Już w trzecim roku swojego istnienia, Mazda CX-3 okazała się ogromnym sukcesem na rynku małych SUV-ów.
W 2018 roku CX-3 zyskała udoskonaloną stylistykę zewnętrzną oraz lepsze zawieszenie, co poprawiło komfort jazdy.
Bezpieczeństwo zwiększono dzięki dodaniu automatycznego systemu hamowania awaryjnego.
Dla osób szukających przyjemności z jazdy oraz łatwości manewrowania, nawet w miejskim zgiełku, CX-3 była jednym z najpopularniejszych wyborów.
Jednym z mankamentów CX-3 była ograniczona przestrzeń na nogi i głowę pasażerów tylnej kanapy, dlatego większe rodziny mogłyby być mniej zadowolone.
Dostępna w trzech wersjach wyposażenia: Sport, Touring i Grand Touring, CX-3 oferowała wiele funkcji, które zadowolą większość klientów.
Wersja Sport miała atrakcyjną cenę startową i była dobrze wyposażona, w tym w 16-calowe felgi aluminiowe, klimatyzację, tempomat, Bluetooth, 7-calowy wyświetlacz dotykowy, USB, system audio z 6 głośnikami, regulowane wysokościowo fotele kierowcy oraz składane tylne siedzenia w proporcji 60/40.
Przechodząc do wyższej wersji Touring, CX-3 wyposażona była w większe 18-calowe felgi, podgrzewane lusterka, automatyczne wycieraczki oraz automatyczne światła. Wnętrze również zostało ulepszone, oferując przyjemniejsze materiały tapicerskie, a fotele pokryte nawet sztuczną skórą. W zestawie były również podgrzewane fotele, system monitorowania martwego pola oraz ostrzeżenie o ruchu poprzecznym z tyłu.
Najwyższa wersja Grand Touring oferowała panoramiczny dach, oświetlenie LED dla reflektorów i świateł przeciwmgielnych, skórzaną tapicerkę, wyświetlacz przezierny, łopatki do zmiany biegów umieszczone na kierownicy oraz lepszy 7-głośnikowy system audio premium Bose.
To dość odważne stwierdzenie misji. Ale to właśnie taki był pomysł na początkowy projekt i kierunek inżynieryjny Mazdy CX-3. I miało to sens. Mazda CX-3 przekroczyła typowe pojęcia tego szybko rosnącego segmentu subkompaktowych crossoverów SUV. Ukazywała design KODO – Dusza Ruchu, była smukła, z kołami przesuniętymi ku rogami, napiętym szklarniem, dużymi kołami i długą maską oraz krótkim tyłem. Jej dynamika podwozia była znacznie lepsza, niż można by oczekiwać od crossovera. Był to projekt od podstaw, realizowany z myślą o osobach prowadzących aktywny styl życia, oferującym pojazd, który dopełniał ich żywotne, spełnione życie.
W drugiej aktualizacji projektanci i inżynierowie zostali zmotywowani misją uczynienia Mazdy CX-3 „Wykwintną i Ekstrawagancką”. Mazda zastosowała najnowsze technologie i zasady projektowe, aby jeszcze bardziej podnieść poziom CX-3, w tym uwzględniając opinie klientów, aby uczynić Mazdę CX-3 jeszcze bardziej atrakcyjnym pojazdem, oferującym lepszy komfort jazdy, bez kompromisów w zakresie dynamiki jazdy, aktualizując SKYACTIV-G 2.0 dla lepszej reakcji i efektywności oraz wzbogacając wnętrze CX-3 o piękną japońską estetykę, pełną nowych, wyższej jakości materiałów i wzornictwa.
Mniej znaczy więcej: Historia designu
Design KODO jest ostry, uderzający, a jednocześnie minimalistyczny. To unikalna japońska estetyka, która podkreśla siłę przez formę i proporcje, od tego, jak światło dotyka krawędzi pojazdu, gdy wokół niego spacerujesz, po dodawanie wizualnej masy do tylnej części pojazdu, jakby był on zwierzęciem gotowym do skoku. To koncepcja, która czerpie siłę nie z linii i załamań, ale z piękna tego, co jest obecne. To właśnie to sprawiło, że KODO stało się tak ponadczasowe od momentu jego wprowadzenia w koncepcyjnym modelu SHINARI w 2010 roku.
I to właśnie pomogło Mazdzie CX-3 zdobyć miejsce w pierwszej trójce finalistów w kategorii Światowego Designu Samochodu Roku, kiedy zadebiutowała, zajmując miejsce obok luksusowego sedana i tuż za własnym MX-5 Miatą. W najnowszej aktualizacji projektanci wprowadzili subtelne poprawki zewnętrzne, które dodają głębsze poczucie elegancji i jakości. Nowy przedni grill zapewnia silniejszą obecność z większym poczuciem głębi. Dodanie nowych chromowanych akcentów z przodu kontynuuje wzdłuż profilu pojazdu, tworząc poczucie ruchu do przodu. Akcenty w czerni fortepianowej, takie jak w słupkach bocznych i obramowaniach świateł przeciwmgielnych, a także dodanie wyjątkowego lakieru Soul Red Crystal, wzmacniają wrażenie pojazdu, którego obecność przekracza jego cenę.
LED-owe tylne światła Mazdy CX-3 przyjmują nowy design, który przywodzi na myśl cylindryczny, maszynowy kształt. Dodatkowo, nowe 18-calowe koła wykorzystują wielofunkcyjny projekt szprych z metalicznym połyskiem, który wywołuje poczucie głębi i szybkości, co uzupełnia nowe chromowane akcenty na nadwoziu CX-3.
CX-3 przechodzi jeszcze większe zmiany, z elementami, które przeniosły jej ekstrawagancki design na bardziej premium podejście.
Jak w wielu aspektach japońskiego designu, nacisk położono na eliminację tego, co zbędne. Jednak to nie powstrzymało zespołów projektowych i inżynieryjnych Mazdy przed dodaniem tego, co istotne. Być może największą zmianą wewnątrz jest nowo zaprojektowane konsola centralna i podłokietniki CX-3. Przejście na elektroniczną hamulec ręczny z funkcją auto-hold nie tylko poprawia funkcjonalność pojazdu, ale także dało projektantom Mazdy dużo miejsca do przemyślenia konsoli centralnej, która teraz posiada nowe uchwyty na kubki, schowek w konsoli centralnej oraz zintegrowany podłokietnik. Podłokietnik pokryty jest miękką wyściółką, co podnosi jakość i odczucie CX-3.
Idąc dalej, przednie siedzenia Mazdy CX-3 zostały całkowicie przeprojektowane, są szersze, z pianką poliuretanową o wysokiej gęstości, pochłaniającą wibracje, co tworzy twardą, wspierającą powierzchnię siedzenia. Mimo to są na tyle elastyczne, aby utrzymać kierowcę i pasażera w komfortowych warunkach podczas długich podróży. Po raz pierwszy, wyższe modele będą dostępne z pełnymi skórzanymi powierzchniami siedzeń.
Dodatkowo, od deski rozdzielczej po wykończenie drzwi, materiał przypominający zamsz zapewnia wyrafinowaną atmosferę dla pasażerów CX-3. Kolorystyka została uproszczona, z szarym jako kolorem bazowym, uzupełnionym przez białe lub czarne skórzane fotele w wyższych modelach. Nowe czerwone akcenty wokół wentylacji HVAC CX-3 mają bogaty blask, podobny do Soul Red Crystal. Wysoki połysk plisowanego obszycia na skórzanych siedzeniach CX-3 uzupełnia jego radykalny, a zarazem wyszukany styl.
Nie można zapomnieć, że pasażerowie na tylnej kanapie również znajdą nowe udogodnienia, ponieważ CX-3 dodaje centralny podłokietnik z wbudowanymi uchwytami na kubki, które kompaktowo dopełniają możliwości CX-3.
Wyrafinowana wydajność
Mazda dąży do budowania pojazdów, które jeszcze bardziej podnoszą poczucie połączenia między kierowcą a samochodem — ceniona cecha wszystkich pojazdów Mazdy nazywana Jinba Ittai. Bazując na tym podejściu, każdy aspekt tego, jak jeździ CX-3, został uwzględniony i udoskonalony. Te wysiłki zaowocowały wieloma ulepszeniami w jej układach napędowych i zawieszeniu, prowadząc do lepszej obsługi, komfortu jazdy i ciszy.
Mazda CX-3 jest standardowo wyposażona w chętny silnik benzynowy SKYACTIV-G 2.0 o pojemności 2,0 litra, z bezpośrednim wtryskiem. Ten wysoce wydajny, czterocylindrowy silnik został dostrojony w celu zwiększenia momentu obrotowego w całym zakresie obrotów, poprawy efektywności paliwowej i zmniejszenia tarcia wewnętrznego. Te postępy pozwalają CX-3 znacznie szybciej reagować na intencje kierowcy, jednocześnie poprawiając jego kulturę pracy. Maksymalne wartości SKYACTIV-G 2.0 wzrastają do 148 KM i 148 lb-ft momentu obrotowego.
Zmodernizowany silnik jest wspierany przez technologię G-Vectoring Control (GVC) Mazdy, która wykorzystuje czas zapłonu silnika do kontrolowania dynamiki podwozia, prowadząc do płynniejszego i dokładniejszego wprowadzania kierunku. Zawieszenie CX-3 i wspomaganie kierownicy również zostały dostrojone w celu optymalizacji charakterystyk tłumienia i poprawy reakcji. Co więcej, nowe 18-calowe, niskoprofilowe opony zostały opracowane, aby lepiej pochłaniać wstrząsy z nawierzchni drogi i skrócić odległości hamowania.
Grubsze panele drzwi, szyby tylnych drzwi, podsufitka i ulepszone szwy drzwi dodatkowo pomagają zapewnić cichsze i bardziej wyrafinowane wnętrze. Łącznie te starannie zaprojektowane poprawki sprzyjają równowadze między ekscytującą wydajnością, precyzyjnym prowadzeniem a doskonałym komfortem jazdy, odpowiednim do każdej nadchodzącej przygody.
Podnoszenie oczekiwań
Mazda nie poprzestaje na dostarczaniu pojazdów, które spełniają oczekiwania klientów. Zamiast tego, jej inżynierowie, projektanci i planujący produkt dążą do ich przekroczenia. Mazda wierzy w ciągłe doskonalenie, aby wzbogacić jazdę i pomóc właścicielom oraz kierowcom zbudować silną więź z marką. Mazda CX-3 stawia kolejny krok naprzód, oferując eleganckie, wyrafinowane ulepszenia w designie i satysfakcjonującą wydajność, które nadal zbierają pochwały od właścicieli i mediów.
Ciągłe udoskonalenia, nawet te najmniejsze, mogą zrobić ogromną różnicę, gdy są wszystkie połączone. Więcej niż tylko pojazd, który po prostu przewiezie Cię z punktu A do B, czy moda, która przychodzi i odchodzi, Mazdy zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić przyjemne doświadczenie, od ich uderzającego designu po starannie wykonane, wysokiej jakości, intuicyjne wnętrza, aż po doświadczenie jazdy, które nawet najmniejsze zadania zamienia w przyjemne przygody. Mazda CX-3 może być bramą do marki Mazda, ale z pewnością nie jest tylko pojazdem podstawowym. Nadal stanowi standard nowej, podniesionej generacji.