Mercedes-Benz zaprezentował czwartą generację klasy A w 2018 roku, a AMG wprowadziło mocniejszą wersję w 2019 roku.
Do trzeciej generacji klasy A Mercedes-Benz nie był zadowolony z wyników sprzedaży. Co więcej, problemy techniczne związane z prowadzeniem samochodu oraz usterki skrzyni biegów tylko pogarszały sytuację. Gdy model przeszedł z wyglądu MPV na kompaktowy hatchback i sedan, sprzedaż wzrosła, a wersje AMG ugruntowały wizerunek sportowego pojazdu premium. Producent zaoferował również ten sam pakiet wydajności w wersji sedan.
Dzięki nowemu designowi, czwarta generacja klasy A Sedan stała się bardziej atrakcyjna. Z przodu znalazły się światła inspirowane modelem CLS, szeroki, sześciokątny grill ozdobiony podwójnym żaluzjowym elementem oraz zderzak specyficzny dla AMG. Dzięki temu samochód wyglądał bardziej agresywnie niż mniej mocne wersje. Z boku duże, 18-calowe felgi ze stopów lekkich wypełniały nadkola. Z tyłu, spojler na klapie bagażnika oraz dwa owalne, chromowane końcówki wydechu dopełniały całości.
Wnętrze oferowało opcję sportowych foteli kubełkowych z wbudowanymi podłokietnikami, ale nawet standardowe siedzenia zapewniały wysokie podparcie. Wysoka konsola środkowa oddzielała przednich pasażerów. Z tyłu pasażerowie mieli wystarczająco dużo miejsca na nogi dzięki dużemu rozstawowi osi. AMG usunęło klasyczne analogowe wskaźniki z deski rozdzielczej i zainstalowało dwa szerokie ekrany: jeden dla panelu instrumentów, a drugi dla systemu multimedialnego. Warto wspomnieć o turbinowym stylu pięciu nawiewów.
Pod maską, AMG użyło swojego czaru i doładowało silnik R4. Efektem było imponujące 306 KM. Podczas gdy niektóre wersje klasy A były napędzane na przednią oś, wersja 35 AMG posiadała standardowy napęd na wszystkie koła.
Po modelu Hot Hatch, nadszedł czas na nowy poziom osiągów: A35 4MATIC Sedan to drugi model Mercedes-AMG oparty na nowej platformie kompaktowej, a zarazem pierwsza propozycja dla klientów szukających sportowości charakterystycznej dla tej marki, połączonej z komfortową ilością miejsca dla pasażerów i bagażu. Wyjątkową dynamikę jazdy zwinnego sedana zapewnia 2,0-litrowy silnik turbo o mocy 225 kW (306 KM), podwójna skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT DCT 7G, zawieszenie AMG oraz zmienne napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC.
Nowy A35 4MATIC Sedan poszerza aktualną ofertę modeli AMG o atrakcyjny model wprowadzający. Przyciąga młode grupy docelowe, które poszukują wysokich osiągów oraz komfortowej przestrzeni dla pasażerów i bagażu. Czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h wynoszący 4,8 sekundy oraz prędkość maksymalna 250 km/h (elektronicznie ograniczona) spełniają oczekiwania tych klientów w zakresie wysokiej dynamiki jazdy, także w segmencie kompaktowym.
„Po bardzo udanym wprowadzeniu modelu hatchback, w segmencie kompaktowym AMG dzieje się dynamicznie. Sportowe sedany to fundament Mercedes-AMG i część DNA marki. Dzięki naszemu nowemu A35 przenosimy tę historię w nowoczesność w formie bardzo atrakcyjnego modelu, który stanowi punkt wejścia do świata AMG i przyciąga nowe grupy klientów,” mówi Tobias Moers, dyrektor generalny Mercedes-AMG.
Dużo miejsca, a jednocześnie kompaktowo
Czterodrzwiowy sedan oparty jest na rozstawie osi wynoszącym 2729 milimetrów i prezentuje potężne proporcje dynamicznego, a jednocześnie kompaktowego sedana z sportowymi, krótkimi zwisami z przodu i z tyłu. Grille chłodnicy z podwójnymi żaluzjami, przedni zderzak AMG Line z flicami na wlotach powietrza, przedni splitter oraz elementy wykończenia w srebrnym chromie to rozpoznawalne cechy designu AMG.
W profilu bocznym wyróżniają się aerodynamicznie zoptymalizowane 18-calowe felgi ze stopów lekkich w układzie podwójnych szprych oraz panele boczne AMG Line. Muskularna linia nadwozia z precyzyjną linią charakterystyczną podkreśla idealnie skonstruowane boczne kontury. Lusterka boczne umieszczone są na linii pasa, jak w samochodach sportowych. Opcjonalnie dostępne 19-calowe felgi wzmacniają typowy wygląd AMG.
Dwuczęściowe lampy tylne oraz nowy wstawka dyfuzora podkreślają tylną część, która akcentuje szerokość. Dodatkowo, na klapie bagażnika znajduje się spoiler oraz dwie okrągłe końcówki wydechu umiejscowione w skrajnych lewych i prawych miejscach.
Ogromna swoboda: komfortowe wymiary wnętrza
Powyżej przeciętnych standardów, zapewnia więcej miejsca na ramiona, łokcie i głowę, a także łatwy dostęp do tylnej części, co przyczynia się do większej użyteczności. A35 4MATIC Sedan zajmuje pierwsze miejsce w swoim segmencie, jeśli chodzi o przestronność tylnej części (944 mm). Bagażnik ma pojemność 420 litrów i został zaprojektowany z myślą o praktyczności. Otwór bagażnika jest wyjątkowo duży, o szerokości 950 mm i wymiarze przekątnej 462 mm między zamkiem a dolną krawędzią tylnej szyby. Umożliwia to wygodne załadunek i rozładunek, nawet większego bagażu. Dotyczy to szczególnie opcjonalnego pakietu KEYLESS-GO z funkcją HANDS-FREE ACCESS. Funkcja HANDS-FREE ACCESS umożliwia bezdotykowe i całkowicie automatyczne otwieranie klapy bagażnika, poruszając stopą pod tylnym zderzakiem.
Reaguje na słowa, odpowiada na gesty: system multimedialny MBUX
Wnętrze A35 4MATIC Sedan wyróżnia nowy system multimedialny MBUX, który łączy intuicyjny układ obsługi z sportowym designem. MBUX zacieśnia więź między pojazdem, kierowcą a pasażerami. Emocjonujące prezentacje podkreślają przejrzysty układ sterowania i charakteryzują się doskonałą grafiką 3D o maksymalnej rozdzielczości. Wizualnie oba wyświetlacze pod wspólną szklaną pokrywą tworzą Widescreen Cockpit, a jako centralny element podkreślają horyzontalną orientację wnętrza.
Oczywiście, nie zabrakło również nowatorskiej obsługi głosowej aktywowanej słowami „Hej Mercedes”. Dzięki sztucznej inteligencji, MBUX rozpoznaje i rozumie niemal wszystkie zdania dotyczące infotainmentu i obsługi pojazdu, nawet jeśli są one wyrażone niebezpośrednio. Dodatkowo, w przypadku nowego opcjonalnego asystenta MBUX, można obsługiwać wybrane funkcje multimedialne bezdotykowo, a światło do czytania można włączać i wyłączać.
W zgodzie ze swoim stylem: w pełni cyfrowy zestaw wskaźników
Klient może wybierać między trzema stylami wyświetlania AMG dla zestawu wskaźników. Tryb Supersport wyróżnia się centralnym, okrągłym obrotomierzem oraz dodatkowymi informacjami przedstawionymi w formie pasków po lewej i prawej stronie obrotomierza: mają one trójwymiarową głębię. Poprzez menu AMG, kierowca może wywołać różne specjalne wyświetlacze, takie jak Warm-up, Set-up, G-Force i Dane silnika.
Wyświetlacz multimedialny z ekranem dotykowym także podkreśla dynamiczny charakter, z indywidualnymi wyświetlaczami AMG, takimi jak wizualizacja programów jazdy, AMG TRACK PACE i dane telemetryczne. Inną nowością jest charakterystyczna konsola środkowa AMG z touchpadem i dodatkowymi przyciskami do obsługi ESP®, trybu manualnej skrzyni biegów oraz adaptacyjnego regulowanego tłumienia (opcjonalnie).
Centrum dowodzenia dla dynamiki jazdy: nowa generacja kierownic AMG
Nowa generacja kierownic AMG zachowuje idealne połączenie między kierowcą a pojazdem. Wieńce kierownicy są spłaszczone w dolnej części, pokryte perforowaną skórą w strefie uchwytu, z czerwonym kontrastowym przeszyciem, co czyni je atrakcyjnymi i przyjemnymi w dotyku. Galwanizowane łopatki zmiany biegów pozwalają na jeszcze bardziej sportowy styl jazdy przy manualnej zmianie biegów. Integralne przyciski dotykowe umożliwiają intuicyjne wybieranie wyświetlaczy zestawu wskaźników oraz systemu multimedialnego za pomocą przesunięć poziomych i pionowych i ich dostosowywanie według preferencji.
Opcjonalna kierownica AMG Performance może być wykonana na życzenie z innowacyjnymi dodatkowymi elementami. Składają się one z okrągłego kontrolera z zintegrowanym wyświetlaczem pod prawym ramieniem kierownicy oraz dwóch pionowo umiejscowionych przycisków wyświetlacza w kolorze z przełącznikami pod lewym ramieniem kierownicy. Programy jazdy AMG można aktywować bezpośrednio za pomocą kontrolera. Wybrany program jazdy wyświetlany jest na kolorowym wyświetlaczu LCD bezpośrednio zintegrowanym w kontrolerze.
Dzięki dwóm swobodnie konfigurowanym przyciskom wyświetlacza oraz dodatkowymi przełącznikami, kolejne funkcje AMG mogą być sterowane w zasięgu ręki, bezpośrednio na kierownicy. Każda wymagana funkcja może być przedstawiona na innym wyświetlaczu LCD, a jej przełącznik jest dotykany przez kierowcę w celu ustawienia odpowiedniej funkcji. Dwie ulubione funkcje AMG kierowca może w ten sposób zdefiniować, a ustawienia zmienić jednym dotknięciem palca.
Czerwono/czarny: charakterystyczna kombinacja AMG
Pokrowce na siedzenia są dostępne w ARTICO skórze syntetycznej z mikrofibrą DINAMICA w czarnym kolorze z czerwonym kontrastowym przeszyciem i czerwonymi pasami bezpieczeństwa lub w ARTICO skórze syntetycznej w kolorze czarnym/neva szarym. Czerwone obszycia na elemencie wykończenia mikrofibrą DINAMICA oraz wyloty wentylacyjne z czerwonym pierścieniem dodają dodatków.
Z płytą usztywniającą i wzmocnieniami: wzmocnione nadwozie
Specyficzne działania mające na celu wzmocnienie przedniej części nadwozia stanowią podstawę dla precyzyjnej zdolności do wkręcania się w zakręty oraz stabilności kół wzdłużnych i poprzecznych podzespołów, nawet przy dużych prędkościach. Tzw. „płyta usztywniająca” – aluminiowa płyta znajdująca się pod silnikiem – zwiększa sztywność skrętną i odporność na wyginanie w przedniej części pojazdu. Dodatkowo dwa przekątne wsporniki z przodu podwozia zmniejszają skręcanie i zwiększają sztywność.
Dobrze reaguje na gaz: 2,0-litrowy silnik turbo o czterech cylindrach
2,0-litrowy silnik turbo o czterech cylindrach wyróżnia się natychmiastową reakcją na polecenia pedału gazu, wysoką mocą ciągu (max. moment obrotowy 400 Nm przy 3000 obr./min), żywą reakcją oraz dźwiękiem silnika typowym dla AMG. Wykonany z wysokowydajnego, lekkiego odlewanego aluminium blok silnika redukuje masę pojazdu tam, gdzie jest to najważniejsze dla dynamiki jazdy.
Doładowanie zapewnia turbosprężarka twin-scroll, która łączy optymalną responsywność przy niskich obrotach silnika z dużym wzrostem mocy przy wyższych obrotach. Obudowa turbosprężarki twin-scroll jest podzielona na dwa równoległe kanały. Razem z dwoma oddzielnymi kanałami wydechowymi w kolektorze wydechowym umożliwia to osobne kierowanie spalin na wirnik turbiny. Minimalizuje to wzajemny negatywny wpływ poszczególnych cylindrów w cyklu zmiany ładunku. Redukuje to opór spalin i poprawia zmianę ładunku oraz efektywność silnika. System wydechowy standardowo wyposażony jest w automatycznie sterowaną klapę wydechową. W zależności od wybranego programu jazdy dźwięk jest modulowany od zrównoważonego do potężnego.
Zaawansowana technologia dla większej efektywności
Wysokie normy technologiczne nowego silnika czterocylindrowego są podkreślone przez liczne działania zwiększające efektywność. Należą do nich zmienna kontrola zaworów CAMTRONIC, inteligentne zarządzanie termiczne silnika i oleju, wysoko precyzyjne wtryskiwacze piezoelektryczne oraz wieloiskrowe zapłony. W produkcji opatentowane szlifowanie cylindrów CONICSHAPE® redukuje wewnętrzne tarcie silnika, a także zwiększa efektywność.
Szybsze zmiany biegów: skrzynia biegów DCT z podwójnym sprzęgłem
Skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT DCT 7G także przyczynia się do zwinnego i dynamicznego charakteru nowego A35 4MATIC Sedan. Przełożenia zostały skonfigurowane tak, aby kierowca odczuwał bardzo spontaniczne przyspieszenie w każdym zakresie prędkości, w połączeniu z szybkim zmianą biegów i optymalnymi połączeniami przy zmianie na wyższe przełożenie.
Standardowa funkcja RACE-START umożliwia maksymalne przyspieszenie z miejsca, oferując emocjonujące doświadczenie. Funkcje skrzyni biegów uzupełnia tymczasowy tryb M aktywowany poprzez obsługę łopatek zmiany biegów w dowolnym trybie jazdy oraz tryb manualnej skrzyni biegów „M” do manualnej zmiany biegów za pomocą łopatek.
Zmienny i zwinny: napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC
Dynamika, zwrotność i osiągi – te trzy cechy charakteryzują standardowy napęd na wszystkie koła nowego AMG A35 4MATIC Sedan. Zmienny napęd AMG Performance 4MATIC łączy jak najlepszą przyczepność z dużą przyjemnością z jazdy. Rozkład momentu obrotowego jest nieskończono zmienny, aby dostosować się do wymagających warunków prowadzenia. Spektrum rozciąga się od napędu na przednie koła tylko do rozkładu 50:50 między przednią a tylną osią.
Multi-sprzęgło, które jest zintegrowane z przekładnią tylnego osi, odpowiada za zmienny rozkład momentu obrotowego pomiędzy przednią a tylną osią. Jest sterowane elektro-mechanicznie. Czynniki wpływające na rozkład momentu obrotowego to nie tylko prędkość jazdy, przyspieszenie boczne i podłużne oraz kąt skrętu, ale także różnica prędkości obrotowych pomiędzy poszczególnymi kołami, wybrane przełożenie oraz pozycja pedału gazu.
Główne zalety sterowania elektro-mechanicznego w porównaniu z systemem elektro-hydraulicznym dotyczą bardziej ostrych dynamik jazdy – przede wszystkim dzięki znacznie szybszej reakcji i niezależnej od prędkości regulacji tarcz w całym zakresie regulacji.
Zawsze właściwy program jazdy dla właściwego nastawienia
Pięć programów jazdy AMG DYNAMIC SELECT: „Slippery”, „Comfort”, „Sport”, „Sport +” oraz „Individual” umożliwiają szeroki zakres cech pojazdu od wygodnych do dynamicznych. Zmieniają one istotne parametry, takie jak responsywność silnika i skrzyni biegów.
Nowy program jazdy „Slippery” jest zoptymalizowany dla niskiej przyczepności, śliskich warunków drogowych, z zmniejszoną mocą i płaską krzywą momentu obrotowego. Gładkie zmiany biegów, wcześniejsze zmiany na wyższe przełożenia i system start/stop ECO wspierają stabilny styl jazdy. Program „Comfort” oznacza komfortową i efektywną jazdę, na przykład dzięki bardzo wczesnym zmianom biegów. Zawieszenie i układ kierowniczy są nastawione na komfort, a system start/stop ECO jest aktywny.
„Sport” i „Sport+” koncentrują się na zwinności i przyjemności z jazdy, z sportowym dostrojeniem silnika i skrzyni biegów. Dźwięk silnika doładowanego staje się bardziej wyrazisty. System start/stop ECO jest nieaktywny. „Sport+” jest szczególnie emocjonalny, z podwójnym redukcjonowaniem biegów podczas zmian w dół i częściowym wyłączeniem cylindrów poprzez krótkie i precyzyjnie zdefiniowane opóźnienie zapłonu i wtrysku przy pełnym obciążeniu.
Program jazdy „Individual” umożliwia indywidualne dobieranie i zapisywanie parametrów zgodnie z osobistymi preferencjami. Ponadto, w ustawieniu jazdy „Reduced” i „Moderate” dostępna jest funkcja sunąca.
Łączy zwinność i stabilność: AMG DYNAMICS
Jako nowa funkcjonalność w programach jazdy AMG DYNAMIC SELECT, nowy A35 4MATIC wyposażony jest w system AMG DYNAMICS. Ten zintegrowany system kontroli dynamiki jazdy rozszerza stabilizujące funkcje ESP® o interwencje agilności zgodnie z życzeniem kierowcy. Podczas dynamicznego pokonywania zakrętów, niedostrzegalne interwencje hamujące na tylnej wewnętrznej oponie generują zdefiniowany moment obrotowy wokół osi pionowej. Efekt: A35 4MATIC skręca spontanicznie i bardzo precyzyjnie.
Różne manifestacje AMG DYNAMICS noszą nazwy „Basic” i „Advanced”. Na wyświetlaczu multimedialnym, przy wyborze programu jazdy, pojawia się nowy symbol AMG DYNAMICS z odpowiadającymi dodatkowymi informacjami. W programie jazdy „Individual”, kierowca może indywidualnie ustawić poziomy AMG DYNAMICS.
Lekka i stabilna: zawieszenie AMG
Przednia oś zawieszenia AMG charakteryzuje się konstrukcją z wykorzystaniem kolumn McPhersona. Zawieszenie jest zapewnione przez wahacz pod kołem, sprężynę oraz jeden drążek. Specjalna geometria osi zmniejsza wpływ napędu na układ kierowniczy – dla wysokiego komfortu i zwinności. Nowy wahacz wykonany z aluminium redukuje masy niesprężynujące, co pozwala na bardziej wrażliwą reakcję sprężyn. Specjalny przedni knuckle kierowniczy AMG ma radialnie mocowane zaciski hamulcowe – technologia pochodząca z motorsportu.
Tylnia oś 4-link jest sztywno połączona z nadwoziem przez subframe. Trzy poprzeczne ramiona oraz wahacz, oraz podpora koła i łożyska pochodzą z udowodnionego modelu A 45 4MATIC. Zapewnia to maksymalną stabilność jazdy i zwinność.
Subtelnie dostosowuje się: zawieszenie AMG RIDE CONTROL z adaptacyjnym tłumieniem
Opcjonalne zawieszenie AMG RIDE CONTROL charakteryzuje się adaptacyjnym systemem tłumienia, który umożliwia kierowcy przełączanie między trzema różnymi konfiguracjami zawieszenia. Spektrum rozciąga się od nastawionych na komfort, do sportowych. System działa w pełni automatycznie, dostosowując siły tłumienia dla każdego koła w zależności od sytuacji jazdy i warunków drogowych. Odbywa się to w ciągu milisekund i jest w pełni zmienne, z szerokim zakresem cech tłumienia. Efekt to zwiększenie komfortu jazdy i zwinności w równym stopniu.
Nie ustępuje: wysokowydajny system hamulcowy
Generous rozmiarami system hamulcowy o wysokiej wydajności zatrzymuje A35 4MATIC Sedan i ma krótkie drogi hamowania. Z przodu osadzono 4-tłokowe stałe zaciski z tarczami hamulcowymi o średnicy 350 milimetrów, z tyłu 1-tłokowe zaciski przesuwne z tarczami hamulcowymi o średnicy 330 milimetrów. Tarcze są wentylowane wewnętrznie i perforowane, aby lepiej rozpraszać ciepło i zapobiegać wyblaknięciu hamulców, nawet podczas intensywnego użytkowania. Zaciski hamulcowe pomalowane na srebrno mają czarny napis AMG.
Precyzyjne i dokładne: sportowy układ kierowniczy reagujący na prędkość
Sportowy układ kierowniczy o zmiennej czułości, elektryczno-mechaniczny wspiera sportowy styl jazdy dzięki swojej bezpośredniej zdolności do wkręcania się w zakręty. Posiada specjalną przekładnię z zmiennym przełożeniem oraz dwie charakterystyczne krzywe: w zależności od wybranego programu jazdy, zapewnia napięty i sportowy lub bardziej komfortowy feedback kierownicy. Sztywne mocowanie w integralnym nośniku jeszcze lepiej łączy układ kierowniczy z nadwoziem, co zwiększa precyzję kierowania.
Rejestrator danych do użytku na torze: AMG TRACK PACE
AMG TRACK PACE jest również dostępny opcjonalnie dla nowego A35 4MATIC. Wirtualny inżynier wyścigowy jest częścią systemu multimedialnego MBUX i na bieżąco rejestruje ponad 80 danych specyficznych dla pojazdu (np. prędkość, przyspieszenie) podczas jazdy po torze wyścigowym. Dodatkowo wyświetlane są czasy okrążeń i sektorów, jak również odpowiednie różnice w stosunku do czasu referencyjnego. Dzięki temu, że konkretne elementy wyświetlacza są pokazane na zielono lub czerwono, kierowca jest w stanie od razu zobaczyć, bez czytania liczb, czy jest obecnie szybszy czy wolniejszy od najlepszego czasu.
Po pokonaniu szybkich okrążeń, kierowca może wykorzystać zebrane dane do analizy i, w razie potrzeby, poprawy swoich umiejętności jazdy. Dodatkowo, wartości przyspieszenia i hamowania (np. 0-100 km/h, ¼ mili, 100-0 km/h) mogą być mierzone i zapisywane. Dzięki nowo opracowanemu algorytmowi, który jak najdokładniej określa położenie pojazdu, AMG TRACK PACE wykrywa nawet, gdy tor został opuszczony lub skrócony. To odbywa się na podstawie danych GPS oraz dostępnych w pojeździe czujników (przyspieszenie, żyroskop, kąt skrętu, prędkości kół).
Dane są wyświetlane na wyświetlaczu multimedialnym, w zestawie wskaźników oraz na opcjonalnym wyświetlaczu head-up. Znane tory wyścigowe, takie jak Nürburgring czy Spa Francorchamps, są już zapisane. Dodatkowo możliwe jest również rejestrowanie własnych torów. Wyświetlanie mapy można przełączać z 2D na 3D i aktualizować online.
Funkcja Augmented Reality MBUX umożliwia również wyświetlenie idealnej linii zapisanego toru wyścigowego na wyświetlaczu multimedialnym lub opcjonalnym wyświetlaczu head-up, pozwalając kierowcy na poprawę czasów okrążeń z wirtualnym instruktorem na pokładzie.
Atrakcyjne pakiety jako opcjonalne wyposażenie
Opcjonalny pakiet aerodynamiczny AMG, opracowany w tunelu aerodynamicznym, poprawia prowadzenie przy dużych prędkościach. Przedni zderzak z większym przednim splitterem i dodatkowymi flicami w czarnym połysku, a także większa spoiler AMG na tylnej klapie bagażnika, zwiększają docisk. Lateralne spoilery wokół wizualnych wlotów powietrza tylnego zderzaka i ostrze dyfuzora również mają wykończenie w czarnym połysku.