Čwarta generacja Mercedes-Benz Klasy C została zaprezentowana w 2014 roku. Cztery lata później gama modeli doczekała się faceliftingu, a wersja C43 została wprowadzona we wszystkich dostępnych kształtach: sedan, kombi, kabriolet i coupe.
Od momentu stworzenia pierwszego modelu AMG, niemiecka marka chciała wyrazić swoją wizję wydajności i ekskluzywności. Ten przepis był kontynuowany we wszystkich modelach z logo AMG. C43 Coupe z 2018 roku nie był wyjątkiem i jako pierwszy coupe z Klasy C musiał odpowiednio to udowodnić.
Z przodu, podwójna atrapa chłodnicy AMG była znaczącym ulepszeniem wizualnym w porównaniu do zwykłej wersji Klasy C Coupe. Przedni zderzak miał nowe dodatkowe wloty powietrza, które poprawiały przepływ powietrza do silnika, co sprzyjało chłodzeniu. Z boku, charakterystyczne progi AMG były aerodynamicznie wyrzeźbione. Na pokrywie bagażnika zainstalowano spojler w kolorze nadwozia.
W środku, skóra, materiały z mikrofibry i aluminium były najbardziej widocznymi materiałami użytymi do stworzenia sportowego, ale eleganckiego coupe Klasy C AMG. Panele drzwi i deska rozdzielcza były pokryte sztuczną skórą Artico. Zestaw wskaźników był dostępny z tradycyjnymi okrągłymi tarczami lub nowym, w pełni konfigurowalnym wyświetlaczem 12,3”. W ramach linii AMG, kierownica różniła się od pozostałych modeli Klasy C, mając grubszą, chropowatą strukturę i płaskie dno.
C43 AMG był dostępny tylko z napędem na wszystkie koła 4Matic, z rozkładem momentu obrotowego 31:69 pomiędzy przodem a tyłem. Silnik V6 o pojemności 3,0 litra był połączony z standardową skrzynią biegów AMG Speedshift TCT 9G, mającą 9 biegów. Była to ulepszona wersja standardowej skrzyni 9G-Tronic z podwójnym sprzęgłem.
Niedługo po zaprezentowaniu modeli Saloon i Estate, Mercedes-AMG C43 4MATIC Coupe i Cabriolet również doczekają się obszernej aktualizacji. Wspólne cechy wizualne to podwójna żaluzjowa atrapa AMG, muskularny przedni zderzak i nowy tylny zderzak z okrągłymi elementami wydechowymi. Wnętrze zyskuje na atrakcyjności dzięki opcjonalnemu, w pełni cyfrowemu kokpitowi z charakterystycznymi wyświetlaczami AMG oraz nowej generacji kierownic. Silnik V6 biturbo o pojemności 3.0 litra teraz dysponuje mocą 287 kW (390 KM). Dzięki szybko reagującej skrzyni biegów AMG SPEEDSHIFT TCT 9G oraz napędowi na cztery koła AMG Performance 4MATIC skoncentrowanemu na tylnej osi, udało się jeszcze bardziej poprawić dynamikę jazdy i zwinność.
„Dzięki nowemu C43 4MATIC Coupe i Cabriolet oferujemy naszym klientom obszerne ulepszenia, zarówno wizualne, jak i techniczne, które stanowią doskonałe wprowadzenie do świata sportowych osiągów Mercedes-AMG,” mówi Tobias Moers, Przewodniczący Zarządu Mercedes-AMG GmbH.
Dzięki starannie skoordynowanym działaniom, deweloperzy w AMG jeszcze bardziej poprawili dynamikę jazdy. Silnik V6 o pojemności 3.0 litra teraz generuje 287 kW (390 KM), co oznacza wzrost o 17 kW (23 KM) w porównaniu do poprzedniej wersji. Maksymalny moment obrotowy 520 Nm jest dostępny w szerokim zakresie prędkości obrotowej od 2500 do 5000 obr./min. Nowe C43 4MATIC Coupe przyspiesza od zera do 100 km/h w 4,7 sekundy, podczas gdy Cabriolet osiąga ten sam wynik w 4,8 sekundy. Prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h.
Sportowy i wyróżniający się: design zewnętrzny
Zewnętrzna sylwetka C43 4MATIC Coupe i Cabriolet jest znacznie bardziej ekspresyjna, jeszcze mocniej podkreślająca przynależność nowych modeli do rodziny. Nowe cechy rozpoznawcze obejmują atrapę AMG z podwójnymi żaluzjami w matowym irydium srebrnym oraz potężnie rzeźbiony przedni zderzak z dodatkowymi flicami. Boczne kurtyny powietrza w przednim zderzaku pomagają w optymalnym prowadzeniu strumienia powietrza. Elementy na poprzecznych finach oraz ozdobne elementy na przednim splitterze są wykończone w srebrnym chromie.
Patrząc z boku, przyciągające wzrok cechy to sportowe progi oraz nowe, aerodynamicznie zoptymalizowane koła AMG z lekkiego stopu. Specjalnie zaprojektowane zewnętrzne pierścienie aerodynamiczne i geometria szprych, optymalizowane w tunelu aerodynamicznym, pomagają poprawić przepływ powietrza wokół kół i zwiększyć efektywność aerodynamiczną. W ramach tego projektanci dążyli do optymalnego połączenia aerodynamiki, masy i chłodzenia hamulców, przy jednoczesnym maksymalizowaniu osiągów i redukcji zużycia paliwa.
Tylny widok również oddaje sportowy charakter, z dwoma okrągłymi elementami wydechowymi w wysokopołyskowym chromie. Tylna część zderzaka z bocznymi wlotami powietrza oraz znacznie bardziej ekspresyjny dyfuzor poprawiają przepływ powietrza z tyłu. Spojler na klapie bagażnika pomalowany jest w kolorze pojazdu.
Opcjonalny pakiet stylizacji AMG tworzy jeszcze bardziej sportowe akcenty: bardziej wyrazisty przedni splitter, standardowy spojler, szersze wstawki progów oraz flicy w tylnym zderzaku są wykończone w wysokim połysku czerni. Dodatkowe opcje wyposażeniowe obejmują Pakiet Włókna Węglowego II, w którym obudowy lusterek i spojler na klapie bagażnika są wykończone czarnym włóknem węglowym. Pakiet Night zawiera czarne elementy, takie jak obudowy lusterek, linie ramion oraz uszczelki okien.
Sportowy wygląd z detalami specyficznymi dla modelu: design wnętrza
Sportowe materiały, takie jak skóra, mikrofibra DINAMICA i aluminium w wysokiej jakości kontynuują temat ekspresyjnego wyglądu na wewnętrznej stronie. Opcjonalne fotele sportowe AMG zapewniają optymalne wsparcie boczne podczas dynamicznego stylu jazdy, dzięki specjalnemu projektowi boków siedziska i oparcia. W wersji z tapicerką skórzaną, boczki siedziska można idealnie dostosować za pomocą wbudowanych poduszek powietrznych. Fotele Performance nadają wnętrzu jeszcze bardziej charakterystyczny styl wyścigowy. Są podgrzewane, a w połączeniu z tapicerką skórzaną także klimatyzowane w trzech stopniach. W Cabriolecie można je również opcjonalnie wyposażyć w funkcję AIRSCARF podgrzewania na poziomie karku.
Standardowa tapicerka z ARTICO sztucznej skóry/mikrofibry DINAMICA w czerni z czerwonym przeszyciem podkreśla dynamiczny charakter jazdy. Pasujące do designu siedzeń centralne panele drzwi i deska rozdzielcza są wykończone z ARTICO sztucznej skóry z czerwonym przeszyciem. Sportowe pedały wykonane z aluminium z czarnymi wstawkami, elementy wykończeniowe w czarnym fortepianowym lakierze z jasnym aluminium o podłużnym wykończeniu, czarna podsufitka oraz czerwone pasy bezpieczeństwa tworzą kolejne sportowe akcenty.
Kompleksowe opcje indywidualizacji
Istnieje szeroki wybór opcji indywidualizacji. W zakresie wykończenia oferta obejmuje wykończenie w czarnym otwarto-porezowym drewnie jesionowym/ jasnym aluminium o podłużnym wykończeniu, aluminium o podłużnym wykończeniu (drzwi)/ czarne otwarto-porezowe drewno jesionowe (podłokietnik), ciemno-brązowe wysokopołyskowe drewno limonowe, antracytowe otwarto-porezowe drewno dębowe, otwarto-porezowy orzech, a także wykończenie AMG w jasnym włóknie węglowym/aluminium oraz matowym srebrnym włóknie szklanym/jasnym aluminium o podłużnym wykończeniu.
Jeśli chodzi o tapicerkę, opcjonalnie dostępna jest skóra w kolorze czarnym, czarnym z czerwonym przeszyciem, czerwono-czarnym, szaro-czarnym, brązowym/szarym i porcelanowym/czarnym.
Wnętrze z innowacyjnym koncepcją wyświetlacza i systemem operacyjnym
Niezależnie od tego, czy z touchpadem i kontrolerem, przyciskami Touch Control na kierownicy, czy za pomocą wprowadzenia głosowego: system operacyjny C43 4MATIC jest tak wszechstronny, jak elastyczny. Wszystkie opcje mają na celu umożliwienie realizacji zadań sterujących w jak najbardziej wygodny, szybki i odpowiedni do sytuacji sposób w tym sportowym środowisku.
Tak samo elastyczny jest wyświetlacz opcjonalnego, w pełni cyfrowego zestawu wskaźników o przekątnej 31,2 cm (12,3 cala), który ożywia funkcje pojazdu dzięki trzem specyficznym dla AMG stylom wyświetlania: „Classic”, „Sport” lub „Supersport”.
Szereg dodatkowych informacji AMG
Dzięki specyficznemu menu AMG kierowca może uzyskać dostęp do wielu dodatkowych informacji, takich jak rozgrzewka, ustawienia, siła G, timer wyścigowy czy dane silnika, aby jeszcze bardziej urozmaicić doświadczenie jazdy. Dodatkowo dostępne jest cyfrowe wskazanie aktualnej prędkości i wybranego biegu. Tryb manualny jest oznaczony żółtym „M” oraz komunikatem do zmiany biegu po osiągnięciu maksymalnych obrotów silnika, co jest inspiracją ze świata Formuły 1. Wizualizacje na centralnym wyświetlaczu multimedialnym umożliwiają również lepsze zrozumienie dalszych funkcji pojazdu, np. z animowanym przedstawieniem systemów wspomagania jazdy, pojazdu i komunikacji.
Nowa generacja kierownic AMG
Ekstremalnie sportowy design, chwytna forma z mocno wyprofilowanym kołem oraz intuicyjne sterowanie to kluczowe cechy nowej kierownicy AMG z nappa, która jest standardowym wyposażeniem. Ma ona spłaszczoną dolną część i jest perforowana w obszarze uchwytu. Galwanizowane łopatki zmiany biegów wspierają sportowy styl jazdy z ręczną zmianą biegów. Opcjonalnie dostępna jest również w skórze nappa/mikrofibrze DINAMICA oraz w skórze nappa z wykończeniem w czarnym fortepianowym lakierze.
Wbudowane przyciski Touch Control są nową funkcjonalnością. Można z ich pomocą kontrolować funkcje zestawu wskaźników (po lewej) oraz systemu multimedialnego (po prawej) za pomocą poziomych i pionowych ruchów palca. Aktywny asystent odległości DISTRONIC oraz tempomat są regulowane za pomocą paneli sterujących po lewej stronie. Panele po prawej stronie służą do aktywacji kontroli głosowej i telefonu oraz regulacji głośności, wyboru muzyki i innych funkcji systemu multimedialnego.
Sprawdzony i mocny: silnik V6 biturbo o pojemności 3.0 litra
Silnik V6 biturbo wyróżnia się wysoką mocą połączoną z niskim zużyciem paliwa i emisją spalin. Wysoka moc wynika m.in. z zastosowania oddzielnych, większych turbosprężarek oraz ciśnienia doładowania wynoszącego 1.1 bara. Zainstalowane blisko silnika, dwie turbosprężarki charakteryzują się bardzo spontaniczną reakcją. Jednostka napędowa AMG można rozpoznać po osłonie silnika z czerwoną aluminiową wkładką i oznaczeniem AMG.
AMG SPEEDSHIFT TCT 9G z krótszymi czasami zmiany biegów
C43 4MATIC korzysta z przekładni AMG SPEEDSHIFT TCT 9G, którą deweloperzy Mercedes-AMG dostosowali specjalnie do dynamicznych wrażeń z jazdy. Posiada ona specyficzną dla modelu aplikację oprogramowania, aby osiągnąć bardzo krótkie czasy zmiany biegów.
Funkcja wielokrotnego redukowania biegów pozwala na bardziej spontaniczne przyspieszenia, a funkcja podwójnego redukowania biegów w trybach jazdy „Sport” i „Sport+” zapewnia jeszcze bardziej emocjonujące doświadczenia z jazdy. Zdefiniowane korekty zapłonu umożliwiają szybsze zmiany biegów w innych trybach. We wszystkich trybach ruszanie odbywa się na pierwszym biegu, aby zawsze gwarantować dynamiczne doznania z jazdy.
Tryb „Manual” można wybrać za pomocą osobnego przycisku w konsoli centralnej. Zmiany biegów są oparte na wybranym programie jazdy, a kierowca może teraz zmieniać biegi za pomocą łopatek na kierownicy. Co więcej, skrzynia biegów pozostaje na wybranym biegu i nie zmienia na wyższy przy osiągnięciu maksymalnych obrotów silnika.
Cechy w zasięgu ręki: AMG DYNAMIC SELECT
Dzięki sprawdzonym programom jazdy DYNAMIC SELECT „Comfort”, „Sport”, „Sport+” i „Individual”, cechy C43 4MATIC można dostosować dotknięciem palca. Zakres dostępnych ustawień obejmuje od efektywnych i komfortowych po bardzo sportowe. Modyfikuje to kluczowe parametry, takie jak reakcja silnika, skrzyni biegów, zawieszenia i układu kierowniczego. Niezależnie od programów jazdy DYNAMIC SELECT, kierowca ma możliwość naciśnięcia przycisku „M”, aby przełączyć się bezpośrednio w tryb manualny, w którym zmiany biegów są realizowane wyłącznie za pomocą łopatek na kierownicy. Ustawienia zawieszenia można również wybierać w zależności od potrzeb.
Nowym trybem jest piąty program „Slippery”, oznaczony symbolem płatka śniegu. Umiarkowane, a nawet mocniejsze dostarczenie mocy jest specjalnie zaprogramowane dla śliskich lub zaśnieżonych warunków drogowych.
Skoncentrowany na tylnej osi i zwinny: napęd na cztery koła AMG Performance 4MATIC
Standardowy napęd na cztery koła AMG Performance 4MATIC charakteryzuje się rozkładem momentu obrotowego skoncentrowanym na tylnej osi z podziałem na osie przednią i tylną 31 do 69 procent. Taka konfiguracja wpływa na zwiększenie dynamiki jazdy oraz wyższe przyspieszenie boczne na drodze, a także poprawia przyczepność podczas przyspieszania. Jednoetapowa skrzynia rozdzielcza systemu napędu na cztery koła jest flanszowana do skrzyni biegów jako oddzielny system.
To rozwiązanie dodatkowe ułatwia modyfikację rozkładu momentu obrotowego dla każdego konkretnego modelu, co pozwala na jeszcze bardziej indywidualne cechy dla poszczególnych serii modeli. Dzięki kompaktowej konstrukcji nie ma ograniczeń przestrzennych dla pasażerów lub bagażu.
Z adaptacyjnym regulowanym tłumieniem: zawieszenie AMG RIDE CONTROL
Dzięki regulowanemu, elektronicznie kontrolowanemu systemowi tłumienia, stalowe zawieszenie AMG RIDE CONTROL modelu C43 4MATIC zapewnia zarówno sportową dynamikę jazdy, jak i wysoki komfort podczas długich podróży. Podstawą jest czterowachlarzowa oś przednia oraz niezależne tylne zawieszenie wielowahaczowe. Specyficzna dla AMG kinematyka i elastokinematyka z nowo opracowanymi komponentami prowadzą do bardzo wysokiej stabilności kąta nachylenia podczas pokonywania zakrętów z dużą prędkością. Połączenie hamulca osiowego na przedniej osi wspiera zwinne i precyzyjne prowadzenie.
Adaptacyjne, regulowane tłumienie jest standardem. Ten w pełni automatyczny, elektronicznie kontrolowany system dostosowuje tłumienie na każdym kole do bieżących wymagań. Poprawia to bezpieczeństwo i komfort jazdy. Tłumienie jest dostosowywane indywidualnie do każdego koła i zależy od stylu jazdy, nawierzchni drogi i wybranego ustawienia zawieszenia. Idealny punkt roboczy można zawsze wybierać na podstawie szerokiego zakresu informacji dotyczących przyspieszenia lub prędkości pojazdu, na przykład. Dzięki przełącznikowi na konsoli centralnej, kierowca może wybierać spośród trzech różnych zestawów charakterystyk tłumienia, mianowicie „Comfort”, „Sport” i „Sport+”, i w ten sposób indywidualnie wpływać na doświadczenia z jazdy – od bardzo komfortowych po sportowe.
Bezpośrednie i z wyraźnym odczuciem: elektroniczne, wrażliwe na prędkość wspomaganie kierownicy
Elektryczne wspomaganie kierownicy o zmiennej przekładni zachwyca precyzyjnym, autentycznym odczuciem. Wspomaganie kierownicy jest redukowane przy wysokich prędkościach, a w niskich prędkościach ciągle rośnie. Dzięki temu przy niskich prędkościach wymagana siła na kierownicy jest stosunkowo niewielka, a przy wysokich prędkościach zachowuje się najlepszą możliwą kontrolę nad pojazdem. Wspomaganie kierownicy zależy od wybranego ustawienia zawieszenia. W trybie „Sport” przekazywane jest więcej informacji na temat warunków jazdy.
Dataloger do wykorzystania na torze: AMG TRACK PACE
Jako wirtualny inżynier wyścigowy do rejestrowania danych podczas jazdy na zamkniętych torach wyścigowych, AMG TRACK PACE oferuje znacznie rozszerzone i jeszcze dokładniejsze funkcje. TRACK PACE można zamówić opcjonalnie do systemu informacyjno-rozrywkowego COMAND Online.
Po włączeniu tej funkcji rejestrowanych jest ponad 80 zestawów danych specyficznych dla pojazdu (np. prędkość, przyspieszenie) w dziesięciu sekundy. Dodatkowo dostępne są wyświetlacze czasów okrążeń oraz sektorów oraz różnice w odniesieniu do czasów referencyjnych. Dzięki specyficznym elementom wyświetlającym pokazującym w kolorze zielonym lub czerwonym, kierowca może szybko zobaczyć, czy jest aktualnie szybszy czy wolniejszy od najlepszego czasu, bez konieczności czytania liczb.
Zgromadzone dane umożliwiają analizę i poprawę umiejętności kierowcy. Dodatkowo wartości przyspieszenia i hamowania (np. 0-100 km/h, ¼ mili, 100-0 km/h) można zmierzyć i zapisać. Dzięki nowemu algorytmowi, który określa pozycję pojazdu tak dokładnie jak to możliwe, TRACK PACE nawet wykrywa, gdy tor jest opuszczany lub skracany. Oprócz danych GPS, wykorzystywane są również czujniki dostępne w pojeździe (przyspieszenie, żyroskop, kąt skrętu, prędkości kół).
Zgromadzone dane są wyświetlane na multimedialnym wyświetlaczu, w zestawie wskaźników oraz na wyświetlaczu przeziernym. Znane tory wyścigowe, takie jak Nürburgring, są już zarejestrowane. Dodatkowo możliwe jest także nagrywanie własnych torów. Wyświetlacz mapy można przełączać z trybu 2D na 3D i aktualizować online.
Odpowiednia aplikacja na iPhone® może być również połączona przez WLAN. Klienci mogą dzielić się swoimi doświadczeniami i danymi z toru z innymi kierowcami AMG przez Facebooka, YouTube’a lub AMG Private Lounge.
Wellness podczas długich podróży: ENERGIZING comfort control