Mercedes-AMG przyspieszył swoje działania w kierunku elektryfikacji, wprowadzając model C63 S E Performance w dwóch wersjach: sedan i kombi, jesienią 2022 roku.
Droga do elektryfikacji stanowiła wyzwanie dla producentów samochodów, co skutkowało powstawaniem bardziej oszczędnych pojazdów. Mercedes-AMG miał jednak inny problem: musiał sprawić, by były one mocniejsze i szybsze. Ponieważ poprzedni model C63 był wyposażony w potężny silnik bi-turbo V8, było to trudne zadanie. A jednak, udało się znaleźć rozwiązanie.
C63 S E Performance otrzymał nieco inny przód niż słabszy model C43. Wciąż posiada tę samą atrapa grilla z pionowymi żebrami, ale na dolnej części zderzaka znajduje się inny grill z dużymi bocznymi wlotami, które są w pełni funkcjonalne. Dodatkowo, na masce, C63 S E Performance ma wentyl wydechowy, co nigdy wcześniej nie miało miejsca w modelu klasy C. Aby poprawić trakcję, przedni rozstaw kół został nieco powiększony, w związku z czym producent musiał zamontować nowe błotniki, na których umieścił atrapę wydechu za nadkolami. Na koniec, AMG zainstalowało nowy dyfuzor z tyłu zderzaka oraz dodało standardowy spoiler lipowy na dachu bagażnika.
We wnętrzu, AMG zamontowało nowy zestaw sportowych foteli dostępnych w kilku kolorach. Chociaż oferowano opcję wykończenia z włókna węglowego na desce rozdzielczej i konsoli centralnej, to nie dotyczyło to foteli. Kierownica została wyposażona w dwa przyciski na dolnej części, które regulowały zawieszenie oraz zmieniały tryby jazdy z ulicznego na wyścigowy.
Jednak prawdziwą niespodzianką był silnik pod maską, gdzie zamiast masywnego V8 znalazł się mały, turboładowany silnik rzędowy-cztero cylindrowy. Co więcej, był wspomagany przez elektryczny silnik o mocy 205 KM zamontowany nad tylną osią. Ten ostatni był zasilany akumulatorem o pojemności 6,1 kWh umieszczonym nad nim. Całkowita moc była przekazywana na wszystkie koła za pomocą skrzyni biegów AMG SPEEDSHIFT z wielopłytkowym sprzęgłem i dziewięcioma biegami.
Nowy Mercedes-AMG C63 S E PERFORMANCE to prawdziwa rewolucja w 55-letniej historii AMG. Dzięki wiedzy z Formuły 1™ wprowadza najnowocześniejsze technologie motorsportowe na drogi. Dwuprędkościowy silnik elektryczny umieszczony na tylnej osi wspiera 2.0-litrowy silnik turbo montowany wzdłuż z przodu. To najsilniejszy seryjny silnik czterocylindrowy na świecie. Przekazywanie mocy i wzrost momentu obrotowego następują bardzo spontanicznie i bez opóźnień: podobnie jak w Formule 1™, elektryczne wsparcie turbiny wydechowej eliminuje opóźnienie turbodoładowania silnika spalinowego, a jednocześnie napęd elektryczny mocno popycha od samego początku. Układ elektryczny oraz wydajna bateria o napięciu 400 voltów to ekskluzywne opracowania AMG. Podkreślają one zaawansowaną kompetencję inżynieryjną zespołu z Affalterbach. Podobnie jak w Formule 1™, bateria została zaprojektowana z myślą o szybkim oddawaniu i poborze mocy z innowacyjnym chłodzeniem bezpośrednim ogniw. Łączna moc systemu wynosi 500 kW (680 KM), a maksymalny moment obrotowy 1020 Nm. To nowe wartości szczytowe dla klasy C.
Inne atrakcje nowej serii modeli, która debiutuje jednocześnie jako Sedan i Kombi: po raz pierwszy w C63 zastosowano w pełni zmienny napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+, który przekazuje moc na drogę, a także zawiera tryb Drift dla jeszcze większej przyjemności z jazdy. Dodatkowo, aktywne sterowanie tylną osią jest standardem, co czyni tę funkcję unikalną w tym segmencie.
„Z C63 S E PERFORMANCE otwieramy nowy rozdział w historii naszej marki. Nawet 55 lat po założeniu firmy AMG wciąż pokazujemy odwagę i wolę realizacji kreatywnych pomysłów, by dostarczać coś wyjątkowego. Nowe C63 jest szczególnie przełomowe. Dzięki swojemu rewolucyjnemu konceptowi przynosi całkowicie nowe podejście do segmentu, który dotychczas był głównie definiowany przez obietnicę czystej wydajności. Przy maksymalnej mocy systemu wynoszącej 680 KM rzeczywiście dotrzymujemy tej obietnicy. Ale inteligentny koncept hybrydowy P3 oferuje znacznie więcej. Jestem pewien, że dzięki tej technologii, która w dużej mierze czerpie z wiedzy z Formuły 1, dotrzemy również do nowej grupy klientów,” mówi Philipp Schiemer, przewodniczący zarządu Mercedes-AMG GmbH.
„Dzięki napędowi hybrydowemu Performance oraz elektrycznej wsparciu turbiny wydechowej, nowy C63 S E PERFORMANCE to technologiczne arcydzieło, które wprowadza nowe podejście. Elektromobilność oferuje zupełnie nowe doznania z jazdy. Natychmiastowa reakcja napędu elektrycznego na tylnej osi, szybki wzrost momentu obrotowego oraz szybkie oddawanie i pobieranie energii przez naszą baterię to bardzo wyjątkowe cechy. Dodatkowo standardowe sterowanie tylną osią oraz w pełni zmienny napęd na wszystkie koła z trybem Drift – nowy C63 po raz kolejny ilustruje wysoki poziom wiedzy technicznej, którym dysponuje AMG,” dodaje Jochen Hermann, dyrektor techniczny Mercedes-AMG GmbH.
Tak jak w Formule 1, bateria została zaprojektowana z myślą o szybkim przekazywaniu i pobieraniu energii. Elektryczny zasięg wynoszący 13 kilometrów pozwala na praktyczny zasięg, na przykład w miastach lub obszarach mieszkalnych.
Ekspresyjny design z wyrazistym przodem
Forma podąża za funkcją: design nowego C63 S różni się od Mercedes-Benz C-Class bardziej muskularnymi proporcjami. Modele Sedan i Kombi opierają się na gruntownie zmodyfikowanej karoserii AMG. Przód jest o 50 milimetrów dłuższy, a błotniki są szersze. Ogólnie wymiary zewnętrzne różnią się znacznie od tych w Mercedes-Benz C-Class. Pod względem długości Sedan i Kombi mierzą dodatkowe 83 milimetry. Szerokość bieżnika na przedniej osi wynosi 76 milimetrów więcej. A rozstaw osi wzrósł o dziesięć milimetrów. Wszystko to tworzy układ, który nadaje nowemu C63 S potężny, wydłużony i muskularny wygląd.
Nową cechą charakterystyczną, wyłączną dla C63 S, jest smukłe wylot powietrza w centrum maski, który elegancko przechodzi w dwa wybrzuszenia. Mały, ale szczególnie drobny detal: po raz pierwszy w produkcyjnym modelu Mercedes-AMG okrągły znak z czarnym emblematem AMG zastępuje gwiazdę Mercedesa z laurowym wieńcem na masce. Dodatkowe typowe elementy to radiator AMG z pionowymi przegrodami oraz przedni zderzak w stylu jet-wing. Flics, duże wloty i kurtyny powietrzne kierują strumień powietrza w odpowiednie miejsca. Dwa elektronicznie sterowane AIR PANELS (za kratką chłodnicy i w przednim zderzaku) umożliwiają regulację powietrza w razie potrzeby.
Przypasowane progi boczne, tylny zderzak z dużym dyfuzorem oraz dwa trapezoidalne, zewnętrznie żebrowane końcówki podwójnych rur wydechowych dopełniają design. Ekskluzywne szczegóły z tyłu obejmują specjalny krawędź odpływową na klapie bagażnika (spoiler dachu w wersji Kombi), klapkę do ładowania oraz oznaczenie modelu na czerwonym tle. Znaczek „E PERFORMANCE” na nadkolach wskazuje na hybrydowy napęd. C63 S standardowo wyposażany jest w 19-calowe alloyami AMG i mieszane opony. Opcjonalne kombinacje kół/opon dostępne są w rozmiarze 20 cali, również z mieszanymi oponami, w tym nowym felgi kutych.
Liczne wykończenia lakiernicze i elementy wyposażenia są również dostępne, aby zapewnić dodatkową indywidualizację. Matowa powłoka lakiernicza AMG w odcieniu grafitowym magno jest dostępna wyłącznie dla C63 S. Design zewnętrzny można dodatkowo podkreślić pakietami AMG Carbon Fibre I i II, pakietami AMG Night I i II lub pakietem aerodynamicznym AMG.
Stylowe wnętrze, nowa generacja foteli AMG Performance
Wnętrze wyróżniają sportowe siedzenia AMG z wyjątkowym układem tapicerki i charakterystycznym wzorem przeszyć. Dostępnych jest także wiele indywidualnych opcji dla wnętrza. Ekskluzywne kolory i różne tapicerki z nubuku z wytłoczonym emblematem AMG w przednich zagłówkach podkreślają zarówno sportowy, jak i luksusowy charakter C63 S.
Całkowicie nowa, druga generacja foteli AMG Performance jest dostępna jako opcja. Jej cechą szczególną są boczne podparcia siedzenia z otworami, które oszczędzają na wadze i umożliwiają lepszą wentylację. Jeśli wybrano tapicerkę z nubuku, te elementy również mają kontrastowy kolor jako dodatkowy akcent. Kształt oparcia zwęża się ku dołowi. Logo AMG jest teraz umieszczone między matowymi chromowanymi otworami poniżej zintegrowanego zagłówka.
System multimedialny MBUX z wyświetlaczami specyficznymi dla hybryd
System infotainment MBUX obejmuje różne wyświetlacze i funkcje specyficzne dla AMG i hybryd. Wśród nich znajdują się specjalne wyświetlacze w zestawie wskaźników, na pionowym wyświetlaczu multimedialnym w konsoli centralnej oraz na opcjonalnym wyświetlaczu head-up.
Wygląd zestawu wskaźników można dostosować za pomocą różnych stylów wyświetlania i indywidualnie wybieranych widoków głównych. Styl supersportowy specyficzny dla AMG oferuje opcję wyświetlania różnych treści w pionowej strukturze menu. Obejmuje to menu z temperaturami specyficznymi dla hybrydy lub menu ustawień, które wyświetla aktualne ustawienia zawieszenia lub skrzyni biegów. Dodatkowo kierowca może również wyświetlać mapę nawigacyjną lub dane dotyczące zużycia w stylu supersportowym.
Wyświetlacz head-up również oferuje style wyświetlania specyficzne dla AMG, takie jak Race i Supersport. Można je uzyskać przez menu główne w zestawie wskaźników. Wysokiej jakości grafika w wyświetlaczu multimedialnym wizualizuje w sposób specyficzny dla AMG takie szczegóły jak przepływ mocy całego systemu napędowego, obroty silnika, moc, moment obrotowy oraz temperaturę silnika elektrycznego, a także temperaturę akumulatora.
Dodatkowo znajduje się przycisk skrótu do programów jazdy AMG DYNAMIC SELECT. AMG TRACK PACE, rejestrator danych do użytku na torze wyścigowym, również jest zintegrowany. Oprogramowanie rejestruje ponad 80 danych specyficznych dla pojazdu, takich jak prędkość, przyspieszenie, kąt skrętu i działanie pedału hamulca dziesięć razy na sekundę podczas jazdy po torze wyścigowym. Dodatkowo wyświetlane są czasy okrążeń i sektory.
Kierownica AMG Performance w designie z podwójnymi ramionami
Standardowa kierownica AMG Performance z charakterystycznym designem podwójnych ramion i płynnie zintegrowanymi przyciskami sterującymi oferuje również wymierną i widoczną wartość dodaną. Okrągłe przyciski na kierownicy AMG imponują błyszczącymi wyświetlaczami i doskonałą logiką obsługi obrotowo-naciskowej. Umożliwia to kontrolowanie ważnych funkcji jazdy i wszystkich trybów jazdy bez konieczności odrywania rąk od kierownicy. Jako nowość, istnieje możliwość wyboru poziomów regeneracji napędu hybrydowego za pomocą przycisków na kierownicy.
Specyficzny dla AMG napęd hybrydowy E PERFORMANCE: silnik spalinowy z przodu, silnik elektryczny z tyłu
W nowym Mercedes-AMG C63 S E PERFORMANCE silnik 2.0-litrowy czterocylindrowy turbo jest połączony z synchrnonnym silnikiem elektrycznym o stałym wzbudzeniu, wysoce wydajną baterią opracowaną w Affalterbach oraz w pełni zmiennym napędem na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+. Systemowa moc wynosząca 500 kW (680 KM) i maksymalny moment obrotowy 1020 Nm zapewniają imponujące osiągi: Sedan i Kombi przyspieszają od zera do 100 km/h w 3,4 sekundy. Przyspieszenie kończy się tylko przy elektronicznie ograniczonej prędkości 280 km/h (Kombi 270 km/h, w obu przypadkach z opcjonalnym pakietem kierowcy AMG).
Silnik elektryczny o mocy 150 kW (204 KM) znajduje się na tylnej osi, gdzie zintegrowany jest z elektrycznie sterowaną dwuprędkościową skrzynią biegów oraz elektronicznie kontrolowanym ograniczonym poślizgiem na tylnej osi w kompaktowej jednostce napędowej elektrycznej (EDU). Eksperci określają ten układ jako hybrydę P3. Lekka, wysokowydajna bateria znajduje się również z tyłu, nad tylną osią. Taka kompaktowa konstrukcja ma wiele zalet:
Silnik elektryczny działa bezpośrednio na tylną oś i dlatego może bezpośrednio przekształcać swoją moc w napęd – dla dodatkowego zastrzyku mocy przy ruszaniu, przyspieszaniu lub wyprzedzaniu.
Oparte na konstrukcji silnika elektrycznego jego moc może natychmiast zadziałać przy pełnym momencie obrotowym, co umożliwia szczególnie zwrotne ruszanie.
Dodatkowo kierowca natychmiast odczuwa zauważalny wzrost wydajności dzięki zintegrowanemu, elektronicznie kontrolowanemu ograniczonemu poślizgowi na tylnej osi: hybrydowy model przyspiesza z zakrętów z dużą zwinnością.
Jeżeli wystąpi poślizg na tylnej osi, moc napędu silnika elektrycznego może być również przekazywana na przednie koła w razie potrzeby w celu zwiększenia trzymania.
Mechaniczne połączenie w pełni zmiennego napędu na wszystkie koła to umożliwia za pomocą wału napędowego i wałów napędowych przednich kół.
Umiejscowienie na tylnej osi poprawia rozkład masy oraz rozkład obciążenia osi w pojeździe, a tym samym stanowi podstawę dla przekonującego prowadzenia.
Koncepcja AMG oferuje bardzo wysoką sprawność odzysku, ponieważ system pozwala na minimalne straty mechaniczne i hydrauliczne ze strony silnika i skrzyni biegów.
Zautomatyzowana dwuprędkościowa skrzynia biegów na tylnej osi z odpowiednio skalowanym przełożeniem zapewnia rozkład od wysokiego momentu obrotowego kół dla zwinnego ruszania do bezpiecznego ciągłego oddawania mocy przy wyższych prędkościach. Elektryczny napęd włącza drugi bieg przy około 140 km/h w najpóźniej, co odpowiada maksymalnym obrotom silnika elektrycznego wynoszącym około 13 500 obr./min.
W miarę wzrostu wydajności dzięki dodatkowej mocy elektrycznej, zespół projektowy również mógł równolegle poprawić efektywność całego pojazdu – osiągając mniejsze emisje oraz mniejsze zużycie.
Zainspirowany Formułą 1, opracowany w Affalterbach: wysokonapięciowa bateria AMG
Przy definiowaniu strategii elektromobilności było od początku jasne, że wszystkie istotne komponenty będą opracowywane w Affalterbach. Do nich należy wysokonapięciowa bateria AMG (HPB). Rozwój litowo-jonowego systemu magazynowania energii inspirowany jest technologiami, które już zostały udowodnione w hybrydowych samochodach wyścigowych zespołu Mercedes-AMG Petronas F1. W trakcie rozwoju dochodziło do intensywnej wymiany wiedzy eksperckiej między działem High Performance Powertrains (HPP) w Brixworth a Mercedes-AMG w Affalterbach. Wysokonapięciowa bateria AMG łączy wysoką moc, która może być często wzywana z niską wagą, aby zwiększyć ogólną wydajność pojazdu. Dodatkowo szybkie pobieranie energii i wysoka gęstość mocy. Oznacza to, że podczas dynamicznej jazdy w górzystym terenie kierowcy mogą natychmiast wzywać pełny potencjał mocy na podjazdach, podczas gdy reaktywowana moc podczas zjazdów jest silna.
70 kW mocy ciągłej i 150 kW mocy szczytowej
Wysokonapięciowa bateria w C63 S E PERFORMANCE oferuje pojemność 6.1 kWh, moc ciągłą wynoszącą 70 kW oraz moc szczytową 150 kW przez dziesięć sekund. Niska waga wynosząca tylko 89 kilogramów pozwala na bardzo wysoką gęstość mocy na poziomie 1.7 kW/kg. Dla porównania: konwencjonalne akumulatory bez bezpośredniego chłodzenia ogniw osiągają około połowy tej wartości. Ładowanie odbywa się za pośrednictwem 3.7 kW zamontowanej ładowarki AC, w stacji ładowania, wallboxie lub gniazdku domowym. Bateria została zaprojektowana do szybkiego oddawania i pobierania energii, a nie do jak najdłuższego zasięgu. Niemniej jednak elektryczny zasięg wynoszący 13 kilometrów pozwala na praktyczny zasięg, przykładowo na cichą i bezemisyjną jazdę z obszaru mieszkalnego na obrzeża miasta lub na autostradę.
Nieustanny postęp innowacji: bezpośrednie chłodzenie ogniw baterii
Podstawą wysokiej wydajności baterii AMG 400-volt jest jej innowacyjny system chłodzenia bezpośredniego: po raz pierwszy wysokotemperaturowy chłodziw z płynem elektrycznie nieprzewodzącym przepływa wokół wszystkich 560 ogniw i schładza je indywidualnie. Każda bateria potrzebuje określonej temperatury dla optymalnego oddawania mocy. Jeśli bateria jest zbyt zimna lub zbyt gorąca, traci moc, a czasem musi być regulowana, aby uniknąć uszkodzenia w przypadku nadmiernego ciepła. Stabilna temperatura baterii ma zatem decydujący wpływ na jej wydajność, żywotność i bezpieczeństwo. Konwencjonalne systemy chłodzenia, które tylko chłodzą powietrzem lub pośrednio całą paczkę akumulatorów wodą, szybko osiągają swoje limity – szczególnie gdy wymagania rosną z powodu ogniw o coraz wyższej gęstości energii. Jeśli zarządzanie termiczne nie działa optymalnie, bateria jest narażona na przedwczesne starzenie się.
Aby zastosować bezpośrednie chłodzenie, specjaliści z AMG musieli opracować nowe moduły chłodzące, które mają zaledwie milimetry grubości. Około 14 litrów chłodziwa krąży od góry do dołu przez całą baterię wokół każdego ogniwa za pomocą specjalnie opracowanej wysokowydajnej elektrycznej pompy, przepływając również przez wymiennik ciepła olej/woda przymocowany bezpośrednio do baterii. To prowadzi ciepło do jednego z dwóch obwodów niskotemperaturowych (LT) pojazdu, a stamtąd do chłodnicy LT z przodu samochodu, gdzie jest oddawane na zewnątrz. System został zaprojektowany w celu zapewnienia równomiernego rozkładu ciepła w baterii.
Efektem tego jest to, że bateria zawsze znajduje się w stabilnym, optymalnym oknie temperatury roboczej wynoszącym średnio 45 stopni Celsjusza, niezależnie od tego, jak często jest ładowana lub rozładowywana. Może się zdarzyć, że średnia temperatura zostanie przekroczona podczas jazdy z dużymi prędkościami. Mechanizmy ochronne są zatem skonfigurowane tak, aby można było uzyskać maksymalną wydajność z baterii, a poziom temperatury jest następnie obniżany dzięki bezpośredniemu chłodzeniu. Konwencjonalne systemy chłodzenia nie radzą sobie z tym, a bateria nie może w pełni wykorzystać swojego potencjału. Tak nie jest w przypadku wysokonapięciowej baterii AMG: nawet podczas szybkich okrążeń w trybie hybrydowym na torze wyścigowym, gdzie przyspieszenie (bateria jest rozładowywana) i zwalnianie (bateria jest ładowana) są częste, system magazynowania energii zachowuje swoją wysoką wydajność.
Tylko skuteczne chłodzenie bezpośrednie umożliwia wykorzystanie ogniw o bardzo wysokiej gęstości mocy. Dzięki temu indywidualnemu rozwiązaniu system baterii jest szczególnie lekki i kompaktowy. Niska waga wynika również z koncepcji szyn zbiorczych oszczędzającej materiał oraz lekkiej, ale mocnej struktury nośnej obudowy aluminiowej. Zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa.
Strategia działania: elektryczna moc zawsze dostępna
Podstawowa strategia działania wywodzi się z hybrydowego pakietu mocy samochodu wyścigowego Mercedes-AMG Petronas Formuła 1. Podobnie jak w premierowej klasie wyścigowej, maksymalne przyspieszenie jest zawsze dostępne, gdy kierowca tego wymaga poprzez kickdown – na przykład do silnego przyspieszenia z zakrętów lub podczas wyprzedzania. Elektryczna moc może być zawsze wzywana i często powtarzana dzięki wysokiej wydajności odzysku i ładowaniu w zależności od potrzeb. Specyficzna dla pojazdu koncepcja akumulatorów pozwala znaleźć optymalny kompromis między maksymalną dynamiką jazdy a współczesną efektywnością. Wszystkie komponenty są doskonale skoordynowane: przyrost wydajności można odczuwać bezpośrednio.
Osiem programów jazdy AMG
Ośmiu programów jazdy AMG DYNAMIC SELECT „Electric”, „Comfort”, „Battery Hold”, „Sport”, „Sport+”, „RACE”, „Slippery” i „Individual” jest precyzyjnie dopasowanych do nowej technologii napędu i oferuje szeroką gamę doświadczeń z jazdy – od efektywnej do dynamicznej. Programy jazdy dostosowują ważne parametry, takie jak reakcja systemu napędowego i skrzyni biegów, charakterystyka kierownicy, tłumienie zawieszenia czy dźwięk. Moc wzmacniająca silnika elektrycznego również zależy od wybranego programu jazdy. Można ją wybrać za pośrednictwem wyświetlacza w konsoli centralnej lub przycisków kierownicy AMG. Jedna rzecz pozostaje jednak taka sama w wszystkich programach: szczytowa moc silnika elektrycznego z doładowaniem 150 kW może być wzywana w dowolnym momencie za pomocą funkcji kick-down. Haptic pedał gazu zapewnia wyczuwalny punkt nacisku, który musi pokonać stopa kierowcy.
Zazwyczaj hybryda Performance uruchamia się cicho („Tryb cichy”) w programie jazdy „Comfort”, gdy silnik elektryczny jest włączony. W zestawie wskaźników ikona „Gotowy” sygnalizuje, że pojazd jest gotowy do jazdy. Dodatkowo, potężny, dźwięczny dźwięk startowy typowy dla AMG jest emitowany wewnątrz pojazdu za pomocą głośników jako akustyczna informacja o gotowości do jazdy. Po prostu niewielka presja na pedał gazu wystarczy, aby uruchomić hybrydę Performance AMG.
Program jazdy „Electric”: skupia się na elektrycznych doznaniach z jazdy. Całkowicie elektryczna jazda jest możliwa od zera do 125 km/h, z wyłączonym silnikiem spalinowym. Mechaniczne połączenie z komponentami AMG Performance 4MATIC+ oznacza, że napęd na wszystkie koła jest zawsze dostępny: jeśli tylne koła nagle mają zbyt duży poślizg, moc silnika elektrycznego również jest przekazywana na przednie koła za pomocą wału napędowego i wałów napędowych. Jeśli bateria się wyczerpała lub kierowca żąda większej mocy, inteligentny system sterowania automatycznie przełącza się na tryb jazdy „Comfort”, a silnik spalinowy uruchamia się w celu zapewnienia napędu.
Program jazdy „Comfort”: ruszanie zwykle odbywa się w trybie elektrycznym. Silnik spalinowy oraz silnik elektryczny działają w zależności od sytuacji – z napędem elektrycznym przy niskich prędkościach, na przykład w obszarach mieszkalnych lub w centrum miasta, oraz jazda hybrydowa z silnikiem spalinowym i elektrycznym w terenie i na autostradzie. Moc wzmacniająca silnika elektrycznego wynosi maksymalnie około 25 procent. Ogólnie rzecz biorąc, rezultatem jest harmonijne i zoptymalizowane pod względem zużycia wrażenie z jazdy, dzięki wczesnym zmianom biegów w skrzyni biegów AMG SPEEDSHIFT MCT-9G. Zawieszenie i kierownica są dostosowane do komfortu. Układ ukierunkowany jest na efektywność energetyczną, aby zmniejszyć zużycie paliwa i emisje. Charakterystyka sportowa AMG i zwinność są zachowane.
Program jazdy „Battery Hold”: podobnie jak w programie „Comfort”, silnik spalinowy i elektryczny działają w zależności od sytuacji z maksymalnym wzmocnieniem wynoszącym około 25 procent. Największa różnica polega na tym, że strategia działania utrzymuje stały stan naładowania baterii. Na przykład, jeśli bateria ma 75 procent naładowania, pozostaje w tym zakresie w „Battery Hold”. Wykorzystanie silnika elektrycznego jest następnie ograniczone i zoptymalizowane pod kątem niskiego zużycia energii, co jest kompensowane przez odzyskiwanie energii, na przykład. Korzyść dla kierowców: mogą zdecydować, kiedy w pełni wykorzystać ładunek baterii, po prostu zmieniając program jazdy.
Program jazdy „Sport”: ruszanie odbywa się z silnikiem spalinowym i elektrycznym, a dwa napędy działają w zależności od sytuacji. Więcej mocy z silnika elektrycznego jest możliwe, do około 65 procent. Sportowe wrażenie z jazdy dzięki bardziej zwinnej reakcji na gaz, krótszym czasom zmian biegów oraz wcześniejszym redukcjom. Bardziej dynamiczna konfiguracja zawieszenia i kierownicy.
Program jazdy „Sport+”: ruszanie odbywa się z silnikiem spalinowym i elektrycznym, a dwa napędy działają w zależności od sytuacji. Jeszcze wyższa moc wzmacniająca do 80 procent. Niezwykle sportowy charakter dzięki jeszcze bardziej zwrotnej reakcji na gaz oraz ukierunkowanej interwencji momentu obrotowego podczas zmiany biegów z dezaktywacją cylindrów dla optymalnych czasów zmiany. Zwiększona prędkość obrotowa na biegu jałowym dla szybszego ruszania. Jeszcze bardziej dynamiczna konfiguracja dla zawieszenia, kierownicy i układu napędowego.
Program jazdy „RACE”: do bardzo dynamicznej jazdy na zamkniętych torach wyścigowych. W tym trybie wszystkie parametry są skonfigurowane na maksymalną wydajność. Ruszanie odbywa się z silnikiem spalinowym i elektrycznym, a dwa napędy działają w zależności od sytuacji. Elektryczna moc wzmacniająca silnika elektrycznego do 80 procent. Silne ładowanie akumulatora przy niskim zapotrzebowaniu na moc dla maksymalnej dostępności elektrycznej. Dodatkowo, „Boost Mode” można wywołać za pomocą przycisku na lewej stronie kierownicy. Moc wzmacniająca jest wtedy ograniczona do maksymalnie 30 procent, aby oszczędzać rezerwy energii. Można je następnie wykorzystać na torze wyścigowym do nagłego zapotrzebowania na moc przez kick-down i 100 procent wzmacniającej mocy – na przykład w celu przeprowadzenia manewru przyspieszania lub silnego wyprzedzenia z zakrętów.
Program jazdy „Slippery”: zoptymalizowany do śliskich warunków drogowych, z ograniczoną mocą oraz płaską krzywą momentu obrotowego. Elektryczna jazda i odzyskiwanie energii są dezaktywowane.
Program jazdy „Individual”: indywidualne dostosowanie napędu, skrzyni biegów, AMG DYNAMICS, zawieszenia, kierownicy i układu wydechowego.
Nowe doświadczenia dźwiękowe we wszystkich warunkach jazdy: elektrycznych, hybrydowych i silnika spalinowego
Podczas jazdy na zasilaniu elektrycznym, zgodnie z przepisami prawnymi, system ostrzegania o obecności pojazdu Acoustic Vehicle Alerting System informuje otoczenie, że hybrydowy samochód Performance zbliża się. Specjalnie skomponowany, niskoczęstotliwościowy i modulowany prędkością dźwięk AMG jest emitowany na zewnątrz za pomocą głośnika z przodu i soundbara z dwoma głośnikami z tyłu. Dźwięk można również usłyszeć na zmniejszonym poziomie w wnętrzu jako akustyczną informację zwrotną dla pasażerów. W Unii Europejskiej system jest aktywny do 20 km/h, w USA do około 30 km/h. Po tym dźwięk napędu elektrycznego harmonijnie zanika. Każdy, kto chce, może również doświadczyć dźwięku jazdy elektrycznej przy wyższych prędkościach. Wystarczy wybrać dźwięk za pomocą odpowiedniego przycisku na kierownicy (identyfikowalnego po symbolu fali częstotliwości).
Dodatkowo deweloperzy AMG oferują klientom bardziej zaawansowane doświadczenie dźwiękowe. W tym celu rejestrują rzeczywisty dźwięk silnika spalinowego za pomocą czujnika ciśnienia w układzie wydechowym, a następnie wzbogacają go przed jego emisją we wnętrzu za pomocą systemu muzycznego, umożliwiając tym samym doświadczenie typowego dźwięku AMG z pierwszej ręki. Dodatkowo, sygnatura dźwiękowa jest modulowana przez głośniki zewnętrzne. Wszystko w ramach wymogów prawnych obowiązujących w poszczególnych rynkach. Intensywność jest uzależniona od wybranego programu jazdy. Można ją również ustawić indywidualnie za pomocą wyświetlacza w konsoli centralnej lub przycisku na kierownicy. W każdej sytuacji jedna rzecz pozostaje taka sama: we wszystkich warunkach hybryda Performance natychmiast rozpoznawalna jest po swoim dźwięku jako AMG.
Napęd hybrydowy może kontrolować przyczepność jednego koła zamiast ESP
Napęd hybrydowy niesie również korzyści w zakresie dynamicznej kontroli prowadzenia. Zamiast interwencji hamulcowej przez ESP®, silnik elektryczny może również kontrolować przyczepność, gdy któreś z kół sygnalizuje zbyt duży poślizg. W tym celu inteligentny system sterowania redukuje moment obrotowy silnika elektrycznego przekazywanego na koło za pośrednictwem ograniczonego poślizgu na tylnej osi. Efekt jest taki, że ESP® nie musi w ogóle interweniować lub tylko później. Korzyść: silnik spalinowy może być zatem uruchamiany z wyższym momentem obrotowym, co poprawia zwinność i zwiększa efektywność. Dodatkowo moc, która w przeciwnym razie „znika” podczas hamowania, może być wykorzystana do ładowania akumulatora.
Regeneracja wybieralna w czterech stopniach
Dzięki temu, że wysokonapięciowa bateria zawsze znajduje się w optymalnym oknie temperatury wynoszącym około 45 stopni, regeneracja może być również zoptymalizowana – zazwyczaj akumulator mocno się nagrzewa przy wysokiej mocy regeneracyjnej, co wymusza ograniczenia w odzyskiwaniu energii.
Regeneracja zaczyna się, gdy kierowca puści pedał gazu, tj. w trybie wytracania prędkości bez dotykania pedału hamulca. To ładuje akumulator i generuje silny moment hamujący – hamulce kół są mniej eksploatowane lub, w zależności od poziomu regeneracji i sytuacji w ruchu, nie muszą być w ogóle stosowane. Inną zaletą regeneracji jest to, że pojazd nie przyspiesza na stromych zjazdach. System działa więc jak hamulec silnikowy, ale również wprowadza energię do akumulatora.
Kierowca może wybrać cztery różne poziomy regeneracji za pomocą prawego przycisku na kierownicy AMG. Dotyczy to wszystkich programów jazdy, z wyjątkiem „Slippery”, a odzyskiwanie energii jest skonfigurowane różnie w zależności od trybu jazdy.
Poziom 0: Pojazd zachowuje się podobnie jak konwencjonalny model silnika spalinowego z manualną skrzynią biegów, gdzie sprzęgło jest rozłączone, i toczy się z najmniejszym oporem po zwolnieniu pedału gazu. Poziom regeneracji jest bardzo niski i służy jedynie do utrzymania zasilania pojazdu. Przy wyłączonym silniku spalinowym straty tarcia w układzie napędowym są zredukowane do minimum.
Poziom 1: Ustawienie standardowe, w którym regeneracja jest zauważalna dla kierowcy i odpowiada przyspieszaniu konwencjonalnego silnika spalinowego przy włączonym sprzęgle.
Poziom 2: Silniejsza regeneracja, pedał hamulca praktycznie nie musi być używany podczas poruszania się w ruchu.
Poziom 3: Maksymalne odzyskiwanie energii, co umożliwia tzw. „jednopedałowe” prowadzenie, jak w samochodzie elektrycznym. W zależności od sytuacji jazdy, można wprowadzić do akumulatora ponad 100 kW energii.
Cechą szczególną programu jazdy RACE: na torze wyścigowym kierowca chce wycisnąć maksimum z każdego działania hamulca. W programie „RACE” regeneracja jest automatycznie ustawiana na poziomie 1, aby zapewnić jak najbardziej powtarzalne zachowanie pojazdu na granicach.
Silnik AMG 2.0-litrowy z elektrycznie wspomaganym turbodoładowaniem
Silnik czterocylindrowy AMG 2.0-litrowy został w całości opracowany w siedzibie firmy w Affalterbach. Doświadczeni technicy produkują go w jakości ręcznie wykonanej zgodnie z zasadą „Jeden człowiek, jeden silnik”. W ten sposób Mercedes-AMG łączy rzemiosło swoich wysoko wykwalifikowanych pracowników z najnowocześniejszymi metodami produkcji w erze przemysłu 4.0 oraz wysokim stopniem cyfryzacji.
Silnik o nazwie wewnętrznej M139l (l do montażu wzdłużnym) jest pierwszym na świecie seryjnie produkowanym silnikiem, który jest z turbodoładowany elektrycznym turbosprężarką. Ten innowacyjny system bezpośrednio wywodzi się z technologii, którą zespół Mercedes-AMG Petronas F1 z powodzeniem stosuje w najwyższej klasie motorsportu od wielu lat. Nowa forma turbodoładowania gwarantuje szczególnie spontaniczną reakcję w całym zakresie obrotów. To prowadzi do jeszcze bardziej dynamicznych doznań z jazdy, a jednocześnie zwiększa efektywność. W porównaniu z modelami C 43 4MATIC i SL 43, turbosprężarka w C63 S jest jednak znacznie większa. Umożliwia to wyższy przepływ powietrza i tym samym więcej mocy. Dodatkowo zintegrowany silnik elektryczny jest zasilany przez system wysokiego napięcia 400 V (48 V w modelach 43).
Zasada działania elektrycznej turbiny wydechowej w szczegółach
Silnik elektryczny o grubości około czterech centymetrów jest bezpośrednio zintegrowany na wałku turbosprężarki pomiędzy wirnikiem turbiny po stronie wydechowej a wirnikiem sprężarki po stronie ssącej. Elektronicznie kontrolowany napędza wałek turbosprężarki bezpośrednio i tym samym przyspiesza wirnik sprężarki, zanim przepływ gazów wydechowych przejmie napęd w tradycyjny sposób.
To znacznie poprawia reakcję bezpośrednio z obrotów biegu jałowego i w całym zakresie obrotów. Silnik spalinowy reaguje jeszcze bardziej spontanicznie na wciśnięcie pedału gazu, podczas gdy całe odczucie jazdy jest znacznie bardziej dynamiczne. Dodatkowo elektryfikacja turbosprężarki umożliwia wyższy moment obrotowy przy niskich obrotach. To także zwiększa zwinność i optymalizuje przyspieszenie z miejsca. Nawet gdy kierowca puści pedał gazu lub zahamuje, technologia jest w stanie utrzymać ciśnienie doładowania w każdych warunkach. Zapewnia to ciągłą, bezpośrednią reakcję.
Zasilana przez 400-woltowy system elektryczny, elektryczna turbosprężarka działa z prędkością do 150 000 obr./min. Turbosprężarka, silnik elektryczny i elektronika mocy są połączone z obiegiem chłodniczym silnika spalinowego, aby zapewnić idealne środowisko temperaturowe przez cały czas.
Konstrukcja M139 w zamkniętej obudowie – projekt morski – zapewnia wysoką sztywność przy niskiej wadze i pozwala na szczytowe ciśnienia spalania wynoszące do 160 barów. Obszary wokół cylindrów są w większości solidne, a pokrywa jest przetkana tylko mniejszymi przewodami do chłodziwa i oleju silnikowego. Inną wyróżniającą cechą jest dwustopniowy wtrysk benzyny. W pierwszym etapie szczególnie szybkie i precyzyjne wtryskiwacze piezoelektryczne dostarczają paliwo do komór spalania pod ciśnieniem do 200 barów. Drugi etap uzupelnia wtrysk do kolektora ssącego z zaworami elektromagnetycznymi, co jest potrzebne do uzyskania wysokiego specyficznego wydatku mocy silnika.
Wysoka moc wymaga również wyspecjalizowanego systemu chłodzenia, który może chłodzić głowicę cylindrów oraz blok silnika do różnych poziomów temperatury. Dzięki temu można utrzymać zimną głowicę cylindra dla maksymalnej mocy przy efektywnym zapłonie, ciepły blok silnika, aby zmniejszyć tarcie wewnętrzne silnika. Głowica cylindrów jest chłodzona przez mechaniczną wysokowydajną pompę wodną; blok silnika jest chłodzony przez drugą, elektrycznie napędzaną pompę wodną. Po zimnym uruchomieniu ta pompa pozostaje pasywna, aż silnik osiągnie ciepło. W działaniu jest regulowana przez jednostkę sterującą silnika, aby blok silnika był zawsze chłodzony zgodnie z potrzebami.
Najsilniejszy seryjny czterocylindrowy silnik na świecie