Model Mazda 6/Atenza z 2002 roku pojawił się na rynku jako następca poprzedniego modelu 626, który oparty był na tej samej platformie co kompaktowy model 323.
Mazda weszła na rynek dobrze przygotowana na różnorodne potrzeby klientów. Model 6 był dostępny jako sedan, hatchback i kombi. Podobnie jak w przypadku Opel Vectra i Ford Mondeo, zastosowano ten sam schemat. W przeciwieństwie do swojego niebieskiego odpowiednika, 6/Atenza charakteryzował się odważniejszym designem i sportowym wizerunkiem. Wersja hatchback miała bardziej sportowy wygląd, gdyż zaprojektowano ją bardziej na wzór fastbacka niż zwykłego hatchbacka.
Choć producent miał ręce pełne pracy z klientami, którzy musieli zdecydować się pomiędzy sedanem a kombi, wciąż starał się zaproponować na rynku hatchbacka. Dzięki standardowym siedzeniom kubełkowym, 6/Atenza zyskała uznanie za swój komfort, a wysokie boczki dobrze trzymały pasażerów na miejscu podczas ostrych zakrętów. Z tyłu Mazda zamontowała dzieloną kanapę, która mogła zwiększyć przestrzeń bagażową.
Platforma Mazda6 z 2002 roku była wykorzystywana do produkcji innych pojazdów w ramach Ford Motor Company. W tym czasie Mazda była w partnerstwie z amerykańską firmą. Ford Edge, Lincoln MKX, Zephyr, a także SUV CX9 od Mazdy budowane były na tej samej architekturze, z niezależnym zawieszeniem na wszystkie koła.