Nikt nie przypuszczał, że Mazda MX5 odniesie tak duży sukces, gdy samochód zadebiutował w 1989 roku. Ten mały, dwuosobowy roadster sprzedał się w ponad 400.000 egzemplarzach. I to tylko w przypadku pierwszej generacji Mazdy MX5 – Miaty, jak nazywa się ją na kontynencie północnoamerykańskim.
Mazda MX5 NA, kodowa nazwa pierwszej generacji Miaty, to prosty roadster, zbudowany na wzór brytyjskiego roadstera, ale z japońską niezawodnością. Nie był to szybki, ani luksusowy samochód. To proste, niezawodne i zwinne auto, które można było codziennie użytkować przez wiele lat.
Design był prosty, z grillem wbudowanym w dolną część zderzaka. Wyglądał jak uśmiechnięta buzia, a dzięki wysuwanym reflektorom, przód samochodu przypominał uśmiech.
W kabinie było miejsce dla dwóch pasażerów, ale nie dla wysokich osób. Przestrzeń nad głową przy założonym miękkim dachu była ograniczona. Miata zdobyła wielu klientów dzięki pozycji siedzącej, w której nogi były prawie wyciągnięte pod deską rozdzielczą, oraz niskiej pozycji siedzenia. Zestaw wskaźników miał cztery najważniejsze zegary dla samochodu sportowego: wskaźnik paliwa, temperatura płynu chłodzącego, obrotomierz i prędkościomierz. Interesujący system audio z tamtych czasów był dostępny jako opcja dla radia z kasetą i odtwarzaczem CD.