Chociaż zaprojektowana w 2003 roku, Mazda RX-8 nadal wygląda świeżo wiele lat po swojej premierze.
To, co sprawiło, że RX-8 była tak wyjątkowa, to wysokoobrotowy silnik rotacyjny o pojemności 1,3 litra, który rozwijał moc 231 KM. Jednostka napędowa była połączona z 6-biegową manualną skrzynią biegów.
RX-8 nie była zwykłym coupe ani sedanem. Posiadała 4 drzwi oraz sprytnie ukryte tylne drzwi zawiasowe.
Design zewnętrzny RX-8 wcale nie był nudny, z efektownymi światłami tylnymi i ogólnie nietypowym kształtem.
Wnętrze RX-8 charakteryzowało się czystą kabiną, wygodnymi siedzeniami oraz świetnie wykończonym skórzanym kołem kierownicy, które zapewniało dobrą przyczepność.
Wskaźniki na desce rozdzielczej odzwierciedlały silnik rotacyjny, z czerwoną strefą zaczynającą się od 9000 obr./min. Prędkościomierz był cyfrowy.
W kabinie zastosowano materiały wysokiej jakości, a praktyczność nie została pominięta. Oferowano wiele miejsc do przechowywania, a także uchwyty na kubki pod podłokietnikiem i dwa gniazdka 12V.
Drążek zmiany biegów był jednym z najkrótszych kiedykolwiek produkowanych i miał bardzo mechaniczną konstrukcję.
Konsola środkowa sięgała aż do tylnych siedzeń. Mówiąc o tylnych siedzeniach, co zaskakujące, RX-8 miała użyteczne tylne siedzenia dla dwóch osób, z dużą ilością miejsca na nogi i głowę. Trochę nietypowe, aby wydostać się z tylnych siedzeń, trzeba było otworzyć drzwi kierowcy.
Pojemność bagażnika była przyzwoita, ale w porównaniu do innych coupe w tamtym czasie była raczej niewielka.
Nowa Mazda RX-8 to prawdziwy samochód sportowy, który wyróżnia się rewolucyjnym podejściem – sportowy samochód z silnikiem rotacyjnym i emocjonalnym designem, z czterema drzwiami i miejscem dla czterech dorosłych. Żaden inny model z pięciopunktową atrapą nie odzwierciedla tak wyraźnie filozofii Zoom-Zoom jak ten. Nowa Mazda RX-8 wskazuje na przyszłość technologii samochodów sportowych w Mazdzie – sportowa i funkcjonalna, ale nigdy nudna.
Prawdziwy Samochód dla Czwórki
Mazda stworzyła nową klasę „prawdziwych” samochodów dla czterech osób w segmencie sportowym. Tylne siedzenia nie są przeznaczone tylko dla dzieci szkolnych, ale zapewniają komfort i przestronność dla dwóch dorosłych nawet podczas dłuższych podróży. Ta wyjątkowa kombinacja sportowości i funkcjonalności sprawia, że nowa Mazda RX-8 jest unikalną maszyną do jazdy. Dzięki wysokiemu poziomowi codziennej praktyczności, unikalnej technologii silnika i rewolucyjnemu systemowi otwierania drzwi, Mazda RX-8 to samochód sportowy, który rywalizuje również z sedanami i coupe.
Klient: Poza Głównym Nurtem
Klienci Mazdy RX-8 to technofile, którzy często podejmują emocjonalne decyzje zakupowe i postrzegają siebie jako osoby wykraczające poza mainstream, lubiące wyznaczać standardy, a nie je śledzić. Dlatego Mazda RX-8 ma swoich głównych odbiorców wśród indywidualistów, mężczyzn i kobiet, którzy postrzegają zakup Mazdy RX-8 jako odzwierciedlenie swojej indywidualności, charakteru i kompetencji. Te elementy doskonale oddają charakter Mazdy RX-8: niezwykle unikalny, z inteligentną technologią silnika (silnik rotacyjny), w połączeniu z unikalnym podejściem do designu (system otwierania drzwi i cztery miejsca dla dorosłych).
RENESIS – Rotacyjne Serce Mazdy RX-8
Serce nowej Mazdy RX-8 to nowo opracowany silnik rotacyjny, RENESIS. Sama nazwa oznacza „rotacyjny silnik (RE) geneza” i symbolizuje rewolucyjną technologię rotacyjną RENESIS, która łączy wysoki potencjał osiągów z akceptowalnym zużyciem paliwa i niską emisją.
RENESIS to chłodzony wodą silnik o podwójnym rotorze z dwoma komorami, każda o pojemności 654 cm3, który będzie dostępny w dwóch wersjach mocy. Wersja standardowa generuje moc 141 kW/192 KM przy 7 000 obr./min, osiągając maksymalny moment obrotowy 220 Nm przy 5 000 obr./min. Wersja wysokiej mocy produkuje 170 kW/231 KM przy 8 200 obr./min i maksymalny moment obrotowy 211 Nm przy 5 500 obr./min. Wersja standardowa przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,2 sekundy, a jej maksymalna prędkość to 223 km/h. Wersja wysokiej mocy przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,4 sekundy i osiąga maksymalną prędkość 235 km/h.
Doskonała Dynamika Jazdy
Nowo opracowany system podwozia, z nowym zawieszeniem przednim typu podwójna wahacz i nowo opracowanym tylnym zawieszeniem wielowahaczowym, zapewniają Mazdzie RX-8 doskonałe właściwości jezdne. Kompaktowe rozmiary silnika RENESIS pozwoliły inżynierom umieścić go bliżej środka pojazdu, w tzw. układzie front-midship. To umożliwiło idealny rozkład masy 50/50 pomiędzy osiami przednią i tylną, co znacząco wpływa na dynamiczny potencjał nowej Mazdy RX-8, która jest więcej niż konkurencyjna. System podwozia Mazdy RX-8 udowadnia swoją jakość za każdym razem, gdy samochód jest maksymalnie wykorzystywany. Działa bez zarzutu w prostym położeniu, pozostaje neutralny w szybkim pokonywaniu zakrętów, a jedynie w momencie sprzeciwu ujawnia subtelne, typowe dla samochodów sportowych nadsterowności. Elektryczne wspomaganie kierownicy Mazdy RX-8 sprawia, że pojazd precyzyjnie reaguje nawet na najmniejsze ruchy kierowcy i pozwala na płynne zmiany obciążenia. Po prostu mówiąc, nowa Mazda RX-8 to przyjemność z jazdy o każdej porze, ale szczególnie wtedy, gdy prowadzi się ją jak samochód sportowy.
Wysoce Funkcjonalny Samochód Sportowy
Nowa Mazda RX-8 spełnia wszystkie podstawowe wymagania nowoczesnego samochodu sportowego, z silnikiem z przodu i napędem na tylne koła oraz designem, który odzwierciedla sportowe ambicje jej twórców. Mazda RX-8 pokazuje swój potencjał osiągów optycznie dzięki krótkim zwisom, wyrazistemu wzornictwu nadkoli i zderzaka oraz przyciągającemu uwagę kształtowi maski. Kompaktowe wymiary RENESIS i jego umiejscowienie w układzie front-midship pozwoliły projektantom przesunąć punkt sprężyny słupka A dalej w przód, co nadało mu większy kąt nachylenia. Dzięki temu optyczne centrum masy pojazdu jest bardziej przesunięte do tyłu, co nadaje Mazdzie RX-8 smukłą, sportową sylwetkę.
Mazda RX-8 to całkowicie nowy samochód. Ma długość 4 435 mm, szerokość 1 770 mm i wysokość 1 340 mm. Jej obszerna rozstaw osi wynosząca 2 700 mm gwarantuje przestronność wnętrza. Ekstremalnie krótkie zwisy podkreślają dynamiczny potencjał Mazdy RX-8 i przyczyniają się do minimalnego momentu przechyłu. Szerokość toru wynosząca 1 500 mm z przodu i 1 505 mm z tyłu nadaje nowej Mazdzie RX-8 dynamiczny wygląd i poprawia stabilność pojazdu w każdej sytuacji. Przestronność wnętrza i funkcjonalność przewyższają oczekiwania kierowców, jeśli chodzi o samochody sportowe. Mazda RX-8 oferuje miejsce dla czterech dorosłych i ich bagażu. Jej przestronny bagażnik o pojemności 290 litrów (VDA) zapewnia znacznie większą objętość ładunkową niż większość współczesnych samochodów sportowych.
System Drzwi Freestyle w Połączeniu z Sportowym Wnętrzem
Nowa Mazda RX-8 ma cztery drzwi w układzie otwierania centralnego. System „Freestyle” oznacza, że Mazda RX-8 nie ma słupka B, tylne drzwi są zawiasowe z tyłu pojazdu, co zapewnia szerokie otwarcie drzwi. Przednie drzwi otwierają się pod maksymalnym kątem 67 stopni, a tylne 80 stopni, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie z Mazdy RX-8 w porównaniu do klasycznych samochodów sportowych z dwoma drzwiami. Tylne drzwi można otworzyć tylko wtedy, gdy przednie drzwi są otwarte, co czyni system Freestyle Mazdy RX-8 całkowicie bezpiecznym.
Konstrukcja nadwozia Mazdy RX-8 została zaprojektowana tak, aby opierać się zginaniu i skręcaniu. Techniki stosowane do tłumienia hałasu i wibracji przyczyniły się do niezwykle komfortowej atmosfery wnętrza zarówno dla pasażerów, jak i kierowcy. W przypadku samego wnętrza,
Mazda skupiła się na stworzeniu nowoczesnej i sportowej atmosfery. Instrumenty analogowe i cyfrowe zostały połączone w jednorodną, łatwą w użyciu całość. W polu widzenia kierowcy dominuje obrotomierz, którego zerowa pozycja znajduje się na godz. 6, co jest odpowiednie dla samochodu sportowego o wysokiej mocy obrotowej. Wszystkie elementy sterujące są w zasięgu ręki kierowcy. Sportowe fotele kubełkowe zapewniają doskonałe wsparcie boczne, nawet podczas szybkiego pokonywania zakrętów.
Wysoka Jakość Rzemiosła
Podczas opracowywania nowej Mazdy RX-8 inżynierowie skupili się na stworzeniu pojazdu o wysokim poziomie jakości, którą wymagający klient natychmiast rozpozna. Dodali nowy wymiar do doskonałej jakości niedawno wprowadzonych pojazdów Mazdy, wkraczając w zupełnie nową sferę rzemiosła, nazwaną „zadowolenie klienta”. Dążąc do zapewnienia przyjemności kierowcy i pasażerom, zoptymalizowali cechy w tych obszarach, gdzie klienci najbardziej je zauważą. Obejmuje to inicjatywy związane z jakością budowy mające na celu zmniejszenie szczelin między panelami nadwozia a innymi elementami zewnętrznymi, a także rozciąga się na wnętrze. Przeprowadzono wiele dogłębnych badań, aby zidentyfikować, które aspekty wnętrza są kluczowe dla osiągnięcia zadowolenia klienta, i użyto materiałów przyjemnych w dotyku w tych miejscach.
Fotele zostały zoptymalizowane pod kątem komfortu i wsparcia bocznego, układ deski rozdzielczej zoptymalizowano pod kątem łatwości użytkowania i poczucia jakości, a oświetlenie i detale wykończeń aluminiowych dopracowano, aby nadać wrażenie luksusowego samochodu sportowego.
Najnowsze Technologie Bezpieczeństwa
Mazda RX-8 została zaprojektowana i skonstruowana, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo jazdy. Mazda RX-8 jest niezwykle zrównoważona i zapewnia osiągi klasy wyższej, precyzyjne kierowanie i doskonałe zachowanie na drodze w normalnych warunkach jazdy. Co więcej, Mazda RX-8 oferuje najnowsze technologie aktywnego bezpieczeństwa. Systemy ABS, elektroniczny rozdział siły hamowania (EBD), dynamiczna kontrola stabilności (DSC) z systemem kontroli trakcji (TCS), a także ograniczona poślizg różnicowy (LSD) sprawiają, że samochód pozostaje na drodze, nawet jeśli kierowca przesadzi z osiągami Mazdy RX-8. Jeśli kierowca zdecyduje się na jeszcze bliższe doświadczenie sportowego charakteru Mazdy RX-8, DSC można dezaktywować za naciśnięciem przycisku.
W mało prawdopodobnym przypadku wypadku, energia uderzenia jest rozkładana na wcześniej zdefiniowane ścieżki obciążenia przez nadwozie Mazdy RX-8, tak aby – w zależności od powagi – kabina pasażerska pozostawała nienaruszona. Trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami pasów i ogranicznikami obciążenia są standardem. Standardowe poduszki powietrzne z przodu, poduszki powietrzne boczne i poduszki powietrzne kurtynowe łączą się, aby zapewnić doskonałą ochronę pasywną pasażerom i kierowcy. Inżynierowie Mazdy RX-8 wprowadzili solidne wzmocnienie z rury stalowej w tylnych drzwiach, które, gdy jest zamknięte, pełni funkcję słupka B i zapewnia niezbędną stabilność w przypadku uderzenia bocznego.
Unikalność wśród Samochodów Sportowych