Mazda MX5/Miata była już najlepiej sprzedającym się roadsterem w historii, a w 2016 roku wprowadziła nową wersję nadwozia nazwaną RF – Retractable Fastback.
Japoński producent skorzystał z brytyjskiego przepisu: mały silnik z przodu, napęd na tylne koła i jak największa lekkość pojazdu. Podczas gdy pierwsza generacja Miaty ważyła poniżej jednej tony, wersja z 2016 roku była już cięższa z powodu wprowadzenia komfortowych i bezpieczeństwa funkcji. Jednocześnie zachowano silniki czterocylindrowe, ale o wyższej mocy.
Mazda wyobraziła sobie nowy wygląd swojego lekkiego, zwinnego roadstera. Dodano słupek B oraz składany dach. Po odsłonięciu auta, nie było już prawdziwym roadsterem. Stało się bardziej targa. Było tak samo roadsterem, jak Honda Civic DelSol sprzed dwóch dekad. W przeciwieństwie do Hondy, która miała stałe słupki i dach sterowany elektrycznie, Mazda zastosowała inny sposób na usunięcie dachu z pojazdu. Ale idea była ta sama, i, w końcu, nie było to już prawdziwe roadster.
Wnętrze samochodu było takie samo jak w standardowej wersji z materiałowym dachem, z fotelami Recaro o podwyższonym oparciu. MX5/Miata oferowała zestaw wskaźników z trzema okrągłymi tarczami oraz centralnie umieszczonym obrotomierzem. Tworzyło to doskonały widok i wyścigowy wizerunek dla kierowcy. Dzięki wysokiej konsoli centralnej, Mazda oddzieliła kierowcę od pasażera z przodu.
Mazda zainstalowała swój rewolucyjny silnik Skyactive o pojemności 2,0 litra, który oferował do 167 KM, w zależności od rynku, pod maską. Był sparowany z 6-biegową skrzynią manualną lub automatyczną. MX5/Miata RF była pojazdem skupionym na kierowcy, a producent zamontował standardowe sprzęgło typu LSD na osi napędowej.
Mazda MX-5 cieszy się ogromną popularnością wśród entuzjastów motoryzacji na całym świecie i wkrótce osiągnie pułap 1 miliona egzemplarzy w globalnej produkcji. Podczas gdy model czwartej generacji z miękkim dachem doskonali czystą przyjemność z jazdy lekkim samochodem sportowym, model z twardym dachem, z wykwintnym stylem fastback i nowym odczuciem jazdy na otwartym powietrzu, ma swoją własną osobowość.
Zmiana stylu, niezmienna wartość, nowa nazwa
Pod koniec życia modelu trzeciej generacji MX-5, model z chowanym twardym dachem stanowił ponad połowę wszystkich sprzedanych MX-5 i był popularny wśród tych, którzy pragnęli komfortu i użyteczności przez cały rok.
Jako członek rodziny MX-5, model czwartej generacji z chowanym twardym dachem wciela w sobie podstawową wartość „Mnóstwo zabawy”, którą MX-5 konsekwentnie oferuje od 1989 roku. Jednocześnie charakteryzuje się nowym i unikalnym designem, który pozwala pasażerom cieszyć się nowym rodzajem jazdy na otwartym powietrzu. Naszym wyzwaniem było stworzenie nazwy, która lepiej określałaby to nowe, bardziej ekskluzywne doświadczenie, które przyciągnie nowego rodzaju nabywcę, a jednocześnie zachowa niezmienne wartości, jakie fani MX-5 podziwiali od początku istnienia modelu.
Efektem końcowym było Mazda MX-5 RF (Retractable Fastback), nazwa, która oznacza chowany twardy dach i styl fastback modelu, co na pewno spotka się z entuzjazmem kierowców na całym świecie.
Ta sama filozofia. Nowy design. Mazda MX-5 RF.
Design zewnętrzny
Celem projektowym dla Mazdy MX-5 RF było stworzenie idealnej formy dla twardego dachu wersji MX-5. Innymi słowy, chodziło o osiągnięcie całkowicie nowego projektu dachu, który łączy piękne wnętrze z sylwetką twardego dachu oraz tym samym poziomem komfortu i wolności, jaki oferuje model z miękkim dachem. W tym celu Mazda postawiła na bezkompromisowy design oparty na czterech podstawowych ideach.
Piękna sylwetka
W przeciwieństwie do stylu otwartego modelu z miękkim dachem, Mazda MX-5 RF będzie często doceniana za swoje twarde stylizacje z zamkniętym dachem. To wymaga, aby wnętrze prezentowało piękną sylwetkę, gdy dach jest zamknięty.
Tylny dach ma boczne sekcje delikatnie opadające w kierunku tyłu, jednocześnie zwężając się po bokach, co tworzy idealny kształt kropli dla kabiny. Płynna linia dachu wzdłuż słupków A, boków dachu i tylnego dachu, które są malowane w kolorze nadwozia, łączy się z prostą linią nadwozia biegnącą od niskiego kaptura aż do tylnego pokładu, realizując elegancką, piękną sylwetkę fastback, która podkreśla jego stylizację.
Gdy panele dachu i tylna szyba są schowane z widoku, tylny dach pozostaje na swoim miejscu, gdy dach jest otwarty. To różni się od jakiegokolwiek innego modelu z twardym dachem na rynku, tworząc naprawdę unikalny wyraz designu.
Kompaktowa konstrukcja
Z wyjątkiem 5 mm wzrostu wysokości dachu, Mazda MX-5 RF zachowuje tę samą długość, szerokość i rozstaw osi co model z miękkim dachem. Ta kompaktowa konstrukcja właściwie wyraża stabilność i dynamikę mocnego stania MX-5 na drodze.
Nowe doświadczenie jazdy na otwartym powietrzu
Mazda MX-5 RF charakteryzuje się unikalnym stylem, gdy dach jest otwarty, dzięki czemu panele dachu i tylna szyba są schowane z widoku. Efektem jest przyjemne poczucie wolności połączone z poczuciem komfortu i bezpieczeństwa w kabinie. To połączenie z radosnym dźwiękiem wydechu wydobywającym się z tyłu samochodu potęguje radość z jazdy na świeżym powietrzu.
Niepodzielny bagażnik
Mazda MX-5 RF nie poświęca praktyczności na rzecz oferowania chowanego dachu. Oprócz wysiłków projektantów oraz inżynierów zajmujących się pakowaniem, aby osiągnąć piękną sylwetkę przy twardym dachu, niezależny bagażnik zapewnia tę samą pojemność bagażową co model z miękkim dachem.
Kolory nadwozia
Szary maszynowy: To nowo opracowany kolor nadwozia, po raz pierwszy wprowadzony na modelu CX-9, średniej wielkości SUV z trzema rzędami siedzeń. Szary maszynowy został stworzony, aby wyrazić piękno siły i precyzji maszyny. Z silnym kontrastem między światłem a cieniem oraz eleganckim, wysokiej gęstości wykończeniem, sprawia wrażenie, że nadwozie pojazdu zostało wyrzeźbione z solidnej stalowej bryły.
Kolor dachu
Boki dachu i tylny dach są dostosowane kolorystycznie do koloru nadwozia. Górna część dachu jest dostępna w kolorze czarnym fortepianowym lub w kolorze nadwozia.
Design wnętrza
Główne cechy wnętrza obejmują panele nadwozia, które owinięte są wokół i sięgają aż do wykończenia drzwi, a także strefę kokpitu skoncentrowaną na kierowcy, wokół której rozmieszczone są wszystkie główne kontrolki w doskonałej symetrii. Szczególna uwaga została poświęcona każdemu szczegółowi, aby przekroczyć jego istnienie jako zwykłego samochodu, stając się sportowym samochodem, który właściciele naprawdę pokochają. Podobnie jak w modelu z miękkim dachem, celem było stworzenie designu kokpitu, który wywołuje uśmiech na twarzy i przyspiesza bicie serca jedynie na sam widok lub zajęcie miejsca w fotelu kierowcy. Dzięki twardemu dachowi, Mazda MX-5 RF znacząco poprawia ciszę podczas jazdy oraz zwiększa odczucie wysokiej jakości.
Detale designu
Podstawowe cechy projektu zasadniczo są takie same jak w modelu z miękkim dachem. W tym skomplikowany trójmiernikowy wskaźnik i ostro wyglądająca, kompaktowa kierownica, a także poziomy układ panelu instrumentów i silne poczucie ruchu przód-tył, które przekazywane jest przez wykończenie drzwi. Dwa punkty, które różnią się w Mazdzie MX-5 RF, to:
Wskaźniki
Wyświetlacz informacji po lewej stronie trójmiernikowego wskaźnika ma dedykowany kolorowy ekran TFT LCD o przekątnej 4,6 cala, który wyświetla animację dachu podczas jego otwierania lub zamykania.
Przycisk otwierania/zamykania twardego dachu
Przycisk do otwierania i zamykania dachu znajduje się na panelu poniżej wskaźników systemu klimatyzacji.
Design siedzeń i kolory wnętrza