Mercedes-AMG C43 2022-Present

Ten samochód nie był jeszcze oceniony.

Mercedes-AMG C43 2022-Present

Przejdź do galerii zdjęćMercedes-AMG C43 2022-Present

Mercedes-AMG wykorzystało doskonały silnik 2.0 turbo, opracowany dla klasy A, obróciło go o 90 stopni i zainstalowało w komorze silnikowej klasy C, co zaowocowało sportowym kompaktowym sedanem: C 43.

Kiedy rozpoczął się trend downsizingu, AMG zostało zaskoczone. Wówczas koncentrowało się na dużych silnikach o pojemności dochodzącej do 7,3 litra. Jednak inżynierowie wrócili do rysunków i stworzyli jeden z najlepszych silników czterocylindrowych na świecie: 2.0-litra, który wkomponowali w hatchbacka klasy A, przekształcając go w historię sukcesu. W 2022 roku spróbowali tego samego z klasą C.

W przeciwieństwie do swojego nie-AMG odpowiednika z Mercedes-Benz, C43 charakteryzowało się znacznie bardziej agresywnym przodem, z grillem Panamericana i specyficznym dla AMG dolnym zderzakiem, gdzie A-kształtny dolny grill otoczony parą wlotów powietrza poprawiał zarówno wygląd, jak i aerodynamikę pojazdu. Ponadto, na przednich błotnikach, emblematy Turbo-elektryczne były trafnym odzwierciedleniem technologii zastosowanej w pojeździe.

Wnętrze sportowych foteli kubełkowych z przodu pokrytych sztuczną skórą ARTICO oferowało mocno wyprofilowane miejsca, które utrzymywały pasażerów na miejscu podczas szybkiego pokonywania zakrętów. Podobnie jak w swoim zwykłym, nie-AMG odpowiedniku, C43 posiadało dwuekranowy kokpit, z jednym wyświetlaczem przed kierowcą jako panelem wskaźników oraz dotykowym ekranem na szczycie centralnego panelu dla systemu multimedialnego MBUX. Trójramienna kierownica z płaskim dnem była gruba i pokryta alkantarą, co zapewniało lepszy chwyt.

Pod maską, AMG zainstalowało wersję podłużną czterocylindrowego silnika 2.0-litra opracowanego dla klasy A. Silnik wspomagany był przez elektryczną turbosprężarkę, technologię opracowaną dla Formuły 1. Moc przekazywana była na wszystkie koła za pośrednictwem dziewięciobiegowej automatycznej skrzyni biegów.

Technologia prosto z Formuły 1 w najnowszej generacji Mercedes-AMG C43 4MATIC wyznacza nowe standardy w zakresie innowacyjnych rozwiązań napędowych, zarówno w wersji sedan, jak i kombi. Po premierze w modelu Mercedes-AMG SL43, silnik AMG o pojemności 2,0 litra z czterema cylindrami, będący pierwszym na świecie seryjnie produkowanym jednostką wyposażoną w elektryczny turbosprężarkę, jest teraz również stosowany w klasie C. Nowa forma doładowania zapewnia szczególnie spontaniczną reakcję w całym zakresie obrotów, co przekłada się na jeszcze bardziej dynamiczne doświadczenie z jazdy. Turbosprężarka jest napędzana przez system elektryczny 48 V, który zasila także rozrusznik-generator (RSG) z napędem pasowym. W Mercedes-AMG C43 4MATIC jednostka ta wytwarza 300 kW (408 KM) i w niektórych sytuacjach jazdy potrafi skorzystać z krótkiego dodatkowego doładowania wynoszącego 10 kW (14 KM) z RSG. Standardowy układ kierowniczy na tylnej osi, stały napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC z momentem obrotowym skierowanym głównie na tylną oś, skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT MCT 9G z mokrym sprzęgłem startowym oraz zawieszenie AMG RIDE CONTROL z systemem adaptacyjnego tłumienia także przyczyniają się do dynamicznych wrażeń z jazdy. W zgodzie z tym, cechy charakterystyczne dla marki w zakresie wyposażenia i wykończenia, jak również w projekcie zewnętrznym i wewnętrznym podkreślają sportowy charakter nowego Mercedes-AMG C43 4MATIC.

„Klasa C zawsze była absolutną historią sukcesu dla Mercedes-AMG. Dzięki innowacyjnej technologii elektrycznej turbosprężarki, ponownie znacząco zwiększamy atrakcyjność tej najnowszej generacji. Nowy system doładowania oraz 48-woltowy system elektryczny nie tylko przyczyniają się do znakomitych dynamiki jazdy C43 4MATIC, ale także poprawiają jej efektywność. W ten sposób pokazujemy ogromny potencjał, jaki drzemie w zelektryfikowanych silnikach spalinowych. Standardowy napęd na cztery koła, aktywne kierowanie na tylnej osi oraz szybka skrzynia biegów wspierają osiągi związane z jazdą, które są znakiem rozpoznawczym AMG,” mówi Philipp Schiemer, przewodniczący zarządu Mercedes-AMG GmbH.

W centrum nowego Mercedes-AMG C43 4MATIC znajduje się silnik AMG o pojemności 2,0 litra z czterema cylindrami, który łączy innowacyjne technologie i wysoką wydajność z wzorcową efektywnością. Jednocześnie pozostaje wierny tradycji charakterystycznej dla marki: został w całości opracowany w zakładzie firmy w Affalterbach, a także tam produkowany zgodnie z zasadą „Jeden człowiek, jeden silnik”. W tym procesie Mercedes-AMG łączy rzemiosło swoich wysoko wykwalifikowanych pracowników z najnowszymi metodami produkcji przemysłu 4.0 oraz dużym stopniem digitalizacji.

Silnik o wewnętrznej nazwie M139l (l oznacza instalację podłużną) jest pierwszym na świecie seryjnie produkowanym silnikiem doładowanym elektryczną turbosprężarką. Innowacyjny system jest bezpośrednim pochodnym technologii, którą zespół Mercedes-AMG Petronas F1 z powodzeniem stosuje od wielu lat w elicie motorsportu. Nowa forma doładowania zapewnia szczególnie spontaniczną reakcję w całym zakresie obrotów, prowadząc do jeszcze bardziej dynamicznego doświadczenia z jazdy, jednocześnie zwiększając efektywność.

Zasada funkcjonowania elektrycznej turbosprężarki w szczegółach

Na wałku turbosprężarki, pomiędzy wirnikiem turbiny po stronie spalin i wirnikiem sprężarki po stronie dolotowej, zintegrowany jest elektryczny silnik o grubości około czterech centymetrów. Kontrolowany elektronicznie, napędza on bezpośrednio wał turbosprężarki, przyspieszając wirnik sprężarki, zanim przepływ spalin przejmuje napęd w tradycyjny sposób.

To znacznie poprawia reakcję bezpośrednio z niskich obrotów oraz w całym zakresie obrotów. Silnik spalinowy reaguje jeszcze bardziej spontanicznie na wciśnięcie pedału przyspieszenia, a całe wrażenie z jazdy staje się znacznie bardziej dynamiczne. Dodatkowo, elektryfikacja turbosprężarki umożliwia uzyskanie większego momentu obrotowego przy niskich obrotach. Zwiększa to również zwrotność i optymalizuje przyspieszenie z miejsca. Nawet gdy kierowca zdejmie nogę z pedału przyspieszenia lub zahamuje, technologia jest w stanie utrzymać ciśnienie doładowania w każdych warunkach, zapewniając ciągłą bezpośrednią reakcję.

Napędzana przez 48-woltowy system elektryczny, elektryczna turbosprężarka pracuje z prędkością do 175 000 obrotów na minutę, co umożliwia bardzo wysoką wydajność przepływu powietrza. Turbosprężarka, silnik elektryczny i elektronika zasilająca są podłączone do układu chłodzenia silnika spalinowego, aby zawsze zapewnić optymalne warunki temperaturowe.

Zamknięta konstrukcja M139 – przyjęta ze świata motorsportu – zapewnia maksymalną sztywność przy niskiej wadze oraz pozwala na osiąganie szczytowych ciśnień spalania sięgających 160 barów. Obszary wokół cylindrów są w większości solidne, a pokrywa jest penetrowana jedynie przez mniejsze kanały dla chłodziwa i oleju silnikowego. Inne cechy konstrukcyjne silnika to technologia NANOSLIDE, dzięki której wyściółki są pokryte, aby zmniejszyć tarcie między tłokiem a cylindrem. To nadaje wyściółkom lustro-podobną powierzchnię dla minimalnego tarcia, jest dwukrotnie twardsze od konwencjonalnych wkładek żeliwnych i sprawia, że są znacznie bardziej trwałe. Powłoka ta po raz pierwszy zadebiutowała w silniku V8 AMG M156, była stosowana do udoskonalania innych silników AMG przez wiele lat i można ją znaleźć także w silniku Formuły 1™ zespołu Mercedes-AMG Petronas.

Kolejną wyróżniającą cechą jest dwustopniowy wtrysk paliwa. W pierwszym etapie szczególnie szybkie i precyzyjne wtryskiwacze piezoelektryczne dostarczają paliwo do komór spalania pod ciśnieniem do 200 barów. Drugi etap uzupełnia wtrysk kanału kolektora dolotowego z zaworami elektromagnetycznymi, co jest niezbędne do osiągnięcia wysokiej mocy wyjściowej silnika.

Wysoka moc wymaga również zaawansowanego układu chłodzenia, który potrafi schłodzić głowicę cylindrów i skrzynię korbową do różnych poziomów temperatury. Działanie to pozwala na utrzymanie zimnej głowicy cylindrów dla maksymalnej mocy przy efektywnym zapłonie, a także ciepłej skrzyni korbowej w celu zmniejszenia tarcia wewnętrznego silnika. Głowica cylindrów jest chłodzona przez mechaniczną wysokowydajną pompę wody, a skrzynia korbowa schładzana jest przez drugą, elektrycznie napędzaną pompę wody. Po zimnym starcie ta pompa pozostaje pasywna, aż silnik się rozgrzeje. W trakcie działania jest regulowana przez jednostkę sterującą silnikiem, aby skrzynia korbowa zawsze była chłodzona zgodnie z potrzebami.

300 kW (408 KM) i 500 Nm zapewniają sportowe osiągi

W silniku rzędowym 2,0 litra z czterema cylindrami innowacyjna technologia pomaga Mercedes-AMG C43 4MATIC osiągnąć moc nominalną 300 kW (408 KM) przy 6750 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 500 Nm przy 5000 obr./min. W zależności od sytuacji, system potrafi również na krótko dostarczyć dodatkowe doładowanie wynoszące 10 kW (14 KM) przez rozrusznik-generator (RSG). Druga generacja RSG działa jako lekki hybryd, dostarczając ten tymczasowy wzrost mocy, a także funkcje takie jak „zwolnienie” i „odzyskiwanie” dla maksymalnej efektywności. Jednocześnie technologia 48 V zwiększa komfort, ponieważ przejścia między funkcją start-stop a funkcją zwolnienia są prawie niewyczuwalne.

C43 4MATIC Sedan przyspiesza z miejsca do 100 km/h w zaledwie 4,6 sekundy, podczas gdy C43 Estate potrzebuje na ten sam manewr nieco więcej czasu – 4,7 sekundy. Maksymalna prędkość jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h w obu modelach. Dzięki dodaniu opcjonalnego pakietu kierowcy AMG, prędkość może zostać podniesiona do 265 km/h w każdym przypadku. Wielki potencjał efektywności innowacyjnej technologii doładowania ujawniają skonsolidowane dane o zużyciu według WLTP, wynoszące 9,1-8,7 l/100 km dla Sedana i 9,2-8,8 l/100 km dla Estate.

Skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT MCT 9G z mokrym sprzęgłem startowym i AMG Performance 4MATIC

Moc jest przenoszona za pośrednictwem skrzyni biegów AMG SPEEDSHIFT MCT 9G (MCT = Multi-Clutch Transmission), w której mokre sprzęgło startowe zastępuje konwerter momentu. Redukuje to wagę i, dzięki niższej inercji, optymalizuje reakcję na wciśnięcie pedału przyspieszenia, zwłaszcza podczas przyspieszeń i zmian obciążenia. Starannie skalibrowane oprogramowanie zapewnia ekstremalnie krótkie czasy zmiany biegów, a także szybkie wielokrotne redukcje biegów w razie potrzeby. Dodatkowo, funkcja pośredniego przyspieszenia w trybach jazdy „Sport” i „Sport+” zapewnia szczególnie emocjonujące doświadczenie zmiany biegów. Jest również funkcja RACE START, która zapewnia optymalne przyspieszenie z miejsca. Funkcja ECO start-stop jest automatycznie aktywowana w programie jazdy „Comfort”, natomiast funkcja „Glide” może być aktywowana w trybie „Individual”.

Stały napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC charakteryzuje się specyficzną dla AMG dystrybucją momentu obrotowego pomiędzy osiami przednią i tylną wynoszącą 31 do 69 procent. Ustawienie z przewagą tylnej osi zapewnia ulepszoną dynamiczną obsługę, w tym wyższe przyspieszenie boczne i poprawioną przyczepność podczas przyspieszania.

Komponent standardowy AMG DYNAMICS w programie wyboru jazdy AMG DYNAMIC SELECT

Pięć programów jazdy AMG DYNAMIC SELECT „Ślisko”, „Komfort”, „Sport”, „Sport+” oraz „Indywidualny” pozwala na szeroki zakres charakterystyk pojazdu, od komfortowej po dynamiczną. Wyraźne tryby jazdy oferują indywidualne doświadczenia, precyzyjnie dopasowane do różnych warunków jazdy. W programach „Sport” i „Sport+” responsywność silnika, zachowanie skrzyni biegów oraz zawieszenie i układ kierowniczy są dostosowane, aby były szczególnie zwinne.

C43 4MATIC oferuje także zintegrowany system kontroli dynamiki jazdy „AMG DYNAMICS” jako komponent programów jazdy AMG DYNAMIC SELECT. Ulepsza on funkcje stabilizacyjne Elektronicznego Programu Stabilności ESP® poprzez interwencje zwiększające zwrotność charakterystyki układu kierowniczego oraz dodatkowe funkcje ESP®. Na przykład, podczas pokonywania zakrętów z dużą prędkością, krótka interwencja hamulcowa na wewnętrznym tylnym kole generuje zdefiniowany moment obrotowy wokół osi pionowej, co zapewnia responsywne i precyzyjne wchodzenie w zakręt.

Zakres i skuteczność tych interwencji zależą od wybranego programu AMG DYNAMIC SELECT, przy czym kierowcy korzystający z trybu „Individual” mogą samodzielnie ustalać ustawienia poziomów AMG DYNAMICS „Podstawowy”, „Zaawansowany” i „Pro”. ESP® można dostosować w trzech stopniach. „Włączony” jest standardowym wyborem, który oferuje wysokie bezpieczeństwo, dostosowane do sportowego charakteru całego pojazdu. „Sport” z kolei pozwala na wyższe kąty dryfu, podczas gdy „Wyłączony” pozwala na całkowite wyłączenie systemu dla szczególnie sportowego stylu jazdy na zamkniętych torach wyścigowych.

Zawieszenie AMG RIDE CONTROL z systemem adaptacyjnego tłumienia

Zawieszenie ze stalowymi sprężynami AMG RIDE CONTROL z systemem adaptacyjnego tłumienia, które jest standardem w C43 4MATIC, łączy zdecydowanie sportową dynamikę jazdy z typowym dla marki komfortem długodystansowym. Podstawą tego są przednia oś, z specjalnie opracowanymi zwrotnicami i przegubami zawieszenia na ramieniu resorującym, oraz tylna oś, która również cechuje się elastokinematyką zaprojektowaną z myślą o dynamice jazdy. Uzupełniająco, system adaptacyjnego tłumienia ciągle dostosowuje tłumienie w każdym pojedynczym kole do bieżącego zapotrzebowania – zawsze uwzględniając wybrany poziom zawieszenia, styl jazdy i stan nawierzchni drogi. Oprócz poprawy jakości jazdy i komfortu, prowadzi to przede wszystkim do zwiększenia bezpieczeństwa jazdy. Dostępne są trzy różne mapy tłumienia („Komfort”, „Sport” i „Sport+”).

Trzystopniowe kierownice AMG i standardowe kierowanie na tylnej osi

Rozkład sterowania w C43 4MATIC przyczynia się do poprawy zarówno dynamiki, jak i komfortu. Trzystopniowy system kierownicy AMG, na przykład, ma zmienny współczynnik geometrii kierowania, który dostosowuje się do wybranego programu jazdy. Przy dużych prędkościach wspomaganie układu kierowniczego maleje; przy niskich prędkościach jest stopniowo zwiększane. Wten sposób, przy niskich prędkościach, a także podczas manewrowania i parkowania wymagana jest stosunkowo niewielka siła do skręcania, podczas gdy przy szybszej jeździe najlepiej utrzymywana jest kontrola nad pojazdem. W ustawieniach zawieszenia „Sport” i „Sport+” kierowca odczuwa także znacznie więcej informacji zwrotnych na temat stanu jazdy przez układ kierowniczy.

Nowy Mercedes-AMG C43 4MATIC wprowadza standardowe kierowanie na tylnej osi do najlepiej sprzedającej się serii modeli z Affalterbach. Działa z maksymalnym kątem skrętu wynoszącym 2,5 stopnia. Do tego momentu tylne koła skręcają w przeciwnym kierunku do przednich kół przy prędkościach do 100 km/h (zmienne w zależności od ustawienia AMG DYNAMICS). To prowadzi do wirtualnego skrócenia rozstawu osi, co z kolei prowadzi do znacznie bardziej zwinnego wchodzenia w zakręt, mniejszego wysiłku przy skręcaniu i poprawionej zwrotności. Na przykład, promień skrętu jest wyraźnie zmniejszony podczas skręcania lub parkowania. Przy prędkościach powyżej 100 km/h (zmienne w zależności od ustawienia AMG DYNAMICS), z kolei tylne koła skręcają równolegle do przednich kół – maksymalnie do 0,7 stopnia. Ta wirtualna zmiana rozstawu osi ma pozytywny wpływ na stabilność jazdy, prowadzi do szybszego wzrostu siły bocznej podczas zmiany kierunku i tym samym do bardziej bezpośredniej reakcji pojazdu na polecenia skrętu. Reakcja układu kierowniczego na tylnej osi zależy od wybranego programu jazdy AMG DYNAMIC SELECT.

Sportowy układ hamulcowy AMG oraz układ wydechowy AMG z sportowym dźwiękiem silnika

Sportowy układ hamulcowy AMG z malowanymi na srebrno zaciskami hamulcowymi i czarnym napisem „AMG” gwarantuje znakomite wartości spowolnienia i optymalną kontrolę. W C43 4MATIC na przednią oś zamontowane są wentylowane i perforowane tarcze hamulcowe o średnicy 370 x 36 mm z 4-tłoczkowymi stałymi zaciskami, a na tylnej osi tarcze o średnicy 320 x 24 mm z 1-tłoczkowymi pływającymi zaciskami.

Układ wydechowy AMG z sportowym dźwiękiem silnika zapewnia odpowiednie tło akustyczne. W zależności od wybranego programu jazdy, poziom hałasu waha się od zbalansowanego i dyskretnego do emocjonująco sportowego. Charakterystyka dźwięku jest regulowana za pomocą klapy wydechowej, w zależności od prędkości obrotowej silnika i obciążenia. Dla pasażerów przyjemność z odsłuchu może być dodatkowo zwiększona przez opcję AMG Real Performance Sound. Rzeczywisty dźwięk silnika jest odbierany przez czujnik w układzie wydechowym i przekazywany do wnętrza pojazdu dla szczególnie emocjonującego doświadczenia dźwiękowego.

Cechy charakterystyczne AMG na zewnątrz i wewnątrz zapewniają sportowy, wyszukany wygląd

Zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz, liczne szczegóły charakterystyczne dla AMG podkreślają zarówno dynamiczny, jak i luksusowy charakter C43 4MATIC. W zakresie designu zewnętrznego znajdują się m.in. typowa dla AMG osłona chłodnicy z pionowymi szczeblinami w chromie, przedni zderzak AMG z flicami, sportowe wloty powietrza i chromowany element wykończeniowy, pasujące panele progów, tylny zderzak w stylu dyfuzora oraz dwa okrągłe elementy końcówek wydechowych. C43 4MATIC standardowo wyposażony jest w felgi AMG ze stopów lekkich i opony 18-calowe, a opcjonalnie dostępne są opony 19- i 20-calowe.

Wnętrze pojazdu wyróżniają takie cechy jak fotele AMG z charakterystycznym układem tapicerki oraz pokryciami siedzeń wykonanymi z sztucznej skóry ARTICO/MICROCUT w kolorze czarnym z czerwonym kontrastowym przeszyciem oraz czerwonymi pasami. Dodatkowe opcje to skórzane i skórzane pokrycia siedzeń nappa. Do tego dochodzi kierownica AMG Performance ze skóry nappa, spłaszczona w dolnej części, perforowana w strefie uchwytu oraz z aluminiowymi manetkami zmiany biegów w kolorze srebrnym. Dwa okrągłe przyciski kierownicy AMG umożliwiają szybkie i precyzyjne obsługiwanie różnych funkcji dynamicznych jazdy oraz programów jazdy AMG DYNAMIC SELECT. Panel instrumentów oraz linie pasa są pokryte sztuczną skórą ARTICO z czerwonymi przeszyciami. Sportowo-luksusową atmosferę dopełniają sportowe pedały AMG, dywaniki podłogowe AMG oraz podświetlane listwy progowe z napisem AMG.

2.0L 4MATIC 9AT AWD (408 KM)

ParametrWartość
CylindryL4
Pojemność1991 Cm3
Moc300.1 Kw @ 6750 Rpm
408 Hp @ 6750 Rpm
402 Bhp @ 6750 Rpm
Moment obrotowy369 Lb-Ft @ 5000 Rpm
500 Nm @ 5000 Rpm
Moc silnika elektrycznego10.3 Kw (14 Hp)
Układ paliwowyTurbodoładowany Wtrysk bezpośredni
PaliwoBenzyna
Pojemność zbiornika13.2 Galony (50.0 L)
Prędkość maksymalna155 Mph (249 Km/H)
Przyspieszenie 0-100 km/h4.6 S
Typ napęduNapęd na 4 koła
Skrzynia biegów9-Speed Automatyczna Amg Speepshift
Hamulce przednieTarcze wentylowane
Hamulce tylneTarcze wentylowane
Rozmiar opony245/45 Zr18
Długość188.6 In (4790 Mm)
Szerokość71.8 In (1824 Mm)
Wysokość57.1 In (1450 Mm)
Rozstaw kół (przód/tył)62.6/63.1 In (1
Rozstaw osi112.8 In (2865 Mm)
Pojemność bagażnika16.1 Cuft (456 L)
Turning Circle39.3 Ft (12.0 M)
Masa własna3891 Lbs (1765 Kg)
Średnie spalanie26.1 Mpg Us (9 L/100Km)
Emisja CO2 (Średnie spalanie)206 G/Km

Zapytaj o reklamę

Google reCaptcha: Nieprawidłowy klucz witryny.