Czwarta generacja Mazdy 2 zadebiutowała na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych w Genewie w 2014 roku. Była to pierwsza Mazda 2 stworzona od podstaw po rozstaniu z Ford Motor Company.
Mazda przez długi czas dzieliła się swoimi komponentami i platformami z Fordem, kiedy ten posiadał część japońskiego producenta samochodów. W listopadzie 2008 roku Ford sprzedał 20% swoich akcji w Mazdzie, zmniejszając swoje udziały do 13,4%. Wymiana technologii zaczęła zwalniać. Ostatnie pozostałe udziały Forda w Mazdzie sprzedano w 2015 roku. W tym czasie japoński producent na nowo stawał na nogi, walcząc o przywrócenie marki jako niezależnego konstruktora, a Mazda 2 była jednym z kluczowych modeli.
Oferując stylistykę podobną do kompaktowej Mazdy 3, 2 prezentowała ten sam język „Kodo”. Oznaczał on krzywe powierzchnie „w harmonii z naturą”, jak twierdzili przedstawiciele firmy. Duża, pięciokątna atrapa chłodnicy stała jak tarcza z przodu pojazdu. Duże wcięcie w przednim zderzaku sugerowało sportowy charakter samochodu. Nie było to całkowicie nieprawdziwe.
Wnętrze samochodu było dobrze zaprojektowane i proporcjonalne. W zależności od poziomu wyposażenia, system nawigacji satelitarnej z obrotowym pokrętłem między siedzeniami był przeniesiony z jego większego „brata” (lub siostry), modelu 3. Jak na mały segment, Mazda 2 była wystarczająco przestronna dla czterech (może pięciu) dorosłych osób i miała jeszcze trochę miejsca w bagażniku na zakupy tygodniowe.
W komorze silnikowej znajdowała się rodzina silników SkyActive o pojemności 1,3 i 1,5 litra. Poza silnikiem bazowym, który współpracował z pięciobiegową skrzynią manualną, pozostałe były połączone z sześciobiegową skrzynią manualną. Dostępna była także opcja sześciobiegowej skrzyni automatycznej.
Mazda zaprezentowała zupełnie nową Mazdę 2, rozpoczynając produkcję swojego następnego pokolenia supermini w zakładzie w Hofu, na południowy wschód od Hiroszimy. Czwarty model obecnej generacji Mazdy charakteryzuje się pełnym zakresem ultraefektywnej technologii SkyActiv, pod wspaniałym designem KODO – Dusza Ruchu, który emanuje energią.
Zwycięska kombinacja wydajności, oszczędności paliwa, bezpieczeństwa oraz opatentowanej przez Mazdę frajdy z jazdy sprawia, że nowa Mazda 2 ma potencjał, aby powtórzyć ogromną popularność swoich „rodzeństwa” – Mazdy CX-5, Mazdy 6 i Mazdy 3, kiedy trafi na rynek tej jesieni, zaczynając od Japonii. Rozwijając i udoskonalając technologie oraz ergonomię, które zostały wypracowane w tych pojazdach, najnowsza Mazda ma szansę podnieść poprzeczkę w kluczowym segmencie B, który jest największy w Europie pod względem udziału w rynku.
Nowa Mazda 2 zadebiutuje w Europie z zupełnie nowym silnikiem wysokoprężnym o małej pojemności, SkyActiv-D 1.5, a także różnymi wersjami mocy silnika benzynowego SkyActiv-G 1.5. Wraz z nadwoziem i podwoziem SkyActiv, a także manualnymi i automatycznymi skrzyniami biegów, pojazd będzie wyposażony w innowacyjny system łączności MZD Connect oraz wyjątkowo zaawansowaną technologię aktywnego bezpieczeństwa i-ActivSense, a także niezwykle przestronne i eleganckie wnętrze.