Mazda zaczęła wprowadzać silniki rotacyjne, ponieważ japońskie przepisy mniej je obciążały podatkami, a RX3 był ważnym krokiem naprzód w tej dziedzinie.
Mazda zaoferowała model RX3 jako zastępstwo dla wcześniejszego modelu RX2. Był dostępny w wersji coupe, sedana oraz kombi. Japoński producent starał się, aby pojazd był wystarczająco sportowy, by trafić w gust młodszego pokolenia, ale jednocześnie komfortowy i dobrze wyposażony dla młodych rodzin.
Na przedzie znajdowały się podwójne okrągłe reflektory oraz oddzielny grill między nimi, podobny do oryginalnego Mustanga z 1964 roku. Choć był znacznie krótszy od słynnego pony cara, RX3 miał opadające tylne okno, co sprawiało, że wyglądał jeszcze na mniejszy. Z tyłu japońscy projektanci zamontowali kolejną parę podwójnych świateł tylnych, jak to robiło kilku innych europejskich producentów.
Wewnątrz Mazda zainstalowała fotele pokryte winylem z wytłoczonymi „fałdami” i emblematami, ale z dobrym wykończeniem. Panel instrumentów był kompletny, z dwoma głównymi wskaźnikami w zestawie instrumentów oraz czterema dodatkowymi zegarami zamontowanymi wysoko na centralnej konsoli. Japońscy projektanci umieścili radio nad systemem HVAC, co było znacznie bardziej logicznym rozwiązaniem. Mazda dodała emblemat na środku trójramiennej kierownicy, przypominającej kształtem zaokrąglony trójkąt tłoka silnika rotacyjnego Wankla.