Mazda 3 z 2016 roku to jeden z najważniejszych graczy na rynku kompaktowych hatchbacków. Oferuje wiele zalet, choć ma też kilka wymagań. W japońskim i chińskim rynku znana jest jako Axela, ale tak naprawdę to ten sam samochód. Posiada atrakcyjny, dynamiczny wygląd, określany w rodzinie Mazdy jako design Kodo. Teraz Mazda 3 oddzieliła się od platform C Forda i wprowadziła swoją własną, która wyposażona jest w przednie zawieszenie typu McPherson oraz półniezależny system z tyłu. Choć producent podjął wszelkie starania, aby tylne zawieszenie działało dobrze, wciąż nie jest to zawieszenie niezależne.
Wnętrze kabiny pomieści pięć dorosłych osób, a cała atmosfera jest dość relaksująca. Jednostka infotainment została umieszczona na desce rozdzielczej, jakby była zainstalowana po opuszczeniu linii montażowej. Nie jest ani za duża, ani za mała, a sterowanie nią odbywa się za pomocą obrotowego pokrętła.
Pod maską Mazdy znajduje się szereg czterech silników benzynowych oraz dwóch turbodiesli. W zależności od rynku i pojemności silnika, Mazda 3 może być wyposażona w 6-biegową skrzynię manualną, 4-biegową automatyczną lub 6-biegową automatyczną. Ta ostatnia jest oferowana jako standard w silniku o pojemności 2,5 litra. To właśnie ta wersja jest warta uwagi. Jeśli jednak mieszkasz w Europie, wersja z silnikiem 1,5 litra turbodiesla również jest bardzo sensownym wyborem. Pamiętaj tylko, że pod samochodem nie ma niezależnego zawieszenia na wszystkie koła.
Model 2017 Mazda 3, znany w rodzimej Japonii jako Mazda Axela, zadebiutował na rynku z wieloma nowymi funkcjami.
Jak w przypadku wszystkich nowych generacji Mazd, producent opracował najnowszą wersję Mazdy 3 na podstawie filozofii rozwoju skoncentrowanej na człowieku, zwracając szczególną uwagę na cechy i odczucia użytkowników, aby zapewnić satysfakcjonujące wrażenia zarówno kierowcom, jak i pasażerom. Sportowy kompakt zyskał także dodatkową dawkę Jinba Ittai, podejścia Mazdy, które traktuje jeźdźca i konia jako jedność i które było podstawową zasadą dla ikonicznego roadstera Mazda MX-5.
Model 2017 Mazda 3 wprowadza na rynek debiut G-Vectoring Control (GVC). To pierwszy system w nowej kategorii technologii SKYACTIV-VEHICLE DYNAMICS, który zapewnia zintegrowane sterowanie silnikiem, skrzynią biegów, podwoziem i nadwoziem, aby wzmocnić czynnik Jinba-Ittai. GVC zmienia moment obrotowy silnika, aby zoptymalizować obciążenie każdego koła, co zapewnia bardziej precyzyjne prowadzenie i płynniejszą jazdę w niemal każdych warunkach drogowych. Wersje z silnikami diesla najnowszego modelu Mazdy zyskują precyzyjne sterowanie doładowaniem, co poprawia reakcję na pedał gazu. Wprowadzono także nową innowację redukcji stuków w silnikach diesla (Natural Sound Frequency Control), aby tłumić wibracje powodujące stuki w trzech krytycznych zakresach częstotliwości, a technologia (Natural Sound Smoother) została rozszerzona na wszystkie modele z silnikiem diesla.
Wewnątrz, Mazda 3 z 2017 roku oferuje większą użyteczność i praktyczność, na przykład poprzez ulepszony wyświetlacz Active Driving Display z wysokiej jakości wyświetlaczem w pełnym kolorze. Ułatwia on przekazywanie informacji kierowcom, nie odrywając ich wzroku od drogi. Wśród innych usprawnień, Mazda poprawiła ergonomię kierownicy. Na zewnątrz, nagradzane nadwozia hatchback i fastback mają solidną, niską sylwetkę z mocną, stabilną budową.
Zaawansowane aktywne i prewencyjne wyposażenie bezpieczeństwa obejmuje Advanced Smart City Brake Support (Advanced SCBS). Jego kamera do wykrywania przeszkód zastępuje aktualny system laserowy, rozszerzając zakres prędkości do wykrywania innych pojazdów, a także dodaje funkcje wykrywania pieszych. Model 2017 Mazda 3 będzie również dostępny z adaptacyjnymi reflektorami LED (ALH), w tym bezolśniewającymi światełkami drogowymi, które zapewniają doskonałą widoczność nocą, nie oślepiając innych kierowców, a także z szerokokątnymi światłami mijania i automatyczną regulacją poziomu.