Mazda 5, która zadebiutowała w 2008 roku, nie była niczym nadzwyczajnym, ale zdecydowanie spełniała swoje zadanie. Większość użytkowników, którzy mieli okazję nią jeździć, twierdzi, że to jeden z najprzyjemniejszych minivanów do prowadzenia!
Jak można się spodziewać, minivan nie był zaprojektowany z myślą o szybkości. Jednak Mazda 5 również nie była wolna. Zwinny pojazd napędzany silnikiem DURATEC o pojemności 2.3 litra – silnikiem Forda – generował 153 KM i 148 Nm momentu obrotowego. Silnik był połączony zarówno z automatyczną, jak i manualną skrzynią biegów. Mazda 5 korzystała z systemu napędu na przednie koła.
Samochód charakteryzował się bardzo dobrą obsługą, niewielkim podsterownością i zaskakująco dobrze radził sobie na zakrętach, jak na minivan.
Wnętrze było proste i schludne, z intuicyjnie rozmieszczonymi dobrze oświetlonymi wskaźnikami oraz przyciskami na kierownicy, funkcją AUX i miejscami do przechowywania.
Mazda 5 była wyposażona w elektryczne zamki i szyby, radio AM/FM, satelitarną, odtwarzacz CD oraz system multimedialny z wielofunkcyjnym systemem audio.
Plastiki użyte w wnętrzu były twarde i łatwo się rysowały.
Manualne fotele były wystarczająco komfortowe, a pasażerowie z przodu mogli cieszyć się długą jazdą. Jednak druga rząd nie oferował zbyt dużo miejsca na nogi i wysokości. Pasażerowie w drugim rzędzie mieli do dyspozycji elektryczne szyby i mogli wchodzić/wychodzić za pomocą manualnych drzwi przesuwanych.
Pasażerowie w trzecim rzędzie nie byli zbyt komfortowo usadzeni, więc samochód był idealnym rozwiązaniem dla rodzin z dziećmi.
Oryginalna Mazda 5 wprowadziła nowe cechy do segmentu kompaktowych pojazdów wielofunkcyjnych (C-MAV) w Europie w 2005 roku, z jedynymi w segmencie podwójnymi drzwiami przesuwanymi oraz innowacyjnym systemem siedzeń i przechowywania Karakuri, komfortowym i komunikatywnym wnętrzem oraz radością z jazdy. Od momentu wprowadzenia na rynek, wyprodukowano ponad 275 000 sztuk (do listopada 2007 roku). Mazda 5 jest trzecim najlepiej sprzedającym się pojazdem firmy na świecie. W Europie, Mazda 5 szybko stała się produktem niezbędnym dla dalszego rozwoju Mazda Motor Europe, z ponad 100 000 sprzedanych egzemplarzy od momentu wprowadzenia (do października 2007 roku), zdobywając szacunkowo 3,3-procentowy udział w ważnym segmencie C-MAV. Nowa wersja Mazdy 5 z modernizacją ma na celu kontynuację tego sukcesu z odświeżonym designem, nową automatyczną skrzynią biegów, bardziej zindywidualizowanym pakietem Sport Appearance, bardziej wyrafinowanym wykończeniem wnętrza, większym komfortem i wygodą, nowymi ustawieniami zawieszenia dla optymalnego prowadzenia, poprawioną efektywnością paliwową i niższymi emisjami CO2.
Design – Odświeżony wygląd oraz bardziej agresywny pakiet Sport Appearance
Segment C-MAV w Europie nie jest znany z produktów o przyciągających wzrok projektach. W 2005 roku Mazda 5 przełamała tę tendencję, wprowadzając stylowy, sportowy wygląd, który wyróżniał się w tłumie podobnych minivanów – z dynamiczną, klinowatą formą, mocnym przodem oraz lekko opadającą linią dachu. Teraz modernizacja Mazdy 5 jeszcze bardziej podkreśla unikalny wizerunek pojazdu dzięki świeżym aktualizacjom mocnego designu oraz pakietowi Sport Appearance, który jest jeszcze bardziej sportowy i charakterystyczny niż wcześniej.
Modernizacja Mazdy 5 ma design, który przyciąga klientów poszukujących zrównoważonego wyglądu, sugerującego dynamiczny charakter jazdy. Posiada nowy projekt przedniego zderzaka, który sprawia, że samochód wygląda niżej i smuklej, nowy spojler dolny dla dodatku do osiągów oraz większe zintegrowane obudowy przednich lamp przeciwmgielnych, nadające nosowi potężny wygląd. Reflektory mają nowy srebrny pierścień i nową teksturalną wykończenie na krawędziach, co podkreśla ich wysoką jakość. Te elementy otaczają bardziej wyraźnie zdefiniowany grill Mazdy z nową sportową siatką w kształcie plastra miodu. Automatyczne poziomowanie reflektorów ksenonowych jest dostępne jako opcja. Z tyłu, standardowa wersja ma nowe tylne lampy kombinowane, które są pionowo podzielone dla świeżego, dwukolorowego efektu.
Dostępny jest również pakiet Sport Appearance, zaprojektowany z myślą o Europejczykach szukających dynamicznego, kompaktowego MAV w sportowym wydaniu. Posiada odświeżony projekt grilla, nowy design przedniego zderzaka z przednim spojlerem (wydłużającym pojazd o 10 mm w porównaniu do poprzedniej wersji pakietu Sport Appearance i o 60 mm dłuższym niż standardowa Mazda 5 po modernizacji) oraz spiczaste obudowy lamp przeciwmgielnych, które nadają bardziej agresywne wrażenie na drodze w porównaniu do standardowej wersji. Sylwetka jest również bardziej sportowa z progami bocznymi, które sprawiają, że samochód wydaje się niższy oraz stonowanym spojlerem na tylnym dachu. Przednie lampy i specjalne tylne lampy LED z podświetleniem mają czarne obramowania, co nadaje im jeszcze bardziej dynamiczny wygląd.
Indywidualność obu pakietów wizualnych dodatkowo wzmacniają nowe projekty aluminiowych felg o średnicy 16 i 17 cali oraz 11 kolorów zewnętrznych – w tym siedem nowych odcieni o nazwach Icy Blue, Stormy Blue, Aurora Blue Mica, True Red, Copper Red Mica, Crystal White Pearl oraz Golden Sand Metallic. Ostatni z nich ma zmieniające się odcienie w zależności od warunków oświetleniowych.
Wnętrze Mazdy 5 po modernizacji wciąż pozostaje stylowe, zaprojektowane wokół otwartej, komunikatywnej przestrzeni, w której może podróżować komfortowo do siedmiu osób. Zaktualizowane wnętrze jest teraz odrobinę bardziej charakterystyczne dzięki dwóm nowym czarnym pakietom wykończeniowym (w zależności od wersji) z materiałami siedzeń wyższej jakości. Wprowadzono nowy panel centralny, w wykończeniu titanium lub czarnym. Czarna skórzana tapicerka siedzeń jest teraz dostępna jako opcja.
Nowe Elektrycznie Przesuwane Tylne Drzwi dla Maksymalnego Komfortu
Mazda 5 po modernizacji poprawia wysoką wygodę swoich unikalnych w segmencie, podwójnych tylnych drzwi przesuwanych – o szerokości otwarcia 700 mm i wysokości otwarcia 1 083 mm – dodając funkcjonalność wspomaganego otwierania i zamykania drzwi. Drzwi mogą być obsługiwane z siedzenia kierowcy za pomocą przycisków na desce rozdzielczej, zarówno z zewnętrznych, jak i wewnętrznych klamek, oraz z pilota centralnego zamka. Drzwi otwierają się w mniej niż 4 sekundy i zamykają bardzo płynnie w mniej niż 5 sekund. Dla dodatkowego bezpieczeństwa zatrzymują się w sposób niezawodny, gdy wykryją jakiekolwiek przeszkody.
Funkcjonalność, Komfort i Wyposażenie – Cichsza i Bardziej Praktyczna
Mazda 5 po modernizacji zachowuje wszystkie funkcje wnętrza, które uczyniły ją tak popularną wśród rodzin na całym świecie. Wciąż obecne są innowacyjny system siedzeń i przechowywania Karakuri (patrz ramka), 45 schowków, kokpit z możliwością regulacji we wszystkich kierunkach oraz wysoka dźwignia zmiany biegów, funkcjonalność łatwego przechylania siedzeń drugiego rzędu dla łatwego dostępu do trzeciego rzędu oraz praktyczna klapa bagażnika z możliwością podnoszenia na dwóch wysokościach (1 810 mm i 1 910 mm), która nie rysuje garażu i jest wygodna dla ludzi o różnym wzroście. Bagażnik oferuje objętość do 1 678 litrów (wersja pięcioosobowa z opuszczonym drugim rzędem).
Nadal Wszechstronność w Najlepszym Wydaniu – Siedmioosobowy System Siedzeń i Przechowywania Karakuri w Mazdzie 5
System siedzeń i przechowywania Karakuri w Mazdzie 5 oferuje wystarczającą przestrzeń dla maksymalnie siedmiu osób i umożliwia szybko i łatwo przekształcić wnętrze w różne układy siedzeń. Jeśli potrzebujesz więcej miejsca na bagaż, wystarczy złożyć siedzenia trzeciego rzędu płasko w podłogę, uzyskując pięć miejsc i dużą przestrzeń bagażową. Możliwa jest również konfiguracja czteromiejscowa poprzez przechowywanie poduszki środkowego siedzenia w drugim rzędzie pod lewym siedzeniem. Wystarczy przechylić lewą poduszkę siedzenia do przodu, złożyć poduszkę środkowego siedzenia do miejsca poniżej, a następnie przywrócić lewą poduszkę siedzenia do pierwotnej pozycji. Następnie opuść oparcie środkowego siedzenia, co posłuży jako szeroki środkowy podłokietnik. To pozwala czterem pasażerom na maksymalną przestrzeń i wygodę. Praktyczna skrzynka użytkowa Karakuri może być wysunięta z prawego siedzenia drugiego rzędu do środka. Ma górną tackę wystarczająco dużą, aby pomieścić małe zabawki, przekąski, kubki lub butelki do karmienia, a w dolnej skrzynce znajduje się siatka, która może pomieścić różne przedmioty. Jeśli środkowe siedzenie drugiego rzędu lub skrzynka Karakuri jest używana, dostępna jest przestrzeń do przechowywania o pojemności 6,3 litra pod jedną z zewnętrznych poduszek siedzeń drugiego rzędu.
Całkowita objętość wszystkich siedzeń (do linii pasa) 112 l
Objętość złożonego trzeciego rzędu (do linii pasa) 426 l
Objętość złożonych drugiego i trzeciego rzędów (do linii pasa) 857 l
Objętość złożonych drugiego i trzeciego rzędów (od podłogi do sufitu) 1 566 l
Zaktualizowana Mazda 5 dodaje cechy, które sprawiają, że pojazd jest jeszcze łatwiejszy w codziennym użytkowaniu. Na przykład, wskaźniki blackout z poprawionym białym podświetleniem są teraz standardem. Rozmiar centralnego monitora (wyświetlającego informacje o zegarze, audio i klimatyzacji) jest teraz większy, umieszczony wyżej i bardziej na przód, co ułatwia odczyt. Ułożenie przełączników w panelu centralnym zostało zoptymalizowane, aby przycisk awaryjnych świateł oraz przyciski regulacji zegara były łatwiejsze do osiągnięcia. Nowy gniazdo aux (AUX) z wnęką z przodu konsoli centralnej jest standardem we wszystkich modelach. Ta funkcja pozwala na schowanie, podłączenie i słuchanie odtwarzacza MP3 za pomocą systemu audio Mazdy 5.
Po wyposażeniu w opcjonalny system rozrywki DVD, Mazda 5 posiada drugie gniazdo AUX w wykończeniach tylnych siedzeń, co pozwala pasażerom z tyłu na grę w gry konsolowe, oglądanie filmów lub słuchanie muzyki na słuchawkach.
Mazda 5 po modernizacji ma również nowy system nawigacji DVD (w zależności od wersji i rynku) zaprojektowany, aby być łatwiejszym do odczytania i używania, z nowym 7-calowym dotykowym ekranem wielofunkcyjnym i komendą głosową, która jest teraz zintegrowana z panelem centralnym. Jak wcześniej, system nawigacji DVD obejmuje kamerę tylnego widoku, bardzo przydatny element podczas parkowania lub manewrowania w wąskich przestrzeniach. Standardowy odtwarzacz CD teraz odtwarza płyty CD w formacie MP3, dostępny jest wbudowany zmieniacz 6 CD, a także system telefoniczny Bluetooth® z kontrolkami na kierownicy i komendą głosową (w zależności od wersji).
Modernizacja Mazdy 5 – Jeszcze Cichsze Miejsce
Mazda 5 po modernizacji jest nie tylko bardziej praktyczna i łatwiejsza w obsłudze, ale także cichsza, co sprawia, że jej kabina pasażerska jest jeszcze bardziej komunikatywna i relaksująca. Dźwięk silnika, na przykład, został zredukowany (dla wszystkich silników) dzięki wprowadzeniu wielo-rezonatora wokół przewodu dolotowego. Zawiera on sześć różnych typów rezonatorów zaprojektowanych do tłumienia hałasu w zakresie częstotliwości między 80 a 470 Hz. Hałas drogowy również został zredukowany poprzez zwiększenie sztywności obręczy aluminiowych felg. To redukuje wibracje kół, które są przenoszone do nadwozia i odczuwane jako hałas drogowy przez pasażerów, o 1 dB. Dodatkowo, w nadwoziu samochodu dodano materiał izolacyjny Thinsulate®, który pochłania wysokiej częstotliwości hałas drogowy (przy 250 Hz i wyżej).
Napęd – Poprawiona Efektywność Paliwowa, mniej CO2 i nowa Automatyczna Skrzynia Biegów
Dążenie Mazdy do zmniejszenia wpływu jej pojazdów na środowisko trwa w przypadku Mazdy 5 po modernizacji, która posiada zaktualizowaną gamę silników wykorzystujących mniej paliwa i produkujących mniej emisji. Silnik benzynowy MZR 2.0-litrowy, który generuje 107 kW/146 KM przy 6 500 obr./min, przeszedł majorową aktualizację. Teraz w standardzie ma elektryczny gaz, co zapewnia jeszcze szybszą reakcję na pedał, oraz sekwencyjne sterowanie zaworami (S-VT), które poprawia efektywność ładowania cylindrów dla uzyskania większego momentu obrotowego w całym zakresie obrotów. To pozwoliło inżynierom osiągnąć maksymalny moment obrotowy na poziomie 185 Nm przy niższych obrotach silnika, teraz to tylko 4 000 obr./min (500 obr. wcześniej niż w silniku poprzedniej generacji).
Zaktualizowany silnik MZR 2.0-litrowy można połączyć z nową pięciobiegową automatyczną skrzynią biegów (patrz ramka) lub nowo wprowadzoną sześciobiegową skrzynią manualną, która jeszcze bardziej podkreśla żywotny charakter silnika benzynowego najwyższej jakości. Bliższe przełożenia sześciobiegowej skrzyni, w połączeniu z nowo wprowadzonym elektrycznym gazem i S-VT, zapewniają responsywną i mocną jazdę z poprawioną elastycznością. Mazda 5 po modernizacji z tym nowym układem napędowym osiąga 0-100 km/h w 10,2 sekundy, w porównaniu do 10,8 sekundy w poprzednim układzie napędowym (z pięciobiegową skrzynią manualną). Szóste przełożenie zaprojektowano tak, aby zredukować zużycie paliwa podczas jazdy z dużymi prędkościami. W połączeniu z nowym systemem S-VT, który poprawia efektywność paliwową przy niskich prędkościach obrotowych silnika oraz niskim oporem powietrza Mazdy 5 (Cd) wynoszącym zaledwie 0,29, otrzymujemy mocną, najwyższą wersję benzynową, która zużywa tylko 7,9 litra paliwa na 100 km (w cyklu mieszanym), co oznacza o 0,3 litra lub 4% mniej niż w poprzednim modelu 2.0-litrowym.
Zaktualizowany silnik benzynowy MZR 2.0-litrowy generuje również mniej emisji. Nowy czujnik tlenu został dodany do katalizatora bliskiego połączenia w systemie wydechowym oraz do katalizatora podpodłogowego, co pomaga modułowi sterującemu silnikiem optymalizować mieszankę powietrzno-paliwową, aby jak najmniej emisji. To, w połączeniu z poprawioną efektywnością paliwową, oznacza, że zaktualizowany silnik MZR 2.0-litrowy produkuje 11 g/km mniej CO2 niż silnik poprzedniej generacji.
Nowa Pięciobiegowa Automatyczna Skrzynia Biegów
Nowa pięciobiegowa automatyczna skrzynia biegów z trybem ręcznego zmieniania biegów została wprowadzona dla silnika benzynowego MZR 2.0-litrowego, co jest pierwszym w ofercie Mazdy 5. Ma nowy konwerter momentu obrotowego, który osiąga optymalny balans między osiągami a efektywnością paliwową, redukując straty energii związane ze ślizgiem, poprzez zastosowanie szerokiego zakresu blokady i funkcji kontrolowania slipu przyspieszenia. Te cechy, w połączeniu z specjalnym strojeniem systemu elektrycznego gazu silnika, zapewniają pozytywną reakcję przyspieszenia w ruchu miejskim i zwinne wyprzedzanie na drogach krajowych i autostradach.
Zachowano silnik MZR 1.8-litrowy z pięciobiegową skrzynią manualną z modelu wyjściowego, znanego ze swojej zwinnej, zabawnej i oszczędnej natury. Generuje moc 85 kW/115 KM przy 5 300 obr./min i maksymalny moment obrotowy 165 Nm przy 4 000 obr./min. Potrzebuje tylko 7,6 litra paliwa na 100 km (w cyklu mieszanym), o 0,3 litra lub 4% mniej niż wcześniej, produkując 8 g/km mniej CO2.
Silnik MZR-CD 2.0-litrowy z turbosprężarką common rail również pozostaje w ofercie. Dostępny jest w dwóch wersjach mocy: wersja Standard Power generuje 81 kW/110 KM przy 3 500 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 310 Nm przy zaledwie 2 000 obr./min, a wersja High Power generuje 105 kW/143 KM przy 3 500 obr./min i solidny maksymalny moment obrotowy 360 Nm przy 2 000 obr./min. Obie wersje wykorzystują turbosprężarkę o zmiennej geometrii dla maksymalnego momentu obrotowego nawet przy niskich prędkościach silnika, zapewniając żywotną reakcję na pedał, a także zdualizowane koło zamachowe i technologię wielostopniowego wtrysku common rail (z do sześcioma wtryskami na cykl) dla płynnej, prawie benzynowej pracy. Efektywność chłodnicy recyrkulacji spalin (EGR) została poprawiona w Mazdzie 5 po modernizacji. Obie wersje Diesla są standardowo wyposażone w sześciobiegową skrzynię manualną. Zużywają tylko 6,1 litra paliwa na 100 km (w cyklu mieszanym), o 0,2 litra lub 3% mniej niż w silniku poprzedniej generacji, produkując 162 g/km CO2, co oznacza 11 g/km mniej. Filtr cząstek stałych (DPF) pozostaje standardem dla obu wersji Diesla.
Dynamika Jazdy i Bezpieczeństwo – Ulepszenia Zawieszenia dla Jeszcze Większej Stabilności
Oryginalna Mazda 5 była jednym z pierwszych nowych pojazdów Mazdy, które zastosowały stali wysokotensyjne w nadwoziu dla idealnej kombinacji zmniejszonej masy z wysoką sztywnością skrętną i zginającą. Wersja po modernizacji odziedziczyła tę solidną strukturę i dodała aktualizacje zawieszenia z przodu i z tyłu dla poprawy stabilności jazdy i optymalnego komfortu. Nowe amortyzatory przedniego zawieszenia typu MacPherson redukują opóźnienie siły tłumienia między kompresją a rozciąganiem. Przednie boczne linki zawieszenia wielowahaczowego z tyłu zostały podniesione o 2 mm, co zwiększa zbieżność o 30%. Te aktualizacje pomagają jeszcze bardziej zwiększyć przyczepność i stabilność podczas przejazdów Mazdy 5 po zakrętach z wyższymi prędkościami, zwłaszcza przy pełnym załadunku pasażerów i bagażu.
Oryginalna Mazda 5 zdobyła 33 punkty i otrzymała pięć gwiazdek w testach Euro NCAP, co nadal stanowi jedną z najwyższych ocen w tej klasie. Mazda 5 po modernizacji zachowuje tę bezpieczną i mocną strukturę nadwozia z unikalną konstrukcją triple-H, sześcioma poduszkami powietrznymi oraz składanym pedałem hamulca. Dodatkowo bezpieczeństwo aktywne zostało zwiększone dzięki poprawionej reakcji hamulców. Wzmocniono układ hamulcowy, aby zwiększyć prędkość, z jaką ciśnienie płynu wzrasta, kiedy kierowca pierwszy raz naciska na pedał hamulca dla bardziej pozytywnego odczucia. Zachowane opcje, takie jak automatyczny system świateł i sensory deszczu, również przyczyniają się do bezpieczeństwa aktywnego. Duże wentylowane hamulce tarczowe z przodu i solidne hamulce tarczowe z tyłu, czterokanałowy ABS, EBD i wspomaganie hamulców są standardem. System DSC, w połączeniu z systemem kontroli trakcji (TCS), jest standardowy lub opcjonalny, w zależności od wersji i rynku.