Model 6/Atenza zadebiutował po raz pierwszy w 2002 roku, a do 2005 roku stał się już ugruntowanym samochodem na rynku. Jednak Mazda postanowiła przeprowadzić jego facelifting, aby dostosować go do współczesnych standardów.
Mazda 6 na niektórych rynkach nosi nazwę Atenza, ale był to ten sam pojazd. Oferowano ją w trzech wersjach nadwoziowych: sedan, hatchback i kombi. Facelifting w 2005 roku objął wszystkie trzy wersje i wprowadził nowe silniki, aby spełnić najnowsze normy emisji spalin w Europie oraz nowe funkcje wyposażenia.
Od zewnątrz wygląd nawiązywał do społeczności tuningowej z wyraźnymi reflektorami i czterema okrągłymi lampami w środku. Jego smukła, zaokrąglona sylwetka z ostrymi kątami między liniami sprawiła, że wyróżniał się na tle nowoczesnych trendów designu. Było to zrozumiałe, ponieważ Ford zapoczątkował ten trend, a Mazda była członkiem Ford Motor Company. Wersja trzyboksowa miała pochyloną linię słupka C oraz krótki i wysoki klapę bagażnika. Tylne światła nawiązywały do tego samego pomysłu co reflektory.
W środku sportowe wrażenie potęgowały smukłe metalowe wykończenia wokół czarnych paneli wnętrza. Okrągłe nawiewy powietrza i cztery okrągłe analogowe wskaźniki w zestawie przyrządów potwierdzały sportowy charakter samochodu. Z tyłu było wystarczająco miejsca dla trzech pasażerów, a bagażnik był dobry jak na tę klasę. Jednak nie był zaprojektowany jako samochód użytkowy.