Mazda zrealizowała pomysł Forda, aby stworzyć trzy nadwozia na tej samej platformie średniej wielkości sedana, oferując model 6/Atenza w wersji kombi.
Ford posiadał dużą część akcji Mazdy od 1996 roku, a częścią planu była wymiana platform i silników między markami. Dlatego Mazda 6 otrzymała platformę Mondeo, co okazało się dobrym posunięciem. Japoński producent był znany ze swoich sportowych produktów, zaczynając od najlepiej sprzedającego się roadstera na świecie, MX5. Z drugiej strony, potrzebował także sprzedawać pojazdy dla normalnych użytkowników, a kombi było idealnym rozwiązaniem dla młodej rodziny, która nie przepadała za minivanami.
Projektanci Mazdy postanowili połączyć zaokrąglone linie z ostrymi kątami. Nadkola przednich kół zostały powiększone, a cofnięte reflektory przypominały oczy samuraja. Zgrabna, V-kształtna pięciokątna krata podkreślała sportowy charakter pojazdu. Mimo że był wyższy, szerszy i dłuższy od swojego poprzednika, był lżejszy o 35 kg (77,2 lbs) przy podobnym poziomie wyposażenia. W wersji kombi, 6/Atenza była nieco dłuższa niż jej odpowiedniki sedan i hatchback.
Wnętrze było przestronne i komfortowe dla czterech dorosłych pasażerów. Przednie fotele miały średnie oparcia, natomiast rozkładana kanapa z tyłu była wyposażona w trzy zagłówki. W zależności od poziomu wyposażenia, Mazda montowała system nagłośnienia Bose oraz nawigację satelitarną.
Pod maską Mazda zainstalowała szeroki wachlarz silników. Na początek, silnik o pojemności 1,8 litra uznano za wystarczający, głównie do użytku flotowego. W zależności od rynku, model 6 oferował turbodiesel o pojemności 2,0 litra pochodzący od Forda. Dzięki niezależnemu zawieszeniu na wszystkich kołach, oferował dobrą zwrotność i komfort jazdy.
Ewolucja Zoom-Zoom to koncepcja, która stoi za całkowicie nowym modelem Mazda 6. Oprócz poprawionych osiągów ekologicznych i bezpieczeństwa, samochód ma bardziej wyrazisty charakter Mazdy w swoim designie, dynamicznych osiągach, pakowaniu i rzemiośle. Mazda przyjęła następujące kluczowe wartości, aby wcielić w życie tę koncepcję rozwoju:
Kluczowa Wartość Pierwsza – Emocjonalny i Sportowy Design
Atrakcyjny styl i dynamiczne osiągi tworzą poczucie radości i więzi – japońskiego słowa, które oznacza silne emocjonalne powiązania między ludźmi – gdy właściciel patrzy na Mazdę 6 lub ją prowadzi. Jej porywający, sportowy wygląd nawiązuje emocjonalny kontakt z kierowcą. Model ten jest również o 65 mm dłuższy, 15 mm szerszy i 5 mm wyższy, z rozstawem osi o 50 mm dłuższym (w wersji sedan i hatchback), co zapewnia więcej miejsca wewnątrz i jedną z najszerszych przestrzeni bagażowych w swoim segmencie, co sprawia, że nowa Mazda 6 jest przyjemna w codziennym użytkowaniu.
Kluczowa Wartość Druga – Ekskluzywne Doświadczenie
Wyjątkowe rzemiosło wzmacnia emocjonalne połączenie między klientem a samochodem, co zwiększa radość z posiadania. Wysoka jakość wykonania sprawia, że kierowcy i pasażerowie czują się dobrze. Na zewnątrz szczeliny między elementami są znacznie mniejsze, co nadaje solidny wygląd, a wewnątrz wprowadza się materiały wyższej jakości, co znacząco poprawia poczucie luksusu. Oczywiście Mazda 6 jest niezwykle komfortowa, z przestrzenią i funkcjami sprzyjającymi relaksowi i pewności siebie.
Kluczowa Wartość Trzecia – Przemyślane Pakowanie
Równowaga między estetyką a wszechstronnością pakowania przynosi radość z codziennej jazdy. Doskonała równowaga między angażującym, sportowym stylem a komfortową przestrzenią. Proste, łatwe w użyciu interfejsy dla kierowcy oraz przestrzeń do przechowywania. Obejmuje to ewolucję systemu tylnych siedzeń Karakuri dla hatchbacka i kombi. Oprócz funkcji łatwego składania siedzeń z zaczepu w panelu bagażnika, system zawiera nową osłonę bagażnika dla wersji kombi, która automatycznie podnosi się po otwarciu tylnej klapy.
Dynamika Jazdy
Tematem rozwoju dynamiki Mazdy 6 była „osiągi jazdy, które tworzą jedność między samochodem a kierowcą”. Osiągnięto to za pomocą emocjonującego, sportowego odczucia osiągów, a także precyzyjnego reagowania na intencje kierowcy podczas prowadzenia i hamowania. Zrealizowano to dzięki szeregowi nowych rozwiązań, w tym nowemu, sześciopunktowemu systemowi mocowania podwójnych wahaczy w przednim zawieszeniu, zastosowaniu elektrycznego wspomagania kierownicy dla bardziej sztywnego odczucia prowadzenia z mniejszą transmisją zakłóceń z drogi, obniżeniu współczynnika oporu powietrza (Cd) do 0,27 (wobec 0,30) dla sedana i hatchbacka oraz do 0,28 (wobec 0,32) dla kombi, a także zmniejszeniu masy pojazdu pomimo większych wymiarów nowej Mazdy 6. Solidne poczucie bezpieczeństwa, jakie zapewnia przewidywalne prowadzenie, jest centralnym elementem koncepcji ewolucji Zoom-Zoom zawartej w nowej Mazdzie 6.
Ulepszona Oferta Silnikowa
Opracowano nowy silnik benzynowy o pojemności 2,5 litra, bazując na poprzedniej jednostce 2,3-litrowej. Silnik MZR 2.5 ma większą średnicę cylindra i dłuższy skok tłoka, a także lepiej przepływające porty dolotowe i wydechowe, co wspólnie poprawia moment obrotowy w niskim i średnim zakresie o 10 procent. Moc wynosi 170 KM. Dostępne są również istniejące silniki benzynowe o pojemności 1,8 i 2,0 litra oraz diesel MZR-CD 2.0 turbo, który został przeniesiony z poprzedniej Mazdy 6.
Bezpieczeństwo