Mazda dwukrotnie odświeżyła trzecią generację modelu 6/Atenza po debiucie samochodu w 2012 roku na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Moskwie.
Była to pierwsza generacja Mazdy 6 opracowana bez nadzoru Forda, a japoński projektant Akira Tamatani dał upust swojej twórczej wyobraźni. Styl Kodo-soul ukazał pojazd, który lepiej pasował do segmentu dużych sedanów niż do klasy średniej. Mazda jednak nie przejmowała się tym: najważniejsze dla niej było, aby mieć zachwycająco wyglądający flagowy sedan, i to jej się udało.
Pierwsze kosmetyczne zmiany miały miejsce w 2014 roku i dotyczyły drobnych różnic w kierunkowskazach w lusterkach oraz kilku niewielkich detali. W 2018 roku projektanci Mazdy znacznie poprawili już pięknego sportowego sedana, dodając reflektory LED i szerszą kratkę, co sprawiło, że auto wyglądało na niższe. Producent dodał nowy zestaw lekkich felg aluminiowych w rozmiarach 17 i 19 cali do oferty.
Wnętrze Mazdy zachowało jedynie kierownicę i kilka elementów wykończenia z drugiej wersji. Jednostka klimatyzacyjna przypominała tę z BMW serii 3 i była zamontowana niżej w centralnym panelu, tuż nad konsolą środkową. Producent zauważył, że już nie jest to tak istotne, dlatego wprowadził funkcję automatyczną. Wyświetlacz multimedialny inspirowany modelem MX5 znalazł swoje miejsce na górze deski rozdzielczej. Kierowca mógł nim sterować za pomocą pokrętła umieszczonego na konsoli centralnej. Dla doskonałej jakości dźwięku Mazda zainstalowała system audio firmy Bose.
Pod maską japoński producent umieścił wybór dwóch silników benzynowych oraz jednego diesla, oferując szeroki zakres mocy od 145 do 227 koni mechanicznych.
Nowa Mazda6 to z pewnością spełnienie wszystkich powyższych oczekiwań, podnosząc ją z tradycyjnego segmentu konkurencji do wyższej klasy, oferując niezrównane rzemiosło, design i technologie dla kierowcy, który ceni każdą chwilę spędzoną za kierownicą. Jednak Mazda6 jest także spokojna, gruntownie przekształcona pod swoją blachą, aby zapewnić wyrafinowane doświadczenie godne znacznie droższego samochodu.
Ścieżka do Sukcesu
Mazda CX-9 z 2016 roku, trzyrzędowy crossover SUV, był niezwykłym krokiem dla Mazdy. Po raz kolejny podniosła ona poprzeczkę, pokazując, że jeśli Mazda zbuduje SUV-a z doskonałymi właściwościami jezdnymi, klasowym wykończeniem, bogatym wyposażeniem, nowoczesnymi technologiami oraz mocnym silnikiem, klienci będą się zgłaszać. Po ponad roku sprzedaży, około 55% wszystkich sprzedanych w USA modeli Mazda CX-9 to wersje Grand Touring lub topowe modele Signature – to niezwykle wysoka liczba.
Wersja Signature spotkała się z bardzo dobrym przyjęciem, sprzedając się ponad dwukrotnie lepiej niż oczekiwano, przyciągając klientów, którzy przesiadają się z tradycyjnych marek luksusowych.
Naturalnym krokiem było więc, że Mazda postanowiła podążać tą samą ścieżką ze swoją flagową sedaną. Mazda6 co roku otrzymywała ulepszenia. Zmiany w poprzednim modelu dodały więcej materiałów wygłuszających w kabinie oraz dostępne wykończenia z skóry Nappa. Mazda6 zyskała także standardową kontrolę G-Vectoring, technologię ekskluzywną dla Mazdy, która czyni reakcję na skręt bardziej bezpośrednią i liniową poprzez minimalne zmniejszenie momentu obrotowego silnika przy wchodzeniu w zakręt, co zwiększa obciążenie przednich opon.
Jednak samo dodanie skóry Nappa i nowych technologii nie czyni jeszcze modelu Signature.
Chassis Mazdy6 zostało również gruntownie zrewidowane, aby zapewnić bardziej elastyczną jazdę, większą zwinność i dramatycznie poprawioną jakość dźwięku i wibracji. Wnętrze Mazdy6 Signature wyróżnia się autentycznymi materiałami – brązową skórą Nappa, której kolor inspirowany jest wiekowym drewnem w starożytnych japońskich świątyniach; UltraSuede® NU z subtelnym złotym odcieniem, wyprodukowanym podobną techniką, jak ta używana do tworzenia ozdobnych kimon; oraz akcentami z drewna Sen, rodzaju drewna często wykorzystywanego w bębnach taiko i meblach japońskich.
Największą nowością Mazdy6 Signature jest jej źródło napędu. Nagradzany silnik turbo SKYACTIV-G 2.5T powraca po raz drugi. SKYACTIV-G 2.5T to silnik znany z niemal błyskawicznego, dużego momentu obrotowego, dzięki Dynamic Pressure Turbo, które przyspiesza gazy spalinowe przez mały otwór, aby szybko podkręcić turbosprężarkę przy niskich obrotach, zanim otworzy większe drugie przejście, które wykorzystuje w całym zakresie pracy silnika. Silnik produkuje moment obrotowy na poziomie silnika V-8 o pojemności 4,0 litra. Mazda6 była już faworytem w klasie wśród wymagających kierowców. Te najnowsze ulepszenia wyniosą Mazdę6 ponad przeciętną, zmieniając pojęcie tego, czym może i powinna być przystępna średniej wielkości sedan.
'Dojrzała Elegancja’: Wizja Designu
Uderzający koncept Vision Coupe Mazdy, który zadebiutował na targach motoryzacyjnych w Tokio w 2017 roku, zapowiadał odnowione skoncentrowanie się na elegancji. Mazda6 kontynuuje ten motyw, nazywany „Dojrzałą Elegancją”, tworząc dodatkowy poziom wyrafinowania w języku designu KODO-Soul of Motion Mazdy, co podkreśla ambitne aspiracje marki.
Z przodu znajduje się nowy grill Mazdy6, który akcentuje głębię, z mocną ramą, niskim środkiem ciężkości i szerokim stoiskiem. Standardowe reflektory LED integrują światła przeciwmgielne i oferują wyraźny, szeroki podpis świetlny. Malowane powierzchnie sięgają niżej na nadwoziu, a nowe wzory kół o średnicy 17 i 19 cali uzupełniają odnowiony wygląd. Na koniec, lakier Soul Red Crystal debiutuje w sedanie Mazdy, dołączając do odcienia Machine Gray Metallic i pełnej palety dostępnych kolorów.
Wewnątrz wnętrze jest całkowicie nowe, z wyjątkiem kierownicy i małych elementów wykończenia, które zostały przeniesione z poprzednika. Najbardziej zauważalny jest poziomo rozciągnięty kokpit, który podkreśla szerokość Mazdy6 i ujawnia subtelne wyrafinowanie. W modelach Mazda6 Signature, drewno Sen, skóra Nappa i UltraSuede® NU zdobią drzwi, fotele i kokpit, tworząc atmosferę, która może być równie komfortowa na Rodeo Drive, co ożywić dynamiczną jazdę na Mulholland.
Technologia na Miarę
Aby nikt nie myślał, że nowa Mazda6 nie została wyposażona w technologię odpowiadającą jej luksusowemu wnętrzu, czeka na nas więcej nowości.
Fotele przednie Mazdy6 zostały całkowicie przeprojektowane. Są szersze, z wysokotłoczonej, wibroizolacyjnej pianki poliuretanowej, tworzącej mocną, wspierającą powierzchnię siedzenia. Niemniej jednak są wystarczająco miękkie, aby zapewnić komfort kierowcy i pasażerom podczas długich podróży. Wprowadzając materiały i koncepcje siedzeń nowej generacji, po raz pierwszy pokazane na forum technologicznym Mazdy we Frankfurcie w sierpniu 2017 roku, fotele Mazdy6 są zaprojektowane z myślą o utrzymaniu kręgosłupów pasażerów z przodu w naturalnym kształcie S, który ludzie przyjmują podczas stania.
Dostępne wentylowane fotele przednie w Mazdzie6 to nowość dla marki, które odprowadza ciepłe powietrze z pleców pasażera z przodu i kierowcy, aby zapewnić im chłód. Fotele tylne również zostały przeprojektowane, z wysokotłoczonymi piankami poliuretanowymi, co zapewnia większy komfort.
Mazda6 oferuje w USA dwie opcje napędu, zaczynając od momentowego, oszczędnego silnika SKYACTIV-G 2.5 o naturalnym zasilaniu. Silnik czterocylindrowy o pojemności 2,5 litra Mazdy6 wyposażony jest w szereg ulepszeń mających na celu zredukowanie tarcia wewnętrznego oraz poprawę wydajności we wszystkich zakresach obrotów, co zwiększa poziom wyrafinowania. Nową technologią, unikalną dla Mazdy w Ameryce Północnej, jest dezaktywacja cylindrów w silniku czterocylindrowym. Dwa zewnętrzne cylindry mogą zostać wyłączone, gdy pojazd porusza się z równą prędkością od 25 do 50 mph, ale wszystkie cztery cylindry działają natychmiast, gdy jest to konieczne dla maksymalnej wydajności. W przekładni automatycznej SKYACTIV-DRIVE z sześcioma biegami zastosowano wahadło odśrodkowe, które kompensuje drgania, które mogłyby być odczuwalne przy pracy na dwóch cylindrach. Efektem jest niewyczuwalne przełączanie między trybami dwóch i czterech cylindrów, przy jednoczesnych realnych korzyściach w zakresie efektywności.
Wyższe modele będą również dostępne z nagradzanym, turbodoładowanym silnikiem SKYACTIV-G 2.5T. Po raz pierwszy dostępny w aktualnej generacji crossovera średniej wielkości Mazda CX-9, SKYACTIV-G 2.5T to technologiczne arcydzieło, które produkuje 310 lb-ft momentu obrotowego od zaledwie 2,000 RPM i 250 koni mechanicznych na paliwie 93-oktanowym (227 koni mechanicznych przy paliwie 87-oktanowym).
Innowacyjna turbina Dynamic Pressure Turbo Mazdy buduje ciśnienie prawie natychmiastowo, używając małego otworu, aby wprowadzać powietrze do turbosprężarki, analogicznie jak przepływ wody wzrasta, gdy trzyma się palec na wężu. Z kolei drugorzędny zawór może otworzyć się przy wyższych obrotach, aby zwiększyć przepływ powietrza i osiągnąć maksymalne moce. Manifold o pulsacyjnej scavenge 4-3-1 zapobiega cofaniu się spalin i pomaga silnikowi swobodnie oddychać.
System recyrkulacji spalin (EGR) w chłodzonej wersji jest używany w celu obniżenia temperatury spalania, zapobiegając spalaniu stukowemu, a co za tym idzie zmniejszając potrzebę wzbogacania paliwa (kiedy dodatkowe paliwo jest dodawane do cylindrów jako sposób na schłodzenie silnika). Zbyt często, gdy silniki turbodoładowane nie osiągają szacowanych przez EPA wyników efektywności paliwowej w rzeczywistości, wynika to z tego, że testy laboratoryjne nie odwzorowują stylu jazdy o wyższym obciążeniu, które wymaga wzbogacania paliwa.
W zbyt wielu przypadkach silniki turbodoładowane są łączone z bezstopniowymi automatycznymi skrzynkami biegów (CVT), działającymi w wąskim zakresie efektywności, poświęcając łączność między kierowcą a samochodem – cechę, którą wszyscy kierowcy Mazdy nazywają Jinba Ittai. Sześciobiegowa automatyczna skrzynia biegów SKYACTIV-DRIVE Mazdy, standardowo połączona z silnikiem SKYACTIV-G 2.5T, utrzymuje zablokowany konwerter momentu przez większość czasu działania, co daje bardziej związaną kontrolę niż wiele innych automatycznych skrzyń biegów.
Oba silniki uzupełniają Mazdę6, przy czym silnik z naturalnym zasilaniem służy jako efektywny i responsywny napęd, a jego turbodoładowany odpowiednik amplifikuje osiągi jezdne, z których znane są Mazdy.
Na koniec, jako zwolennik manualnej skrzyni biegów, Mazda6 nadal będzie oferować SKYACTIV-MT, sparowaną z silnikiem SKYACTIV-G 2.5.
Ale co to za silnik bez nadwozia?
W ostatniej rundzie starannych ulepszeń inżynierowie przeanalizowali każdy aspekt nadwozia Mazdy6, a jej zawieszenie oferuje gładszą, bardziej liniową jakość jazdy i większą wygodę akustyczną podobną do ultra-cichej CX-9. Jej przekładnia kierownicza jest teraz sztywno zamontowana do nadwozia, co poprawia reakcję na kierownicę i uczucie, a jej SKYACTIV-CHASSIS zostało usztywnione w zgodzie z poprawionym zawieszeniem, aby oferować zarówno gładszą jazdę, jak i poprawić ogólną wydajność dynamiczną.
Umożliwiając wygodniejszą jazdę bez kompromisów w zakresie prowadzenia Mazdy6, geometria zawieszenia została zrewidowana, z wprowadzeniem zmian w przechyłach, co sprzyja bardziej neutralnemu prowadzeniu.
Dodatkowo, wzmocnienia nadwozia, grubsza blacha w tylnej części kół, wzmocnienia szkieletowe i nawet grubsze mocowania zawieszenia poprawiają jakość dźwięku wewnątrz pojazdu, stawiając Mazdę6 w wyjątkowej klasie pod względem ciszy, wyrafinowania i możliwości.
W Dążeniu do Premium
Dążąc do poziomu premium, silnik to za mało. Nadwozie to za mało. Eleganckie wnętrze i światowej sławy design to za mało. Wyrafinowanie i technologie to za mało.
Ale razem tworzą to, co Mazda spodziewa się być kolejnym krokiem w podniesieniu marki ponad zwykłe pojazdy, oferując doświadczenie „Mazda Premium”, które zachwyci klientów. Podobnie jak jej poprzednik, nowa Mazda6 znajdzie się wśród najlepszych samochodów na świecie dla tych, którzy kochają jazdę. Ale celuje wyżej, przenosząc postrzeganie Mazdy przez klientów na nowe, wyższe miejsce, ponieważ Mazda nigdy nie przestaje się rozwijać.