Jednym z najbardziej ukochanych i docenianych roadsterów, odświeżona Mazda MX-5 / Miata zadebiutowała w 2012 roku.
Oprócz bardziej agresywnego designu zewnętrznego i lepszej reakcji na przyspieszenie, poprawiono również bezpieczeństwo pieszych, aby spełniało normy unijne.
Nowością na 2012 rok była wersja MX-5 jako roadster z twardym dachem. Nowy model znany był także jako Roadster Coupe. Nowa wersja oferowała komfort elektrycznie otwieranego dachu.
Najlepiej znana z precyzyjnego układu kierowniczego i świetnego prowadzenia, MX-5 była prawdziwą przyjemnością w prowadzeniu. Choć nie była zbyt szybka, Miata koncentrowała się bardziej na doświadczeniu jazdy z otwartym dachem po krętych drogach.
W środku, mały samochód sportowy był nieco ciasny, dlatego średniego wzrostu kierowcy mogli lepiej cieszyć się Miata niż ci wysocy. Mimo to, wskaźniki były łatwe do odczytania, a wszystkie sterowania dobrze rozmieszczone.
MX-5 / Miata była dostępna w trzech wersjach wyposażeniowych: Sport, Touring i premium Grand Touring. W wersji Sport, samochód sportowy był wyposażony w 16-calowe felgi, klimatyzację, materiałowe tapicerki, skórzaną kierownicę, elektryczne szyby oraz elektryczne lusterka.
W wersji Touring, nabywcy otrzymywali większe, 17-calowe felgi, światła przeciwmgielne, tempomat, bezkluczykowy dostęp, elektryczne zamki drzwiowe, automatycznie przyciemniane lusterko wsteczne oraz sterowanie audio na kierownicy, podczas gdy Grand Touring dodawał skórzaną tapicerkę, automatyczną klimatyzację, podgrzewane siedzenia oraz system dźwiękowy premium Bose.
Dbając o bezpieczeństwo pieszych, Miata była wyposażona w aktywny system maski, który automatycznie unosił maskę w momencie uderzenia, aby zapobiec lub złagodzić skutki obrażeń. Dolna część przedniego zderzaka została przeprojektowana w celu ochrony nóg osób pieszych.
Odświeżona Mazda MX-5 jest bardziej zabawna w prowadzeniu niż kiedykolwiek wcześniej. Najnowsza wersja najlepiej sprzedającego się roadstera w historii nie tylko oferuje bardziej responsywne przyspieszenie i hamowanie, ale także agresywny design z przodu oraz zwiększone bezpieczeństwo pieszych.
Specjaliści od technologii Mazdy dopracowali program zarządzania przyspieszeniem (w modelach z manualną skrzynią biegów), aby poprawić kontrolę przyspieszenia i dzięki temu uzyskać bardziej liniową reakcję na pedał gazu, szczególnie przy niższych prędkościach. Optymalizując wspomaganie hamulców, zwiększyli także kontrolę nad powrotem hamulców. Efektem tych zmian jest lepsze prowadzenie dzięki lepszemu rozkładowi obciążenia przodu i tyłu. Kierowcy docenią te udoskonalenia najbardziej podczas hamowania w zakrętach lub przyspieszania z nich. Mazda MX-5, która zawsze świetnie radziła sobie na krętych drogach, teraz reaguje jeszcze bardziej precyzyjnie.
Zapobieganie obrażeniom pieszych
Odświeżona Mazda MX-5 wyróżnia się też w innych aspektach. Nowy aktywny system maski automatycznie unosi pokrywę silnika podczas uderzenia w pieszego, powiększając strefę zgniotu, aby zapobiec lub przynajmniej zmniejszyć ciężkość obrażeń, szczególnie głowy. Dolna część przedniego zderzaka została również wzmocniona, aby lepiej chronić nogi osób. Mazda MX-5 jest więc gotowa na surowsze europejskie standardy dotyczące bezpieczeństwa pieszych.
Wprowadzając te funkcje bezpieczeństwa, projektanci przeprojektowali także przednią część legendarnego dwuosobowego modelu Mazdy. Głębszy grill i nowy design zderzaka wyrażają niższy, szerszy profil oraz bardziej stanowczy wygląd, podczas gdy nowe otoczki lamp przeciwmgłowych i spojler poprawiają aerodynamikę. Nowa MX-5 dostępna jest zarówno w wersji z chowanym twardym dachem, jak i klasycznym miękkim dachem, oferując wybór ośmiu kolorów nadwozia, w tym jednego oszałamiającego nowego koloru: Dolphin Grey. Wewnątrz, błyszczące ciemnoszare ramiona kierownicy i dekoracje paneli nadają wyrafinowany sportowy styl.