EQS53 4Matic + stanowił istotny zwrot w kierunku rozwoju niemieckiego producenta, ponieważ był to pierwszy produkcyjny pojazd elektryczny z logo Mercedes-AMG.
Rewolucja elektromobilności zmusiła niemiecką markę do skupienia się na nowej generacji sportowych sedanów, a ich pierwszym produkcyjnym modelem w tej kategorii był EQS53 4Matic+. Pojazd zachował kształt elektrycznego luksusowego sedana EQS od Mercedes-Benz, ale wzbogacono go o kilka detali, które nadawały mu odmienny charakter. Choć jego zewnętrzny wygląd pozostał tradycyjny, z maską i komorą silnikową z przodu kabiny, dłuższa linia dachu przypominała AMG GT w wersji czterodrzwiowej, a jej kształt został zaprojektowany w tunelu aerodynamicznym. W rzeczywistości AMG twierdziło, że nowy model ma współczynnik oporu aerodynamicznego wynoszący 0,20, co jest niezwykle niską wartością.
Wnętrze nie miało analogowych zegarów ani wskaźników. Producent umieścił ekran przed kierowcą, inny ekran zastąpił środkowy panel, a trzeci znalazł się przed pasażerem z przodu. Alcantarowe wykończenia deski rozdzielczej i konsoli centralnej podkreślały sportowy charakter samochodu. Ponieważ projekt został opracowany przez AMG, przednie fotele kubełkowe zapewniały wysokie podparcie, aby utrzymać pasażerów na miejscu podczas dynamicznego pokonywania zakrętów. Z tyłu, profilowana kanapa dla dwóch osób oraz płaska podłoga zapewniały wystarczający komfort dla pasażerów tylnej części pojazdu.
AMG zainstalowało system napędu na wszystkie koła z silnikiem na każdej osi, rozwijającą łącznie moc 658 KM i ogromny moment obrotowy wynoszący 950 Nm (700 lb-ft). Po wybraniu pakietu Performance, wartości te wzrastały do 761 KM i 1,020 Nm (774 lb-ft).
Nowy EQS53 4MATIC+ oznacza, że Mercedes-AMG wkracza w przyszłość elektrycznych osiągów. To pierwszy w pełni elektryczny model produkcyjny AMG, oparty na architekturze Mercedes EQ, przeznaczonej dla luksusowych i ekskluzywnych pojazdów. W ten sposób idealnie wpisuje się w strategię elektryfikacji całej grupy. Luksusowy sedan o mocy do 560 kW został całkowicie nowo opracowany lub udoskonalony w Affalterbach we wszystkich obszarach związanych z osiągami. Imponuje specyficznymi cechami marki, które klient może bezpośrednio doświadczyć: od technologii po projekt zewnętrzny/wnętrze oraz emocjonalny dźwięk pojazdu.
„AMG EQS53 4MATIC+ jest pierwszym w pełni elektrycznym ambasadorem w segmencie osiągów, stworzonym w Affalterbach. To model idealnie dopasowany do entuzjastów motoryzacji, którzy szukają połączenia innowacyjnej mobilności elektrycznej w luksusowym otoczeniu, połączonego ze sportowym charakterem i zwinną dynamiką jazdy. Nasz pierwszy w pełni elektryczny pojazd AMG z pewnością przyciągnie nową klientelę do Mercedes-AMG. Ponadto EQS53 to kolejne potwierdzenie, że Mercedes-Benz konsekwentnie dąży do elektryfikacji we wszystkich swoich markach. W niedalekiej przyszłości pojawią się kolejne w pełni elektryczne modele AMG, również na naszej platformie AMG.EA, opracowanej całkowicie we własnym zakresie,” mówi Philipp Schiemer, przewodniczący zarządu Mercedes-AMG GmbH.
„Także w zakresie elektryfikacji zapewniamy, że nasze modele oparte na platformie EVA2 będą spełniać obietnicę marki AMG. Nasi klienci mogą również oczekiwać dynamicznych i emocjonalnych doświadczeń podczas jazdy w tej dziedzinie. Zapewniamy to za pomocą rozwiązań specyficznych dla AMG, szczególnie w obszarze układów napędowych, zawieszenia, hamulców i przede wszystkim dźwięku,” mówi Jochen Hermann, dyrektor techniczny Mercedes-AMG GmbH.
W sercu nowego Mercedes-AMG EQS53 4MATIC+ znajduje się skoncentrowana na wydajności koncepcja napędu z dwoma silnikami. Potężny napęd elektryczny, z jednym silnikiem na każdej osi, posiada w pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+, który optymalnie przenosi moc napędu na asfalt w każdej sytuacji. W podstawowej wersji osiąga maksymalną moc całkowitą wynoszącą 484 kW (658 KM), z maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 950 Nm. Dzięki opcjonalnemu pakietowi AMG DYNAMIC PLUS maksymalna moc wzrasta do 560 kW (761 KM) w trybie RACE START z funkcją boost. Maksymalny moment obrotowy wtedy wynosi do 1020 Nm.
W tym przypadku nowy Mercedes-AMG EQS53 4MATIC+ przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3.4 sekundy przy poziomie naładowania baterii wynoszącym co najmniej 80 procent. Prędkość maksymalna jest ograniczona do 250 km/h z opcjonalnym pakietem. W podstawowej wersji AMG EQS przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3.8 sekundy (minimum 80% naładowania baterii). Jego maksymalna prędkość jest ograniczona do 220 km/h.
AMG SOUND EXPERIENCE: emocjonalna paleta dźwięków dla unikalnych doświadczeń podczas jazdy
Modele Mercedes-AMG zawsze symbolizowały emocjonalność. Dźwięk pojazdu był zawsze istotnym elementem charakterystycznego doświadczenia jazdy AMG. To się nie zmieni w przyszłości. EQS53 4MATIC+ wprowadza nowy, potężny dźwięk do jazdy elektrycznej. Jego system audio wykorzystuje specjalne głośniki, wibratory i generator dźwięku, aby stworzyć wyjątkowe doświadczenie dźwiękowe w dwóch wersjach: „Autentyczna” lub „Performance”. Ta ekskluzywna AMG SOUND EXPERIENCE generowana jest zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz z tonacją i intensywnością dostosowaną do aktualnego statusu jazdy, wybranego trybu jazdy lub życzeń kierowcy.
Specyficzne dla AMG silniki elektryczne dla doskonałej równowagi osiągów
Specyficzne dla AMG silniki elektryczne na przedniej i tylnej osi to synchrone silniki z trwałym wzbudzeniem (PSM). Wyraźny nacisk na osiągi jest już widoczny w wartościach mocy i momentu obrotowego. Dodatkowo, silniki elektryczne Mercedes-AMG charakteryzują się optymalną równowagą pomiędzy zwiększoną mocą, efektywnością a komfortem akustycznym. W tym celu zastosowano nowe nawijania, mocniejsze prądy oraz nową obsługę przez falowniki z specjalnie opracowanym oprogramowaniem. To pozwala na wyższe obroty i większą moc, ustanawiając standardy, szczególnie w zakresie przyspieszenia i prędkości maksymalnej.
Silnik elektryczny na tylnej osi EQS53 4MATIC+ jest szczególnie potężny. Głównym powodem tego jest sześciofazowa konstrukcja oparta na dwóch nawijaniach z trzema fazami każde. Statory z nawijaną cewką zapewniają szczególnie silne pole magnetyczne.
Dodatkowo, bardzo wytrzymała koncepcja termalna pozwala na wielokrotne manewry przyspieszenia z zachowaniem wysokiej wydajności. Centralnym punktem zaawansowanego projektu jest tzw. lanca wodna w wale rotora, która go chłodzi. Inne elementy chłodzące specyficzne dla AMG w obiegu chłodzenia to specjalne żebra na statorze oraz igiełkowa konstrukcja na falowniku, wykonana z ceramiki wysokowydajnej. Ponadto, dodatkowy chłodnica oleju przekładniowego, która także zwiększa wydajność podczas jazdy w zimnych warunkach, ponieważ w razie potrzeby podgrzewa olej przekładniowy.
Inteligentna regeneracja dla efektywnego odzyskiwania energii
Nowy Mercedes-AMG EQS53 4MATIC+ ustanawia standardy nie tylko dzięki wysoce dynamicznemu przekazywaniu mocy podczas przyspieszania, ale także dzięki efektywnej regeneracji energii podczas hamowania. Moc regeneracji wynosi do 300 kW.
Kierowca może dostosować poziom regeneracji w trzech etapach za pomocą przełączników na kierownicy i otrzymać wsparcie w zależności od sytuacji od asystenta ECO. Kombinowane hamowanie może być stosowane aż do zatrzymania. Z pomocą opcjonalnego DRIVE PILOT, spowolnienie jest automatyczne w odpowiedzi na wykryte pojazdy z przodu, aż do ich zatrzymania, na przykład na światłach.
Nowa generacja baterii o pojemności 107.8 kWh
Nowy Mercedes-AMG EQS53 4MATIC+ jest wyposażony w potężną baterię 400-woltową, wyprodukowaną przy użyciu najnowszej technologii litowo-jonowej. Osiągnięto znaczący postęp w zakresie zrównoważonego rozwoju w chemii ogniw: zawartość kobaltu została zredukowana do dziesięciu procent, a zoptymalizowany materiał czynny składa się z niklu, kobaltu i manganu w stosunku 8:1:1.
Bateria wysokiego napięcia ma użyteczną zawartość energii wynoszącą 107.8 kWh. Jedną z cech technicznych jest specyficzne dla AMG okablowanie, które jest dostosowane do wysokiej wydajności. System zarządzania baterią jest również skonfigurowany specjalnie dla AMG. W trybach jazdy Sport i Sport+ skupia się na wydajności, a w trybie Comfort na zasięgu. Nowa generacja baterii charakteryzuje się znacznie wyższą gęstością energetyczną w porównaniu do wcześniejszych opracowań. Ma również wyższą zdolność ładowania. Kolejną nowością jest możliwość instalacji aktualizacji dla systemu zarządzania baterią przez sieć.
Krótsze czasy ładowania dzięki inteligentnemu zarządzaniu termalnemu
Kolejną zaletą nowej generacji baterii są znacząco krótsze czasy ładowania. Podobnie jak w modelu siostrzanym od Mercedes-EQ, bateria może być ładowana z mocą do 200 kW na stacjach szybkiego ładowania prądem stałym. W tym przypadku moc do 300 kilometrów (WLTP) można „uzupełnić” już po 19 minutach. Dzięki wbudowanemu ładowarkowi, elektryfikowany AMG można wygodnie ładować w domu lub na publicznych stacjach ładowania z mocą do 22 kW prądu przemiennego. W Japonii możliwe będzie także ładowanie dwukierunkowe, tzn. ładowanie w obu kierunkach. Dodatkowo, istnieją inteligentne programy ładowania, które mogą być automatycznie aktywowane w zależności od lokalizacji. Funkcje takie jak ładowanie przyjazne dla baterii czynią proces ładowania jeszcze bardziej efektywnym.
Efektywne zarządzanie termalne również odgrywa rolę w skracaniu czasów ładowania. Jeśli inteligentna nawigacja z Electric Intelligence jest aktywna, bateria jest w razie potrzeby podgrzewana lub chłodzona podczas jazdy, aby osiągnąć optymalną temperaturę do szybkiego ładowania w punkcie ładowania. Pożądany zakres temperatury baterii osiąga się z pomocą obiegu chłodzenia i zintegrowanego w nim ogrzewacza PTC (z dodatnim współczynnikiem temperaturowym).
Projekt baterii ma na celu zapewnienie optymalnej temperatury pracy baterii we wszelkich warunkach eksploatacji. Aluminiowe odcinki ramy baterii mają zdefiniowane wnęki, przez które przepływa chłodziwo. W sumie inteligentne zarządzanie temperaturą i ładowaniem zapewnia, że wysokie prądy ładowania mogą być utrzymywane przez długi czas.
Bateria wyróżnia się również trwałością. Funkcja ECO Charging ma w tym znaczący wkład: inteligentne sterowanie zmniejsza obciążenie baterii podczas ładowania, przez co spowalnia naturalny proces starzenia się baterii. Klienci mogą także korzystać z funkcji „przerwanie ładowania”: proces ładowania można wstrzymać w dowolnym momencie, aby skorzystać z tańszej energii poza szczytem w późniejszym czasie, na przykład. Certyfikat baterii świadczy o długiej żywotności wysokowydajnych baterii, obowiązuje przez okres do dziesięciu lat lub do 250,000 kilometrów.
W pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+
Moc silników zasilanych baterią jest przenoszona na drogę przez standardowy system w pełni zmiennego napędu na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+. System ciągle rozdziela moment obrotowy pomiędzy przednią a tylną oś, w zależności od sytuacji na drodze: w porównaniu z mechanicznym systemem napędu na wszystkie koła, system elektro-specyficzny zapewnia znacznie szybszą reakcję. Moment obrotowy jest sprawdzany 10,000 razy na minutę i regulowany w razie potrzeby. Rozkład momentu zależy od wybranego trybu jazdy: w trybie „Comfort” skupia się na maksymalnej efektywności, podczas gdy w trybie „Sport” i „Sport+” moment jest bardziej skoncentrowany na tylnej osi w celu zwiększenia dynamiki bocznej.
Zawieszenie AMG RIDE CONTROL+ z adaptacyjnym tłumieniem regulowanym
Tak jak EQS od Mercedes-EQ, zawieszenie nowego Mercedes-AMG EQS53 4MATIC+ charakteryzuje się osią czterowahaczową z przodu i zawieszeniem wielowahaczowym z tyłu. Inżynierowie AMG szczególnie poprawili komponenty i skonfigurowali je zgodnie z wyjątkowymi wymaganiami klientów AMG. Dotyczy to zarówno komfortu jazdy, jak i dynamiki jazdy. Zawieszenie AMG RIDE CONTROL+ to system zawieszenia pneumatycznego połączony z adaptacyjnym, elektronicznie kontrolowanym tłumieniem oraz tylnym kierowaniem jako standard.
Komponenty zawieszenia, które mają wpływ na dynamikę jazdy, są nowe i specyficzne dla AMG. Dotyczy to na przykład belki tylnej osi, która została całkowicie opracowana przez inżynierów w Affalterbach. Podwozie i mocowania silnika są również całkowicie nowymi opracowaniami, ekskluzywnymi dla modeli AMG. To samo dotyczy na przykład poprawionych stabilizatorów poprzecznych, a także nośników kół i wahaczy, które pochodzą z innych modeli AMG Performance.
Tak jak w AMG GT 4-drzwiowym Coupé, standardowe pneumatyczne zawieszenie EQS53 4MATIC+ wykorzystuje dwa zawory ulgi ciśnienia. Te ciągłe zawory sterujące, umieszczone na zewnątrz amortyzatora, pozwalają na jeszcze dokładniejsze dostosowanie siły tłumienia do różnych warunków jazdy i trybów jazdy: jeden zawór kontroluje tłumienie odbicia, tj. siłę generowaną, gdy koło odbija się. Drugi kontroluje tłumienie kompresji, gdy koło jest ściśnięte. Etapy odbicia i kompresji są regulowane niezależnie. Ta technologia umożliwia zwiększenie komfortu z jednej strony, ale także uczynienie dynamiki jazdy jeszcze bardziej sportową z drugiej strony.
Jednostka kontrolująca zawieszenie analizuje dane – w tym dane z czujników przyspieszenia i ścieżki kół – aby w ciągu kilku milisekund dostosować siłę tłumienia dla każdego koła do sytuacji. Programiści AMG byli w stanie znacznie zwiększyć rozdzielczość między sportowością a komfortem. Między innymi przez zwiększenie rozdzielczości między minimalnymi a maksymalnymi charakterystykami siły tłumienia oraz jeszcze większą elastyczność w mapowaniu charakterystyk. Dzięki zastosowaniu dwóch zaworów regulacyjnych, amortyzator jest w stanie dostosować siłę tłumienia w pełnym zakresie wibracji kół. Dzięki szczególnej konstrukcji zaworów, amortyzator reaguje szybko i wrażliwie na zmieniające się nawierzchnie drogi i warunki jazdy.
Tylna oś z kierowaniem jako standard
Mercedes-AMG EQS53 4MATIC+ jest wyposażony w tylne kierowanie w standardzie. Kąt skrętu wynoszący do 9 stopni znacznie poprawia zwinne zachowanie dużego sedana. Średnica skrętu jest zmniejszona do poziomu klasy kompaktowej.
Interakcja pomiędzy kierowaniem przedniej i tylnej osi jest zaprojektowana tak, aby osiągnąć zwinne reakcje przy niewielkim wysiłku siły kierownicy podczas jazdy w mieście lub na drogach wiejskich. Przy prędkościach poniżej 60 km/h tylne koła skręcają w przeciwnym kierunku do przednich kół. Dzięki temu AMG EQS jest bardzo zwinny, lekki i zwrotny. Efekt ten jest szczególnie pozytywny przy skręcaniu, szybkiej zmianie kierunku i wolnym manewrowaniu.
Przy prędkości powyżej 60 km/h tylne koła skręcają w tym samym kierunku co przednie koła. Powstała w ten sposób praktycznie wydłużona baza kół zapewnia większą stabilność prowadzenia i bezpieczeństwo podczas jazdy z dużymi prędkościami oraz podczas szybkich zmian pasów ruchu czy nagłych manewrów uniku.
Dla indywidualnego doświadczenia jazdy: tryby jazdy AMG DYNAMIC SELECT
Charakterystyka jazdy Mercedes-AMG EQS53 4MATIC+ może być zmieniana przez kierowcę za naciśnięciem przycisku, dostosowując ją do sytuacji lub osobistych preferencji. Umożliwiają to pięć trybów jazdy AMG DYNAMIC SELECT: „Ślisky”, „Komfort”, „Sport”, „Sport+” i „Indywidualny”. Tryby jazdy obejmują szeroki zakres, od wysokiego komfortu po wyraźną sportowość. Ważne parametry, takie jak właściwości napędu i osiągów, ustawienia zawieszenia, kierowanie, AMG Dynamics oraz AMG SOUND EXPERIENCE są modyfikowane w zależności od wybranego trybu jazdy. Maksymalna moc napędu może być przywoływana w trybie Sport+ (lub przy użyciu kick-down).
Kierowca może także wstępnie wybrać podstawowe ustawienie zawieszenia za pomocą trybów jazdy AMG DYNAMIC SELECT: za naciśnięciem przycisku zachowanie podczas jazdy zmienia się od maksymalnej dynamiki w trybie „Sport+” do gładkiego ślizgu w ustawieniu „Komfort”. Dodatkowo, strojenie może być dostosowywane w trzech etapach niezależnie od trybów jazdy za pomocą dedykowanego przycisku.
W zależności od trybu jazdy centralna jednostka sterująca napędem automatycznie aktywuje różne strategie de-ratingu i chłodzenia: w trybach „Sport” i „Sport+” system chłodzenia aktywuje się wcześniej, a zdolność chłodzenia jest zwiększana, aby dłużej utrzymywać dostarczaną moc. Kierowca ma możliwość jeszcze większej przyjemności z jazdy – na przykład na zamkniętych torach – korzystając z funkcji ESP OFF.
System hamulcowy AMG o wysokich osiągach
Mercedes-AMG EQS53 4MATIC+ nie tylko doskonale radzi sobie w zakresie dynamiki jazdy, ale także w bezpieczeństwie prowadzenia. Doskonale pokazuje to system hamulcowy AMG o wysokich osiągach z sześciotłoczkowymi zaciskami hamulcowymi i tarczami hamulcowymi o średnicy 415×33 milimetrów z przodu oraz jednolitą zaciskami hamulcowymi i tarczami hamulcowymi o średnicy 378×22 milimetrów z tyłu. Opcjonalny system ceramicznych hamulców AMG wykorzystuje jeszcze większe tarcze hamulcowe o średnicy 440×40 milimetrów z przodu. Inną cechą wysokiej technologii jest dodatkowa funkcja i-Booster. Zapewnia ona, że system hamulcowy łączy elektryczną regenerację z hydraulicznymi hamulcami w sposób wyjątkowo efektywny. Dla naprawdę autentycznego doświadczenia jazdy, i-Booster jest specjalnie dostrojony do charakterystycznego odczucia pedału hamulca AMG oraz większego systemu hamulcowego AMG.
AMG SOUND EXPERIENCE: wyjątkowe doświadczenie dźwiękowe z szerokim zakresem częstotliwości
Przy pomocy AMG SOUND EXPERIENCE marka sportowych samochodów nadaje nowy głos mobilności elektrycznej – ścieżkę dźwiękową, która emocjonalnie wzbogaca dynamiczne doświadczenia z jazdy. Podobnie jak tryby jazdy, kompozycja akustyczna ma szeroki zakres: w standardowej wersji podstawowej „Autentyczna”, klient może regulować potężny, dźwięczny dźwięk oraz jego intensywność w zależności od statusu jazdy i wybranego trybu jazdy. Charakterystyczne dla AMG dźwięki jazdy są generowane z pomocą dodatkowego sprzętu. Należą do nich specjalne głośniki, tzw. wibratory i generator dźwięku.
Inną opcją dla jeszcze większej indywidualności: przy użyciu przycisków na kierownicy AMG lub centralnego wyświetlacza, kierowca może wybierać cechy dźwięku „Zrównoważony”, „Sportowy” i „Mocny” w dowolnym trybie jazdy. Podczas RACE START, pojazd wydaje unikalny dźwięk, aby dopasować się do dynamicznego przyspieszenia.
Pakiet AMG DYNAMIC PLUS zawiera również AMG SOUND EXPERIENCE „Performance”, które tworzy jeszcze bardziej emocjonalne pejzaże dźwiękowe. Oprócz dźwięków jazdy, zawiera także większość tzw. dźwięków wydarzeń – odpowiednich dźwięków dla wszystkich funkcji pojazdu emitujących dźwięk. Obejmuje to odblokowanie i zablokowanie pojazdu, a także uruchamianie i zatrzymywanie układu napędowego. Program nawet symuluje kliknięcie kierunkowskazów, ponieważ wielu kierowców nie chce rezygnować z dobrze znanego dźwięku. Nową funkcją jest specyficzny dla AMG dźwięk powitania, który słychać, gdy kierowca wsiada do pojazdu. Dźwięki wydarzeń można dezaktywować w dowolnym momencie za pomocą ustawień systemu multimedialnego – osobno dla wnętrza i zewnętrza.
Zewnętrzny design z charakterystycznymi cechami AMG
Dzięki swoim jednoskrzydłowym liniom i konstrukcji kabiny do przodu z tylnym wlotem, AMG EQS53 4MATIC+ wyraźnie wyróżnia się od pojazdów z silnikami spalinowymi już na pierwszy rzut oka. Filozofia designu odzwierciedla się w hojnie modelowanych powierzchniach, zredukowanych złączach i bezszwowych przejściach. Zewnętrzny wygląd nawiązuje również do charakterystycznych cech AMG i przenosi je do epoki elektrycznej. Rezultatem jest niepowtarzalny, charakterystyczny dla marki wygląd połączony z maksymalną efektywnością aerodynamiczną. Widok z przodu z reflektorami DIGITAL LIGHT w standardzie charakteryzuje się specyficzną dla AMG czarną kratką z pionowymi prętami z gorącym stemplowaniem w chromie, zintegrowanym znakiem Mercedesa i napisem „AMG”. Wyrazisty styl kontynuuje się w zderzaku przednim, malowanym w kolorze pojazdu. Kontrastuje to z przednim zderzakiem w charakterystycznym dla AMG wzorze A-wing, pomalowanym na wysoki połysk na czarno i ozdobionym chromową listwą.
Maksymalna efektywność aerodynamiczna z wartością cd od 0.23
Podobnie jak EQS z Mercedes-EQ, EQS53 4MATIC+ z Mercedes-AMG osiąga współczynnik oporu od 0.23. Równocześnie, drobne dostosowania aerodynamiczne zapewniają maksymalną efektywność zarówno podczas powolnej, jak i dynamicznej jazdy z dużymi prędkościami. Aby to osiągnąć, specjaliści od aerodynamiki AMG przeprowadzili wiele testów w tunelu aerodynamicznym i optymalizowali zarówno podstawowy kształt, jak i pewne cechy designu. Należą do nich:
Przedni splitter w wysokim połysku czarny z chromową wykończeniem oraz flicy i finy na wlotach powietrza z AIR CURTAINS z lewej i prawej strony, również w wysokim połysku czarnym z chromową listwą
Panele progowe AMG w wysokim połysku czarnym
Tylny zderzak w kolorze auta z aerodynamicznie zoptymalizowanym dyfuzorem z sześcioma podłużnymi żebrami
Większy spoiler tylny (w porównaniu do AMG Line), aby poprawić dynamikę jazdy: tylne unoszenie jest zmniejszone bez zwiększania oporu
21- lub 22-calowe koła aluminiowe AMG w projektach Aero lub Heritage, wszystkie zoptymalizowane aerodynamicznie
Lateralne wloty powietrza przyczyniają się do efektywności pojazdu: efekt kurtyny powietrznej koncentruje przepływ powietrza i wysyła go przed przednie koła przy dużych prędkościach. W ten sposób przednie koła są aerodynamicznie osłonięte, co zmniejsza opór powietrza i pozytywnie wpływa na zasięg operacyjny.
Wnętrze zaprojektowane z wyraźnym sportowym akcentem
Wnętrze także zdominowane jest przez cechy definiujące styl AMG. EQS53 4MATIC+ oferuje sportową atmosferę, dzięki siedzeniom AMG z indywidualnymi grafikami i specjalnymi pokryciami siedzeń w sztucznej skórze ARTICO z mikro-fibrą MICROCUT oraz czerwonymi kontrastowymi przeszyciami. Alternatywnie, dostępne są opcjonalnie obicia siedzeń w skórze nappa, również z grafiką specyficzną dla AMG.
Ponadto istnieje wiele innych cech, które podkreślają wyrazisty styl wnętrza:
Deska rozdzielcza i linie pasów w przestrzennym szarym ARTICO z teksturą NEOTEX i czerwonymi przeszyciami
Centralne panele drzwi oraz przejście od konsoli środkowej do deski rozdzielczej w czarnej mikro-fibrze MICROCUT z czerwonymi przeszyciami
Kierownica AMG w skórze nappa, z wyprofilowaną dolną częścią, perforowaną w strefie chwytu z aluminiowymi łopatkami w kolorze srebrnym do ustawienia różnych poziomów regeneracji, oprócz standardowych przycisków kierownicy AMG
Pedals sportowe AMG
Dywaniki i listwy progowe AMG z napisem „AMG” (podświetlane z wymiennymi pokrywami)
Hyperscreen z funkcjami i wyświetlaczami specyficznymi dla AMG do systemu multimedialnego MBUX
Mercedes-AMG EQS53 4MATIC+ jest wyposażony w innowacyjny MBUX Hyperscreen w standardzie. Ta duża, zakrzywiona jednostka ekranowa rozciąga się od słupka A do słupka A. Trzy ekrany znajdują się pod szklanym pokryciem i wydają się zlewać w jeden. Dzięki adaptacyjnemu oprogramowaniu, MBUX całkowicie dostosowuje się do swojego użytkownika i oferuje spersonalizowane propozycje dotyczące licznych funkcji infotainment, komfortu i pojazdu. Dzięki tzw. zerowej warstwie, najważniejsze aplikacje są zawsze wyświetlane sytuacyjnie i kontekstowo na górnym poziomie w polu widzenia. W Europie i Chinach dynamiczne treści są również dozwolone na wyświetlaczu pasażera w trakcie jazdy. Nieskrępowane oglądanie filmów, wiadomości tekstowych czy prezentacji, a także przeglądanie internetu, jest zatem możliwe. Umożliwia to tzw. „funkcja wygaszania”, która uniemożliwia kierowcy widzenie treści.
W porównaniu do modeli siostrzanych od Mercedes-EQ, MBUX w EQS53 4MATIC+ oferuje szereg dodatkowych funkcji, które podkreślają cechy wysokowydajne sportowego modelu. Dotyczy to szczególnie wyrazistych wyświetlaczy na panelu instrumentów, a także w multimedialnym wyświetlaczu i wyświetlaczu przeziernym. Szybki dostęp do trybów jazdy AMG DYNAMIC SELECT zapewnia odpowiedni przycisk bezpośredniego dostępu w konsoli środkowej.
Pakiet AMG DYNAMIC PLUS z dynamicznymi dodatkami do jazdy
Opcjonalny pakiet AMG DYNAMIC PLUS łączy dynamiczne dodatki do jazdy – w tym potężny boost dla RACE START i zwiększenie maksymalnej prędkości do 250 km/h – z emocjonalnym doświadczeniem dźwiękowym AMG „Performance”. To ostatnie zapewnia wyraziste doświadczenie dźwiękowe w trzech wybieralnych poziomach „Zrównoważony”, „Sportowy” i „Mocny”. Intensywność akustycznego ustawienia zależy od aktualnego statusu jazdy i wybranego trybu jazdy. Dźwięki skomponowane specjalnie dla świata dźwiękowego Performance – na przykład dla funkcji ładowania lub infotainment – dopełniają doświadczenie AMG.
Dynamika jazdy spełnia to, co obiecuje dźwięk: jeśli temperatura i stan naładowania są odpowiednie, maksymalna moc i moment obrotowy dla RACE START mogą być chwilowo zwiększone. W tym przypadku Mercedes-AMG EQS53 4MATIC+ przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3.4 sekundy. Wbudowane wibratory i głośniki ujawniają moc silników elektrycznych nawet podczas postoju, tworząc emocjonalną akustyczną scenerię przy wysokim przyspieszeniu. Grafika specyficzna dla AMG w wyświetlaczach również wizualnie podkreśla osiągi w trakcie jazdy. Doświadczenie dźwiękowe AMG można w każdej chwili dezaktywować za pomocą ustawień systemu multimedialnego, oddzielnie dla wnętrza i zewnętrza.
Dalsze opcje dla jeszcze większej dynamiki
Liczne opcje AMG wzmacniają dynamiczne wrażenia, jeśli zajdzie taka potrzeba. Należą do nich elementy designu, takie jak pakiet nocny AMG w ciemnym chromie, czerwone zaciski hamulcowe, elementy wykończenia z włókna węglowego AMG i pokrycia siedzeń AMG w skórze nappa z konkretną grafiką siedzeń. Wysokowydajny elektryczny sedan można również dodatkowo udoskonalić, aby zwiększyć dynamikę jazdy, na przykład za pomocą odpowiednich komponentów, takich jak ceramiczny system hamulcowy AMG o wysokiej wydajności. Można także wybrać aerodynamicznie zoptymalizowane 21- i 22-calowe koła aluminiowe AMG.
AMG TRACK PACE, wirtualny inżynier wyścigowy, jest również dostępny jako opcja: oprogramowanie jest częścią systemu infotainment MBUX i na bieżąco rejestruje ponad 80 danych specyficznych dla pojazdu (np. prędkość, przyspieszenie), na przykład podczas jazdy po torze wyścigowym. Oprócz tego wyświetlane są czasy okrążeń i sektorowe, a także odpowiednia różnica w stosunku do czasu odniesienia. Dzięki temu, że konkretne elementy wyświetlane są na zielono lub czerwono, kierowca może od razu zobaczyć, czy aktualnie jest szybszy czy wolniejszy od najlepszego czasu.
Dane są wyświetlane na multimedialnym wyświetlaczu, na panelu instrumentów oraz na opcjonalnym wyświetlaczu przeziernym.
Zrównoważone korzystanie z energii elektrycznej dzięki Mercedes me Charge
Z Mercedes me Charge klienci zawsze ładują zieloną energię na każdej publicznej stacji ładowania w całej Europie od 2021 roku. Wysokiej jakości gwarancje pochodzenia zapewniają, że do sieci wprowadza się tyle zielonej energii z odnawialnych źródeł, ile jest pobierane za pomocą Mercedes me Charge. W ciągu pierwszych trzech lat po zakupie EQS53 4MATIC+ nie ma podstawowej opłaty za Mercedes me Charge, a zatem „zielone ładowanie” dla klientów. Kolejną zaletą jest IONITY Unlimited: wszyscy europejscy klienci EQS mogą korzystać z sieci szybkiego ładowania IONITY za darmo przez rok za pośrednictwem Mercedes me Charge. Nowa funkcja plug & charge czyni ładowanie EQS szczególnie wygodnym.
Mercedes me Charge to obecnie największa sieć ładowania na świecie: obecnie ma ponad 500,000 punktów ładowania AC i DC w 31 krajach, w tym ponad 200,000 w Europie. W skład tego wchodzą również 336 stacji szybkiego ładowania sieci IONITY, współzałożonej przez Mercedes-Benz. Dodatkowo, funkcjonalność Mercedes me Charge w MBUX została rozszerzona o funkcje takie jak filtrowanie i przewidywanie dostępności stacji ładowania.
Aplikacja Mercedes me: łatwe działanie na smartfonie i tablecie
Aplikacja Mercedes me oferuje wiele ulepszonych i nowych funkcji od ostatniej aktualizacji. Należą do nich opcja filtrowania, która pozwala posortować punkty ładowania według kryteriów, takich jak dostępność czy moc ładowania. Aplikacja pokazuje teraz również, jak zajęta będzie dana stacja ładowania w ciągu dnia, na podstawie obliczeń prawdopodobieństwa.
Przewidywalne planowanie trasy i efektywna jazda z Electric Intelligence
Jeśli chodzi o Nawigację z Electric Intelligence, nazwa mówi wszystko. Ponieważ planuje najszybszą i najdogodniejszą trasę, w tym postoje na ładowanie, opierając się na licznych czynnikach i dynamicznie reaguje na korki czy zmianę stylu jazdy. Electric Intelligence wstępnie planuje szybką i wygodną trasę, w tym postoje na ładowanie, na podstawie licznych czynników, takich jak obliczone zapotrzebowanie na energię. System uwzględnia wszystkie istotne dane w obliczeniach, od topografii i trasy po prędkość jazdy oraz wymagania dotyczące ogrzewania i chłodzenia.
Dzięki Electric Intelligence EQS53 reaguje również dynamicznie na sytuację drogową na zaplanowanej trasie. Pojazd rejestruje zatory i zamknięcia dróg, a także zmiany zapotrzebowania na energię. Do swoich obliczeń system używa informacji z chmury, które łączy z danymi onboard.
Zaplanowana trasa może być edytowana indywidualnie. Na przykład klient może ustawić dodatkowy zapas na miejscu docelowym i stacji ładowania (SoC, Stan naładowania) – standardowo jest to dziesięć procent SoC. Jeśli wybrana jest funkcja „Ładowanie na miejscu docelowym”, ustalony zapas może być przekroczony, aż do osiągnięcia miejsca docelowego. MBUX wskazuje, czy dostępna pojemność baterii wystarczy na powrót do punktu wyjścia bez ładowania.
Dalsze opcje do indywidualnego planowania trasy:
Obliczenia trasy preferują ręcznie dodane stacje ładowania wzdłuż trasy
Kierowca może wykluczyć sugerowane stacje ładowania
Obliczenie przewidywanych kosztów ładowania na każdy postój
Jeśli istnieje ryzyko, że nie osiągnie się celu lub stacji ładowania przy wybranych ustawieniach, MBUX informuje kierowcę z wyprzedzeniem, aby aktywować funkcje jazdy ECO, dzięki „Aktywnemu monitorowaniu zasięgu”.
Rozbudowany system bezpieczeństwa: akumulator jest chroniony przed uderzeniami w podwoziu
Bateria znajduje się w zabezpieczonym obszarze w podwoziu, osadzona w strukturze skorupy nadwozia, w tym w profilach aluminiowych na bokach. Podczas wytłaczania gorący blok metalu jest wpychany przez formy i przekształcany w niekończący się odcinek, który następnie jest cięty na odpowiednie wymiary. Dzięki temu możliwe jest wykonanie złożonych sekcji, które są precyzyjnie dostosowane do wymagań. Obudowa z pochłaniającymi energię strukturami z przodu i po bokach oraz sztywną, podwójną podstawą zapewnia dodatkową ochronę dla modułów.
Rozległe testy zderzeniowe i testy komponentów od dziesięcioleci są standardową procedurą w Mercedes-Benz, a standard jest uznawany za wysoki – wewnętrzne wymagania często są znacznie bardziej rygorystyczne niż wymaga tego prawo. Firma zwraca również szczególną uwagę na jak najlepszą ochronę baterii. Kryteria testowe obejmują między innymi zachowanie baterii w przypadku wstrząsów i penetracji obcych ciał. Przegrzewanie i nadmierne ładowanie to także ważne aspekty testów.
Dodatkowo, istnieje oddzielny, wielopoziomowy system bezpieczeństwa do codziennej obsługi. Obejmuje on na przykład monitoring temperatury, napięcia lub izolacji jako ciągły monitoring. W przypadku wystąpienia usterki bateria się wyłącza. Monitoring zderzeniowy w czasie postoju (podczas ładowania prądem stałym) jest również standardem.
Zrównoważoność w produkcji i materiałach
Dach Fabryki 56, miejsca produkcji AMG EQS, jest wyposażony w 12,000 modułów fotowoltaicznych. Ich maksymalna moc wynosi około 5000 kWp i może pokryć około 30 procent rocznych potrzeb energetycznych fabryki. Ogólnie rzecz biorąc, zapotrzebowanie energetyczne zostało zredukowane o 25 procent w porównaniu do innych zakładów montażowych. Podsumowując, Fabryka 56 jest fabryką neutralną pod względem emisji CO2 – całkowicie neutralną pod względem emisji CO2. 40 procent powierzchni dachu Fabryki 56 pokryta jest roślinnością, a po raz pierwszy w głównym budynku użyto recyklingowego betonu. Produkcja wysoce złożonych baterii litowo-jonowych w zakładzie Hedelfingen, będącym częścią lokalizacji Stuttgart-Untertürkheim, będzie neutralna pod względem emisji CO2 od 2022 roku. W ramach strategicznych partnerstw Mercedes-Benz zobowiązał się również do zakupu ogniw bateryjnych wytwarzanych w sposób neutralny pod względem emisji CO2.
Komponenty ważą ponad 80 kilogramów i wykonane są z materiałów oszczędzających zasoby (materiały z recyklingu i odnawialne surowce). Nowa przędza wykonana z regenerowanego nylonu jest wszywana w pokrycia podłogowe w modelu AMG. Jedna tona tej przędzy oszczędza ponad 6.5 tony CO2 w porównaniu do nowego materiału. Stal na nadwozie pojazdu składa się w 80 procentach ze stali wtórnej, z czego większość pochodzi z recyklingowego złomu stalowego.