Druga generacja modelu BT50 została zaprojektowana przez centrum badawcze Mazdy, które mieści się w centrum projektowym Forda w Australii. Model ten mniej przypomina Forda Rangera, oferując prawdziwie mazdański wygląd.
W zależności od kontynentu, pickup może mieć różne znaczenie na rynku. Jeśli zapytasz Europejczyka, taki pojazd jest prawie bezużyteczny. Jednak w USA czy Australii segment lekkich pojazdów 4×4 jest znacznie ważniejszy. Mazda nie chciała stracić swojej pozycji na rynku i kontynuowała współpracę z Fordem przy modelu BT50, mimo że obie firmy rozdzieliły się w 2008 roku.
Na zewnątrz, przednie błotniki i reflektory przypominały Mazdę 6. Dzięki swojemu opływowemu kształtowi reflektorów, wyglądał bardziej jak SUV niż tradycyjny pickup. Z szerokimi nadkolami i falistymi liniami na boku, BT50 został zaprojektowany bardziej z myślą o stylu życia niż o pracy. Jednak podwozie oraz resory liściowe z tyłu potwierdzały jego użyteczności. Dostępny był jako 2-drzwiowy chassis-cab, z przedłużoną kabiną i tylnymi drzwiami typu suicide oraz dwoma małymi siedzeniami z tyłu, a także w pełnowymiarowej wersji 4-drzwiowej, bardziej odpowiedniej dla aktywnego stylu życia.
Wnętrze było niedogodne dla pasażerów z tyłu w wersji z przedłużoną kabiną, ale komfortowe w wersji 4-drzwiowej. Deska rozdzielcza charakteryzowała się nietypowym, opływowym centralnym zestawem, który łączył się z konsolą środkową, inspirowanym wzornictwem samochodowym. Dwa cylindryczne wskaźniki i wyświetlacz TFT między nimi dopełniały zestaw wskaźników.
Jeśli chodzi o napęd, model BT50 z 2011 roku oferowany był z dwoma silnikami: 2,2-litrowym, odpowiednim dla flot, oraz mocnym 3,2-litrowym. Standardowa skrzynia biegów to 6-biegowa manualna, a na liście była również automatyczna 6-biegowa. BT50 był dostępny z napędem na tylną oś lub na 4×4 na żądanie.
Na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym w Australii w Sydney w 2010 roku, Mazda zaprezentowała zupełnie nową Mazdę BT-50, która oznacza nową drogę w segmencie samochodów użytkowych. Została opracowana jako „pojazd dla aktywnego trybu życia” i ma na celu rozszerzenie atrakcyjności samochodu użytkowego od tradycyjnych użytkowników biznesowych do szerokiego kręgu klientów, w tym rodzin i osób szukających przyjemności.
Obecna BT-50 jest jedyną ofertą Mazdy w segmencie samochodów użytkowych. Jest to uznawany samochód o ładowności jednej tony, który zdobył liczne nagrody i ma silną rzeszę zwolenników na całym świecie. Podczas opracowywania nowego modelu, Mazda miała na celu poszerzenie jego atrakcyjności dla klientów prowadzących aktywny styl życia, którzy mają potrzeby, których nie zaspokajają tradycyjne samochody użytkowe. Oferuje wszystkie funkcje potrzebne do użytku biznesowego, połączone z komfortem przypominającym samochód osobowy dla użytku rodzinnego; dla aktywnych klientów w Australii i Europie, jest idealnym rozwiązaniem dla wszelkiego rodzaju aktywności na świeżym powietrzu. W ten sposób nowa BT-50 została stworzona, aby spełniać zróżnicowane wymagania klientów na każdym rynku.
Aby zrealizować te cele, nowa Mazda BT-50 została opracowana pod hasłem „Pojazd dla aktywnego trybu życia”. Rezultatem jest samochód użytkowy, który oferuje unikalną wartość; posiada wyrafinowany i ekspresyjny design; wygodne, wysokiej jakości wnętrze; płynna jazda z uczuciem jak w samochodzie osobowym; sportowe i responsywne właściwości jezdne odzwierciedlające DNA Mazdy; oraz doskonałe osiągi w zakresie ochrony środowiska i bezpieczeństwa.
Design: „Wyszukany Bestia”
Chcieliśmy zaprojektować samochód, który zadowoli miłośników motoryzacji i sprawi, że będą dumni z jego posiadania. Celowaliśmy w unikalny i ekspresyjny design, który ludzie uznają za pożądany, a także chcieliśmy, aby był postrzegany jako mocny i niezawodny. To doprowadziło nas do określenia koncepcji projektowej jako „Wyszukany Bestia”.
Jak wyjaśnia Ryo Yanagisawa, główny projektant nowej BT-50: „Przesłanie marki Mazdy to Zoom-Zoom, które odnosi się do emocji ruchu, po raz pierwszy doświadczanych jako dziecko. W nowej Mazdzie BT-50 zamierzaliśmy wyrazić tę emocję poprzez design, czerpiąc dużą inspirację z różnych „ruchów” w otaczającym nas świecie. Na przykład mieliśmy zdjęcie lwa. Wyglądał jak wspaniały drapieżnik, którego mięśnie były napięte, jakby miał skoczyć na swoją ofiarę. Jego ścięgna były napięte, gotowe do ataku, a jego grzywa framingowała ostry, męski wyraz twarzy, który zdawał się mówić: 'Jestem dumnym królem bestii!’ Z profilu ten lew wydawał się zarówno inteligentny, jak i potężny. Naprawdę chciałem, aby design ciężarówki emanował takim obrazem. Tego rodzaju inspiracja stanowiła podstawę emocjonalnego designu, nad którym tak ciężko pracowaliśmy z nową BT-50.”
Eksterior – Żywy i Imponujący Styl
Nie umniejszając siły ani poziomu funkcjonalności, chcieliśmy nadać zewnętrznej stronie nowej Mazdy BT-50 atletyczny design, pełen ruchu, który natychmiast zachęci ludzi do wejścia i jazdy. Ostro zarysowane linie sprawią, że właściciele będą spoglądać na nią z dumą.
Gotowy samochód ma piękno i indywidualność, które można rozpoznać z daleka, nawet z 100 metrów.
Dynamiczne proporcje w kształcie klina wywołują obraz dużego drapieżnika gotowego do skoku na swoją nieświadomą ofiarę. Nie przypomina żadnego innego samochodu użytkowego.
Odrzucając konwencjonalny, pudełkowaty wizerunek samochodu użytkowego, sportowe i dynamiczne linie są w harmonii z resztą gamy samochodów osobowych Mazdy.
Dalej rozwijając tradycyjne, wyraźne błotniki Mazdy, muskularne linie płyną od błotników wzdłuż boków nadwozia.
Przednia Fasada z Odważną, Przytłaczającą Obecnością i Indywidualnym Tyłem
Rodzinny wygląd Mazdy, pięciopunktowy grill, został dalej rozwinięty, aby uzyskać bardziej imponujący wyraz z reflektorami i chromowaną listwą, tworząc dużą pentagon.
Reflektory mają odważny kształt boomeranga, z wyszukanymi detalami i funkcjonalnym pięknem.
Po raz pierwszy w segmencie – światła tylne są rozciągnięte poziomo, sięgając wokół rogów i wzdłuż klapy bagażnika, dając sportowy i wyrafinowany tył, podobny do luksusowego SUV-a.
Wnętrze – Sportowa i Osobista Przestrzeń
Chcieliśmy nadać wnętrzu nowej Mazdy BT-50 bardziej sportowe i osobiste odczucie, aby uzupełnić dynamiczny wizerunek zewnętrzny i stworzyć komfortową przestrzeń, która dorówna obecnym standardom samochodów osobowych Mazdy. Kokpit został zaprojektowany tak, aby otaczał kierowcę i zapewniał środowisko sprzyjające entuzjastycznej jeździe. Podnosi to oczekiwania na sportowe i responsywne doświadczenie prowadzenia, które wykracza poza jakikolwiek konwencjonalny samochód użytkowy.
Płynny design płynnie łączy środek deski rozdzielczej z podniesioną konsolą środkową, co nigdy wcześniej nie było widziane w pickupie.
Deska rozdzielcza ma asymetryczny design, aby stworzyć optymalną przestrzeń po obu stronach; uspokajająco otacza kierowcę i zapewnia otwartą przestrzeń dla pasażera.
Cztery odważne metalowe paski na wykończeniu drzwi i bokach konsoli centralnej wyrażają dynamizm i wydają się wspierać przestrzeń wnętrza.
Metalowy kontur podkreśla dwa cylindryczne wskaźniki i łączy je za pomocą centralnego paska w celu poprawy czytelności i wzmocnienia sportowego, zorientowanego na kierowcę wrażenia deski rozdzielczej.
Panel sterowania audio i panel przełączników klimatyzacji, który ma niezależne sterowanie temperaturą po stronie kierowcy i pasażera, tworzą pięknie zaprojektowany interfejs.