Opierając się na koncepcie MX-Crossport, CX-7 był średniej wielkości crossoverem, który łączył możliwości SUV-a z zwinnością sportowego auta, oferując jednocześnie przyjemną jazdę.
Wygląd zewnętrzny przypomina niektóre cechy stylizacyjne RX-8, z wyraźnymi przednimi błotnikami i pięcioramienną atrapą chłodnicy charakterystyczną dla modeli Mazdy.
Wnętrze kabiny CX-7 oferowało unikalny panel wskaźników z konstrukcją „podwójnego dachu”. Materiały użyte do wykończenia były dobrej jakości, a sterowanie umieszczone intuicyjnie.
Wystarczająco przestronny, zarówno pasażerowie z przodu, jak i z tyłu mogli komfortowo odbywać dłuższe podróże.
Moc pochodziła z 2.3-litrowego, 4-cylindrowego silnika benzynowego, który generował 244 KM i 258 lb-ft momentu obrotowego już przy niższych obrotach. Silnik był połączony z 6-biegową skrzynią manualną lub 6-biegową automatyczną. Jednym z minusów jednostki 2.3-litrowej było dość wysokie zużycie paliwa.
Bezpieczeństwo było jednym z mocnych punktów CX-7, z ABS, Dynamicznym Kontrolą Stabilności oraz Kontrolą Trakcji. Klienci mogli wybierać między napędem na przednie koła a aktywnym systemem rozdziału momentu obrotowego na wszystkie koła Mazdy.
Wielkość bagażnika nie zawiodła kupujących szukających wystarczającej przestrzeni na bagaże podczas wakacyjnych wyjazdów.
CX-7 był silnym konkurentem dla Nissan Murano i BMW X3.
Spragniony paliwa silnik został później zastąpiony jednostką diesla 2.2 litra w 2009 roku.
Na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Montrealu na wyróżnienie zasługuje kanadyjska premiera nowego modelu CX-7, crossovera sportowego od Mazdy na 2007 rok.
Model ten, który zadebiutuje wiosną 2006 roku jako pojazd z rocznika 2007, to nowa pięcioosobowa CX-7 Mazdy, która stanowi świeże odejście od tradycyjnych SUV-ów. Produkowany na w pełni opracowanej przez Mazdę platformie, CX-7 łączy w sobie cechy sportowego samochodu oraz praktyczność SUV-a, co skutkuje radością z jazdy. To pojazd, który łączy w sobie osiągi i design jak nigdy wcześniej. Cena Mazdy CX-7 rozpoczyna się od 31,995 dolarów.
„Rynek północnoamerykański odgrywa kluczową rolę w globalnej przyszłości Mazdy Motor Corporation,” powiedział Mike Benchimol, prezydent Mazda Canada Inc. „Pojazdy takie jak CX-7, zaprojektowane i skonstruowane specjalnie na rynek północnoamerykański, uczynią Mazdę ważną i wpływową siłą w branży. Ten pojazd reprezentuje wszystko, czym powinien być SUV Mazdy: mocny, o doskonałej stylizacji, z dbałością o detale i radością z jazdy. Mazda w najlepszym wydaniu.”
Wyrazisty design zewnętrzny Mazdy CX-7 jest rozwinięciem motywu samochodu sportowego z koncepcji MX-Crossport z 2005 roku oraz koncepcji RX-01 zaprezentowanej w 1995 roku, a także nawiązuje do silnych emocji stylistycznych współczesnego sportowego samochodu RX-8. Wyróżniające się przednie błotniki, A-słupki umiejscowione na przedniej krawędzi nadwozia oraz charakterystyczna pięcioramienna atrapa chłodnicy Mazdy wyraźnie identyfikują ten nowy model jako model Mazdy. Osiemnastocalowe aluminiowe koła i opony sygnalizują sportowe ambicje Mazdy CX-7 i natychmiast informują, że jest to pojazd stworzony dla kierowców.
Wnętrze, które również zaprezentowane było w koncepcji MX-Crossport, spełnia wrodzone pragnienie każdego miłośnika motoryzacji, by wskoczyć i prowadzić. Trójdialowy zestaw wskaźników, sportowo umiejscowiony dźwignia zmiany biegów oraz dostosowane do ciała fotele przednie zostały zaprojektowane z myślą o sportowej jeździe.
Kokpit składa się z unikalnej struktury „podwójnym dachem”, w której mały „dach” nad zestawem wskaźników znajduje się tuż przed dużym „dachem”, który rozciąga się przez cały kokpit. Tylna kanapa rozdzielona w proporcji 60-40 pomieści w komfortowych warunkach trzy osoby.
W zgodzie ze sportowym wyglądem, Mazda CX-7 prezentuje potężne i dynamiczne osiągi. Jest napędzana turboładowanym, chłodzonym powietrzem silnikiem benzynowym o pojemności 2.3 litra z bezpośrednim wtryskiem, który generuje moc 244 koni mechanicznych przy 5000 obrotów na minutę. Chociaż kluczowe cechy układu napędowego są współdzielone z niedawno wprowadzonym modelem MAZDASPEED6, Mazda CX-7 jest dostrojona w sposób, który pozwala uzyskać 258 lb-ft momentu obrotowego przy niezwykle niskich 2000 obrotów na minutę, co zapewnia zdrową reakcję na pedał gazu.
Stabilna konstrukcja nadwozia, w pełni niezależne zawieszenie oraz wentylowane hamulce tarczowe na cztery koła z standardowym systemem ABS, kontrolą stabilności (DSC) oraz systemem kontroli trakcji (TCS) stanowią podstawę sportowych manier drogowych Mazdy CX-7. Klienci mogą wybrać napęd najlepiej dopasowany do ich potrzeb: napęd na przednie koła lub aktywny napęd na cztery koła Mazdy. Z aktywnym rozdziałem momentu obrotowego na cztery koła, komputerowo sterowane sprzęgło przekazuje do 50% momentu obrotowego silnika na tylne koła, co zapewnia doskonałe prowadzenie, niezależnie od tego, czy warunki drogowe są suche i szybkie, czy też śliskie i wymagające.
Na stoisku Mazdy na tegorocznym salonie samochodowym można także zobaczyć nagradzaną Mazdę5. Od momentu jej wprowadzenia latem ubiegłego roku, Mazda5 zyskała uznanie zarówno wśród entuzjastów motoryzacji, jak i krytyków. Model Mazda5 z 2006 roku zdobył nagrodę „Voiture de l’année” (Samochód Roku) od prestiżowego przewodnika Guide de l’Auto 2006, „Clefs d’or” od L’Annuel de l’automobile 2006, a ostatnio został nazwany „Najlepszym Nowym Uniwersalnym Pojazdem Rodzinnym” na rok 2006 przez Stowarzyszenie Dziennikarzy Motoryzacyjnych Kanady (AJAC). Mazda5 to jedyny kompaktowy pojazd w Kanadzie z trzema rzędami siedzeń, mogący pomieścić do sześciu osób.