MCLAREN Senna 2018-Present

MCLAREN Senna 2018-Present

Przejdź do galerii zdjęćMCLAREN Senna 2018-Present

Na cześć jednego z największych kierowców wyścigowych na świecie, Ayrtona Senny, McLaren wprowadził na rynek edycję specjalną w 2018 roku. Była ona lżejsza, szybsza i droższa niż jakikolwiek inny model McLarena do tego momentu.

Senna była kolejnym krokiem w serii Ultimate McLarena. Znajdowała się powyżej modeli Super Series (720S) oraz Sport Series (540 i 570). Nie była zastępstwem dla modelu P1, ale została zaprojektowana, aby ustanowić nowe standardy wydajności na torze. Wyprodukowano tylko 500 sztuk.

Wygląd pojazdu był formą podążającą za funkcją, ale bez kompromisów w estetyce. Był aerodynamicznie efektywny, z agresywnym wyglądem dzięki dużym wlotom powietrza z przodu i opływowym reflektorom. Na dachu znajdował się kolejny wlot powietrza do silnika. Dodatkowe otwory wentylacyjne za kołami i więcej wlotów powietrza umieszczono tam, gdzie były potrzebne.

Wnętrze łączyło włókno węglowe z Alcantarą, które pokrywało cały środek. Niektóre aluminiowe elementy wokół wentylacji i chromowane przyciski na wyświetlaczu infotainment dopełniały ogólny obraz radykalnego auta sportowego.

Pojazd o masie 1198 kg był najlżejszym McLarenem od czasów kultowego F1, który ważył o 60 kg mniej. Silnik o pojemności 4,0 litra z podwójnymi turbosprężarkami oferował 800 KM i był połączony z siedmiobiegową, dwusprzęgłową automatyczną skrzynią biegów. Zawieszenie było oparte na rozwiązaniach wyścigowych, aby zapewnić jak najlepsze prowadzenie i wysokie prędkości w zakrętach.

McLaren Senna został zaprojektowany, skonstruowany i opracowany z jednolitym celem: aby być najlepszym samochodem McLaren skoncentrowanym na torze, przeznaczonym do jazdy po drogach. Zatwierdzony do użytku na drogach, ale nie włożony w ramy, nowy model z serii Ultimate celowo ogranicza charakterystyczną dla McLaren szerokość codziennej użyteczności supersamochodów; zamiast tego oferuje najczystsze połączenie między kierowcą a samochodem, aby dostarczyć najintensywniejsze doświadczenia torowe spośród wszystkich drogowych McLarenów.

Techniczne podejście to klasyczny supersamochód McLaren Automotive, a jego dziedzictwo zostało wypracowane w krótkim czasie od założenia pionierskiej firmy sportowej i supersamochodowej w 2010 roku, a w McLaren Senna osiągnęło całkowicie nowy poziom. Ultra-lekka konstrukcja z włókna węglowego, podwozie i panele nadwozia. Silnik McLaren V8 z twin-turbodoładowaniem zamontowany w środkowej części. Napęd na tylne koła. Wyrafinowane zawieszenie wyścigowe, które zapewnia niezrównaną równowagę kontroli i dynamiki. Elektro-hydrauliczne wspomaganie kierownicy, które nagradza precyzyjne ruchy i daje najczystsze informacje zwrotne. I dwa fotele – ale z absolutnym naciskiem na znaczenie miejsca zajmowanego przez kierowcę.

Włóknowe podwozie Monocage III, które stanowi trzon McLaren Senna, to dalszy rozwój struktury, która wspiera McLaren 720S, a jest najsilniejszym monokokiem, jaki kiedykolwiek stworzono przez McLaren dla pojazdu dopuszczonego do ruchu drogowego. Każdy panel nadwozia wykonany jest z włókna węglowego, zgodnie z nieustannym dążeniem do redukcji wagi każdego komponentu, co sprawiło, że McLaren Senna jest najlżejszym samochodem drogowym McLaren od czasów ikonicznego modelu F1, ważącym zaledwie 1198 kg*.

Z maksymalną mocą 800 PS (789 bhp), McLaren Senna cieszy się stosunkiem mocy do masy wynoszącym 668 PS na tonę. Ta statystyka natychmiast podkreśla osiągi nowego modelu w serii Ultimate McLaren, rodziny produktów wprowadzonych wraz z McLaren P1™, zarezerwowanej dla najrzadszych i najbardziej ekstremalnych samochodów McLaren.

Nic więc dziwnego, że w nowym McLaren Senna słychać silne echa niezwykle skoncentrowanej filozofii stojącej za McLaren P1™; podczas gdy ten ostatni został zaprojektowany jako najlepszy samochód dla kierowcy na drogach i torach, ambicją McLaren Senna jest stać się najlepszym samochodem torowym dopuszczonym do ruchu drogowego, ustanawiając nowy standard doskonałości torowej, z wyraźnym priorytetem dla osiągów na torze.

„McLaren Senna to samochód jak żaden inny: ucieleśnienie DNA sportowego McLaren, dopuszczonego do użycia na drogach, ale zaprojektowanego i rozwiniętego od początku, aby błyszczeć na torze. Każdy element tej nowej serii Ultimate McLaren ma niekompromisowy fokus na osiągi, dopracowany, aby zapewnić jak najczystsze połączenie między kierowcą a maszyną oraz dostarczyć ostateczne doznania z jazdy torowej tak, jak tylko McLaren potrafi.” Mike Flewitt, dyrektor generalny McLaren Automotive

Biorąc pod uwagę znane imię, jakie nosi ten nowy McLaren, jego niezrównane ekstremalne osiągi i doskonałość dynamiczną nie powinny nikogo dziwić. Legendarny kierowca Formuły 1 słynął ze swoich wyjątkowych umiejętności koncentracji i skupienia na byciu najlepszym na torze. Kierowca McLaren Senna jest trwale wkomponowany w dynamiczne doznania, jakie oferuje samochód. Ich połączenie z autem następuje przez kierownicę, pedały i fotel. Każda sensacja płynąca z jazdy z dużą prędkością jest precyzyjnie przekazywana, stawiając kierowcę w całkowitej kontroli.

Niezłomny duch Ayrtona Senna zawsze był obecny w McLaren, a McLaren Senna jeszcze bardziej wzmocni jego globalne dziedzictwo i powiązania z marką McLaren.

„Nasza rodzina jest niezwykle dumna z nazwania nowego modelu Ultimate Series McLaren Senna. To pierwszy projekt, który naprawdę łączy się z duchem wyścigowym i osiągami Ayrtona. McLaren Senna honoruje mojego wujka, ponieważ jest tak całkowicie poświęcony dostarczaniu torowych doświadczeń, które pozwalają kierowcy być najlepszym, jakim tylko może być. Istnieje absolutne, bezszwowe połączenie między samochodem a kierowcą, a to czyste zaangażowanie, te zmysłowe sygnały, na które kierowca reaguje i na których polega, zapewniają doświadczenie tak skoncentrowane i immersyjne, że można tylko podziwiać głębokość doskonałości, jaką posiada McLaren Senna.” Bruno Senna, kierowca wyścigowy i ambasador McLaren

Wizualnie McLaren Senna szokuje. Pierwsze wrażenie to agresywna, wymagająca maszyna, organiczne kształty ustąpiły miejsca celowo fragmentowanej estetyce w dążeniu do absolutnych osiągów. Z siłą docisku i równowagą aerodynamiczną jako zasadniczymi zasadami, ten samochód jest najczystszym dotychczas wyrazem filozofii projektowania 'forma podąża za funkcją’, przyjętej przez McLaren.

Z lotu ptaka widać, że nadwozie ma najefektywniejszy kształt w naturze – kroplę wody – a komponenty nadwozia są 'przyczepione’ do kabiny w celu osiągnięcia optymalnej wydajności aerodynamicznej. Projektanci McLaren posunęli się do skrajności, otwierając 'opakowane’ nadwozie, aby wizualnie i funkcjonalnie zredukować wagę; mimo że jest rozpoznawalny jako McLaren w proporcjach, nie da się prześledzić jednej linii od przodu do tyłu, nie przechodząc przez functional air intake lub wentylację.

McLaren Senna wprowadza nową generację przełomowej aerodynamiki aktywnej z przodu i z tyłu, podnosząc siłę docisku i kontrolę aerodynamiczną na niespotykany dotąd poziom, aby zapewnić, że potencjał wydajności może być w pełni wykorzystany. Każdy element projektu nadwozia, od przedniego dyfuzora po podwójny dyfuzor z tyłu, został opracowany w celu optymalizacji siły docisku i równowagi aerodynamicznej, niezależnie od tego, czy podczas hamowania, zwiększania gazu w zakręcie czy podczas wychodzenia z zakrętu. Istnieje również możliwość dodania wizualnej dramy, z przednimi ostrzami aerodynamicznymi dostępnymi w jednym z pięciu specyfikacji tematycznych 'By McLaren’, które obejmują Azura Blue i McLaren Orange. Ten sam powiązany kolor akcentujący może również występować na zaciskach hamulcowych, widocznych sprężynach gazowych drzwi i wykończeniach foteli.

Wymagania związane z chłodzeniem odegrały równie ważną rolę w ogólnym projekcie McLaren Senna: na przykład tylna klapa powstała z podwójnych wymagań związanych z wydajnością aerodynamiczną i chłodzeniem, z wyraźnymi 'flapami gurneya’ przed kolejką wcięć kierujących powietrze od tylnych decków i wzdłuż boków nadwozia. Powstała strefa niskiego ciśnienia zasysa gorące powietrze z wysokotemperaturowych chłodnic i komory silnika, a wcięcia zapewniają, że przepływ powietrza nie wpływa na efektywność tylnego skrzydła. Wykończenia 'slash cut’ unikalnego układu wydechowego z Inconelu i tytanu wydobywają się przez najniższy tylny deck (mierząc od krawędzi) spośród wszystkich drogowych modeli McLaren, kąt rur kieruje spaliny z dala od tylnego skrzydła. Smukłe, tylne światła LED były przedmiotem tej samej dokładnej uwagi, co reflektory i każdy inny komponent związany z aerodynamiką, a projekt z pojedynczym ostrzem minimalizuje przerwy w przepływie powietrza.

Podwójny dyfuzor na tylnej części pojazdu jest nie do pomylenia. Stworzony jako jedna część z włókna węglowego, zaczyna się pod tylną osią i w miarę wzrostu wysokości przyspiesza powietrze z pod spodu pojazdu. Tworzy to strefę niskiego ciśnienia, która jeszcze bardziej dociska McLaren Senna do ziemi. Również nie do przeoczenia jest ogromne, podwójne skrzydło tylne z włókna węglowego, które w najwyższym punkcie znajduje się 1219 mm od drogi, gdy samochód stoi w miejscu. Hydraulicznie sterowane i o powierzchni płaszczyzny większej niż 6500 cm2, skrzydło nieustannie dostosowuje się, aby zoptymalizować poziom siły docisku i równowagi aerodynamicznej oraz działa jako hamulec powietrzny podczas mocnego hamowania.

Głębia połączenia z nowym samochodem z serii Ultimate będzie w pełni odczuwalna, gdy tylko zasiądzie się za kierownicą na torze, ale intymna relacja z McLaren Senna zaczyna się już przed tym, po prostu wchodząc do samochodu. Drzwi inspirowane F1 McLaren mają zawiasy skierowane do przodu i do góry, otwierając część dachu, aby ujawnić zauważalnie niskie progi i otwór wystarczająco duży, aby kierowcy lub pasażerowie mogli łatwo wejść lub opuścić kokpit, nawet w kasku i kombinezonie wyścigowym.

Drzwi, które są wykonane z włókna węglowego, mają dwu-skrzydłowe boczne okna ze stałą górną częścią i mniejszą sekcją otwierającą się poniżej. Zarówno górna część drzwi (w rzeczywistości część dachu), jak i dolna połowa drzwi mogą być specyfikowane ze szkłem jako zamiennik standardowych paneli z włókna węglowego. To zwiększa poczucie przestrzeni we wnętrzu kokpitu, a w przypadku przeszklenia dolnej części drzwi dramatycznie wzmacnia wizualne połączenie między kierowcą a otoczeniem toru. Aby dostosować projekt drzwi, mechanizmy zwalniające i przełączniki okien zostały umieszczone obok przycisku uruchamiania silnika w konsoli z włókna węglowego nad głową kierowcy.

Środowisko kokpitu odzwierciedla zminimalizowaną, funkcjonalną naturę, która jest widoczna w każdym aspekcie McLaren Senna. Wizualne włókno węglowe używane jest obficie. W zależności od preferencji klienta, Alcantara® lub skóra pokrywa fotele, panele i poduszki boczne, ale brak jakichkolwiek innych wykończeń wnętrza zarówno oszczędza wagę, jak i ujawnia konstrukcję drzwi. Nawet sprężyny gazowe są odsłonięte, aby zaoszczędzić na wadze.

Kontrola kierowcy została celowo zminimalizowana, aby zredukować 'zagracenie kokpitu’, a trójramienna kierownica jest wolna od przycisków i przełączników, co tworzy czysty fokus na odczuciach. Wszystkie informacje, które są potrzebne kierowcy, pochodzą z wysokiej rozdzielczości Wyświetlacza Kierowcy McLaren Folding oraz centralnego ekranu infotainment. I choć projektanci McLaren nie zdecydowali się całkowicie usunąć drugiego fotela, nie ma opcji na nadmiar bagażu; przestrzeń ładunkowa jest ograniczona do komory za fotelami, będącej integralną częścią Monocage III, zaledwie wystarczająco dużą na dwa kaski i kombinezony wyścigowe.

Oznaczony kodem M840TR, 4,0-litrowy silnik V8 z twin-turbodoładowaniem, który znajduje się w sercu McLaren Senna, jest najsilniejszym silnikiem spalinowym w samochodzie drogowym stworzonym przez McLaren, produkującym 800 PS (789 bhp) i moment obrotowy 800 Nm (590 lb ft). System smarowania z suchą miską olejową i wałek płaski to technologie, które mają swoje korzenie w motorsporcie. Lekkie komponenty wewnętrzne zmniejszają masę układu napędowego i łączą się z ultra-niską bezwładnością, twin-scroll turboładowarkami i elektronicznie sterowanymi zaworami, aby zapewnić błyskawiczną reakcję na gaz.

Od samego początku programu inżynierowie McLaren określili, że pełna mechaniczna symfonia silnika – od zasysania przez spalanie po wydech – musi być centralnym punktem doświadczenia sensorycznego. Ci, którzy mają szczęście prowadzić McLaren Senna, poczują, jak kokpit ożywa dźwiękiem powietrza wciąganego przez 'snorkel’ zainstalowany na dachu i mieszającego się w komorze z włókna węglowego, generując precyzyjnie dopasowane dźwięki wysokiej częstotliwości, które dostarczają wyrazistego doświadczenia. W tym samym czasie dźwięki niskiej częstotliwości z silnika są przekazywane do kokpitu przez unikalne mocowania silnika, ekscytując podwójną ścianę tylną konstrukcji z włókna węglowego Monocage i wzmacniając każdą zmianę obrotów silnika, sprawiając, że wydaje się prawie, że V8 siedzi obok kierowcy.

Dwusprzęgłowa, bezszwowa, siedmiobiegowa skrzynia biegów dostarcza moc do tylnych kół. W pełni automatyczny tryb jest domyślny, z możliwością wyboru pełnej ręcznej kontroli zmiany biegów za pomocą łopatek umieszczonych na dźwigni za kierownicą. Wydłużone łopatki z włókna węglowego są zoptymalizowane do używania zarówno w rękawicach wyścigowych, jak i bez, i tworzą głębokie poczucie mechanicznego połączenia z McLaren Senna.

Charakter 4,0-litrowego twin-turbo McLaren V8 oraz skrzyni biegów można dostosować za pomocą Panelu Aktywnej Dynamiki, oferując kierowcy wybór trybów napędowych Comfort, Sport lub Track. Bez względu na tryb, osiągi są odpowiednio dzikie. Reakcja na gaz jest natychmiastowa i szarpana, przyciskając kierowcę do fotela.

„McLaren Senna dostarcza prawdziwych osiągów, aż do granic możliwości kierowcy. Z naprawdę oszałamiającym stosunkiem mocy do masy, ten samochód oferuje osiągi, które są dostępne i osiągalne, ale jednocześnie ekscytujące i wyzywające dla najlepszych kierowców na świecie – i z intensywnym, sensorycznym doświadczeniem, które temu towarzyszy.” Andy Palmer, dyrektor linii pojazdów McLaren Ultimate Series

RaceActive Chassis Control II (RCC II) to hydrauliczne zawieszenie działające w harmonii z aktywną aerodynamiką z przodu i z tyłu oraz ultra-sztywnym Monocage III, zapewniając niesamowicie intensywne doznania na torze. Każdy element McLaren Senna został zaprojektowany, aby maksymalizować połączenie między kierowcą a samochodem, przy każdej prędkości i w każdej sytuacji. Dokładna praca nad tłumieniem i wagą kierowania zapewniła, że samochód czuje się w pełni 'żywy’ na znacznie poniżej swoich górnych granic; nawet gdy zawieszenie nie jest całkowicie obciążone, a opony nie są absolutnie sprężone, bogata faktura komunikacji łączy się z informacjami zwrotnymi przesyłanymi do kierowcy, gdy poziomy aerodynamiki i prędkości zakrętowe rosną.

RCC II to system zawieszenia podwójnych wahaczy, który dodatkowo wyposażony jest w hydraulicznie połączone tłumiki oraz hydrauliczny zamiennik konwencjonalnych mechanicznych stabilizatorów. Dodatkowo rozwija technologię zmiennej sztywności i wysokości zawieszenia, która po raz pierwszy pojawiła się w pionierskim hydraulicznym systemie w McLaren P1™.

Adaptacyjne tłumiki są połączone hydraulicznie, zarówno lewo-prawo, jak i przód-tył, z dwoma zaworami na każdy tłumik do niezależnego dostosowania tłumienia i odbicia. Sztywność McLaren Senna jest oddzielnie kontrolowana za pomocą systemu kinetycznego roll, lub K-damptera. System RCC II o ciągłej zmiennej sztywności rozwija strategię kontrolną wprowadzonej w McLaren 720S i dodaje tryb Wyścigowy, który wprowadza niższy poziom zawieszenia, niższe centrum ciężkości oraz znacznie sztywniejsze zawieszenie.

Parametry dynamiczne są dostosowywane przez kierowcę za pomocą Panelu Aktywnej Dynamiki umieszczonego na centralnej konsoli, aby wybrać tryby Comfort, Sport lub Track, lub za pomocą przełącznika w panelu montowanym na dachu, aby uzyskać dostęp do trybu Wyścigowego.

System hamulcowy McLaren Senna to najnowocześniejszy układ, jaki kiedykolwiek zamontowano w drogowym McLarenie, korzystający z tarcz węglowo-ceramicznych i technologii wyścigowych dla ekstremalnych osiągów. Wybór opon również jest skoncentrowany, z własnymi oponami Pirelli P Zero™ Trofeo R opracowanymi we współpracy z technicznym partnerem McLaren, firmą Pirelli. Zaprojektowane dla torów wyścigowych, ale zatwierdzone do użytku drogowego, umożliwiają prowadzenie McLaren Senna na tor. Dostępny jest tylko jeden styl felg: ultra-lekka felga aluminiowa z systemem centralnego zamka inspirowanym wyścigami.

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.