Japoński producent reklamował model CX-5 jako coś więcej niż zwykły kompaktowy SUV. I mimo że można to uznać za chwyt marketingowy, nie można zaprzeczyć, że CX-5 był jednym z najlepiej wyglądających crossoverów w swoim segmencie na rynku.
W roku 2016 wygląd nie zmienił się zbytnio, co niekoniecznie było złe, ponieważ design Mazdy cieszył się popularnością i uznaniem na całym świecie.
W przedniej części pojazdu wprowadzono dynamiczne kierunkowskazy LED oraz lampy przeciwmgielne LED, natomiast w tylnej części zamontowano agresywnie wyglądające lampy LED.
Z profilu bocznego CX-5 przypominał crossover’y BMW. Patrząc na linię tylnych okien, można było odnieść wrażenie, że pasażerowie z tyłu mają ograniczoną przestrzeń nad głową.
Jednakże, dostępną przestrzeń nad głową w tylnej części można określić jako całkiem przestronną, podobnie jak miejsce na nogi, co czyniło CX-5 dobrym wyborem na dłuższe podróże z więcej niż dwiema osobami.
Małym minusem był mniejszy bagażnik, spowodowany opadającą tylną szybą.
Pod maską CX-5 znajdowały się dwa silniki do wyboru: 2.0-litrowy, 4-cylindrowy, który rozwijał moc 155 KM. Ten silnik był połączony z 6-biegową manualną skrzynią biegów, bez opcji automatycznej skrzyni.
Bardziej mocny, 2.5-litrowy silnik 4-cylindrowy generował moc 184 KM i był wyposażony w automatyczną skrzynię biegów.
Jeśli chodzi o ekonomikę, silnik 2.0-litrowy charakteryzował się bardzo dobrym zużyciem paliwa.
Twórcy całkowicie nowej Mazdy CX-5 dążyli do podniesienia emocjonalnej atrakcyjności oraz żywotności, którą producent samochodów starał się osiągnąć dzięki swoim projektom KODO – Dusza Ruchu, tworząc nową ekspresję piękna, która przemawia do dojrzałych wrażeń. Dążąc do unikalnego designu, który tylko Mazda mogłaby wyprodukować, zespół rozwojowy rozpoczął od prostej, ale wyrafinowanej formy, wolnej od niepotrzebnych elementów, co jest powszechne w tradycyjnych japońskich rzemiosłach, wybierając „wyrafinowaną wytrzymałość” jako słowo kluczowe projektowania.
Projekt zewnętrzny
Wysiłki skoncentrowano na stworzeniu pewnego, odpornego wyglądu, który dodatkowo podkreśla wyraźną osobowość i dynamiczny charakter modelu, który właśnie opuszcza rynek. Wyraz czystego ruchu biegnący od przodu do tyłu nadwozia przekazuje zwinne przyspieszenie i prędkość. Całkowicie nowa CX-5 emanuje odważnym i uwodzicielskim czarem. Jej sylwetka podkreśla solidną postawę i kierunek z prostą formą, która pięknie odbija cienie i światła.
Niższy środek ciężkości oraz o 10 mm szerszy rozstaw kół z przodu i z tyłu nadają całkowicie nowej Mazdzie CX-5 mocniejszą postawę. Mazda przesunęła słupki A o około 35 mm do tyłu w porównaniu do obecnego modelu, optymalizując także względne położenie osi przedniej i słupków A. Ruch przekazywany wzdłuż boków pojazdu kulminuje z tyłu w kształcie trapezu, który rozciąga się od tylnej klapy w kierunku każdego tylnego koła. Efektem jest potężna sylwetka, która wydaje się być mocno osadzona z każdej strony.
Wzmocnienie wyrazu ewoluowanej twarzy rodziny Mazdy stanowią cieńsze reflektory umieszczone niżej oraz charakterystyczne skrzydło, które rozciąga się na całą szerokość przedniej części do swoich wierzchołków poniżej każdego reflektora, podkreślając szerokość pojazdu. Szczegółowy trójwymiarowy wzór sekcji siatki w połączeniu ze sculpturalnym charakterystycznym skrzydłem nadaje twarzy całkowicie nowej CX-5 odważniejszy, głębszy i bardziej sportowy wyraz.
Piękne refleksy pojawiają się tam, gdzie powierzchnia nadwozia zmienia kształt, gdy przemieszcza się od przodu do tyłu. Projektanci nieustannie dostosowywali położenie i cechy szczytów oraz innych detali, aby stworzyć elegancki wyraz przechodzącego światła.
Nowy kolor nadwozia Soul Red Crystal zwiększa atrakcyjność tego efektu. Dalsze rozwinięcie osobowości Soul Red, żywego koloru nadwozia łączącego jasne akcenty i czystą głębię, aby wzbudzić naładowaną emocjonalnie energię, Soul Red Crystal osiąga świeższą, jeszcze bardziej oszałamiającą przezroczystość.
Projekt wnętrza
Projektanci wnętrza całkowicie nowej Mazdy CX-5 skupili swoje wysiłki na atmosferze, formie i fakturze, w zgodzie z motywem „wyrafinowanej wytrzymałości”. Dążąc do stworzenia atmosfery skoncentrowanej na człowieku, Mazda starannie rozważyła formę każdego komponentu, aby uzyskać podstawowy układ zapewniający przyjemne poczucie ekscytacji i poczucie komfortu dla wszystkich pasażerów. Następnie zespół projektowy pracował nad doskonaleniem wnętrza z formami, które wykazują zarówno SUV-ową wytrzymałość, jak i jakość, zwracając szczególną uwagę na dopasowanie i wykończenie każdego detalu.
Wszystkie elementy przed kierowcą płyną na zewnątrz od centrum koła kierownicy, co wywołuje ożywczy efekt, jednocześnie tworząc w kabinie przestronną atmosferę i poczucie szerokości.
Niezwykła głębokość siedzeń oraz wyraźnie wyrzeźbione wloty klimatyzacji wyrażają doskonałą jakość i trwałość.
Dekoracyjna panel wykończeniowy łączy ciepło naturalnego drewna z siłą i elastycznością metalu.
Trzy dostępne pakiety wnętrza oferują czystą białą skórę, czarną skórę lub czarną tkaninę. Różne kolory zastosowano nad i pod panelem przyrządów, aby podkreślić poczucie fizycznej jedności z samochodem i jego przestronnością wnętrza.
Projekt skoncentrowany na człowieku, większy komfort dla wszystkich
Mazda zastosowała każdy aspekt swojej filozofii skoncentrowanej na człowieku w całkowicie nowej CX-5, poprawiając już doceniany design obecnego modelu. Efektem jest komfort kabiny, który sprawia, że każda podróż jest przyjemnością dla wszystkich pasażerów.
Środowisko jazdy i komfort kabiny
Strefa kokpitu jest zaprojektowana wokół idealnej pozycji siedzenia kierowcy, z wszystkimi kontrolkami i przełącznikami rozmieszczonymi w miejscach, w których kierowca może je obsługiwać naturalnymi ruchami rąk lub nóg. Aby poprawić użyteczność, konsola podłogowa została podniesiona, a gałka zmiany biegów umieszczona 60 mm (automatyczna) lub 40 mm (manualna) wyżej niż w obecnym modelu.
Przesunięcie słupków A do tyłu powiększa horyzontalne pole widzenia kierowcy, a mniejsze lusterka boczne poprawiają widoczność ukośną do przodu. Widoczność tylną poprawiono nieco niższą linią okien względem obecnego modelu oraz zastosowaniem jednego arkusza szkła w tylnej szybie.
Oparcia przednich siedzeń zawierają maty zawieszenia, których twardość każdego elementu jest zoptymalizowana, aby mocno wspierać talię i minimalizować boczne kołysanie górnej części ciała oraz ruch głowy. Natomiast pianka urethanowa tłumiąca wibracje na poduszkach siedzeń zapewnia większy komfort.
Całkowicie nowa Mazda CX-5 to pierwszy model Mazdy, który przyjął mechanizm odchylania w dwóch etapach w tylnych siedzeniach. Udoskonalenia komfortu z tyłu obejmują także niższy punkt biodrowy, poduszki siedzeń o trójwymiarowym kształcie, które podążają za kształtem dolnej części ciała pasażera, oraz dostępność podgrzewanych tylnych siedzeń i wentylacji klimatyzacyjnej na plecach konsoli centralnej.
Aby zapewnić większą wygodę, przód wyższej konsoli podłogowej zawiera parę regulowanych uchwytów na kubki, które są umieszczone obok siebie.
Z pojemnością 505 litrów bagażnik oferuje tę samą praktyczność, co 500 litrów w obecnym modelu (wg norm DIN, w tym podbagażnik).
Interfejs człowiek-maszyna (HMI)
Wskaźnik wieloinformacyjny po prawej stronie deski rozdzielczej wyposażony jest w nowy 4,6-calowy wyświetlacz TFT o wysokiej rozdzielczości.
Aktywny wyświetlacz prowadzenia w całkowicie nowej Mazdzie CX-5 wyświetla teraz ważne informacje o prowadzeniu i systemie nawigacyjnym na szybie czołowej.
Przeniesienie 7-calowego wyświetlacza na górę deski rozdzielczej znacznie redukuje ilość ruchu oczu potrzebną kierowcy. Ten niezależnie zamontowany wyświetlacz jest pierwszym w Mazdzie, który wykorzystuje optyczne łączenie, aby połączyć LCD z panelem dotykowym, co skutkuje wyraźniejszym obrazem.
MZD Connect
MZD Connect działa w połączeniu z telefonami komórkowymi i innymi urządzeniami mobilnymi, aby uprościć łączenie z internetem, dostęp do usług sieci społecznościowych oraz korzystanie z innych funkcji komunikacyjnych.
Zaawansowany system łączności w samochodzie Mazdy obejmuje funkcje audio, obsługę telefonów bez użycia rąk, Aha™ firmy HARMAN zapewniającą bogatą zawartość w chmurze oraz system nawigacji, który wykorzystuje dane z kart SD.
System audio
Stuningowany, aby dopasować się do charakterystyki SUV-a, nowy system audio dostarcza wyraźniejszego dźwięku wysokich tonów oraz mocniejszego basu. Dodaje również głośniki wysokotonowe zamontowane w słupkach A, osiągając czystszy, bardziej naturalny dźwięk poprzez umiejscowienie wyjścia bliżej uszu pasażerów pojazdu.
Całkowicie nowa Mazda CX-5 posiada 10-głośnikowy system audio BOSE®, opracowany wspólnie z Mazdą, który obejmuje technologię kompensacji hałasu otoczenia AudioPilot® 2 oraz technologię dźwięku przestrzennego Centerpoint® 2.
Uczynienie jazdy przyjemnością dla wszystkich w samochodzie
Na podstawie filozofii skoncentrowanej na człowieku, która ma na celu ożywienie i stymulowanie ciała i duszy poprzez doświadczenie jazdy dopasowane do ludzkich wrażeń, Mazda stara się budować pojazdy, które zwiększają poczucie jedności między kierowcą a autem. Producent samochodów ulepszył każdy aspekt całkowicie nowej CX-5, aby zapewnić naprawdę przyjemne doznania dla kierowcy, jak i dla wszystkich w pojeździe. Te wysiłki, które obejmują udoskonalone zespoły napędowe, prowadzenie i komfort jazdy, zwiększają wydajność, a jednocześnie zapewniają spokojniejszą kabinę.
Układy napędowe
Linia silników obejmuje czysty diesel SKYACTIV-D 2.2 Mazdy, a także silniki benzynowe SKYACTIV-G 2.0 i SKYACTIV-G 2.5 z bezpośrednim wtryskiem. Zestawione są z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów SKYACTIV-Drive lub manualną SKYACTIV-MT. Wszystkie te układy napędowe dostarczają mocne, liniowe przyspieszenie oraz doskonałą oszczędność paliwa i odpowiadająco niską emisję.
Dostępny jest również predyktywny system AWD i-ACTIV Mazdy, który pomaga zapobiegać poślizgowi przednich kół. System ten wykorzystuje syntetyczny olej, który zachowuje niską lepkość nawet w ekstremalnie zimnych warunkach, co zmniejsza straty energetyczne w całym zakresie temperatur roboczych. Dzięki zastosowaniu nowo opracowanych łożysk kulkowych we wszystkich łożyskach mocy oraz jednostce dyferencjału tylnego, zmniejsza także opory.
SKYACTIV-DYNAMIKA POJAZDU
Całkowicie nowa Mazda CX-5 wyposażona jest w technologię G-Vectoring Control (GVC), pierwszy system w nowej gamie SKYACTIV-DYNAMIKA POJAZDU Mazdy. Dzięki dostosowaniu momentu obrotowego silnika w odpowiedzi na ruch koła kierownicy, GVC zapewnia zintegrowaną kontrolę nad przyspieszeniem bocznym i podłużnym, optymalizując pionowe obciążenie każdego koła. System ten jest szczególnie korzystny w SUV-ach, których relatywnie wysoki środek ciężkości sprawia, że są podatne na siły boczne. GVC zwiększa zatem zarówno reakcję pojazdu, jak i stabilność, pomagając zapobiegać ślizganiu się pasażerów na boki oraz zapewniając wygodniejszą, bardziej relaksującą jazdę.
SKYACTIV-Układ jezdny
Całkowicie nowa Mazda CX-5 ma sztywne mocowania kierownicy, które zwiększają liniowość i sztywność układu kierowniczego typu elektrycznego wspomagania.
Układ zawieszenia z przodu typu MacPherson i tylne zawieszenie wielowahaczowe charakteryzują się większymi średnicami tłoków amortyzatorów oraz wyrównującymi poduszkami w płynie dla przedniego zawieszenia. Tłumią one odczucie unoszenia się, które kierowca odczuwa, a także nieprzyjemne wibracje w kabinie, gdy pojazd jest narażony na przechyły.
System hamulcowy z wentylowanymi tarczami z przodu i pełnymi z tyłu zyskuje teraz funkcję auto-hold Mazdy, która utrzymuje samochód w zatrzymaniu nawet po zwolnieniu pedału hamulca przez kierowcę.
SKYACTIV-Nadwozie
Wzrost sztywności skrętnej o 15,5% w porównaniu do obecnego modelu redukuje ugięcie, które mogłoby spowolnić reakcję pojazdu na zmiany kierunku od kierowcy.
Zwiększone wykorzystanie materiałów o ultra wysokiej wytrzymałości, w tym stali 1180 MPa w słupkach A oraz stali 980 MPa w progach bocznych i słupkach B.
NVH i aerodynamika
Aby umożliwić swobodną rozmowę w kabinie, wielki wysiłek włożono w redukcję niskoczęstotliwościowego hałasu drogowego, słyszanego podczas jazdy po szorstkich nawierzchniach, a także wysokoczęstotliwościowego hałasu wiatru i opon podczas podróży z wyższymi prędkościami. W porównaniu do obecnego modelu, całkowicie nowa Mazda CX-5 osiąga około 10% wyraźniejsze poziomy rozmowy w kabinie przy prędkości 100 km/h i redukuje hałas o około 1,3 dB podczas jazdy po nierównych drogach.
Aerodynamiczne elementy takie jak otwory w kształcie przewodów w przedniej kratce zostały strategicznie umiejscowione, aby zapewnić największe korzyści.
i-ACTIVSENSE: ewolucja światowej klasy bezpieczeństwa
Mazda Proactive Safety to kompleksowe podejście mające na celu maksymalizację zakresu warunków, w których kierowca może bezpiecznie i z większą pewnością prowadzić pojazd, minimalizując jednocześnie ryzyko, które mogłoby prowadzić do wypadku. Wspiera to prawdziwą przyjemność z jazdy.
Dzięki nowym aktywnym funkcjom bezpieczeństwa, zaawansowane technologie bezpieczeństwa Mazdy i-ACTIVSENSE jeszcze bardziej wspierają kierowcę w wczesnym identyfikowaniu potencjalnych zagrożeń, co dodatkowo obniża szanse na uszkodzenia lub obrażenia. Udoskonalenia w zakresie bezpieczeństwa biernego obejmują poprawę efektywności struktury wielokierunkowej nadwozia SKYACTIV Mazdy oraz zastosowanie większej ilości stali o ultra wysokiej wytrzymałości. Producent dąży do uzyskania najwyższych ocen od organów bezpieczeństwa drogowego na całym świecie.
i-ACTIVSENSE to gama systemów aktywnego i zapobiegawczego bezpieczeństwa opartego na radarach i kamerach Mazdy.
Bezpieczeństwo aktywne
Całkowicie nowa Mazda CX-5 oferuje imponującą gamę systemów i-ACTIVSENSE, w tym najnowszą wersję systemu Mazda Radar Cruise Control (MRCC), który może podążać za pojazdem poprzedzającym od zatrzymania, oraz Rozpoznawanie znaków drogowych (TSR), które odczytuje ograniczenia prędkości i inne znaki drogowe, wyświetlając komunikat na Aktywnym Wyświetlaczu Prowadzenia.
Bezpieczeństwo bierne
Nadwozie SKYACTIV całkowicie nowej Mazdy CX-5 skutecznie pochłania i rozprasza siły uderzenia, aby powstrzymać deformacje kabiny i chronić pasażerów. Wzmocniona sekcja słupka A oraz większe wykorzystanie materiałów o wysokiej wytrzymałości dodatkowo poprawiają bezpieczeństwo przy zderzeniach, jednocześnie redukując wagę.
Szeroki wachlarz środków zapewnia dodatkową ochronę w kabinie, takich jak pianka polipropylenowa dodawana do wnętrza zagłówków czy zoptymalizowana metoda montażu ramy oparcia siedzenia, które razem poprawiają strukturę łagodzącą wpływ na głowę w przednich siedzeniach.