Najbardziej sprzedawany roadster na świecie, Mazda MX5/Miata, otrzymał facelifting trzeciej generacji w 2008 roku. Był to ostatni etap przed zmianami w 2015 roku.
W większości krajów znany jako MX5, a na rynku północnoamerykańskim jako Miata, mały roadster Mazdy zdobył popularność dzięki swojej lekkiej konstrukcji, niskim kosztom eksploatacji i niezawodności. Był to prawdziwy samochód do codziennej jazdy, ale o sportowym wyglądzie i otwartym dachu.
Trzecia generacja nosiła kod NC. Została wprowadzona na rynek w 2005 roku i była pierwszą Miata, która miała składany sztywny dach, zaprojektowany przez firmę Webasto w Niemczech. Przednia część samochodu została nieco poprawiona w porównaniu do wersji przed liftingiem, wyposażona w nowy zderzak i dolny spojler. Grill został zmodyfikowany z zastosowaniem pięciopunktowego wzoru, umieszczonego pomiędzy przekształconymi reflektorami. Zainstalowano nowe trójkątne światła przeciwmgielne.
Wnętrze NC miało ten sam design, który był znacznie większy niż w drugiej generacji, NB. Składany sztywny dach, wprowadzony w 2006 roku, został zachowany. Dodawał on jedynie 37 kg do całkowitej wagi samochodu i był przechowywany za siedzeniami. Poprzeczny, czarny nawiew z deski rozdzielczej został zmieniony na srebrny.
Samochód został wyposażony w nową wersję silnika MZR o pojemności 2,0 litra, który teraz produkował 160 KM. Był połączony z nową, 6-biegową, manualną skrzynią biegów, a na liście opcji znajdowała się również 6-biegowa automatyczna. Wersja 2.0 była standardowo wyposażona w ograniczone poślizg.
Mazda MX-5 to najlepszy roadster na drodze. Jego pierwotna koncepcja okazała się tak udana, że Mazda nigdy jej nie zmieniła: jest przystępny cenowo, lekki, oferuje obsługę Jinba Ittai 'jedność z samochodem’ oraz klasyczny wygląd roadstera. Trzecia generacja, która zadebiutowała w 2005 roku, została opracowana w oparciu o ścisłą strategię oszczędnościową, co pomogło utrzymać wagę na tym samym poziomie, oferując jednocześnie sztywniejszą karoserię i większe wyposażenie. W tym roku Mazda wprowadza lifting obecnej trzeciej generacji MX-5 z ulepszeniami, które przyciągną jeszcze więcej osób do tego unikalnego, czystego roadstera.
Rok 2009 to 20-lecie Mazdy MX-5, która figuruje w Księdze Rekordów Guinnessa jako najlepiej sprzedający się dwuosobowy samochód sportowy w historii (aktualnie 850 000 egzemplarzy). Od momentu premiery w 1989 roku wyprodukowano 855 000 Mazda MX-5, z czego 254 000 sztuk sprzedano w Europie (do listopada 2008 roku). Mazda MX-5 zdobyła łącznie 178 głównych nagród motoryzacyjnych w ciągu tych dwóch dekad. Obecna trzecia generacja nie jest wyjątkiem i zdobyła 58 nagród, w tym tytuł Samochodu Roku w Japonii 2005-2006 oraz Roadstera Roku 2005 według magazynu Top Gear.
W 2006 roku Mazda wprowadziła model Mazda MX-5 Roadster Coupe z elektrycznie składanym twardym dachem, zachowując jednocześnie unikalny styl roadstera. Twardy dach waży zaledwie 37 kg, w tym mechanizm składania, i nie zajmuje dodatkowej przestrzeni bagażowej, zapewniając idealny rozkład wagi 50:50 oraz tę samą objętość bagażnika (150 litrów) co wersja z miękkim dachem. Teraz do wyboru były dwa zwinne sportowe samochody w wersji otwartej.
Model po liftingu trzeciej generacji Mazdy MX-5 kontynuuje popularność tej rozszerzonej oferty. Obie wersje nadwozia mają nowoczesny, dynamiczny design, który harmonizuje z nową linią Mazdy. Zarówno wersja z miękkim dachem, jak i Roadster Coupe oferują ewolucję radości z jazdy Jinba Ittai oraz bardziej rozbudowane wyposażenie. Dzięki tym aktualizacjom wersja z miękkim dachem Mazdy MX-5 wciąż będzie cieszyć się zainteresowaniem klientów szukających czystego doświadczenia roadstera. Składany twardy dach zawsze przyciągał klientów, którzy pragną bardziej coupe’owego i ekskluzywnego doświadczenia.
Aby podkreślić jego nowoczesny charakter, liftowane Roadster Coupe zyskuje nowe szczegóły w designie zewnętrznym oraz cichszą kabinę w porównaniu do oryginalnego Roadster Coupe z dachem podniesionym.
Design zewnętrzny
Lift Mazdy MX-5 odzwierciedla nową generację DNA designu Mazdy, zachowując jednocześnie przyjazny wygląd, z którego znany jest ten roadster. Wprowadzono bardziej agresywny i aerodynamiczny zderzak przedni. Przyjmuje typową pięcioosiową kratkę Mazdy, teraz otoczoną nowo zaprojektowanymi reflektorami, które nachylają się do wnętrza w stronę górnych punktów kratki. Wewnętrzne soczewki lamp kierunkowskazów w zewnętrznych rogach każdej lampy są teraz białe, co nadaje im jakość. Nowe trójkątne obramowania lamp przeciwmgielnych na dolnych krawędziach zintegrowanego zderzaka są głęboko osadzone w powierzchni zderzaka z grubym obramowaniem dla mocniejszego, sportowego wyglądu.
Sylwetka modelu po liftingu charakteryzuje się nowymi progami bocznymi i ozdobnikami, które są bardziej wyrzeźbione i wystają dalej niż wcześniej. Tworzą one mocne linie charakterystyczne, które podkreślają tylne nadkola, nadając samochodowi jeszcze bardziej sportowy wygląd. Tył pojazdu jest natychmiast rozpoznawalny jako Mazda MX-5, ale z subtelnymi zmianami w designie, które nadają mu mocniejszy wygląd. Tylny zderzak modelu po liftingu jest bardziej zintegrowany z nadwoziem. Nachyla się w stronę wnętrza i w górę, aby być na poziomie dolnej krawędzi tylnych lamp, co podkreśla grubość zderzaka. Dolna część tylnych błotników jest bardziej wyrzeźbiona i wydłużona w dół, jak to ma miejsce z przodu, a nowe tylne lampy kombinowane wprowadzają kształt 'U’, który się świeci, gdy oświetlenie jest włączone, co nadaje poczucie jakości.
Zaawansowana aerodynamika
Design przodu nie tylko wygląda bardziej dynamicznie i mocno, ale również wspiera stabilność po liftingu przy wysokich prędkościach, dzięki swojej ekstremalnej aerodynamice. Nowe elementy nadwozia, które to osiągają to:
- powiększona przestrzeń pod przednimi lampami przeciwmgielnymi, z optymalizowanymi kształtami
- bardziej wystająca dolna krawędź kratki
- szerokie deflektory przednich opon
- nowe progi boczne, które poszerzają boki, aby mniej wiatru uderzało w tylne koła
- lusterka boczne zoptymalizowane pod kątem niskiego oporu powietrza
- nowe tylne lampy, które wychodzą na zewnątrz, aby zmniejszyć turbulencje z tyłu
Siedem kolorów nadwozia jest dostępnych w liftowanej Mazdzie MX-5, w tym dwa nowe kolory – Aluminium Metallic i Metropolitan Grey Mica. Kolor Aluminium Metallic zawiera cząsteczki aluminium, które rozpraszają światło i powodują różnorodne odbicia oraz cienie, w zależności od warunków oświetleniowych. Zachowane zostały kolory True Red, Copper Red Mica, Stormy Blue Mica, Marble White i Brilliant Black.
Design wnętrza
Duch roadstera z zewnątrz odbija się w kokpicie. Lifting zyskał czyste formy oryginalnego modelu trzeciej generacji i zaktualizował je nowymi materiałami, detalami i kombinacjami kolorystycznymi dla silniejszego poczucia jakości.
Poprzeczna dekoracyjna płyta na desce rozdzielczej została zmieniona z czarnego fortepianu na ciemne srebro. Grafika wskaźników jest teraz umieszczona dalej od siebie dla lepszej czytelności, a szersza czerwona strefa została dodana do jednostki 2.0 z manualną skrzynią biegów, aby odzwierciedlić wyższe obroty (patrz rozdział 3 poniżej), a licznik przebiegu/odometr w dolnym centrum zegara jest teraz podświetlany na czerwono w technologii LCD. W centralnej konsoli trzy duże pokrętła klimatyzacji mają teraz nowe pierścienie w srebrnym kolorze, a dodatkowe srebro dodano do uchwytów na drzwiach, które pasują do pierścieni zegara kierowcy, dla świeżego, skoordynowanego wyglądu. Najnowszy fabryczny system audio Mazdy, który jest także używany w Mazdzie6, ma teraz nowy i nieco czystszy wygląd.
Na pokrywie schowka konsoli centralnej dodano miękką poduszkę. Nowa schemat kolorów, z siedzeniami i wykończeniem drzwi w jednym kolorze oraz resztą czarną, nadaje sportowy wygląd.
Fotele zostały zmodyfikowane, aby jeszcze bardziej wzmocnić uczucie jedności między samochodem a kierowcą. Większe boczne podparcia i zmienione powierzchnie siedzisk zapewniają optymalne wsparcie boczne oraz silniejsze poczucie, że siedzenia otaczają pasażerów. Dwukolorowe fotele sportowe Recaro z skórzanymi i perforowanymi Alcantarą®* są teraz dostępne jako opcja.
Wzmocnione odczucie wydajności
Lift Mazdy MX-5 dziedziczy zestaw żywych silników benzynowych MZR oraz precyzyjnie działających manualnych skrzyń biegów trzeciej generacji. Niektóre istotne aktualizacje jeszcze bardziej podnoszą doświadczenie jazdy roadsterem: inżynierowie zmienili silnik MZR 2.0, aby uzyskać silniejsze odczucie wydajności, dostosowali wszystkie silniki do mniejszego zużycia paliwa i niższej emisji CO2 oraz dodali nową sześciobiegową automatyczną skrzynię biegów po raz pierwszy w Europie.
MZR 2.0-litra Benzynowy: Zwiększone Limity Obrotów i Aktualizacje Silnika
Silnik benzynowy MZR 2.0 o pięciu lub sześciu biegach manualnych wciąż generuje 118 kW / 160 PS oraz maksymalny moment obrotowy 188 Nm. Maksymalny moment obrotowy wciąż uzyskiwany jest przy 5000 obr/min, natomiast maksymalna moc teraz osiągana jest przy 7000 obr/min (o 300 obr/min więcej niż wcześniej), a limit obrotów wynosi teraz 7500 obr/min (o 500 obr/min więcej niż wcześniej), co czyni sportową jazdę jeszcze bardziej ekscytującą.
Wprowadzono także wykonaną z jednego kawałka wał korbowy, aby zapewnić sztywność przy wyższych obrotach silnika. Wprowadzono również w pełni pływające tłoki z wyższą niezawodnością wpinania, zmienione sprężyny zaworowe, które tłumią 'odbicia’ zaworów, mogące występować przy wysokich obrotach, a także materiały o wyższej trwałości dla łożysk korbowodowych. Wraz z wyższym limitem obrotów, te modyfikacje nadają silnikowi MZR 2.0 jeszcze lepsze odczucie wydajności niż wcześniej.
Zmodyfikowana Sześciobiegowa Skrzynia Biegów Manualnych
Szczególnie prawdziwe jest to, gdy ten silnik jest połączony z zmodyfikowaną sześciobiegową skrzynią biegów manualnych. Jej zoptymalizowana synchronizacja pozwala na jeszcze szybsze i płynniejsze zmiany biegów niż wcześniej. Średnica synchronizacji biegów 3-4 w sześciobiegowej skrzyni biegów wzrosła o 6 mm, wszystkie specyfikacje stożków synchronizacyjnych zostały zmienione, a w niektórych zębatkach od 1 do 4 stosuje się węgiel na niektórych powierzchniach zębatkowych. Wydajność z sześciobiegową skrzynią biegów manualnych jest nieco poprawiona, przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,6 sekundy (miękki dach) i osiąga maksymalną prędkość 218 km/h (Roadster Coupe).
Więcej Ekscytującego Dźwięku Silnika
Wszystkie wersje liftowanej Mazdy MX-5 oferują sportowy dźwięk silnika. Inżynierowie Mazdy przebudowali elementy dźwiękowe modelu po liftingu — jak zbiornik ciśnienia, przewody dolotowe i układ wydechowy — aby uzyskać jeszcze sportowszy i bardziej charakterystyczny dźwięk silnika, który wyraźnie zmienia się w zależności od sytuacji na drodze i nacisku pedału.
Dla silnika MZR 2.0-litra z sześciobiegową skrzynią biegów manualnych dodano nowo opracowany wzmacniacz dźwięku dolotowego (ISE), aby jeszcze bardziej wzmocnić poczucie sportowej jazdy. Ten komponent dostarcza mocniejszą odpowiedź dźwiękową oraz bardziej zróżnicowany ton, wzmacniając dźwięki powstające przy otwieraniu zaworu przepustnicy i zasysaniu powietrza. Dźwięk jest przesyłany do panelu deski rozdzielczej przez powietrze, a także do górnej części deski rozdzielczej, a także do ramy przedniej szyby przez specjalny kanał. Przesył dźwięku do górnej części deski rozdzielczej wydaje jeszcze intensywniejszy dźwięk, gdy dach jest otwarty.
Poprawiona Efektywność Paliwowa
Pomimo wzrostu odczucia wydajności dla najwyższej klasy układu napędowego, oraz tej samej mocy i momentu obrotowego co wcześniej, liftowany silnik MZR-2.0-litra z manualną skrzynią biegów zużywa mniej paliwa i produkuje mniej emisji CO2 niż wcześniej. W połączeniu z pięciobiegową skrzynią biegów zużywa 7,4 litra paliwa (o 4 procent mniej niż wcześniej) i emituje 177 g/km CO2. Silnik MZR 2.0-litra z sześciobiegową skrzynią biegów manualnych zużywa 7,6 litra paliwa na 100 km (o 7 procent mniej niż wcześniej) i produkuje 181 g/km CO2.
Sześciobiegowa Skrzynia Automatyczna
Silnik MZR 2.0-litra jest teraz dostępny z sześciobiegową skrzynią automatyczną po raz pierwszy w Europie. Obejmuje funkcję Activematic (DAM), która pozwala na manualne zmiany biegów przy użyciu łopatek na kierownicy bez wcześniejszego przełączania na tryb ręczny.
Daje to sportowe odczucie podczas jazdy i jest szczególnie praktyczne na zboczu, w zakrętach lub podczas wyprzedzania pojazdu. Gdy system sterowania skrzynią biegów stwierdzi, że niższy bieg nie jest już potrzebny, wraca do normalnej pracy. Activematic® oferuje również funkcję Active Adaptive Shift (AAS), która monitoruje nachylenie drogi i jej krętość, dane z pedałów gazu i hamulca, tempo przyspieszenia pojazdu oraz sposób, w jaki roadster jest kierowany, aby dobierać optymalne zmiany biegów. To zapewnia liniową, dynamiczną wydajność zgodną z intencjami kierowcy i skutkuje przyjemną i sportową jazdą przy całym komforcie i wygodzie, jakie oferuje automatyczna skrzynia biegów. W połączeniu z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów, silnik MZR 2.0-litra generuje 118 kW/160 PS przy 6700 obr/min oraz 188 Nm przy 5000 obr/min; jego limit obrotów wynosi 7000 obr/min. Ten układ napędowy zużywa 7,9 litra paliwa i produkuje 188 g/km CO2.
MZR 1.8-litra Benzynowy
Popularny silnik MZR 1.8-litra z pięciobiegową skrzynią biegów manualnych pozostaje w ofercie. Generuje 93 kW/126 PS maksymalnej mocy przy 6500 obr/min oraz maksymalny moment obrotowy 167 Nm przy 4500 obr/min. Ostateczny przełożenie zmieniono z 4.100 na 3.909, aby poprawić efektywność paliwową. Silnik MZR 1.8-litra zużywa 7,0 litra paliwa na 100 km (o 4 procent mniej niż wcześniej) i emituje 167 g/km CO2.
Aktualizacje podwozia
Trzecia generacja została wprowadzona z sztywniejszą i lżejszą konstrukcją nadwozia niż druga generacja Mazdy MX-5, którą zastąpiła. Wersja po liftingu kontynuuje tę tradycję: ma wysoką sztywność zginania i skręcania i jest mniej więcej tej samej wagi co oryginalny model, z idealnym rozkładem masy 50:50. Zachowuje również układ zawieszenia przedniego typu podwójne wachacze oraz wielowahaczowe tylne, wraz z silnikiem Mazdy MX-5 umieszczonym z przodu, napędem na tylne koła i sztywną ramą silnika w tunelu przekładni. To tworzy sztywną więź między skrzynią biegów a tylnym dyferencjałem, aby usztywnić podwozie i tłumić deformację podwozia podczas sportowej jazdy. Wersje 2.0 z manualną skrzynią biegów są wyposażone w ograniczone poślizgi różnicowe (LSD), co zapewnia optymalną przyczepność w każdych warunkach drogowych.
W przypadku liftingu, inżynierowie Mazdy dostosowali przednie zawieszenie, zmieniając pionową pozycję zawiasów kulowych, co obniżyło wysokość przedniego środka skrętu o 26 mm. To zmniejsza wahania obciążenia pionowego na zewnętrznym kole w zakrętach. W konsekwencji ruchy skrętu spowodowane wejściem w zakręt są teraz bardziej liniowe. Co więcej, zespół badawczo-rozwojowy precyzyjnie dostroił ustawienia zawieszenia, aby zapewnić jeszcze bardziej precyzyjną reakcję Mazdy MX-5 po liftingu na polecenia kierowcy, i uzyskano wyższą jakość jazdy, sprawiając, że odczucie przechyłów i przewracania staje się bardziej naturalne. Wspólnie te modyfikacje przekładają się na wzmocnione odczucie 'Jinba Ittai’ kontroli, szczególnie w zakrętach.
Podobnie jak w oryginalnej trzeciej generacji Mazdy MX-5, model po liftingu MZR 2.0-litra z sześciobiegową skrzynią biegów manualnych jest wyposażony w sportowe zawieszenie z amortyzatorami Bilstein z przodu i z tyłu.
Bezpieczeństwo
Lift Mazdy MX-5 ma ten sam doskonały pakiet bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego, co oryginalny model trzeciej generacji. Jego system hamulcowy z wentylowanymi przednimi tarczami o średnicy 290 mm i stałymi tylnymi tarczami o średnicy 280 mm zapewnia doskonałą reaktywność pedału hamulca oraz wydajność hamowania. W modelu po liftingu systemy dynamicznej kontroli stabilności (DSC) i kontroli trakcji (TCS) są teraz standardem w większości rynków europejskich. Nowym elementem oferty jest również system monitorowania ciśnienia w oponach (w zależności od wersji i rynku). Nowo wprowadzony wskaźnik temperatury zewnętrznej informuje kierowcę i pomaga zapewnić bezpieczną jazdę zimą.
Bezpieczeństwo pasywne obejmuje kabinę z stali wysokotemperaturowej, ultra-wysokotemperaturowe belki wzmocnienia dachu w słupkach A, ochronę przed uderzeniem bocznym oraz mocne poprzeczne człony podłogowe. Poduszki powietrzne z przodu z możliwością dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera są standardem, a w większości rynków standardowo montowane są także specjalne podpory boczne z dwiema komorami, które pomagają chronić zarówno klatkę piersiową, jak i głowę. Te poduszki powietrzne są zintegrowane w oparciach siedzeń i są aktywowane przez wspólny generator gazu i inflater, który napełnia obie komory szybciej niż w przypadku niektórych systemów jednokomorowych.
Poprawiona Cicha Kabina
W celu poprawy cichej kabiny w obu wersjach nadwozia inżynierowie zastosowali sztywniejsze moduły drzwiowe, aby zredukować wibracje na bokach samochodu, zmniejszyli poziom rezonansu kół i użyli dodatkowych materiałów wygłuszających. Roadster Coupe dodaje kompleksowe działania w celu tłumienia hałasu drogowego i wzmacnia swój premium charakter. Poprzeczna belka przedniego zawieszenia została wypełniona urethanem, aby zmniejszyć przenikanie hałasu drogowego do kabiny, a wzmocnienia dodano do drugiej belki poprzecznej. Hałas wywołany wibracjami również został stłumiony poprzez dodanie materiału tłumiącego do przedniej sekcji dachu. Zbiorczo te działania lepiej chronią pasażerów Roadster Coupe przed niskoczęstotliwościowym hałasem drogowym i uciążliwymi dźwiękami wysokiej częstotliwości. W rezultacie hałas wewnętrzny liftowanej Mazdy MX-5 Roadster Coupe przy 60 km/h na szorstkiej drodze jest o 2,7 dB cichszy niż w oryginalnym modelu.
Komfort i Łatwość Użytkowania
Kabina modelu liftowanego Mazdy MX-5 oferuje poprawiony komfort. Na przykład, uchwyty na napoje w drzwiach już nie wystają do wnętrza, co zapewnia więcej przestrzeni dla nóg pasażerów. Podłokietniki i pokrywa konsoli podłogowej mają nowe poduszki dla lepszego komfortu. Składany twardy dach Roadster Coupe jest także jednym z najłatwiejszych w użyciu w branży. Otwiera się i zamyka w zaledwie 12 sekund – to jeden z najszybszych w segmencie – i nie zajmuje przestrzeni bagażowej, gdy jest otwarty. Miękki dach otwiera się i zamyka ręcznie w zaledwie kilka sekund. Bagażnik zachowuje rozmiar oryginalnego modelu wynoszący 150 litrów i można go łatwo otworzyć, naciskając przycisk na desce rozdzielczej lub na pilocie.
Wygoda i Wyposażenie
Nowa liftowana Mazda MX-5 ma usprawnione przechowywanie drobiazgów oraz nowe funkcje i wyposażenie, które ułatwiają korzystanie z samochodu. Taca do przechowywania przed lewarkiem zmiany biegów jest teraz wystarczająco duża, aby pomieścić telefon komórkowy lub odtwarzacz MP3, a gumowa mata utrzymuje przechowywane przedmioty na swoim miejscu. Dwa uchwyty na kubki w konsoli mają teraz nową zdejmowaną przegrodę, która pozwala na użycie zarówno dwóch uchwytów na kubki, jak i jednego dużego miejsca do przechowywania, a gumowe maty zapobiegają przesuwaniu się i hałasowi. Wprowadzone zostały również nowe kieszenie w drzwiach. Trzy praktyczne skrzynki do przechowywania za siedzeniami (jedna skrzynka w Roadster Coupe) są kontynuowane z oryginalnego modelu.
W zależności od rynku i wersji, liftowana Mazda MX-5 ma długą listę standardowego wyposażenia: poduszki powietrzne z przodu z możliwością dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera, poduszki boczne, które pomagają chronić klatkę piersiową i głowę, DSC z funkcją wyłączania, kontrola trakcji (TCS), reflektory ksenonowe, aluminiowe felgi, aluminiowe pedały i podnóżek, osłona przeciwwiatrowa aero, podgrzewana tylna szyba, zdalne centralne zamki, nowy siedmiogłośnikowy system audio premium Bose®, sterowanie audio na kierownicy, klimatyzacja z funkcjami specjalnymi do jazdy z opuszczonym dachem, pięciostopniowe ogrzewanie siedzeń, skórzana kierownica i gałka zmiany biegów oraz nowo wprowadzony tempomat.
Do tego dochodzą nowe opcjonalne funkcje (w zależności od rynku i wersji), jak fotele sportowe Recaro oraz system telefoniczny Bluetooth® z rozpoznawaniem głosu do zestawów głośnomówiących, który automatycznie wycisza dźwięk podczas rozmów telefonicznych.
Premium System Audio Bose®
Bose® i Mazda współpracowały nad opracowaniem wyrafinowanego, premium systemu audio wyłącznie dla liftowanej Mazdy MX-5. Używa on siedmiu głośników, cyfrowego przetwarzania dźwięku i sześciu kanałów equalizera, dwóch więcej niż poprzedni system. Niemal każdy głośnik jest teraz adresowany przez indywidualny kanał equalizera, co pozwala na bardzo precyzyjne dostosowanie dźwięku.
Nowy system Bose® korzysta również z technologii crossover, by różnicować zakres częstotliwości odpowiadających każdemu głośnikowi. Efektem jest wyraźniej zdefiniowany, dobrze zrównoważony dźwięk, wolny od zniekształceń, nawet przy wysokich poziomach głośności.
Technologia kompensacji hałasu AudioPilot®2 automatycznie dostosowuje dźwięk do aktualnych warunków jazdy. Podczas gdy poprzedni AudioPilot® kompensował jedynie hałas wewnętrzny, AudioPilot®2 działa precyzyjniej, dostosowując się do zarówno hałasu wewnętrznego, jak i prędkości pojazdu.
######################################
Liftowana Mazda MX-5 to jeszcze większa przyjemność z jazdy niż kiedykolwiek. Najnowsza wersja najlepiej sprzedającego się roadstera w historii nie tylko charakteryzuje się bardziej wrażliwym przyspieszeniem i hamowaniem, ale także agresywnym designem przedniej części oraz zwiększonym bezpieczeństwem pieszych.
Specjaliści technologiczni Mazdy dopracowali program zarządzania przyspieszeniem (w modelach z manualną skrzynią biegów), aby poprawić kontrolę przyspieszenia oraz liniową reakcję na nacisk na pedał gazu, szczególnie przy niższych prędkościach. Optymalizując wspomaganie hamulca próżniowego, poprawili również kontrolę zwrotu hamulców. Efektem jest lepsze prowadzenie dzięki doskonałemu rozkładowi obciążenia przodu i tyłu. Kierowcy szczególnie docenią te postępy przy hamowaniu w zakręty lub przyspieszaniu z zakrętów. Mazda MX-5, która zawsze odnosiła sukcesy na krętych drogach, teraz jeszcze lepiej reaguje.
Zapobieganie obrażeniom pieszych
Liftowana Mazda MX-5 wyprzedza oczekiwania także w innych aspektach. Nowy aktywny system maski automatycznie podnosi pokrywę silnika podczas uderzenia w pieszego, powiększając strefę zgniotu, aby zapobiec, a przynajmniej złagodzić ciężkość obrażeń, szczególnie głowy. Dolna część zderzaka przedniego została także wzmocniona, aby lepiej chronić nogi ludzi. Mazda MX-5 jest zatem gotowa na surowsze unijne normy bezpieczeństwa dla pieszych.
Dodając te funkcje bezpieczeństwa, projektanci również przerobili front legendarnego dwuosobowego samochodu Mazdy. Głębsza kratka i nowy design zderzaka wyrażają niższy, szerszy postawę oraz bardziej zdecydowaną twarz, podczas gdy nowe obramowania lamp przeciwmgielnych i spojler dolny poprawiają aerodynamikę. Dostępna jako coupe z twardym dachem lub klasyczny kabriolet z miękkim dachem, nowa MX-5 dostępna jest w ośmiu kolorach nadwozia, w tym jednym oszałamiającym nowym odcieniu: Dolphin Grey. Wewnątrz, błyszczące ciemnoszare ramiona kierownicy i dekoracje panelu dodają eleganckiego sportowego wyglądu.