MAZDA 3 MPS / MAZDASPEED3 2009-2013

MAZDA 3 MPS / MAZDASPEED3 2009-2013

Przejdź do galerii zdjęćMAZDA 3 MPS / MAZDASPEED3 2009-2013

W niektórych rynkach był znany jako Mazda 3 MPS, podczas gdy inni klienci otrzymywali go pod nazwą Mazdaspeed.

Niezależnie od nazwy, efekt był ten sam: gorący hatchback tak mocny, że wymagał umiejętności do prowadzenia. Jednak w odpowiednich rękach okazał się doskonałym pojazdem do codziennych zakupów, wydarzeń typu cars & coffee czy nawet wyścigów.

Na pierwszy rzut oka, wydawał się zwykłą Mazdą 3 z ładniejszym zestawem 18-calowych felg aluminiowych. Jednak wytrawne oko mogło zauważyć, że maska była inna i miała wlot powietrza dla intercoolera. Inne subtelne detale to czarna metaliczna siatka w obu kratkach zamontowanych powyżej i poniżej zderzaka. Ostatnim, ale nie mniej istotnym elementem były bi-ksenonowe reflektory, które różniły się od reszty gamy Mazdy 3. Na koniec, tylny spojler dodał charakteru górnej części tylnej klapy, a LED-owe światła tylne miały wewnętrzną soczewkę, która nadawała autu sportowego wyglądu.

Wnętrze koncentrowało się na komforcie i sportowym charakterze. Z przodu, wysoko profilowane fotele kubełkowe zapewniały doskonałe wsparcie podczas mańewrów na dużych prędkościach. Przed kierowcą znajdował się zestaw wskaźników z analogowymi tarczami w stylu lornetki, z dużym obrotomierzem i prędkościomierzem. Nad centralnym panelem, na desce rozdzielczej, Mazda zamontowała mały wyświetlacz do systemu infotainment i nawigacji. Dodatkowe detale, takie jak aluminiowe pedały, srebrne wykończenia na konsoli centralnej i drzwiach, podkreślały sportowy charakter auta.

Ale prawdziwe cuda działy się pod karoserią. Silnik benzynowy o pojemności 2,3 litra z turbodoładowaniem przekazywał całą moc na przednie koła za pomocą samoblokującego się dyferencjału, który był dość sztywny w działaniu, co powodowało typowe dla MPS zjawisko przeciążeń skrętnych. Jednak po opanowaniu tej kwestii, kierowca mógł cieszyć się doskonałym prowadzeniem auta dzięki niezależnemu zawieszeniu w każdym rogu.

Następna generacja Mazdy 3 MPS to jeden z najsilniejszych kompaktowych samochodów z napędem na przednie koła na świecie. Bazując na zupełnie nowej Mazdzie 3 w nadwoziu hatchback, podnosi ją na nowe wyżyny radości z jazdy dzięki zaktualizowanemu silnikowi MZR 2.3-litra DISI turbo, zwiększonej sztywności nadwozia oraz rozwiniętemu zawieszeniu. Do tego dodaje ekskluzywne elementy designu i materiały, tworząc flagowy model kompaktowy nowej generacji, który jest jeszcze bardziej przyjemny w użytkowaniu i prowadzeniu niż obecny model.

Oprócz wysokiego poziomu osiągów – jednego z najlepszych w swojej kategorii – zupełnie nowa Mazda 3 MPS została opracowana zgodnie z długoterminową wizją Mazdy dotyczącą rozwoju technologii. Zaawansowane technologie silników i katalizatorów Mazdy oznaczają, że nowy model ma zoptymalizowane osiągi, zużywa mniej paliwa i ma czystsze emisje niż poprzedni model Mazdy 3 MPS.

Design – Bardziej Ekspresyjny i Dynamiczny Wygląd

Temat projektowania nowej Mazdy 3 poprosił zespół deweloperski o rozwinięcie wizualnej tożsamości modelu, aby stworzyć sportowy, bardziej agresywny wygląd. Końcowy efekt to bardziej emocjonalnie przyciągający projekt, który wynosi sportową, zwiną naturę zupełnie nowej Mazdy 3 hatchback na nowy poziom sportowej elegancji.

Design Zewnętrzny

Przód

Nowe wloty powietrza dla intercoolera wprowadzono do centralnej części maski nowej Mazdy 3 MPS, sugerując ukrytą moc. Projekt błotników i zderzaka przedniego są ekskluzywne dla MPS, podczas gdy subtelne intonacje dodane do powierzchni i linii charakterystycznych nadają zewnętrzu ekspresyjny i dynamiczny rys. Grille i dolne sekcje zderzaka pokryte są czarnym metalicznym lakierem. Otaczają je cylindryczne reflektory bi-xenonowe oraz okrągłe lampy przeciwmgłowe, podkreślające premium charakter pojazdu (standard lub opcja, w zależności od rynku).

Silhueta i Tył

Z boku subtelne linie charakterystyczne w kształcie klina oraz zakrzywione linie podkreślają sportowy, niski środek ciężkości samochodu. Widok z tyłu prezentuje duży unoszący się spojler (w zależności od rynku), który równoważy ciasny wygląd zaczynający się od nowego przodu i dodaje agresywnego wizerunku kompaktowego pojazdu. Lampy tylne LED mają wewnętrzną soczewkę, która tworzy wrażenie większej przezroczystości, gdy lampy są wyłączone.

Jedna z najlepszych w segmencie pod względem aerodynamiki

Nowa Mazda 3 MPS ma zewnętrzny design, który kontynuuje najlepsze osiągi aerodynamiczne obecnego modelu. Rozpoczynając od nowej Mazdy 3 w wersji hatchback, która ma jeden z najniższych współczynników oporu w segmencie, deweloperzy MPS dodali szereg cech zewnętrznych zoptymalizowanych pod kątem efektywności aerodynamicznej. Należą do nich duże przednie i tylne zderzaki, duży unoszący się spojler dachowy i przedni spojler dolny. Efektem jest wydajność aerodynamiczna, która zapewnia stabilność i łatwość w kontrolowaniu podczas jazdy na wprost, zmiany pasów lub wyprzedzania innych pojazdów przy dużych prędkościach. Kształt słupków A i lusterek bocznych również zaprojektowano z myślą o efektywności aerodynamicznej, podczas gdy zwiększona sztywność wokół framug drzwiowych poprawia uszczelnienie drzwi, aby zredukować hałas wiatru.

Koła i opony

Mazda wprowadza zupełnie nowe, 18-calowe (18 x 7.5J) felgi aluminiowe zaprojektowane wyłącznie dla Mazdy 3 MPS, korzystające z tej samej tematyki designu co felgi Mazdy RX-8. Mają one mocną, trójwymiarową formę, która sprawia, że samochód wydaje się zwinny i agresywny, gdy jest widziany z boku.

Wnętrze

Obszar przednich siedzeń

Deska rozdzielcza nowej Mazdy 3 MPS została zaprojektowana tak, aby nadawała przestronność z przodu. Łączy się to z dużą konsolą środkową i cockpitem skierowanym ku kierowcy, który ma odpowiednie poczucie wygody. Dokładne obliczenia zastosowano w projektowaniu nachylenia konsoli środkowej oraz w umiejscowieniu dźwigni zmiany biegów bliżej kierowcy.

Nowy wskaźnik ciśnienia doładowania

Bezramkowy, niezależny prędkościomierz i obrotomierz wyrażają sportowość przez swój design. Obrotomierz ma czerwone logo MPS oraz wskazówkę, która przemieszcza się w zakresie 260 stopni, w porównaniu do 190 stopni w innych modelach Mazdy 3. Zestaw wskaźników dla zupełnie nowej MPS zawiera również wskaźnik ciśnienia doładowania LED umieszczony między wskaźnikami, co potęguje wrażenie wysokich osiągów samochodu.

Pół-foteliki przednie

Nowa MPS oferuje pół-foteliki przednie, które zapewniają doskonałe dopasowanie oraz wyjątkowe wsparcie dla tułowia i ud – to prawdziwy must-have w tak sportowym samochodzie. Przednia krawędź siedzisk została powiększona, aby poprawić dopasowanie pod udami, a długość oparcia zwiększona w celu zapewnienia lepszego wsparcia. Tapicerka MPS ma ekskluzywny czarny kolor bazowy z czerwonym wzorem graficznym oraz czerwonymi przeszyciami.

Materiały i kolor

Deweloperzy starannie dobierali materiały i wykończenia powierzchni we wnętrzu, które będą ekscytować kierowców i pasażerów za każdym razem, gdy zajmą miejsce w samochodzie. Czerń jest kolorem przewodnim zastosowanym w całym wnętrzu, a siedzenia i tkanina wykończeniowa mają organiczny czerwony wzór graficzny. Ten ekskluzywny design MPS rozprowadzony jest po całym wnętrzu, a czerwone przeszycia wzmacniają sportowy charakter wnętrza na kierownicy, siedzeniach, panelach drzwiowych, osłonie dźwigni zmiany biegów i centralnym podłokietniku.

Napęd – Ekscytująca Jazda i Zgodność z Euro Etap V

Moc i łatwość kontrolowania charakterystyki momentu obrotowego nowego silnika benzynowego turbo Mazdy 3 MPS połączone są z zoptymalizowanym przełożeniem, które zapewnia płynne działanie zmiany biegów podczas sportowej jazdy. To zostało dopasowane do sztywniejszego nadwozia, systemu zawieszenia o większej sile tłumienia, elektro-hydraulicznego wspomagania kierownicy (EHPAS), a także specjalnie dostosowanych hamulców. Razem tworzą one pakiet wysokich osiągów z precyzyjnym, kontrolowalnym prowadzeniem i mocnym hamowaniem, co zapewnia przyjemność z jazdy na co dzień.

Silnik – technologia DISI wysokich osiągów

Nowa Mazda 3 MPS napędzana jest silnikiem MZR 2.3L DISI Turbo, wysokowydajnym silnikiem benzynowym o układzie 4-cylindrowym. Ten uznawany silnik został dodatkowo udoskonalony i teraz osiąga maksymalną moc 191 kW/260 PS przy 5,500 rpm oraz ten sam hojną maksymalny moment obrotowy 380 Nm przy 3,000 rpm, co obecny model. To reprezentuje jeden z najwyższych poziomów wydajności na świecie w sporcie kompaktowym z przednim napędem.

Kompakt o wysokich osiągach

Połączenie bezpośredniego wtrysku z turbosprężarką pozwala silnikowi osiągnąć osiągi porównywalne z większym silnikiem o większej pojemności. Utrzymanie odpowiedniej równowagi między lekkością a wysoką sztywnością dzięki skutecznemu wykorzystaniu blachy stalowej o wysokiej wytrzymałości – w tym stali ultra wysokiej wytrzymałości 1,480 MPa – oznacza, że nowa nadwozie MPS łatwo wspiera maksymalną prędkość 250 km/h i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,1 sekund.

Zmniejszone zużycie paliwa i Euro Etap V

Nowa Mazda 3 MPS osiąga również zaskakująco dobre wyniki środowiskowe i efektywność paliwową jak na samochód o takiej mocy. Zoptymalizowana aerodynamika pomaga zmniejszyć zużycie paliwa z 9,7L/100 km w poprzednim modelu do 9,2L/100 km w nowej Mazdzie 3 MPS. Wprowadzono także najszybszy na świecie katalizator z technologią nanotechnologii, który reaguje pod podłogą, co zapewnia czystsze emisje i zgodność z Euro Etap V.

Wysoki moment obrotowy z bezpośredniego wtrysku

Ciepło utajone generowane przez MZR 2.3L Turbo, gdy atomizowane paliwo jest bezpośrednio wtryskiwane do cylindra pod ciśnieniem do 11,5 MPa, obniża temperaturę w komorze spalania (efekt chłodzenia w cylindrze) i poprawia efektywność ładowania mieszanki powietrze-paliwo. W porównaniu z silnikami turbo wtryskującymi paliwo przez normalne porty dolotowe, to podejście zwiększa moment obrotowy nowej Mazdy 3 MPS o około 10 procent w okolicy 3,000 rpm. To realizuje gładki, płaski profil momentu obrotowego z dużą mocą, którą łatwo kontrolować za pomocą turbosprężarki o pojedynczym zakresie. Intercooler ma ten sam rozmiar co w poprzednim modelu, ale nowy wlot powietrza zamontowany na masce dostarcza chłodne powietrze, które lepiej zapewnia stabilną wydajność chłodzenia.

Zaawansowane zarządzanie momentem obrotowym

Sztywność lewych i prawych wałów napędowych jest zoptymalizowana, aby zminimalizować skręt momentu obrotowego. Optymalizacje silnika pomagają uczynić ten potężny pojazd z napędem na przednie koła łatwiejszym do prowadzenia podczas sportowej jazdy. Te środki obejmują kontrolę objętości powietrza i ciśnienia doładowania, które tłumią nagłe szczyty momentu obrotowego w celu uzyskania płynniejszej, bardziej liniowej charakterystyki momentu obrotowego oraz czujniki kąta kierownicy (wszystkie biegi).

6-biegowa skrzynia manualna

Skrzynia biegów nowej Mazdy 3 MPS wykorzystuje kompaktowy, trójwałowy design, który utrzymuje całkowitą długość na tym samym poziomie co 5-biegowa skrzynia manualna. Używa szerokiego ustawienia przełożenia, które w pełni wykorzystuje szeroki zakres momentu obrotowego silnika DISI Turbo, z szóstym biegiem, który przyczynia się do cichszej jazdy i poprawionej efektywności paliwowej przy dużych prędkościach. Każde przełożenie jest ustawione na wyższy całkowity przełożony bieg niż w poprzednim modelu. Szczególnie istotne jest naturalne odczucie zmiany biegów pomiędzy pierwszym a drugim biegiem, gdy samochód przyspiesza, a także płynność kolejnych zmian biegów podczas przyspieszania.

Synchronizatory potrójne dla pierwszego, drugiego i trzeciego biegu oraz synchronizator podwójny dla czwartego biegu optymalizują ilość siły potrzebnej do zmiany biegów i ustalają odpowiednią równowagę między krótkim, responsywnym skokiem a przyjemnym odczuciem działania zmiany biegów. Ponadto skrzynia biegów używa płynu o niskiej lepkości, co znacznie zmniejsza wysiłek wymagany do zmiany biegów, gdy silnik jest zimny.

Podwozie – Bezpieczne i Przewidywalne

Wysoka sztywność nadwozia i specjalnie dostosowane zawieszenie

Oparte na bardzo sztywnym nadwoziu Mazdy 3 w wersji 5-drzwiowej, zupełnie nowa wersja MPS dodaje wzmocnienia wewnątrz przodu, aby wzmocnić połączenia między tylnymi wieżami zawieszenia a tylną podłogą, oraz wprowadza dużą belkę tunelową. Te oraz inne lokalne wzmocnienia skutecznie zwiększają sztywność nadwozia i znacznie poprawiają dynamikę nowego modelu.

System zawieszenia

Wartości sprężyn dla przedniego zawieszenia McPhersona i tylnego zawieszenia wielowahaczowego są zmieniane specjalnie dla MPS. Specjalne dostosowanie wspiera wysoką moc MPS i zapewnia satysfakcjonujące osiągi podczas jazdy, a także wprowadzenie większych stabilizatorów niż w nowym modelu Mazdy 3, oraz zwiększona rozpiętość uchwytów stabilizatorów, aby osiągnąć lepszą liniowość przechyłów. Specjalne tłumiki dla MPS zwiększają siłę tłumienia i w połączeniu ze sprężynami i stabilizatorami uzyskują wyższą sztywność przechyłów niż w modelu bazowym.

Nowo opracowane opony

Opony Dunlop 225/40R18 dla MPS są szersze niż w poprzednim modelu. Poprawiając przyczepność opon, sztywność ich boków oraz siłę tłumienia – wraz z systemami, które odbierają sygnały z opon, w tym sztywnością nadwozia, sztywnością zawieszenia oraz sztywnością wsparcia kierownicy – nowa Mazda 3 MPS zapewnia reakcję z bardziej bezpośrednim odczuciem i silniejszym poczuciem jedności między kierowcą a samochodem. Efekt to sportowa jazda, która jest bardziej precyzyjna niż w poprzednim modelu, nawet przy dużych prędkościach. Zapewnia lepszą reakcję, większą stabilność oraz bardziej płynny przejazd z mniejszymi nierównościami, nawet przy wchodzeniu w ostre zakręty czy pokonywaniu falistej nawierzchni. Aby to zapewnić, przeprowadzono obszerne jazdy testowe z dużymi prędkościami na torze Nürburgring w Niemczech.

Aktualizacje układu kierowniczego i EHPAS

Nowa Mazda 3 MPS korzysta teraz z trzech wyjątkowo sztywnych poduszek mocujących układ kierowniczy zamiast dwóch, które były używane w poprzednim modelu. System posiada również elektro-hydrauliczne wspomaganie kierownicy (EHPAS), które dostosowuje kontrolę w zależności od prędkości pojazdu i kąta kierownicy, aby zapewnić precyzyjną, solidną reakcję, co prowadzi do doskonałego odczucia w działaniu kierownicy. Kontrola ustawiona jest na dokładniejszą reakcję na prędkość pojazdu, co zapewnia lżejsze odczucie przy wolniejszych prędkościach i mocniejsze, budzące zaufanie odczucie przy wyższych prędkościach. Kierowanie jest bezpośrednie i ostre już przy 2,7 obrotu z blokady do blokady.

Mocne hamulce i nowa elektroniczna pomoc hamulcowa

Duże, 320 mm wentylowane tarcze hamulcowe z przodu oraz 280 mm stałe tarcze z tyłu łączą się z podwójnym boosterem hamulcowym o średnicy 8+9 cali i dużym cylindrze głównym o średnicy 1 cala, co zapewnia potężne i stabilne hamowanie. Elektroniczna pomoc hamulcowa zastępuje poprzedni system mechaniczny, a ABS na 4 koła oraz DSC są standardowym wyposażeniem.

Wymiary Mazdy 3 MPS i specyfikacje dla UE

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.