MAZDA RX-8 2008-2012

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

Świetne połączenie sportowego charakteru i praktyczności, Mazda RX-8 oferowała miejsce dla czterech osób, dobrą efektywność paliwową oraz potężny silnik.

Najciekawszymi elementami RX-8 były tylne drzwi otwierane do góry oraz silnik rotacyjny.

Mazda była już znana z silnika rotacyjnego montowanego w swoich modelach od końca lat 70-tych.

Co zaskakujące, silnik rotacyjny o pojemności 1,3 litra był w stanie generować 232 KM. Wysokoobrotowy silnik charakteryzował się zwinnym prowadzeniem oraz niesamowicie precyzyjnym układem kierowniczym, co sprawiało, że kręte drogi były prawdziwą przyjemnością.

Pomimo imponującej mocy, samochód sportowy osiągał prędkość 100 km/h w około 7 sekund, co nie było szczególnie wybitnym wynikiem.

Dla modelu z 2008 roku oferowano trzy wersje wyposażeniowe: Sport, Touring i Grand Touring.

Wersja Sport wyposażona była w 16-calowe felgi, klimatyzację, tempomat, a silnik można było połączyć z 6-biegową manualną lub 6-biegową automatyczną skrzynią biegów z łopatkami umieszczonymi przy kierownicy.

Wersja Touring oferowała dodatki z wersji Sport oraz szyberdach, światła przeciwmgielne, system audio premium Bose, reflektory ksenonowe i inne.

Wersja Grand Touring została zaprojektowana z myślą o większym luksusie, oferując elektrycznie regulowany fotel, podgrzewane siedzenia i skórzaną tapicerkę. Dla tej wersji dostępny był opcjonalny system nawigacji jako oddzielny dodatek.

 Wprowadzony na rynek w 2003 roku, Mazda RX-8 z impetem zaistniała na światowym rynku. Od momentu premiery, RX-8 zdobył ponad 50 międzynarodowych nagród, w tym tytuł Samochodu Roku 2003 w Japonii (RJC) oraz w Australii według magazynu Wheels, a także Nagrodę Międzynarodowego Silnika Roku 2003, Samochód Roku Singapuru 2004, Najlepszy Samochód Sportowy w USA oraz Samochód Roku w Wielkiej Brytanii 2004. Znalazł się również w zestawieniu dziesięciu najlepszych samochodów magazynu Car and Driver w latach 2004, 2005 i 2006. Łącznie Mazda sprzedała na całym świecie niemal 167 000 egzemplarzy RX-8.

W 2009 roku Mazda zamierza dalej rozwijać czterodrzwiowy, czteroosobowy sportowy coupe, nadając RX-8 nowy wygląd zewnętrzny i wnętrze, poprawiając osiągi oraz wprowadzając nowy pakiet sportowy R3 dla entuzjastów jazdy.

Nie zmieniła się natomiast istota Mazdy RX-8 – to wysokowydajna, lekka i doskonale zbalansowana maszyna napędzana światowej sławy silnikiem rotacyjnym RENESIS.

„Sięgając czasów modelu Cosmo Sport z 1967 roku, każdy sportowy samochód zaprojektowany przez Mazdę miał ten sam podstawowy cel – dostarczyć miłośnikom motoryzacji pojazd, który jest przyjemny w prowadzeniu, ekscytujący w wyglądzie i łatwy w użytkowaniu,” powiedział Tetsu Nakazawa, menedżer linii pojazdów Mazda RX-8 w Mazda North American Operations. „Nowa Mazda RX-8 ucieleśnia tę misję, w pełni przekazując unikalne i charakterystyczne DNA marki Mazda.”

Aby wzbogacić niezwykle udaną Mazdę RX-8, inżynierowie Mazdy skupili się na innowacjach w trzech kluczowych obszarach: stylizacji, osiągach i pakowaniu. „Udoskonalenia w zakresie wyglądu, wnętrza, pakowania i osiągów Mazdy RX-8 wynoszą ją na zupełnie nowy poziom wizualnej i jezdnej ekscytacji,” zauważył Nakazawa.

INNOWACJA W STYLISTYCE – ODŚWIEŻONA FORMA ZAPEWNIA „WYSOKIEJ JAKOŚCI” DYNAMIKĘ

Mazda RX-8 została zaprojektowana z atletycznie wyrzeźbionym wyglądem, który zapewnia poczucie oryginalności, które nie ma sobie równych na rynku. Nowa Mazda RX-8 otrzymuje poprawki w zakresie stylizacji, mające na celu odświeżenie jej wyglądu, bez naruszania podstawowego motywu projektowego. Udoskonalenia obejmują nowy kształt przednich i tylnych zderzaków oraz atrapy chłodnicy; sportowe, wysokiej jakości przednie i tylne lampy; oraz większe rury wydechowe (o średnicy 90 mm). Nowa Mazda RX-8 oferuje także nowy pięcioramienny wzór felg, który posiada symboliczny i sportowy design nawiązujący do silnika rotacyjnego, z różnymi układami dla różnych rozmiarów kół.

Napięte, muskularne linie nadają Mazdzie RX-8 wyzwalający wygląd sportowca w ruchu. Muskularna stylistyka utrzymuje klasyczne proporcje samochodu sportowego, jednocześnie dodając charakterystyczny dla Mazdy zarys „Zoom-Zoom”.

Unikalny „freestyle” czterodrzwiowy design RX-8 udowadnia, że prawdziwy samochód sportowy nie musi rezygnować z przestrzeni czy wygody dla osiągów. Zaawansowany projekt tylnych drzwi z zawiasami bocznymi zapewnia dużą przestrzeń wejściową, umożliwiając dorosłym pasażerom łatwe wsiadanie i wysiadanie z pojazdu. Taki układ jest również korzystny podczas mocowania dziecka w tylnym foteliku. Przestronna tylna strefa siedzeń zapewnia wystarczającą ilość miejsca dla czterech dorosłych, a także odpowiednią przestrzeń bagażową na weekendowy bagaż, co czyni ten samochód sportowym niezwykle wszechstronnym.

Stylistyka zewnętrzna Mazdy RX-8 prezentuje autentyczny sportowy wygląd, podczas gdy wnętrze charakteryzuje się komfortową i inteligentnie zaprojektowaną kabiną. Drobne poprawki w nowej Mazdzie RX-8 mają na celu stworzenie prostego i funkcjonalnego wnętrza, które wspiera przyjemność z jazdy. Kształt centralnego panelu został przeprojektowany, aby nadać poczucie dynamicznego ruchu, dodano zmienną strefę czerwonego wskaźnika do obrotomierza, która wzrasta, gdy silnik osiąga temperaturę roboczą, oraz nową kierownicę i przeprojektowane przednie i tylne fotele.

Ekstremalnie niski poziom podłogi kabiny pozwala na umieszczenie siedzeń nisko w podwoziu, co, w połączeniu z niskim zestawem wskaźników i maską, obniża środek ciężkości oraz zapewnia doskonałą widoczność. Projektanci Mazdy skupili się na kształcie oparć przednich siedzeń oraz poduszek tylnych, aby zapewnić odpowiednią przestrzeń na kolana dla pasażerów z tyłu. Szyny przesuwne przednich siedzeń zostały umieszczone tak, aby zapewnić maksymalną przestrzeń na nogi dla pasażerów z tyłu.

Elementy rotacyjne zagościły w wnętrzu Mazdy RX-8 w twórczy sposób, pojawiając się w siedzeniach. Stylowa kabina wzbudza również poczucie luksusu i wysokiej jakości. Zespół projektowy Mazdy przeanalizował każdy aspekt i element wnętrza, tworząc elegancką atmosferę skoncentrowaną na kierowcy. Dzięki zaawansowanym badaniom ergonometrycznym inżynierowie Mazdy ustalili, że niewłaściwa postawa siedząca jest główną przyczyną zmęczenia kierowcy, i wprowadzili optymalne wsparcie w przednich siedzeniach, aby pomóc złagodzić dyskomfort. Ponadto kolor wskaźników w Mazdzie RX-8 został opracowany w celu zredukowania zmęczenia oczu i napięcia.

INNOWACJA W OSIĄGACH – WIĘCEJ PRZYJEMNOŚCI Z JAZDY SAMOCHODEM SPORTOWYM

Mazda RX-8 to prawdziwy samochód sportowy, który oferuje kierowcy ekscytujące i dynamiczne wrażenia. W nowej Mazdzie RX-8 inżynierowie poprawili sztywność nadwozia, dodając wzmocnienia strukturalne, trapezoidalną belkę strzałkową oraz wzmacniając lokalną sztywność w obrębie obszarów wież przedniego zawieszenia. Dodatkowo geometria tylnego zawieszenia została przeprojektowana dla lepszej wydajności prowadzenia, a sztywność wału napędowego została poprawiona, co obniża poziom hałasu i wibracji, a także poprawia osiągi.

Dodatkowo, przełożenie zębatki różnicowej w samochodach z manualną skrzynią biegów zostało obniżone z 4.444 do 4.777 dla lepszej charakterystyki przyspieszenia z miejsca. Choć zmiany te są minimalne, to zapewniają one Mazdzie RX-8 zwiększone przyspieszenie i wydajność, a także jeszcze większą responsywność na pedał gazu – co zawsze było znakiem rozpoznawczym silnika rotacyjnego i Mazdy RX-8.

Aby osiągnąć tę zaawansowaną dynamikę, Mazda korzysta z nowoczesnego silnika RENESIS (rotacyjna geneza – lub odrodzenie silnika rotacyjnego). Mazda RX-8 pozostaje jedynym seryjnie produkowanym samochodem osobowym z silnikiem rotacyjnym na świecie. Prezentując niezwykle dużą moc dla silnika wolno ssącego, RENESIS przewyższa porównywalne silniki tłokowe pod względem przyspieszenia, poczucia mocy w rezerwie i szybkiej reakcji.

Nowa Mazda RX-8 dostępna jest w wersji 232-konnej z sześciobiegową manualną skrzynią biegów lub w wersji 212-konnej z sześciobiegową automatyczną skrzynią biegów Sport A/T z manetkami na kierownicy dla doświadczenia jazdy w stylu Formuły 1.

Dzięki obracaniu trójkątnego rotora w komorze spalania w kształcie kokonu, silnik rotacyjny Mazdy RX-8 skutecznie przeprowadza cztery procesy: ssanie, sprężanie, spalanie i wydech. Silnik RENESIS jest niezwykle płynny i wysokoobrotowy – osiągając do 9 000 obr./min (7 500 obr./min w modelach z Sport A/T) – i zajmuje mniejszą powierzchnię niż tradycyjne silniki spalinowe (o około 60% mniejszą i lżejszą niż porównywalny silnik V-6 oraz 40% mniejszą i lżejszą niż silnik czterocylindrowy). W rzeczywistości, pakowanie i stylistyka definiujące Mazdę RX-8 nie byłyby możliwe, gdyby inżynierowie Mazdy wybrali konwencjonalny silnik tłokowy.

Poprawiając 40-letnie doświadczenie w projektowaniu silników rotacyjnych, silnik RENESIS charakteryzuje się portami ssania i wydechu umiejscowionymi z boku, z niemal 30% większą średnicą portu ssania i dwukrotnie większą średnicą portu wydechowego niż jego poprzednicy. Efektywności zwiększono poprzez skrócenie okresu nakładania się ssania/wydechu oraz wykorzystanie większych portów w celu dostarczenia światowej klasy wydajności.

Silnik Mazdy RX-8 o pojemności 1,3 litra z naturalnym zassaniem może wydawać się niewielki dla niewprawnego oka w porównaniu do dużych silników V-8 lub ciężkich V-10 czy V-12. Jednak dzięki niesamowitej efektywności silnika rotacyjnego, zaawansowanemu systemowi ssania w trzech etapach i elektronicznemu gazowi, silnik RENESIS dostarcza płynnej, liniowej mocy na dużą skalę.

Mazda RX-8 korzysta z aluminiowego zawieszenia typu podwójne wahacze z przodu, co zmniejsza masę niesprężystą w porównaniu do użycia komponentów stalowych. Montując górne i dolne ramiona na sztywnej ramie subframe, długie ramiona zapewniają liniowe zmiany wyrównania podczas podróży i odbicia przednich kół. Wszystkie rogi wyposażone są w mono-tubowe amortyzatory gazowe zaprojektowane z dużymi średnicami wewnętrznych tłoków i zaworami, które oferują doskonałe informacje zwrotne z drogi i płynną jazdę.

System wspomagania kierownicy z elektryczną zębatką i przekładnią przekazuje odpowiednią ilość informacji o drodze do kierowcy. Inżynierowie Mazdy zdecydowali się wybrać własną drogę, stosując silnik elektryczny do wspomagania kierownicy zamiast konwencjonalnej pompy wspomagającej. Silnik elektryczny zapewnia dodatkowe wsparcie przy niskich prędkościach, ułatwiając parkowanie, i zmniejsza wsparcie przy wyższych prędkościach, aby zapewnić lepsze odczucie drogi, reagowanie i informowanie. Co więcej, w kontekście reszty rozwoju Mazdy RX-8, jest o wiele lżejszy i łatwiejszy do zapakowania niż konwencjonalna przekładnia wspomagania kierownicy.

INNOWACJE W PAKOWANIU – ULTIMATYWNY PERFORMANCE RX-8 R3

Aby zaspokoić potrzeby entuzjastów jazdy, nowa Mazda RX-8 będzie oferować nowy pakiet sportowy R3. Zapewniając to, co najlepsze w motoryzacji z rotacyjnym napędem, R3 nawiązuje do pakietów R1 i R2 oferowanych na potężnej trzeciej generacji Mazdy RX-7, a także dodaje zawieszenie sportowe z amortyzatorami Bilstein oraz poprzeczkami zawieszenia wypełnionymi pianką urethanową. Wypełnienie poprzeczek zapewnia płynniejszą jazdę, minimalizuje hałas i wibracje oraz zwiększa kontrolę nad zawieszeniem.

W zakresie wizualnym pakietu dodawany jest tylny spojler, progi boczne, światła przeciwmgielne i sportowy zderzak przedni, aby nadać agresywny wygląd, wraz z 19-calowymi felgami aluminiowymi z lekkich stopów oraz oponami wysokiej wydajności. Wewnątrz, R3 dodaje system audio Bose® o mocy 300 watów z surround sound Centerpoint® oraz technologią kompensacji hałasu AudioPilot®, system Bluetooth do prowadzenia rozmów bez użycia rąk, przednie sportowe fotele Recaro z skórzanymi bokami, skórzany uchwyt hamulca ręcznego oraz zaawansowany system bezkluczykowego dostępu i uruchamiania Mazdy.

Oferowane są także trzy inne poziomy wyposażenia, w tym: wykończenie Sport, wykończenie Touring (dodaje reflektory HID, lampy przeciwmgielne, lusterko wsteczne z automatycznym przyciemnianiem i zmieniacz płyt CD na sześć płyt, na co nakładają się funkcje Sport i DSC; dodaj 18-calowe koła, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, sportowe zawieszenie oraz większe przednie tarcze hamulcowe do tych elementów w samochodach A/T, a także system audio Bose®, szyberdach, radio satelitarne SIRIUS jako opcja), oraz wykończenie Grand Touring (oprócz funkcji wykończenia Touring dodaje automatyczną klimatyzację, system Bluetooth do prowadzenia rozmów bez użycia rąk, system audio Bose®, automatyczne reflektory, czujnik deszczu, fotel kierowcy z regulacją elektryczną z podporą lędźwiową i funkcją pamięci, skórzane powierzchnie siedzeń – ogrzewane przednie siedzenia – oraz podgrzewane lusterka zewnętrzne, a także zaawansowany system bezkluczykowego dostępu i uruchamiania Mazdy. Jednostka nawigacji satelitarnej z DVD jest dostępna jako opcja i wykorzystuje jedną płytę DVD do mapowania całych Stanów Zjednoczonych i części Kanady. Dodatkowo, szyberdach i radio satelitarne SIRIUS oferowane są jako opcja).

Wszystkie Mazdy objęte są programem pomocy drogowej. Dzwoniąc pod bezpłatny numer, właściciele mogą uzyskać pomoc drogową przez całą dobę, 365 dni w roku, na terenie Stanów Zjednoczonych i Kanady. Dodatkowo, kompleksowa trzyletnia gwarancja na 36 000 mil pokrywa każdą część pojazdu z wyjątkiem tych, które są przedmiotem normalnego zużycia. Ponadto, wszystkie modele otrzymują pięcioletnią gwarancję na 60 000 mil na układ napędowy oraz pięcioletnią gwarancję na korozję bez ograniczenia kilometrów.

BEZPIECZEŃSTWO NA NAJWYŻSZYM POZIOMIE

Projektując Mazdę RX-8, bezpieczeństwo traktowane było z równą wagą jak osiągi. Dla Mazdy proces bezpieczeństwa obejmuje zarówno unikanie wypadków, jak i ochronę przed nimi. Taki sposób myślenia o bezpieczeństwie oznacza, że RX-8 może pomóc kierowcy unikać różnych niebezpieczeństw i chronić pasażerów w niefortunnej sytuacji kolizji. W testach odporności na wywrócenie przeprowadzonych przez National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), Mazda RX-8 uzyskała imponującą pięciogwiazdkową ocenę.

Inżynierowie Mazdy zintegrowali wiele aktywnych i pasywnych elementów bezpieczeństwa w całym samochodzie. Aktywne funkcje bezpieczeństwa, które wymagają reakcji ze strony kierowcy, obejmują zastosowanie dużych tarcz hamulcowych z systemem ABS na wszystkich kołach, a także precyzyjne systemy kierownicze i zawieszenia. Dynamiczna kontrola stabilności (dostępna w modelach Sport z pakietem Performance, standardowa w Touring i Grand Touring) zapewnia wyjątkowy poziom prowadzenia, który można wyłączyć, gdy warunki drogowe pozwalają na to.

Pasywne systemy, czyli te, które działają automatycznie bez udziału kierowcy, również występują w Mazdzie RX-8. Mimo braku centralnego słupka B, Mazda RX-8 ma wyjątkowo sztywne nadwozie, osiągnięte dzięki zastosowaniu pionowych słupków wbudowanych w tylne drzwi oraz serii zapadek, które trzymają drzwi razem i łączą każde drzwi bezpośrednio z dachem i podłogą. Integracja komponentów ramy pomaga rozpraszać energię wypadkową przez strukturę pojazdu.

1.3L 4AT RWD (212 KM)

ParametrWartość
Cylindry2-Rotor Rotary
Pojemność1308 Cm3
Moc155.9 Kw @ 7500 Rpm
212 Hp @ 7500 Rpm
209 Bhp @ 7500 Rpm
Moment obrotowy159 Lb-Ft @ 5500 Rpm
216 Nm @ 5500 Rpm
Układ paliwowyWtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna137 Mph (220 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h7.5 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów4-biegowa Automatyczna
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony225/45 R18
Długość175.6 In (4460 Mm)
Szerokość69.7 In (1770 Mm)
Wysokość52.8 In (1341 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)59.1/59.3 In (1
Rozstaw osi106.4 In (2703 Mm)
Prześwit4.7 In (119 Mm)
Pojemność bagażnika7.6 Cuft (215 L)
Aerodynamika (Cd)0.3
Masa własna3111 Lbs (1411 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita3858 Lbs (1750 Kg)
Spalanie miasto16 Mpg Us (14.7 L/100Km)
Spalanie trasa23 Mpg Us (10.2 L/100Km)
Emisja CO2258 G/Km

1.3L 6MT RWD (232 KM)

ParametrWartość
Cylindry2-Rotor Rotary
Pojemność1308 Cm3
Moc170.6 Kw @ 8500 Rpm
232 Hp @ 8500 Rpm
229 Bhp @ 8500 Rpm
Moment obrotowy159 Lb-Ft @ 5500 Rpm
216 Nm @ 5500 Rpm
Układ paliwowyWtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna145 Mph (233 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h6.4 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów6-biegowa manualnana
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony225/45 R18
Długość175.6 In (4460 Mm)
Szerokość69.7 In (1770 Mm)
Wysokość52.8 In (1341 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)59.1/59.3 In (1
Rozstaw osi106.4 In (2703 Mm)
Prześwit4.7 In (119 Mm)
Pojemność bagażnika7.6 Cuft (215 L)
Aerodynamika (Cd)0.3
Masa własna3064 Lbs (1390 Kg)
Dopuszczalna masa całkowita3818 Lbs (1732 Kg)
Spalanie miasto16 Mpg Us (14.7 L/100Km)
Spalanie trasa22 Mpg Us (10.7 L/100Km)
Emisja CO2299 G/Km

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.