeniom projektowym zgodnie z ich wizją dynamizmu, z uwzględnieniem relacji między wyglądem zewnętrznym samochodu a efektywnością przestrzeni w kabinie. To wybredne podejście nadało zewnętrzu i wnętrzu nowej Mazdy 2 dynamiczny charakter, który jest natychmiast rozpoznawalny.
Niektóre elementy designu były po raz pierwszy publicznie widziane w modelu koncepcyjnym Mazda SASSOU, który zadebiutował z dużym uznaniem na Targach Motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2005 roku. W związku z pozytywnymi opiniami z Frankfurtu, projektanci kontynuowali ich rozwój i doskonalenie dla modelu produkcyjnego.
Eksterior z dynamicznymi, wieloaspektowymi wyrazami
W ramach tematu zewnętrznego designu o nazwie „skoordynowane ruchy”, wizualne ruchy stworzone przez sylwetkę samochodu, linie nadwozia i wzory światła na nadwoziu zostały połączone, aby stworzyć dynamiczne, wieloaspektowe wyrazy, które zazwyczaj nie występują w samochodach klasy B. Wygląd zewnętrzny emanuje silną energią, która sprawia, że nowa Mazda 2 wydaje się gotowa do ruchu, nawet gdy stoi zaparkowana. Wyrażenie dynamicznego ruchu w ograniczonych wymiarach nadwozia stanowiło duże wyzwanie projektowe. Dla tych, którzy szukają jeszcze sportowego wyglądu, dostępny jest Pakiet Sportowy (w zależności od rynku).
Dążąc do piękna w przejściach między każdym wyrazem ruchu, zespół projektowy zrealizował formy z naturalnie wyglądającymi ruchami wizualnymi, które oddają subtelne rzemiosło. Różnorodność wizualnych wyrazów — nadwozie ma ostre linie, ale także oddaje miękkość i delikatność, a także ma płynące linie, ale również przekazuje poczucie solidności — to unikalna cecha uzyskana dzięki realizacji tematu projektowego „skoordynowane ruchy”.
Wnętrze apelujące emocjonalnie, wyrażające dynamizm i zwinność
Tematem wnętrza Mazdy 2 była „przestrzeń, która komunikuje ruch”. Podczas gdy większość kabin segmentu B ma monotonne rozwiązania projektowe z płaskimi powierzchniami, zespół projektowy wnętrza wyróżnił kabinę nowej Mazdy 2 poprzez konturowe formy, które łączą poczucie zaufania z silnym ruchem wizualnym.
Panel instrumentów pomaga stworzyć poczucie przestrzeni, mimo kompaktowych wymiarów kabiny; jego design tworzy ruch wizualny od środka w kierunku podstawy słupka po obu stronach, za pomocą wcięcia biegnącego od jednego do drugiego boku między górną a dolną częścią panelu instrumentów. Jednocześnie środkowa część panelu instrumentów ma znacznie większą formę, która komunikuję unikalny charakter. Kontrast między srebrnymi akcentami na czarnym kolorze podstawowym dodaje większej sportowości i indywidualności wnętrzu. Dodatkowo, wyraziste okrągłe detale przyczyniają się do świeżego, emocjonalnie atrakcyjnego wyglądu i odczucia.
Dążenie do funkcjonalności i łatwości obsługi wymaganej w samochodzie klasy B
Większość nabywców samochodów segmentu B potrzebuje go jako środka transportu na co dzień i do załatwiania spraw, dlatego kluczowe jest, aby samochód tej wielkości był łatwy w prowadzeniu i manewrowaniu w wąskich przestrzeniach, takich jak parkingi. W nowej Mazdzie 2 funkcjonalność i łatwość obsługi zostały poprawione na różne sposoby, opierając się na pomysłach skoncentrowanych na kierowcy oraz na tym, jak samochód klasy B jest rzeczywiście używany.
Ułatwienie życia kierowcy w nowej Mazdzie 2
Linia barkowa Mazdy 2, która jest znacznie nachylona w dół w kierunku przodu samochodu, jest dopełniona niskimi punktami montażu lusterka wstecznego, co zapewnia kierowcy dobrą widoczność w dół w stronę przodu i boków. Dobra widoczność ułatwia skręcanie i poruszanie się po wąskich drogach, a także sprawdzanie wokół lusterek wstecznych, aby zobaczyć pieszych podczas skręcania na skrzyżowaniach. Co więcej, nowa Mazda 2 ma doskonałe możliwości regulacji siedzeń kierowcy, które w połączeniu z ergonomicznym designem, w którym pozycja dźwigni zmiany biegów jest wyższa, ułatwia zmianę biegów.
Obszerna, inteligentnie zaprojektowana przestrzeń do przechowywania bez kompromisów w kwestii miejsca
Podczas projektowania wnętrza brano pod uwagę także rzeczy, które młodsze pokolenie kierowców mogłoby mieć w swoich samochodach, a zespół zajmujący się wnętrzem przeprojektował przestrzenie do przechowywania – jak schowek i konsolę podłogową – bazując na tych ustaleniach. Na przykład nowy schowek ma półkę na czasopisma, która umożliwia użytkownikom dostęp do przewodników turystycznych i atlasów drogowych bez konieczności otwierania samego schowka. Ponadto konsola między przednimi siedzeniami ma dużą tylną tacę, na której stabilnie można przechowywać torebki i inne przedmioty osobiste. Tylną kanapę dzieloną w proporcji 60:40 (w zależności od wersji) gwarantuje wygodę i przestrzeń bagażową dostosowaną do codziennych potrzeb. Całkowita przestrzeń bagażowa wynosi 250 litrów.
Unikalne doświadczenie jazdy Zoom-Zoom, które oferuje Mazda
Wydajność, która daje kierowcy pewność siebie, jest niezbędna dla prawdziwej radości z jazdy. Nowa Mazda 2 przekracza konwencjonalne poziomy dynamicznych osiągów dzięki zwinnej, ale stabilnej obsłudze, wysokiej sztywności karoserii, silnej mocy hamowania, inspirującemu zaufaniu do odczucia hamulców oraz komfortowi zwiększonemu przez ciszę. Dodatkowo, nowa Mazda 2 ma kompleksową gamę napędową, która łączy doskonałą efektywność paliwową z przyjemnością i przydatnością w prowadzeniu.
Kompatybilność ekologiczna z wydajnością Zoom-Zoom
Mazda poważnie podchodzi do poprawy efektywności paliwowej jako sposobu na redukcję emisji CO2 i innych gazów spalinowych obciążających środowisko. Dlatego nowa Mazda 2 minimalizuje wagę, aby zwiększyć oszczędność paliwa. Jeszcze przed rozpoczęciem pełnoetatowego rozwoju samochodu, specjalny zespół pracował nad technikami oszczędzania wagi, korzystając z najnowszych technologii inżynieryjnych wspomaganych komputerowo. Zespół wprowadził te techniki do prototypów i przeprowadził ewaluacje uzyskanej niskiej wagi na dynamicznych osiągach, ostatecznie osiągając znaczną redukcję wagi przy jednoczesnym zachowaniu znakomitej przyjemności z jazdy Zoom-Zoom. Dzięki środkom, które obejmowały optymalizację struktury nadwozia i zwiększone wykorzystanie stali o wysokiej wytrzymałości, inżynierowie uczynili nową Mazdę 2 o około 100 kg lżejszą od jej poprzednika, osiągając jednocześnie znaczące poprawy bezpieczeństwa, sztywności nadwozia oraz poziomu hałasu, wibracji i szorstkości — co konwencjonalnie oznacza więcej wagi. Dodatkowe korzyści wynikające z ulepszonych technologii napędowych i wydajności aerodynamicznej sprawiają, że nowa Mazda 2 dostarcza jednych z najlepszych wyników ekonomii paliwowej w swoim segmencie (nawet o około 15% lepszym niż poprzedni model). Podstawą zastosowanych technologii oszczędzania wagi w nowej Mazdzie 2 jest nowa platforma, która odzwierciedla ekspertyzę Mazdy w rozwoju małych samochodów.
Zwinne prowadzenie i stabilna, cicha jazda
Dzięki podwoziu nowej Mazdy 2, inżynierowie dążyli do osiągnięcia doskonałych osiągów dynamicznych poprzez zwinne, sprawne prowadzenie, stabilność, która inspiruje zaufanie nawet przy prędkościach autostradowych, oraz cichą jazdę, która wydaje się stabilna, ale łagodna. Lekkość i sztywność nadwozia odegrały ważną rolę w maksymalizacji jakości prowadzenia i komfortu jazdy. Pod względem prowadzenia, inżynierowie dążyli do manewrowania i sprawności na miejskich drogach, szybkiej, liniowej reakcji kierownicy oraz dużego przyczepności na krętych drogach, a także doskonałej stabilności w prostej i inspirującego zaufania podczas zmiany pasa ruchu na autostradach.
Aby osiągnąć te cele, różne rodzaje blachy o wysokiej wytrzymałości zapewniają nadwoziu doskonałą lokalną sztywność. Lekka, bardzo sztywna karoseria zapewnia także optymalną geometrię w przedniej zawieszeniu MacPhersona i tylnej belce skrętnej typu H, niezależnie od warunków jazdy.
Efektywność
Nowa Mazda 2 zostanie początkowo wprowadzona na rynek z dwoma silnikami benzynowymi: MZR 1.3-litra DOHC (standardowa i wysokowydajna wersja w zależności od rynku) oraz MZR 1.5-litra DOHC. Na rynek europejski, oszczędny, czysty MZ-CD 1.4-litra silnik diesla zostanie wprowadzony kilka miesięcy później. Każdy silnik łączy doskonałą efektywność paliwową, oczekiwaną w samochodzie subkompaktowym, z żywą wydajnością, która jest czystym Zoom-Zoom.
Silniki benzynowe MZR 1.3-litra DOHC i 1.5-litra DOHC posiadają system sekwencyjnego sterowania zaworami oraz zoptymalizowany czas zaworów wydechowych, co razem zapewnia doskonałą efektywność napełniania cylindrów przy wszystkich prędkościach silnika. Silnik 1.5-litra DOHC dodatkowo ma zmienny system indukcji, który zapewnia płynne, silne dostarczanie momentu obrotowego w całym zakresie obrotów. Te technologie zapewniają wysoce kontrolowaną, liniową przyspieszenie oraz szybką reakcję na pedał gazu, dzięki czemu kierowcy w codziennych sytuacjach mogą cieszyć się żywą wydajnością silnika, która jest znakiem rozpoznawczym Mazdy.
Doskonałe bezpieczeństwo aktywne i pasywne
Podstawowym wymogiem bezpieczeństwa jest dynamiczna wydajność, która pozwala kierowcy pewnie kontrolować samochód zgodnie z jego zamierzonymi ruchami. Dlatego zupełnie nowa Mazda 2 ma prowadzenie, które realizuje przewidywalną reakcję kierownicy oraz doskonałą stabilność w prostych odcinkach, a system hamulcowy, który konsekwentnie dostarcza liniową siłę hamowania w odpowiedzi na naciski na pedał. Dla klientów w Europie i Australii, dynamiczna kontrola stabilności jest dostępna jako opcja, co dodatkowo podnosi bezpieczeństwo aktywne poprzez pomoc w kontrolowaniu poślizgu bocznego. W zakresie pasywnego bezpieczeństwa nowa Mazda 2, ewolucja unikalnej struktury nadwozia o wysokiej sztywności i wysokim poziomie bezpieczeństwa systemu rozkładu i absorpcji siły uderzenia Mazda, zapewnia doskonałą odporność na kolizje, rozpraszając energię uderzenia w całym pojeździe w przypadku uderzenia z dowolnego kierunku. Struktura nadwozia wzbogacona jest o poduszki powietrzne z przodu w standardzie, z dostępnością bocznych poduszek powietrznych z przodu oraz poduszek powietrznych kurtynowych jako opcja. Dodatkowo, maska, błotniki i wycieraczki są zaprojektowane w celu minimalizacji obrażeń w przypadku kontaktu z pieszym.
Podsumowanie – mały i przyjazny z dużą dawką Zoom-Zoom