Mazda rozpoczęła nowy rozdział w swojej historii, wprowadzając pierwszą generację modelu RX-7 w 1978 roku.
Choć nie był to pierwszy samochód z silnikiem rotacyjnym Wankla, to był to pierwszy model Mazdy, który wstrząsnął międzynarodowym rynkiem samochodów sportowych. Był nietypowy pod każdym względem, co pozwoliło producentowi sprzedawać go w dużych ilościach.
Samochód zaprojektował Matsaburo Maeda jako lekki sportowy coupe. Silnik umieszczono za osią przednią, co przyczyniło się do lepszego rozkładu masy. Dzięki przesunięciu silnika do tyłu, przód samochodu był bardzo wąski, a pop-upowe reflektory sprawiły, że auto było również bardzo aerodynamiczne. Pochylona szyba czołowa i krótki dach prowadziły do długiego, skośnego tylnego okna, które jednocześnie pełniło funkcję klapy bagażnika.
Wnętrze samochodu pomieściło cztery miejsca, ale tylne siedzenia były na tyle małe, że nie mogła tam usiąść osoba większa niż kałuża. Z przodu deska rozdzielcza miała zaokrąglony kształt, z okrągłymi otworami wentylacyjnymi po bokach i prostokątnymi w środku. Zegar obrotomierza sięgał do 8 000 obrotów na minutę, a strefa czerwonego pola zaczynała się przy 7 000 obrotów. To już była strefa motocykli!