Podczas gdy niektórzy wciąż cieszyli się swoimi coupe, sedanami i hatchbackami, inni potrzebowali kombi dla swoich rodzin, ale wciąż chcieli mieć frajdę za kierownicą. Dla nich Mercedes-AMG stworzył model C43 4Matic T-Model.
Nie wszystkie kombi są takie same, a C43 T-Model jest tego dowodem. Z ponad 400 końmi mechanicznymi pod maską, technologią przeniesioną z Formuły 1 oraz dużym bagażnikiem wystarczającym na kilka wózków, może zaoferować przyjemność z jazdy oraz wystarczająco dużo miejsca na bagaż dla rodziny czteroosobowej.
C43 został opracowany na tej samej platformie co reszta klasy C W206, ale po przemyśleniu w salonie piękności AMG wyszedł z innym wyglądem przodu. Oferował grill Panamericana oraz agresywnie wyglądający zderzak, który posiadał wloty powietrza po bokach oraz dodatkowy grill pośrodku, aby schłodzić silnik i inne akcesoria. Co więcej, producent ozdobił przednie błotniki zestawem oznaczeń Turbo-elektrycznych, podkreślając ich wizualne ulepszenia. Z tyłu, model T (kombi) miał elektrycznie sterowaną klapę bagażnika z dodatkiem spoilera. Pod tylnym zderzakiem zestaw czterech końcówek wydechowych zapowiadał osiągi.
W środku, podobnie jak jego sedan, C43 T-Model wyposażony był w parę foteli kubełkowych z przodu oraz kabinę obitą sztuczną skórą ARTICO. Posiadał również ten sam podwójny ekran na desce rozdzielczej, jeden przed kierowcą jako panel instrumentów oraz drugi ekran dotykowy na górze centralnej konsoli dla systemu infotainment MBUX. Główną różnicą była tylna część, gdzie składana kanapa zwiększała przestrzeń bagażnika z 490 litrów (17,3 cu-ft) do 1,510 litrów (53,3 cu-ft).
Pod maską, silnik 2.0-litrowy przeniesiony z klasy A, zamontowany wzdłużnie, oferował 408 PS (402 hp). Jego technologia elektrycznej turbiny została opracowana dla samochodów Formuły 1, ale także znalazła zastosowanie w pojazdach produkcyjnych. Moc była przesyłana na wszystkie koła za pośrednictwem dziewięcio-biegowej automatycznej skrzyni biegów.
Nowa generacja Mercedes-AMG C43 4MATIC, wykorzystująca technologie bezpośrednio czerpane z Formuły 1, ustanawia nowe standardy innowacyjnych rozwiązań napędowych zarówno w wersji sedan, jak i kombi. Po premierze w modelu Mercedes-AMG SL43, silnik AMG 2.0-litrowy z czterema cylindrami, pierwszy na świecie silnik produkcyjny z elektryczną turbosprężarką, jest teraz również stosowany w klasie C. Nowy system doładowania gwarantuje szczególnie spontaniczną reakcję w całym zakresie obrotów, co zapewnia jeszcze bardziej dynamiczne doznania podczas jazdy. Turbosprężarka działa w oparciu o 48-woltowy system elektryczny, który zasila również rozrusznik-generator (RSG) napędzany paskiem. W Mercedes-AMG C43 4MATIC jednostka ta generuje 300 kW (408 hp) i w niektórych sytuacjach jazdy może uzyskać dodatkowy impuls mocy wynoszący 10 kW (14 hp) z RSG. Standardowe sterowanie tylną osią, stały napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC z rozkładem momentu obrotowego na tył, skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT MCT 9G z mokrym sprzęgłem startowym oraz zawieszenie AMG RIDE CONTROL z Adaptacyjnym Systemem Tłumienia również przyczyniają się do dynamicznych wrażeń z jazdy. W zgodzie z tym, cechy charakterystyczne dla marki w wyposażeniu oraz w zewnętrznej i wewnętrznej stylistyce podkreślają sportowy charakter nowego Mercedes-AMG C43 4MATIC.
„Klasa C zawsze była absolutnym sukcesem dla Mercedes-AMG. Dzięki innowacyjnej technologii elektrycznej turbosprężarki ponownie znacząco zwiększamy atrakcyjność tej najnowszej generacji. Nowy system doładowania oraz 48-woltowy system elektryczny nie tylko przyczyniają się do znakomitych osiągów C43 4MATIC, ale także poprawiają jego efektywność. W ten sposób pokazujemy ogromny potencjał drzemiący w elektryfikowanych silnikach spalinowych. Stały napęd na wszystkie koła, aktywne sterowanie tylną osią oraz szybka skrzynia biegów zwiększają wydajność jazdy, która jest znakiem rozpoznawczym AMG”, mówi Philipp Schiemer, Przewodniczący Zarządu Mercedes-AMG GmbH.
W sercu nowego Mercedes-AMG C43 4MATIC znajduje się silnik AMG 2.0-litrowy z czterema cylindrami, który łączy innowacyjne technologie i wysoką wydajność z wzorcową efektywnością. Jednocześnie pozostaje wierny tradycji charakterystycznej dla marki: został w pełni opracowany w siedzibie firmy w Affalterbach i jest tam również produkowany zgodnie z zasadą „Jeden Człowiek, Jeden Silnik”. W tym procesie Mercedes-AMG łączy rzemiosło wykwalifikowanych pracowników z najnowszymi metodami produkcji przemysłu 4.0 oraz wysokim stopniem cyfryzacji.
Silnik o wewnętrznej nazwie M139l (l oznacza montaż wzdłużny) jest pierwszym na świecie silnikiem produkcyjnym z turbosprężarką elektryczną. Innowacyjny system jest bezpośrednim pochodnym technologii, którą zespół Mercedes-AMG Petronas F1 używa z tak dużym sukcesem w najwyższej klasie sportów motorowych od wielu lat. Nowa forma doładowania gwarantuje szczególnie spontaniczną reakcję w całym zakresie obrotów. Prowadzi to do jeszcze bardziej dynamicznych wrażeń z jazdy, jednocześnie zwiększając efektywność.
Szczegóły dotyczące zasady działania elektrycznej turbosprężarki
Silnik elektryczny o grubości około czterech centymetrów jest bezpośrednio zintegrowany na wale turbosprężarki pomiędzy wirnikiem turbiny po stronie spalinowej a wirnikiem sprężarki po stronie dolotowej. Elektronika sterująca napędza wał turbosprężarki bezpośrednio, co przyspiesza wirnik sprężarki, zanim przepływ spalin przejmie napęd w tradycyjny sposób.
To znacznie poprawia reakcję bezpośrednio od biegu jałowego oraz w całym zakresie obrotów. Silnik spalinowy reaguje jeszcze bardziej spontanicznie na nacisk pedału gazu, a całe poczucie jazdy staje się znacznie bardziej dynamiczne. Dodatkowo, elektryfikacja turbosprężarki umożliwia uzyskanie wyższego momentu obrotowego przy niskich obrotach. Zwiększa to także zwinność i optymalizuje przyspieszenie z miejsca. Nawet gdy kierowca odejmuje nogę z pedału gazu lub hamuje, technologia jest w stanie utrzymać ciśnienie doładowania przez cały czas, co zapewnia ciągłą i bezpośrednią reakcję.
Napędzana przez 48-woltowy system elektryczny, elektryczna turbosprężarka pracuje z prędkościami do 175 000 obrotów na minutę, co umożliwia bardzo wysoką przepustowość powietrza. Turbosprężarka, silnik elektryczny i elektronika mocy są połączone z układem chłodzenia silnika spalinowego, aby zapewnić optymalne warunki temperaturowe przez cały czas.
Zamknięta konstrukcja M139 – przejęta ze świata sportów motorowych – zapewnia maksymalną sztywność przy niskiej wadze i pozwala na osiągnięcie szczytowych ciśnień spalania sięgających do 160 barów. Obszary wokół cylindrów są w większości masywne, a pokrywa jest przerywana jedynie przez mniejsze kanały dla chłodziwa i oleju silnikowego. Innymi cechami wyróżniającymi silnik są technologia NANOSLIDE, dzięki której cylindry są pokrywane w celu zmniejszenia tarcia między tłokiem a cylindrem. Daje to cylindrom lustro podobną powierzchnię dla minimalnego tarcia, jest dwukrotnie twardsza od konwencjonalnych linerów z szarego żeliwa, a tym samym znacznie bardziej trwała. Pokrycie zadebiutowało w silniku AMG V8 M156, było stosowane do udoskonalania innych silników AMG przez wiele lat i można je również znaleźć w silniku Formuły 1™ zespołu Mercedes-AMG Petronas.
Kolejną wyróżniającą cechą jest dwustopniowy wtrysk benzyny. W pierwszym etapie szybkie i precyzyjne wtryskiwacze piezoelektryczne dostarczają paliwo do komór spalania pod ciśnieniem do 200 barów. Drugi etap dodaje wtrysk do kolektora dolotowego z użyciem zaworów elektromagnetycznych, co jest potrzebne do osiągnięcia wysokiej mocy silnika.
Wysoka moc wymaga także zaawansowanego systemu chłodzenia, który może schłodzić głowicę cylindrów i skrzynię korbową na różnych poziomach temperatury. Dzięki temu możliwe jest utrzymanie zimnej głowicy cylindrów dla maksymalnej mocy przy efektywnym czasie zapłonu, a ciepłej skrzyni korbowej w celu zmniejszenia tarcia wewnętrznego silnika. Głowica cylindrów jest chłodzona przez mechaniczną wysokowydajną pompę wodną; skrzynia korbowa jest chłodzona przez drugą, elektrycznie napędzaną pompę wodną. Po zimnym uruchomieniu ta pompa pozostaje bierna, aż silnik się rozgrzeje. W czasie pracy jest regulowana przez jednostkę sterującą silnika, aby skrzynia korbowa była zawsze chłodzona według potrzeb.
300 kW (408 hp) i 500 Nm umożliwiają sportowe osiągi
W silniku 2.0-litrowym z czterema cylindrami innowacyjna technologia pomaga Mercedes-AMG C43 4MATIC osiągnąć moc nominalną 300 kW (408 hp) przy 6750 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynoszący 500 Nm jest dostępny przy 5000 obr./min. W zależności od sytuacji system może również krótko dostarczyć dodatkowy impuls mocy wynoszący 10 kW (14 hp) za pomocą rozrusznika-generatora (RSG) napędzanego paskiem. Drugiej generacji RSG działa jako mild hybrid, dostarczając tymczasowy zastrzyk mocy, a także funkcje takie jak sunienie i regeneracja dla maksymalnej efektywności. Jednocześnie technologia 48-woltowa zwiększa również komfort, ponieważ przejścia między funkcją start-stop i funkcją sunienia są niemal niedostrzegalne.
C43 4MATIC Sedan przyspiesza z miejsca do 100 km/h w zaledwie 4.6 sekundy, podczas gdy C43 Estate potrzebuje na to o niewiele dłużej, bo 4.7 sekundy. Prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h w obu modelach. Dodając opcjonalny pakiet kierowcy AMG, można ją podnieść do 265 km/h w każdym przypadku. Duży potencjał efektywności innowacyjnej technologii turbosprężarki ujawnia się w wartości zużycia według WLTP wynoszącej 9.1-8.7 l/100 km dla Sedana i 9.2-8.8 l/100 km dla Estatego.
Skrzynia biegów AMG SPEEDSHIFT MCT 9G z mokrym sprzęgłem startowym i AMG Performance 4MATIC
Moc jest przenoszona za pomocą skrzyni biegów AMG SPEEDSHIFT MCT 9G (MCT = Skrzynia z Wieloma Sprzęgłami), w której mokre sprzęgło startowe zastępuje konwerter momentu obrotowego. Redukuje to wagę i, dzięki niższej bezwładności, optymalizuje reakcję na nacisk pedału gazu, szczególnie podczas przyspieszeń i zmian obciążenia. Starannie dostosowane oprogramowanie zapewnia ekstremalnie krótkie czasy zmiany biegów oraz szybkie wielokrotne redukcje, gdy zajdzie taka potrzeba. Ponadto funkcja pośredniego przyspieszania w trybach jazdy „Sport” i „Sport+” zapewnia szczególnie emocjonujące doznania podczas zmiany biegów. Dostępna jest również funkcja START RACE, która zapewnia optymalne przyspieszenie z miejsca. Funkcja ECO start-stop jest automatycznie aktywowana w programie jazdy „Comfort”, a funkcja „Glide” może być włączona w trybie „Individual”.
Stały napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC charakteryzuje się specyficznym dla AMG rozkładem momentu obrotowego między osią przednią a tylną wynoszącym 31 do 69 procent. Konfiguracja z przewagą na tył zapewnia lepsze właściwości dynamiczne, w tym wyższą przyspieszenie boczne i poprawioną trakcję podczas przyspieszania.
Zestawienie AMG DYNAMICS jako standardowy element wyboru programów jazdy AMG DYNAMIC SELECT
Pięć programów jazdy AMG DYNAMIC SELECT „Ślisko”, „Komfort”, „Sport”, „Sport +” i „Indywidualny” pozwala na szeroki wachlarz charakterystyk pojazdu, od komfortowego po dynamiczny. Wyraźne tryby jazdy oferują indywidualne doświadczenie prowadzenia, precyzyjnie dostosowane do różnych warunków drogowych. W programach „Sport” i „Sport+” reakcja silnika, zachowanie skrzyni biegów oraz zawieszenie i układ kierowniczy są dostosowane do szczególnie zwrotnej jazdy.
C43 4MATIC oferuje również zintegrowany system kontroli dynamiki jazdy „AMG DYNAMICS” jako element programów jazdy AMG DYNAMIC SELECT. Umożliwia to wzmocnienie funkcji stabilizujących Elektronicznego Programu Stabilności ESP® poprzez interwencje zwiększające zwrotność charakterystyki kierowania i dodatkowe funkcje ESP®. Na przykład, podczas jazdy w zakręcie z dużą prędkością, krótkie interwencje hamulca na wewnętrznym tylnym kole generują zdefiniowany moment obrotowy wokół osi pionowej, co zapewnia responsywną i precyzyjną reakcję w zakręcie.
Zakres i skuteczność tych interwencji zależą od wybranego programu AMG DYNAMIC SELECT, przy czym kierowcy korzystający z trybu „Indywidualny” mogą samodzielnie ustalać ustawienia poziomów AMG DYNAMICS „Podstawowy”, „Zaawansowany” i „Pro”. ESP® można dostosować w trzech stopniach. „Włączony” to standardowy wybór, który oferuje wysokie bezpieczeństwo, dostosowane do sportowego charakteru całego pojazdu. „Sport” pozwala na większe kąty driftu, natomiast „Wyłączony” umożliwia całkowite wyłączenie systemu dla szczególnie sportowego stylu jazdy na zamkniętych torach wyścigowych.
Zawieszenie AMG RIDE CONTROL z Adaptacyjnym Systemem Tłumienia
Zawieszenie AMG RIDE CONTROL ze stalowymi sprężynami i Adaptacyjnym Systemem Tłumienia, które jest standardowe w C43 4MATIC, łączy zdecydowanie sportowe właściwości jezdne z komfortem typowym dla marki na długich trasach. Bazą dla tego są przednia oś z specjalnie opracowanymi zwrotnicami i przegubami zawieszenia na ramieniu sprężyny, oraz tylna oś, która także ma elastokinematykę zaprojektowaną pod kątem dynamiki jazdy. Do tego, Adaptacyjny System Tłumienia ciągle dostosowuje tłumienie na każdym pojedynczym kole do aktualnych potrzeb – zawsze biorąc pod uwagę wcześniej wybrany poziom zawieszenia, styl jazdy oraz stan nawierzchni. Oprócz poprawy jakości jazdy i komfortu, prowadzi to przede wszystkim do zwiększenia bezpieczeństwa jazdy. Do wyboru są trzy różne mapy tłumienia („Komfort”, „Sport” i „Sport+”).
Trzystopniowe wspomaganie kierownicy AMG oraz standardowe sterowanie tylną osią
Układ kierowniczy C43 4MATIC przyczynia się do poprawy zarówno dynamiki, jak i komfortu. Trzystopniowy układ kierowniczy AMG, na przykład, charakteryzuje się zmiennym współczynnikiem geometrii kierownicy, który dostosowuje się do wybranego programu jazdy. Przy dużych prędkościach wspomaganie kierownicy maleje; przy niskich prędkościach stale wzrasta. W efekcie przy niskich prędkościach, podczas manewrowania i parkowania, wymagana jest stosunkowo niewielka siła na kierownicy, podczas gdy przy dużych prędkościach zachowuje się jak najlepsza kontrola nad pojazdem. W ustawieniach zawieszenia „Sport” i „Sport+” kierowca również odczuwa znacznie większą informacyjność na temat stanu drogi przez kierownicę.
Nowy Mercedes-AMG C43 4MATIC wprowadza standardowo sterowanie tylną osią do najlepiej sprzedającej się serii modeli z Affalterbach. Działa z maksymalnym kątem skrętu wynoszącym 2.5 stopnia. Do tego momentu tylne koła skręcają w przeciwnym kierunku do przednich kół przy prędkościach do 100 km/h (zmienne w zależności od ustawienia AMG DYNAMICS). Prowadzi to do wirtualnego skrócenia rozstawu osi, co z kolei skutkuje znacznie zwrotniejszym wchodzeniem w zakręty, mniejszym wysiłkiem przy skręcaniu i poprawioną zwrotnością. Na przykład, promień skrętu jest zauważalnie zmniejszony podczas skręcania lub parkowania. Przy prędkościach powyżej 100 km/h (zmienne w zależności od ustawienia AMG DYNAMICS) tylne koła skręcają równolegle do przednich – maksymalnie do 0.7 stopnia. Ta wirtualna rozszerzenie rozstawu osi ma pozytywny wpływ na stabilność jazdy, prowadzi do szybszego zwiększenia siły bocznej podczas zmiany kierunku, a tym samym do bardziej bezpośredniej reakcji pojazdu na polecenia kierownicy. Reakcja sterowania tylną osią zależy od wybranego programu jazdy AMG DYNAMIC SELECT.
Sportowy system hamulcowy AMG oraz system wydechowy AMG z sportowym dźwiękiem silnika
Sportowy system hamulcowy AMG z malowanymi na srebrno zaciskami hamulcowymi i czarnym napisem „AMG” gwarantuje doskonałe wartości hamowania i optymalną kontrolę. W C43 4MATIC zastosowano wentylowane i perforowane tarcze hamulcowe o wymiarach 370 x 36 milimetrów z 4-tłoczkowymi zaciskami stałymi z przodu oraz tarcze o wymiarach 320 x 24 milimetrów z 1-tłoczkowymi zaciskami pływającymi z tyłu.
System wydechowy AMG z jego sportowym dźwiękiem silnika zapewnia odpowiednie tło akustyczne. W zależności od wybranego programu jazdy, poziom hałasu waha się od zrównoważonego i dyskretnego do emocjonalnie sportowego. Charakterystyka dźwięku jest kontrolowana za pomocą klapy wydechowej, w zależności od prędkości obrotowej silnika i obciążenia. Dla pasażerów przyjemność słuchowa może być dodatkowo wzmocniona przez opcjonalny system AMG Real Performance Sound. Rzeczywisty dźwięk silnika jest przechwytywany przez czujnik w układzie wydechowym i wprowadzany do wnętrza, co zapewnia szczególnie emocjonujące doświadczenie dźwiękowe.
Cechy charakterystyczne AMG dla zewnętrznej i wewnętrznej stylistyki zapewniają sportowy, elegancki wygląd
Na zewnątrz, jak i wewnątrz, liczne szczegóły charakterystyczne dla AMG podkreślają zarówno dynamiczny, jak i luksusowy charakter C43 4MATIC. W zakresie stylistyki zewnętrznej obejmują one unikalną kratkę chłodnicy AMG z pionowymi szczeblami w chromie, przedni zderzak AMG z flicami, sportowe wloty powietrza oraz chromowane elementy wykończeniowe, dopasowane panele boczne, zderzak tylny w stylu dyfuzora oraz dwa okrągłe końcówki wydechu. C43 4MATIC jest standardowo wyposażony w koła AMG ze stopów lekkich oraz opony 18-calowe, z opcjonalnymi oponami 19- i 20-calowymi.
Wnętrze wzbogacają takie elementy jak fotele AMG z charakterystycznym układem tapicerki oraz pokryciami siedzeń z sztucznej skóry ARTICO i mikrofibry MICROCUT w kolorze czarnym z czerwonymi kontrastowymi szwami oraz czerwonymi pasami bezpieczeństwa, co nadaje im sportowego charakteru. Dodatkowe opcje obejmują pokrycia siedzeń ze skóry i skóry nappa. Do tego dochodzi sportowa kierownica AMG ze skóry nappa, z płaskim dolnym odcinkiem, perforowaną w strefie chwytu oraz z aluminiowymi łopatkami. Dwa okrągłe przyciski na kierownicy AMG umożliwiają szybkie i precyzyjne sterowanie różnymi dynamicznymi funkcjami jazdy oraz programami jazdy AMG DYNAMIC SELECT. Deska rozdzielcza i linie nadwozia są pokryte sztuczną skórą ARTICO z czerwonymi przeszyciami. Sportowo-luksusowa atmosfera dopełniają sportowe pedały AMG, dywaniki podłogowe AMG oraz podświetlane listwy progowe z napisem AMG.