Wkrótce po zerwaniu współpracy z Fordem, Mazda zaczęła odbudowywać swoją ofertę, a model Mazda 3 z 2009 roku był jej istotnym elementem.
Model Mazda 3 z 2009 roku bazował na poprzedniej wersji, opracowanej wspólnie z Fordem. Jednak zmiany wprowadzone w tym modelu były szerokie i znaczące.
Wygląd zewnętrzny nawiązywał do japońskiej filozofii projektowania Zoom-Zoom. Miał charakterystyczny wygląd kompaktowego sedana sportowego oraz platformę, która go wspierała. Niektóre z ważnych ulepszeń w porównaniu do poprzedniej generacji to standardowe wprowadzenie ABS we wszystkich wersjach, począwszy od podstawowego poziomu wyposażenia. Dla sedana dodano zdalnie otwieraną klapę bagażnika, aby uzupełnić metodę otwierania kluczykiem. Sedan Mazda 3 oferował samopoziomujące się reflektory bi-xenonowe z systemem adaptacyjnego oświetlenia. Był to pierwszy sedan klasy kompaktowej, który oferował tak zaawansowany system.
Wnętrze pojazdu zostało wyposażone w nową deskę rozdzielczą z materiałów wyższej jakości. Niektóre przyciski i elementy sterujące zostały przeorganizowane dla lepszej ergonomii. Na górze konsoli centralnej zainstalowano wyświetlacz Multi-Information, który zawierał informacje o nawigacji, audio i komputerze pokładowym.
Dla rynku amerykańskiego, sedan Mazda 3 oferował dwa wybory silników, podczas gdy w Europie samochód był dostępny w szerszej gamie, zarówno jednostek diesla, jak i benzynowych. Na kontynencie północnoamerykańskim, Mazda 3 standardowo była wyposażona w automatyczną skrzynię biegów w wersji z silnikiem o pojemności 2,5 litra.
Nowa Mazda 3 Sedan jest doskonale dostosowana do szybko zmieniającego się rynku motoryzacyjnego. Oferuje połączenie jakości, stylu, mocy, dynamiki oraz wykończenia, które spełnia wymagania dzisiejszych klientów. W typowym stylu Mazdy, nowa Mazda 3 Sedan będzie oferować standardowe i opcjonalne wyposażenie, które nie jest dostępne w innych samochodach w tej klasie – dokładnie to, czego szukają nabywcy, szukając kompaktowych samochodów oferujących doskonałą wartość.
Ten model przychodzi z imponującym dorobkiem, ponieważ pierwsza generacja Mazdy 3 zdobyła 90 znaczących nagród od ekspertów i osiągnęła sprzedaż 1,8 miliona sztuk na całym świecie w ciągu ostatnich pięciu lat. Mazda 3 stanowi jedną trzecią sprzedaży Mazdy, a nawet pod koniec swojej produkcji, wersja pierwszej generacji nadal zbierała uznanie – wiodący magazyn konsumencki niedawno nazwał ją jednym z najbardziej niezawodnych kompaktowych sedanów dostępnych na rynku.
Menedżer programu Mazda 3, Yoshiyuki Maeda, postawił ambitne cele dla najnowszej odsłony najbardziej popularnej linii samochodów firmy. „Byliśmy zdeterminowani, aby wprowadzić doświadczenie jazdy Zoom-Zoom na nowe wyżyny, ponieważ to wyjątkowe uczucie leży u podstaw Mazdy. Po sukcesie oryginalnej Mazdy 3, naszym celem było ponownie znacznie przewyższyć oczekiwania klientów na całym świecie. Oznaczało to zapewnienie kierowcom poczucia ekscytacji – zarówno wtedy, gdy byli w ruchu, siedząc w Mazdzie 3, jak i podziwiając jej wygląd z zewnątrz.”
Opisując, co jest potrzebne do opracowania prawdziwego „samochodu światowego”, Maeda dodał: „Proces rozwoju rozpoczął się od starannego badania i identyfikacji cech i jakości wydajności, które będą potrzebne. Ta początkowa faza zakończyła się moim wnioskiem, że każda cecha prowadzenia była kwalifikowana do poprawy, aby osiągnąć nasze cele Zoom-Zoom. Działy inżynieryjne i badawczo-rozwojowe Mazdy w Japonii, Europie i USA przyczyniły się do wysiłków na rzecz odnowienia Mazdy 3 i opracowania nowego samochodu światowego firmy.
DESIGN ZEWNETRZNY
Głównym celem głównego projektanta Kunihiko Kurisu było pozostanie wiernym istniejącej tożsamości wizualnej Mazdy 3, jednocześnie rozwijając jej wygląd za pomocą bogatszych, śmielszych linii projektowych. Wprowadzanie każdemu nowemu modelowi bardziej emocjonalnej estetyki jest długoletnią tradycją Mazdy. Kluczowe cechy zewnętrznego designu Mazdy 3 to:
- Przemiana w kierunku bardziej zjednoczonego „rodzinnego oblicza” Mazdy
- Wzmocniona tożsamość przodu, która integruje dolny wlot powietrza z bardziej wyrazistym i natychmiast rozpoznawalnym pięciopunktowym grillem
- Główne elementy designu koncentrują się lub płyną w kierunku centralnej osi pojazdu, aby podkreślić moc i dynamikę. Z przodu, linie fasady zbiegają się w punkcie centralnym na dole grilla. Z tyłu, powierzchnia klapy bagażnika ma charakterystyczne centralne zagniecenie
- Kompaktowa kabina, wysokie powierzchnie pokładu i opływowe cechy słupka C, które były inspirowane klasycznym profilem coupe, jak w modelu Mazda 6 z 2009 roku
- Maska i powierzchnie boczne, które są ukształtowane, aby odbijać światło i otoczenie
- Subtelny kształt klinowy i krzywe linie charakterystyczne, które są wspólne dla innych modeli Mazdy, nadają Mazda 3 Sedan silne poczucie nadchodzącego ruchu – jak drapieżnik gotowy do ataku
- Nowy Adaptacyjny System Oświetlenia Przedniego z samopoziomującymi reflektorami bi-xenonowymi, dostępny jako standard w modelach Grand Touring. Mazda 3 Sedan jest pierwszym kompaktowym samochodem oferowanym do sprzedaży w USA z tak zaawansowanym systemem oświetleniowym
- Elementy designu zewnętrznego, które przyczyniają się do funkcji samochodu, minimalizując opór aerodynamiki i nośność, zapewniając jednocześnie odpowiedni przepływ powietrza dla układu napędowego, podwozia i wnętrza dla chłodzenia i kontroli klimatu
Aby uzupełnić wprowadzenie czterodrzwiowego sedana na Targach Motoryzacyjnych w Los Angeles w 2008 roku, pięciodrzwiowa wersja Mazdy 3 pojawi się później.
DESIGN WNĘTRZA
Wewnątrz nowa Mazda 3 Sedan oferuje sportową, ale bardzo wyrafinowaną kabinę – deska rozdzielcza dramatycznie przesuwa się od środka do boków kabiny. Duży zestaw wskaźników i centralna konsola są umieszczone w taki sposób, aby ściśle łączyć kończyny i zmysły kierowcy z instrumentami i kontrolkami samochodu.
Badania dotyczące zakresu ruchu pomogły umiejscowić wszystkie kontrolki w idealnym zasięgu, podczas gdy nachylenie panelu wskaźników optymalizuje efektywność operacyjną i zapewnia atrakcyjny punkt centralny. Kluczowe pokrętła i przełączniki są umieszczone na tym samym poziomie co kierownica i dźwignia zmiany biegów, jako część projektu wnętrza, który oparty jest na koncepcji interfejsu człowiek-maszyna Mazdy.
Wszystkie informacje, które kierowca potrzebuje, są łatwo dostępne w jednym skondensowanym obszarze – co minimalizuje rozpraszanie uwagi od drogi przed nim. Wyświetlacz multi-informacyjny znajduje się wysoko na centralnej części panelu instrumentów, aby jeszcze bardziej zredukować rozproszenie. Informacje o nawigacji, audio i komputerze pokładowym są dostarczane w tym wygodnym i łatwym do zobaczenia miejscu.
Poduszki przednich siedzeń zostały wydłużone o prawie cal (w porównaniu do wychodzącego modelu), aby zapewnić lepsze wsparcie dla ud. Oparcia zostały podniesione o 1,4 cala i przekształcone dla poprawy postawy podczas jazdy. W wyższych modelach, górne boczne podparcia zostały ukierunkowane do wewnątrz, aby zwiększyć wsparcie dla tułowia podczas agresywnego pokonywania zakrętów. W samochodach wyposażonych w fotele elektryczne dodano funkcję pamięci o trzech pozycjach – to również pierwszy raz w tej klasie, niedostępny w żadnym konkurencyjnym kompaktowym samochodzie. Po zbliżeniu się do samochodu, fotel kierowcy automatycznie dostosowuje się do ustawień wybranych przez do trzech różnych kierowców, rozpoznając kod kluczyka.
Aby zapewnić wnętrzu najwyższą jakość, zminimalizowano liczbę linii podziału, a powierzchnie dotykowe mają elegancką, zróżnicowaną teksturę. Interaktywny system oświetleniowy poprawia atmosferę wnętrza i poczucie spokoju. Po wejściu oświetlenie wzrasta w intensywności w zaprogramowany sposób. Pasażerowie są witani przez lampki w podłodze oraz lampki w uchwytach drzwi. Następnie podświetlają się wskaźniki, centralna konsola, audio i kontrolki klimatyzacji. Gdy kierowca lub pasażer z przodu dotknie przycisku audio lub klimatyzacji, zmiana oświetlenia potwierdza, że polecenie zostało odebrane.
Dwustrefowa automatyczna klimatyzacja jest dostępna jako opcja. Inne specjalne cechy, które odróżniają ten samochód to: system audio BOSE z 10 głośnikami, łączność dla telefonów komórkowych i przenośnych odtwarzaczy multimedialnych, stacja dokująca dla iPodów oraz radio satelitarne Sirius. Zaawansowany system bezkluczykowego dostępu obejmuje uruchamianie silnika przyciskiem. Inne opcje to wycieraczki z czujnikiem deszczu, podgrzewane lusterka boczne, skórzana tapicerka i podgrzewane fotele.
Ogólnie, szczegóły zawarte w nowej Mazdzie 3 Sedan przyczyniają się do poczucia jakości w tym samochodzie. To pojazd, który oferuje wyposażenie, dopasowanie i wykończenie niedostępne w innych samochodach w swojej klasie, a w obecnej sytuacji gospodarczej pomaga idealnie pozycjonować Mazdę 3 Sedan dla nabywców, którzy szukają sposobu na wydanie mniej, ale otrzymanie więcej.
MOC DO JAZDY
Silnik MZR o pojemności 2.0 litrów i czterech cylindrach generuje 148 koni mechanicznych przy 6500 obr/min (PZEV = 144 @ 6500 obr/min) oraz 135 lb-ft momentu obrotowego przy 4500 obr/min (PZEV = 132 @ 4500 obr/min). Konstrukcja z aluminiowych bloków i głowic oszczędza wagę, podczas gdy w interesie mocy i efektywności, cztery zawory na cylinder są napędzane przez podwójne wały rozrządu.
Nowy silnik MZR o pojemności 2.5 litra został zaczerpnięty z większej, nowej Mazdy 6 z 2009 roku. Dzieli te same cechy konstrukcyjne co silnik 2.0-litrowy, jednocześnie zwiększając moc do 167 koni mechanicznych przy 6000 obr/min (PZEV = 165 @ 6000 obr/min) oraz 168 lb-ft momentu obrotowego przy 4000 obr/min (PZEV = 167 @ 4000 obr/min). Oba silniki wykorzystują zaawansowaną elektroniczną regulację przepustnicy. Wyłączna technologia kontroli momentu obrotowego Mazdy zapewnia bardzo liniową reakcję przyspieszenia na każdą zmianę nacisku na pedał gazu.
Dostępna jest manualna skrzynia biegów o pięciu lub sześciu biegach, a także pięciobiegowa automatyczna skrzynia Sport-AT, w zależności od modelu. Sport-AT oferuje entuzjastycznym kierowcom kontrolę nad ręcznym włączaniem biegów, przy jednoczesnej wygodzie i komforcie tradycyjnej automatycznej skrzyni biegów.
Ekonomia paliwowa jest wzorowa i była kluczowym elementem w rozwoju pojazdu. Mazda 3 Sedan z silnikiem 2.0-litrowym osiąga 25 mpg w mieście przy manualnej skrzyni biegów i 24 mpg przy automatycznej. Przebieg drogowy z silnikiem 2.0-litrowym wynosi 33 mpg niezależnie od skrzyni biegów. Mazda 3 Sedan z silnikiem 2.5-litrowym również przekracza 20 mpg w każdych warunkach. W wyposażonej w sześciobiegową manualną skrzynię biegów jego ocena miejska wynosi 21 mpg, wzrastając do 22 mpg przy pięciobiegowej automatycznej skrzyni biegów. Ocena drogowa wynosi 29 mpg przy każdej skrzyni biegów. Pomimo, że nowa Mazda 3 Sedan jest większa w każdym wymiarze – spełniając prośby i potrzeby klientów – inżynierowie Mazdy osiągnęli ekonomię paliwową na poziomie porównywalnym z wychodzącym modelem.
Aby poprawić akustykę układów napędowych Mazdy 3 Sedan, szczególną uwagę poświęcono dostrojeniu układu dolotowego i wydechowego każdego silnika. Wprowadzono komory rezonansowe, aby stłumić niektóre częstotliwości dźwięku, jednocześnie wzmacniając inne, osiągając dobrze stonowany, a jednocześnie sportowy dźwięk podczas przyspieszania. Silnik Mazdy 3 Sedan o pojemności 2.5 litra jest wyposażony w podwójne rury wydechowe oraz specjalnie dostosowane tłumiki, aby zredukować hałas w średnim zakresie oraz niepożądany hałas wysokoczęstotliwościowy przy wysokich obrotach.
Modele Mazdy 3, które spełniają amerykańskie normy emisji spalin, są wyposażone w katalizatory wykorzystujące zaawansowaną nanotechnologię. Jest ona stosowana do osadzenia poszczególnych cząsteczek metali szlachetnych, które mają mniej niż pięć nanometrów średnicy, w bazowym materiale katalizatora. Ten nowy rozwój umożliwia Mazdzie zmniejszenie ilości drogich metali szlachetnych, takich jak platyna i pallad, o 70 do 90 procent, bez pogarszania wydajności katalizatora. Katalizator jest ważnym elementem wysiłków Mazdy mających na celu zmniejszenie zależności od ograniczonych zasobów.
STABILNE PODSTAWY
Mazda 6 z 2009 roku oferuje jedną z najsztywniejszych konstrukcji nadwozia wśród wszystkich pojazdów Mazdy, a lekcje wyciągnięte z opracowania tego większego samochodu przyniosły znaczne postępy w zakresie sztywności konstrukcji nowej Mazdy 3 Sedan. Sztywne nadwozie zapewnia płynniejszą jazdę, większą pewność prowadzenia oraz poprawioną zwinność, przy minimalnym wzroście wagi nadwozia.
Przeprojektowane połączenia nadwozia i zwiększone grubości metalu w kluczowych obszarach pomagają zredukować transmisję hałasu drogowego i hałasu układu napędowego do wnętrza pasażerskiego. Punkty kotwiczenia zawieszenia są bardziej solidne, aby zapewnić solidną podstawę potrzebną do pochłaniania sił kierowniczych i zawieszenia. Oprócz spawanych połączeń, wieże zawieszenia są przyklejone do otaczających obszarów nadwozia za pomocą klejów strukturalnych. Połączenie techniki spawania i klejów – również zaczerpnięte z Mazdy 6 z 2009 roku – jest również używane do zwiększenia sztywności i odporności na deformacje w miejscach otworów drzwiowych. Sztywniejsza konstrukcja drzwi poprawia również skuteczność uszczelek przy blokowaniu wilgoci i hałasu z wnętrza.
Podejście inżynieryjne Mazdy zwane Zarządzaniem Przepływem Powietrza zostało wykorzystane do optymalizacji przepływu powietrza wokół i przez otwory nadwozia Mazdy 3 Sedan. Mimo że przedni grill wydaje się większy niż wcześniej, w rzeczywistości jest o 20 procent mniejszy, aby pobierać tylko tyle powietrza, ile potrzebne jest do spalania i chłodzenia. Przewód powietrzny przymocowany do przedniego zderzaka kieruje przepływ przez chłodnicę, gdzie jest on najbardziej przydatny. Przy dużych prędkościach zawór obejściowy otwiera się, aby zminimalizować opór wentylatora chłodnicy.
Przepływ powietrza wzdłuż boków nadwozia został poprawiony podczas testów w tunelu aerodynamicznym poprzez umieszczenie deflektorów w pobliżu opon oraz staranne dostosowanie górnych przednich narożników kabiny. Subtelne dopracowania kształtu słupków A, lusterek bocznych, wycieraczek oraz lamp tylnych również przyczyniły się do sześcioprocentowego zmniejszenia poziomu hałasu wiatrowego. Współczynnik oporu wynoszący 0,29 (Cd), osiągnięty przez inżynierów Mazdy, jest jednym z najniższych w dostępnej klasie kompaktowej i bardzo korzystnie wpływa na ekonomikę paliwową na autostradzie.
DESIGN PODWOZIA NA ŚWIECIE
Nie było potrzeby wynajdywania na nowo projektu podwozia Mazdy 3, ponieważ pierwsza generacja wyróżniała się jako najlepsza dostępna w klasie kompaktowej pod względem przyjemności z jazdy, prowadzenia i ogólnej stabilności. Subtelne zmiany dostrojenia były wszystkim, co było wymagane dla nowej Mazdy 3 Sedan.
Gumowy subframe z przodu wspiera cały układ napędowy, system kierowniczy typu zębatka i niższe mocowania zawieszenia MacPhersona ze sprężynami śrubowymi. Niezależne tylne zawieszenie wielowahaczowe również korzysta z sprężyn śrubowych, z jednym wahaczem tylnym, dwoma wahaczami bocznymi i jednym wahaczem kontrolnym po każdej stronie. Standardowe wyposażenie obejmuje hamulce tarczowe z wentylowanymi tarczami z przodu i solidnymi tarczami z tyłu. Dynamiczna kontrola stabilności i kontrola trakcji są dostępne we wszystkich modelach Mazdy 3, jako standard w niektórych wersjach.
Aby poprawić reakcję kierowania, elektrycznie wspomagany układ kierowniczy jest obecnie mocowany w trzech miejscach zamiast dwóch. Dodatkowy punkt mocowania pozwolił na redukcję sztywności podkładek, które wspierają układ kierowniczy, aby zmniejszyć wibracje przesyłane na nierównych nawierzchniach.
Opór przed przechylaniem nadwozia zwiększono poprzez przeprogramowanie damperów monotubowych tylnego zawieszenia, aby zapewnić lepszą kontrolę oraz przez zmianę na nowy, bardziej solidny układ mocowania przednich i tylnych stabilizatorów. Z przodu nowej Mazdy 3, dolne ramiona sterujące, subframe i podkładki mocujące są wszystkie sztywniejsze, co poprawia zarówno reakcję kierownicy, jak i przyczepność na granicy przyczepności. Przeprojektowany człon poprzeczny tylnego zawieszenia jest zarówno lżejszy, jak i znacznie sztywniejszy, co również przynosi poprawę w prowadzeniu.
Najbardziej zauważalną zmianą w systemie hamulcowym jest nowy wzmacniacz próżniowy, który zapewnia bardziej uspokajającą odpowiedź przy lekkich wysiłkach na pedale, nie zakłócając bardzo bezpośredniego i liniowego odczucia odziedziczonego po pierwszej generacji Mazdy 3. Dostosowania w programowaniu rozdziału siły hamowania poprawiają stabilność pojazdu podczas mieszania hamowania i manewrów skrętu. Zmiany strukturalne w nadwoziu pomagają poprawić nie tylko sztywność hamulców, ale także ich liniowość podczas hamowania przy dużych przeciążeniach.
Mazda 3 Sedan z silnikiem 2.0-litrowym jest wyposażona w tarcze przednie o średnicy 10.9 cala i tarcze tylne o średnicy 10.4 cala, podczas gdy bardziej wydajna Mazda 3 Sedan z silnikiem 2.5-litrowym jest wyposażona w tarcze przednie o średnicy 11.8 cala i tarcze tylne o średnicy 11.0 cala.
AKTYWNE I PASYWNE SYSTEMY BEZPIECZEŃSTWA
Zapewnienie kierowcy Mazdy 3 Sedan lepszej zdolności do unikania kolizji poprzez bezpieczne kierowanie lub hamowanie z dala od niebezpieczeństwa jest fundamentalnym aspektem rozwoju produktów Mazdy. Inżynierowie Mazdy mocno wierzą, że najlepszym sposobem na ochronę pasażerów w razie wypadku jest skonstruowanie systemów kontrolnych w taki sposób, aby uniknąć wypadku już na samym początku. Starannie dostrojone elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy, wybitnie zwrotne zawieszenie oraz mocne hamulce tarczowe to standardowe cechy Mazdy 3. ABS, Dynamiczna Kontrola Stabilności i kontrola trakcji są dostępne jako standardowe lub opcjonalne wyposażenie – w zależności od wersji.
Dodatkowo, nowy Adaptacyjny System Oświetlenia Przedniego z samopoziomującymi reflektorami bi-xenonowymi został dodany jako standard w modelach Grand Touring. Mazda 3 Sedan jest pierwszym kompaktowym samochodem oferowanym na sprzedaż w USA z tak zaawansowanym systemem oświetlenia.
Lecz w rzadkich przypadkach nie można uniknąć kolizji. Aby pokryć te okoliczności, wszystkie modele Mazdy 3 zbudowane są w konstrukcji Triple-H, wykorzystującej efektywne wzmocnienia stalowe w kształcie litery H w podłodze, strukturach bocznych i dachu. Takie podejście do absorpcji energii zapewnia strefy zgniotu, które lepiej chronią pasażerów przed siłami uderzenia podczas przewrócenia, zderzeń czołowych, bocznych, offsetowych, pod kątem oraz zderzeń tylnych. Sześć poduszek powietrznych i aktywne zagłówki to standardowe wyposażenie.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ ŚRODOWISKOWA
Pozornie małe zmiany mogą często przynieść ogromne zyski. Na przykład, czterobiegowa automatyczna skrzynia biegów została zmieniona na pięciobiegową jednostkę w modelach Mazdy 3 z silnikiem 2.0-litrowym, a także dokonano subtelnych ulepszeń aerodynamicznych. Zmiany te przyniosły trzystopniową poprawę (10 procent) w ekonomice paliwowej na autostradzie.
Aby ograniczyć zużycie substancji niebezpiecznych, nowa Mazda 3 Sedan nie zawiera ołowiu w zbiorniku paliwa, wiązce przewodów ani podkładzie. Hexawalencyjny chrom i kadm również zostały usunięte z listy materiałów. Emisje toluenu z nowego związku uszczelniającego są o 90 procent niższe niż wcześniej. Zakłady produkcyjne Mazdy przestrzegają najsurowszych norm środowiskowych i w znaczący sposób przyczyniają się do wielu mniej oczywistych elementów inicjatyw Zrównoważonego Rozwoju Mazdy.