Druga generacja Mazdy Tribute, stworzona we współpracy z Fordem, który oferował ten sam model pod nazwą Escape, zadebiutowała na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Montrealu w 2007 roku.
Choć współpraca Mazdy i Forda już się zakończyła, podczas prac nad samochodem nikt o tym nie wiedział. Kryzys gospodarczy na świecie jeszcze się nie rozpoczął, ale doradcy finansowi już mieli swoje czerwone flagi. Mimo to, auto musiało zostać wprowadzone na rynek i zdobyć popularność, zanim będzie za późno.
Tribute miał wygląd przypominający pojazd terenowy, mimo że nie był konstrukcją na ramie, jak duet Mazda Navajo/Ford Explorer. Wciąż jednak charakteryzował się niektórymi cechami stylistycznymi z tej przeszłości. Szeroki, V-kształtny grill z chromowanym pasem u góry oraz niemal płaska maska były częścią designu związanego z off-roadem. Pochylony słupek C, za tylnymi drzwiami, przypominał te spotykane w tradycyjnych sedanach.
Wnętrze charakteryzowało się materiałami wysokiej jakości oraz klasycznym zestawem wskaźników z dwoma okrągłymi zegarami. Dzięki dźwigni zmiany biegów umieszczonej na podłodze oraz centralnemu panelowi z radiem CD i jednostką klimatyzacyjną, Tribute był skierowany zarówno do użytkowników sedanów, jak i SUV-ów. Tylna kanapa składała się całkowicie płasko, po usunięciu zagłówków.
W komorze silnikowej Mazda wprowadziła kilka znanych już jednostek o pojemności 2 lub 2.3 litra. Dostępny był także silnik V6 o pojemności 3.0 litra. Najbardziej oszczędną wersją była hybryda z silnikiem Atkinsona o pojemności 2.5 litra połączonym z silnikiem elektrycznym.
PRAWDZIOWE ODDYCHANIE ŚWIEŻEGO POWIETRZA: (2008 MAZDA TRIBUTE HYBRID)
UDetroit, 7 stycznia 2007 r. W pokazaniu swojego zaangażowania w poprawę jakości powietrza na świecie, Mazda North American Operations (MNAO) zaprezentuje całkowicie nowy model 2008 Mazda Tribute Hybrid-Electric Vehicle (HEV) na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych Ameryki Północnej 2007. Z wersjami napędzanymi wodorem RX-8 oraz hybrydową wersją MAZDA5, które są w trakcie intensywnych testów w Japonii, Tribute HEV jest najnowszym ekologicznym pojazdem w ofercie Mazdy.
Tribute HEV zadebiutuje w połowie 2007 roku (tylko na rynku północnoamerykańskim) jako model na rok 2008. Mazda dostarczy więcej szczegółów – dokładny czas, ceny, dystrybucję, wolumeny sprzedaży itp. – w pobliżu daty premiery.
„Wszystkie nowe pojazdy Mazdy sprzedawane w USA uzyskują status niskiej emisji (LEV) lub ultra niskiej emisji (ULEV), dlatego ochrona globalnego środowiska jest od dawna naszym priorytetem” – powiedział Robert Davis, wiceprezydent ds. jakości, badań i rozwoju w MNAO. „Tribute HEV to kolejny krok w kierunku wzmocnienia wysiłków Mazdy na rzecz ochrony środowiska.”
Jako „pełna” hybryda, Tribute HEV może poruszać się na 100% energii elektrycznej aż do około 25 mph (40 km/h), maksymalizując ekonomię paliwową w mieście, co czyni go jednym z najmniej zanieczyszczających pojazdów na rynku. Mimo to, Tribute HEV pozostaje wierny oczekiwaniom właścicieli Mazdy, oferując wydajność wymaganą przez właścicieli SUV-ów. Tribute HEV zapewnia dużą moc, jednocześnie spełniając surowe normy Kalifornii dotyczące pojazdów o zerowej emisji (AT-PZEV) oraz standardy Super Ultra Low Emissions Vehicle II (SULEVII), a także normy dotyczące zerowych emisji parowania – to najostrzejsze regulacje dotyczące emisji, jakie mogą spełniać pojazdy napędzane benzyną.
Technologia Tribute HEV w skrócie:
- Specjalny silnik benzynowy o pojemności 2,3 litra z czterema cylindrami wykorzystuje cykl Atkinsona dla lepszej efektywności i generuje 133 PS przy 6000 obrotów na minutę.
- Silnik elektryczny o mocy 70 kW (odpowiadający 94 PS) zapewnia dodatkowy impuls do kół napędowych, gdy wymagana jest maksymalna akceleracja.
- Generator-silnik ładuje akumulatory, uruchamia silnik i pomaga regulować sposób, w jaki oba kanały napędowe współdziałają w transaksle.
- Specjalna elektronicznie kontrolowana, ciągła skrzynia biegów (eCVT) wykorzystuje źródła mocy z silnika spalinowego i elektrycznego do napędzania pojazdu.
- Akumulator niklowo-metalowo-wodorkowy o napięciu 330 woltów znajduje się pod tylnym dnem ładunkowym i przechowuje energię elektryczną.
Elektroniczny kontroler systemu pojazdu zarządza ładowaniem, asystą podczas jazdy i funkcjami uruchamiania silnika. Urządzenie to wyłącza silnik podczas toczenia się i na światłach, aby oszczędzać paliwo. Zmienia również silnik trakcyjny w generator podczas hamowania, aby pomóc w ładowaniu akumulatorów.
Tribute HEV oferuje doskonałe osiągi środowiskowe dzięki silnikowi MZR o pojemności 2,3 litra, który został zmodyfikowany do pracy w cyklu spalania Atkinsona dla lepszej efektywności paliwowej. Cykl Atkinsona modyfikuje czas zamykania zaworów, umożliwiając silnikowi uzyskanie większej mocy przy czystszych emisjach. Przy niskich prędkościach lub w sytuacjach z niskim obciążeniem, napęd zapewnia synchroniczny silnik elektryczny z trwałym magnesem, produkujący 70 kW przy 5000 obrotów na minutę i maksymalne napięcie 330 V.
Gdy wymagana jest dodatkowa moc, silnik DOHC 16-zaworowy o pojemności 2,3 litra w cyklu Atkinsona w Tribute HEV angażuje się bezproblemowo, dostarczając 133 PS przy 6000 obrotów na minutę oraz 124 lb.-ft momentu obrotowego przy 4250 obrotów na minutę. W rezultacie Tribute HEV generuje łącznie 155 PS, osiągając czas przyspieszenia 0-100 km/h porównywalny z silnikiem V-6 o mocy 200 PS, przy jednoczesnym zwiększeniu ekonomii paliwowej podczas jazdy w mieście o prawie 75 procent. Tribute HEV wyposażono w płynnie działającą, elektronicznie kontrolowaną, ciągłą skrzynię biegów (CVT), która zapewnia bezproblemową i wysoko efektywną regulację przełożenia pod kontrolą elektroniczną.
Gdy pojazd osiągnie prędkości powyżej 25 mph (40 km/h) lub obciążenie pojazdu przekroczy określony próg (np. w pełni załadowany pojazd lub „start z miejsca”), silnik elektryczny wspomaga silnik benzynowy, dostarczając dodatkowy moment obrotowy w razie potrzeby. Podczas zwalniania, działa jako generator, ładując akumulator. Silnik generatora również zapewnia dodatkowe przyspieszenie w sytuacjach dużego obciążenia, pomagając Tribute HEV szybko osiągnąć prędkość. Oprócz działania bezpaliwowego, silniki elektryczne dostarczają maksymalny moment obrotowy przy niskich obrotach, co czyni je idealnym uzupełnieniem silników benzynowych, które generują maksymalną moc przy wyższych obrotach.
Przejście przez cztery tryby – elektryczny, benzynowo-elektryczny, tylko benzynowy i ładowanie akumulatora – jest bezproblemowe, a jedyną wskazówką dotyczącą trybu, w jakim działa pojazd, jest wskaźnik „ładuj/asystuj” na desce rozdzielczej.
Elektroniczny kontroler systemu pojazdu zarządza ładowaniem, asystą podczas jazdy i funkcjami uruchamiania silnika. Urządzenie to wyłącza silnik podczas toczenia się i na światłach, aby oszczędzać paliwo. Umożliwia również silnikowi trakcyjnemu przejście w tryb generatora, aby zapewnić hamowanie silnikiem i naładować akumulatory.
Wyposażony w standardowy napęd na przednie koła lub opcjonalny elektroniczny napęd na wszystkie koła, Tribute HEV oferowany jest w dwóch wersjach wyposażeniowych: Touring i Grand Touring. Odbijając elementy wzornicze charakterystyczne dla benzynowej wersji Mazdy Tribute, Tribute HEV oferuje odważny, wytrzymały wygląd wyróżniający się 16-calowymi felgami aluminiowymi oraz nowymi przednimi i tylnymi zderzakami, maską, pokrywą bagażnika, bocznymi listwami, elektrycznie regulowanymi lusterkami, reflektorami, lampami tylnymi i standardowymi światłami przeciwmgłowymi – cechami, które można również znaleźć w przeprojektowanej konwencjonalnej wersji Tribute 2008.
Jak przystało na dobrego SUV-a, Tribute HEV ma wysoką pozycję siedzącą dla kierowcy, doskonałą widoczność, dobrą prześwit oraz przestronną kabinę. Wysoka pozycja siedzenia i świetna widoczność oznaczają, że kierowcy mają lepszy widok na drogę, gdy warunki pogodowe są złe, na przykład podczas intensywnego deszczu. Pojazd pomieści pięciu dorosłych pasażerów w komfortowych warunkach. Schowki w obu przednich drzwiach zapewniają łatwy dostęp do przechowywanych przedmiotów. Dodatkowo, schowek w konsoli centralnej z wyjmowanymi pojemnikami oferuje wystarczająco dużo miejsca na przechowanie laptopa. Za tylnym siedzeniem znajduje się 29,2 stóp sześciennych (827 litrów) przestrzeni załadunkowej, a po złożeniu oparcia 66 stóp sześciennych (1,869 litrów). Tylne siedzenie jest asymetrycznie dzielone w proporcji 60:40, co poprawia wszechstronność transportu. Dla dodatkowej praktyczności, pokrywa bagażnika ma osobno podnoszone okno, co ułatwia załadunek mniej ciężkich przedmiotów.
Bezpieczeństwo to priorytet. Konstrukcja z jednolitej stali nie tylko jest bardzo sztywna, ale także niezwykle mocna. Strefy zgniotu i budowa „Triple H” są zaprojektowane tak, by pochłaniać i kierować energię z dala od kabiny pasażerskiej. „Triple H” odnosi się do konstrukcji w kształcie H w bokach, podłodze i dachu, które tworzą sztywną komorę wokół kabiny. Dodatkowe belki w drzwiach ochronnych poprawiają bezpieczeństwo podczas uderzenia bocznego.