Po erze Forda, Mazda znowu cieszyła się wolnością i wprowadziła pasję do swoich samochodów. Choć model 3 nie był typem auta, które powinno budzić jakieś emocje, to jednak to zrobił. Model z 2013 roku udowodnił to.
Dzięki swojemu sportowemu wyglądowi i płynnej linii nadwozia, model 3 odniósł sukces komercyjny na całym świecie. Wersja sedan była mniej lub bardziej pożądana przez tych, którzy chcieli mieć samochód z trzema boksami, ale to wersja hatchback rozbudziła wyobraźnię młodszych nabywców.
Rok modelowy 2013 był krótszy, szerszy i niższy od swojego poprzednika. Całe nadwozie było sztywniejsze o 28 procent, co przełożyło się na prędkość pokonywania zakrętów. Dzięki swojemu językowi projektowania, nazwanemu Kodo, producent wprowadził grill przypominający tarczę, flankowany przez kanciaste, przypominające oko reflektory. Na dole przedniego zderzaka, osłona miała dodatkowy grill z dwoma światłami przeciwmgielnymi po bokach. Wznosząca się linia okienna i zakrzywiona w dół klapa bagażnika z tyłu nadawały sportowy wygląd, niemal jak w hot-hatchu.
Wewnątrz, nie wszystkie materiały były najwyższej jakości, ale nie było też tanich. Deska rozdzielcza była prosta i minimalistyczna, z zaledwie kilkoma widocznymi przyciskami na centralnej konsoli. W centrum deski znajdował się unoszący się wyświetlacz multimedialny, dostępny dla kierowcy za pomocą przycisków na kierownicy lub pokrętła umieszczonego na konsoli środkowej. Przednie fotele kubełkowe były zaprojektowane tak, aby wygrać konkurs piękności, a ich minimalne wsparcie przypominało pasażerom z przodu, że to samochód rodzinny. Tylną kanapę dzieloną można było złożyć, co pozwalało na przewóz trzech szczupłych pasażerów.
Pod maską, Mazda oferowała model 3 z wyborem czterech silników, które mogły być połączone z sześciobiegową manualną skrzynią biegów lub sześciobiegowym automatem.
Nawiązując do swojego nagradzanego poprzednika, twórcy całkowicie nowej Mazdy 3 postawili sobie za cel stworzenie samochodu, który w rzeczywistości wchodzi w interakcję z właścicielem na wielu płaszczyznach. Na pierwszy rzut oka to środek transportu najwyższej jakości, oferujący niezrównane połączenie osiągów, efektywności paliwowej i funkcjonalności w pakiecie, który jest tak bezpieczny i praktyczny, jak i oszałamiający. W ślady jego nowych pokoleń: Mazdy CX-5, kompaktowego SUV-a, który jeździ jak samochód, oraz nowej Mazdy 6, która niedawno zdominowała klasę średnią.
Podobnie jak one, niekwestionowany bestseller Mazdy otrzymuje pełną gamę lekkiej technologii SKYACTIV, optymalizowanej jak najnowsza adaptacja designu KODO, aby dopasować się do rozmiaru i zwinności kompaktowego pojazdu. Ale jego wygląd to nie tylko przyciąganie wzroku. Chwyta zmysły, łącząc człowieka z maszyną.
Ta relacja będzie się rozwijać, gdy nowa Mazda 3 będzie przewyższać oczekiwania na każdym kroku. W sposobie, w jaki otwierają się drzwi, czy jak kontrolki znajdują się dokładnie w odpowiednich miejscach. Nowoczesne wnętrze łączy pasażerów z samochodem, czy to za kierownicą, doświadczając typowego dla Mazdy uczucia jedności z pojazdem Jinba-Ittai, czy ciesząc się podróżą w relaksującym, bezpiecznym komforcie przestrzeni pasażerskiej.
Jak prawdziwy partner, nowa Mazda 3 ożywia, inspirując ludzi do poszerzania horyzontów. Zobacz, jak radzi sobie na drodze, wiernie odpowiadając na polecenia kierowcy, pokonując zakręty i dostarczając informacji zwrotnej z choreograficzną precyzją. Łączy także pasażerów z cyberspace’em dzięki nowemu konceptowi mobilnej łączności, bezpiecznie i wygodnie wprowadzając to, co dotychczas brali za pewnik, do pojazdu.
To wszystko część wizji Sustainable Zoom-Zoom, postępującej koncepcji Mazdy dotyczącej bezpiecznych i ekologicznych pojazdów. Wyjątkowo niskie emisje szkodliwych substancji pozwalają cieszyć się jazdą z czystym sumieniem. W rzeczywistości, jest na lub blisko szczytu swojej klasy w wielu innych kategoriach, od przestrzeni wewnętrznej i aerodynamiki po przyspieszenie, hamowanie i inne.
Inteligentny design i wyrafinowana interaktywność nowej Mazdy 3 po prostu wydobywają to, co najlepsze. Ten samochód z pewnością przypadnie Ci do gustu.
Design zewnętrzny
Pokusa. Jedno spojrzenie na całkowicie nową Mazdę 3 natychmiast pobudza ducha, chwytając spojrzenie obserwatora, zanim mocniej go przytrzyma. Przyciąga, przenikając do wnętrza. Nawiązano połączenie, które zasiewa ziarna długotrwałej relacji.
Za tym magnetyzmem kryje się motyw projektowy „KODO – Dusza Ruchu”. Inspirowany pięknem i mocą natury, Mazda stworzyła KODO, aby wyjść naprzeciw swojemu unikalnemu zmysłowi witalności i zwinności. Dla bezkompromisowej nowej generacji samochodów, które po prostu proszą o jazdę.
Uchwycenie emocji
Zawsze doceniana i zawsze charakterystycznie mazda, najnowsza Mazda 3 oznacza jednak pewnego rodzaju odrodzenie. Mazda stworzyła prawdziwie pasjonujący wyraz dynamicznego ruchu, rozwijając odważny styl KODO w mocnych, energetycznych proporcjach segmentu C. Jak wcześniejsze modele KODO, całkowicie nowa Mazda 3 charakteryzuje się mocną postawą, wzmocnioną przez kompaktowe, przechylone w tylnej części nadwozie. Niższy i szerszy niż aktualny model, profil pojazdu, dramatycznie wznoszący się w kierunku tyłu, z odważnie rozszerzonymi błotnikami i dużymi sportowymi aluminiowymi kołami w rogach, przekazuje zwinność i siłę. I charakterystyczną moc Mazdy od zera.
Na pierwszy rzut oka nowa Mazda 3 wznieca ogień w sercu obserwatora, budząc wyobraźnię i przywołując możliwości. Energetyczne napięcie łączy się z kuszącym – i orzeźwiająco niecodziennym – poczuciem rytmu. Odbicia z lśniących tekstur powierzchni zmieniają się jak emocje w zależności od oświetlenia i pozycji widza, czasami subtelnie, czasami drastycznie, ale zawsze chwytając zmysły i podnosząc nastrój.
Jakość w szczegółach
To tylko jeden przykład rzemiosła i starannej uwagi na szczegóły, które włożono w ten samochód. Jednym z priorytetów Mazdy było osiągnięcie nowego poziomu precyzji i jakości wykończenia. W związku z tym firma połączyła specjalistów od projektowania, rozwoju i produkcji, aby znaleźć sposoby na zwiększenie radości z jazdy i posiadania nowej Mazdy 3.
Aby zminimalizować luki między panelami nadwozia a drzwiami, na przykład, badano wszystko, od sposobu mocowania drzwi po tolerancje grubości farby na krawędziach paneli nadwozia. Dzięki świeżemu spojrzeniu na potencjał poprawy, Mazda mogła ustalić rygorystyczne nowe cele. W rezultacie luki między przednimi drzwiami a błotnikiem, które mają tendencję do bycia szerszymi niż inne, są mniejsze w nowej Mazdzie 3 niż w wielu pojazdach klasy premium.
Napięcie z rytmem
Podobnie jak jego rodzeństwo, nowa Mazda 3 ma charakterystyczny wygląd KODO, cechujący się konturowaną kratką i rzeźbionym znakiem firmowym. Te ostatnie wydobywają się spod powiększonej pionowo kratki do reflektorów, które błyszczą jak oczy drapieżnika spoglądającego przed siebie. Mazda 3 otrzymała wyraźny design reflektorów. Ich smukły, ostry kształt i czysta struktura były możliwe dzięki umiejscowieniu kierunkowskazów poza zespołem reflektorów. Składający się z źródeł światła LED, wewnętrznych soczewek i pierścienia prowadzącego światło, przyciągający uwagę sygnatura oświetleniowa nadaje „rażącą” obecność, która natychmiast mówi „Mazda”.
KODO wyraźnie odnosi się do ruchu, co wyraża nowa Mazda 3 poprzez niezaprzeczalnie rytmiczny przepływ swoich prostych, solidnych linii charakterystycznych. Rozciągając się z charakterystycznych skrzydeł i reflektorów wzdłuż boków pojazdu, łączą potężne błotniki, aby podkreślić zwinność samochodu.
Nawet gdy stoi w miejscu, te kształty, wraz z optycznie niskim środkiem ciężkości, sugerują wrażenie nagromadzonej energii, budując oczekiwania co do wydajności pojazdu. Powiększona baza kół – o 60 mm dłuższa niż obecna Mazda 3 – pozwoliła projektantom skrócić przednie i tylne zwisy, aby uzyskać bardziej potężną postawę inspirowaną KODO, przy okazji tworząc więcej miejsca dla silnika oraz poprawiając bezpieczeństwo podczas zderzeń.
Tył Mazdy 3, z kolei, w wielu aspektach nawiązuje do przodu. Podobnie jak kratka, potężna klapa bagażnika wydaje się wystawać. Tak samo zainspirowana jak reflektory, sygnatura lamp tylnych, która zawiera sportowe okrągłe pierścienie lamp tylnych i wysokiej jakości dwukolorowe wykończenie wnętrza, może być najlepiej opisana słowami „przyspieszając dalej”.
Ekstremalnie dokładne
Mówiąc o tym, obserwator może teraz mieć pilną ochotę usiąść za kierownicą całkowicie nowej Mazdy 3. Zaspokojenie tej tęsknoty przyniesie pierwszy fizyczny kontakt z samochodem – zaskakująco przyjemne doświadczenie samo w sobie. Ponieważ zgodnie z ich naciskiem na jakość, twórcy dokładnie przeanalizowali, jak ludzie wchodzą w interakcję z drzwiami, dostosowując zawiasy i moment bezwładności, aby operacja była jak najbardziej naturalna.
W rezultacie otwieranie i zamykanie drzwi nowej Mazdy 3 jest wyjątkowo płynne, liniowe, bez typowego „ciężkiego” odczucia. Wraz z uderzającym wyglądem to taki niezwykły staranność o szczegóły ożywia proces więzi, który właściciele mają z nową Mazdą 3. Zaczyna się w momencie, gdy po raz pierwszy dostrzegają samochód. Poczekaj, aż wejdą do środka.
Kolory SKYACTIV
Całkowicie nowa Mazda 3 występuje w wyborze dziewięciu kolorów nadwozia, aby uczcić jej przybycie do odważnego świata KODO. Wśród nich znajduje się Soul Red Metallic, stworzony jako być może najbardziej emocjonalnie atrakcyjna czerwień, a także dwa zupełnie nowe kolory Mazdy: wyrafinowane odcienie Titanium Flash i Deep Crystal Blue, kolor inspirowany siłą i prędkością błyskawicy przebijającej ciemne niebo. Nowa kompaktowa Mazda jest również dostępna w Blue Reflex, Snowflake White Pearl, Aluminium Metallic, Meteor Gray, Jet Black i Arctic White.
„U podstaw KODO wyraża dynamiczny ruch w każdym detalu, maksymalizując wyraźny urok każdego modelu Mazdy. Zastosowane w nowej Mazdzie 3, KODO symbolizuje siłę projektu, która zapala ogień w sercu już przy pierwszym spojrzeniu, budząc oczekiwania na ekscytujące nowe doświadczenia.” Koji Tabata, główny projektant nowej Mazdy 3
Komfort wnętrza
Jeśli nadwozie całkowicie nowej Mazdy 3 wzbudziło oczekiwania co do wnętrza, to wnętrze ma za zadanie je przewyższyć. Otwórz drzwi i zobacz skarb komfortu i ergonomii, z uwodzącym urokiem powierzchni, które proszą o dotyk, oraz wyrafinowaną czystością i spójną harmonią przestrzeni, która jest bardziej przyjazna dla ludzi niż kiedykolwiek dotąd.
To pierwsze wrażenie prawdopodobnie nie zawiedzie. Przeznaczone dla wszystkich nadchodzących modeli Mazdy począwszy od nowej Mazdy 3, świeżo przekonywujące nowe wnętrze następnej generacji podąża za rewolucyjną nową koncepcją: podzieloną, ale jednocześnie jednoczącą. Konkretnie, kabina podzielona jest na strefy, z wygodnym kokpitem, który wydaje się samowystarczalny w tym, jak wszystko jest ułożone, aby wspierać jazdę w sposób jak najbezpieczniejszy, przyjemny i bezstresowy. Przestrzeń pasażerska z kolei oferuje uspokajającą, otwartą, przestronną i relaksującą atmosferę.
Strefa kierowcy skoncentrowana na centrum kontrastuje z relatywnie niskim kokpitem po stronie pasażera, który jednocześnie zapewnia poczucie wolności i bezpieczeństwa. Asymetryczny środkowy panel wyznacza granicę między obydwoma strefami, demarkując ich odpowiednie właściwości. Ale jednocześnie udaje mu się ustalić poczucie połączenia, łącząc obie strefy, aby stworzyć równowagę między kierowcą a pasażerem, którzy mogą dzielić się swoimi doświadczeniami: radością z jazdy lub relaksującą, bezpieczną jazdą.
Typowo Zoom-Zoom, wszystkie formy w kabinie skierowane są do przodu. Ich pochodzenie wydaje się przepływać przez wnętrze z teoretycznego punktu znikania przed samochodem, intensyfikując poczucie ruchu i prędkości – nawet gdy nowa Mazda 3 stoi w miejscu.
Ujednolicające perspektywy
Kokpit to z pewnością właściwe słowo dla przestrzeni kierowcy. Jego mocne linie i ergonomiczne układ umożliwiają kierowcom bezwysiłkowe skupienie się na drodze. Odpowiednio, najnowsza przyjazna kierowcy funkcja została zapożyczona z odrzutowców naddźwiękowych. Jako jeden z pierwszych modeli w klasie C, nowa Mazda 3 została wyposażona w nowy wyświetlacz przezierny nazwany Active Driving Display. Wyświetla najważniejsze informacje dla kierowcy, takie jak prędkość oraz ostrzeżenia z aktywnych systemów bezpieczeństwa, bezpośrednio w linii widzenia kierowcy.
Kierowcy najlepiej reagują, gdy są komfortowo usadowieni, więc Mazda umiejscowiła kontrolki potrzebne do bezpośredniego sterowania pojazdem w taki sposób, aby utrzymać naturalne kąty, a tym samym zrelaksowaną postawę. Odczucie, jakby były przedłużeniem kończyn. Na przykład, kierownica jest niższa niż w obecnym modelu i przybliża samochód do kierowcy, podczas gdy pedały są ułożone symetrycznie po lewej i prawej stronie osi centralnej kierowcy w najbardziej optymalnych pozycjach. Pokrętło zmiany biegów również idealnie leży w dłoni. To wszystko przyczynia się do minimalizacji wysiłku kierowcy, a tym samym zapobiega zmęczeniu.
Jak wspomniano, przechylone w tył nadwozie to kluczowy znak towarowy designu KODO, a słupki A w nowej Mazdzie 3 zostały przesunięte do tyłu o 100 mm. Jedną z zalet jest poprawiona widoczność do przodu i znakomite pole widzenia. Wraz z przemieszczonymi zewnętrznymi lusterkami, to dodatkowo zmniejsza potencjał stresu dla kierowcy, zwłaszcza na skrzyżowaniach i w zakrętach. Mazda nawet badała punkty widzenia, aby dostosować kształt i grubość słupków A, aby nie miały przytłaczającego wpływu na pasażerów z przodu.
Czas na komfort
To przykład, jak kompaktowy wygląd KODO ma zalety w środku: Zwiększona szerokość i rozstaw osi w nowej Mazdzie 3 – najdłuższej w tej klasie – dały Mazdzie przestrzeń do działania. Odpowiednio, zarówno wersja hatchback, jak i sedan oferują najlepszą w swojej klasie przestrzeń na ramiona z przodu i z tyłu, a w kwestii przestrzeni na nogi są bliskie tej samej wartości. Wnętrze jest w rzeczywistości większe i bardziej komfortowe od swojego poprzednika w większości aspektów, od miejsca na stopy po przestrzeń na kolana i inne. A Mazda zachowała wysokość w kabinie, mimo 25 mm obniżenia całkowitej wysokości auta, poprzez obniżenie punktu biodrowego foteli.
Fotel kierowcy oferuje 260 mm regulacji przód-tył, 102° nachylenia oraz 56 mm regulacji pionowej, w tym dodatkowe 20 mm zakresu w dół dla wyższych kierowców. Mazda pozostała przy podstawowych zasadach, oferując siedzenia, które obejmują pasażerów, zapewniając naturalną pozycję z dobre wsparcie i dużą stabilnością.
Udoskonalone oparcia siedzeń tłumią drgania i posiadają wzmocniony obszar na ramiona oraz większą poduszkę, która współczesnie do dynamicznego kształtu, który dopełnia czysty, sportowy styl wnętrza i solidność. A ponieważ są one jeszcze smuklejsze niż wcześniej z wklęsłymi wyżłobieniami z tyłu, pasażerowie z tyłu zyskują dodatkową przestrzeń na kolana. Mają także więcej miejsca na stopy, ponieważ mocowania siedzeń z przodu zostały przesunięte dalej od siebie. Zdecydowanie druga rząd siedzeń ma wrażenie przestronności dzięki węższym zagłówkom z przodu i sekcjom ramion, większym tylnym oknom oraz faktowi, że pozycje siedzące z tyłu są bliżej środka. Osoby z tyłu mają po prostu lepszy widok na świat. Co do tapicerki, całkowicie nowa Mazda 3 występuje w wyborze czarnej skóry z czerwoną nicią, samodzielnie lub w połączeniu z ekologiczną, jasnobeżową skórą i białą, szaro-czerwoną nicią. Dostępna jest również czarna tkanina z różnymi wzorami w metalicznym połysku.
Funkcjonalność z gustem
Zgodnie z przestronnością, strona pasażera z przodu wyróżnia się poziomym panelem ozdobnym, który służy do „poszerzenia” przestrzeni. Wirtualne linie kokpitu przechodzą przez harmonijnie ułożone kratki wentylacyjne i klamki drzwi, wracając do słupków B, podkreślając czystość i spójność designu kabiny. Centrum panelu również oferuje proste, funkcjonalne rozplanowanie. System klimatyzacji, umiejscowiony poniżej centralnych otworów wentylacyjnych, ma elegancki, trójwymiarowy wygląd z okrągłymi kontrolkami. Na górze deski rozdzielczej, 7-calowy ekran dotykowy jest łatwo dostępny zarówno dla pasażera, jak i kierowcy, nie odciągając uwagi tego ostatniego od jazdy.
Ogólnie rzecz biorąc, wykończenie wnętrza jest emocjonalne i stylowe, a jednocześnie nadaje pewną logikę kabinie – szczególnie w odniesieniu do różnych kontrolek i obszarów je otaczających. Sportowość czarnego kluczowego koloru podkreśla kontrast, który intensyfikuje jakość i odczucia, takie jak pobudzająca entuzjazm tekstura włókna węglowego czy czarna skórzana kierownica z odpowiadającą dźwignią hamulca ręcznego, podłokietnikami i osłoną zmiany biegów. Połączenia takie jak te lub szlachetne powierzchnie w czarnym fortepianie obok metalicznych, satynowych elementów nadają młodzieńczej elegancji.
Racjonalna, zrównoważona i integracyjna, wnętrze nowej Mazdy 3 to niezwykle wyrafinowane środowisko, z uwagą do detali, która jest równie skrupulatna jak gdzie indziej. Z pewnością będzie to trudny do naśladowania model.
Sensowna przestrzeń do przechowywania
Hatchback czy sedan, bagażnik całkowicie nowej Mazdy 3 oferuje wygodny dostęp do obfitych pojemności 350 i 419 litrów odpowiednio – w obu przypadkach więcej niż w obecnym modelu. Po złożeniu tylnych siedzeń wersji hatchback dostępnych jest 1250 litrów przestrzeni ładunkowej. Z kolei otwarcie bagażnika sedana zostało powiększone o 100 mm, co pozwala na zmieszczenie trzech walizek o długości 67 cm.
Zaprojektowane z myślą o różnych strefach wnętrza, różnorodne możliwości przechowywania w kabinie pozwalają pasażerom, a szczególnie kierowcy, na dostęp do przedmiotów z minimalnym ruchem oczu. Z przodu znajduje się na przykład duża przestrzeń do przechowywania na dole centralnego panelu, kieszenie w drzwiach na butelki o pojemności 1 litra i uchwyt na okulary przeciwsłoneczne w konsoli górnej. Pasażerowie z przodu i z tyłu mają również duże uchwyty na kubki w centralnym konsoli lub podłokietniku.
Łączność, funkcjonalność i wyposażenie
Tutaj całkowicie nowa Mazda 3 naprawdę zaczyna zdobywać uznanie. W zgodzie z wymaganiami nowoczesnego świata, Mazda poczyniła ogromne kroki w kierunku kompleksowego doświadczenia motoryzacyjnego. Sposób, w jaki ludzie patrzą na swoje samochody, ma się dramatycznie zmienić.
Faktem jest, że z wszystkimi funkcjami i możliwościami dostępnymi w pojazdach dzisiaj, kierowcy muszą radzić sobie z większą ilością informacji niż kiedykolwiek. To nie umknęło uwadze Mazdy, która zawsze koncentruje się na dostarczaniu jak najbardziej przyjemnego doświadczenia z jazdy. Programiści firmy zdali sobie sprawę, że jeśli kierowcy mają bezpiecznie przetwarzać tak wiele informacji i w pełni korzystać z coraz bardziej zaawansowanych systemów pokładowych, potrzebna jest nowa koncepcja dla kokpitu samochodu.
Ulga od napięcia
Cel Mazdy: Uczynić interaktywność i łączność w kabinie bardziej zaawansowanymi niż kiedykolwiek wcześniej, ale jednocześnie jak najbardziej użytecznymi – i bezpiecznymi w użyciu. W tym celu projektanci firmy postanowili zminimalizować ryzyko wynikające z nieuwagi na drodze, rozproszenia i fizycznego stresu. Co wymyślili, to nowy interfejs człowiek-maszyna (HMI) dla nowej Mazdy 3, wyposażony w innowacyjny zestaw wyświetlaczy i kontrolerów.
Najważniejsze informacje są umiejscowione w taki sposób, aby kierowca mógł je przeczytać przy minimalnym ruchu oczu. Podobnie jak w przypadku osobnych stref dla kierowcy i pasażera opisanych w rozdziale 4, ta koncepcja rozróżnia strefę bezpiecznej jazdy i strefę infotainment. Różne kontrolki również podążają za tym modelem, z spójnym projektem i układem dla każdej strefy, aby rozróżnić ich odpowiednie cele.
Mazda opracowała intuicyjne modele mentalne odzwierciedlające, jak użytkownicy oczekują, że systemy sterowania i wyświetlania będą działać, aby stworzyć środowisko, które umożliwia kierowcom osądzać i działać bez wahania. Kokpit został więc zaprojektowany tak, aby umożliwić dokładne reakcje przy minimalnym wysiłku energetycznym i bez zbędnych ruchów, pozwalając kierowcy zachować stabilną postawę, jednocześnie pozostając zrelaksowanym i czujnym nawet podczas długich podróży.
Nic dziwnego, że najczęściej używane kontrolki i przełączniki, w tym te potrzebne do regulacji operacji jazdy, znajdują się na kierownicy. Kontrolki dotyczące infotainment są natomiast umiejscowione gdzie indziej.
Pożegnanie z dezorientacją
Informacje o jeździe w czasie rzeczywistym, takie jak prędkość, kierunki systemu nawigacyjnego oraz status systemów aktywnego bezpieczeństwa i-ACTIVESENSE, w tym ostrzeżenia, są wyświetlane na wyświetlaczu Active Driving Display. Jako jeden z pierwszych pojazdów w tej klasie z takim wyświetlaczem przeziernym, używa on przezroczystego panelu zamontowanego na górze deski rozdzielczej, powyżej zestawu wskaźników. System, który automatycznie dostosowuje się do oświetlenia otoczenia, wyświetla informacje w punkcie ogniskowym około 1,5 m przed okiem kierowcy, minimalizując dostosowanie ogniskowe i ruch oczu. Aby uniknąć dezorientacji, na wyświetlaczu Active Driving Display jednocześnie pojawiają się tylko trzy elementy. Najważniejszy z nich zawsze znajduje się na górze, zmieniając się w zależności od priorytetu. Na przykład, pilne ostrzeżenie o bezpieczeństwie aktywnym natychmiast przesunie to, co jest na czołowej pozycji – powiedzmy bieżącą prędkość pojazdu – zmieniając się z powrotem, gdy niebezpieczeństwo zniknie.
Wszystkie inne informacje związane z kierowcą można znaleźć na desce rozdzielczej, która została całkowicie przeprojektowana w nowej Mazdzie 3. Posiada centralny analogowy obrotomierz z cyfrowym prędkościomierzem po bokach dwóch cyfrowych wyświetlaczy w kształcie skrzydeł. Te ostatnie pokazują informacje statusowe, takie jak temperatura, poziom paliwa, informacje o zmianie biegów i przebiegi.
Informacje związane z komunikacją i rozrywką (z strefy infotainment) wyświetlają się na nowym 7-calowym wyświetlaczu, który można obsługiwać za pomocą dotykowego ekranu, polecenia głosowego lub nowego pokrętła sterującego. Umieszczony na desce rozdzielczej, powyżej centralnego panelu, kąt widzenia w dół dla kierowcy został zmniejszony z 28° w obecnym modelu do 16° w nowej Mazdzie 3. Dzięki temu wyświetlacz jest mniej rozpraszający dla kierowcy i łatwiejszy do zobaczenia i użycia dla pasażera z przodu. Niezależnie od tego, czy ustawiają cel w systemie nawigacyjnym, czy szukają muzyki do odtworzenia w systemie dźwięku surround BOSE®, sprawdzają e-maile czy przeglądają najnowsze posty na Facebooku, ścieżka z „domu” do pożądanej operacji jest krótsza niż kiedykolwiek. Użytkownicy mogą również ustawić skróty do ulubionych funkcji. W każdym razie na ekranie jednocześnie pojawia się tylko „7 plus/minus 2” przedmiotów – maksymalna liczba, którą ludzie mogą jednocześnie przetwarzać według psychologów.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
Mazda również przeprojektowała pokrętło sterujące umiejscowione na centralnym panelu, aby poprawić „ślepą” obsługę funkcji infotainment. Teraz jest umiejscowione w taki sposób, że kierowca musi jedynie zdjąć jedną rękę z kierownicy i chwycić pokrętło naturalnym, bezwysiłkowym ruchem, nie zmieniając postawy.
Nowe pokrętło otoczone jest pięcioma przyciskami – każdy na jeden palec – każdy odpowiadający konkretnej funkcji: system nawigacyjny, „dom”, a system audio w środku z „powrotem” i „ulubionymi” po bokach. Obok pokrętła znajduje się również pokrętło głośności. Wszystkie kontrolki są dostępne wygodnie i komfortowo, z łokciem opartym na centralnym podłokietniku.
Polecenie głosowe to kolejna bezpieczna i ergonomiczna alternatywa dla funkcji infotainment, takich jak przełączanie menu i wybieranie stacji radiowych, a także odtwarzanie/pauzowanie/zmiana utworów lub powiększanie/zmniejszanie mapy trasy. A gdy smartfon lub urządzenie muzyczne jest podłączone, pasażerowie mogą wyszukiwać muzykę i listę kontaktów lub wpisywać adresy do systemu nawigacyjnego za pomocą głosu.
Niezatrzymywalna łączność
Technologia mobilna, taka jak smartfony, nieodwracalnie zmieniła styl życia. Media społecznościowe również przekształciły sposób, w jaki ludzie postrzegają i przeżywają kulturę. Mazda wprowadziła tę rzeczywistość do samochodu z nowym konceptem mobilnej łączności, który został wprowadzony w nowej Mazdzie 3.
System in-vehicle rozwija funkcje już dostępne w Mazdach, takie jak Bluetooth®, e-mail, SMS i nawigacja, dodając zupełnie nową skalę połączonej wygody. Używając smartfona połączonego z systemem Mazdy 3 za pomocą Bluetooth® lub USB, pasażerowie Mazdy 3 mają bezpieczny i łatwy dostęp w czasie rzeczywistym do usług infotainment z AhaTM. Oferuje szeroki i rosnący zakres treści infotainment i usług mediów społecznościowych, w tym dziesiątki tysięcy stacji radiowych internetowych, wpisów z Twittera i Facebooka, wiadomości, audiobooków i nie tylko.
Słuchaj najnowszych tweetów lub postów na Facebooku dzięki funkcji odczytu tekstu na głos, odpowiadając „lubię to” lub publikując wiadomości dźwiękowe za pomocą funkcji „krzycz”. Albo wysyłaj i odbieraj e-maile i wiadomości SMS z identyfikatorem nadawcy na wyświetlaczu. Odczyt działa również w tym przypadku, podobnie jak funkcje edycji i odpowiedzi na ekranie. System łączności wspiera także odtwarzanie z innych podłączonych urządzeń mobilnych i działa w 25 językach dla audio i 38 dla tekstów. Łączenie jest proste za pomocą zewnętrznego hub, który zawiera porty USB i AUX, a także gniazdo karty SD do systemu nawigacyjnego. Hub jest wygodnie umiejscowiony w centralnym panelu lub, w modelach z odtwarzaczem CD, w schowku z tyłu centralnej konsoli. W każdym razie dostępne są wnęki na urządzenia mobilne.
Koncepcja mobilnej łączności Mazdy oferuje również wiele informacji o pojeździe za pomocą własnych aplikacji Mazdy, w tym przypomnienia o konserwacji i ostrzeżenia, a także wyświetlacz ekologicznym. Pokazuje status i wskaźniki aktywności systemu odzyskiwania energii hamowania i systemu stop-start i-stop, a także oszczędność paliwa i emisje CO2, umożliwiając kierowcom śledzenie zmian i historii.
W zgodzie z dzisiejszym dniem
Rozszerzając doświadczenie jazdy, Mazda teraz łączy kierowcę, pasażerów i samochód z interaktywnym światem – bezpiecznie i efektywnie. Jednocześnie łączy pasażerów z nową Mazdą 3, jeszcze bardziej wzmacniając rosnącą więź między człowiekiem a maszyną. I to nie jedyny sposób, w jaki Mazda stawia swoje charakterystyczne odczucie Jinba-Ittai, czyli „koń i jeździec jako jedność”, na wyższym poziomie w swoim najnowszym modelu kompaktowym.
AhaTM: „Jednolite treści”
AhaTM to platforma internetowej łączności w samochodach oparta na chmurze. Dostępna po raz pierwszy w Mazdzie w całkowicie nowej Mazdzie 3, AhaTM ma na celu zapewnienie jednego punktu integracji, który wprowadza szeroki zakres treści infotainment opartych na sieci bezpiecznie do pojazdu.
Używając formatu audio „podobnego do radia”, koncepcja AhaTM ma na celu uproszczenie korzystania z tych treści, jak z radia samochodowego, a tym samym zapewnić infotainment internetowy w sposób sprzyjający bezpiecznemu użytkowaniu w środowisku samochodowym. AhaTM pozwala użytkownikowi uzyskać dostęp do ulubionych treści internetowych na swoim telefonie, a następnie płynnie integruje to doświadczenie w ich samochodzie. AhaTM jest dostępne w nowej Mazdzie 3 za pomocą bezpłatnej aplikacji na smartfona i obejmuje większość Europy.
Bezpłatne treści obejmują obecnie ponad 30 000 stacji, w tym stacje radiowe, podcasty, media społecznościowe, audiobooki, usługi lokalizacyjne oraz inne. Usługi są stale rozszerzane. A ponieważ wszystkie aktualizacje systemu odbywają się przez chmurę, platforma jest przyszłościowa, utrzymując wszystko tak prosto, jak to możliwe po stronie samochodu i użytkownika.
System nawigacji w Mazdzie 3
Dzięki różnorodnym funkcjom komfortu i wygody, system nawigacji w nowej Mazdzie 3 pomaga kierowcom bezpiecznie, mniej stresująco i lepiej poinformowanym dotrzeć do celu.
Kluczowe cechy obejmują:
Bezpieczniejszy, łatwiejszy i bardziej relaksujący dla kierowcy, ponieważ dokładne kierunki są wyświetlane zarówno na wyświetlaczu Active Driving Display, jak i na wyświetlaczu centralnym.
Informacje w czasie rzeczywistym korzystające z RDS-TMC, a także zgromadzone statystyczne dane o zatorach drogowych (przechowywane z mapami) oraz najnowsze informacje o ruchu online, aby dostarczyć najdokładniejsze obliczenia tras.
Wyszukiwanie miejsc docelowych, a także stacji benzynowych, punktów zainteresowania i prognoz pogodowych:
uzyskuje aktualne ceny paliw online, umożliwiając kierowcom wybór stacji benzynowych jako celu
wyświetla najnowszą pogodę online i prognozy dla dowolnego miejsca na trasie
wyszukiwanie miejsc docelowych również możliwe w Internecie za pośrednictwem smartfona lub z listy kontaktów na telefonie komórkowym
Dostępne w całej Europie z danymi mapowymi na karcie SD systemu nawigacji, w tym:
trzy lata bezpłatnych aktualizacji (mapy i kierunki) przenośnych na kartę SD
wsparcie dla maksymalnie 18 języków audio i 26 języków tekstowych
Premium surround sound od Bose®
Opracowany we współpracy z BOSE® specjalnie dla nowej Mazdy 3, nowy 9-głośnikowy system dźwięku premium BOSE® oferuje najnowsze technologie odtwarzania i, oczywiście, dużą moc. Bezkompromisowy jak technologia SKYACTIV Mazdy, system ten był najnowocześniejszy w swojej klasie, ale waży o 20% mniej i jest bardziej efektywny energetycznie niż jego poprzednik. Na przykład, ponieważ wzmacniacz generuje mniej ciepła, nie ma potrzeby dużych metalowych radiatorów. Jest więc lżejszy i mniejszy, ale nie kosztem wydajności.
System audio wykorzystuje przetwarzanie sygnału cyfrowego Centerpoint® 2, które analizuje częstotliwość źródła dźwięku, aby dostarczyć bogate, wirtualne doświadczenie dźwiękowej wielokanałowości, nawet z plików MP3 i innych skompresowanych plików lub z radia i treści audio dostępnych za pośrednictwem nowo wprowadzonego systemu mobilnej łączności. Mazda 3 jest debiutem dla Centerpoint® 2 w klasie C. Technologia kompensacji hałasu AudioPilot® 2, z kolei, kompensuje efekty dźwięków z nawierzchni drogowych, zmieniających się prędkości, a nawet otwartego okna. Używa mikrofonu kabinowego do monitorowania hałasu otoczenia, automatycznie dostosowując sygnał muzyczny w zależności od potrzeb – pozwalając kierowcy skupić się na drodze.
Napędy
Otwórz drzwi całkowicie nowej Mazdy 3, a coś ekscytującego się wydarza. Zaczyna się budzić. Usiądź za kierownicą i poczuj bijące serce z pulsującym czerwonym pierścieniem zestawu wskaźników. Włącz silnik i obserwuj, jak igła zapala się razem z wskaźnikami i innymi instrumentami. Następnie wyświetlacz Active Driving Display wznosi się na miejsce, kończąc sekwencję uruchamiania. Całkowicie nowa Mazda 3 jest gotowa. Czas na przygodę.
Rozpocznij jazdę i odkryj kolejną przyjemną niespodziankę: odkrywanie, jak nowa Mazda 3 reaguje na nacisk stopy kierowcy na pedał gazu. Z absolutną precyzją, a to zasługa ulepszonego sterowania pedałem gazu. Pozwala kierowcy dostosować ciśnienie dokładnie do pożądanego przyspieszenia, umożliwiając jednocześnie lepsze kontrolowanie redukcji biegów automatycznej skrzyni biegów. A wraz z poprawionym dźwiękiem silnika zsynchronizowanym z naciskiem na pedale, kierowca natychmiast wita zadowalający hałas, który odpowiada żywym reakcjom na pedał. To satysfakcjonujące doświadczenie, które pozwala szybko „poznać” i opanować pojazd.
Dobrze w kontroli
Pod maską znajduje się wybór trzech silników benzynowych z naturalnym ssaniem i jednego turbodiesel. Pierwsza grupa to zupełnie nowy silnik SKYACTIV-G 1.5, wysoko efektywny i wyjątkowo oszczędny, zużywający tylko 5,0 l/100 km paliwa (cykl mieszany) w połączeniu z sześciobiegową skrzynią manualną SKYACTIV-MT. To osiąga emisję CO2 na poziomie 118 g/km – 18% poprawy w porównaniu do zastępowanego silnika 1.6 MZR, dzięki unikalnym cechom SKYACTIV-G. Należą do nich lekka konstrukcja, wyjątkowo wysoki współczynnik sprężania 14:1, kolektor wydechowy 4-2-1 oraz i-stop, system stop-start Mazdy, który jest standardowym wyposażeniem nowej Mazdy 3.
Jednocześnie SKYACTIV-G 1.5 wytwarza więcej momentu obrotowego (150 Nm @ 4 000 obr/min) niż obecny 1.6, dostarczając go płynniej i wcześniej w całym zakresie obrotów. Przy konkurencyjnej mocy 74 kW / 100 KM przy 6 000 obr/min, pokonuje przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 10,7 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 185 km/h.
Nowa Mazda 3 jest również dostępna z silnikiem SKYACTIV-G 2.0 w dwóch wersjach. Wersja o wysokiej mocy generuje moc 121 kW / 165 KM przy 6 000 obr/min i 210 Nm przy 4 000 obr/min. Dostępna dla hatchbacka z manualną skrzynią biegów i i-ELOOP, unikalnym systemem regeneracji energii hamowania Mazdy, przyspiesza kompakt od zera do 100 km/h w 8,2 sekundy, osiągając maksymalną prędkość 210 km/h. Przy 5,8 l/100 km i 135 g/km, zużycie paliwa i emisje CO2 są bardzo przyzwoite jak na taką wydajność – o 14% lepsze niż jego poprzednik 2.0 MZR DISI i-stop mimo generowania o 10% więcej mocy i momentu obrotowego.
Moc do działania
Standardowy silnik SKYACTIV-G 2.0, tymczasem, generuje moc 88 kW / 120 KM przy 6 000 obr/min i, jak jego brat, 210 Nm przy 4 000 obr/min. Dostępny w obu stylach nadwozia z automatyczną skrzynią biegów SKYACTIV-Drive lub manualną SKYACTIV-MT, ta oszczędna opcja łączy pierwszorzędną efektywność paliwową i emisję CO2 – 5,1 l/100 km i 119 g/km (manualna) oraz 5,6 l/100 km i 128 g/km (automatyczna) – z czasami sprintu wynoszącymi odpowiednio 8,8 i 10,3 sekundy, osiągając maksymalnie 198 km/h.