W 2018 roku Mercedes-AMG odświeżył gamę modelu C-Class, co oznaczało, że oprócz sedana, wersja kombi także doczekała się zasłużonej aktualizacji.
Mimo że Mercedes-AMG wprowadził na rynek kilka modeli różniących się od tych produkowanych przez Mercedes-Benz, wciąż miał kilka modeli opartych na zwykłych pojazdach z charakterystyczną trójramienną gwiazdą. Przykładem jest C-Class, który również uzyskał wsparcie AMG w kilku wersjach. Jedną z nich był C43, dostępny jako sedan lub jako kombi, nazwany T-Model.
Dzięki precyzyjnej strategii, Mercedes-AMG wprowadził aktualizację do modelu C 43 z 2014 roku cztery lata po jego premierze. W ten sposób przednia część nadwozia zyskała podwójne wloty powietrza z dużym znakiem trójramiennej gwiazdy pośrodku. Na dolnej części zderzaka A-kształtny dolny wlot powietrza był otoczony przez dwa funkcjonalne wloty powietrza, potrzebne do chłodzenia hamulców. W przypadku reflektorów AMG zdecydowało się na unikalny design, z przyciemnionymi szkłami i pojedynczą linią diod LED. Profil samochodu zachował ten sam kształt długiego dachu jak w wersji przed liftingiem, z spoilerem dachowym zamontowanym na tylnej klapie.
Wnętrze wzbogacono o więcej elementów z włókna węglowego na desce rozdzielczej, konsoli centralnej, centralnym panelu oraz drzwiach. Jak każdy inny samochód AMG, C43 T-Model posiadał wysoko profilowane fotele kubełkowe z przodu. Jako kombi, miał dzieloną tylną kanapę, która była głównie przystosowana dla dwóch pasażerów, mimo że posiadała trzy zagłówki.
AMG zamontowało swój już znany silnik 3.0 V6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa, który również był częścią modelu z 2014 roku, ale przeszedł pewne zmiany. Najważniejsza z nich to zwiększona moc, która osiągnęła 385 KM (390 PS). Podobnie jak jego nieodnowiona wersja, C43 4Matic T-Model przekazywał moment obrotowy na wszystkie koła za pomocą dziewięciobiegowej (z podwójnym sprzęgłem) automatycznej skrzyni biegów.
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 9,8-9,3 l/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 223-213 g/km*
Model C-Class to najbardziej wszechstronna i odnosząca największe sukcesy seria modeli Mercedes-AMG, oferująca cztery wersje nadwozia, trzy poziomy mocy i dwa typy napędu. Rozbudowane modyfikacje sprawiają, że modele C 43 4MATIC (zużycie paliwa w cyklu mieszanym: 9,8-9,3 l/100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 223-213 g/km)* są teraz jeszcze bardziej atrakcyjne. Wyrazista osłona chłodnicy AMG w podwójnym wzorze lameli, mocno wyrzeźbiony przedni zderzak i nowy tylny zderzak z okrągłymi końcówkami wydechu nadają nowym modelom C 43 jeszcze bardziej charakterystyczny wygląd. Wnętrze korzysta z opcjonalnego, w pełni cyfrowego kokpitu z charakterystycznymi wyświetlaczami AMG oraz nowej generacji kierownic. Silnik V6 o pojemności 3,0 litra dostarcza teraz 287 kW (390 KM). W połączeniu z szybko reagującą skrzynią biegów AMG SPEEDSHIFT TCT 9G oraz napędem na wszystkie koła AMG Performance, udało się jeszcze bardziej poprawić dynamikę jazdy i zwinność.
„Rodzina klasy C, jako najbardziej udana seria modeli Mercedes-AMG, miała znaczący wkład w nasz sukces firmowy. Kluczowym elementem tej historii sukcesu była realizacja modeli z serii 43, które od momentu debiutu na rynku w 2015 roku zachwycają naszych klientów na całym świecie. Wysoki popyt i pozytywne opinie skłoniły nas do wyostrzenia nie tylko wyglądu nowego modelu, ale także jego osiągów, efektywności i dynamiki w prawdziwie AMG stylu,” mówi Tobias Moers, przewodniczący Mercedes-AMG GmbH.
W tym celu inżynierowie rozwojowi AMG zwiększyli moc silnika V6 o pojemności 3,0 litra o 17 kW (23 KM) do 287 kW (390 KM). Maksymalny moment obrotowy 520 Nm dostępny jest w zakresie od 2500 do 5000 obr./min. Taki zestaw gwarantuje imponujące osiągi: sedan i coupé przyspieszają z miejsca do 100 km/h w 4,7 sekundy, a wersje kombi i kabriolet w 4,8 sekundy. Prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h.
Sportowy i wyrazisty: design zewnętrzny
Zewnętrzny design C 43 4MATIC jest znacznie bardziej ekspresyjny, jeszcze silniej identyfikując nowe modele jako członków rodziny. Nowe cechy wyróżniające to osłona chłodnicy AMG z podwójnymi lamelami w matowym irydowym srebrze oraz mocno wyrzeźbiony przedni zderzak z dodatkowymi elementami aerodynamicznymi. Boczny wlot powietrza w przednim zderzaku pomoże w optymalnym ukierunkowaniu strumienia powietrza. Dodatkowe elementy na poprzecznych elementach oraz na przednim spojlerze wykończone są w srebrnym chromie.
Większa efektywność: aerodynamicznie zoptymalizowane aluminiowe felgi AMG
Patrząc z boku, zauważalne są sportowe progi boczne oraz nowe, aerodynamicznie zoptymalizowane aluminiowe felgi AMG. Ich specjalnie zaprojektowane zewnętrzne pierścienie aerodynamiki i geometria szprych, optymalizowane w tunelu aerodynamicznym, pomagają poprawić przepływ powietrza wokół kół, a tym samym zwiększyć efektywność aerodynamiczną. W ramach tego projektanci dążyli do optymalnej kombinacji aerodynamiki, wagi i chłodzenia hamulców, razem z maksymalną wydajnością i zmniejszonym zużyciem paliwa.
Dostępne są dwa aerodynamicznie zoptymalizowane wzory felg: standardowo felga AMG z pięcioma podwójnymi szprychami jest pomalowana w kolorze tremolitowym z wysokim połyskiem. Opcjonalnie dostępny jest również design pięciopodwójnej szprychy w kolorze tantalowym, czerni połyskującej lub matowej czerni z wysokim połyskiem.
Tylny widok również sprawia sportowe wrażenie dzięki dwóm okrągłym końcówkom wydechu w wysokim połysku. Tylny zderzak z wyglądem bocznego wlotu powietrza oraz znacznie bardziej ekspresyjny dyfuzor poprawiają charakterystyki przepływu powietrza z tyłu. Spoiler jest pomalowany w kolorze nadwozia.
Opcjonalny pakiet stylizacji AMG tworzy jeszcze bardziej sportowe akcenty: bardziej wyrazisty przedni spojler, standardowo montowany spoiler, szersze wstawki progów bocznych oraz elementy aerodynamiczne w tylnym zderzaku są wykończone na wysoki połysk czerni.
Dodatkowe opcje wyposażenia obejmują pakiet Carbon Fibre II, w którym obudowy lusterek i spoiler na pokrywie bagażnika są pokryte czarnym włóknem węglowym. Pakiet Night obejmuje listwę wykończeniową w przednim spojlerze AMG w wysokim połysku czerni, wstawki w lamelach przedniego zderzaka AMG w wysokim połysku czerni, czarne końcówki wydechu w chromie oraz przyciemnione szkło termiczne od słupka B do tyłu (wyjątek: kabriolet).
Sportowy wygląd z detalami specyficznymi dla modelu: design wnętrza
Wnętrze wzmacnia dynamiczny charakter nowego C 43 4MATIC licznymi indywidualnymi detalami. Sportowe materiały, takie jak skóra, mikrofibra DINAMICA oraz aluminium w wysokiej jakości, kontynuują ekspresyjny design zewnętrzny we wnętrzu.
Opcjonalne fotele AMG Performance zapewniają optymalne wsparcie boczne podczas dynamicznego stylu jazdy dzięki specjalnemu projektowi bocznych podparć siedziska i oparcia. Opcjonalnie, w połączeniu z tapicerką skórzaną, boczne podparcia foteli mogą być idealnie dopasowane dzięki wbudowanym poduszkom powietrznym. Fotele Performance z wbudowanymi poduszkami nagłówkowymi podkreślają sportowy charakter kokpitu. Po raz pierwszy w C 43 4MATIC fotele Performance mogą być nie tylko podgrzewane, ale także klimatyzowane w trzech poziomach w połączeniu z tapicerką skórzaną. W kabriolecie mogą być również opcjonalnie wyposażone w ogrzewanie szyi AIRSCARF.
Tapicerka w czarnej sztucznej skórze ARTICO / mikrofibrze DINAMICA z czerwonymi przeszyciami równie mocno podkreśla dynamiczny charakter jazdy C 43 4MATIC. Dopasowując się do designu foteli, boczne panele drzwi, deska rozdzielcza wykończona sztuczną skórą ARTICO oraz kierownica AMG mają czerwone przeszycia. Aluminiowe pedały sportowe z czarnymi wstawkami, elementy wykończenia w czarnym fortepianowym lakierze z jasnym, podłużnym aluminium, czarne podsufitki i czerwone pasy bezpieczeństwa tworzą kolejne sportowe akcenty.
Wnętrze z innowacyjnym systemem sterowania i wyświetlania
Bez względu na to, czy z touchpadem i kontrolerem, przyciskami dotykowymi na kierownicy czy przez sterowanie głosowe: system operacyjny C 43 4MATIC jest tak samo wszechstronny, jak i elastyczny. Wszystkie opcje mają na celu umożliwienie wygodnego i szybkiego wykonania zadań sterujących w tym sportowym środowisku.
Podobnie elastyczny jest wyświetlacz opcjonalnych, w pełni cyfrowych zegarów z przekątną ekranu 31,2 cm (12,3 cala), który przybliża funkcje pojazdu z trzema specyficznymi dla AMG stylami wyświetlania: „Classic”, „Sport” lub „Supersport”.
Cała masa dodatkowych informacji AMG
Dzięki specyficznemu menu AMG kierowca może uzyskać dostęp do wielu dodatkowych informacji, aby uczynić jazdę jeszcze bardziej sportową:
- Rozgrzewanie: temperatura oleju silnikowego i przekładniowego oraz ciśnienie doładowania jako wyświetlacz Boost
- Konfiguracja: aktualny stan systemów takich jak napęd, zawieszenie, układ wydechowy, ESP®, przekładnia
- G-Force: wyświetlanie aktualnych przeciążeń w układzie współrzędnych oraz możliwość zapisania wartości maksymalnych
- Timer wyścigowy: stoper do ręcznego pomiaru czasów okrążeń oraz kolorowy wyświetlacz najszybszych i najwolniejszych okrążeń, a także średnia prędkość i odległość
- Dane silnika: moment obrotowy silnika / moc nominalna w formie wykresu słupkowego oraz ciśnienie doładowania jako wyświetlacz Boost
Dodatkowo dostępny jest cyfrowy wyświetlacz aktualnej prędkości i aktualnie załączonego biegu. Tryb manualny jest oznaczony żółtym „M”.
Wizualizacje w centralnym wyświetlaczu multimedialnym umożliwiają lepsze doświadczanie kolejnych funkcji pojazdu, np. przy animacyjnej prezentacji systemów wspomagania kierowcy, pojazdu i komunikacji.
Nowa generacja kierownic AMG
Bardzo sportowy design, chwytliwy kształt z mocno konturowaną obręczą i intuicyjna obsługa to kluczowe cechy nowej kierownicy AMG w skórze nappa, która jest standardowym wyposażeniem. Posiada ona spłaszczony dolny segment i jest perforowana w strefie chwytu. Galwanizowane łopatki zmiany biegów przy kierownicy wspierają sportowy styl jazdy przy manualnej zmianie biegów. Opcjonalnie dostępna jest również w skórze nappa / mikrofibrze DINAMICA oraz w skórze nappa z wykończeniem w czarnym fortepianowym lakierze.
Nowością są wbudowane przyciski Touch Control. Umożliwiają one sterowanie funkcjami zegarów (po lewej) oraz systemu multimedialnego (po prawej) za pomocą ruchów palca w poziomie i w pionie. Tak jak w klasie S, ustawienia dla aktywnego asystenta odległości DISTRONIC i tempomatu realizowane są na lewych panelach sterujących. Panele sterujące po prawej stronie służą do aktywacji sterowania głosowego oraz telefonu, a także do regulacji głośności dźwięku, wyboru muzyki i innych funkcji systemu multimedialnego.
Sprawdzona moc: silnik AMG 3.0 V6 biturbo
Silnik V6 biturbo charakteryzuje się wysoką mocą przy jednoczesnym niskim zużyciu paliwa i emisjach. Wysoka moc w części zawdzięczana jest osobnym, większym turbosprężarkom (maks. ciśnienie doładowania 1,1 bara). Zainstalowane blisko silnika, dwie turbosprężarki reagują szczególnie spontanicznie. Jednostkę napędową AMG można rozpoznać po pokrywie silnika z czerwoną aluminiową wkładką oraz oznaczeniem AMG.
Skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT TCT 9G z krótszymi czasami zmian
C 43 4MATIC wykorzystuje skrzynię biegów AMG SPEEDSHIFT TCT 9G, którą inżynierowie Mercedes-AMG dostosowali specjalnie w celu zapewnienia dynamicznych wrażeń z jazdy. Posiada ona specjalne oprogramowanie modelowe, które umożliwia bardzo krótkie czasy zmiany biegów.
Funkcja wielokrotnego redukowania biegów umożliwia bardziej spontaniczne przyspieszenia, podczas gdy funkcja podwójnego redukowania biegów w trybach jazdy „Sport” i „Sport+” zapewnia jeszcze bardziej emocjonalne wrażenia z jazdy. Zdefiniowane regulacje zapłonu zapewniają również szybsze zmiany biegów w innych trybach. We wszystkich trybach ruszanie odbywa się na pierwszym biegu, aby zawsze zapewnić dynamiczne wrażenia z jazdy.
Tryb „Manual” można wybrać za pomocą osobnego przycisku w konsoli centralnej. Zmiany biegów opierają się na wybranym programie jazdy, a kierowca może teraz zmieniać biegi za pomocą łopatek przy kierownicy. Dodatkowo skrzynia biegów pozostaje na wybranym biegu i nie zmienia automatycznie biegu przy osiągnięciu limitu obrotów silnika.
Charakterystyka na dotyk palca: AMG DYNAMIC SELECT
Dzięki sprawdzonym programom jazdy DYNAMIC SELECT „Comfort”, „Sport”, „Sport+” i „Individual”, charakterystyka C 43 4MATIC+ może być dostosowywana za pomocą jednego dotknięcia palca. Zakres dostępny od efektywności i komfortu do bardzo sportowego. Modyfikowane są kluczowe parametry, takie jak reakcja silnika, skrzyni biegów, zawieszenia i kierownicy. Niezależnie od trybów jazdy DYNAMIC SELECT, kierowca ma możliwość naciśnięcia przycisku „M”, aby przełączyć się bezpośrednio w tryb manualny, w którym zmiany biegów realizowane są wyłącznie za pomocą łopatek przy kierownicy. Ustawienia zawieszenia można także wybrać odpowiednio w razie potrzeby.
Piąty tryb „Slippery” jest nowością i identyfikowany jest za pomocą symbolu płatka śniegu. Umiarkowane i równomierne dostarczanie mocy zostało specjalnie zaprogramowane do śliskich lub pokrytych śniegiem warunków drogowych.
Tylny napęd i zwinność: napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC
Standardowy napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC charakteryzuje się tylnym rozkładem momentu obrotowego z podziałem osi przedniej i tylnej 31 do 69 procent. Taka konfiguracja zapewnia zwiększoną dynamikę jazdy oraz wyższe przyspieszenie boczne na drodze, a także poprawioną przyczepność podczas przyspieszania. Jednostopniowa przekładnia transferowa systemu napędu na wszystkie koła jest przymocowana do skrzyni biegów jako osobny system.
Taka konfiguracja ułatwia modyfikację podziału momentu obrotowego dla każdego konkretnego modelu, co pozwala na jeszcze bardziej indywidualne cechy dla poszczególnych serii modeli. Jej kompaktowa budowa oznacza, że nie wiąże się z żadnymi ograniczeniami przestrzennymi dla pasażerów lub bagażu.
Z regulacją tłumienia: zawieszenie AMG RIDE CONTROL
Dzięki regulowanemu, elektronicznie kontrolowanemu systemowi tłumienia, stalowe zawieszenie AMG RIDE CONTROL C 43 4MATIC zapewnia zarówno sportową dynamikę jazdy, jak i typowy dla marki komfort podczas długich podróży. Bazą dla tego jest zawieszenie przednie z układem 4-link oraz niezależne tylne zawieszenie wielowahaczowe. Specyficzna dla AMG kinematyka i elastokinematyka z nowo opracowanymi komponentami skutkują bardzo wysoką stabilnością kąta nachylenia przy szybkim pokonywaniu zakrętów. Osiowa łączność hamulca na osi przedniej wspiera zwinne i Precyzyjne prowadzenie.
Adaptacyjne regulowane tłumienie jest standardem. Całkowicie automatyczny, elektronicznie kontrolowany system dostosowuje tłumienie na każdym kole do aktualnych wymagań. Poprawia to bezpieczeństwo jazdy oraz komfort podróży. Tłumienie jest dostosowywane indywidualnie dla każdego koła i zależy od stylu jazdy, nawierzchni drogi oraz wybranego ustawienia zawieszenia. Optymalne punkty robocze mogą być zawsze wybierane na podstawie szerokiego zakresu informacji dotyczących przyspieszenia czy prędkości pojazdu.
Poprzez przełącznik na konsoli centralnej kierowca może wybierać pomiędzy trzema różnymi zestawami charakterystyk tłumienia, mianowicie „Comfort”, „Sport” i „Sport+”, a tym samym indywidualnie wpływać na doznania z jazdy — od znakomitego komfortu po sportowy charakter.
Bezpośrednie i z wyraźnym feedbackiem: AMG kierownica wrażliwa na prędkość
Elektromechaniczne wspomaganie kierownicy wrażliwe na prędkość ma zmienny przekład. Imponuje precyzyjnym, autentycznym feedbackiem. Wspomaganie kierownicy jest zmniejszane przy dużych prędkościach i ciągle zwiększane przy niższych prędkościach. Oznacza to, że przy niskich prędkościach wymagana jest relatywnie niewielka siła skrętu, a przy dużych prędkościach zachowany jest jak najlepszy kontrola nad pojazdem. Wspomaganie kierownicy zależy od wybranego ustawienia zawieszenia. W trybie „Sport” przekazywany jest większy feedback na temat warunków jazdy.
Datalogger do użytku na torze wyścigowym: AMG TRACK PACE
Jako wirtualny inżynier wyścigowy do rejestrowania danych podczas jazdy po zamkniętych torach wyścigowych, AMG TRACK PACE oferuje znacznie rozszerzony i jeszcze bardziej precyzyjny zakres funkcji. TRACK PACE można zamówić jako opcję dla systemu infotainment COMAND Online.
Po aktywacji tej funkcji rejestrowane są dziesięć razy na sekundę ogromne ilości danych specyficznych dla pojazdu (np. prędkość, przyspieszenie) podczas jazdy. Dodatkowo wyświetlane są czasy okrążeń i sektorów, a także różnice w stosunku do czasu odniesienia. Niektóre treści wyświetlane na ekranie świecą na zielono lub czerwono: oznacza to, że za pomocą widzenia peryferyjnego, bez odczytywania danych, kierowca może zobaczyć, czy pojazd jest szybszy czy wolniejszy od najlepszego czasu.
Po szybkich okrążeniach na torze wyścigowym umiejętności jazdy mogą być analizowane i doskonalone na podstawie zebranych danych. Dodatkowo wartości przyspieszenia i hamowania (np. 0-100 km/h, ¼ mili, 100-0 km/h) mogą być mierzone i zapisywane. Dzięki nowo opracowanemu algorytmowi, który określa pozycję pojazdu tak dokładnie, jak to możliwe, TRACK PACE nawet wykrywa, gdy tor jest opuszczany lub skracany. Oprócz danych GPS, wykorzystywane są również czujniki dostępne w pojeździe (przyspieszenie, żyroskop, kąt skrętu, prędkości kół).
Dane są wyświetlane na wyświetlaczu multimedialnym, zegarach i wyświetlaczu head-up. Znane tory wyścigowe, na przykład Nürburgring, są już zapisane. Dodatkowo możliwe jest także rejestrowanie własnych torów. Wyświetlacz mapy można zmieniać z 2D na 3D oraz aktualizować online. Możliwa jest także łączność z odpowiednią aplikacją na iPhone’a przez WLAN. Klienci mogą dzielić się swoimi doświadczeniami i danymi z toru wyścigowego z innymi kierowcami AMG za pośrednictwem Facebooka, YouTube’a lub AMG Private Lounge.
Wellness w długich podróżach: system ENERGIZING comfort control