Mazda zaprezentowała trzecią generację modelu 3 w 2013 roku, a była to całkowicie nowa konstrukcja, opracowana po tym, jak producent oddzielił się od Forda.
Model 3 stał się docenianym przedstawicielem segmentu kompaktowego na całym świecie. Samochód był dostępny na wszystkich rynkach, od Ameryki Północnej po Australię, od Japonii po Niemcy. Odniósł globalny sukces, a producent nie chciał stracić tej przewagi. Przy budowie modelu z 2013 roku, dział marketingu Mazdy udowodnił, że wykonał swoją pracę domową. Sedan był przede wszystkim kierowany do młodych par, z dziećmi lub bez.
Sedan Mazda 3 był krótszy, szerszy i niższy niż jego poprzednik. Jego nadwozie było sztywniejsze o 28 procent, co oznaczało, że koncentrował się na sportowych sedanach kompaktowych, zwłaszcza że był jednym z najlżejszych samochodów w swoim segmencie. Krzywe linie wyrażone nowym językiem designu, nazwanym Kodo, przedstawiały grill w kształcie tarczy z poziomymi żebrami. Jego oczywiste reflektory wskazywały na agresywny styl. Z boku, rzeźbione panele drzwiowe i błotniki podążały za surowymi zasadami, co przyczyniło się do doskonałego współczynnika oporu powietrza wynoszącego zaledwie 0,258. Jego konstrukcja z przesunięciem kabiny do tyłu, z krótkim i wysokim bagażnikiem, miała znaczący wpływ na ten wynik.
W środku producent poszedł w kierunku minimalizmu. Deska rozdzielcza była prosta, ze zaledwie kilkoma widocznymi przyciskami na środkowej konsoli. W centralnej części deski znajdował się unoszący się wyświetlacz infotainment, a kierowca mógł uzyskać do niego dostęp za pomocą przycisków na kole kierownicy lub pokrętła umiejscowionego na konsoli. Przednie fotele kubełkowe były zaprojektowane tak, aby mogły wygrać konkurs piękności, a ich minimalne boczne wsparcie przypominało pasażerom z przodu, że to samochód rodzinny. Z tyłu, kanapa z trzema miejscami oferowała dwa punkty mocowania Isofix.
Pod maską Mazda zainstalowała najnowsze silniki Sky Active. Model 3 oferował wybór dwóch silników benzynowych i dwóch diesla.
Na bazie swojego nagradzanego poprzednika, twórcy zupełnie nowej Mazdy 3 postawili sobie za cel stworzenie samochodu, który rzeczywiście wchodzi w interakcję z właścicielem na kilku poziomach. Z zewnątrz to wysokiej jakości środek transportu, oferujący niezrównane połączenie osiągów, efektywności paliwowej i funkcjonalności w opakowaniu, które jest tak samo bezpieczne i praktyczne, jak i oszałamiające. Podąża on śladami swoich nowych pokoleń: Mazdy CX-5, kompaktowego SUV-a, który prowadzi się jak samochód, oraz nowej Mazdy 6, która niedawno podbiła klasę średnią.
Podobnie jak one, bestseler Mazdy zyskuje pełną gamę lekkiej technologii SKYACTIV, zoptymalizowanej jak najnowsza adaptacja designu KODO dla rozmiaru i zwrotności kompaktów. Ale jego wygląd to coś więcej niż tylko atrakcyjność. Chwyta zmysły, łącząc człowieka z maszyną.
Relacja ta rozkwitnie, gdy nowa Mazda 3 spełni oczekiwania na każdym kroku. W sposobie otwierania drzwi czy umiejscowieniu przycisków w idealnych miejscach. Nowe wnętrze łączy pasażerów z samochodem, czy to za kierownicą, doświadczając typowego dla Mazdy uczucia jedności z pojazdem, czy ciesząc się podróżą w relaksującym, bezpiecznym komforcie przestrzeni pasażerskiej.
Jak prawdziwy partner, nowa Mazda 3 ożywia, inspirując ludzi do poszerzania horyzontów. Zobacz, jak się prowadzi, oddając głęboki szacunek daniem kierowcy, pokonując zakręty i dostarczając informacji zwrotnej z wyrafinowaną precyzją. Łączy nawet pasażerów z cyberprzestrzenią, z nowym konceptem mobilnego łączności, bezpiecznie i wygodnie wprowadzając to, co normalnie uznają za oczywiste, do pojazdu.
To wszystko jest częścią Sustainable Zoom-Zoom, wizji Mazdy dla bezpiecznych i ekologicznych pojazdów. Niezwykle niskie emisje szkodliwych substancji pozwalają na cieszenie się jazdą z czystym sumieniem. W rzeczywistości, jest w czołówce swojej klasy w wielu innych kategoriach, od przestrzeni wewnętrznej i aerodynamiki po przyspieszenie, hamowanie i inne.
Inteligentny design i wyrafinowana interaktywność nowej Mazdy 3 po prostu wydobędą to, co najlepsze. Ten samochód z pewnością zyska twoje uznanie.
Design zewnętrzny
Pokusa. Już jedno spojrzenie na zupełnie nową Mazdę 3 natychmiast pobudza ducha, chwytając uwagę obserwatora i zaciskając swój uścisk. Wciąga, wnikając pod skórę. Nawiązana została więź, zasiewając ziarna długotrwałej relacji.
Za tym magnetyzmem kryje się motyw designu „KODO – Dusza Ruchu”. Zainspirowany pięknem i siłą natury, Mazda rozwinęła KODO, aby wynieść swoje wyjątkowe poczucie witalności i zwinności na wyższy poziom. Dla nowej, bezkompromisowej generacji samochodów, które wręcz proszą się o prowadzenie.
Odbieranie emocji
Zawsze ceniona i zawsze wyraźnie Mazdowska, najnowsza Mazda 3 oznacza jednak swoisty renesans. Mazda stworzyła naprawdę pasjonujący wyraz dynamicznego ruchu, rozwijając odważną formę KODO do silnych, energetycznych proporcji segmentu C. Jak wcześniejsze modele KODO, zupełnie nowa Mazda 3 charakteryzuje się stabilnym wyglądem, wzmocnionym przez kompaktową, pochyloną kabinę. Niższa i szersza niż obecny model, smukły profil samochodu wzrasta dramatycznie w kierunku tyłu, wsparte przez wyraźnie wybrzuszone błotniki i duże, sportowe aluminiowe koła w rogach, co sugeruje zwinność i siłę. A także charakterystyczną moc Mazdy od startu.
Na pierwszy rzut oka nowa Mazda 3 zapala ogień w sercu obserwatora, pobudzając wyobraźnię do urokliwych możliwości. Energetyczne napięcie łączy się z kuszącym – i odświeżająco niezwykłym – odczuciem rytmu. Odbicia na błyszczących powierzchniach zmieniają się jak emocje w zależności od oświetlenia i pozycji obserwatora, czasem subtelnie, czasem dramatycznie, ale zawsze chwytając zmysły i poprawiając nastrój.
Jakość w szczegółach
To tylko jeden przykład rzemiosła i starannego zwracania uwagi na szczegóły, które włożono w ten samochód. Jednym z priorytetów Mazdy było osiągnięcie nowego poziomu precyzji i jakości w dopasowaniu i wykończeniu. Firma połączyła specjalistów z dziedzin designu, rozwoju i produkcji, aby znaleźć sposoby na zwiększenie przyjemności z jazdy i posiadania nowej Mazdy 3.
Aby zminimalizować odstępy między panelami nadwozia i drzwiami, na przykład, badano wszystko, od sposobu przymocowania drzwi do tolerancji grubości farby na krawędziach paneli nadwozia. Dzięki świeżemu spojrzeniu na potencjał poprawy, Mazda była w stanie wyznaczyć surowe nowe cele. W rezultacie, odstępy między przednimi drzwiami a błotnikiem, które zazwyczaj są szersze niż inne, są mniejsze w nowej Mazdzie 3 niż w wielu pojazdach klasy premium.
Napięcie z rytmem
Podobnie jak jej rodzeństwo, nowa Mazda 3 zyskuje wyraźną twarz KODO, charakteryzującą się konturowaną kratką i rzeźbionym znakiem rozpoznawczym. Te ostatnie wypływają spod powiększonej wertykalnie kratki do reflektorów, które błyszczą jak oczy drapieżnika wpatrzone w przód. Mazda 3 otrzymała wyróżniający się projekt reflektorów. Ich smukły, ostry kształt oraz czysta struktura zostały osiągnięte dzięki umiejscowieniu sygnalizatorów kierunkowskazów na zewnątrz zespołu reflektorów. Składające się z diod LED, wewnętrznych soczewek i pierścienia prowadzącego światło, przyciągający wzrok sygnatur oświetleniowa nadaje „rażącą” obecność, która natychmiast mówi, że to Mazda.
KODO wyraźnie mówi o ruchu, co znajduje swoje odzwierciedlenie w nowej Mazdzie 3 w niezaprzeczalnie rytmicznym przepływie prostych, solidnych linii charakterystycznych. Rozciągają się one w tył od sygnatur skrzydeł i reflektorów wzdłuż boku samochodu, łącząc potężne błotniki, aby podkreślić zwinność pojazdu.
Nawet gdy stoi w miejscu, te kształty, wraz z optycznie niskim środkiem ciężkości, sugerują wrażenie zgromadzonej energii, budując oczekiwania co do wydajności samochodu. Powiększony rozstaw osi – o 60 mm dłuższy niż obecny model Mazdy 3 – pozwolił projektantom skrócić zwisy przednie i tylne dla bardziej potężnej, zainspirowanej KODO postawy, w procesie tworząc większą przestrzeń dla silnika i poprawiając bezpieczeństwo w razie wypadku.
Tylne partie Mazdy 3 z kolei są w wielu aspektach porównywalne z przednimi. Jak kratka, masywna tylna klapa wydaje się wystawać. Wcale nie mniej inspirujące niż reflektory, charakterystyczne światła tylne, które mają sportowe okrągłe pierścienie świateł i wysokiej jakości dwutonowe wykończenie wewnętrzne, najlepiej można opisać słowami „znikające w oddali”.
Ekstraordynaryjnie wymagający
Mówiąc o tym, z pewnością widz obserwator może odczuwać pilną potrzebę, aby zasiąść za kierownicą zupełnie nowej Mazdy 3. Zaspokojenie tej tęsknoty przyniesie pierwsze fizyczne spotkanie z samochodem – samo w sobie zaskakująco przyjemne doświadczenie. Ponieważ w zgodzie z ich skupieniem na jakości, deweloperzy szczegółowo analizowali, jak ludzie korzystają z drzwi, dostosowując zawiasy i moment bezwładności, aby operacja wydawała się jak najbardziej naturalna.
W konsekwencji, otwieranie i zamykanie drzwi nowej Mazdy 3 to wyjątkowo płynny, liniowy proces, bez zwykłego „ciężkiego” odczucia. Razem z uderzającym wyglądem, tego rodzaju niezwykła dokładność ożywia proces zbliżania się właścicieli do ich nowej Mazdy 3. Rozpoczyna się, gdy po raz pierwszy dostrzegają samochód. Czekaj, aż wejdą do środka.
Kolory SKYACTIV
Zupełnie nowa Mazda 3 dostępna jest w dziewięciu kolorach nadwozia, aby uczcić swoją obecność w odważnym świecie KODO. Należą do nich Soul Red Metallic, opracowany jako być może najbardziej emocjonalny czerwony kiedykolwiek, a także dwa zupełnie nowe kolory Mazdy: wyrafinowana ekspresja Titanium Flash i Deep Crystal Blue, odcień inspirowany mocą i prędkością błyskawicy przecinającej ciemne niebo. Nowa kompaktowa Mazda jest dostępna również w Blue Reflex, Snowflake White Pearl, Aluminium Metallic, Meteor Gray, Jet Black i Arctic White.
„W swojej istocie, KODO wyraża dynamiczny ruch w każdym detalu, maksymalizując wyjątkowy urok każdego modelu Mazdy. W stosunku do nowej Mazdy 3, KODO symbolizuje siłę designu, która rozbudza ogień w sercu przy pierwszym spojrzeniu, wzbudzając oczekiwania na ekscytujące nowe doświadczenia, które nadchodzą.” Koji Tabata, główny projektant nowej Mazdy 3
Komfort wnętrza
Jeśli nadwozie zupełnie nowej Mazdy 3 wzbudziło oczekiwania co do wnętrza, to wnętrze ma zamiar je przerosnąć. Otwórz drzwi i zobacz skrzynię skarbów wyrafinowanego komfortu i ergonomii, z uwodzącym urokiem powierzchni, które proszą się o dotyk, oraz wyrafinowaną czystością i spójną harmonią przestrzeni, która jest bardziej przyjazna dla ludzi niż kiedykolwiek wcześniej.
To pierwsze wrażenie z pewnością nie zawiedzie. Przeznaczone dla wszystkich nadchodzących Mazd, począwszy od nowej Mazdy 3, świeżo zachwycające wnętrze następnej generacji podąża za rewolucyjną nową koncepcją: podzieloną, ale jednocześnie jednoczącą. Konkretnie, kabina dzieli się na strefy, z przytulnym kokpitem, który wydaje się samowystarczalny w sposób, w jaki wszystko jest ułożone, aby promować doświadczenie jazdy, które jest tak bezpieczne, przyjemne i bezstresowe, jak to możliwe. Przestrzeń dla pasażerów natomiast oferuje uspokajającą, otwartą i przestronną atmosferę.
Skoncentrowana na kierowcy strefa kontrastuje z relatywnie niską deską rozdzielczą po stronie pasażera, która jednocześnie nadaje poczucie wolności i bezpieczeństwa. Asymetryczny środkowy panel wyznacza granicę między obiema strefami, określając ich właściwości. Jednak jednocześnie udaje mu się wprowadzić poczucie łączności, łącząc obie strefy w celu osiągnięcia równowagi między kierowcą a pasażerem, którzy mogą dzielić swoje doświadczenia: radość z jazdy lub relaksującą, bezpieczną przejażdżkę.
Typowo Zoom-Zoom, wszystkie formy w całej kabinie zwrócone są do przodu. Ich pochodzenie zdaje się przepływać przez wnętrze z teoretycznego punktu zniknięcia przed samochodem, intensyfikując poczucie ruchu i prędkości – nawet gdy nowa Mazda 3 stoi w miejscu.
Jednoczące perspektywy
Kabina na pewno jest odpowiednim słowem dla przestrzeni kierowcy. Jej silne linie i ergonomiczny układ umożliwiają kierowcom skupienie się na drodze bez wysiłku. Odpowiednio, najnowsza przyjazna kierowcy funkcja została zapożyczona z supersonicznych myśliwców. Jako jeden z pierwszych modeli w segmencie C, nowa Mazda 3 posiada nowy wyświetlacz przezierny o nazwie Active Driving Display. Wyświetla najważniejsze informacje dla kierowcy, takie jak prędkość i ostrzeżenia systemów aktywnego bezpieczeństwa, bezpośrednio w linii widzenia kierowcy.
Kierowcy najlepiej reagują, gdy są wygodnie, więc Mazda umiejscowiła kontrolki potrzebne do bezpośredniego sterowania pojazdem w taki sposób, aby zachować naturalne kąty i w ten sposób zrelaksowaną postawę. Czują się jak przedłużenie kończyn. Kierownica, na przykład, jest niższa niż w obecnym modelu i przybliża samochód do kierowcy, podczas gdy pedały są rozmieszczone symetrycznie po lewej i prawej stronie centralnej osi kierowcy w najbardziej optymalnych miejscach. Również dźwignia zmiany biegów pasuje jak ulał w dłoni. To wszystko przyczynia się do minimalizowania obciążenia kierowcy i tym samym zapobiegania zmęczeniu.
Jak wspomniano, pochylona kabina jest istotnym znakiem rozpoznawczym designu KODO, a słupki A w nowej Mazdzie 3 zostały przesunięte o 100 mm do tyłu. Jedną z zalet jest poprawiona widoczność do przodu i znakomite pole widzenia. Wraz z przestawionymi lusterkami bocznymi, to jeszcze bardziej zmniejsza potencjalne napięcie dla kierowcy, zwłaszcza na skrzyżowaniach i w zakrętach. Mazda nawet badała punkty wzroku, aby precyzyjnie dopasować kształt i grubość słupków A, aby nie miały przytłaczającego wpływu na pasażerów z przodu.
Czas na komfort
To jeden z przykładów, jak kompaktowy zewnętrzny wygląd KODO jest korzystny w środku: Zwiększona szerokość i rozstaw osi na nowej Mazdzie 3 – najdłuższym w segmencie – dały Mazdzie przestrzeń do działania. W związku z tym zarówno wersja hatchback, jak i sedan oferują najlepszą w swojej klasie przestronność ramion z przodu i z tyłu, a w przypadku przestrzeni na nogi są bliskie tym wartościom. Wnętrze jest zresztą większe i bardziej komfortowe niż jego poprzednik pod większości względów, od przestrzeni na stopy po przestrzeń na kolana i więcej. A Mazda zachowała wysokość głowy, mimo że całkowita wysokość samochodu zmniejszyła się o 25 mm, obniżając punkt biodrowy siedzeń.
Fotel kierowcy oferuje regulację przód-tył o 260 mm, 102° nachylenia oraz 56 mm regulacji w pionie, w tym dodatkowe 20 mm zakresu w dół dla wyższych kierowców. Mazda trzymała się fundamentów z siedzeniami, które otulają pasażerów, zapewniając naturalną pozycję z dobrą podporą i dużą stabilnością.
Wzmocnione oparcia siedzeń, które tłumią wibracje, mają wzmocnioną część na ramiona oraz większą poduszkę, w zestawieniu ze smukłą, dynamiczną formą, która współpracuje z czystym sportowym stylem wnętrza i solidnością. I ponieważ są jeszcze cieńsze niż wcześniej, z wklęsłymi wyżłobieniami z tyłu, pasażerowie tylni zyskują dodatkową przestrzeń na kolana. Jest więcej miejsca na stopy, ponieważ mocowania przednich siedzeń zostały przesunięte dalej od siebie. Rzeczywiście, druga linia siedzeń ma zdecydowanie mniej ograniczeń dzięki węższym zagłówkom z przodu i częścią na ramiona, większym tylnym oknom i tym, że pozycje siedzenia z tyłu są bliżej środka. Pasażerowie z tyłu zyskują po prostu lepszy widok na świat. A jeśli chodzi o tapicerkę, nowa Mazda 3 dostępna jest w wyborze czarnej skóry z czerwonym przeszyciem, zarówno osobno, jak i w połączeniu z jasnoskalną skórą oraz białym, szarym i czerwonym przeszyciem. Czarna tkanina jest również dostępna w różnych wzorach o metalicznym połysku.
Funkcjonalność w dobrym guście
W zgodzie z przestronnym efektem, strona pasażera z przodu podkreślona jest poziomą dekoracyjną płytą, która ma na celu „poszerzenie” przestrzeni. Wirtualne linie deski rozdzielczej rozciągają się przez harmonijne kratki wentylacyjne i uchwyty drzwiowe aż do słupków B, akcentując czystość i spójność designu kabiny. Środkowy panel również oferuje prosty, funkcjonalny układ. System klimatyzacji, który znajduje się poniżej centralnych otworów wentylacyjnych, charakteryzuje się smukłym, trójwymiarowym wyglądem z okrągłymi pokrętłami. Na szczycie deski rozdzielczej 7-calowy ekran dotykowy jest łatwo dostępny zarówno dla pasażera, jak i kierowcy, ale nie rozprasza tego drugiego podczas prowadzenia pojazdu.
Ogólnie rzecz biorąc, wykończenie wnętrza jest emocjonalne i stylowe, jednocześnie dodając pewnej logiki do kabiny – szczególnie w odniesieniu do różnych kontrolerów i obszarów wokół nich. Sportowy czarny kolor jako ton podstawowy jest wzmocniony kontrastami, które potęgują jakość wyglądu i odczucia, takimi jak zachęcający do entuzjazmu wygląd włókna węglowego lub skórzana kierownica w czarnym kolorze z dopasowaną dźwignią hamulca ręcznego, podłokietnikami i pokrowcem zmiany biegów. Takie kombinacje lub godne uwagi powierzchnie w czarnym pianie ustawione obok metalowych elementów w satynowym chromie nadają młodzieńczej elegancji.
Racjonalna, zrównoważona i jednocząca, nowa kabina Mazdy 3 to niezwykle dopracowane otoczenie, z dbałością o szczegóły, która jest równie skrupulatna jak wszędzie indziej. Z pewnością będzie to trudne do naśladowania.
Praktyczne przechowywanie
Hatchback czy sedan, bagażnik zupełnie nowej Mazdy 3 oferuje wygodny dostęp do dużych pojemności 350 i 419 litrów odpowiednio – w obu przypadkach więcej niż w obecnym modelu. Po złożeniu tylnych siedzeń hatchbacka, dostępne jest aż 1250 litrów przestrzeni ładunkowej. Z kolei sedan, którego otwarcie bagażnika zostało poszerzone o 100 mm, może pomieścić trzy walizki o wysokości 67 cm.
Zaprojektowane z myślą o różnych strefach wnętrza, różne możliwości przechowywania kabiny umożliwiają pasażerom, a szczególnie kierowcy, łatwy dostęp do przedmiotów z minimalnym ruchem oka. Z przodu, na przykład, znajduje się duża przestrzeń do przechowywania na dole środkowego panelu, kieszenie w drzwiach mieszczące butelki o pojemności 1 litra oraz uchwyt na okulary przeciwsłoneczne w konsoli sufitowej. Pasażerowie z przodu i z tyłu również dostają duże uchwyty na kubki w konsoli środkowej lub podłokietniku.
Łączność, funkcjonalność i wyposażenie
Tutaj zupełnie nowa Mazda 3 naprawdę zaczyna zdobywać twoje uznanie. W zgodzie z wymaganiami współczesnego świata, Mazda poczyniła znaczne kroki w kierunku uczynienia doświadczenia samochodowego kompletnym. Sposób, w jaki ludzie postrzegają swoje samochody, ma wkrótce ulec dramatycznej zmianie.
Fakt jest taki, że z wszystkimi dostępnymi obecnie funkcjami i możliwościami w pojazdach, kierowcy muszą radzić sobie z większą ilością informacji niż kiedykolwiek. To nie umknęło uwadze Mazdy, która zawsze stara się zapewnić jak najlepsze doświadczenie z jazdy. Deweloperzy firmy zrozumieli, że potrzebny był nowy koncept dla kokpitu samochodowego, aby kierowcy mogli bezpiecznie przyswajać wszystkie te dane i w pełni wykorzystać coraz bardziej zaawansowane systemy pokładowe.
Łagodzenie napięcia
Celem Mazdy jest: uczynić interaktywność i łączność w kabinie bardziej zaawansowanymi niż kiedykolwiek, ale jednocześnie tak łatwymi w użytkowaniu – i bezpiecznymi w użyciu – jak to możliwe. Przy tym, projektanci firmy dążyli do zminimalizowania niebezpieczeństwa, które wynika z nieuwagi na drodze, rozproszeń i fizycznego stresu. To, co wymyślili, to nowy interfejs człowiek-maszyna (HMI) dla nowej Mazdy 3, charakteryzujący się innowacyjnym zestawem wyświetlaczy i kontrolerów.
Najważniejsze informacje są umiejscowione w taki sposób, aby kierowca mógł je odczytać przy minimalnym ruchu oka. Tak jak oddzielne przestrzenie dla kierowcy i pasażera opisane w rozdziale 4, ten koncept odróżnia strefę bezpiecznej jazdy od strefy infotainment. Różne kontrolki również podążają za tym modelem, z konsekwentnym designem i układem dla każdej strefy, aby odróżnić ich odpowiednie cele.
Mazda opracowała intuicyjne modele myślowe odzwierciedlające, jak użytkownicy oczekują, aby systemy sterowania i wyświetlania działały, aby stworzyć środowisko, które umożliwia kierowcom ocenę sytuacji i działanie bez wahania. Kokpit zaprojektowano zatem w taki sposób, aby umożliwić dokładne reakcje przy minimalnym wysiłku energetycznym i bez zbędnych ruchów, pozwalając kierowcy utrzymać stabilną postawę, pozostając jednocześnie zrelaksowanym i czujnym nawet podczas długich podróży.
Nic dziwnego, że najczęściej używane kontrolki i przełączniki, w tym te potrzebne do regulacji operacji jazdy, można znaleźć na kierownicy. Te dla funkcji infotainment z kolei są umieszczone w innych miejscach.
Pożegnanie z zamieszaniem
Realne informacje o jeździe, takie jak prędkość, wskazania systemu nawigacji i status aktywnych systemów bezpieczeństwa i-ACTIVESENSE, w tym ostrzeżenia, są wyświetlane na Active Driving Display. Jako jeden z pierwszych pojazdów w tym segmencie z takim wyświetlaczem przeziernym, używa on przezroczystego panelu zamontowanego na desce rozdzielczej nad zestawem wskaźników. System, który automatycznie dostosowuje się do ambientowego światła, projekuje informacje z punktem skupienia około 1,5 m przed punktem wzroku kierowcy, minimalizując regulację ogniskową i ruchy oka. Aby uniknąć zamieszania, na Active Driving Display jednocześnie wyświetlane są tylko trzy elementy. Najważniejszy z nich jest zawsze na górze, zmieniając się zgodnie z priorytetem. Na przykład, pilne ostrzeżenie o aktywnym bezpieczeństwie natychmiast zastępuje jakiekolwiek informacje na czołowej pozycji – powiedzmy prędkość pojazdu – ponownie zmieniając się, gdy niebezpieczeństwo zniknie.
Wszystkie pozostałe informacje związane z kierowcą można znaleźć na desce rozdzielczej, która została całkowicie przeprojektowana dla nowej Mazdy 3. Charakteryzuje się centrowanym analogowym obrotomierzem z cyfrowym prędkościomierzem po bokach, który otaczają dwa wyświetlacze w kształcie skrzydeł. Pokazują one informacje statusowe, takie jak temperatura, poziom paliwa, informacje o zmianie biegów i liczniki przebiegu.
Informacje związane z komunikacją i rozrywką (z obszaru infotainment) pojawiają się na nowym 7-calowym wyświetlaczu, który można obsługiwać za pomocą ekranu dotykowego, poleceń głosowych lub nowego pokrętła obrotowego. Umieszczony na desce rozdzielczej powyżej środkowego panelu, kąt widzenia w dół dla kierowcy został zmniejszony z 28° w obecnym modelu do 16° w nowej Mazdzie 3. Tak więc wyświetlacz jest mniej rozpraszający dla kierowcy i łatwiejszy do dostrzegania i używania dla pasażera z przodu. Niezależnie od tego, czy ustawiasz miejsce docelowe w systemie nawigacyjnym, szukasz muzyki do odtwarzania w systemie BOSE® premium surround sound, sprawdzasz e-maile czy przeglądasz najnowsze posty na Facebooku, droga od „domu” do żądanej operacji jest krótsza niż kiedykolwiek. Użytkownicy mogą również ustawiać skróty do swoich ulubionych funkcji. W każdym przypadku na ekranie wyświetla się tylko „7 plus/minus 2” elementów na raz – maksymalnie, co ludzie są w stanie przyswoić jednocześnie według psychologów.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
Mazda również przekształciła pokrętło obrotowe położone na konsoli środkowej, aby poprawić „ślepe” działanie funkcji infotainment. Jest teraz umieszczone w taki sposób, że kierowca musi jedynie oderwać jedną rękę od kierownicy i chwycić pokrętło w naturalny, bezwysiłkowy sposób, bez zmiany postawy.
Nowe pokrętło otaczają pięć przycisków – jeden na każdy palec – każdy odpowiadający konkretnej funkcji: system nawigacji, „dom”, i system audio w środku z „powrotem” i „ulubionymi” po bokach. Obok pokrętła znajduje się także pokrętło głośności. Wszystkie kontrolki można wygodnie i dogodnie obsługiwać z łokciem opartym na konsoli środkowej.
Polecenie głosowe jest kolejną bezpieczną i ergonomiczną alternatywą dla funkcji infotainment, takich jak przełączanie menu i wybieranie stacji radiowych, a także odtwarzanie/pauza/skok lub powiększanie i pomniejszanie mapy trasy. A przy połączeniu ze smartfonem lub urządzeniem muzycznym, pasażerowie mogą przeszukiwać muzykę oraz nazwy kontaktów lub wprowadzać adresy do systemu nawigacyjnego za pomocą głosu.
Nieprzerwana łączność
Technologie mobilne, takie jak smartfony, nieodwracalnie zmieniły styl życia. Media społecznościowe także przekształciły sposób, w jaki ludzie postrzegają i doświadczają kultury. Mazda wprowadziła tę rzeczywistość do samochodu z nowym konceptem mobilnej łączności, który został wprowadzony w nowej Mazdzie 3.
System w pojeździe rozszerza funkcje już dostępne w Mazdach, takie jak Bluetooth®, e-mail, SMS i nawigacja, dodając zupełnie nową skalę połączonej wygody. Korzystając ze smartfona podłączonego do systemu Mazdy 3 przez Bluetooth® lub USB, pasażerowie Mazdy 3 mają bezpieczny i łatwy dostęp w czasie rzeczywistym za pośrednictwem 7-calowego wyświetlacza do usług infotainment z AhaTM. Oferuje szeroki i rosnący zakres treści mobilnych oraz usług mediów społecznościowych, w tym dziesiątki tysięcy internetowych stacji radiowych, aktualności, audiobooki i więcej.
Słuchaj najnowszych tweetów lub postów na Facebooku, korzystając z funkcji odczytu tekstu na głos, odpowiadając za pomocą „lubię to” lub publikując wiadomości audio z funkcją „krzyknij”. Lub wysyłaj i odbieraj wiadomości e-mail oraz SMS z identyfikatorem nadawcy na wyświetlaczu. Odczyt działa także tutaj, podobnie jak funkcje edycji i odpowiedzi na ekranie. System łączności wspiera także odtwarzanie z innych podłączonych urządzeń mobilnych i działa w 25 językach dla audio i 38 dla tekstu. Podłączenie jest proste za pośrednictwem zewnętrznego huba, który obejmuje porty USB i AUX oraz slot na kartę SD do systemu nawigacji. Hub jest wygodnie umiejscowiony na centralnym panelu lub, w modelach z odtwarzaczem CD, w skrzynce z tyłu konsoli środkowej. Tak czy inaczej, dostępne są przestrzenie do przechowywania dla mobilnych urządzeń.
Koncept mobilnej łączności Mazdy oferuje również szereg informacji o pojeździe za pośrednictwem własnych aplikacji Mazdy, w tym przypomnienia i ostrzeżenia dotyczące konserwacji oraz wyświetlacz Eco. Pokazuje status i wskaźniki aktywności systemu regeneracji energii hamowania i systemu i-stop, umożliwiając kierowcom śledzenie zmian i historii.
W zgodzie z dzisiejszym dniem
Rozszerzając doświadczenia z jazdy, Mazda teraz łączy kierowcę, pasażerów i samochód z dzisiejszym interaktywnym światem – bezpiecznie i efektywnie. Jednocześnie łączy również pasażerów z nową Mazdą 3, wzmacniając rosnącą więź między człowiekiem a maszyną. I to nie jedyny sposób, w jaki Mazda wprowadza swoje charakterystyczne uczucie Jinba-Ittai, czyli „konia i jeźdźca jako jedność” na wyższy poziom w swoim najnowszym kompakcie.
AhaTM: „Jedna platforma treści”
AhaTM to oparte na chmurze połączenie internetowe klasy motoryzacyjnej. Dostępne po raz pierwszy w Mazdzie z zupełnie nową Mazdą 3, AhaTM zostało zaprojektowane, aby zapewnić jedną punkt integracji przynoszącą szeroki zakres bezpłatnych internetowych treści infotainment bezpiecznie do pojazdu.
Korzystając z formatu audio przypominającego radio, koncepcja AhaTM ma na celu uprościć korzystanie z tych treści, aby były tak łatwe w użyciu jak radio samochodowe, a tym samym zapewnić infotainment internetowy w sposób odpowiedni do bezpiecznego użytkowania w środowisku pojazdu. AhaTM pozwala użytkownikowi uzyskać dostęp do ulubionych treści internetowych na ich telefonie, a następnie bezproblemowo integrować to doświadczenie w swoim samochodzie. AhaTM jest dostępne w nowej Mazdzie 3 za pośrednictwem bezpłatnej aplikacji na smartfon i obejmuje większość Europy.
Bezpłatne treści obejmują obecnie ponad 30 000 stacji, w tym radio, podcasty, media społecznościowe, audiobooki, spersonalizowane usługi lokalizacyjne i inne. Usługi wciąż się rozwijają. A ponieważ wszystkie aktualizacje systemu odbywają się przez chmurę, platforma jest przyszłościowa, utrzymując rzeczy tak proste, jak to możliwe po stronie samochodu i użytkownika.
System nawigacji w Mazdzie 3
Dzięki różnym funkcjom komfortu i wygody, system nawigacji w nowej Mazdzie 3 pomaga kierowcom dotrzeć do celów bezpiecznie, mniej stresując i lepiej poinformowanym.
Kluczowe funkcje obejmują:
- Bezpieczniejsza, łatwiejsza i bardziej relaksująca jazda dla kierowcy, ponieważ kierunki nawigacji są wyświetlane na Active Driving Display oraz na wyświetlaczu centralnym.
- Informacje w czasie rzeczywistym za pomocą RDS-TMC wraz z nagromadzonymi danymi o zatorach (przechowywanymi wraz z mapami) i najnowszymi informacjami o ruchu drogowym, aby dostarczyć najdokładniejsze obliczenia trasy.
- Wyszukiwanie miejsc docelowych, a także stacji paliw, punktów zainteresowania i prognoz pogody:
- uzyskuje dostęp do aktualnych cen paliw online, umożliwiając kierowcom wybór stacji paliw jako miejsc docelowych
- wyświetla najnowsze informacje o pogodzie online i prognozy dla dowolnego miejsca wzdłuż trasy
- wyszukiwanie miejsc docelowych również możliwe przez internet za pośrednictwem smartfona lub ustawianie miejsc docelowych z telefonu kontaktowego
- Dostępny w całej Europie z danymi mapowymi na karcie SD systemu nawigacji, w tym:
- trzy lata bezpłatnych aktualizacji (mapy i kierunki) przenoszone przez kartę SD
- wsparcie dla 18 języków audio i 26 języków tekstowych
Premium surround sound od Bose®
Opracowany wspólnie z BOSE® specjalnie dla nowej Mazdy 3, nowy 9-głośnikowy system dźwiękowy premium BOSE® zawiera najnowszą technologię odtwarzania i, oczywiście, dużą moc. Niezrównany jak technologia SKYACTIV Mazdy 3, system ten posiada najnowocześniejsze funkcje audio, a jednocześnie waży o 20 procent mniej i jest bardziej energooszczędny niż jego poprzednik. Na przykład, ponieważ wzmacniacz generuje mniej ciepła, nie ma potrzeby stosowania dużych metalowych radiatorów. Tak więc jest lżejszy i mniejszy, ale bez kompromisów w wydajności.
System audio wykorzystuje przetwarzanie sygnału cyfrowego Centerpoint® 2, które analizuje częstotliwość źródła dźwięku, aby dostarczyć bogate, wirtualne wielokanałowe doświadczenie przestrzenne, nawet z plików MP3 i innych skompresowanych plików lub radia i treści audio dostępnych za pośrednictwem wprowadzonego nowego systemu mobilnej łączności. Mazda 3 jest debiutem dla Centerpoint® 2 w segmencie C. Technologia kompensacji hałasu AudioPilot® 2 z kolei rekompensuje efekty dźwięków z nawierzchni drogowych, zmiany prędkości, a nawet otwartego okna. Wykorzystuje mikrofon w kabinie do monitorowania hałasu otoczenia, automatycznie dostosowując sygnał muzyczny – pozwalając kierowcy skoncentrować się na drodze.
Napędy
Otwórz drzwi zupełnie nowej Mazdy 3, a coś ekscytującego się wydarzy. Zaczyna się budzić. Usiądź za kierownicą i poczuj puls przy pulsującej czerwonej obwódce zestawu wskaźników. Uruchom silnik i zobacz, jak igła włącza się razem z wskaźnikami i innymi instrumentami. Następnie aktywny wyświetlacz kierowcy unosi się na swoje miejsce, kończąc sekwencję uruchamiania. Zupełnie nowa Mazda 3 jest gotowa. Nadszedł czas na przygodę.
Wyrusz w drogę i napotkaj kolejną miłą niespodziankę: odkrywanie, jak nowa Mazda 3 odpowiada na wkład nóg kierowcy na pedale przyspieszenia. Z całkowitą precyzją, dzięki ulepszonej kontroli pedału gazu. Umożliwia to kierowcy dostosowanie nacisku do dokładnie pożądanej akcji przyspieszenia, co także poprawia kontrolę nad redukcją biegów automatycznej skrzyni biegów. A z ulepszonym dźwiękiem silnika zsynchronizowanym z wejściem na pedale, kierowca natychmiast spotyka zadowalający hałas, aby dopasować zwinne reakcje na gaz. To spełniające doświadczenie, gdy można tak szybko „poznać” i opanować samochód.
Satysfakcjonująca kontrola
Pod maską do wyboru są trzy naturalnie ssące jednostki napędowe benzynowe oraz jedna turbodiesel. Te pierwsze to zupełnie nowa jednostka SKYACTIV-G 1.5, wyjątkowo efektywny i oszczędny silnik, potrzebujący jedynie 5,0 l/100 km paliwa (cykl łączony) w połączeniu z sześciobiegową skrzynią SKYACTIV-MT. To dobre dla emisji CO2 wynoszącej 118 g/km – 18-procentowa poprawa w porównaniu do zastępowanego silnika MZR o pojemności 1,6 litra, dzięki unikalnym właściwościom SKYACTIV-G. Do takich należy jego lekka konstrukcja, wyjątkowo wysoki współczynnik sprężania 14:1, kolektor wydechowy 4-2-1 oraz system i-stop, system zatrzymywania silnika Mazdy, który jest standardowym wyposażeniem w nowej Mazdzie 3.
Jednocześnie SKYACTIV-G 1.5 wytwarza więcej momentu obrotowego (150 Nm @ 4000 rpm) niż aktualny silnik 1.6, co pozwala mu na płynniejsze i wcześniejsze dostarczanie momentu w zakresie obrotów. Przy konkurencyjnej mocy 74 kW / 100 KM przy 6,000 rpm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,7 sekundy z maksymalną prędkością 185 km/h.
Nowa Mazda 3 dostępna jest również z silnikiem SKYACTIV-G 2.0 w dwóch wersjach. Wersja o wysokiej mocy generuje 121 kW / 165 KM przy 6,000 rpm i 210 Nm przy 4,000 rpm. Dostępna dla hatchbacka z ręczną zmianą biegów oraz systemem i-ELOOP, unikalnym systemem regeneracji energii hamowania Mazdy, przyspiesza kompakt z miejsca do 100 km/h w 8,2 sekundy z prędkością maksymalną 210 km/h. Przy 5,8 l/100 km i 135 g/km, zużycie paliwa i emisje CO2 są bardzo przyzwoite jak na takie osiągi – i o 14 procent lepsze niż jego poprzednik 2.0 MZR DISI i-stop, mimo że generuje o 10 procent więcej mocy i momentu.
Moc do biegu