Mazda obrała swoją własną drogę po rozstaniu z Fordem wskutek światowego kryzysu finansowego, kiedy marka z niebieskim owalem sprzedała większość swoich udziałów w japońskim producencie samochodów.
Model Mazda 3 z 2009 roku bazował na wcześniejszej wersji, opracowanej wspólnie z Fordem. Jednak wprowadzone zmiany były znaczące i istotne. Dodatkowo, samochód zyskał nowy język designu, znany jako Zoom-Zoom. Do ważnych ulepszeń w porównaniu do poprzedniej generacji należało wprowadzenie ABS jako standardowego wyposażenia we wszystkich wersjach, począwszy od podstawowej wersji.
Nowe elementy stylistyczne, które łączyły łagodne linie z ostrymi kątami, sprawiły, że model 3/Axela charakteryzował się szeroką atrapą chłodnicy z przodu, po bokach której znajdowały się wloty powietrza z lampami przeciwmgielnymi. Po bokach, wyraziste nadkola i wznoszące się linie na panelach drzwi tworzyły wrażenie sportowego samochodu. W wersji hatchback, które jeszcze bardziej podkreślała wersja MPS, z charakterystycznym garbem na masce i wyróżniającym się spojlerem na tylnej klapie.
Wnętrze pojazdu wyposażono w nową deskę rozdzielczą z materiałami lepszej jakości. Niektóre przyciski i elementy sterujące zostały przearanżowane, aby poprawić ergonomię. Na górze centralnego panelu zainstalowano wyświetlacz Multi-Information, który zawierał informacje nawigacyjne, audio oraz dane z komputera pokładowego.
Dla rynku amerykańskiego, Mazda 3 Sedan oferowała dwa wybory silników, natomiast w Europie samochód był dostępny z szerszym wyborem jednostek, zarówno diesla, jak i benzynowych. Na kontynencie północnoamerykańskim, Mazda 3 była standardowo wyposażona w automatyczną skrzynię biegów oraz silnik o pojemności 2.5 litra.
Kiedy na rynku zadebiutowała pierwsza generacja Mazdy 3, wprowadziła poziom przyjemności z jazdy oraz poczucia jakości, który przewyższał jej klasę. Pięć lat później całkowita sprzedaż przekroczyła 1,8 miliona egzemplarzy, a Mazda 3 zdobyła łącznie 90 nagród motoryzacyjnych na całym świecie. Nowa Mazda 3 bazuje na zaletach pierwszej generacji i odzwierciedla rosnące zaniepokojenie kwestiami środowiskowymi, szybkim rozwojem motoryzacji oraz różnorodnością kryteriów, którymi ludzie kierują się przy ocenie samochodów. Rozwój pojazdu zrealizowano przez pracowników R&D w Japonii, USA i Europie, którzy współpracowali, aby odzwierciedlić długoterminową wizję Mazdy w zakresie rozwoju technologii, „Zrównoważone Zoom-Zoom”, mającą na celu osiągnięcie harmonii między przyjemnością z jazdy a cechami ekologicznymi i bezpieczeństwa. W rezultacie całkowicie nowa Mazda 3 rozwija uznaną sportową charakterystykę oryginalnego modelu i osiąga najwyższe wyniki w zakresie ekologicznym i bezpieczeństwa.
Kierownik programu Yoshiyuki Maeda mówi: „Skupiliśmy się na osiągnięciu ekscytującego doświadczenia, które kierowcy odczują bezpośrednio. Naszym celem była dynamiczna wydajność jazdy, która reaguje na intencje kierowcy oraz doskonałe cechy ekologiczne i bezpieczeństwa, które dają poczucie dumy i pewności, gdy kierowca siedzi za kierownicą. Aby stworzyć ekscytację w każdym elemencie pojazdu, pracowaliśmy nad poprawą każdego aspektu jakości jazdy.”
Projekt: zachowanie tożsamości Mazdy 3, jednocześnie czyniąc ją bardziej ekspresyjną
Koncepcja designu nowej Mazdy 3 brzmi: „pozostanie wiernym dziedzictwu tożsamości przy jednoczesnej ewolucji designu, aby był bardziej ekspresyjny.” Zachowując część dynamicznych linii oryginalnego modelu, dążono do bogatszej ekspresji, tworząc bardziej emocjonalny design. W rezultacie osiągnięto silny design, który podkreśla unikalną wartość Mazdy.
Design zewnętrzny – ekspresyjny i emocjonalny styl
Charakterystyczny nowy przedni pas powstał z 5-punktowej kratki i otworów w przednich rogach. Te elementy projektowe łączą się z rzeźbionym kształtem maski oraz odważnymi, ekspresyjnymi liniami, które łączą maskę z przednimi słupkami. Wszystkie linie wydają się płynąć w stronę środka tuż poniżej 5-punktowej kratki, co tworzy silniejszy wyraz mocy i dynamizmu. Z boku linia przedniego błotnika gładko przechodzi w linię boczną, wyraźnie identyfikując pojazd jako Mazdę i komunikując dynamizm. Linia bocznej podłogi zakrzywia się w górę i zdaje się łączyć z tylnym spojlerem, co podkreśla kompaktowy rozmiar pojazdu i jego zwinność. Aby uczynić powierzchnię bardziej ekspresyjną, projektanci Mazdy nieco wydłużyli krawędź maski, przednie błotniki oraz trójwymiarowy kształt wystających boków nadwozia, starannie formując krzywe, które subtelnie odbijają zmiany w naturalnym świetle.
Tylny widok charakteryzuje się sportowym designem z szerokim staniem. Najsilniejszymi cechami są wystające ramiona oraz wyraźnie podkreślona centralna koncentryczna kompozycja. To podejście zostało przeniesione z pierwszej generacji Mazdy 3 i zostało ujęte w bardziej odważny sposób, aby reprezentować ekspresyjność. Wszystkie linie tylnego widoku zaprojektowano tak, aby skoncentrować się na symbolu marki w centrum. Imponujący design słupka C również był dziedziczony z pierwszej generacji Mazdy 3 i stał się bardziej wyraźny. Umożliwiła to wiedza Mazdy w zakresie technologii tłoczenia.
Design wnętrza – wyrafinowany, sportowy i wysokiej jakości
W nowej Mazdzie 3 znajdziemy sportowe, ale jednocześnie wysoce wyrafinowane wnętrze. Deska rozdzielcza rozciąga się od centrum w kierunku boków z dynamicznym stylem, jakby napinała silne mięśnie. Duży wyświetlacz centralny i sterowanie zostały ułożone wokół kierowcy, aby dostarczyć idealne uczucie komfortu. Kąt panelu centralnego został dostosowany po dokładnej analizie ruchów ręki kierowcy, co zaowocowało bardziej stylowym i dynamicznym designem. Miękka powierzchnia o drewnianej strukturze z minimalizowanymi liniami podziału na górze deski rozdzielczej podnosi jakość wnętrza. Nowa interaktywna kontrola oświetlenia zwiększa połączenie kierowcy z pojazdem.
Dynamika jazdy – ewolucja w kierunku bardziej wyrafinowanej sportowej jazdy
Tematem rozwoju dynamicznych osiągów całkowicie nowej Mazdy 3 była „ekscytująca jazda.” Odnosi się do satysfakcji, jaka płynie, gdy samochód działa w doskonałej synchronizacji z intencjami kierowcy. Można to także opisać jako poczucie spełnienia, które towarzyszy kierowcy, gdy może łatwo prowadzić samochód i sprawić, że reaguje dokładnie tak, jak pragnie.
W tym celu zespół rozwojowy nie ograniczył się do wprowadzania małych zmian w już wysokim poziomie sztywności nadwozia i osiągów jazdy. Zamiast tego podjęli wszelkie starania, aby całkowicie wyeliminować wszystkie negatywne aspekty, takie jak hałas silnika, wibracje w nadwoziu i hałas drogowy. Jednocześnie zespół zachował wszystkie pozytywne aspekty, w tym dźwięk silnika, uczucie przyspieszenia, jakość reakcji hamulców oraz wrażenia związane z trzymaniem drogi.
Jednostki napędowe dla każdego doświadczenia jazdy
Jednostki napędowe łączą typowe doświadczenie jazdy Zoom-Zoom Mazdy z doskonałymi osiągami ekologicznymi, aby zapewnić ekscytującą jazdę. Przekazują dokładnie odpowiednią ilość siły G, która doskonale odpowiada rzeczywistemu przyspieszeniu pojazdu. To zapewnia kierowcy bardziej wyrafinowane doświadczenie jedności z samochodem. Nowa gama silników została dostosowana do europejskich klientów i obejmuje nowo opracowany silnik wysokoprężny MZR-CD 2.2 o pojemności 2,2 l, przeniesiony z nowej Mazdy 6, oprócz silników benzynowych MZR-1.6 i 2.0 oraz MZ-CD 1.6 turbo diesel. Jest to wysokowydajny, czysty silnik wysokoprężny o klasie najwyższej mocy, oszczędności paliwa i cichości. Silnik wysokoprężny MZR-CD 2.2 będzie dostępny w dwóch wariantach: wariant o wysokiej mocy z maksymalnym momentem obrotowym 400 Nm przy 1800-3000 rpm oraz maksymalną mocą 136 kW (185 PS) przy 3500 rpm, oraz wersja standardowa z maksymalnym momentem obrotowym 360 Nm przy 1800-2600 rpm oraz maksymalną mocą 110 kW (150 PS) przy 3500 rpm. Obie wersje charakteryzują się doskonałymi osiągami w zakresie czystych emisji, spełniają normy Euro Stage 5 i wykorzystują unikalną technologię filtra cząstek stałych (DPF) opracowaną przez Mazdę dla bardziej efektywnej regeneracji. Oszczędność paliwa również znacznie poprawiła się o 7-10 procent w porównaniu do silnika MZR-CD 2.0, który znajduje się w istniejącym modelu, osiągając 5,4 l/100 km dla wersji standardowej i 5,6 l/100 km dla wersji o wysokiej mocy.
Katalizator wykorzystujący technologię nanotechnologii
Katalizator silnika benzynowego MZR 2.0-litra to pierwszy na świecie katalizator pojazdu zbudowany w technologii nanotechnologii, która kontroluje jeszcze drobniejsze struktury materiałów niż nanotechnologia. Używa się go do osadzania pojedynczych cząsteczek metali szlachetnych, które mają mniej niż 5 nanometrów średnicy, w materiale podstawowym katalizatora. To nowe rozwiązanie pozwala Mazdzie zmniejszyć ilość drogich metali szlachetnych, takich jak platyna i pallad, o 70 do 90 procent, nie osłabiając wydajności katalizatora. Katalizator jest ważnym elementem działań Mazdy na rzecz zmniejszenia zależności od ograniczonych zasobów.
Układy kierowniczy, zawieszenie i hamulce
Aby osiągnąć odpowiednią równowagę między oszczędnością paliwa, lekką obsługą koła kierownicy a uczuciem stabilności, wszystkie wersje nowej Mazdy 3 są wyposażone w system wspomagania kierownicy elektrohydraulicznej (EHPAS), który zdobył wysokie uznanie w pierwszej generacji Mazdy 3. Zawieszenie opiera się na systemie pierwszej generacji Mazdy 3 i zostało wzmocnione, aby zapewnić jeszcze bardziej zwinne reakcje na ruchy kierownicą oraz poprawić kontrolę przechyłów i utrzymać bardziej płaską jazdę poprzez wzmocnienie tłumienia zawieszenia. W systemie hamulcowym dostosowano wspomaganie próżniowe, a także zoptymalizowano uczucie początkowego działania hamulca. Ogólny rezultat to doskonała reakcja i uspokajająca liniowość we wszystkich warunkach hamowania.
Bardzo sztywne nadwozie
Podstawowa koncepcja rozwoju nadwozia całkowicie nowej Mazdy 3 polegała na poprawie ogólnej równowagi sztywności nadwozia i zapewnieniu, że solidnie absorbuje siły reakcyjne tłumików. W tym celu szczególną uwagę zwrócono na wzmocnienie obszaru wokół mocowań przedniego i tylnego zawieszenia oraz sekcji łączeniowych w każdym rogu, które są narażone na większe obciążenia. Użyto klejów strukturalnych do wzmocnienia połączeń dla przednich i tylnych wież zawieszenia, a także dodano spawanie punktowe, aby wzmocnić miejsca łączenia otworów drzwi. W rezultacie uzyskano znaczne poprawki w sztywności i histerezie nadwozia (stopień deformacji nadwozia samochodu w wyniku powtarzanych obciążeń skrętnych).
Wiodąca w klasie aerodynamika
Przyjęliśmy nowe podejście, nazwane „zarządzaniem przepływem powietrza”, aby optymalnie kontrolować przepływ powietrza. Konwencjonalne projekty samochodów generują dużą ilość oporu, co negatywnie wpływa na wydajność aerodynamiczną. Nowa Mazda 3 nie wciąga nadmiaru powietrza, a tym samym minimalizuje opór. Przykładem są górne i dolne otwory kratki, które koncentrują ciśnienie ramy (ciśnienie wiatru) w sposób, który ułatwia pobieranie powietrza i skutecznie kieruje je do chłodzenia silnika. Dodatkowo, przednie rogi górnej części nadwozia zostały przeprojektowane, a dodano okrągłe deflektory przednich opon, aby kontrolować przepływ powietrza wzdłuż boków pojazdu. W rezultacie współczynnik oporu dla europejskiej wersji 5-drzwiowego hatchbacka i 4-drzwiowego sedana wynosi odpowiednio 0,30 i 0,28, co plasuje się wśród najlepszych w segmencie. Te działania pomogły inżynierom osiągnąć najwyższe poziomy redukcji hałasu wiatru, stabilności przy dużych prędkościach i oszczędności paliwa.
Środowisko kabiny – poczucie jedności między samochodem a kierowcą
W nowej Mazdzie 3 znajduje się nowy interfejs człowiek-maszyna, który przyczynia się do poczucia jedności między samochodem a kierowcą. Wnętrze kabiny zaprojektowano na tyle, aby kierowca mógł skupić się na prowadzeniu pojazdu i docenić poziom jakości zarówno w designie, jak i użytych materiałach.
Sportowy kokpit, który poprawia funkcjonalność i estetykę
Nowe podejście „układ strefowy” koncentruje się na poprawie widoczności i bardziej intuicyjnych kontrolach, które zapewniają „poczucie jedności samochodu i kierowcy” oraz „uspokajające uczucie pewności, które uwalnia kierowcę do skoncentrowania się na jeździe.” Po pierwsze, zespół rozwojowy Mazdy zintegrował wyświetlacz informacji i umiejscowił go w optymalnej „strefie” w kierunku przodu. Umożliwiło to umiejscowienie informacji niezbędnych podczas jazdy w miejscu, które można zobaczyć przy minimalnym ruchu oka. Następnie inżynierowie umieścili wszystkie kontrolki i przełączniki w jednej „strefie” bliżej rąk kierowcy. Zaprojektowanie kokpitu z kontrolkami i wyświetlaczem informacji w osobnych strefach umożliwia kierowcy skupienie się na jeździe.
Wyświetlacz informacji multimedialnej (MID)
Na podstawie koncepcji układu strefowego Mazda opracowała wyświetlacz Multimedialny (MID). Wyraźnie pokazuje informacje na temat wszelkiego wyposażenia potrzebnego w trakcie jazdy, takich jak komputer pokładowy, system audio oraz kompaktowy system GPS (opcjonalnie), który można łatwo obsługiwać za pomocą przełączników umieszczonych na kierownicy.
Fotele, które lepiej pasują, zapewniają większe wsparcie i są bardziej funkcjonalne
Podniesione boki na przedniej części siedzisk były powiększone o 20 mm w porównaniu do pierwszej generacji Mazdy 3, aby zwiększyć wsparcie dla nóg i lepiej dopasować do ciała. Oparcia foteli zostały również wydłużone o 35 mm, co lepiej wspiera postawę pasażera. Kontrole regulacji pozycji fotela również zostały rozwinięte. Nowy fotel elektryczny ma funkcję pamięci 3 pozycji. W momencie podejścia do samochodu, lewy przedni fotel automatycznie dostosowuje się do ustawień wybranych przez trzech różnych kierowców, rozpoznając kod kluczyków. Modele wyższej klasy mają w standardzie fotele sportowe.
Nowe funkcjonalności powitalne
Interaktywna kontrola oświetlenia zwiększa oczekiwanie na doświadczenie jazdy Zoom-Zoom. Na przykład, gdy kierowca odblokowuje drzwi samochodu, oświetlenie kokpitu, lampa sufitowa i światła w klamkach drzwi włącza się w sekwencji, wraz z wskaźnikami i centralnym wyświetlaczem, aby łagodnie powitać kierowcę i pasażerów (w zależności od wersji). Oświetlenie nawet reaguje, gdy kierowca obsługuje kontrolki, wzmacniając interaktywną komunikację między kierowcą a samochodem.
Znacząco zredukowany hałas drogowy i wiatrowy
Wiele ulepszeń wprowadzono w zakresie sztywności strukturalnej i wydajności NVH jednostki napędowej, aby zapewnić cichszą, przyjemniejszą jazdę, w tym redukcję hałasu o wysokiej częstotliwości, który czasami pojawia się podczas zwalniania, jednocześnie rozwijając sportowy dźwięk silnika. Zwiększenie sztywności elementów i połączeń również przyczyniło się do dostarczenia cichszej jazdy, która plasuje się wśród liderów klasy. Poziom ciśnienia dźwięku hałasu drogowego został ograniczony o 6 do 11 procent w porównaniu do poprzedniego modelu, a hałas wiatru zmniejszył się o około 6 procent, osiągając 59,0 dB przy 100 km/h przy wietrze bocznym 5 m/s, co sprawia, że nowa Mazda 3 znajduje się w czołówce najcichszych w klasie.
Bezpieczeństwo
Oprócz poprawy technologii pasywnego bezpieczeństwa, Mazda skupiła się na wzmacnianiu aktywnego wyposażenia bezpieczeństwa, które wspiera rozpoznawanie i unikanie zagrożeń. W szczególności nowoczesne technologie aktywnego bezpieczeństwa, które znajdują się w nowej Mazdzie 3, obejmują standardowe wyposażenie takie jak ABS, elektroniczna dystrybucja siły hamowania (EBD), dynamiczna kontrola stabilności (DSC) oraz system sygnalizacji awaryjnego zatrzymania (ESS), a także reflektory bi-xenonowe z adaptacyjnym systemem oświetlenia przedniego (opcjonalnie). Nowe funkcje obejmują system monitorowania tylnych pojazdów (RVM), system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS) oraz podgrzewaną szybę przednią (opcjonalnie). Systemy pasywnego bezpieczeństwa nowego modelu są kompleksowe i obejmują technologię unikalnego, bardzo sztywnego i bezpiecznego nadwozia Mazdy, rozwiniętą przez Mazdę zaawansowaną system dystrybucji i absorpcji energii udarowej, a także aktywne zagłówki przednich siedzeń i sześć poduszek powietrznych, co sprawia, że nowa Mazda 3 osiąga najwyższe wyniki w testach bezpieczeństwa zderzeniowego na całym świecie.
Wydajność ekologiczna
Nowa Mazda 3 oferuje doskonałą wydajność ekologiczną, która odpowiada normom Euro Stage 5 (z wyjątkiem modeli z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi 1.6). To osiągnięto dzięki innowacjom, w tym nowemu silnikowi wysokoprężnemu MZR-CD 2.2, zoptymalizowanej kontroli silnika, elektrohydraulicznej pomocy kierownicy (EHPAS), doskonałej aerodynamice i kompleksowym staraniom na rzecz zmniejszenia masy. Standardowa wersja silnika MZR-CD 2.2 jest około 10 procent bardziej wydajna niż silnik MZR-CD 2.0 z pierwszej generacji Mazdy 3.
Wysiłki na rzecz promowania recyklingu pojazdów