Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE 2022-Present

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

Mercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE 2022-Present

Przejdź do galerii zdjęćMercedes-AMG C 63 S E PERFORMANCE 2022-Present

Mercedes-AMG przyspieszył na drodze do elektryfikacji, wprowadzając model C63 S E Performance w wersjach sedan i kombi jesienią 2022 roku.

Niektórzy klienci mogli wybrać wersję sedan, inni natomiast decydowali się na wersję kombi, ponieważ oferowała ona więcej miejsca wewnątrz, co jest istotne dla rodzin czy osób potrzebujących więcej przestrzeni bagażowej. W ten sposób Mercedes-AMG kontynuował serię bardzo szybkich wagonów, prezentując model C63 S E Performance T-Modell.

Wagon C63 S E Performance charakteryzował się podobnym frontem do swojego sedana. Z profilu można było zauważyć wydłużony dach oraz dodatkowe trzecie okno za tylnymi drzwiami. Inną znaczącą zmianą było nowe wzornictwo felg, które różniło się od tych zamontowanych w wersji sedan. Na tylnej części pojazdu znalazł się standardowo zamontowany spoiler dachowy na opadającej klapie bagażnika, a w dolnej części zderzaka producent dodał nowy dyfuzor.

Wewnątrz, AMG zainstalowało nową parę sportowych foteli dostępnych w kilku kolorach. Chociaż oferowano opcję wykończenia z włókna węglowego na desce rozdzielczej i konsoli centralnej, nie dotyczyło to foteli. Kierownica była wyposażona w dwa przyciski na dolnej części, które dostosowywały zawieszenie i zmieniały tryby jazdy z ulicznego na wyścigowy. Z tyłu, składana tylna kanapa zwiększała pojemność bagażnika do 1510 litrów (53,3 cu-ft) z standardowych 490 litrów (17,3 cu-ft).

Jednak największą niespodzianką było to, co kryło się pod maską, gdzie zamiast potężnego silnika V8 znajdował się zwrotny turbodoładowany silnik rzędowy o czterech cylindrach. Co więcej, wspierany był przez elektryczny silnik o mocy 205 KM umieszczony na tylnej osi. Zasilany był on akumulatorem o pojemności 6,1 kWh umieszczonym tuż nad nim. Całkowita moc była przekazywana na wszystkie koła za pośrednictwem dziewięciobiegowej skrzyni biegów AMG SPEEDSHIFT z wielopłytkowym sprzęgłem.

 Nowy Mercedes-AMG C63 S E PERFORMANCE jest prawdziwą rewolucją w 55-letniej historii AMG. Dzięki wiedzy zdobytej w Formule 1™, wprowadza najnowocześniejsze technologie wyścigowe na drogi. Dwubiegowy silnik elektryczny umieszczony na tylnej osi wspiera silnik turbo o pojemności 2,0 litra, który jest umieszczony wzdłuż z przodu. To najpotężniejszy produkcyjny silnik czterocylindrowy na świecie. Przekazywanie mocy oraz przyrost momentu obrotowego następują bardzo spontanicznie i bez opóźnień: podobnie jak w Formule 1™, elektryczne wsparcie turbosprężarki eliminuje opóźnienie turbo silnika spalinowego, a jednocześnie napęd elektryczny zapewnia mocne przyspieszenie od zera. Napęd elektryczny i wysokowydajna bateria o napięciu 400 V to ekskluzywne opracowania AMG. Podkreślają one wyspecjalizowaną kompetencję inżynieryjną twórców z Affalterbach. Tak jak w Formule 1™, bateria została zaprojektowana z myślą o szybkim oddawaniu i pobieraniu energii, zastosowano innowacyjne chłodzenie bezpośrednie ogniw. Całkowita moc systemu wynosi 500 kW (680 KM), maksymalny moment obrotowy 1020 Nm. To nowe rekordowe wartości dla klasy C.

Inne atrakcje nowej serii modeli, która jest wprowadzana jednocześnie jako sedan i kombi: po raz pierwszy w modelu C63 zastosowano w pełni zmienny system napędu na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+, który przenosi moc napędu na drogę i obejmuje tryb Drift dla jeszcze większej radości z jazdy. W standardzie znajdziemy także aktywne sterowanie tylną osią, co jest kolejną unikalną cechą w tej klasie.

„Dzięki C63 S E PERFORMANCE otwieramy nowy rozdział w historii naszej marki. Nawet 55 lat po założeniu naszej firmy, w AMG nadal prezentujemy odwagę oraz wolę realizacji twórczych pomysłów, aby dostarczyć coś wyjątkowego. Nowy C63 w szczególności jest prawdziwą rewolucją. Dzięki swojemu rewolucyjnemu konceptowi wprowadza zupełnie nowe podejście do segmentu, który dotychczas był głównie charakteryzowany obietnicą czysto wydajnościową. Z maksymalną mocą systemu 680 KM, rzeczywiście dotrzymujemy tej obietnicy. Ale inteligentna koncepcja hybrydowa P3 oferuje znacznie więcej. Jestem pewien, że dzięki tej technologii, która integruje wiele wiedzy z Formuły 1, dotrzemy także do nowej grupy klientów”, mówi Philipp Schiemer, przewodniczący zarządu Mercedes-AMG GmbH.

„Dzięki napędowi hybrydowemu Performance i elektrycznie wspomaganej turbosprężarce, nowy C63 S E PERFORMANCE to technologiczne arcydzieło, które przyjmuje nowe podejście. Zelektryfikowany napęd oferuje całkowicie nowe wrażenia z jazdy. Natychmiastowa reakcja napędu elektrycznego na tylnej osi, szybki przyrost momentu obrotowego oraz szybkie oddawanie i pobieranie energii z naszej baterii to bardzo specjalne cechy. Dodatkowo standardowo montowane sterowanie tylną osią oraz w pełni zmienny napęd na wszystkie koła z trybem Drift – nowy C63 jeszcze raz ilustruje wysoki poziom wiedzy technicznej, jaką dysponuje AMG”, dodaje Jochen Hermann, dyrektor techniczny Mercedes-AMG GmbH.

Podobnie jak w Formule 1, bateria została specjalnie zaprojektowana do szybkiego oddawania i pobierania mocy. Zasięg elektryczny wynoszący 13 kilometrów zapewnia praktyczny promień działania, na przykład w mieście lub w rejonach mieszkalnych.

Wyrazisty design z wyróżniającym się przednim zderzakiem

Forma podąża za funkcją: wygląd nowego C63 S różni się od Mercedesa Klasy C bardziej muskularnymi proporcjami. Modele sedan i kombi opierają się na znacznie zmodyfikowanej karoserii AMG. Przód jest o 50 milimetrów dłuższy, a błotniki są szersze. Ogólnie rzecz biorąc, całkowite wymiary zewnętrzne znacznie różnią się od tych w Mercedesie Klasie C. Długość sedanów i kombi jest o dodatkowe 83 milimetry większa. Szerszy rozstaw kół na przedniej osi skutkuje zwiększeniem całkowitej szerokości o 76 milimetrów z przodu. Rozstaw osi wzrósł o dziesięć milimetrów. Wszystko to daje nowemu C63 S potężny, wydłużony i muskularny wygląd.

Nową cechą wyróżniającą, ekskluzywną dla C63 S, jest smukły wylot powietrza w centrum maski, który elegancko przechodzi w dwa wypukłości mocy. Mały, ale szczególnie finezyjny detal: po raz pierwszy w produkcyjnym modelu Mercedes-AMG, okrągła naszywka z czarnym logo AMG zastępuje gwiazdę Mercedesa z laurowym wieńcem na masce. Dalsze typowe elementy to charakterystyczna dla AMG atrapa chłodnicy z pionowymi żeberkami oraz przedni zderzak w designie jet-wing. Flici, duże wloty powietrza i kurtyny powietrzne kierują przepływ powietrza do jego różnych funkcji. Dwa elektronicznie sterowane PANELE POWIETRZNE (za atrapą chłodnicy i w przednim zderzaku) pozwalają na regulację powietrza w razie potrzeby.

Dopasowane progi boczne, tylny zderzak z dużym dyfuzorem oraz dwa trapezoidalne, zewnętrznie żebrowane końcówki wydechu dopełniają design. Ekskluzywne detale z tyłu obejmują specjalny brzeg powietrzny na pokrywie bagażnika (spoiler dachowy w wersji kombi), klapkę do ładowania oraz oznaczenie modelu na czerwonym tle. Emblemat „E PERFORMANCE” na błotnikach wskazuje na hybrydowy napęd. C63 S standardowo wyposażony jest w 19-calowe lekkie felgi AMG o mieszanych oponach. Dostępne są opcjonalne kombinacje kół/opon w rozmiarze 20 cali, również o mieszanych oponach, w tym nowa felga kuta.

Dostępnych jest również wiele kolorów lakieru i elementów wyposażenia, aby zapewnić jeszcze większą indywidualizację. Matowy lakier AMG w kolorze grafitowym magno dostępny jest wyłącznie dla C63 S. Zewnętrzny design można dodatkowo uwydatnić za pomocą pakietów AMG z włókna węglowego I i II, pakietów AMG Night I i II oraz pakietu aerodynamicznego AMG.

Stylowe wnętrze, nowa generacja foteli AMG Performance

W wnętrzu, sportowe fotele AMG z specjalnym układem tapicerki i charakterystycznym wzorem szwów dodają elegancki wygląd. Dostępnych jest również wiele indywidualnych wyborów dla wnętrza. Ekskluzywne kolory i różne tapicerki ze skóry nappa z wytłoczonym logo AMG na przednich zagłówkach podkreślają sportowy lub luksusowy charakter C63 S.

Całkowicie nowo zaprojektowane fotele AMG Performance drugiej generacji są dostępne opcjonalnie. Ich specyfiką są boczne podparcia siedzenia z otworami oszczędzającymi wagę, które zapewniają także lepszą wentylację. Jeśli wybrana zostanie tapicerka ze skóry nappa, te również będą miały kontrastowy kolor jako dodatkowy akcent. Kształt oparcia zwęża się ku dołowi. Logo AMG znajduje się teraz między matowymi chromowanymi otworami poniżej wbudowanego zagłówka.

System multimedialny MBUX z wyświetlaczami specyficznymi dla hybryd

System infotainment MBUX zawiera różne wyświetlacze i funkcje specyficzne dla AMG i hybryd. Należą do nich specjalne wyświetlacze w panelu wskaźników, na pionowym centralnym wyświetlaczu multimedialnym w konsoli środkowej oraz na opcjonalnym wyświetlaczu Head-up.

Wygląd panelu wskaźników można personalizować za pomocą różnych stylów wyświetleń i indywidualnie wybieranych głównych widoków. Styl supersportowy specyficzny dla AMG oferuje możliwość wyświetlania różnych treści w pionowej strukturze menu. Należą do nich menu z temperaturami specyficznymi dla hybryd lub menu ustawień, które pokazuje aktualne ustawienia zawieszenia lub skrzyni biegów. Ponadto kierowca może również wyświetlić mapę nawigacyjną lub dane dotyczące zużycia w stylu supersportowym.

Wyświetlacz head-up również oferuje style wyświetlania specyficzne dla AMG, takie jak Race i Supersport. Można je uzyskać za pośrednictwem głównego menu w panelu wskaźników. Wysokiej jakości grafika w wyświetlaczu multimedialnym wizualizuje w specyficzny dla AMG sposób takie szczegóły jak przepływ mocy całego systemu napędowego, prędkość obrotowa silnika, moc, moment obrotowy oraz temperatura silnika elektrycznego, a także temperatura baterii.

Do tego dodawany jest przycisk skrótu do programów jazdy AMG DYNAMIC SELECT. AMG TRACK PACE, rejestrator danych przeznaczony do użytku na torze wyścigowym, jest również zintegrowany. Oprogramowanie rejestruje ponad 80 danych specyficznych dla pojazdu, takich jak prędkość, przyspieszenie, kąt skrętu i działanie pedału hamulca dziesięć razy na sekundę podczas jazdy po torze wyścigowym. Dodatkowo wyświetlane są czasy okrążeń i sektorów.

Kierownica AMG Performance w designie z podwójnymi ramionami

Standardowa kierownica AMG Performance z charakterystycznym designem z podwójnymi ramionami i płynnie zintegrowanymi przyciskami kontrolnymi oferuje także namacalne i widoczne dodatkowe wartości. Okrągłe przyciski sterujące AMG imponują doskonałymi wyświetlaczami oraz perfekcyjną logiką obsługi obrotowo-naciskowej. Dzięki temu ważne funkcje jazdy i wszystkie tryby jazdy można kontrolować bez konieczności odkładania rąk z kierownicy. Jako nowość, możliwe jest wybieranie poziomów regeneracji napędu hybrydowego za pomocą przycisków kierownicy.

Specyficzny dla AMG napęd hybrydowy E PERFORMANCE: silnik spalinowy z przodu, silnik elektryczny z tyłu

W nowym Mercedes-AMG C63 S E PERFORMANCE silnik czterocylindrowy o pojemności 2,0 litra jest połączony z silnikiem elektrycznym o stałej ekscytacji oraz wysokowydajną baterią opracowaną w Affalterbach i w pełni zmiennym napędem na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+. Całkowita moc systemu 500 kW (680 KM) oraz maksymalny moment obrotowy 1020 Nm zapewniają imponujące osiągi: sedan i kombi przyspieszają z miejsca do 100 km/h w 3,4 sekundy. Przyspieszenie kończy się dopiero przy elektronicznie ograniczonej prędkości 280 km/h (w przypadku kombi 270 km/h, w obu przypadkach z opcjonalnym Pakietem Kierowcy AMG).

Silnik elektryczny o mocy 150 kW (204 KM) znajduje się na tylnej osi, gdzie jest zintegrowany z elektrycznie sterowaną dwubiegową skrzynią biegów oraz elektronicznie sterowanym ograniczonym poślizgiem na tylnej osi w kompaktowej jednostce napędowej (EDU). Eksperci nazywają ten układ hybrydą P3. Lekka, wysokowydajna bateria również znajduje się z tyłu, nad tylną osią. Ta kompaktowa konstrukcja ma liczne zalety:

Silnik elektryczny działa bezpośrednio na tylnej osi, co pozwala mu skuteczniej przekształcać swoją moc w napęd – dla dodatkowego zastrzyku mocy podczas ruszania, przyspieszania czy wyprzedzania.
Wbudowana konstrukcja silnika elektrycznego pozwala na natychmiastowe uzyskanie pełnego momentu obrotowego, co szczególnie sprzyja zwinności podczas startu.
Dodatkowo kierowca od razu odczuwa wyraźny wzrost osiągów dzięki zintegrowanemu, elektronicznie sterowanemu ogranicznikowi poślizgu: model hybrydowy z zwinnością przyspiesza z zakrętów.
Jeśli wystąpi poślizg na tylnej osi, moc napędu elektrycznego jest również przenoszona na przednie koła w razie potrzeby, aby poprawić przyczepność. Mechaniczne połączenie w pełni zmiennego napędu na wszystkie koła to umożliwia poprzez wał napędowy i wały napędowe przednich kół.
Umiejscowienie na tylnej osi poprawia rozkład masy oraz obciążenie osi w pojeździe, co stanowi podstawę przekonującej dynamiki jazdy.
Koncepcja AMG oferuje bardzo wysoką efektywność odzyskiwania energii, ponieważ system pozwala na minimalne straty mechaniczne i hydrauliczne z silnika i skrzyni biegów.
Zautomatyzowana dwubiegowa skrzynia biegów na tylnej osi z zastosowanym specjalnie dostosowanym przełożeniem zapewnia rozkład od wysokiego momentu obrotowego kół dla zwinnego ruszania do bezpiecznego ciągłego oddawania mocy przy wyższych prędkościach. Elektryczny aktuator angażuje drugi bieg przy około 140 km/h w najnowszym przypadku, co odpowiada maksymalnej prędkości silnika elektrycznego wynoszącej około 13 500 obr/min.
Wraz ze wzrostem osiągów dzięki dodatkowego silnika elektrycznego, zespół deweloperski mógł jednocześnie poprawić efektywność całego pojazdu – osiągając niższe emisje oraz niższe zużycie.
Zainspirowany Formułą 1, opracowany w Affalterbach: wyspecjalizowana bateria AMG

Kiedy definiowano strategię elektryfikacji, od samego początku było jasne, że wszystkie kluczowe komponenty będą opracowywane w Affalterbach. Wśród nich znajduje się wyspecjalizowana bateria AMG (HPB). Opracowanie litowo-jonowego systemu przechowywania energii czerpie inspirację z technologii, które już zostały sprawdzone w hybrydowych samochodach wyścigowych zespołu Mercedes-AMG Petronas F1. W trakcie rozwoju odbyła się ożywiona wymiana wiedzy eksperckiej między warsztatem silników High Performance Powertrains (HPP) w Brixworth a Mercedes-AMG w Affalterbach. Wyspecjalizowana bateria AMG łączy wysoką moc, którą można wywoływać często z niską wagą, aby zwiększyć całkowitą wydajność pojazdu. Dodatkowo zapewnia szybkie pobieranie energii oraz wysoką gęstość mocy. Oznacza to, że podczas dynamicznej jazdy w pagórkowatym terenie, na przykład kierowcy mogą od razu wykorzystać pełny potencjał mocy na podjazdach, natomiast odzyskiwanie energii jest silne podczas jazdy w dół.

70 kW mocy ciągłej i 150 kW mocy szczytowej

Wyspecjalizowana bateria w C63 S E PERFORMANCE oferuje pojemność 6,1 kWh, ciągłą moc 70 kW i moc szczytową 150 kW przez dziesięć sekund. Niska waga zaledwie 89 kilogramów pozwala na bardzo wysoką gęstość mocy wynoszącą 1,7 kW/kg. Dla porównania: konwencjonalne baterie bez chłodzenia bezpośredniego ogniw osiągają mniej więcej połowę tej wartości. Ładowanie odbywa się za pomocą 3,7 kW pokładowej ładowarki AC, w stacji ładowania, wallboxie lub gniazdku domowym. Bateria jest zaprojektowana do szybkiego oddawania i pobierania mocy, a nie do jak najdłuższego zasięgu. Niemniej jednak zasięg elektryczny wynoszący 13 kilometrów zapewnia praktyczny promień działania, na przykład do cichej i bezemisyjnej jazdy z osiedla na obrzeża miasta lub na autostradę.

Stale dążenie do innowacji: bezpośrednie chłodzenie ogniw baterii

Podstawą wysokiej wydajności baterii AMG 400-woltowej jest jej innowacyjny system chłodzenia bezpośredniego: po raz pierwszy wysokotaknowy czynnik chłodniczy oparty na cieczy nieprzewodzącej elektrycznie przepływa wokół wszystkich 560 ogniw i chłodzi je indywidualnie. Każda bateria potrzebuje określonej temperatury do optymalnej dostawy mocy. Jeśli bateria staje się zbyt zimna lub zbyt gorąca, zauważalnie traci moc w niektórych momentach lub musi być regulowana, aby uniknąć uszkodzenia w przypadku nadmiernego ciepła. Stała temperatura baterii ma więc decydujący wpływ na jej wydajność, żywotność i bezpieczeństwo. Konwencjonalne systemy chłodzenia, które chłodzą tylko powietrzem lub całą paczkę baterii pośrednio wodą, szybko osiągają swoje granice – zwłaszcza że wymagania wzrastają w związku z ogniwami o coraz większej gęstości energii. Jeśli zarządzanie termiczne nie spełnia swojej funkcji optymalnie, bateria jest narażona na przedwczesne starzenie się.

Aby umożliwić chłodzenie bezpośrednie, specjaliści AMG musieli opracować nowe moduły chłodzenia, które mają tylko kilka milimetrów grubości. Około 14 litrów czynnika chłodniczego krąży od góry do dołu przez całą baterię, przechodząc obok każdego ogniwa przy pomocy specjalnie opracowanej wysokowydajnej pompy elektrycznej, płynąc także przez wymiennik ciepła olej/woda przymocowany bezpośrednio do baterii. To przewodzi ciepło do jednego z dwóch obiegów niskotemperaturowych (LT) pojazdu, a stamtąd do chłodnicy LT z przodu samochodu, gdzie jest uwalniane do powietrza zewnętrznego. System jest zaprojektowany tak, aby zapewnić równomierny rozkład ciepła w baterii.

Efektem jest to, że bateria zawsze znajduje się w stałym, optymalnym zakresie temperatury roboczej średnio wynoszącym 45 stopni Celsjusza, niezależnie od tego, jak często jest ładowana lub rozładowywana. Możliwe jest, że średnia temperatura zostanie przekroczona podczas jazdy z dużymi prędkościami. Mechanizmy ochronne są więc skonfigurowane tak, aby uzyskać maksymalną wydajność z baterii, a poziom temperatury następnie obniżany jest poprzez chłodzenie bezpośrednie. Konwencjonalne systemy chłodzenia nie radzą sobie z tym, a bateria nie może w pełni wykorzystać swojego potencjału. Tak nie jest w przypadkach wysokowydajnej baterii AMG: nawet podczas szybkich okrążeń w trybie hybrydowym na torze wyścigowym, gdzie przyspieszenie (bateria jest rozładowywana) i zwolnienie (bateria jest ładowana) występują często, system przechowujący energię zachowuje swoją wysoką wydajność.

Tylko skuteczne chłodzenie bezpośrednie umożliwia stosowanie ogniw o bardzo wysokiej gęstości mocy. Dzięki temu indywidualnemu rozwiązaniu system baterii jest szczególnie lekki i kompaktowy. Niska waga wynika także z oszczędnego konceptu szyn zasilających oraz lekkiej, ale mocnej struktury nośnej aluminiowej obudowy. Zapewnia to najwyższy poziom bezpieczeństwa.

Strategia operacyjna: elektryczna moc zawsze dostępna

Podstawowa strategia operacyjna jest wyprowadzona z hybrydowego pakietu mocy samochodu wyścigowego Mercedes-AMG Petronas Formuły 1. Tak jak w premierowej klasie wyścigowej, maksymalne przyspieszenie jest zawsze dostępne, gdy kierowca tego wymaga poprzez kickdown – na przykład do dynamicznego przyspieszania z zakrętów, czy podczas wyprzedzania. Elektryczna moc może być zawsze wywoływana i często powtarzane dzięki wysokiej efektywności odzyskiwania energii i potrzebnemu ładowaniu. Specyficzna dla samochodu koncepcja baterii umożliwia optymalne kompromis pomiędzy maksymalną dynamiką jazdy a współczesną efektywnością. Wszystkie komponenty są idealnie dostosowane: wzrost wydajności można odczuć bezpośrednio.

Osiem programów jazdy AMG

Osiem trybów jazdy AMG DYNAMIC SELECT „Elektryczny”, „Komfort”, „Zatrzymanie Baterii”, „Sport”, „Sport+”, „RACE”, „Ślisko” oraz „Indywidualny” są dokładnie dostosowane do nowej technologii napędu i oferują szeroki wachlarz doświadczeń z jazdy – od efektywnych po dynamiczne. Tryby jazdy dostosowują ważne parametry, takie jak reakcja systemu napędowego i skrzyni biegów, charakterystyka kierownicy, tłumienie zawieszenia czy dźwięk. Moc wsparcia silnika elektrycznego również zależy od wybranego programu jazdy. Może być wybierany za pomocą wyświetlacza w konsoli środkowej lub przycisków na kierownicy AMG. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna we wszystkich programach: szczytowa moc silnika elektrycznego z zastrzykiem 150 kW może być wywoływana w każdej chwili za pomocą funkcji kick-down. Hapticczny pedał gazu zapewnia namacalne punkt styku, który musi pokonać stopa kierowcy.

Zazwyczaj hybryda Performance startuje cicho („Tryb Cichy”) w programie „Komfort”, gdy silnik elektryczny jest włączony. W panelu wskaźników ikona „Gotowy” sygnalizuje, że pojazd jest gotowy do jazdy. Dodatkowo w wnętrzu wydobywa się potężny, dźwięczny dźwięk startowy charakterystyczny dla AMG, jako akustyczny sygnał gotowości do jazdy. Lekki nacisk na pedał gazu wystarczy, aby uruchomić hybrydę AMG Performance.

„Elektryczny” program jazdy: nacisk kładziony jest na doświadczenie jazdy elektrycznej. Możliwa jest jazda całkowicie elektryczna od zera do 125 km/h, przy czym silnik spalinowy jest zawsze wyłączony. Mechaniczne połączenie z komponentami AMG Performance 4MATIC+ oznacza, że napęd na wszystkie koła jest zawsze dostępny: jeśli tylne koła nagle mają za dużą utratę przyczepności, moc silnika elektrycznego jest również przekazywana na przednie koła za pośrednictwem wału napędowego i wałów napędowych. Jeśli bateria się wyczerpie lub kierowca zażąda większej mocy, inteligentny system sterujący automatycznie przełącza się do trybu jazdy „Komfort”, a silnik spalinowy uruchamia się, aby zapewnić napęd.
„Komfort” program jazdy: ruszanie w większości przypadków odbywa się w trybie elektrycznym. Silnik spalinowy i silnik elektryczny działają w zależności od sytuacji – z napędem elektrycznym przy niskich prędkościach, na przykład w rejonach mieszkalnych czy w centrum miasta, a jazda hybrydowa z silnikiem spalinowym i elektrycznym na wsi i autostradzie. Moc wsparcia silnika elektrycznego wynosi maksymalnie około 25 procent. Ogólnie rzecz biorąc, efektem jest harmonijne i zoptymalizowane pod kątem zużycia wrażenie z jazdy, częściowo dzięki wczesnym zmianom biegów skrzyni AMG SPEEDSHIFT MCT-9G. Zawieszenie i kierownica są ustawione z naciskiem na komfort. Skupienie na efektywności energetycznej sprawia, że zużycie paliwa i emisje mogą być zmniejszone. Klasyczna sportowość i zwinność AMG zostają zachowane.
„Zatrzymanie Baterii” program jazdy: jak w programie „Komfort”, silnik spalinowy i silnik elektryczny działają w zależności od sytuacji z maksymalnym wsparciem wynoszącym około 25 procent. Największa różnica polega na tym, że strategia operacyjna utrzymuje stały stan naładowania baterii. Na przykład, jeśli bateria ma 75 procent naładowania, pozostaje w tym zakresie w „Zatrzymaniu Baterii”. Wykorzystanie silnika elektrycznego jest wtedy ograniczone i zoptymalizowane pod kątem niskiego zużycia energii, co jest rekompensowane przez odzyskiwanie, na przykład. Korzyść dla kierowców: mogą zdecydować, kiedy ponownie w pełni wykorzystać naładowanie baterii, po prostu zmieniając program jazdy.
„Sport” program jazdy: ruszanie z silnikiem spalinowym i elektrycznym oraz sytuacyjna interakcja obu napędów. Umożliwione jest większe wsparcie ze strony silnika elektrycznego, do około 65 procent. Sportowe wrażenia z jazdy dzięki bardziej zwinnej reakcji na pedał gazu, krótszym czasom zmiany biegów i wcześniejszym redukcjom. Bardziej dynamiczne ustawienie zawieszenia i kierownicy.
„Sport+” program jazdy: ruszanie z silnikiem spalinowym i elektrycznym oraz sytuacyjna interakcja obu napędów. Jeszcze wyższe osiągi wsparcia do 80 procent. Ekstremalnie sportowy charakter dzięki jeszcze bardziej zwinnej reakcji na pedał gazu i celowej interwencji momentu obrotowego podczas zmiany biegów z deaktywacją cylindrów dla optymalnych czasów zmiany biegów. Zwiększona prędkość obrotowa biegu jałowego dla szybszego ruszania. Jeszcze bardziej dynamiczne ustawienia dla zawieszenia, kierownicy i układu napędowego.
„RACE” program jazdy: do bardzo dynamicznej jazdy na zamkniętych torach wyścigowych. W tym trybie wszystkie parametry są skonfigurowane dla maksymalnej wydajności. Ruszanie z silnikiem spalinowym i elektrycznym oraz sytuacyjna interakcja obu napędów. Elektryczna moc wsparcia silnika elektrycznego do 80 procent. Silne ładowanie baterii przy niskim zapotrzebowaniu na moc dla maksymalnej dostępności energetycznej. Dodatkowo tryb „Boost” można aktywować za pomocą przycisku na lewym ramieniu kierownicy. Moc wsparcia jest wtedy ograniczona do maksymalnie 30 procent, aby oszczędzać zapasy energii. Mogą być one następnie wykorzystywane na torze wyścigowym do natychmiastowego zapotrzebowania na moc za pomocą kick-down oraz 100 procent mocy wsparcia – na przykład do manewru przyspieszania lub silnego przyspieszania z zakrętów.
„Ślisko” program jazdy: zoptymalizowany pod kątem śliskich warunków drogowych, z ograniczoną mocą i płaską krzywą momentu obrotowego. Jazda tylko elektryczna i dostosowanie odzyskiwania są dezaktywowane.
„Indywidualny” program jazdy: indywidualna personalizacja napędu, skrzyni biegów, AMG DYNAMICS, zawieszenia, kierownicy i systemu wydechowego.
Nowe wrażenia dźwiękowe we wszystkich warunkach jazdy: elektrycznych, hybrydowych i silnika spalinowego

Podczas jazdy na napędzie elektrycznym, wymagany przez prawo system akustycznego alarmu pojazdu ostrzega otoczenie, że hybryda Performance zbliża się. Specjalnie skomponowany, niskoczęstotliwościowy i modulowany prędkościowo dźwięk AMG jest emitowany na zewnątrz przez głośnik z przodu oraz soundbar z dwoma głośnikami z tyłu. Dźwięk można również usłyszeć na stłumionym poziomie we wnętrzu, jako akustyczny sygnał dla pasażerów. W Unii Europejskiej system działa do 20 km/h, w USA do równowartości około 30 km/h. Następnie sygnał elektryczny wygasa harmonijnie. Kto chce, może również doświadczyć dźwięku jazdy elektrycznej w wyższych zakresach prędkości. Wystarczy, że wybierze dźwięk za pomocą odpowiedniego przycisku na kierownicy (identyfikowalnego po symbolu fali częstotliwości).

Dodatkowo deweloperzy AMG oferują klientom bardziej zaawansowane doświadczenie dźwiękowe. W tym celu rejestrują rzeczywisty dźwięk silnika spalinowego za pomocą czujnika ciśnienia w układzie wydechowym i dalej go wzbogacają przed emitowaniem we wnętrzu za pomocą systemu dźwięku rozrywkowego, co umożliwia poznawanie typowego dźwięku AMG z pierwszej ręki. Ponadto sygnatura dźwiękowa jest modulowana poprzez zewnętrzne głośniki. Wszystko to w ramach wymagań prawnych obowiązujących na poszczególnych rynkach. Intensywność zależy od wybranego programu jazdy. Można ją również ustawić indywidualnie za pomocą wyświetlacza w konsoli środkowej lub przycisku na kierownicy. W każdej sytuacji jedno pozostaje takie samo: przy wszelkich warunkach hybryda Performance jest natychmiast rozpoznawalna jako AMG dzięki swojemu dźwiękowi.

Napęd hybrydowy może kontrolować przyczepność jednego koła zamiast ESP

Napęd hybrydowy przynosi również korzyści w zakresie dynamicznej kontroli prowadzenia. Zamiast interwencji hamulca przez ESP®, silnik elektryczny może również kontrolować przyczepność, gdy tylko koło sygnalizuje zbyt duży poślizg. W tym celu inteligentny system sterujący zmniejsza moment obrotowy silnika elektrycznego, który jest przekazywany do koła za pośrednictwem ograniczonego poślizgu na tylnej osi. Efektem jest to, że ESP® nie musi interweniować wcale lub tylko później. Korzyść: silnik spalinowy można w ten sposób obsługiwać z wyższym momentem obrotowym, co poprawia zwinność i zwiększa efektywność. Dodatkowo moc, która byłaby „marnowana” podczas hamowania, może być wykorzystywana do ładowania baterii.

Regeneracja wybieralna w czterech poziomach

Ponieważ wyspecjalizowana bateria zawsze znajduje się w optymalnym zakresie temperatury około 45 stopni dzięki chłodzeniu bezpośredniemu, regeneracja może być również zoptymalizowana – zwykle bateria silnie się nagrzewa przy wysokiej mocy regeneracji, co wymusza ograniczenie odzyskiwania energii.

Regeneracja zaczyna się, gdy kierowca zdejmuje nogę z pedału gazu, tj. w trybie swobodnym bez dotykania pedału hamulca. To ładuje baterię i tworzy silny moment hamowania – hamulce kołowe są mniej zużyte lub, w zależności od poziomu regeneracji i sytuacji drogowej, wcale nie muszą być stosowane. Inną zaletą regeneracji jest to, że pojazd nie przyspiesza na stromej zjeździe. System działa jak hamulec silnikowy, ale także zasilają energię z powrotem do baterii.

Kierowca może wybierać cztery różne poziomy regeneracji za pomocą prawego przycisku kierownicy AMG. Dotyczy to wszystkich programów jazdy z wyjątkiem „Ślisko”, a odzyskiwanie energii jest skonfigurowane różnie w zależności od trybu jazdy.

Poziom 0: Pojazd zachowuje się podobnie jak konwencjonalny model z silnikiem spalinowym z manualną skrzynią biegów, gdzie sprzęgło jest odłączone, i toczy się z najmniejszym oporem, gdy pedał gazu jest zwolniony. Poziom regeneracji jest bardzo niski i służy jedynie do utrzymania zasilania pojazdu. Przy wyłączonym silniku spalinowym straty tarcia w układzie napędowym są zredukowane do minimum.
Poziom 1: To ustawienie standardowe, przy którym regeneracja jest już zauważalna dla kierowcy i odpowiada mniej więcej spowolnieniu konwencjonalnego silnika spalinowego przy włączonym sprzęgle.
Poziom 2: Silniejsza regeneracja, pedał hamulca prawie nie musi być używany podczas poruszania się w ruchu.
Poziom 3: Maksymalne odzyskiwanie energii, co umożliwia tzw. jazdę na jednym pedale, jak w samochodzie elektrycznym. W zależności od statusu jazdy można zwrócić do baterii moc przekraczającą 100 kW.
Szczególną cechą programu jazdy RACE: na torze wyścigowym kierowca chce wykorzystać maksymalny czas, jaki można uzyskać z każdej akcji hamowania. W programie „RACE” regeneracja jest automatycznie ustawiana na poziomie 1, aby zapewnić jak najbardziej powtarzalne zachowanie pojazdu na granicach.
Silnik AMG 2.0-litrowy z elektrycznie wspomaganą turbosprężarką

Silnik AMG 2.0-litrowy czterocylindrowy został całkowicie opracowany w siedzibie firmy w Affalterbach. Doświadczeni technicy produkują go w jakości ręcznej zgodnie z zasadą „Jeden człowiek, jeden silnik”. W ten sposób Mercedes-AMG łączy rzemiosło swoich wysoce wykwalifikowanych pracowników z najnowocześniejszymi metodami produkcji Przemysłu 4.0 oraz wysokim stopniem cyfryzacji.

Silnik o wewnętrznej nazwie M139l (l oznacza instalację wzdłużną) jest pierwszym na świecie silnikiem produkcyjnym turbo doładowanym elektryczną turbosprężarką spalinową. Ten innowacyjny system wywodzi się bezpośrednio z technologii, którą zespół Mercedes-AMG Petronas F1 skutecznie stosuje od wielu lat w premierowej klasie sportu motorowego. Nowa forma doładowania gwarantuje szczególnie spontaniczną reakcję w całym zakresie obrotów. Prowadzi to do jeszcze bardziej dynamicznych wrażeń z jazdy, przy jednoczesnym zwiększeniu efektywności. W porównaniu do swoich braci C 43 4MATIC i SL 43, turbosprężarka w C63 S jest znacząco większa. Umożliwia to wyższy przepływ powietrza, a tym samym więcej mocy. Dodatkowo zintegrowany silnik elektryczny zasilany jest przez system wysokiego napięcia 400 V (48 V w modelach 43).

Zasada funkcjonowania elektrycznej turbosprężarki w szczegółach

Silnik elektryczny o grubości około czterech centymetrów jest zintegrowany bezpośrednio na wale turbosprężarki między wirnikiem turbinowym po stronie spalinowej a wirnikiem sprężarkowym po stronie dolotu. Elektronicznie sterowany napędza on wał turbosprężarki bezpośrednio i tym samym przyspiesza wirnik sprężarkowy, zanim przepływ spalin przejmie napęd w tradycyjny sposób.

To znacząco poprawia reakcję bezpośrednio od obrotów jałowych i w całym zakresie obrotów. Silnik spalinowy reaguje jeszcze bardziej spontanicznie na wciśnięcie pedału gazu, a całe wrażenie jazdy jest znacznie bardziej dynamiczne. Ponadto elektryfikacja turbosprężarki pozwala na uzyskanie wyższego momentu obrotowego przy niskich obrotach. Zwiększa to również zwinność i optymalizuje przyspieszenie od zera. Nawet gdy kierowca zdejmuje nogę z pedału gazu lub hamuje, technologia potrafi w każdej chwili utrzymać ciśnienie doładowania. To zapewnia ciągłą bezpośrednią reakcję.

Zasilana przez 400-woltowy system elektryczny pokładowy, elektryczna turbosprężarka działa przy prędkościach sięgających 150 000 obr/min. Turbosprężarka, silnik elektryczny i elektronika mocy są połączone z obiegiem chłodzenia silnika spalinowego, aby w każdym momencie zapewnić idealne warunki temperaturowe.

Zamknięta konstrukcja M139 – projekt sportowy – zapewnia wysoką sztywność w połączeniu z niską wagą i pozwala na maksymalne ciśnienia spalania sięgające 160 barów. Obszary wokół cylindrów są w większości solidne, a pokrywa jest penetrowana tylko przez mniejsze kanały dla czynnika chłodzącego i oleju silnikowego. Inną wyróżniającą cechą jest dwustopniowy wtrysk paliwa. W pierwszym etapie szczególnie szybkie i precyzyjne wtryskiwacze piezoelektryczne dostarczają paliwo do komór spalania pod ciśnieniem do 200 barów. Drugi etap dodaje wtrysk do kanałów kolektora dolotowego z zaworami elektromagnetycznymi, co jest potrzebne do osiągnięcia wysokiej specyficznej mocy silnika.

Wysoka moc wymaga także zaawansowanego systemu chłodzenia, który może chłodzić głowicę cylindrów i kadłub silnika do różnych poziomów temperatury. Dzięki temu możliwe jest utrzymanie zimnej głowicy cylindrów dla maksymalnej mocy przy efektywnym zapłonie, a ciepłego kadłuba dla zmniejszenia tarcia wewnętrznego silnika. Głowica cylindrów jest chłodzona przez mechaniczną wysokowydajną pompę wodną; kadłub jest chłodzony przez drugą, elektrycznie napędzaną pompę wodną. Po zimnym uruchomieniu ta pompa pozostaje nieaktywna, aż silnik osiągnie odpowiednią temperaturę. W trakcie pracy jest regulowana przez jednostkę sterującą silnika, aby kadłub był chłodzony zgodnie z zapotrzebowaniem.

Najpotężniejszy produkcyjny silnik czterocylindrowy na świecie

2.0L PHEV 4MATIC+ 9AT AWD (680 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność1991 Cm3
Moc350.1 Kw @ 6750 Rpm
476 Hp @ 6750 Rpm
469 Bhp @ 6750 Rpm
Moment obrotowy402 Lb-Ft @ 5250-5500 Rpm
545 Nm @ 5250-5500 Rpm
Układ paliwowyTurbodoładowany Wtrysk bezpośredni
Prędkość maksymalna155 Mph (249 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h3.4 S
Typ napęduNapęd na 4 koła
Skrzynia biegów9-Speed Automatyczna (9G-Tronic)
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Masa własna4729 Lbs (2145 Kg)
Power PackLithium-Ion
Nominal Capacity6.1 Kwh
Range8.1 Miles (13.0 Km)

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.