AMG A35 z 2018 roku to prawdziwy hot-hatch. Choć nie był to najwyższy model AMG z klasy A, uznawano go za samochód o lepszej równowadze i wystarczającej wydajności na co dzień.
W porównaniu do standardowej klasy A, pierwszym widocznym szczegółem była osłona chłodnicy z dużą, chromowaną poziomą linią oraz znakiem trójramiennej gwiazdy pośrodku. Na zderzaku dolny splitter i wloty powietrza z boku były duże i sugerowały sportowy charakter. Standardowo wyposażony był w reflektory LED. Aby poprawić aerodynamikę, pakiet aerodynamiczny został uzupełniony o progi boczne i spojler dachowy. Małe skrzydło dostępne było jako opcja. Pod tylnym zderzakiem podwójny wydech poprawiał pracę silnika.
Wnętrze kabiny AMG spełniało oczekiwania dzięki kubełkowym fotelom inspirowanym wyścigami. Sportowa kierownica AMG posiadała metalowe łopatki zmiany biegów. Na desce rozdzielczej dwa duże wyświetlacze znajdowały się pod tym samym ochronnym szkłem, co sprawiało wrażenie jednego, dużego ekranu. Incorporowały konfigurowalne wskaźniki dla kierowcy oraz system infotainment.
Jeśli chodzi o technologię, czterocylindrowy silnik pod maską był wyposażony w turbodoładowanie z podwójnym wirnikiem, które miało na celu minimalizację opóźnienia turbo. Zainstalowana skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT DCT 7G z podwójnym sprzęgłem radziła sobie z mocnym silnikiem. Przekazywała moment obrotowy na wszystkie cztery koła za pomocą inteligentnego, elektronicznie kontrolowanego systemu napędu na wszystkie koła. Aby zapewnić stabilność na torze wyścigowym lub komfort podczas codziennych jazd, AMG A35 był wyposażony w adaptacyjne zawieszenie z trzema ustawieniami.
Wprowadzenie modelu A45 w 2012 roku ustawiło prawdziwą poprzeczkę w segmencie kompaktów. Popyt na nasze modele kompaktowe rozwijał się bardzo dynamicznie w ostatnich latach. Ten sukces zachęcił nas do dalszego rozszerzenia naszego portfela i umiejscowienia go na szerszych fundamentach. Dzięki nowemu A35 spełniamy obietnicę naszej marki, oferując osiągi w każdym detalu oraz ekscytującą dynamikę jazdy na poziomie dzisiejszego A45,” mówi Tobias Moers, dyrektor generalny Mercedes-AMG GmbH.
Nowy A35 4MATIC poszerza portfolio modeli AMG, stając się atrakcyjnym modelem podstawowym pod każdym względem. Ponieważ rozwój A35 4MATIC został zintegrowany z procesem rozwoju nowej Klasy A od samego początku, model ten został opracowany równocześnie z przyszłym A45 4MATIC, co umożliwiło wprowadzenie DNA AMG w każdym istotnym detalu. Efekt można z pewnością odczuć za kierownicą w postaci autentycznych osiągów.
Wzmocniona karoseria z podwyższoną sztywnością skrętną
Specjalne działania mające na celu wzmocnienie przedniej części nadwozia stanowią podstawę precyzyjnych właściwości skrętu oraz stabilności ustawienia kół niezależnie od prędkości. Tak zwany „panel ścinający”, czyli zamocowana na śruby aluminiowa płyta pod silnikiem, zwiększa sztywność skrętną przedniej części. Dwie dodatkowe krzyżowe wzmocnienia na przodzie podwozia również zmniejszają skręcanie i zwiększają sztywność.
Nowy silnik turbo o czterech cylindrach o mocy 225 kW (306 KM)
Silnik turbo o pojemności 2.0 litra to nowa konstrukcja oparta na czterocylindrowym silniku M 260 z nowej Klasy A. Nowy napęd wyróżnia się natychmiastową reakcją na polecenia pedału przyspieszenia, wysoką mocą ciągnącą (maks. moment obrotowy 400 Nm przy 3000 obr./min), niezwykle żywą reakcją oraz emocjonalnym brzmieniem silnika. Komora silnika wykonana z lekkiego, wysokowytrzymałego odlewanego aluminium zmniejsza wagę pojazdu tam, gdzie ma to największe znaczenie dla dynamiki jazdy.
Wyspecjalizowany układ doładowania z turbosprężarką twin-scroll
Doładowanie realizowane jest przez turbosprężarkę twin-scroll. Łączy ona optymalną reakcję przy niskich obrotach silnika z dużym wzrostem mocy przy wyższych obrotach. Obudowa turbosprężarki twin-scroll jest podzielona na dwie równoległe rury. W połączeniu z dwiema oddzielnymi rurami wydechowymi w kolektorze wydechowym, umożliwia to oddzielne prowadzenie spalin na wirniku turbiny.
Cylindry dzielą się na dwie grupy, z których każda skierowana jest na jeden strumień turbinowy. Grupy cylindrów są definiowane na podstawie kolejności zapłonu.
To prowadzi do kolejnej zalety technologii twin-scroll, tj. minimalizacji wzajemnych negatywnych efektów poszczególnych cylindrów na cykl gazowy. Ciśnienie zwrotne spalin ulega zmniejszeniu, a wymiana gazów i efektywność silnika poprawiają się.
Liczne działania silnika zwiększają efektywność
Wysokie standardy technologiczne nowego czterocylindrowego silnika są również podkreślone przez liczne działania zwiększające efektywność. Należą do nich zmienna kontrola zaworów CAMTRONIC, inteligentne zarządzanie cieplnym silnika i oleju, precyzyjne wtryskiwacze piezoelektryczne oraz zapłon wielopunktowy. W produkcji opatentowane honowanie cylindrów CONICSHAPE® zmniejsza wewnętrzne tarcie silnika i zwiększa efektywność.
Zwinne przełożenia: automatyczna skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT DCT 7G
Automatyczna skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT DCT 7G również przyczynia się do zwinnego i dynamicznego charakteru nowego A35 4MATIC. Przełożenia zostały skonfigurowane w taki sposób, aby kierowca mógł doświadczyć bardzo spontanicznego przyspieszenia we wszystkich zakresach prędkości, w połączeniu z szybkim zmianą biegów i optymalnymi połączeniami przy zmianie biegów na wyższe.
Standardowa funkcja RACE-START umożliwia maksymalne przyspieszenie z miejsca i jest wyjątkowo emocjonalnym doświadczeniem. Funkcje skrzyni biegów AMG SPEEDSHIFT DCT 7G są dopełnione o tymczasowy tryb M aktywowany przy użyciu łopatek zmiany biegów na kierownicy w każdym trybie jazdy oraz manualny tryb zmiany biegów „M” dla ręcznej zmiany biegów za pomocą łopatek.
Zmienny napęd na cztery koła AMG Performance 4MATIC
Dynamika, zwinność i osiągi – te trzy cechy charakteryzują standardowy napęd na cztery koła nowego AMG A35 4MATIC. Zmienny napęd AMG Performance 4MATIC łączy najlepszą możliwą przyczepność z dużą przyjemnością z jazdy. Rozkład momentu obrotowego jest nieskończono zmienny w zależności od wymagań dotyczących dynamicznego prowadzenia. Zakres wynosi od napędu na przednią oś po 50:50 procentowy rozkład na przednią i tylną oś.
Za zmienny rozkład momentu obrotowego między przednią a tylną osią odpowiada sprzęgło wielopłytkowe zintegrowane w skrzyni biegów tylnej osi. Działa ono elektryczno-mechanicznie. Czynniki wpływające na rozkład momentu to nie tylko prędkość jazdy, przyspieszenie boczne i podłużne oraz kąt skrętu, ale również różnica w prędkości obrotowej między poszczególnymi kołami, wybrany bieg i położenie pedału gazu.
Główne zalety kontroli elektro-mechanicznej w porównaniu do systemu elektro-hydraulicznego dotyczą ostrzejszej dynamiki jazdy – głównie dzięki znacznie szybszej reakcji i niezależnemu od prędkości działaniu tarcz w całym zakresie regulacji.
Tak długo jak ESP® jest aktywne, system 4MATIC pozostaje w trybie „Komfort”. Gdy tylko kierowca naciśnie przycisk „ESP® SPORT Handling” lub „ESP® OFF”, system 4MATIC przełącza się na tryb „Sport” – dla jeszcze bardziej zwinnego prowadzenia i jeszcze wyższych granic stabilności.
Pięć programów jazdy: charakterystyka pojazdu z szerokim zakresem
Pięć programów jazdy AMG DYNAMIC SELECT „Śliski”, „Komfort”, „Sport”, „Sport +” i „Indywidualny” umożliwia uzyskanie szerokiego zakresu charakterystyki pojazdu od komfortowej do dynamicznej. Zmieniają one istotne parametry, takie jak reakcja silnika i skrzyni biegów.
Nowy program jazdy „Śliski” został zoptymalizowany do jazdy po śliskich nawierzchniach, z ograniczoną mocą i płaską krzywą momentu. Płynne zmiany biegów, wcześniejsze zmiany biegów na wyższe i system ECO start/stop wspierają stabilne wrażenia z jazdy.
Program „Komfort” oznacza wygodną i efektywną jazdę, dzięki bardzo wczesnym zmianom biegów. Zawieszenie i układ kierowniczy są ustawione z naciskiem na komfort, a system ECO start/stop jest aktywny.
„Sport” i „Sport+” koncentrują się na zwinności i przyjemności z jazdy z sportowym dostrojeniem silnika i skrzyni biegów. Dźwięk silnika doładowanego staje się bardziej wyrazisty. System ECO start/stop jest nieaktywny. „Sport+” jest szczególnie emocjonalny z podwójnym deklutchingiem podczas redukcji biegów i częściowym odcięciem cylindrów poprzez krótkie i precyzyjnie określone opóźnienie zapłonu i wtrysku przy pełnym obciążeniu.
Program jazdy „Indywidualny” umożliwia wybór i zapisanie indywidualnych parametrów zgodnie z preferencjami. Dodatkowo, funkcja ślizgu jest dostępna w ustawieniach jazdy „Ograniczonej” i „Umiarkowanej”.
AMG DYNAMICS: więcej zwinności przy wysokiej stabilności
Jako nowość w programach jazdy AMG DYNAMIC SELECT, nowy A35 4MATIC wyposażony jest w AMG DYNAMICS. Ten zintegrowany system kontroli dynamicznego prowadzenia rozszerza stabilizujące funkcje ESP® o zwinne interwencje zgodnie z życzeniami kierowcy. Podczas dynamicznego pokonywania zakrętów, niewidoczna interwencja hamowania na wewnętrznym tylnym kole tworzy wyraźny moment przechyłu wokół osi pionowej. Efekt: A35 4MATIC skręca spontanicznie i niezwykle precyzyjnie.
Różne manifestacje AMG DYNAMICS noszą nazwy „Podstawowy” i „Zaawansowany”. Wybór programu jazdy wskazany na wyświetlaczu multimedialnym pokazuje nowy symbol AMG DYNAMICS z odpowiednim dodatkowym terminem.
„Podstawowy” przypisany jest do programów jazdy „Śliski” i „Komfort”. Tutaj A35 4MATIC wykazuje wyjątkowo stabilne właściwości prowadzenia z wysokim tłumieniem przechyłu.
„Zaawansowany” jest aktywowany w programach „Sport” i „Sport+”. A35 4MATIC pozostaje neutralnie zbalansowany. Niższe tłumienie przechyłu, mniejsze wymagania co do kąta skrętu i zwiększona zwinność wspierają dynamiczne manewry, takie jak jazda po krętych drogach wiejskich.
W programie jazdy „Indywidualny” kierowca może indywidualnie ustawić poziomy AMG DYNAMICS.
Zawieszenie AMG RIDE CONTROL z wyspecjalizowanymi komponentami
Layout zawieszenia AMG RIDE CONTROL oparty jest na koncepcji wymiarowej nowej Klasy A Mercedes-Benz, zapewniając dobre właściwości stabilności na prostych i bardzo dynamiczne zachowanie w zakrętach. Dynamika podłużna i poprzeczna są doskonale skoordynowane.
Na przedniej osi zainstalowano konstrukcję zawieszenia McPherson. Zawieszenie obsługiwane jest przez jeden wahacz poniżej środka koła, jeden amortyzator i jeden drążek. Specjalna geometria osi zmniejsza wpływ napędu na kierowanie – dla wysokiego komfortu i zwinnego prowadzenia. Nowy wahacz wykonany z aluminium zmniejsza masy niesprężyste, co pozwala na bardziej czułą reakcję sprężyn. Specyficzny dla AMG przedni knuckle kierowniczy ma promieniowo mocowany zacisk hamulcowy – technologię wywodzącą się z motorsportu.
Tylna oś czterowahaczowa jest sztywno połączona z nadwoziem za pomocą podramienia. Na każdym tylnym kole użyto trzech poprzecznych ramion i ramienia tylniego, wspornika koła oraz łożysk z udowodnionego modelu A45 4MATIC. Zapewnia to maksymalną stabilność jazdy i zwinność.
Adaptacyjny system tłumienia z trzema trybami
Opcjonalny adaptacyjny system tłumienia umożliwia kierowcy wybór między trzema różnymi trybami kontroli zawieszenia. Zakres obejmuje tryby skoncentrowane na komforcie oraz sportowy. System działa w pełni automatycznie, dostosowując siły tłumienia dla każdego koła w zależności od sytuacji na drodze. Dzieje się to w milisekundach i jest nieskończono zmienne, z szerokim zakresem charakterystyki tłumienia. Efekt jest taki, że komfort jazdy i zwinność są równomiernie zwiększane.
Solidny system hamulcowy o wysokiej wydajności
Wydajny system hamulcowy zapewnia opór na wytrzymałość i krótkie drogi hamowania. Jego wymiary odpowiadają sprawdzonemu modelowi A45 4MATIC. Przednia oś jest wyposażona w nowe zaciski hamulcowe Monoblock z 4 tłokami oraz tarcze hamulcowe o średnicy 350 mm, a tylna oś ma zaciski suwakowe z 1 tłokiem oraz tarcze hamulcowe o średnicy 330 mm. Tarcze są wentylowane wewnętrznie i perforowane, aby lepiej odprowadzać ciepło i zapobiegać blaknięciu hamulców, nawet przy ekstremalnym użytkowaniu. Zaciski hamulcowe w kolorze srebrnym mają czarne napisy AMG.
Kierowanie z specjalnym mechanizmem i zmiennym przełożeniem
Wrażliwe na prędkość, elektro-mechaniczne wspomaganie kierownicy sportowej wspiera sportowy styl jazdy dzięki swojej bezpośredniej zdolności do skrętu. Posiada specjalny mechanizm z zmiennym przełożeniem i dwoma charakterystycznymi krzywymi: w zależności od wybranego przez kierowcę programu jazdy, zapewnia sztywne i sportowe lub bardziej komfortowe informacje zwrotne dotyczące kierowania. Sztywne mocowanie w nośniku integralnym jeszcze lepiej łączy układ kierowniczy z nadwoziem, co zwiększa precyzję kierowania.
System wydechowy AMG z klapą wydechową do modulacji dźwięku
System wydechowy standardowo wyposażony jest w automatycznie sterowaną klapę wydechową. W zależności od wybranego programu jazdy dźwięk modulowany jest od zrównoważonego do potężnego.
Design: niepowtarzalne wpływy z wyścigów samochodowych
Potężny design zewnętrzny dodaje charakterystyczne elementy AMG do języka wzornictwa Klasy A. Atrapa chłodnicy z podwójnymi żaluzjami, przedni zderzak AMG Line z flicami na wlotach powietrza, przedni splitter oraz srebrne chromowane wykończenia żaluzji w zewnętrznych wlotach powietrza to wyróżniające cechy na przodzie. W widoku bocznym uwagę przyciągają aerodynamicznie zoptymalizowane 18-calowe lekkie felgi w podwójnym wzorze oraz panele progowe AMG Line. Widok z tyłu dominują nowy dyfuzor w tylnym zderzaku, spoiler na dachu oraz dwa okrągłe końcówki wydechu.
Sportowe wnętrze z systemem multimedialnym MBUX
Wnętrze A35 4MATIC podąża za logiką osiągów wejściowych Mercedes-AMG, oferując pokrycia siedzeń w skórze ARTICO z mikrofibry DINAMICA w kolorze czarnym, z czerwonym kontrastującym przeszyciem i czerwonymi pasami lub skórze ARTICO w czarnym/digitalnym szarym. Czerwone lamówki na elemencie wykończeniowym z mikrofibry DINAMICA oraz dysze wentylacyjne z czerwonym pierścieniem dodają dodatkowych akcentów.
Połączenie sportowego designu i wyszukanych detali znajduje również odzwierciedlenie w systemie multimedialnym MBUX z innowacyjną koncepcją obsługi i wyświetlania. W nowym A35 4MATIC system MBUX zastępuje wcześniejsze systemy COMAND, tworząc jeszcze bliższe połączenie między pojazdem, kierowcą i pasażerami. Emocjonalnie atrakcyjne prezentacje podkreślają klarowną strukturę sterowania i charakteryzują się doskonałą grafiką 3D w maksymalnej rozdzielczości. Wizualnie dwa wyświetlacze pod jednym wspólnym szklanym panelem łączą się w Widescreen Cockpit, a jako element centralny podkreślają poziome ułożenie designu wnętrza.
W pełni cyfrowy zestaw wskaźników z trzema stylami wyświetlania AMG
Klient może wybierać spośród trzech stylów wyświetlania AMG dla zestawu wskaźników. Tryb Supersport szczególnie wyróżnia się centralnym, okrągłym obrotomierzem oraz dodatkowymi informacjami przedstawionymi w postaci pasków po lewej i prawej stronie obrotomierza: z perspektywy trójwymiarowej, sięgają one daleko w tło do sztucznego horyzontu. Dzięki menu AMG kierowca może uzyskać różne specjalne wyświetlenia, takie jak Rozgrzewka, Ustawienie, G-siła i Dane Silnika.
Wyświetlacz multimedialny z ekranem dotykowym i nowa konsola centralna
Wyświetlacz multimedialny z ekranem dotykowym również podkreśla dynamiczny charakter dzięki indywidualnym wyświetleniom AMG, takim jak wizualizacja programów jazdy, AMG TRACK PACE i dane telemetryczne. Specyficzna dla AMG konsola centralna w wykończeniu w pianie z lakierem z standardowym touchpadem ma dodatkowe przyciski, które kontrolują funkcje ESP®, tryb manualnej skrzyni biegów oraz Adaptacyjny System Tłumienia. W zestawie z opcjonalnym pakietem skórzanym, ma srebrno-chromowane wykończenie.
I nie trzeba dodawać, że A35 4MATIC również wyposażony jest w przełomową kontrolę głosową, aktywowaną słowami „Hej Mercedes”. Dzięki sztucznej inteligencji MBUX rozpoznaje i rozumie niemal wszystkie zdania z zakresu infotainment i obsługi pojazdu, nawet jeśli są wyrażone pośrednio.
Nowa generacja kierownic AMG z przyciskami dotykowymi
Nowa generacja kierownic AMG wciąż zapewnia doskonałe połączenie między kierowcą a pojazdem. Wieniec kierownicy z płaskim dolnym odcinkiem, perforowana skóra w okolicy uchwytu i czerwone kontrastowe przeszycia są zarówno atrakcyjne, jak i przyjemne w dotyku. Galwanizowane łopatki zmiany biegów kierownicy pozwalają na jeszcze sportowszy styl jazdy przy manualnej zmianie biegów.
Zintegrowane przyciski dotykowe to nowość. Umożliwiają one intuicyjne wybieranie wyświetleń zestawu wskaźników i systemu multimedialnego poprzez poziome i pionowe przesuwanie oraz dostosowywanie ich do indywidualnych preferencji. Aktywny asystent odległości DISTRONIC i tempomat TEMPOMAT można regulować na panelach kontrolnych po lewej stronie. Panele kontrolne po prawej stronie służą do aktywacji kontrola głosowej i telefonu, a także do regulacji głośności dźwięku, wyboru muzyki i innych funkcji systemu multimedialnego.
Opcjonalnie kierownica może być wyposażona w dodatkowe innowacyjne funkcje. Składają się na nie okrągły kontroler z wbudowanym wyświetlaczem pod prawą szprychą kierownicy oraz dwa pionowo umiejscowione kolorowe przyciski wyświetlacza z przełącznikami umieszczonymi pod lewą szprychą kierownicy. Programy jazdy AMG można bezpośrednio uruchomić za pomocą kontrolera. Wybrany program jazdy jest pokazywany na kolorowym wyświetlaczu LCD zintegrowanym bezpośrednio z kontrolerem.
Dzięki dwóm dowolnie konfigurowalnym przyciskom wyświetlacza i dodatkowymi przełącznikami, można wygodnie kontrolować dodatkowe funkcje AMG, mając je na wyciągnięcie ręki, bez odrywania rąk od kierownicy. Oznacza to, że kierowca może w pełni skoncentrować się na dynamicznej jeździe. Każda wymagana funkcja może być wyświetlana na innym wyświetlaczu LCD, a przełącznik jest naciskany przez kierowcę, aby ustawić odpowiednią funkcję. W ten sposób można zdefiniować i zmienić ustawienia dwóch preferowanych funkcji AMG jednym dotknięciem palca.
Rejestrator danych do użytku na torze wyścigowym: AMG TRACK PACE
AMG TRACK PACE jest również dostępny opcjonalnie dla nowego A35 4MATIC. Wirtualny inżynier wyścigowy jest częścią systemu multimedialnego MBUX i na bieżąco rejestruje ponad 80 danych specyficznych dla pojazdu (np. prędkość, przyspieszenie) podczas jazdy po torze wyścigowym. Ponadto wyświetlane są czasy okrążeń i sektory, a także różnice w czasie w stosunku do czasu odniesienia. Dzięki temu, że konkretne elementy wyświetlania są pokazane na zielono lub czerwono, kierowca może szybko zorientować się, czy aktualnie jedzie szybciej czy wolniej od najlepszego czasu.
Po kilku szybkich okrążeniach kierowca może wykorzystać dane do analizy i, jeśli to konieczne, poprawić swoje umiejętności jazdy. Dodatkowo, wartości przyspieszenia i hamowania (np. 0-100 km/h, ¼ mili, 100-0 km/h) można mierzyć i zapisywać. Dzięki nowo opracowanemu algorytmowi, który określa pozycję pojazdu tak precyzyjnie, jak to możliwe, AMG TRACK PACE wykrywa również, kiedy tor został opuścił lub skrócony. Dzieje się to za pomocą danych GPS oraz dostępnych w pojeździe czujników (przyspieszenia, żyroskop, kąt skrętu, prędkości kół).
Dane wyświetlane są na wyświetlaczu multimedialnym, w zestawie wskaźników oraz na opcjonalnym wyświetlaczu head-up. Znane tory wyścigowe, takie jak Nürburgring czy Spa Francorchamps, są już zapisane. Dodatkowo możliwe jest również rejestrowanie własnych torów. Wyświetlacz mapy można przełączać z 2D na 3D i aktualizować online.
Funkcja MBUX Augmented Reality umożliwia również wyświetlenie idealnej linii zapisanego toru wyścigowego na wyświetlaczu multimedialnym lub opcjonalnym wyświetlaczu head-up, co pozwala kierowcy poprawić czasy okrążeń, mając wirtualnego instruktora na pokładzie.
Światowa premiera i wprowadzenie na rynek