MCLAREN MP4-12C 2011-2014

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

MCLAREN MP4-12C 2011-2014

Przejdź do galerii zdjęćMCLAREN MP4-12C 2011-2014

W 2011 roku McLaren zaprezentował swoje pierwsze auto po kultowym McLaren F1 z 1992 roku.

Nazwano je MP4-12C i wstrząsnęło światem supersamochodów.

Kiedy producent samochodów ma na swoim koncie więcej tytułów mistrza Formuły 1 niż wprowadzonych modeli, musi coś z tym zrobić. Musi odzyskać część chwały swojego znanego nazwiska. W momencie wprowadzenia modelu 12C, znanego w skrócie jako „dwanaście C”, miał już na swoim koncie osiem tytułów mistrza świata konstruktorów oraz 13 tytułów mistrza świata kierowców. MP4 przypominał pierwszy samochód Formuły 1 z nadwoziem wykonanym z włókna węglowego. Tak samo było z MP4-12C.

McLaren MP4-12C charakteryzował się rewolucyjną strukturą podwozia z włókna węglowego, nazwaną Carbon MonoCell. To był pierwszy raz, gdy samochód w tym segmencie rynku opierał się na tak silnym i lekkim rozwiązaniu inżynieryjnym dla samochodów wyścigowych, a także pierwszy przypadek, kiedy auto miało jednoczęściową strukturę z włókna węglowego.

Wnętrze samochodu prezentowało te same drogie materiały, co nadwozie, z włóknem węglowym, skórą i aluminium. Za siedzeniami producent zainstalował półkę na rzeczy, mimo że silnik pod nią się rozgrzewał. Zegar prędkościomierza znajdował się w centralnej części deski rozdzielczej, a po bokach były dwa wyświetlacze LCD. Na środkowej konsoli zamontowano jednostkę informacyjną z ekranem dotykowym.

Silnik to 3,8-litrowe V8 oferowane w dwóch wersjach mocy: 600 i 625 KM. Był połączony z 7-biegową automatyczną skrzynią biegów ze systemem podwójnego sprzęgła.

McLaren Automotive znajduje się w finalnej fazie opracowywania serii innowacyjnych samochodów sportowych o wysokich osiągach, które będą również bardzo efektywne, wysokiej jakości, lekkie, praktyczne, dynamiczne, bezpieczne, komfortowe i wizualnie zachwycające. W poniedziałek 17 stycznia 2011 roku, pierwszy produkcyjny egzemplarz McLaren MP4-12C wszedł do Głównej Sali Montażowej McLaren Technology Centre (MTC) w Woking w Anglii.

Dwudziestoletnie doświadczenie w projektowaniu, inżynierii i produkcji samochodów sportowych, połączone z inspirującymi sukcesami w Formule 1, skłoniły Rona Dennisa, przewodniczącego McLaren Automotive, do ogłoszenia planów na ostateczną gamę samochodów o wysokich osiągach, skoncentrowanych na technologii i kliencie w XXI wieku. Zasady w świecie samochodów sportowych mają zostać zmienione.

W ciągu bogatej nowoczesnej historii, dział motoryzacyjny McLaren zbudował już najbardziej ceniony przez krytyków supersamochód, McLaren F1 (1993-1998) oraz najlepiej sprzedający się luksusowy supersamochód, Mercedes-Benz SLR McLaren (2003-2009). McLaren Automotive teraz spogląda w przyszłość z nową gamą rewolucyjnych samochodów sportowych.

„To od dawna moje marzenie, aby uruchomić serię samochodów sportowych o wysokich osiągach, które ustanowią nowe standardy w branży,” powiedział Dennis.

„Rozpoczęliśmy projektowanie i budowę samochodów dla miłośników sportowych aut prawie 20 lat temu. Wykorzystując wiodące technologie, które Grupa McLaren rozwijała w różnych firmach, wierzę, że jesteśmy teraz doskonale przygotowani, aby otworzyć nowy rozdział w historii McLarena i wziąć udział w regeneracji wysokotechnologicznej produkcji w Wielkiej Brytanii i globalnym środowisku motoryzacyjnym,” dodał.

W sercu McLaren MP4-12C znajduje się rewolucyjna konstrukcja podwozia z włókna węglowego, Carbon MonoCell: pierwszy raz samochód w tym segmencie rynku opiera się na tak mocnym i lekkim rozwiązaniu inżynieryjnym, a także pierwszy raz, gdy jakikolwiek samochód posiada jednoczęściową strukturę z włókna węglowego.

Ta zmiana w projektowaniu samochodów sportowych oznacza, że 12C wprowadza nowe standardy nie tylko w dziedzinie prowadzenia, komfortu jazdy i wydajności, ale również bezpieczeństwa, ekonomii i praktyczności w już konkurencyjnym sektorze.

Martin Whitmarsh, szef zespołu wyścigowego McLarena, podkreślił integralną rolę, jaką doświadczenie McLarena w sporcie motorowym i produkcji samochodów drogowych odegrało w opracowywaniu 12C: „McLaren od lat oferuje potężną mieszankę technologii wyścigowych i samochodów drogowych. Ta kombinacja dziedzictwa wydajności McLarena oraz przyszłych wymagań dotyczących tego, czego oczekuje się od sportowych samochodów o wysokich osiągach w XXI wieku, dała nam przewagę, kiedy rozpoczęliśmy ten projekt. 12C i przyszłe warianty czerpią ze spiritu Formuły 1 i wprowadzają rzeczywiste postępy technologiczne.”

Pierwszym samochodem nowej firmy, McLaren MP4-12C, jest model o wysokich osiągach z silnikiem umieszczonym centralnie, przeznaczony do segmentu 'core’ samochodów sportowych kosztujących od 125 000 do 175 000 funtów. 12C to czysty McLaren, nie zawiera żadnych części z innych samochodów i będzie produkowany przez McLaren w Wielkiej Brytanii. Zostanie wprowadzony do sprzedaży przez dedykowaną sieć detaliczną na całym świecie na początku 2011 roku.

„McLaren to już dojrzały producent samochodów z doświadczeniem, który stworzył ikoniczne modele takie jak F1,” powiedział Antony Sheriff, dyrektor zarządzający McLaren Automotive.

„Kolejnym krokiem było skonstruowanie serii czystych samochodów sportowych McLaren o wysokich osiągach, które są wierne filozofii firmy i odzwierciedlają naszą pozycję jako absolutnego lidera technologii i wydajności. Kiedy rozpoczęliśmy projekt 12C, chcieliśmy zmienić zasady projektowania samochodów sportowych. Rzeczywiście, 12C oferuje osiągi i technologie, które przewyższają te w najdroższych i najbardziej zaawansowanych supersamochodach na świecie, konkurując równocześnie w o wiele bardziej przystępnym segmencie rynku. Aby osiągnąć ten wynik, zaprojektowaliśmy każdy element od podstaw, aby spełnić ekstremalne cele 12C i uniknąć wszelkich kompromisów.”

„Zapomnij, co wiesz o firmach produkujących samochody sportowe, McLaren jest inny,” podsumował.

Od wnętrza na zewnątrz

Sercem nowego samochodu jest Carbon MonoCell. McLaren był pionierem stosowania konstrukcji kompozytowych z włókna węglowego w modelu Formuły 1 MP4/1 z 1981 roku, co zapoczątkowało trend, który wszyscy zespoły Formuły 1 podążyły. Firma po raz pierwszy wprowadziła włókno węglowe do samochodów drogowych w McLaren F1 z 1993 roku, a następnie zbudowała na tym doświadczeniu, tworząc nadwozie z włókna węglowego dla SLR o tych samych wymagających standardach, ale w większych ilościach.

Do tej pory podwozia z włókna węglowego były zarezerwowane dla najdroższych samochodów egzotycznych; zakup dla superbogatych, gdzie koszty są napędzane złożonością projektowania i budowy podwozi z włókna węglowego.

12C zmienia to, wprowadzając zalety kompozytów węglowych – niewielką wagę, wysoką wytrzymałość, sztywność skrętną oraz długowieczność – do bardziej przystępnego sektora dzięki rewolucyjnej konstrukcji w formie jednoczęściowej. Nigdy wcześniej podwozie z włókna węglowego nie zostało wyprodukowane w ten sposób.

MonoCell 12C nie tylko przynosi dynamiczne korzyści, ale także oferuje fundamentalne możliwości inżynieryjne, które stanowią podstawę unikalnego charakteru samochodu. Został zaprojektowany tak, aby umożliwić znacznie węższą strukturę ogólną, co z kolei przyczynia się do bardziej kompaktowego samochodu, który jest łatwiejszy do prowadzenia na drodze i bardziej satysfakcjonujący w jeździe.

12C nie tylko wyróżnia się w swojej klasie oferując technologię węglową, ale także ma najwyższą moc specyficzną oraz niezwykłe proporcje mocy i momentu obrotowego do wagi. Ponadto system Proactive Chassis Control oferuje przełomowe właściwości prowadzenia i komfort jazdy, a intensywne skupienie na pakowaniu pasażerów oferuje nowe poziomy komfortu i codziennej użyteczności.

Antony Sheriff wyjaśnił: „Z 12C redefiniujemy związek między wydajnością a praktycznością, a także między wydajnością a efektywnością, osiągając w obu przypadkach wiodące pozycje. Zaprojektowaliśmy ten samochód od wnętrza na zewnątrz. Mamy w McLaren powiedzenie – 'wszystko z jakiegoś powodu’ i 12C zaskoczy ludzi w wielu aspektach.

„Jasnym przykładem jego szczególnych cech jest wydajność dostarczanej mocy. Przy mocy około 600 KM i niskiej emisji CO2, 12C osiąga najwyższy stosunek mocy do emisji CO2 spośród wszystkich samochodów na rynku dzisiaj z silnikiem spalinowym… a to obejmuje również hybrydy benzynowe i diesla,” podsumował Sheriff.

Pure McLaren

Wszystkie części McLaren MP4-12C są szyte na miarę i unikalne dla tego samochodu. Wszystko, od silnika po specjalnie zaprojektowane przełączniki i przyciski, to czysty McLaren: nic nie pochodzi z części innych producentów.

12C napędza dedykowany silnik McLaren 'M838T’ o pojemności 3.8 litra, V8 z podwójną turbosprężarką, generujący około 600 KM, przekazujący moc przez siedmiobiegową skrzynię biegów McLaren Seamless Shift dual clutch (SSG). Celuje nie tylko w nowe standardy dla mocy i wydajności w swoim sektorze, ale także w wiodącą klasę pod względem ekonomii paliwowej i emisji CO2; wspierany przez doświadczenie McLarena w zakresie aktywnej aerodynamiki, które pomaga w chłodzeniu, przyczepności, prowadzeniu i trzymaniu drogi.

„12C to samochód skoncentrowany na wydajności,” powiedział Sheriff. „A w McLaren mamy bardzo szeroką definicję wydajności. Nie ograniczamy się tylko do tradycyjnych parametrów, takich jak prędkość maksymalna, ale skupiamy się równie mocno na użytecznych miarach, takich jak przyspieszenie na biegu, wydajność hamowania w różnych warunkach oraz efektywność dostarczanej mocy w połączeniu z jak najniższym zużyciem paliwa i emisją CO2. Oczywiście, 12C jest bardzo szybki, ale jest także najefektywniejszym, najbardziej prowadzącym samochodem sportowym o wysokich osiągach na świecie.

„W bardziej subiektywnych obszarach, takich jak trzymanie drogi, prowadzenie, komfort, zaangażowanie kierowcy i codzienna użyteczność, McLaren osiąga nowe standardy dla samochodu sportowego o wysokich osiągach z silnikiem umieszczonym centralnie w tym sektorze,” podsumował.

Staranna inżynieria i badania rynkowe doprowadziły do rozwoju koncepcji i wyraźnej decyzji na rzecz samochodu sportowego o wysokich osiągach z silnikiem umieszczonym centralnie i dwiema drzwiami. Intensive work was carried out in the wind tunnel and the driving simulator to ensure that the new car would inherently have superb dynamic qualities.

Dick Glover, dyrektor techniczny McLaren Automotive, był ściśle zaangażowany w rozwój tych nieocenionych narzędzi podczas swojej pracy w zespole wyścigowym McLarena.

„Jest wiele przykładów przenoszenia technologii wyścigowej i procesów w 12C,” twierdził Glover. „Samochód wiele zawdzięcza doświadczeniu McLarena i sukcesowi w sporcie motorowym. Korzyści z transferu technologii to tylko jeden element; szybkość podejmowania decyzji i rozwój, procesy F1 i ludzie również wnoszą ważny wkład.

„Przykładem jest technologia Brake Steer, którą wprowadziliśmy w naszym samochodzie Formuły 1 w 1997 roku. Pomaga to wyeliminować podsterowność na wejściu w zakręt i poprawia przyczepność na wyjściu. Innym jest funkcja Pre-Cog na dźwigni zmiany biegów, która efektywnie przygotowuje skrzynię biegów do następnej zmiany, zapewniając bardziej satysfakcjonującą i szybszą zmianę biegów. To samochód sportowy z genami wyścigowymi i zespołowym duchem w sercu.”

Dodawanie lekkości

Waga jest wrogiem wydajności w każdej dziedzinie projektowania samochodów. Wpływa na przyspieszenie, prędkość, prowadzenie, zużycie paliwa i emisję CO2 – na wszystko. Inżynierowie McLaren Automotive obsesyjnie dążyli do oszczędzania wagi. Na przykład:

  • Carbon MonoCell nie tylko redukuje wagę struktury, ale także pozwala na użycie znacznie lżejszych paneli nadwozia.
  • Bliskie położenie kierowcy i pasażera pozwala na węższe, lżejsze nadwozie, poprawiając widoczność i postrzeganie skrajów samochodu.
  • Hamulce z odlewanych aluminium oszczędzają 8 kg i ważą mniej niż opcjonalne hamulce ceramiczne.
  • Lekkie rury wydechowe wychodzą bezpośrednio z tylnej części samochodu, minimalizując ich długość i wagę.
  • Pomoc w zakresach ciśnienia powietrza w systemie aktywnego wydechu dramatycznie zmniejsza wagę systemu aktywacji wydechu.
  • Mały, kompaktowy silnik o mniejszej pojemności połączony z lekkim, kompaktowym SSG minimalizuje długość pojazdu, wagę i moment bezwładności.
  • Znacząca waga została zredukowana z aluminiowych kół poprzez intensywną analizę elementów skończonych grubości ścianek.
  • Chłodnice silnika były zamontowane z tyłu, jak najbliżej silnika, aby zminimalizować system rur, zawartych w nich płynów, a tym samym wagę. Zostały także zamontowane w linii samochodu, aby zminimalizować szerokość pojazdu.

„Większość programu spędziliśmy na 'dodawaniu lekkości’,” powiedział Mark Vinnels, dyrektor programu McLaren Automotive. „Jeśli koszty redukcji wagi przyniosłyby zyski w przyspieszeniu, prowadzeniu czy ekonomii, to to robiliśmy. Jednak jeśli wydatki mogły przynieść lepsze osiągi w innym miejscu, to nie szukaliśmy ich. Nigdy nie ustalaliśmy celów wagowych jako takich; ustalaliśmy cele kosztowo-wydajnościowe i badaliśmy wszystko w ten sposób.

„Dobrym przykładem tej filozofii jest to, że rozważaliśmy panele nadwozia z włókna węglowego. Zmniejszyłyby wagę, ale dodałyby mało korzyści, gdyż nowa jednoczęściowa Carbon MonoCell zapewnia całą wymaganą siłę skrętną. Oszczędności kosztów zostały wykorzystane gdzie indziej dla większej redukcji wagi i efektywności ogółem. To było holistyczne podejście do oszczędzania wagi, które stosowaliśmy przez cały czas rozwoju,” podsumował.

Projekt: wszystko z jakiegoś powodu

Projekt McLaren MP4-12C oparty jest na podobnych zasadach jak samochody Formuły 1 McLarena oraz legendarny McLaren F1, gdzie wszystko ma cel, a wszystkie linie, powierzchnie i detale są zaprojektowane z myślą o konkretnej funkcji, jak również o estetyce. To zapewnia, że 12C komunikuje swoją inżynierię poprzez stylizację i pozostanie ponadczasowym elementem designu motoryzacyjnego.

Frank Stephenson, dyrektor wzornictwa McLaren Automotive: „Wiele samochodów sportowych i supersamochodów prezentuje wizerunek 'znajdujący się na pierwszym planie’, 'spójrz na mnie’, który może stać się męczący i nudny; ostateczny ukłon w bok staje się, '…był z jego czasów’. Jednak wspaniały design jest ponadczasowy i wygląda na odpowiedni po latach. Weźmy za przykład McLaren F1. Mam nadzieję, że z 12C stworzyliśmy samochód, który wyglądają świetnie dzisiaj, a także będzie wyglądał dobrze za kilka lat.”

Nadwozie 12C zostało zaprojektowane tak, aby wspierać wiodące w branży poziomy docisku aerodynamicznego; docisk, który następnie przyczynia się do wiodących poziomów przyczepności i stabilności. Przepływ powietrza został ekstremalnie zaplanowany, aby wspierać wszystkie parametry wydajnościowe i cele dotyczące wagi. Na przykład, umieszczenie chłodnic obok silnika utrzymuje samochód w wąskim profilu i redukuje wagę. Jednak wiąże się to z ogromnym wyzwaniem zapewnienia wystarczającego przepływu powietrza do chłodnic. Efekt? Duże boczne wloty powietrza i zintegrowane łopatki kierujące, które są dramatyczne, ale czysto funkcjonalne. Nie są większe ani mniejsze niż jest to konieczne.

Wyzwanie projektanta polega na tym, aby wziąć tę stylizację zdeterminowaną przez inżynieryjne aspiracje i dodać osobowości. Dlatego wloty powietrza przypominają formę logo McLarena, podobnie jak inne cechy samochodu.

Tylko dwie 'czyste’ linie otaczają samochód, a połączone z integracją kilku dramatycznych wypukłych i wklęsłych powierzchni, tworzą samochód, który wygląda kompaktowo, nisko i dobrze proporcjonalnie.

Możliwości rynkowe dla McLarena

„Jestem pewien, że nadszedł właściwy czas dla McLaren Automotive, aby stać się pełnowymiarowym producentem samochodów sportowych,” stwierdził Ron Dennis.

„Ogólnoświatowe zapotrzebowanie na samochody o wysokich osiągach jest silne, w dużej mierze dzięki wspaniałym samochodom od wspaniałych konkurentów. Z McLarenem dołączającym do tej listy, stanie się ono jeszcze silniejsze. To, co oferujemy, to nowe podejście do rynku, poprzez wykwalifikowaną, solidną, wolną od długów oraz zarządzaną ryzykiem firmę. McLaren ma rację, podejmując ten krok teraz i wspierając przyszły rozwój wysokotechnologicznej produkcji oraz miejsc pracy inżynieryjnej w Wielkiej Brytanii,” zadeklarował Dennis.

Rynek samochodów sportowych o wysokich osiągach znacznie się rozwinął od początku wieku. McLaren dzieli rynek na segmenty, które obejmują zarówno bardziej komfortowe samochody GT, jak i twarde supersamochody do użytku drogowego i torowego.

Segment 'core’ obejmuje samochody od około 125 000 do 175 000 funtów, takie jak Ferrari 458, Lamborghini Gallardo, Porsche 911 Turbo, Bentley Continental GT i Aston Martin DB9. Drugi segment to kategoria 'high’, z cenami w przedziale od 175 000 do 250 000 funtów, której głównie zajmują samochody GT z silnikiem z przodu, takie jak Ferrari 599 GTB i Ferrari 612, z tylko jednym konkurentem w segmencie z silnikiem umieszczonym centralnie, Lamborghini Murcielago.

Ostatni segment to grupa 'ultimate’, sektor, który mniej więcej został zainicjowany przez McLaren F1 w 1993 roku, a teraz zamieszkany przez wyselekcjonowaną grupę samochodów w tym Mercedes-Benz SLR McLaren, Bugatti Veyron oraz samochody takich marek jak Pagani i Koenigsegg, które podążały za legendami, takimi jak Porsche Carrera GT i Ferrari Enzo. W 2011 roku McLaren wprowadzi technologię i wydajność ekskluzywną dla tego sektora 'ultimate’ do segmentu 'core’.

Mimo że niedawny kryzys ekonomiczny wpłynął na sektor samochodów sportowych, tak jak i na całą branżę motoryzacyjną, McLaren Automotive wierzy, że wzrost segmentu 'core’ z 8 000 sprzedanych egzemplarzy w 2000 roku do ponad 28 000 w 2007 roku podkreśla istniejący potencjał i że wkrótce wróci przynajmniej do poziomów z 2007 roku.

„Do czasu wprowadzenia 12C na rynek w 2011 roku spodziewamy się znacznej poprawy warunków ekonomicznych. Już zauważyliśmy znaczne zainteresowanie tym samochodem, a podaż 12C będzie relatywnie ograniczona; w swoim pierwszym roku planujemy wyprodukować zaledwie 1 000 samochodów, co stanowi tylko 3,5 procenta rynku 'core’,” wyjaśnił Antony Sheriff.

„Stworzyliśmy przełomową nową technologię, lekkie rozwiązania inżynieryjne i zastosowaliśmy rzeczywiste aplikacje wyścigowe. To przynosi nowe poziomy wydajności, efektywności paliwowej i praktyczności w segmencie 12C. I będzie bardziej ekskluzywne niż główni konkurenci, z ceną, która odzwierciedla jego rzadkość,” dodał.

McLaren Automotive będzie dystrybuować 12C oraz przyszłe modele za pośrednictwem nowej sieci detalicznej w wszystkich globalnych rynkach.

Ekskluzywność, wyrafinowany design i pasjonujące skupienie na dostarczaniu wspaniałego doświadczenia właściciela zapewni, że niewielka liczba detalistów w całym świecie podejmie się atrakcyjnej nowej marki. To podejście zapewni doskonałą obsługę klienta i wytworzy błędne koło, które zatrzymuje klientów McLarena i przyciąga nowych, gdy gama się poszerza.

McLaren MP4-12C – co kryje się za nazwą?

Nazwa nowego samochodu sportowego McLarena to MP4-12C.

Co to oznacza? Jak się można spodziewać w McLarenie, wszystko ma cel i nazewnictwo nie jest wyjątkiem.

  • ’MP4′ to oznaczenie podwozia dla wszystkich samochodów McLarena Formuły 1 od 1981 roku. Oznacza McLaren Project 4, powstałe w wyniku fuzji organizacji Project 4 Rona Dennisa z McLarenem.
  • ’12’ odnosi się do wewnętrznego Indeksu Wydajności Pojazdu McLarena, poprzez który ocenia kluczowe kryteria wydajności zarówno dla konkurentów, jak i dla własnych samochodów. Kryteria te łączą moc, wagę, emisje i wydajność aerodynamiczną. Połączenie wszystkich tych wartości dostarcza ogólny indeks wydajności, który był używany jako punkt odniesienia w trakcie rozwoju samochodu.
  • ’C’ odnosi się do węgla, podkreślając unikalne zastosowanie technologii włókna węglowego w przyszłej gamie samochodów sportowych McLarena.

Elementy tej nazwy reprezentują wszystko, co reprezentuje McLaren MP4-12C:

  • ’MP4′ reprezentuje wyścigową linię krwi
  • ’12’ reprezentuje skupienie na pełnej wydajności i efektywności
  • ’C’ reprezentuje rewolucyjną Carbon MonoCell

„Jesteśmy bardzo dumni z McLaren MP4-12C i całej pracy zespołowej, inteligentnych myśli i wysiłków, które włożono w rozwój tego samochodu. To, co napędza ludzi w McLarenie, to pasja – jeśli ich przetniesz, będą krwawić McLarenem. I nie mam wątpliwości, że 12C w pełni odzwierciedla ten fokus, napór i determinację w jego osiągach, stylu i potencjalnych możliwościach posiadania,” powiedział Ron Dennis, przewodniczący McLaren Automotive.

„To początek ekscytującego nowego rozdziału w historii McLarena, w brytyjskim wysokotechnologicznym inżynierii i produkcji oraz w globalnym projektowaniu samochodów sportowych. Dążymy do bycia najlepszymi, ale pozostawimy to ostateczne osądzenie naszym pierwszym klientom w 2011 roku. Do tego czasu będziemy dążyć do umieszczenia jednego imienia na szczycie listy 'najbardziej pożądanych’ dla nabywców samochodów sportowych o wysokich osiągach: 'McLaren’,” podsumował.

Serce z włókna węglowego

Niska waga i wydajność to kluczowe filozofie w McLarenie. Jednak czysta moc sama w sobie nie ma wielkiego znaczenia, jeśli waga samochodu osłabia moc lub jeśli ta moc jest niezarządzalna i wpływa na doświadczenia z jazdy lub prowadzi do nieakceptowalnych emisji.

Fundamentalnie kluczowe jest utrzymanie jak najniższej wagi. Zwiększenie wymagań klientów dotyczących bezpieczeństwa i zaawansowanych funkcji sprawia, że redukcja wagi staje się coraz trudniejsza. Niemniej jednak, w McLarenie oszczędność wagi pozostaje pasją, a sercem McLaren MP4-12C jest kompozytowe podwozie z włókna węglowego: Carbon MonoCell.

Ta rewolucyjna struktura to motoryzacyjna wersja innowacji McLarena, która rozpoczęła się w Formule 1 w 1981 roku i zapewnia zarówno oszczędności wagi, jak i zyski wydajności. To kaskada technologii, w której McLaren przeniósł technologię kompozytów węglowych z przemysłu lotniczego, aby stworzyć samochód MP4/1 F1, pierwszy samochód Formuły 1, który korzystał z siły, wagi i bezpieczeństwa włókna węglowego.

Technologia włókna węglowego McLarena z Formuły 1 oferowała następnie firmie możliwość zastosowania swojej wiedzy w zastosowaniach dla samochodów drogowych. Pierwszym samochodem drogowym, który został skonstruowany z tego materiału był McLaren F1 wyprodukowany w 1993 roku, chociaż w niewielkich ilościach. F1 został następnie uzupełniony przez Mercedes-Benz SLR McLaren, który również dzielił te rzadkie umiejętności.

Tylko nieliczne inne samochody na rynku oferują taką technologię dzisiaj, a wszystkie z nich znajdują się w segmencie 'ultimate’. Żaden producent nie wprowadził zalet technologii kompozytów węglowych do bardziej przystępnego segmentu rynku. Ale 12C robi to dzięki pasji inżynieryjnej i nieustannemu dążeniu do efektywności.

Tak więc, McLaren jako pierwszy stworzył F1, najszybszy samochód na świecie przez wiele lat, a następnie w najwyższych ilościach produkował SLR, który prawie podwoił ilość następnego na rynku samochodu sportowego o wysokich osiągach wykonanego z włókna węglowego, sprzedając ponad 2100 sztuk. Teraz, poprzez rewolucyjne jednoczęściowe formowanie MonoCell, McLaren wprowadza kompozytowe podwozie do kategorii 'core’, gdzie obecnie oferowane są jedynie tradycyjne metalowe struktury.

Korzyści, jakie ta technologia przynosi, to niska waga, wysoka sztywność skrętna, bardzo mocna komora bezpieczeństwa, niska podatność na uszkodzenia, łatwość naprawy i ekstremalna dokładność wymiarowa.

MonoCell 12C waży mniej niż 80 kg. Włókno węglowe przyczynia się do niskiej wagi całkowitej samochodu i stanowi podstawę strukturalną dla całego pojazdu. Sztywność skrętna tuby jest znacznie większa niż w porównywalnej metalowej konstrukcji.

Ta inherentna sztywność oznacza, że unikalny system zawieszenia przedniego, który jest montowany bezpośrednio na MonoCell, wymaga mniej kompromisów w zakresie elastyczności samego zawieszenia. W rezultacie łatwiej jest osiągnąć unikalną równowagę pomiędzy komfortem jazdy a precyzyjnym prowadzeniem, do czego dąży McLaren. MonoCell oferuje także większe bezpieczeństwo pasażerów. Działa jak komora do przetrwania w razie wypadku, tak jak w samochodzie Formuły 1.

Kompozyty węglowe nie degraduje się z czasem tak jak metalowe struktury, które ulegają zmęczeniu. Można usiąść w 15-letnim McLarenie F1 i nie odczuć zmęczenia ani braku integralności strukturalnej, które dotyczą tradycyjnych samochodów, które przeszły ciężkie życie. 12C będzie się czuł jak nowy w tym zakresie przez wiele lat.

W przypadku wypadku, lekka aluminiowa konstrukcja przodu i tyłu została zaprojektowana tak, aby absorbować siły uderzenia w razie wypadku i może być stosunkowo łatwo wymieniona. Ekstrudaty aluminiowe i odlewy są spawane w gotowej konstrukcji i mocowane bezpośrednio do MonoCell. Samochody z pełnymi podwoziami aluminiowymi używają swojej konstrukcji do absorbowania i gniatania przy uderzeniu, co implikuje większe uszkodzenia (i koszty) całej struktury, w tym komory pasażerskiej, w przypadku poważnego wypadku.

McLaren wprowadził nowy proces produkcji włókna węglowego, który pozwala na produkcję MonoCell zgodnie z rygorystycznymi standardami jakości, w jednej części, w zaledwie cztery godziny, w porównaniu do dziesiątek komponentów węglowych (i dziesiątek godzin produkcji), które normalnie występują w konstrukcji podwozia z włókna węglowego. To naturalnie przynosi ogromne korzyści w zakresie efektywności i jakości. Projekt MonoCell jest zarządzany przez Claudio Santoni, menedżera funkcji struktur nadwozi McLaren Automotive.

„Jasne było, że musieliśmy opracować samochód o konstrukcji z włókna węglowego. W końcu, McLaren nigdy nie wyprodukował samochodu z metalowym podwoziem!” powiedział Santoni.

„Cały projekt 12C oparty jest na koncepcji MonoCell. To oznacza, że McLaren może wprowadzić na rynek większą wydajność niż nasi rywale i bezpieczniejszą strukturę. Dla porównania, jeśli koszty i złożoność produkcji podwozia z włókna węglowego McLarena F1 traktować jako 100, koszty produkcji podwozia 12C spadają do 7 lub 8, bez obniżania siły ani jakości struktury z włókna węglowego. A ta zmiana technologiczna może przedostać się do bardziej mainstreamowych samochodów,” podsumował.

Odpowiednie ustalenie procesu produkcji to wynik pięciu lat intensywnych badań. Teraz, gdy proces jest doskonale dopracowany, pozwala McLarenowi na wielokrotne wytwarzanie MonoCell w bardzo wysokiej jakości.

„Niewiele osób w świecie motoryzacyjnym pracuje zgodnie z normami wymaganymi przez przemysł lotniczy,” twierdził Mark Vinnels, dyrektor programu McLaren Automotive.

„Nasza zdolność do analizy i prognozowania wydajności włókna węglowego jest na poziomie technologii lotniczej i jest naprawdę światowej klasy, szczególnie w kontekście przewidywania awarii, co jest kluczowe w zarządzaniu zdarzeniami wypadkowym i bezpieczeństwem pasywnym.

„Teraz możemy prognozować poziomy awarii na poziomie poszczególnych warstw kompozytu węglowego, a wyniki całkowicie zgadzają się z tym, co przewidzieliśmy,” podsumował.

Gotowy MonoCell pojawia się w jednej części, a ten nowy proces może zrewolucjonizować projektowanie samochodów. Unika potrzeby łączenia różnych części, aby stworzyć całą strukturę, jak w przypadku wszystkich innych samochodów z włókna węglowego. Jest pusty, co pozwala zaoszczędzić dodatkową wagę, a integralność produkcji zapewnia dokładność umiejscowienia zawieszenia i elementów pomocniczych w najwęższych tolerancjach.

Układ napędowy: czysty McLaren

McLaren MP4-12C jest napędzany przez podwójnie turbodoładowany silnik V8 o pojemności 3.8 litra – 'M838T’. To oznacza początek nowej ery w segmentach samochodów sportowych 'core’ – mniejsza pojemność, lżejsza waga, wyższa wydajność i bardziej ekonomiczne jednostki napędowe. Silnik ma najwyższą moc specyficzną w swoim segmencie, co w połączeniu z lekką konstrukcją podwozia z kompozytu węglowego, zapewnia wzorowe proporcje mocy i momentu obrotowego do wagi.

'M838T’ to unikalna jednostka napędowa McLarena, stworzona specjalnie dla 12C. Jest kompaktowy, lekki, bardzo sztywny i oferuje bezkompromisowe połączenie bardzo wysokiej wydajności i dobrej prowadzenia, z doskonałą ekonomiką i wartościami emisji CO2.

12C dostarcza moc o większej efektywności niż jakikolwiek inny samochód na rynku z silnikiem spalinowym, w tym hybrydami.

'M838T’ wyposażony jest w podwójne zmienne sterowanie zaworami i generuje około 600 KM oraz 600 Nm momentu obrotowego. Sucha miska olejowa i wał korbowy o płaskim ścisku pozwalają na umieszczenie silnika bardzo nisko w podwoziu, co obniża środek ciężkości i poprawia reakcje podczas prowadzenia. Posiada również kompozytowe pokrywy wałków rozrządu i kolektory ssące, które redukują wagę i transmisję ciepła do powietrza dolotowego, a także niklowane aluminiowe cylindry dla dalszej redukcji wagi.

Silnik McLarena osiąga obroty do 8,500 rpm, ma szybkie reakcje na przepustnicę i dostarcza obfity moment obrotowy w całym zakresie obrotów. Oszałamiające 80 procent momentu obrotowego dostępne jest poniżej 2,000 rpm, co zapewnia świetną prowadzenie i brak potrzeby wciśnięcia pedału gazu do oporu, aby dostarczyć wydajność.

Produkuje również świetny dźwięk, aby podkreślić osiągi silnika, jego elastyczność i prowadzenie. Dźwięk silnika został starannie zaprojektowany poprzez projektowanie kolektora wydechowego oraz dostrojenie systemów wydechowych i dolotowych w celu dostarczenia unikalnego brzmienia silnika.

Wysokie rury wydechowe wychodzą przez mieszający zbiornik, a nie standardową ciężką puszkę tłumika. Wszystkie elementy systemu wydechowego do mieszającego zbiornika mają warstwę izolacyjną, która pomaga zmniejszyć ciepło w komorze silnika. W zaledwie 18 mm szczelinie temperatura gazów wydechowych maleje z 900°C do 300°C.

Silnik napędza tylne koła przez dwa mokre sprzęgła i opracowaną przez McLarena siedmiobiegową skrzynię biegów Seamless Shift dual clutch (SSG).

Technologia Seamless Shift oferuje zmienne programy, które obejmują 'normalny’ do użytku drogowego i 'sportowy’ do szybszych zmian, aż do błyskawicznego trybu wydajności. Oprócz tego można wybrać tryby 'automatyczny’, 'kontrola startowa’ i 'zimowy’, przy czym ten ostatni zmienia wszystkie funkcje elektroniczne, aby dopasować się do niskich warunków tarcia i dostarczyć maksymalne wsparcie dla kierowcy. Nie oferuje tradycyjnej manualnej skrzyni biegów; zastosowano dwa pedały, co pozwoliło stworzyć wąski, a tym samym lekki pojazd.

SSG 12C to rozwinięcie zautomatyzowanych i sekwencyjnych skrzyń biegów z manetkami, które proliferują na rynku samochodowym dzisiaj. Charakter przekładni zaangażuje nawet doświadczonych kierowców swoją responsywnością oraz wkładem w ogólną dynamikę pakietu.

Przy minimalnych stratach momentu obrotowego, nie ma żadnego szarpania, wahania czy nieprzewidywalności, które charakteryzują tradycyjne systemy automatyczno-manualne.

Projekt systemu SSG był napędzany przez wymagający pakiet mechaniczny, który nie tylko redukował wagę i poprawiał kontrolę dynamiczną całego pojazdu, ale również dostarczał korzyści dla kierowcy.

Jest lekki i kompaktowy w projekcie oraz umieszczony w najlepszej lokalizacji. Wałek wejściowy leży blisko wałka wyjściowego, co pozwala na niskie umiejscowienie całego układu napędowego w pojeździe. Podwójne wałki drugorzędne zapewniają minimalizację nadmiaru wagi na tylnej osi, a wydajność w przypadku kolizji nie jest kompromitowana. Dedykowany SSG jest dodatkowo wzbogacony o całkowicie nowy system sterowania.

Ta obsesyjna uwaga na detale jest drugą naturą McLarena, ale nie jest tylko dla zaspokajania pasji inżynierów. Projektanci McLarena również zaprojektowali system tak, aby działał bezproblemowo z kierowcą.

System zmniejsza wagę i korzysta z celów związanych z pakowaniem, a także zapewnia, że programy jazdy i strategie zmiany biegów uwzględniają własne wejścia kierowcy i wykorzystują je, aby bezpośrednio kontrolować moment obrotowy i prędkość silnika, aby dostarczyć wydajność, ekonomię lub komfort zgodnie z wymaganiami.

Biegi zmienia się za pomocą przełącznika w stylu Formuły 1, który obraca się w centrum kierownicy. Jest aktywowany po obu stronach kierownicy (pociągnięcie w prawo zmienia bieg do góry, a w lewo w dół).

Podobnie jak w samochodzie Formuły 1 McLarena, zmiana może być wywołana zarówno przez pociągnięcie, jak i pchnięcie dźwigni. Dźwignia porusza się razem z kierownicą, a nie jest zamocowana na kolumnie kierownicy, dzięki czemu, gdy zachodzi zmiana biegu podczas skrętu, kierowca nie musi się męczyć o zmianę biegu.

Sama dźwignia ma innowacyjną funkcję stworzoną przez inżynierów McLarena, nazywaną Pre-Cog. Nazwa oznacza wcześniejsze poznanie. Dźwignia w 12C ma dwie pozycje o nieco innym odczuciu. Kierowca najpierw naciska dźwignię, co informuje skrzynię biegów, aby przygotować się do zmiany przełożeń, co oszczędza czas – opóźnienie – między wysłaniem komunikatu a przygotowaniem skrzyni do działania. Drugi nacisk potwierdza, że zmiana biegu powinna być dokonana, a przeniesienie momentu obrotowego jest realizowane w milisekundach.

3.8L V8 7AT RWD (600 KM)

ParametrWartość
CylindryV8
Pojemność3799 Cm3
Moc441 Kw @ 7000 Rpm
600 Hp @ 7000 Rpm
591 Bhp @ 7000 Rpm
Moment obrotowy443 Lb-Ft @ 3000-7000 Rpm
601 Nm @ 3000-7000 Rpm
Układ paliwowyWtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna200 Mph (322 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h3.3 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów7-biegowa Automatyczna
Hamulce przednieCeramic Tarcze
Hamulce tylneCeramic Tarcze
Rozmiar opony235/35 R19 - 305/30 R20
Długość177.4 In (4506 Mm)
Szerokość75.2 In (1910 Mm)
Wysokość47.2 In (1199 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)74.6/75.1 In (1
Rozstaw osi105.1 In (2670 Mm)
Prześwit4.7 In (119 Mm)
Pojemność bagażnika5.1 Cuft (144 L)
Aerodynamika (Cd)0.32
Masa własna3084 Lbs (1399 Kg)
Spalanie miasto15 Mpg Us (15.7 L/100Km)
Spalanie trasa22 Mpg Us (10.7 L/100Km)
Średnie spalanie18 Mpg Us (13.1 L/100Km)
Emisja CO2279 G/Km

3.8L V8 7AT RWD (625 KM)

ParametrWartość
CylindryV8
Pojemność3799 Cm3
Moc460 Kw @ 7500 Rpm
625 Hp @ 7500 Rpm
617 Bhp @ 7500 Rpm
Moment obrotowy443 Lb-Ft @ 3000-7000 Rpm
601 Nm @ 3000-7000 Rpm
Układ paliwowyWtrysk wielopunktowy
PaliwoBenzyna
Prędkość maksymalna207 Mph (333 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h3.1 S
Typ napęduNapęd na tył
Skrzynia biegów7-biegowa Automatyczna (Ssg)
Hamulce przednieCeramic Tarcze
Hamulce tylneCeramic Tarcze
Rozmiar opony235/35 R19 - 305/30 R20
Długość177.4 In (4506 Mm)
Szerokość75.2 In (1910 Mm)
Wysokość47.2 In (1199 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)74.6/75.1 In (1
Rozstaw osi105.1 In (2670 Mm)
Prześwit4.7 In (119 Mm)
Pojemność bagażnika5.1 Cuft (144 L)
Aerodynamika (Cd)0.32
Masa własna2945 Lbs (1336 Kg)
Spalanie miasto16 Mpg Us (14.7 L/100Km)
Spalanie trasa24 Mpg Us (9.8 L/100Km)
Średnie spalanie20.1 Mpg Us (11.7 L/100Km)
Emisja CO2279 G/Km

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.